اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -31شهریور



337م:جنگهای 13 ساله ایران و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانیان 22 سپتامبر سال 337 میلادی آغاز شد كه در «تاریخ عمومی» به جنگهای دور اول معروفند. جنگهای دور دوم از سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، ایرانیان پیروز شدند. در دور اول، كه جنگ تا سال 350 طول كشید، رومیان هرچه را كه در شرق مدیترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم كشته شد.

 

1359ش:حمله نظامی عراق به ایران كه از روزهای قبل از آن پیش بینی شده بود، 31 شهریور 1359 (22 سپتامبر 1980) آغاز شد كه پیامدش یك جنگ هشت ساله بود و برخلاف تصور قبلی غرب، ایران در این جنگ پرتلفات و پرهزینه حتی یك وجب از خاك خود را از دست نداد. مروری بر روزنامه های چاپ تهران در شهریور ماه آن سال نشان می دهد كه همزمان با انتخاب نخست وزیر برای جمهوری اسلامی، از نیمه این ماه زد و خورد های مرزی عراق و ایران رو به شدت گذارده بود كه بعد از ظهر 22 سپتامبر ناگهان نیروی هوایی عراق تهران، تبریز، همدان، كرمانشاه، شهر كرد و شهرهای خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان ناوچه های آن كشور به سواحل ایران تا بوشهر تعرض كردند و متعاقب آن نیروی زمینی عراق تعرّض به میهن ما را آغاز كرد. طبق اعلامیه های شماره 20 تا 28 وزارت دفاع ایران، در نخستین روز تعرض، نیروی هوایی عراق بیش از 11 جنگنده و چهار ناوچه از دست داد و هواپیماهای نظامی ایران متقابلا پایگاههای عراق در كوت الاماره، شعیبیه، واسیله، ام القصر و سپس بغداد را مورد حمله متقابل قرار دادند. این جنگ که (برغم میثاق بین المللی) بدون اعلان قبلی، از سوی عراق آغاز شده بود از آن پس به صورت تمام عیار ادامه یافت.

در زمان حمله نظامی به ایران، عراق دوست آمریكا، متحد شوروی و مورد حمایت همسایگان عرب خود جز سوریه بود. دولت آمریكا به سبب موضوع تصرف سفارتخانه اش در تهران و گروگانگیری كاركنان آن و همچنین قطع منافعش در ایران پس از انقلاب، با تهران دشمنی داشت. این دشمنی در دهه اول قرن بیست و یکم كه آمریكا در عراق و افغانستان استقرار نظامی دارد به صورت جنگ سرد واشنگتن با تهران درآمده است. سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه 18 سپتامبر2007 در دیدار با «برنار كوشنر» وزیر امورخارجه فرانسه كه به مسكو رفته بود، آخرین وضعیت جنگ سرد آمریكا و ایران را چنین ترسیم كرده بود: گزارش های متعدد مبنی بر جدّی بودن بررسی عملیات نظامی برضد ایران دولت روسیه را نگران ساخته زیرا كه چنین عملیاتی برای منطقه نتایج بسیار وخیم به بار خواهد آورد. كوشنر (یك پزشك) كه همانند ساركوزی رئیس جمهور تازه فرانسه، یهودی تبار است 17 سپتامبر 2007 و پیش از سفر به مسكو در این باره گفته بود: اگر ایران دارای سلاح اتمی شود؛ جهان باید خود را برای جنگ آماده كند و افزوده بود که سیاست های فرانسه با آمریکا در قبال تلاش های اتمی ایران یکسان است.

بیستم سپتامبر 1980 و در آستانه حمله نظامی تمام عیار عراق به ایران، احتمال این جنگ در دیدار مارگارت تاچر نخست وزیر انگلستان با وزیر امورخارجه كابینه اش مطرح و بررسی شده بود. تاچر در صفحه 91 كتاب خاطرات خود درباره این ملاقات نوشته است: به وزیر امور خارجه گفتم كه در این نظر كه ایران در مدتی كوتاه از پای درخواهد آمد شریك نیستم و دلیل آوردم كه ایران دارای یك نیروی هوایی موثر است، مردمی مقاوم دارد و ارتش فروپاشیده آن درجریان انقلاب، در اندك مدتی تمركز خواهد یافت و دست به حمله متقابل خواهد زد. ارزیابی و محاسبات صدام حسین از فروپاشیدگی ارتش ایران درست نیست زیرا كه افراد و سلاحهای این ارتش باقی هستند و .... هشت سال بعد نظر من تایید شد زیرا كه عراق جز در هفته های اول جنگ پیشرفتی نداشت و مقروض و زمینگیر شد و ....

اصحاب نظر گفته اند: اگر صدام حسین با ایران وارد جنگ نشده بود؛ با كویت و سعودی اختلاف نظر مالی پیدا نمی كرد، دست به اشغال نظامی كویت نمی زد، در نطق های خود زندگانی شخصی خاندانهای سلطنتی این دو كشور را به زیر حمله و انتقاد نمی كشید كه به كینه دائمی مبدل شد، همسایگان خود را از دست نمی داد (كه در روز مبادا جایی برای فرار به آنجا و پناهنده شدن داشته باشد) و كشورش در سال 2003 به اشغال نظامی آمریكا درنمی آمد و به این روز نمی افتاد، خودش هم با آن خفت دستگیر و اعدام نمی شد و ....

 

در نخستین حمله هواپیماهای عراقی به تهران ، دو هوپیمای ایران در قسمت نظامی فرودگاه مهرآباد روی باند منهدم شد

 

1317ش:پرویز یاحقی آهنگساز نامدار ایران (كه در شناسنامه اش «صدیقی پارسی» است و ترجیح داده است كه پس از دایی هنرمندش به نام وی «یاحقی» خطاب شود) 31 شهریور 1317 (روزی چون امروز) به دنیا آمد. یاحقی كه اخیرا فوت شد دهها سال آهنگ ساخت و از ویولنیست های بزرگ جهان بشمار می رفت در عین حال روزگاری یك روزنامه نگار ماهر و زبردست بود و زمانی عنوان بهترین خبرنگار پارلمانی ایران را به دست آورده بود. درخشان ترین كار روزنامه نگاری پرویز، گزارشگری برنامه «درگوشه و كنار شهر» برای رادیو ایران درسالهای 1341 تا 1343 بود که مبتکر و مدیر این برنامه نگارنده این سایت (نوشیروان کیهانی زاده) بود. این دو برای تهیه این برنامه بسیار جالب و آموزنده، هر روز (بدون تعطیل) به كلانتری های پلیس، پاسگاههای ژاندارمری، بیمارستانها ، دادسراهای نواحی نهران و دادگاهها سر می زدند و مصاحبه با طرفین ماجرا انجام می شد و هر مطلب با دادن اندرز و ذكر ضوابط و قوانین مربوط و اشاره به مراحل دادرسی پایان می یافت و همان روز در ساعت چهار و نیم بعد از ظهر به پخش رادیو داده می شد. هر برنامه 30 دقیقه ای شامل سه تا چهار مطلب بود كه همان روز و یا شب پیش از آن اتفاق افتاده بودند.

 

پرویز


1791م:22 سپتامبر زادروز فاراده (Michael Faraday ) فیزیکدان است که در 1791 به دنیا آمد. وی قواعد موتورهای برق و چارج الکترو ستاتیک را به دست آورد و حرکت ایونها را در مایع هنگام چارج کشف کرد.

 

فاراده


1355ش:محمد قوچانی روزنامه نگار معاصر سی و یکم شهریور ماه 1355 به دنیا آمده و در این سن کم ره صد ساله رفته است. او که از استعداد فوق العاده در حرفه روزنامه نگاری برخوردار است دهها سال از ستارگان تابناک آسمان ژورنالیسم ایران و دنیای پارسی زبانان باقی خواهد ماند. قوچانی از 22 سالگی کار روزنامه نگاری را به صورت تمام وقت آغاز کرد و به ترتیب در روزنامه های نشاط، عصر آزادگان و همشهری قلم زد و سپس با تیم خود به روزنامه شرق رفت. پس از توقیف شرق، سردبیر اجرایی «هم میهن» به مدیریت غلامحسین کرباسچی شد که این روزنامه تازه از توقیف خارج شده ظرف مدتی کوتاه (تا زمان توقیف مجدد) از نظر تیراژ و کیفیت مطالب، خود را به صدر روزنامه های غیر دولتی تهران رسانید. ضمیمه معروف همشهری در سالهای 1381 و 1382 که بر تیراژ این روزنامه افزود کار قوچانی بود. وی در این سن کم تالیف و مقالات فراوان دارد. در نوشتن خبر به طرز جدید که از دهه 1990 در جهان باب شده و همانا آوردن سابقه خبر در داخل عناصر و پاراگرافهای اصلی آن است مهارت فراوان دارد. او از علاقه مندان روزنامه نگاری حرفه ای و هواداران اندیشه عدم اشتغال روزنامه نگار به امور دیگر (جز تدریس و تالیف) است.

 

محمد قوچانی


1985م:اکزل سپرینگر Axel Springer امپراتور رسانه ای آلمان 22 سپتامبر 1985 در 73 سالگی درگذشت. در دهه 1960 چهل در صد روزنامه های آلمان متعلق به سپرینگر بود. کمپانی او که پس از درگذشتش بکار ادامه می دهد در سال 1999 مالک 180 روزنامه و مجله ، هفت فرستنده رادیویی ، سهامدار عمده یک شبکه تلویزیونی ، تلویزیون کابلی ، سیستمهای اینترنتی و چندین مرکز نشر کتاب و تهیه برنامه تلویزیونی و فیلم بود ، 14 هزار کارمند و پنج میلیارد مارک درآمد داشت.

روزنامه نگاری در خانواده سپرینگر موروثی بوده است و پدر و پدر بزرگ او هم روزنامه نگار بودند. وی پس از جنگ جهانی دوم ، در سال 1946 با کسب اجازه از دولت انگلستان - یکی از فاتحان آلمان - در منطقه اشغالی آن دولت (بندر هامبورگ ) یک روزنامه ورشکست و به حالت تعطیل درآمده را خریداری و با آن پایه امپراتوری رسانه ای خود را گذارد.

 

اکزل سپرینگر

 

66م:بیست و دوم سپتامبر سال 66 میلادی نرون امپراتور وقت روم دستور داد كه برای جنگ با امپراتوری ایران لژیون های ایتالیایی كه سربازانش رومی خالص باشند و قدشان كمتر از دو متر نباشد تشكیل شود. برخلاف ایران كه سواره نظامش نیروی اصلی بود و از پیاده به عنوان نیروی كمكی و پشتیبانی استفاده می كرد، واحدهای اصلی رومی ها پیادگان بود و سواران را به عنوان واحد كمك بكار می بردند. لشكر 5 تا 8 هزار نفری پیاده رومی را لژیون (به لاتین: لژیو) می خواندند. چون ارتش روم در جنگ با ایران موفق نبود، نرون تصمیم گرفت كه لژیون هایی صرفا از ایتالیایی ها (رومیان خالص) تشكیل دهد و دستور تشكیل این لژیون ها، طبق لوحی كه فرمان بر آن حك شده است 22 سپتامبر سال 66 میلادی صادر شده بود، ولی عمر نرون كفاف نداد كه از این نیرو برضد ایران استفاده كند و كمتر از دو سال بعد ( تابستان سال 68 میلادی) خودكشی كرد. اختلاف ایران و روم در آن زمان عمدتا بر سر ارمنستان بود كه چند برابر امروز وسعت داشت.

 

نرون

 

1526م:ارتش عثمانی 22 سپتامبر 1526، با استفاده از اختلافات داخلی اروپائیان با هم، شهر وین پایتخت اتریش را محاصره كرد. دولتهای فرانسه و آلمان به استمداد اتریشی ها پاسخ فوری ندادند. فرانسه حتی با عثمانی عهدنامه مودت هم امضاء كرد. محاصره وین كه مدتها طول كشید عمیقترین پیشروی ارتشی از مشرق زمین در اروپای مركزی بود.

 

1948م:22 سپتامبر سال 1948 جمهوری دمكراتیك خلق كره (شمالی) كه 13 روز پیش از آن اعلام استقلال كرده بود خود را حاكم همه شبه جزیره كره خواند و جمهوری كره (جنوبی) نیز كه در شهر سئول اعلام رسمیت كرده بود به همین ترتیب اعلام كرد كه حاكم بر همه كره است و دو دولت به این ترتیب تقسیم این شبه جزیره را رد كردند كه نتیجه اش یك جنگ سه ساله بود كه مسئله ای را هم حل نكرد و این مسئله به همان شدت همچنان تا به امروز ادامه دارد. این مسئله محصول ضدیت دو بلوك متخاصم آن زمان بود.


2003م:لاتویایی های متعاقب استونیایی ها، اتباع دو كشور منطقه بالتیك، 21 سپتامبر 2003 رای به پیوستن كشورشان به اتحادیه اروپا دادند كه از اردیبهشت آینده دارای 25 عضو می شود بدون این كه بدانند بروكسل هم یك مسكو دیگر برایشان خواهد بود و كسی پول و كالای رایگان به آنان كه سر زمین هایی فقیر هستند نخواهد داد. این دو كشور به اضافه« لیتوی نیا» قبلا از اعضای اتحاد شوروی بودند .روسها برایشان از جیب خود آپارتمان، مدرسه و بیمارستان ساختند، اما اتحادیه اروپا «كار» می خواهد زیرا كه جمعیت كشورهای اصلی آن به سبب فرار مردم از بچه دار شدن رو بكاهش گذارده است. در آن سال همین كشورهای سوسیالیستی سابق اشتیاق فراوان هم به عضویت در «ناتو» نشان داده بودند و حساب نكرده اند كه در این مورد هم به جای مسكو سر و كارشان با واشنگتن خواهد بود و تفاوت زیادی در بین نیست و نمی دانند كه از این پس هرگونه جنگی در اروپا و خاوردور و آسیای جنوبی، اتمی خواهد بود و آمریكاییان حاضر نخواهند بود بخاطر آنان بمیرند.

این سه کشور بعدا به عضویت "ناتو" و اتحادیه اروپا درآمدند ولی همچنان زیر دندان روسیه هستند. جمعیت روس استونی زیاد است و اگر روزی ورق برگردد باز بی دفاع خواهند ماند. با اینکه طبق اساسنامه ناتو، حمله به یک کشور عضو بمنزله حمله به همه اعضا تلقی خواهد شد گمان نمی رود که ملل عضو ناتو بخواهند که در یک جنگ اتمی خاکستر شوند. همه تلاش آنان به زنده ماندن و لذت بردن از زندگانی است.


2003م:در ژاپن اعضای حزب حاكم« لیبرال دمكرات» 21 سپتامبر 2003 باردیگر كویزومی را به ریاست حزب خود انتخاب كردند تا همچنان نخست وزیر باقی بماند. چرا؟. زیرا كه با رئیس جمهوری فعلی آمریكا دوست بود.

برخی از اصحاب نظر گفته اند: ژاپنی ها باید بدانند كه «جنگ ویتنام» دیگری به آن صورت رخ نخواهد داد كه اقتصاد ژاپن را شكوفا سازد. اوضاع خاور دور نسبت به گذشته بیش از هر نقطه دیگر جهان تغییر یافته و جایی برای گسترش ژاپن با توسل به روشهای سابق وجود ندارد؛ چین، كره و ویتنام (رقیبان اقتصادی ژاپن) محال است که مانند گذشته به تصرف ژاپن درآیند و خاورمیانه هم نه تنها دست ژاپنی ها را خوانده بلكه رقبای دیگری هم چون اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند، برزیل و كره جنوبی در آنجا هستند، کمین کرده اند و ....

کویزومی بعدا از نخست وزیری کناره گیری کرد و جانشین وی نیز به همان سرنوشت دچار گردید.

 

2003م:ولادیمیر پوتین و ژاك شیراك سران وقت روسیه و فرانسه كه همانند بسیاری از سران كشورها تصمیم به ایراد نطق در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك داشتند كه سفر به نیویورک در ماه سپتامبر برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است برای مذاكره سران دولتها با یكدیگر ، 21 سپتامبر 2003 در دو مصاحبه مطبوعاتی عمومی طولانی نظراتشان را درقبال مسائل روز ابراز داشتند. لحن مصاحبه ها نشان می داد كه به دلیل ناموفق بودن آمریكا در تامین ثبات درعراق، موضع هر دو در قبال این مسئله نسبت به گذشته قویتر شده است.

پوتین در مصاحبه اش از همكاری اتمی (صنعتی) با ایران دفاع كرد و گفت تلاش ما تنها این است كه ایران از كمك اتمی روسیه برای ساختن بمب استفاده نكند. پوتین گفت كه غرب در قبال مسائل، رفتار درست ندارد و آمریكا را متهم كرد در حالی كه دم از مبارزه با تروریسم میزند؛ در كشور قطر محرمانه با سلیم خان نماینده تروریستهای چچن مذاكره می كند.

 

شیراک

 

1932: از اتحاد نجد و حجاز كشور عربی سعودی به وجود آمد.

1784: روسهای مهاجر در آلاسکا , نخستین کلنی را روسیه را تاسیس کردند. دولت آمریکا قرن بعد آلاسکا را از روسیه خریداری کرد.

1924: جامعه ملل پیشنویس قطعنامه « جهان بدون جنگ !! » را آماده ساخت.

1520: سلیم اول سلطان عثمانی كه در نبرد چالدران بر شاه اسماعیل صفوی پیروز شده بود روز 22 سپتامبر سال 1520 میلادی در 53 سالگی درگذشت.

1862: ابراهام لینكلن رئیس جمهوری وقت آمریكا اعلام كرد كه اول ژانویه آینده همه بردگان سیاهپوست را در همه ایالتهای آمریكا آزاد اعلام خواهد كرد.

1914: زیردریایی شماره 9 آلمان در این روز در آبهای هلند سه رزمناو انگلیسی را غرق كرد كه ضمن آن 1400 تن كشته شدند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.