اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 31 مرداد



337پیش ازمیلاد:22 آگوست (اوت) سال 337 پیش از میلاد، اردشیر سوم شاه وقت ایران از دودمان هخامنشی دستور حمله تازه به یونان را صادر كرد. وی در پایان نخستین سال سلطنت خود چنین تصمیمی را گرفته بود.

طبق سنگنبشته های موجود، مقایسه قلمرو ایران در سال 486 - سال درگذشت داریوش اول - با سال 337 پیش از میلاد نشان می دهد كه در این 149 سال با همه نوسانهای دربار هخامنشی در خطوط مرزی این قلمرو تغییر منفی دیده نمی شود كه نتیجه نظمی است كه داریوش برقرار كرده بود.

 

1635م:امپراتوری عثمانی 22 آگوست سال 1635 شهر ایروان را از دست ایران خارج ساخت كه شاه صفی با اعزام نیروی تازه نفس از اصفهان آن را پس گرفت. این نیرو پنج هزار تن از عساکر عثمانی را اسیر گرفت. باوجود این، سال بعد عثمانی ها دوباره ایروان را تصرف كردند و مناقشه ادامه یافت. ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) در پایان جنگ دوم روسیه با ایران و طبق قرارداد تركمن چای (سال 1828) از ایران جدا و به روسیه داده شد.

 

1943م:22 اوت سال 1943 (1322 خورشیدی) در جریان اشغال نظامی متفقین ، ایران دارای قانون منع انتشار مطالب پرونده های قضایی در مرحله تحقیق شد. با این قانون، روزنامه ها و نشریات ، دیگر نمی توانستند تحقیقات بازپرسی ها را منتشر سازند و انتشار جزئیات پرونده ها در مراحل تحقیق (پیش از صدور کیفرخواست و طرح در دادگاه) غیرقانونی شد و برای نویسندگان و ناشران ناقض این قانون مجازات زندان و جریمه نقدی و توقیف نشریه تا یك سال در نظر گرفته شد. استدلال دولت وقت هنگام تسلیم این لایحه به مجلس این بود که در بسیاری از کشورها افشای مطالب پرونده های کیفری در مراحل تحقیق ممنوع است.

 

1953م:22 اوت 1953 (31 شهریور 1332)، شاه سه روز پس از براندازی حكومت ملی دكتر مصدق به ایران بازگشت. در این روز در تهران اعلام شد كه دكتر مصدق و همكارانش در دادگاه های نظامی محاكمه خواهند شد. براندازی دکتر محمد مصدق - رئیس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن صورت گرفت. با این براندازی، نفوذ دولت واشنگتن بتدریج جای نفوذ 150 ساله انگلستان در ایران را گرفت و بر خاورمیانه مسلط شد.

 

زاهدی در بازگشت شاه، از او استقبال می كند

 

2004م:حجم مبادلات بازرگانی ایران و چین در سال 2004 به شش میلیارد دلار خواهد رسید. میزان این مبادلات در سال 2003 پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود. دكتر فریدون وردی نژاد سفیر وقت ایران در چین كه این مطلب را اعلام داشت گفته بود كه چین به صورت بزرگترین وارد كننده نفت از ایران در آمده است. علاوه برنفت؛ چین از ایران سنگهای ساختمانی، فولاد، خشكبار، قیر و كالا های دیگر خریداری می كند.

به گزارش روزنامه های تهران، ایران نگاه خود را به سوی شرق و همسایه شمالی اش (روسیه) باز گردانده و می كوشد كه چین، روسیه، هند و كشورهای آسیایی را در داد و ستدهای بازرگانی خود جانشین اتحادیه اروپا كند.

 

1387م:سی ام امرداد 1387 (20 اوت 2008) تورج نگهبان ترانه سرای معروف ایران در پی یك بیماری ممتد در یك بیمارستان لس آنجلس (كالیفرنیا) درگذشت. وی هنگام فوت 76 ساله بود. نگهبان، زاده اهواز كه در تهران ادبیات انگلیسی و حقوق تحصیل كرده بود در عین حال یك نویسنده و مجله نگار بود و مدتی سردبیری مجله دستاورد را برعهده داشت. او بر روی بیش از 700 آهنگ ایرانی ترانه ساخته بود. شهرت نگهبان از برنامه گلهای رنگارنگ رادیو ملی ایران آغاز شده بود.

 

Tooraj Negahban


16‎35م:كار اخراج عثمانی ها از خاك یمن كه از ژوئیه 1635 میلادیآغاز شده بود، 22 اوت این سال پایان یافت و فرقه شیعه زیدیه اعلام كرد كه حكومت كشور مستقل یمن از این پس در دست امام این فرقه خواهد بود. نظام حكومتی زیدیه در یمن تا دهه 1960 به مدت بیش از سه قرن ادامه داشت.


1803م:ناپلئون بناپارت22 اوت سال 1803 (پیش از آن كه به تصویب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتی كه با مدرسان درس تاریخ در مدارس فرانسه ترتیب داده بود از آنان خواست كه تاریخ فرانسه را به گونه ای تدریس كنند كه احساس وطندوستی در نوجوانان و جوانان فرانسوی تقویت شود و این آرزو تحقق نخواهد یافت مگر این كه برجستگی ها، كارهای مهم و فداكاری های فرانسویان در طول تاریخ (گذشت زمان)، در ذهن آنان نقش بندد.

ناپلئون به مدرسان درس تاریخ گفته بود كه این كار، تنها از دست آنان ساخته است و خواسته بود كه ضمن گفتن حقایق بكوشند عاملو باعث هر قسمت منفی تاریخ فرانسه بیابند و او را كه عمدتا یك فرد است به عنوان «مرتكب اشتباه» معرفی كنند؛ تا یك ملت و افراد را، و علت ارتكاب اشتباه را تشریح كنند. ناپلئون در آن دیدار گفته بود مدرس تاریخ باید به نوجوان بفهمانند كه كه اگر وی به كمال برسد نه تنها مرتكب اشتباه نمی شود بلكه می تواند اشتباه گذشتگان را هم ترمیم و جبران كند و ....

این اندرز ناپلئون كه به اجرا درآمد آغازی برای افزایش غرور فرانسویان نسبت به فرانسه و فرانسوی شد.

 

پوتین سوار بر اسب در منطقه «تووا» در سیبری در اوت 2007


1983م:تشدید معارضات دولت حسن حبره كه خود با كودتا در كشور صحرایی چاد روی كار آمده بود با مخالفانش كه از سوی همسایه چاد ـ دولت لیبی ـ پشتیبانی می شدند و چند واحه را تصرف كرده بودند در نیمه سال 1983 به صورت یك مسئله جهانی در آمده بود. حسن حبره مداخله لیبی و حمایت شوروی از لیبی را بزرگتر از آن چه كه بود جلوه گر می ساخت ؛ به گونه ای كه دولت آمریكا تصمیم به دادن یك كمك 25 میلیون دلاری نظامی ، اعزام جت « اف ـ 14» و دولت فرانسه اعزام نیرو گرفت و بردامنه زد و خوردها افزوده شد. 16 اوت فرانسه یك واحد لژیون خارجی خود را در چاد مستعمره سابقش مستقر ساخت و 21 و 22 اوت 1983 به فرستادن ده هواپیمای نظامی اقدام كرد. پس از سرنگون شدن یكی از این هواپیماها با آتش مخالفان مسلح حسن خبره ، دولت فرانسه اواخر ژانویه 1984 واحدهای تازه ای به چاد فرستاد و....

در آن زمان به دلیل وجود دو ابر قدرت رقیب در جهان كه از عهده هم بر می آمدند وجدان جهانیان در قبال این مسائل بمانند دهه 1990 و بعد از آن به حالت التهاب در نمی آمد .

 

نیروهای مخالف دولت چاد كه از سوی دولت لیبی حمایت می شدند

 

1998م:در دهمین سالروز حمله آمریكا به مخفیگاه اسامه بن لادن در كوههای مشرق افغانستان با موشك كروز، در نقاط متعدد از پاكستان تا الجزایر انفجاری های انتحاری كه شیوه ای رو به گسترش است صورت گرفت و تلفات سنگین ببارآورد. حمله موشكی بیستم اوت 1998 آمریكا از ناوهای این كشور به مقرّ بن لادن در «توره بوره» به انتقام انفجار هفتم اوت سفارتخانه های آن كشور در كنیا و تانزانیا صورت گرفت. ناوهای آمریكایی همزمان به یك كارخانه تولید دارو در حاشیه شهر خرطوم سودان كه تصور می رفت متعلق به بن لادن است نیز موشك زدند. این حملات آسیبی به بن لادن وارد نساخت ولی «بهانه» مناسبی به دست یك قدرت مشخص داد كه به نام سركوبی تروریسم به تامین هدف های دیگر خود بپردازند. رویدادهای نیویورك و واشنگتن معروف به «یازدهم سپتامبر» كه در سال 2001 انجام گرفت لشكركشی به افغانستان و عراق، سختگیری های امنیتی ـ پلیسی از جمله استراق سمع و بازداشت و نیز نفوذ هرچه بیشتر در پاكستان و جلب همكاری محدود برخی از كشورهای آسیای میانه را به دنبال داشت كه بتدریج با واكنش هایی رو به رو شده است. تیره شدن مناسبات روسیه با غرب در آگست جاری این واكنش ها سخت تر خواهد ساخت. با وجود این، بن لادن همچنان باقی مانده و به گفته برخی از مفسّران، تاریخ مصرف آن هنوز منقضی نشده است.

 

2004م:یك باستان شناس بلغاری یك نقاب ( ماسك ) زرین در 200 كیلومتری شرق صوفیه كشف كرده است كه متعلق به یكی از پادشاهان تراكیه ( تراسیا ـ تریشیا ) بوده كه 25 قرن پیش بر مناطق قسمت شمالی دریای اژه حكومت داشتند و در این منطقه استخراج طلا و زرگری رواج داشت. ژنرالهای ایرانی ارتش داریوش بزرگ كه در جنوب اروپا تا دانوب پیش رفته و پیش از همه، تراكیه را تصرف كرده بودند گزارش داده بودند كه بزرگان ( سلاطین ) آن منطقه با ماسكی زرین صورت خود را از مردم معمولی می پوشانند تا بالاتر از آنان جلوه كنند و با همین ماسكها هم دفن می شوند.

كشف این ماسك زرین كه 20 اوت 2004 « كیتوف » باستان شناس بلغاری آن را در یك مصاحبه عمومی به معرض تماشا و عكسبرداری مطبوعات قرار داده بود گزارش افسران داریوش را تایید كرده است.

كیتوف گفته است كه قدمت نقاب زرین 25 قرن است كه صورت فرد در پشت آن كاملا پنهان می شده و محل بینی، چشمها و لبها با ظرافت جا سازی شده است. وی گفته است كه پادشاه تراكیه را با همین ماسك دفن كرده بودند كه اینك به دست آمده است و نیم كیلو گرم وزن دارد.

 

ماسک کشف شده در بلغارستان

 

2004م:ادیشن انگلیسی زبان روزنامه مردم ارگان حزب كمونیست چین در اوت 2004 گزارشی درباره افزایش بودجه نظامی روسیه منتشر كرده بود كه نشان می داد برای سال مالی آینده بیش از چهار میلیارد دلار افزایش یافته بود و به 18 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده بود. به نوشته روزنامه مردم، بودجه سازمانهای پلیس و امنیت روسیه نیز در سال 2005 سیزده میلیارد و ششصد میلیون دلار شده بود كه افزایش نشان می داد. این روزنامه افزوده بود كه رقم جالب در بودجه نظامی ـ امنیتی سال 2005 روسیه اختصاص یافتن دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار به تحقیقات علمی برای تولید جنگ افزار های بهتر است.

چین نیز كه پس از دوران استالین، اینك بهترین مناسبات را با روسیه دارد بودجه نظامی خود را برای سال 2005 به نسبتی چشمگیر بالا برده بود و این افزایش در سالهای بعد از آن ادامه داشته است.

 

2004م:اخطار شدید و كم سابقه « هو ژیانتائو » دبیر اول حزب كمونیست چین درباره تایوان در صدر اخبار بامداد یكشنبه رسانه های آمریكا قرار داشت. «هو» گفته بود كه چین تصمیم قاطع دارد كه هر گونه حركت استقلال طلبی تایوان را در هم بكوبد و همه می دانند كه توان این كار را هم داریم. وی تاكید كرده بود كه عزم ما در این زمینه جزم است و در آن كوچكترین خللی وارد نخواهد شد. من از جانب همه زنان و مردان چین می گویم؛ همه بدانند كه كوچكترین حركت تایوان به سوی استقلال و جدایی از مام میهن به شدیدترین وجه سركوب خواهد شد. وی این مطلب را 22 اوت 2004 در مراسم یكصدمین زادروز دنگ شیائو پینگ بیان داشت.

 

هو

 

2004م:« یو ژن هوا» یك نوازنده چینی به عنوان سومین مرد پر موی جهان( سال 2004 ) اعلام شده است. 96 در صد از سطح بدن « یو » را موی سیاه نسبتا بلند پوشانده است. در جهان، تنها دو برادر مكزیكی همانند او پر مو هستند. « یو » كه مجبور شده است با عمل جراحی از موهای داخل گوش هایش خلاص شود در یك منطقه سردسیر شمال شرقی چین به دنیا آمده و در سال 2004 بیست و شش ساله بوده است. پزشگان گفته بودند كه اگر او موهای گوشش را از دست نمی داد ممكن بود دچار عفونت گوش شود كه به مغز آسیب می رساند.

 

یو ژن هوا

 

2004م:« ولا چودری» 34 ساله كه یك بانوی هندی است21 اوت 2004 تنگه «پالك» كه سریلانكا را از هند جدا كرده است با شنا در 14 ساعت طی كرد. وی قبلا از شش تنگه دیگر از جمله "جبل طارق" و دریای مانش با شنا عبور كرده بود. بولا دارای شوهر و یك فرزند است.

 

Bula

 

2007م:برخی از رسانه های آمریكا ضمن انتشار این عكس گزارش كرده بودند كه دوشنبه شب بیستم اوت 2007 در محله "پرینسس آن پلازا" در شهر ویرجینیا بیچ این كشور یك و یا چند نفر روی دیوارخانه و بدنه اتومبیل بانو «جودی برت» كه دختر23 ساله او بانو «جیلیان سودل» از یك مرد سیاهپوست دارای دو فرزند دورگه شده است پیام نامودبانه و ضدنژادی نوشته و سپس اتومبیل را آتش زده و فرار كرده بودند.

این حادثه كه ظاهرا ساعت چهار بامداد روی داده بود نشان می دهد كه مسئله سیاه و سپید در جامعه آمریكا هنوز كاملا برطرف نشده است، در حالی که نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نوامبر 2008 انجام می شود یک سیاهپوست دو رگه ( پدر یک سیاهپوست کنیایی و مادر یک سپیدپوست آمریکایی) است!. بانو "جیلیان" كه با دو فرزند دورگه خود در خانه مادرش زندگی می كند سپیدپوست است. عكس بالا، بانو جیلیان و اتومبیل سوخته مادرش را در محوطه بیرون خانه (درایو وی) نشان می دهد.

 

ادامه مسئله سیاه و سپید در جامعه آمریكا

 

2007م:شبكه تلویزیونی «ا. بی. سی.» آمریكا ضمن پخش این عكس در اوت 2007، به نقل از یك روزنامه چاپ هند نوشته بود كه ماموران جمع آوری سگ های ولگرد از خیابانهای دهلی نو به جای نابود كردن آنها، این سگ ها را به كشور كره جنوبی می فرستند. به گزارش این شبكه، هنوز مصرف گوشت سگ در كشور كره امری عادی است. عكس، یك سگ ولگرد را كه در یك محله شهر دهلی نو به دام مامور مربوط افتاده و كشان كشان به محل صدور منتقل می شود نشان می دهد.

 

 صدور سگ های ولگرد هند به كشور كره!

 

1910: ژاپن "كره" را ضمیمه خاك خود كرد. شبه جزیره "كره" از 1905 تحت الحمایه ژاپن بود.

1946: فاتحان جنگ جهانی دوم ارتش آلمان به نام ورماخت Wehrmacht را منحل كردند تا حقوق افراد و بازنشستگان آن را نپردازند.

1959: تغییر نام پیمان بغداد به همه ادارات کشورهای عضو ابلاغ شد . در پی خروج عراق از عضویت پیمان نظامی بغداد، این پیمان به سنتو Cento یا سازمان پیمان مركزی كه هدف از آن محاصره شوروی و كمونیسم بود تغییر نام داده بود و با نام تازه هدف کهنه خود را دنبال كرد.


ویدیو مرتبط :
#31 کار با تقویم تولید محتوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -31 اردیبهشت



1209م:برخي از كرونيكلهاي رويدادهاي جهان، فوت ابو محمد روزبهان فسايي را پس از تطبيق تقويم ها، 21 ماه مه سال 1209 ميلادي ذكر كرده اند. اين عارف و انديشمند ايراني درشيراز درگذشت. تاليف مهم او «لطائف البيان» عنوان دارد.

 

1952م:21 ماه مه 1952 (ارديبهشت 1331و 14 ماه پس از ملي شدن نفت ايران) دانكن سندز (ساندز) سياستمدار، دولتمرد انگليسي و داماد وينستون چرچيل نخست وزير وقت پيشنهاد كرد كه آسانترين راه حل مسئله اي به نام «ايران» كه به وجود آمده است اين است كه ايران بارديگر ميان دولتهاي لندن و مسكو قسمت شود!. وي كه در پارلمان انگلستان سخن مي گفت، اضافه كرده بود: «محاصره اقتصادي ايران موثر واقع نخواهد شد. مروري بر تاريخ ايران نشان مي دهد كه چگونه ايرانيان ياد گرفته اند كه در جريان سختي ها خود را با هر وضعيت روز تطبيق و بدون خم آوردن به ابرو به زندگاني عادي ادامه دهند. آنان بدون صادرات و واردات هم مي توانند دوام يابند؛ به همان گونه كه در يك سال اخير (سال 1951) زندگاني عادي خود را ادامه دادند و به گزارش روزنامه نگاراني كه از ايران ديدار كرده اند سرزنده و مبارزطلب هم شده اند.

 

دانكن سندز


1385م:روزنامه كيهان چاپ تهران (وابسته به دفتر رهبري) در مطلبي كه در صفحه دوم شماره سي و يكم ارديبهشت ماه 1385 خود منتشره ساخته از مصاحبه روزنامه شرق با سفير انگلستان در تهران و انتشار اين مصاحبه در صفحه اول به عنوان مهمترين خبر روزنامه و سبك فيچر مانند (مجله اي) مصاحبه و لحن بسيار دوستانه آن با انگلستان انتقاد كرده است. از مطلب «كيهان» درتاريخ ايرانيان براي قضاوت آيندگان باقي بماند چنين بر مي آيد كه اقدام شرق در جو سياسي جاري و احساس بد ايرانيان نسبت به انگستان كه اين دولت را از عوامل بدبختي هاي وطن در طول دو قرن گذشته مي دانند شگفت انگيز و معنا دار بوده است.

خلاصه متن نوشته كيهان از اين قرار است:

(مصاحبه روزنامه شرق که اين روزنامه به عنوان سوتيتر درج کرده است):

۱- ايران مهم ترين مسئله سياست خارجى انگليس است.

۲-اقدام يك جانبه در مورد ايران مورد قبول نيست.

۳-بخشى از ديپلماسى در مورد ايران ادامه دارد.

۴-اعتماد بين ايران و غرب شكسته شده است.

۵-هيچكس از اقدام نظامى عليه ايران صحبت نمى كند.

۶-اميدوارم ايران در بسته پيشنهادى اروپا عناصر كافى را ببيند.

۷-ما از حق استفاده صلح آميز ايران از انرژى اتمى حمايت مى كنيم.

 

روزنامه شرق

 

1979م:21 مه سال 1979 دكتر علي شايگان از سران جبهه ملي و از ياران دکتر مصدق، در يك اظهار نظر گفت كه اگر آزادي در يك مورد و در يك گوشه از يك جامعه محدود شود به تدريج در موارد و گوشه هاي ديگر هم محدود مي شود و در چنين وضعيتي، نخست روزنامه هاي حرفه اي تغيير قيافه خواهند داد. وضعيت يك جامعه را از شكل مطالب و محتواي روزنامه هايش مي شود حدس زد.

شايگان ضمن گلايه از روزنامه هاي بزرگ تهران که اخبار جبهه ملي را کمرنگ منعکس مي کنند خواست که دولت از طريق وضع قانون و راههاي ديگر در امور مطبوعات دخالت نکند تا پايه هاي آزادي بيان در ايران استوار گردد.

 

دکتر علي شايگان


427پیش ازمیلاد:امروز زادروز افلاتون انديشمند بزرگ يونان باستان است كه 21 ماه مه سال 427 پيش از ميلاد به دنيا آمده بود. انديشه هاي افلاطون به ويژه در زمينه دمكراسي، بيش از هر فيلسوف عهد باستان در شكل گرفتن افكار انديشمندان قرون جديد و معاصر نفوذ داشته است.

 

تصوير مجسمه افلاتون

 

1916م:«هارولد رابينز» نويسنده اي كه حقايق مكشوفه خود را به صورت داستان مي نوشت 21 ماه مه 1916 به دنيا آمد. داستان هاي معروف وي که 81 سال عمر کرد عبارتند از: هرگز با غريبه دوست نشو، خانه شماره 79 خيابان پارک، بانوي تنها، کافي نيست، تايکون (توانگر) و ....

 

رابينز


1873م:21 ماه مه زادروز «اميل ارماتينگر» مورخ سويسي است كه بسال 1873 چشم به جهان گشود. وي در اثر مهم خود «تاريخ ادبيات جهان» در مقدمه فصل «ادبيات ايران در قرون وسطي» خاطر نشان كرده است كه در اين قرون (قرون وسطا)، ايرانيان با خلق آثاري بي همتا، ميهن خود را يك بار ديگر ابر قدرت جهان كرده بودند، اين بار با انديشه و قلم، نه زور سرباز و نيزه. در اين قرون، ايران زمين در معرض تاخت و تاز لاينقطع قبايل خارجي بود و به ايرانيان مجال فعاليت حكومتي نمي داد. ت


216پیش ازمیلاد:21ماه مه سال ۲۱۶ پيش از ميلاد نيروهاي كارتاژ به فرماندهي هانيبال كه وارد شمال ايتاليا شده بود، در اين منطقه ارتش روم را شكست دادند. در اين جنگ بيش از 45 هزار سرباز رومي كشته شدند. هانيبال قبلا اسپانيا و قسمتي از فرانسه را گرفته بود.

 

هانيبال

 

107پیش ازمیلاد:ژنرال «گايوس ماريوس» فرمانده ارتش روم، در اين روز در ماه مه سال ۱۰۷ پيش از ميلاد سياستمداران و دولتمردان رومي را قانع كرد كه اين كشور ارتشي مشابه ارتش ايران دوران هخامنشيان لازم دارد تا ابر قدرت واقعي و دائمي شود.

تا آن زمان ارتش روم مركب از مردان داوطلب طبقات اول و دوم جامعه اين كشور بود كه بدون دريافت دستمزد، و صرفاً به منظورخدمت به وطن به جنگ مي رفتند و پس از پايان هر جنگ، ديگر عملاً ارتشي وجودنداشت.

 

1871م:در اين روز در سال 1871حمله نظاميان فرانسوي به كمون پاريس آغاز شد كه در اين جنگ خياباني و تن به تن خونين و طولاني بيش از 20 هزار كمونارد كشته و 38 هزار تن ديگر اسير شدند. بسياري از كموناردها را كه مدتي بر پاريس حكومت كردند زنان تشكيل داده بودند. پايتخت فرانسه از زمان شکست ارتش اين کشوراز آلمان عملا در کنترل کمون پاريس بود که خيابانها و کوچه ها را براي دفاع، به صورتي که در عکس ديده مي شود سنگربندي کرده بودند.

 

حمله نظاميان به کمون پاريس

 

1894م:بيست و يکم مه مه سال 1894 «اميل هنري» آنارشيست 22 ساله فرانسوي كه كافه پاتوق ثروتمندان (بورژواها) را در پاريس با انفجار بمب ويران ساخته بود كه ضمن آن يك تن كشته و 20 نفر مجروح شده بودند و چند اتهام ديگر از اين قبيل، به حكم دادگاه با گيوتين گردن زده شد. وي كه وابسته به يك فاميل اعيان بود در دادگاه گفته بود كه به نظراو، هيچ ثروتمندي بي گناه نيست.

 

اميل هنري


1966م:ژنرال سوهارتو 21 ماه مه 1966 با كودتا در اندونزي قدرت را به دست گرفت. وي ظرف سه ماه بيش از يكصد هزار كمونيست را در آن كشور نابود كرد.

سورهارتو 32 سال بعد در همين روز بر اثر فشار مخالفان كه اورا متهم به فسادمالي و ديكتاتوري كرده بودند و نيز تظاهرات پي گير مردم مجبور به كناره گيري شد و بعدا نيز تحت تعقيب قضايي قرار گرفت.

 

سوهارتو پير و متهم ـــ سوهارتو كودتاگر


1991م: 21ماه مه سال 1991 راجيو گاندي 47 ساله نخست وزير پيشين هند كه از جانب پدرش فيروز، يك پارسي بود درجريان تبليغات انتخاباتي در منطقه تاميل نادو (نزديک مدرس) توسط يك زن در يك انفجار انتحاري كشته شد.

 

راجيو


2004م:ميخائيل كاسيانف كه تا سال 2004 نخست وزير روسيه بود 20 مه 2005 گفته بود: ولاديمير پوتين رئيس جمهور دارد نظام حكومتي شوروي را با عناصر كاپيتاليسم دولتي برمنطقه روسيه حكمفرما مي سازد تا امپراتوري تازه اي بر اين پايه به وجود آورد. وي اضافه كرده بود كه با تغيير قانون انتخابات روسيه، امكان ورود مخالفان به دوما (پارلمان روسيه) و انجام هر گونه تغييري، ديگر وجود ندارد و انقلاب نرم (مخملي) به صورتي كه در گرجستان و اوكراين انجام شد در ساير جمهوري ها عملي نخواهد شد، زيرا كه مسكو چنين تحولي را نمي خواهد. طبق برخي اظهار نظرها، با حركات تازه پوتين، از اين پس، غرب نبايد انتظار روسيه آرام 13سال گذشته (از1991 تا 2004) را داشته باشد، آن دوره به تاريخ سپرده شده است.

 

2005م:نوزدهم مه 2005 يك پاپيوليست مكزيكي تبار 52 ساله به نام «آنتونيو ويلاراايگوساAntonio Villaraigosa» به سمت شهردار لس آنجلس، دومين شهر پرجمعيت آمريكا با 59 درصد آراء انتخاب شد كه يك رويداد تاريخي تلقي شده است. وي قبلا عضو شوراي شهر لس آنجلس بود كه صدها هزار ايراني از ساكنان آن منطقه بشمار مي آيند و از راي دهندگان هستند.

 

آنتونيو ويلاراايگوسا


2005م:پارلمان ايالت مشترك المنافع ماساچوست آمريكا 19 مه 2005 يك قانون مصوب سال 1675 (335 ساله) اين ايالت را لغو كرد. طبق اين قانون كه از 335 سال پيش به قوت خود باقي بود، بوميان آمريكا (سرخپوستان) حق ورود به محدوده شهر بوستون را نداشتند. گرچه اين قانون سالها عملا رعايت نمي شد ولي بوميان دو قبيله «پنوب سكات» و «نيپ نوك» كه در نزديكي بوستون سكونت دارند با ترس و لرز وارد اين شهر مي شدند و مي كوشيدند كاري نكنند كه پليس مداخله كند و به اين قانون قديمي استناد شود و مجرم شناخته شوند.


1951: در سال 1330 خورشيدي تهراني ها در ميدان بهارستان بر ضد مداخلات انگلستان و در همين روز درسال 1358(درست 28 سال بعد) بر ضد مداخلات آمريكا وسيعا تظاهرات كردند!.

2003: در الجزاير در يك زمين لرزه شديد بيش از 2 هزار تن كشته شدند.