اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -4شهریور



429م:یك روحانی ارمنی 26 اوت 429 میلادی از ارمنیان مسیحی شده خواست كه به صورت گروهی از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ایران بخواهند كه اردشیر (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از آن پس هم برایشان از میان مسیحیان فرماندار تعیین كند. بهرام پنجم با عزل اردشیر، تنها به دلیل عدم رضایت عمومی از او موافقت كرد و سال بعد «ویمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان كرد كه او هم زرتشتی بود و به ارمنیان پیام داد كه اگر می خواهند باز هم از اتباع ایران باشند و یك ایالت خودمختار ایران به شمار آیند نباید بار دیگر از تفاوت دین سخن به میان آورند و به این ترتیب مساله حل شد. ظاهرا قتل یك مروج مسیحی در كردستان (ماد كوچك) نارضایی آن روحانی ارمنستانی را برانگیخته بود.


1925م:پارسیان فرارود (تاجیك های آسیای میانه) در آن زمان كه این منطقه «تركستان روسیه» نامگذاری شده بود با هدف حفظ زبان و ادبیات پارسی، فرهنگ و تمدن ایرانی خود (بمانند نیاكانشان در سالهای پس از قرن هفتم میلادی)، روز 25 اوت سال 1924 روزنامه «آواز تاجیك (صدای پارسیان)» به زبان پارسی را منتشر كردند كه سوم شهریور 1386 (25 اوت 2007) 83 ساله شده بود. این روزنامه به همّت تاجیكان سمرقند، در شهر تاشكند كار انتشار خود را آغاز كرد و نخستین سردبیر آن «عبدالقیّم قربی» بود.

 

امامعلی رحمان


1332م:چهارم شهریور سال 1332 ژنرال فضل الله زاهدی نخست وزیر به اصطلاح دولت كودتا از دولت آمریكا تقاضای كمك مالی كرد كه 45 میلیون دلار كمك بلاعوض و 23 میلیون و 400 هزار دلار كمك فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود.

دكتر مصدق قبلا درخواست ده میلیون وام دارای بهره از آمریكا كرده بود كه با آن، پس از ماهها «امروز و فردا كردن» موافقت نشده بود!.

"یرواند آبراهامیان" در رساله ای كه همزمان با چهل و هشتمین سالگرد رویداد 28 امرداد نگاشته و در سال 2001 در نشریه دوزبانه ایران تایمز چاپ واشنگتن انتشار یافته جملاتی از آیزنهاور رییس جمهور وقت آمریكا نقل کرده و همچنین نوشته است كه اسناد سیا (C. I. A) درباره كودتای 28 مرداد با وحود گذشت نزدیك به نیم قرن و انقراض سلسله پهلوی و مرگ بسیاری از گردانندگان آن و پایان جنگ سرد و ... هنوز غیر قابل دسترس است و برای مورخان عبوردادن شتر از سوراخ سوزن آسانتر از دسترسی به اسناد سیا در باره رویداد اوت 1953 تهران است و هر چه كه تا كنون انتشار یافته ناقص و فقط اشاره و یا ازدست دوم بوده است.

به نوشته وی آیزنهاور در این زمینه گفته بود كه درسال 1953 به ما ( از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی ) توصیه شده بود كه با دكتر مصدق كنار آییم ولی حمایت كمونیستهای ایران (حزب توده) از دكتر مصدق و تظاهرات سه روزه به پشتیبانی از او در تهران، وی را در نظر ما چیز دیگری جلوه گر ساخت و ترس از استیلای كمونیسم بر ایران وجود ما را به لرزه در آورد و ....

آبراهامیان نوشته است: در آمریكا طبق یك ضابطه سازمانهای دولتی موظف اند كه اسناد را پس از گذشت 25 سال بدون هیچ تشریفاتی از طبقه بندی خارج و در اختیار محققان متقاضی قرار دهند كه سیا درباره اسناد مربوط به كودتای 28 مرداد، نخست بهانه آورد كه بودجه كافی برای تهیه فهرست این اسناد حجیم را ندارد و چند سال بعد ناگهان اعلام كرد كه اسناد مربوط در در دهه 1960 ناخودآگاه از میان رفته و امكان علنی كردن آنها وجود ندارد كه دفعتا در آوریل 2000 (فروردین 1379} گزارشی تحت عنوان "تاریخ نهفته( سری )" در 80 صفحه در سایت نیویورك تایمز در اینترنت قرار گرفت و چون اعتراض شد كه بسیاری از حقایق سانسور شده است، بعدا همان گزارش كاملتر و در 169 صفحه در اینترنت قرار گرفت و این بار تحت عنوان "سرنگونی دكتر مصدق نخست وزیر ایران" . هنوز حالت تعجب باقی مانده بود كه گفته شد اصل این گزارش را دكتر دونالد ویلبر یكی از عوامل سیا یك سال پس از كودتای مرداد 1332 به سفارش اداره امور تاریخی سیا تحریر كرده كه به صورت یك دفترچه راهنما در اختیار ماموران و برنامه ریزان سیا قرار گیرد تا در عملیات مشابه دچار اشتباه نشوند ، بنابراین اطلاعات دست اول و حاوی همه اسناد و شرح كامل عملیات نیست.

 

داور پناه (سمت راست) و فشاركی 25 سال پس از براندازی 28 مرداد


1357ش:چهارم شهریور 1357 ـ روزی كه در بیشتر شهرها از جمله تهران تظاهرات بود و در قم، آبادان و تبریز تلفات داشت، شایعه كناره گیری جمشید آموزگار قوت گرفت و روزنامه اطلاعات در این روز كه هنوز آموزگار نخست وزیر بود، به دلایلی! به بهانه تغییر قریب الوقوع نخست وزیر، شماره فوق العاده منتشر ساخت.

آموزگار روز بعد در جلسه شورای وزیران خود كه آخرین جلسه آن بود موضوع كناره گیری اش را مطرح ساخت و ساعتی بعد با استعفا نامه اش عازم كاخ شاه شد و شاه پس از پذیرفتن استعفای آموزگار، شریف امامی را كه در سراسر سلطنت پهلوی دوم مقام دولتی مهم از جمله وزارت و نخست وزیری داشت مامور تشكیل كابینه تازه كرد.

شریف امامی از اعضای باشگاه ایران بود كه بیشتر اعضای آن فراماسیونر ها بودند. بررسی تاریخی ملاقاتهای شریف امامی در چهار روز اول شهریور ماه 1357(روزهای پیش از كناره گیری آموزگار)، ماهیت ماموریت او را روشن می سازد و شناخت روشنی از رجال ایران آن زمان را به دست می دهد.

 

آموزگار

 

1910م:«ویلیام جیمز» فیلسوف و روانشناس آمریكایی صاحب فرضیه «پرگماتیسم» بر پایه واقعگرایی، اصالت عمل، و درك حقیقت از راه تجربه و واقعیات مشهود و قابل لمس 26 اوت 1910 در 68 سالگی در گذشت.

 

ویلیام جیمز


1743م:26 اوت زادروز «آنتوان لاوازیه» شیمیدان فرانسوی است كه بسال 1743 به دنیا آمد. وی را پدر دانش شیمی نوین می دانند. لاوازیه واژه های «اكسیژن» و «هیدرژن» را بر این دو گاز گذارد كه حیات و حریق بدون اكسیژن وجود نخواهد داشت.

لاوازیه بعدا وارد سیاست شد و انقلابیون فرانسه بر او مهر ضد انقلاب زدند و دادگاه انقلاب وی را به مرگ محكوم كرد و در 1794 با گیوتین گردن زده شد.

 

لاوازیه

 

1789م:بیست و ششم اوت سالروز تصویب اصول «حقوق بشر» در مجلس ملی فرانسه در آغاز انقلاب در سال 1789 میلادی (219 پیش) است كه پایه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» قرار گرفته كه همه اعضای سازمان ملل بر آن صحه نهاده اند. طبق مصوبه مجلس ملی فرانسه، انسان كه آزاد به دنیا می آید، در طول عمر با داشتن حقوق برابر باید آزاد زیست كند ـ حقوقی كه بزعم انقلابیون فرانسوی، قرنها مورد تجاوز و بی اعتنایی شاهان، حاكمان و جباران قرار گرفته بود. در این مصوبه آمده بود: تبادل آزاد افكار، یكی از گرانبهاترین و عزیزترین حقوق مردم است و از 26 اوت 1789(روز تصویب این اصول)، مردم باید در فكر كردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند و ....

 

ژان ژاك روسو


1974م:26 اوت سالگرد فوت چارلز لیندبرگ بسال 1974 در 72 سالگی است كه 21 ماه مه 1927 با یك هواپیمای یك موتوره پس از 33 ساعت و نیم پرواز بدون توقف، عرض 3 هزار و 600 مایلی اقیانوس اطلس را طی كرد و در بورژه پاریس فرود آمد. وی كه پدرش در آمریكا نماینده مجلس بود بعدا وارد سیاست شد و مخالف ورود كشورش - آمریكا به صحنه سیاسی جهان و خروج از انزوا بود. لیندبرگ كه مدتی را در آلمان بسربرد هیتلر و آلمانی ها را ستود.

 

لیندبرگ در میانسالی

 

1957م:شوروی 26 اوت سال 1957 اعلام كرد كه داشمندان این كشور نخستین موشك قاره پیمای هدایت شونده جهان را پیروزمندانه آزمایش كرده اند. در این اعلامیه آمده بود كه این موشك مورد استفاده نظامی و غیر نظامی قرار خواهد گرفت. چهل روز بعد (4 اكتبر 1957) دانشمندان شوروی با موشك قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیك ـ 1» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند كه ظرف كمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا 5 سال دیگر یك سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد كه به هر دو وعده عمل كردند.

برخی مفسران روزنامه ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به این كه شوروی دارای بمب اتمی و هیدرژنی است، اگر استالین زنده بود، دیگر در بمباران اتمی انگلستان و آمریكا درنگ نمی كرد. استالین چهار سال پیش از این آزمایش به صورت ناگهانی (مرموز) درگذشته بود. وی بارها اشاره كرده بود كه تا انگلستان برسرپا باشد مسائل جهان به طور كامل حل نخواهند شد زیرا كه برسر هر راهی سنگ اندازی می كند. وی آمریكاییان را هم قاتلین بومیان (سرخپوستان) می خواند و بارها گفته بود كه از دل خاک آمریكا خون می جوشد ـ خون سرخپوستان بی گناه، اروپاییان آنان را نابود كردند تا زمین هایشان را بخورند، ثروتمند شوند و ....

آمریكاییان كه یازدهم ژوئن آن سال (75 روز پیش از پیروزی روسها) در چنین آزمایشی با شكست رو به رو شده بودند از آن پس بر دامنه فعالیت خود در این زمینه افزودند. اینك ثابت شده است در قرن 21 دولتی دارای قدرت نظامی است كه مجهز به انواع سلاح موشكی، الكترونیك، دیجیتال و زیردریایی و وسیله دفاع در برابر چنین سلاحهایی باشد. با وجود این، قدرتی بالاتر از داشتن یك سیستم رسانه ای خوب نیست و برتری آمریكا، رسانه هایش هستند كه ... و ابزار رسانه ها؛ آدمهای با استعداد و ماهر در این کار هستند.

 

اسپوتنیک - 1

 

0: در این روز در سال 55 پیش از میلاد؛ ورود ناوگان روم به فرماندهی سزار كه در آن زمان یك ژنرال بود به آبهای انگلستان و سپس تصرف آن سرزمین در سال 54 پیش از میلاد (مشروح واقعه در سایت 27 اوت)

1885: ژول روماین داستان نویس فرانسوی به دنیا آمد.

1858: برای نخستین بار در ارسال خبر، از دستگاه تلگراف استفاده شد و كار خبرگزاری ها رو به تكامل گذارد.

1914: ژولیو كارتازار نویسنده آرژانتینی زاده شد.

1914: كشته شدن 20 هزار سرباز روس در یك نبرد یك روزه با آلمان

1920: اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی آمریكا به اجرا گذارده شد و زنان این كشور حق مشاركت در انتخابات (رای دادن و رای گرفتن) به دست آوردند.

1968: آغاز تظاهرات ضد جنگ ویتنام در 221 دانشگاه آمریكا. این تظاهرات در بعضی دانشگاهها به خشونت گرایید و توام با تلفات بود.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.