اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -4 تیر



755م: 20روزطول كشید تا خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراسانی ها را باعث آید [منظور خراسان بزرگتر است كه اینك بیشتر اراضی آن در افغانستان، تاجیکستان، ازبكستان و تركمنستان واقع شده اند]. ابومسلم خراسانی 5 ژوئن سال 755 میلادی در بین النهرین (عراق امروز) به تحریك منصور خلیفه عباسی ترور شده بود.

تصویری از ابومسلم


1287ش:در پی محاصره سفارت انگلستان در تهران برای جلوگیری از پناهنده شدن سیاستمداران مخالف محمدعلیشاه، اصحاب نشریات و ... به آنجا توسط نیروی قزاق به فرماندهی افسران روس، كه از دوم تیر ماه سال 1287 (روز گلوله باران شدن مجلس با توپ) آغاز شده و ادامه یافته بود، سفارت انگلستان اخطار شدیدالحنی به دولت وقت ایران تسلیم كرد كه مورخان درتالیفات خود آن را «گستاخانه» توصیف كرده اند.


1330ش:13دولت انگلستان چهارم تیرماه 1330 و چند روز پس از انجام خلع ید از آن دولت در صنایع نفت ایران، دستور انتقال اتباع و مهندسان خود را از آبادان به بصره صادر و ناو جنگی «موریسش» را روانه آبهای ایران كرد كه این اقدام، احساسات ملی ایرانیان را چنان برانگیخت كه گروهی از خلبانان نیروی هوائی داوطلب حمله انتحاری (كامیكازی) به این ناو شدند. در همین روز به شناورهای نیروی دریایی فرمان آماده باش كامل داده شد، چند آتشبار ساحلی به خوزستان منتقل و برای تقویت روحیه مردم، واحدهای ارتش در تهران و شهرهای دیگر در خیابانها رژه رفتند و تجهیزات و آمادگی خود را نشان دادند و قرار شد كه اگر تهدید جدی شود، ثبت نام از داوطلبان برای جنگ آغاز و سربازان احتیاط (منقضی خدمت) تا سه دوره به زیر پرچم احضار شوند.


1331ش:استقبال بی سابقه تهرانی ها از دكتر مصدق نخست وزیر وقت كه اوایل تیرماه 1331 (جون 1952) از سفر اروپا به وطن بازگشته بود وی را مصمم ساخت كه به اتكای این حمایت وسیع مردمی، در خارج ساختن امور از دست شاه و محدود كردن اختیارات او در حد یك رئیس تشریفاتی كشور (سلطنت - مشابه پادشاهان اروپایی) تسریع كند و از چهارم تیرماه (24 جون 1952) دست بكار شد كه مقاومت شاه را در پی داشت.

این كشمكش بود که در اواخر تیرماه، منجر به روی كار آمدن چند روزه قوام السلطنه و رویداد خونین سی ام تیر (جولای 1952) و شكست شاه و هوادارانش و تثبیت قدرت دكتر مصدق (مردم و دمکراسی) شد.

 

1384ش:چهارم تیرماه 1384 نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهور ایران انتشار یافت و اعلام شد كه محمود احمدی نژاد شهردار تهران با 17 میلیون و 248 هزار و 282 رای (62 درصد كل آراء) برنده انتخابات شده است. كل آراء ریخته شده به صندوقها، 27 میلیون و 959 هزار اعلام شده بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود كه به دور دوم راه یافته بود.

 

احمدی نژاد پس از اعلام پیروزی در انتخابات

 

1911م:24 ژوئن زادروز «ارنستو ساباتو» نویسنده بزرگ آرژانتینی است كه در سال 1911 در حومه بوئنوس آیرس به دنیا آمد. وی از دانشگاههای آرژانتین و سوربن فرانسه در رشته فیزیك دكترا گرفت ولی از اواخر دهه 1940 از ادامه كار فیزیك زده شد و به دنیای نویسندگی روی آورد و در مصاحبه ای اعلام داشت كه دریافته است كه می تواند با قلم، بیش از آزمایشگاه فیزیك به بشر امروز خدمت كند ـ بشر امروز بیش از هرچیز نیاز به راهنمایی و پند و اندرز دارد.

 

Ernesto Sabato


1947‏م: امیل سیدل نخستین سوسیالیستی كه شهردار یك شهر بزرگ در آمریكا شد 24 ژوئن 1947 در 83 سالگی درگذشت. وی هنگام تحصیل در آلمان، سوسیالیست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسیالیست ایالات متحده آمریكا پیوسته بود.

سیدل در انتخابات سال 1912 كه از سوی حزب سوسیالیست نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریكا شده بود 891 هزار رای به دست آورد كه با جمعیت آن روز ایالات متحده، رقم بزرگی بود.

 

Emil Seidel

 

1981م:كمپانی كامپیوتری مایكرو سافت آمریكا كه نرم افزارهای متعدد و معروف برای پیشبرد تكنولوژی كامپیوتر ساخته است 25 ژوئن سال 1981 در شهر «ردموند» Redmond ایالت واشنگتن مستقر شد. گردانندگان این كمپانی معروف در آن روز همان هایی بودند كه عكس در سال 1975 از آنان برداشته شده است. «بیل گیتز» رئیس این كمپانی (که میلیاردر شماره یکم درجهان بشمار آمده است)، در این عکس - آخرین نفر سمت چپ (در ردیف پایین) است. مایکروسافت چهارم آوریل 1975 در شهر آلبوکرکی ایالت نیو مکزیکو تاسیس شده است. این كمپانی در آغاز كار بسیار كوچك و فعالیت آن محدود بود كه در سال 2005 فروش آن به 43 میلیارد و در سال 2007 به 51 میلیارد دلار رسیده بود. در این سال (2007) شمار كاركنان کمپانی مایكروسافت 89 هزار و پانصد تن بود و در 105 كشور شعبه داشت.

 

 مایكروسافت


5پیش ازمیلاد:استرابو Strabo دانشمند یونانی متولد در amasia واقع در آسیای صغیر (آناتولی - ترکیه آسیا) 25 ژوئن سال پنج سال پیش از میلاد، كار نوشتن تالیف بزرگ و معروف خود را در 17 کتاب تحت عنوان geography به پایان رسانید. این روز را خود او به دست داده كه با تطبیق تقویم ها معلوم شده 25 ژوئن سال پنجم پیش از میلاد بوده است. استرابو "جغرافیا" را یك علم خواند و آن را به جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی تقسیم كرد. با این كه پیش از او هم تلاشهایی برای تدوین جغرافیا به عمل آمده بود، روال بر این است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافیا» بخوانند و اصلاحاتی را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند.

 

استرابو


1907م:25 ژوئن زادروز پروفسور هانس جنسن Hans D. Jensen فیزیكدان معروف آلمانی است كه در سال 1907 در هامبورگ به دنیا آمد و در سال 1963 برنده جایزه نوبل شد.

كارها و پژوهشهای او عمدتا در فیزیك اتمی است و در این رشته فرضیه های متعدد دارد كه به خاطر یكی از آنها برنده جایزه نوبل شد. او در جریان جنگ جهانی دوم در دانشگاههای آلمان فیزیك اتمی تدریس می كرد.

 

پروفسور هانس جنسن


1080م:25 ژوئن سال 1080 كاردینالها با برگذار كردن نشستی در رم، پاپ گریگوری را از این سمت بركنار كردند و روحانی مسیحی دیگری را برجایش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد. عمل كاردینالها دمكراتیك و با توجه به آراء اكثریت صورت گرفته بود و جای اعتراض باقی نمی گذاشت.


1876م:25 ژوئن سال 1876 واحد هفتم سوار آمریكا به فرماندهی ژنرال جورج كاستر كه در جنگ های داخلی این كشور از خود دلاوری نشان داده بود در كنار رودخانه «لیتل بیگهورن» در داكوتای جنوبی توسط بومیان این کشور (عمدتا نیروهای دو قبیله سرخپوست «سو» و شیان) محاصره و نابود شد.

 

ژنرال کاستر


1950م:جنگ شبه جزیره كره 25 ژوئن سال 1950 با عبور واحدهای چند لشكر كره شمالی (جمهوری دمكراتیك خلق كره) از مدار 38 آغاز شد كه تا 27 ژوئیه سال 1953 ادامه داشت. شبه جزیره كره در سال 1945 كه ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم پایان یافت، در مدار 38 عرض جغرافیایی موقتا به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده كه بعدا با انجام انتخابات به صورت یك كشور درآیند. ولی بعدا در جنوب شبه جزیره كه تحت حمایت آمریكا بود «دولت» تشكیل شد. شمالی ها هم در منطقه خود به عاملیت حزب كمونیست یك دولت دیگر تشكیل دادند. با این وضعیت چون دیگر سخن از انتخابات و تامین وحدت به این طریق (روش دمكراتیك) نبود، شمالی ها تصمیم گرفتند كه برای حل مسئله، راه نظامی در پیش گیرند.

 

دو كودك آواره را در كنار یك تانك جنوبی ها در جریان جنگ


1961م: 25ژوئن سال 1961، و چند روز پس از این كه انگلستان به كویت استقلال داد، دولت عراق رسما و با صدور اعلامیه مدعی مالكیت آن شد و اعلام داشت كه كویت پیش از این كه انگلستان آن را تحت الحمایه خود كند گوشه از عراق بوده است. در پی این ادعا، ژنرال عبدالكریم قاسم رئیس دولت وقت عراق تصمیم گرفت كه كویت را با فرستادن نیروی نظامی تصرف كند و واحدهای نظامی این كشور را برای این كار آماده ساخت كه انگلستان اعلام داشت كه از استقلال كویت حمایت می كند و نیرو به این كشور فرستاد و به هدفی که داشت رسید. این اقدام انگلستان باعث نشد كه عراق از داعیه خود دست بردارد. در سال 1990 صدام حسین بر همین پایه به كویت نیرو فرستاد و آنجا را متصرف و یك ایالت عراق خواند.


2004م:23 و 24 ژوئن 2004 مقابل سینماها و كتابفروشی های آمریكا دو صف طولانی به چشم می خورد ؛ یكی برای خرید كتاب بیل كلینتون رئیس جمهور سابق و سنتریست است و دیگری تماشای فیلم « فارنهایت ناین ـ ایلون» كار «مایكل مور ». روزنامه ها كه عكس این دو صف را چاپ كرده بودند نوشته بودند كه مردم با این صفوف خواسته بودند كه عدم رضایت خود را از دولت حاضر نشان دهند. در این زمینه، استدلال روزنامه ها این است كه مردم در مصاحبه ها و گزارشهای رسانه ها از محتوای كتاب كلینتون آگاه شده بودند و لزومی به تشكیل صف نبود و سر فرصت هم می توانستند این كتاب را تهیه كنند . آنان می خواستند با تشكیل این صفوف به این طریق عدم رضایت خود را از وضعیت موجود نشان دهند و بگویند كه یك رئیس جمهور ملایم و میانه رو ( سنتریست ) می خواهند. همین بیان غیر مستقیم خواست خود، سبب شد كه «جان كری» نامزد حزب دمكرات موضع خود را به « میانه » تغییر دهد و نشان دهد كه اگر انتخاب شود راه كلینتون را خواهد رفت، نه راه جان اف. كندی چپگرا را.

 

مایکل مور

 

2004م:عكس و گزارش عروسی 60 میلیون دلاری دختر یك ثروتمند هندی در روزنامه ها در تاریخ 24 ژوئن 2004 صدای انتقاد همه را بلند كرده بود. لاكشمی میتال ثروتمند هندی برای شركت در عروسی دختر 23 ساله اش 1500 تن را به فرانسه دعوت كرد تا به مدت شش روز در ورسای و قصور مجلل پذیرایی كند.وی با این عمل، ولخرجی لوئی شانزدهم كه منجر به انقلاب فرانسه شد زنده كرد. حا ل آن كه هزینه عروسی هیچ شاهزاده ای از 35 میلیون دلار بیشتر نشده است. این پول را ثروتمند كشوری هزینه كرده است كه بیش از هفتصد میلیون فقیر دارد. ممکن است كه این گزارش بار دیگر آتش مبارزه فقیر و غنی را روشن سازد و این بحث قدیمی را كه چرا و به چه دلیل برخی ثروتمند می شوند زنده كند. می دانیم كه انتشار خبر پرداخت مهریه 20 میلیون تومانی همسر یك ثروتمند ایرانی در 1357 باعث خشم مردم و تشدید انقلاب شد. عکس بالا، این عروس و داماد هندی را نشان می دهد.

 

عروسی 60 میلیون دلاری

 

2005م:23 ژوئن 2005 دو مجلس كنگره آمریكا با توجه به گسترش كشتار در عراق و افزایش تلفات آمریكاییان و هزینه جنگ و از سرگیری ناآرامی های افغانستان، رامسفلد وزیر دفاع وقت، ژنرال پیس رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح و ژنرال ابی زید فرمانده وقت نیروهای آمریكا در خاور میانه را احضار كرده بودند تا از آنان توضیح بخواهند.

در جلسه سنا پس از این كه «چنی» معاون رئیس جمهوری و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد كندی خطاب به رامسفلد گفت: با این وضعیت بهتر است كه استعفا بدهی. چنی و رامسفلد قبلا گفته بودند كه مقاومت در عراق رو به پایان است و آخرین روزهای عمر خود را می گذراند.


2005م:گزارش 23 ژوئن 2005 كه دولت چین برای خریدن شركت بزرگ نفتی آمریكایی «یونوكال» پیشنهاد داده و حاضر شده بود برای خرید این شركت 20 میلیارد دلار بپردازد كه سه میلیارد بیش از مبلغ پیشنهادی دیگران است، كنگره آمریكا را بر ضد توسعه قدرت چین به صف آرایی برانگیخته و باردیگر موضوع وضع عوارض گمركی 5/27 در صدی بر كالای ساخت چین را به میان آورده بود. در برابر این صف آرایی، گرین سپن رئیس وقت شورای پول آمریكا بپاخاسته و مخالفت می کرد و می گفت: بالابردن تعرفه گمركی محصولات چین، عده بسیار كمی (كارخانه دارها) را در آمریكا راضی ولی توده مردم (مصرف كنندگان) را ناراضی می كند زیرا كه كالای ارزان چینی است كه توده آمریكایی را در برابر گرانی سایر اجناس ساكت نگهداشته است.


2005م:25 ژوئن 2005 و یك هفته مانده به سالگشت ساقط شدن یك ارباس شركت هواپیمایی ملی ایران در آسمان خلیج فارس توسط رزمناو آمریكایی «وینسنسVincennes» كه در سوم ژوئیه 1988 در جریان جنگ عراق و ایران اتفاق افتاد، نیروی دریایی آمریكا این ناو 20 ساله را از رده خارج و بازنشسته كرد. بر اثر ساقط شدن ارباس ایران (پرواز 655) كه عازم امارات بود 290 تن جان باختند. بعدا دولت آمریكا پذیرفت كه خونبها بدهد ولی به مراتب كمتر از مبلغ استاندارد.

 

رزمناو وینسنس

 

1798: كنگره آمریكا با تصویب یك قانون به رئیس جمهوری این كشور اختیار داد كه خارجیان ساكن آمریكا را كه خطرناك تشخیص داده می شوند اخراج كند.

1941: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا طی بخشنامه شماره 8802 تبعیض را منع كرد.

1951: شبكه تلویزیونی سی . بی . اس. برای نخستین بار برنامه رنگی از نیویورك پخش كرد.

1950: در این روز به وقت خاور دور با ورود نیروهای كره شمالی به كره جنوبی ، جنگ كره آغاز شد ( تفصیل آن در 26 ژوئن آمده است ).

1975: موزامبیك كه قرنها مستعمره پرتغال بود درپی یك مبارزه خونین كه سالها طول كشید استقلال خود را به دست آورد.

1981: دیوان عالی آمریكا رای داد كه تنها پسران این كشور مشمول مقررات سربازگیری هستند و زنان تنها اگر مایل به استخدام در نیروهای مسلح باشند می توانند داوطلب شوند و اجبار در كار نیست . در آمریكا نظام وظیفه اجباری وجود ندارد ، ولی در ایام جنگ و نیاز این كشور ، گروهی از جوانان برای این منظور احضار می شوند.

1996: یک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکونی «خبر» Khobar در شرق کشور سعودی که ساکنانش عمدتا افراد نیروی هوایی آمریکا بودند بر اثر انفجار یک کامیون حامل سوخت ویران شد که در این رویداد 19 امریکایی و یک تبعه سعودی کشته و 372 تن مجروح شدند.

2003: دیوان عالی آمریكا رای داد كه می شود در كتابخانه های عمومی روی دستگاهای رایانه فیلتر گذاشت تا بعضی سایت ها ( منظور مستهجن ) مشاهده نشوند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -1 تیر



440م:هون ها كه اوایل دهه 440 میلادی توسط ارتش ایران (زمان پادشاهی یزدگر دوم) از قفقاز شمالی به بالكان رانده شده بودند، در جنگ كاتالون در نزدیكی رودخانه لوآر در فرانسه (كه از بیستم تا 22 ژوئن سال 451 میلادی طول كشید) از واحدهای مشترك رومی (ایتالیایی)، فرانك (فرانسوی) و ژرمن (آلمانی) شكست خوردند و به سرزمین مجارستان (كه به نام آنان هونگری = هنگری نامیده می شود) قانع شدند. فرماندهی هون ها را در جنگ كاتالون، «آتیلا» برعهده داشت. پیش از یزدگرد دوم، شاپور دوم (ذوالاكتاف) هون ها را كه در شمال منطقه فرارود (طبق نظر جغرافیون آمریكایی؛ آسیای میانه) قصد ورود به ایرانزمین را كرده بودند درهم شكسته، و فراری داده بود. ایرانیان عهد باستان شدیدا با مهاجرت اقوام با تمدن و فرهنگ ضعیف و منش بدور از اخلاقیات به ایرانزمین مخالف بودند و در طول سیردریا (رود سیحون) به مرکزیت خجند پادگانهای متعدد به نام مرزبان تاسیس کرده بودند که تا پایان کار یزدگرد سوم پابرجا بودند و حذف این پادگانها به طوایف آلتائیک فرصت داد که نخست به فرارود و سپس به چند نطقه دیگر ایرانزمین مهاجرت و بعضا تعرض کنند.

 

آتیلا

 

654م:شهر كرمان در نخستین روز تابستان سال 654 میلادی (در آن سال؛ 22 ژوئن و برابر یكم تیرماه) به تصرف عرب درآمد که «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی آنان را بر عهده داشت. مولف تاریخ «منتظم ناصری» وقوع این رویداد را سال 651 میلادی مطابق سال 31 هجری ذكر كرده است.

 

گنبد جبلیه (كرمان)

 

1313م:رضا شاه كه از تركیه دیدار می كرد یکم تیرماه 1313 پس از بازدید و مشاهده طرز كار خبر گزاری آناتولی در این کشور، تصمیم گرفت كه ایران دارای یك خبرگزاری مشابه آن شود و تصمیم خود را به دولت ابلاغ كرد. در اجرای این تصمیم، خبر گزاری پارس 50 روز بعد (19 مرداد 1313 خورشیدی) آغاز بكار كرد و به پوشش خبرهای داخلی (عمدتا موسسات دولتی) و گزارشهای سایر كشورها (عمدتا به صورت ترجمه از خبرگزاری های خارجی و رادیوهای مربوط) پرداخت.

 

1981م:بیست و دوم ژوئن 1981 (یكم تیرماه 1360) آیت الله خمینی پس از دریافت نامه اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، ابوالحس بنی صدر را از ریاست جمهوری ایران بر كنار كرد. بنی صدر قبلا خود را پنهان كرده بود كه بعدا گزارش شد با كمك مجاهدین خلق از ایران خارج شده و به دولت فرانسه پناه برده است. بنی صدر پیش از انقلاب هم در فرانسه بود كه با هواپیمای آیت الله خمینی به ایران بازگشته بود و دارای مقام و منزلت شده بود.

 

بنی صدر


1360م:یکم تیرماه 1360 (ژوئن 1981) علی اصغر امیرانی ناشر مجله خواندنیها و صاحب یك چاپخانه بزرگ در تهران و در آن روز 65 ساله، به حكم قاضی شرع دادگاه انقلاب در زندان قصر اعدام شد.

امیرانی كه كار مطبوعاتی خودرا از روزنامه اطلاعات آغاز كرده بود و به مدت چهار دهه خواندنیها را منتشر می ساخت متهم شده بود كه با اسرائیل و نیز سازمان اطلاعات و امنیت ایران (ساواك) ارتباط داشت و به خواست شاه و در جهت تحكیم پایه های سلطنت پهلوی مقاله می نوشت. امیرانی چهل روز پس از پیروزی انقلاب دستگیر ولی در تیرماه سال 1358 آزاد شده بود. وی چند ماه بعد بار دیگر بازداشت و این بار پس از محاكمه اعدام شد. «عفو بین المللی» كه یك سازمان غیردولتی است در پی دومین بازداشت امیرانی، به حمایت از او دست به تلاش زده بود كه شرح آنها در رسانه ها منعكس شده است.

 

1668م:23 ژوئن زادروز فیلسوف، تاریخدان و سخنران ایتالیایی «جیوانی باتیستا ویكو» است كه در سال 1668 به دنیا آمده بود و 76 سال عمر كرد. وی كه از اندیشمندان دوران روشنگری اروپاست ایرانیان عهد باستان را به راستگویی ستوده و آنان را مردمی به دور از ریا و تزویر و پرهیزگار از تعدّی به حقوق دیگران خوانده و در رساله خود «در اهمیت راستی و حقیقت»، این موارد را ذكر كرده و در فصلی از این رساله با آوردن مثل هایی از منش ایرانیان باستان ثابت كرده است كه اعتقاد و عادت به راستی و حقیقت باعث سازندگی و خلاقیّت می شود كه حاصل آن ارتقاء تمدن بشری است. وی نوشته است که مدنیّت رفیع ایرانیان عهد قدیم نتیجه عادت وسواسانه آنان به راستگویی و درستكرداری و اندیشه نیک بود. «ویكو» آموزش اخلاقیات و مراقبت در رعایت دقیق آنهارا بزرگترین تكلیف و رسالت هر حكمران و مدیرت جامعه قرارداده است.

 

G.B.Vico


1904م:انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را ژوئن 1904 ذكر كرده اند زیرا كه یك روزنامه آمریكایی 22 ژوئن این سال به خوانندگانش اطلاع داد كه از شماره 25 ژوئن ستون های «ژورنال» دایر می كند و این ستونها توسط سردبیر و روزنامه نگاران قدیمی تر (كه خوانندگان با نامشان آشنا بودند) نوشته خواهند شد و حاوی مطالبی از جمله مشاهدات روزمره، شرح مسافرت و تداعی و برداشتشان از خبرها، تشریح سابقه رویدادها به علاوه بیان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخی از آنها و انعكاس ضعف ها و قوّت ها، یادآوری ها، ترسیم وضعیت روزگار، بازتاب كارهای ماندنی، انتقال دانش، و آموزش عمومی خواهند بود. باید دانست كه قبلا در جراید چنین مطالبی به صورت پراكنده و غیر منظم انتشار می یافت كه این روزنامه آمریكایی آنها را به صورت منظم و روزانه درآورد، دیگران اقتباس كردند و جهانی شده است.

 

1340م:در ایران، در نیمه دوم دهه 1340، آن زمان كه دكتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی سردبیر روزنامه اطلاعات بود، چنین ستونهایی در این روزنامه تحت عنوان «پنج ستون از پنج نویسنده» دایر شد و مدتها ادامه یافت كه با رفتن او از روزنامه، این ستون ها هم تعطیل شد. دکتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی که از فعالان بنام انقلاب سال 1357 بود در فرانسه زندگی می کند. وی در زمان حکومت دکتر مصدق جناح سیاسی معروف به «نیروی سوم» را به وجود آورده بود.

 

1756م:22ژوئن سال 1756 به دستور سراج الدین «نواب بنگال» 146 شبه نظامی انگلیسی را در یك اطاق كوچك حبس كردند (که برخی از آنان را از سوراخی كه در سقف ایجاد كرده بودند به داخل اطاق و بر سر دیگران افكنده بودند) و این عمل باعث خفه شدن 123 تن از انگلیسی ها شد. مورخان انگلیسی در تالیفات خود از این اطاق به عنوان «سوراخ سیاه جهنم» نام برده اند.

 

به دهانه توپ بسته شدن هندی ها توسط استعمارگران انگلیسی


1815م:در تاریخ فرانسه «22 ژوئن» یاد آور دو بار تسلیم شدن این كشور در برابر نیروی خارجی است. 22 ژوئن سال 1815، فرانسه پس از شكست در جنگ واترلو تسلیم نیروهای اتحادیه (كشورهای متحد بر ضد ناپلئون - آلمان و انگلستان - شد. ناپلئون، خود سه روز پس از این شكست تسلیم شده بود كه به جزیره سنت هلن تبعید شد و در همانجا در حبس خانگی انگلیسی ها درگذشت.

 

ساختمانی در جزیره سنت هلن که ناپلئون در آن بازداشت بود

 

1922م:فیلد مارشال «سر هنری ویلسون» كه در جنگهای برمه، افریقای جنوبی و جنگ جهانی اول در جبهه فرانسه شركت كرده و مدالهای متعدد به دست آورده بود 22 ژوئن سال 1922 در لندن توسط جمهوری خواهان ایرلند ترور شد.

 

فیلد مارشال


2003م: 20ژوئن 2003 ( 30 خرداد 1382) اصول 400 گانه قانون اساسی «كشورهای متحده اروپا» كه برای تدوین آن 105 نماینده و مشاوران آنها 16 ماه تلاش كرده بودند در اجلاس سران این ممالك که در یونان برگذار شده بود تایید شد. در این اجلاس قرار بر این شد که یک سال بعد، این طرح در بروکسل مورد بررسی نهایی قرار گیرد و سپس برای تصویب توسط یکایک کشورهای عضو به این ممالک ارسال شود و رای گیری درباره آن در هرکشور، از طریق رفراندم و یا پارلمان صورت گیرد، و این کار بیش از سال 2007 طول نکشد. این طرح در چند کشور تصویب شد ولی فرانسویان و هلندی ها آن را رد کردند. با این وضعیت، طرح آینده مبهمی پیدا کرد.

 

سران کشورهای عضو اتحادیه در 21 ژوئن 2007 در بروکسل و بیش از تشکیل اجلاس


2004م:نیویورك تایمز در شماره 21 ژوئن 2004 خود گزارش خبرنگارانش «سومینی سنگوپتا» و «دكستر فیلكینز» در عراق را چاپ كرده بود كه نوشته بودند: دولت موقت عراق به ریاست ایاد علاوی كه بیش از یك دهه همكار «سیا» بوده است بررسی اعلام حكومت نظامی، این بار تحت عنوان «حالت فوق العاده و اعمال مقررات مربوط» در برخی نواحی عراق را تحت بررسی قرار داده كه آن را پس از انتقال قدرت در سی ام ژوئن به اجرا درآورد. طبق این گزارش، این مقررات شامل تحمیل ساعات منع رفت و آمد شبانه، منع برگزاری اجتماعات و تظاهرات خیابانی (دمونستراسیون)، بازرسی و دستگیری بدون مجوز قاضی دادگاه، بازداشت نامحدود بدون ابلاغ اتهام و ... خواهد بود. ایاد علاوی گفته است كه كمیسیونی مركب از چند وزیر را مامور بررسی اعلام حالت فوق العاده در برخی از نقاط عراق كرده است. هدف مقابله با ناامنی است.


2004م:سی. بی. اس - یک شبكه تلویزیونی آمریكا 20 ژوئن 2004 به نقل مطالب سایت «القاعده در شبه جزیره عربستان» تحت عنوان صوت الجهاد پرداخت و گفت كه به ادعای این سایت اینترنتی، پلیس سعودی سمپات القاعده لباس و خودرو با مارك پلیس در اختیار عوامل القاعده گذارده بود و آنان به لباس پلیس در آمده و در مسیر فرودگاه ریاض اقدام به بازرسی اتومبیلها كرده، پال جانسون آمریکایی را یافته، به اتومبیل دیگر منتقل ساخته و ربوده بودند.


2004م:در پی پخش مصاحبه یك ساعته بیل كلینتون رئیس جمهوری سابق آمریكا در 20 ژوئن 2004 با شبكه A.B.C كه در آن بسیاری از ضعف های جامعه این كشور را رو كرد و تلویحا از جورج بوش به انتقاد پرداخت، عوامل حزب جمهوریخواهان حمله به او را از سر گرفتند و حتی بر ضد او به دادن آگهی تبلیغاتی به تلویزیونها دست زدند!.

 

2005م:مجله آمریكایی «جی كیو» در شماره ژوئیه 2005 خود كه دوشنبه 20 ژوئن انتشار یافت مصاحبه با پنج نظامی آمریكایی از ایالت پنسیلوانیا از جمله جسی داوسن25 ساله، جاناتان ریز 22 ساله و شان ا'شی را كه ده ماه زندانبان سلول صدام حسین در عراق بوده و به وطن باز گشته بودند منتشر ساخت كه وسیعا در رسانه های آمریكا نقل شده بود و شبكه های تلویزیونی، خود جداگانه با این نظامیان كه درجه گروهبانی دارند مصاحبه كرده بودند.

 

صدام، زمانی که زندانی بود


2005م:19 ژوئن 2005 شبكه ان.بی.سی. در برنامه «دیت لاین» گزارش مفصل و مصوری از كارخانه های ساخت پوشاك در بنگلادش پخش كرد كه نشان می داد از لحاط شرایط و محیط كار وضعیت چندان مناسبی نداشتند و مزد برشكاران و دوختگران حدود ده سنت (90 تومان) در ساعت بود. محصول كار این كارگاهها عمدتا به آمریكا صادر می شود و در اینجا با به به و چه چه در فروشگاههای بزرگ زنجیره ای همچون «كی مارت» و «وال مارت» بفروش می رسد.


2005م:بیست و یکم ژوئن 2005 «فان وان كای» رئیس دولت ویتنام با جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در كاخ سفید واشنگتن ملاقات و پیرامون گسترش داد و ستدهای دو كشور مذاكره کرد.

فان در جریان دیدار یك هفته ای خود از آمریكا، قبلا با رئیس كمپانی مایكرو سافت ملاقات كرده و ترتیب همكاری این شركت با كارشناسان تكنولوژی پیشرفته ویتنام و نیز آموزش بیش از پنجاه هزار تن از معلمان ویتنامی را كه بعدا بتوانند در مدارس این كشور علوم كامپیوتر درس بدهند داده بود.

 

فان


0: 360 پیش از میلاد ارتش چین به كمان ضامندار (كراس باو) مجهز شد كه در آن زمان یك جنگ افزار پیشرفته محسوب می شد.

80: به امپراتور وقت روم ـ تیتوس ـ گزارش شد كه آمفی تئاتر 55 هزارنفری شهر رم كه ویرانه آن باقی است آماده گشایش شده است.

1777: پول در گردش ایالات متحده (آمریکا) 3 میلیون دلار تعیین، و دستور ضرب سکه طلا تا این مبلغ داده شد.

1870: قانون تاسیس دادستانی کل امریکا معروف به وزارت دادگستری که بر پلیس فدرال و داستانها، دادیارها و بازپرس های سراسری (و تا قرن 21 که وزارت امنیت داخلی تاسیس شد بر اداره مهاجرت) نظارت دارد و از دپارتمان های قوه مجریه و جدا از قوه قضائیه آن کشور است به تصویب کنگره آمریکا رسید. وزارت دادگستری آمریکا در حقیقت امور تحقیق و پلیسی را برعهده دارد.

1948: فاتحان غربی اعلام كردند كه تا مطمئن نشوند امنیت در اروپا برهم نخواهد خورد نیروهای خود را از آلمان خارج نخواهند ساخت (كه نیروهای آمریكایی هنوز هم از آلمان خارج نشده اند!).

1970: طبق اصلاحیه شماره 26 قانون اساسی آمریكا كه از 22 ژوئن سال 1970 به اجرا در آمد حداقل سن " رای دادن در انتخابات" در این كشور به 18 سال تمام كاهش یافت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com