اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 30 بهمن



 

 

 

1303ش:چهار روز پس از تصویب مجلس شورای ملی، ژنرال رضاخان پهلوی رسما خود را فرمانده كل نیروهای مسلح ایران اعلام داشت. مجلس شورا در جلسه 26 بهمن ماه 1303 خود برغم مخالفت هواداران سلطان احمد شاه قاجار، فرماندهی كل قوا (نیروهای دفاعیه و تامینیه) را از شاه سلب كرد و به ژنرال رضاخان داد. در آن زمان رضاخان پهلوی رئیس الوزراء و وزیرجنگ بود.

در مصوبه پارلمان اضافه شده بود كه بدون رای مجلس این سمت از ژنرال رضا خان سلب نمی تواند بشود.

هواداران احمد شاه که با این مصوبه، بوی خطر را استشمام کرده بودند بعدا تلاش بسیار كردند كه سلطان احمدشاه را از اروپا به وطن بازگردانند كه موفق نشدند.

 

ژنرال رضاخان پهلوی


1322ش:رای دادگاه جنایی تهران سی ام بهمن 1322 درباره متهمان به قتل زندانیان سیاسی با تزریق آمپول هوا و وسائل دیگر صادر شد. این وقایع پیش از شهریور 1320 و تغییر رئیس کشور روی داده بود. طبق حكم دادگاه جنایی تهران، پزشك احمدی (پزشك زندان) به اعدام و سرپاس مختاری كه درزمان ارتكاب این قتلها رئیس شهربانی بود به ده سال زندان محكوم گردید. بقیه متهمان به شش سال زندان تا حبس ابد محكوم شده بودند. فرخی یزدی روزنامه نگار و سردار اسعد بختیاری (جعفرقلی خان) دوتن از این مقتولان زندان بودند. پزشك احمدی پس از اشغال نظامی ایران توسط نیروهای انگلستان و شوروی، به عراق گریخته بود و در بغداد پنهان شده بود كه بعدا دستگیر و به ایران مسترد گردیده بود.

جعفرقلی خان سردار اسعد در كابینه های متعدد وزیر بود و هنگام بازداشت و انتقال به زندان قصر هم وزیرجنگ بود كه ناگهان و بدون مقدمه، به اراده رضاشاه دستگیر شده بود. وی به همراه رضاشاه به مازندران رفته بود كه دربابل اورا دستگیر كرده بودند. وی كه از مشروطه خواهان بنام بود توسط سرهنگ سیاسی رئیس آگاهی پلیس (تأمینات) به تهران منتقل و تحویل زندان قصر شده بود. تقریبا همزمان، به دستور رضاشاه عده ای از سران ایلهای بختیاری، بویر احمد و چهارلنگ نیز دستگیر شده بودند كه دهم فروردین 1313 به حكم دادگاه نظامی اعدام شدند. گفته شده است كه در همین روز و در زندان قصر، سردار اسعد (معروف به سردار بهادر) با تزریق آمپول هوا توسط پزشك احمدی كشته شده بود. جعفرقلی خان كه هنگام مرگ 55 ساله بود پسر علیقلی خان بختیاری بود. علیقلی خان بود كه با سواران خود از اصفهان به تهران آمده و با كمك مجاهدان گیلان و مازندران و افراد یپرم خان پایتخت را تصرف و محمدعلی شاه قاجار را كه راه استبداد درپیش گرفته بود بركنار كردند. درپی درگذشت علیقلی خان، لقب «سردار اسعد» به جعفرقلی خان داده شده بود. جعفرقلی خان كه مدتی هم استاندار كرمان بود در آغاز پادشاهی رضاشاه از دوستان نزدیك او بود.

سرهنگ نیرومند یكی دیگر از متهمان پرونده قتلهای مخالفان سیاسی دولت وقت به حبس ابد محكوم شده بود. دادگاه جنایی تهران سرهنگ راسخ را هم كه از ماجرا آگاه بود و به قوه قضایی خبر نداده بود تا عدالت اجرا شود به جرم اختفای جرم به شش سال زندان محكوم ساخت.

 

سرپاس مختاری


1878م:توماس ادیسون دراین روز از سال 1878 اختراع خود گرامافون (فنوگرافPhonograph) را به ثبت داد. ادیسون كه در میشیگان آمریكا به دنیا آمده بود و هلندی تبار بود درجوانی در كار تلگراف مشغول بود. وی اختراعات متعدد دیگر دارد ازجمله ساخت لامپ برق. واژه فنوگراف از دو ریشه یونانی به معنای «صدانگار» ساخته شده است. انگلیسی ها عمدتا به جای فنوگراف از واژه گرامافون Gramophone برای نامیدن این دستگاه كه در ایران «جعبه ساز» گفته می شد و صفحه صدا (موسیقی) پخش می كرد استفاده می كنند. گرامافون (Record player) تا دهه 1980 به مدت 110 سال مورد استفاده بود.

 

ادیسون

 

1986م:دانشمندان فضایی شوروی 19 فوریه سال 1986 ایستگاه فضایی «میر» را به فضا فرستادند. این نخستین ایستگاه فضایی برای اقامت طولانی فضانوردان بود كه بشر به مدار زمین فرستاد. ایستگاه میر (Mir میر به معنای صلح) تا مارس 2001 به مدت 15 سال در مدار زمین بود و در این مدت فضانوردان متعدد در آن اقامت كرده بودند. این فضانوردان به نوبت با موشك به ایستگاه فرستاده می شدند.


193م:درپی قتل ماركوس ژولیانوس امپراتور روم در اول ژوئن سال 193 میلادی ، سه ژنرال ارشد این كشور به خواست سربازان خود اعلام كردند كه امپراتور تازه هستند . سپتیموس سه وروس درایلریا (یوگوسلاوی ) ، نیجر در شرق مدیترانه و كلودیوس آلبینوس در بریتانیا . سه وروس پس از وارد آوردن شكست نظامی به نیجر عازم گل ( فرانسه امروز ) شد تا آلبینوس فرمانده ارتش غرب ( مستقر در بریتانیا ، آلمان و گل ) را از میان بردارد . جنگ روز 19 فوریه سال 197 میلادی در« لیون » فرانسه روی داد و سه وروس پیروز شد . آلبینوس برای این كه دستگیر و تحقیر نشود خود را كشت . سه وروس پس از این پیروزی و تایید مقام او در سنای روم عازم جنگ با ایران شد كه در جریان مبارزه او با نیجر به نیجر كمك كرده بود.

 

تصویر البینوس بر سكه اش


1915م:حمله نظامی به گالیپولی (داردانل ـ چاناکاله سواشلری) كه 337 هزار تلفات داشت 19 فوریه سال 1915 (دومین سال جنگ جهانی اول) آغاز شد و 11 ماه طول كشید (تا نهم ژانویه 1916). در نبرد گالیپولی كه هدف از آن تصرف استانبول پایتخت وقت عثمانی و تنگه های بسفور و داردانل و گشودن دریای سیاه بود، نیروهای انگلستان و فرانسه و متحدان آنها شكست خوردند. در نبرد گالیپولی 16 لشكر انگلیسی ـ فرانسوی با 15 لشكر عثمانی می جنگیدند. حمله با آتش 16 ناو سنگین آغاز شده بود كه همه آنها آسیب دیدند. آلمانی ها كه چنین حمله ای را پیش بینی كرده بودند قبلا بهترین توپهای خود را در اختیار عثمانی قرارداده بودند. در نبرد گالیپولی بخشی از نیروهای انگلیسی از استرالیا، نیوزیلند و هند بودند. نبرد گالیپولی باعث تقویت ناسیونالیسم نیروهای مدافع شد و مصطفی كمال (اتاتورك) از همین نبرد درسهایی آموخت كه مانع اضمحلال وطنش شد و جمهوری تركیه پاگرفت. عثمانی در جریان جنگ جهانی اول متحد آلمان بود كه از میان رفت.


1942م:19 فوریه 1942 دریك حمله هوایی امپراتوری ژاپن به استرالیا، صدها تن در منطقه «داروین» كشته شدند. در این حمله بیش از 250 هواپیمای بمب افکن ژاپنی شركت داشتند. امپراتوری ژاپن با شعار اخراج استعمارگران اروپایی از آسیا، دست به جنگ زده بود. انگلیسی ها دو قرن است که استرالیا را ازچنگ بومیان این سرزمین خارج و در آنجا یک مهاجرنشین ایجادكرده اند. انگلیسی های اعزامی به استرالیا كه در آغاز كار مركب از جانیان و زندانیان آن كشور بودند بسیاری از بومیان استرالیا را نابود كردند. پس از نزدیك به دو قرن، در فوریه 2008 دولت مهاجران انگلیسی استرالیا به خاطر كشتار و آزار بومیان این سرزمین و تصاحب اراضی و املاكشان از آنان عذرخواهی كرد که یک سند قضایی بشمار می رود (عذر بدتر از گناه).


1942م:19 فوریه 1942 و کمتر از سه ماه پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، روزولت رئیس جمهور وقت این کشور كه با امپراتوری ژاپن وارد جنگ شده بود با امضای دستورالعمل شماره 9066 حكم داد كه ژاپنی تبارهای آمریكا و حتی آنانكه در خاك آمریكا متولد شده بودند به كمپ ها فرستاده و درآنجا نگهداری شوند. دراجرای این بخشنامه، ژاپنی های آمریكایی اموال و كسب و كار خودرا اجبارا رها ساختند كه از دستشان رفت. دولت آمریكا بیم داشت كه این ژاپنی ها به كشور نیاكانشان وفادار مانده باشند و به مساعی نظامی ژاپن كمك كنند. طبق قوانین مهاجرنشن ایالات متحده آمریكا، كسانی كه دراین كشور متولد می شوند تبعه بومی آمریكا بشمار می آیند. اقدام روزولت ناقض قانون اساسی ایالات متحده بود كه بازرسی، دستگیری و بازداشت بدون حكم قاضی دادگاه (از واردساختن اتهام، تا وجود دلایل، تفهیم اتهام و ...) را اكیدا منع كرده است. نیم قرن پس از این اقدام، دولت آمریکا از ژاپنی های آمریکایی عذرخواهی کرد و به آنان غرامت داد.


2003م:تقسیم دوباره قدرت ها به دو دسته و معارضه جهانی آنها كه ناشی از برهم خوردن توازن نیروها درجهان و زیاده خواهی های غرب بود و از مارس 2003 آغاز شده و به صورت پنهان ادامه داشت از 17 فوریه 2008، با اعلام یكجانبه استقلال كوزووی دو میلیون و دویست هزار نفری ده هزار كیلومتر مربعی توسط پارلمان محلی آن و حمایت دولت آمریكا و پاره ای از دولتهای عضو اتحادیه اروپا از این كار علنی شد. اصحاب نظر همان روز گفته بودند که با علنی شدن معارصه، بازشدن فصل تازه ای در تاریخ قطعی بنظر می آید. آمریكا، انگلستان، فرانسه و آلمان در دومین روز اعلام استقلال، كشور كوزوو را برسمیت شناختند. در واکنش به این عمل، چند دولت دیگر از جمله روسیه، چین و صربستان گفته بودند كه این كار نقض میثاق های جهانی است و نمی شود پیش از تصویب سازمان ملل به چنین اقدامی مبادرت ورزید. دولت صربستان به حال اعتراض سفیران خود را از آن كشورها احضار و تهدید كرده بود كه به این كار در مورد دولتهایی كه كوزوو را برسمیت بشناسند ادامه خواهد داد.

اصحاب نظر گفته بودند ملخّص این اعتراض های مشابه هم همان است كه چهاردهم فوریه پوتین بیان كرد و گفت كه برسمیت شناختن كوزوو پیش از تصویب استقلال آن در سازمان ملل درست تكرار اقدام اشغال نظامی عراق در سال 2003 است كه بدون مجوز شورای امنیت كه پاسدار قوانین و میثاقهای جهانی و صلح و آرامش بین المللی است آن كشور را مورد حمله نظامی قرارداد و به این روز انداخت.

جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریكا كه در سفر آفریقابود بدون توجه به این واكنش به راه خود ادامه داده و گفته بود كه ما شریك و دوست كوزوو هستیم، ما تنها در سال گذشته 334 میلیون دلار به كوزوو كمك كردیم، نظامیان ما در آنجا هستند و بازهم به كمكهایمان ادامه خواهیم داد. طبق قطعنامه 1244 شورای امنیت، چند سال است كه نیروهای ناتو و ازجمله آمریكا در كوزوو (كوسووو) مستقر هستند.

دولت روسیه بدون درنگ اعلام یكجانبه استقلال كوزوو را محكوم كرد و اعلام داشت كه به حمایت دیرین خود از همنژادان صرب ادامه خواهد داد و مایل به تجزیه صربستان نیست. پوتین قبلا گفته بود كه استقلال یكجانبه كوزوو كه از سال 1996 از هدفهای سیاسی غرب بوده و جنگ سه ساله یوگوسلاوی (1996 تا ژوئن 1999) و سپس استقرار ناتو در آنجا به همین دلیل صورت گرفته بود اگر تحقق یابد مآلا «باسك دیگری» پدید خواهد آمد (اشاره به منطقه ای از اسپانیا كه در آنجا دو دستگی وجود دارد). چوركین نماینده روسیه در سازمان ملل كه یك تاریخدان است 17 فوریه 2008 و اندكی پس از اعلام یكجانبه استقلال كوزوو شورای امنیت را به تشكیل جلسه فوق العاده فراخوانده و تاكید كرده بود كه استقلال یكجانبه كوزوو و تجزیه باز هم بیشتر سرزمین صربها، خدمت به صلح نیست.

پاره ای از مفسران رسانه ها، اعلام استقلال كوزوو را یك دهن كجی دیگر غرب به پوتین و روسیه تلقی كرده و گفته بودند روسیه كه اینك مشكل پولی ندارد در اروپای شرقی و میان اعضای سابق اتحاد شوروی دارای ستون پنجم است كه این عوامل می توانند وضعیت را ناآرام كنند.


2010م:جمعه هجدهم فوریه 2010 مدیر 53 ساله یک شرکت مهندسی سافت ور Software Engineering که از درگیری با سازمان مالیات بردرآمد آمریکا (آی. آر. اس IRS) خسته و مانده شده بود هواپیمای یک موتوره شخصی خودرا بر ساختمان هفت طبقه محل استقرار شعبه آن سازمان در شهر آستین ـ حاکم نشین ایالت تکزاس کوبید، که در این رویداد قسمتی از ساختمان ویران شد، خودش و یک کارمند سازمان مالیات بردرآمد کشته و دست کم 13 نفر نیز مجروح شدند. این رویداد، به باور اصحاب نظر چند مسأله اساسی آمریکارا عیان ساخته است. این فرد اندرو جورف ستک Andrew Joseph Stack (اندی ستک) نام داشت و دارای زن و یک دختر 11 بود. زن او در دانشگاه تکزاس شعبه آستین تدریس می کند و به طور خصوصی نیز آموزش پیانو می دهد.

اندی ستک پیش از آنکه به فرودگاه کوچک محل پارک هواپیمای خود برود یک نامه 3 هزار و 200 کلمه ای نوشت، چندبار آن را ادیت کرد و در وبسایت کمپانی قرارداد، سپس خانه دو طبقه اش را با مواد قابل اشتعال به آتش کشید. زن و دختر 11 ساله او قبلا به یک هتل رفته بودند و اطاق گرفته بودند. اندی ستک Andy Stack در نامه مفصل خود جزئیات درگیری اش با سازمان مالیات بردرآمد آمریکارا تشریح، به چند مساله اساسی جامعه آمریکا اشاره و سپس قصد خودرا مطرح ساخته است. بررسی کامپیوتر او تعداد دفعات ادیت کردن نامه را در طول دو روز نشان می دهد. نامه پس از آخرین ادیت ساعت 9 و 15 دقیقه بامداد جمعه در وبسایت شرکت قرار گرفته است. اف. بی . آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) مصلحت در آن دیده تا وبسایت شرکت «اندی ستک» از جریان خارج شود و از «هاست Host» وبسایت خواسته است که چنین کاری را انجام دهد.

این مهندس سافت ور پس از بلند شدن از فرودگاه، هواپیمارا با سرعت تمام به سوی ساختمان سازمان مالیات بردرآمد شعبه آستین هدایت کرد و آن را به ساختمان کوبید. هواپیما از نوع «پایپر چروکی» به محلی از ساختمان که میان طبقه دوم و طبقه سوم واقع شده است برخورد کرد و هر دو طبقه را ویران ساخت ولی از آنجا که سقف طبقه دوم در این محل قرارگرفته و استحکام بیشتری داشت، هواپیما نتوانست با شکسته شدن پنجره ها وارد ساختمان شود که اگر شده بود تلفات بسیار سنگین بود زیرا که در آن لحظه بیش از دویست نفر در ساختمان سرگرم کار بودند.

پس از برخورد هواپیما با ساختمان که تولید صدا و دود و لرزش کرد، به تصور حمله تروریستیها و تجدید رویدادهای 11 سپتامبر 2001، دو جت اف ـ 16 نیروی هوایی آمریکا به پرواز آمدند تا مانع برخورد هواپیمای احتمالی دیگر شوند.

«اندی ستک» قبلا در کالیفرنیا (منطقه ساکرامنتو) فعالیت داشت و شرکت سافت ور تاسیس کرده بود. وی به دلیل نداشتن درآمد کافی در سال 1994 به موقع فرم های مالیات بردرآمد خودرا تنظیم و پر نکرده و ارسال نداشته بود و سازمان مالیات بردرآمد اورا به خاطر این تعلل به پرداخت ده هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرده بود و درگیری میان طرفین از همان زمان آغاز شده بود. چون «اندی» به تصمیم سازمان مالیات بردرآمد تسلیم نشده بود این سازمان از اداره مربوط خواسته بود که از فعالیت شرکت او در کالیفرنیا جلوگیری کند. این شرکت به صورت مشاور و کانسالتنت Consultant فعالیت داشت. اندی پس از اینکه شرکت را در معرض بسته شدن دید در سال 2004 فعالیت خودرا از کالیفرنیا به آستین تکزاس انتقال داد و در اینجا بک خانه بزرگ خریداری کرد و مشغول کارشد. وی در اینجا علاوه برکار کامپیوتر در ساعات فراغت با یک ارکستر موسیقی همکاری داشت و آکوردوئون می نواخت. او از دوران دبیرستان در کار موسیقی فعالیت داشت و گاهی هم آواز می خواند.

درگیری «اندی» با سازمان مالیات بردرآمد در آستین نیز ادامه یافت و این سازمان برای وصول طلب حتی روی پس انداز بازنشستگی او دست گذارده بود. وی مشکل خودرا با دوستانش در میان گذارده و از دوبل ستاندارد و رفتار دوگانه ادارات دولتی آمریکا نالیده بود که از کمپانی های بزرگ حمایت می کنند و پول و انواع کمک می دهند (بیل اوت می کنند) ولی شرکت های کوچک و افراد را تحت فشار قرار می دهند. سیستم مالیات گیری آمریکا را نادرست خوانده و به فرنس بودن Fairness (بی نظر و عادلانه بودن) سازمانهای دولتی تردید و به خسته کردن مراجعین و خردکردن اعصاب اشاره کرده است. از محتوای نامه و قراردادن آن در وب سایت چنین برمی آید که خواسته است خواننده نامه متوجه مشکلات اداری کشور و اینکه چرا او دست به این کار زد آگاه شود.

اندی در نامه خود که بسیاری از وبلاگها آن را به طور کامل نقل کرده اند مشکلات را از کمک دولت به کمپانی های بزرگ تا اصحاب منافع و نفوذ برخی گروهها برشمرده و در پایان نامه دو سه جمله آورده است که قصد اورا به انتقام و خودکشی نشان می دهد. مضمون این جملات از این قراراست: خوب، آی. آر. اس (سازمان مالیات بر درآمد)، بدن له شده من [یعنی پس از برخورد هواپیما با ساختمان] دراختیار شماخواهد بود، آن را بگیرید [به جای پولی که می خواهید] و آسوده بخوابید!.

دوستان، آشنایان و همسایگان اندی ستک به روزنامه نگاران گفته اند که او مردی آرام و مهربان بود.

برخی از اصحاب نظر ضمن تفسیر این رویداد گفته اند که مسئله آمریکا تنها القاعده نیست که هواپیما بر ساختمان می کوبد، مسائل داخلی باید کشف و سریعا برطرف شوند.

 

3 تصویر مختلف از Andy Stack

 

1473: نیكلائوس كوپرنیكوسNicolaus Copernicus (كوپرنیك) ریاضیدان و دانشمند فضایی لهستانی در این روز به دنیا آمد و 70 سال عمر كرد. وی صاحب فرضیه های تازه ای در فضاشناسی است. كوپرنیك همانند سایر دانشمندان قرون وسطی در رشته های دیگر علوم از جمله پزشگی هم تبحر داشت.

1674: جنگ سوم انگلستان و هلند با امضای پیمان صلح وست مینستر Westminster پایان یافت و دولت هلند منطقه نیوآمستردام در آمریكای شمالی را به انگلستان واگذار كرد كه این دولت آن را به نیویورك تغییر نام داد. قبلا نیروهای انگلیسی این منطقه را كه یك مهاجرنشین هلندی بود تصرف كرده بودند.

1927: چینیان به اشغال نظامی شانگهای از سوی انگلستان اعتراض كردند و در این شهر دست به اعتصاب عمومی و تظاهرات زدند.

1861: الكساندر دوم تزار وقت روسیه در این روز فروش (واگذاری) كشاورزان با زمین مزروعی (سرفدم - نوعی بردگی) را هنگام معامله مزرعه لغو كرد.

1959: دولت انگلستان موافقت كرد به جزیره قبرس مستعمره اش استقلال دهد. این استقلال از 16 اوت 1960 عملی شد. قبرسی ها برای كسب این استقلال مبارزات خونین كرده بودند. رهبر اصلی آنان در این مبارزات اسقف ماكاریوس بود. ماكاریوس پس از تحقق استقلال، به ریاست جمهوری قبرس انتخاب شد.

1997: دنگ شیائو پینگ رهبر پیشین چین در 92 سالگی درگذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
دانلود کلیپ تبریک تولد 30 بهمن - تولدت مبارک 30 بهمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -30 اردیبهشت



630م:رويدادنگاران كليسايي قسطنطنيه 21 مه سال 630 ميلادي را روزي نوشته اند که درجريان زوال حكومت ساسانيان، پوراندخت دختر خسرو پرويز، شاه ايران شد. حال آنکه ساير مورخان نوشته اند که پوراندخت در سال 630 و چند هفته پس از قتل سپهبد شهربراز بر تخت شاهي ايران تکيه زده بود. شهربراز نهم ژوئن سال 630 ميلادي در تيسفون به قتل رسيده بود. دوران سلطنت پوراندخت بيش از 16 ماه طول نكشيد.

 

 

تصوير پوراندخت بر سکه اش

 

1951م:در چنين روزهايي در ماه مه سال1951 جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان به اوج خود رسيده بود، درست مشابه وضعيتي كه از آغاز سال 2006 ميان ايران و آمريكا وجود داشته است. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ايران در ملي كردن صنعت نفت خودرا خلاف موازين بين المللي اعلام مي كردند. در برابر آنان، دكترمصدق ضمن تفسير عبارت حقوقي «حاكميت ملي» تأكيد مي كرد كه عمل ايران در اين چارچوب بوده و از اختيارات دولت ايران است كه مكلف است خواست ملت ـ ملتي كه آن را برگزيده به اجرا درآورد و از تحريم و محاصره اقتصادي هم باك ندارد زيرا ملت آماده تحمل آن است. اين جنگ سرد كه از بهار سال 1330 آغاز شده بود تا زمان براندازي 28 مرداد1332 ادامه داشت.


1318ش:قبلا نوشتيم که طبق اعلاميه رسمي وزارت كشوركه ارديبهشت ۱۳۱۸ انتشار يافت، جمعيت شهر تهران بر پايه سرشماري اوايل همان ماه، ۵۳۱ هزار تن بود. مقايسه اين آمار با آخرين سرشماري دهه 1370 نشان مي دهد كه در اين فاصله جمعيت تهران بيش از 15برابر شده بود. تهران در دامنه كوه و روي كمربند زمين لرزه قرار گرفته است. در دهه 1340 طرح محدوده تهران به اجراء گذارده شده بود كه در جريان انقلاب و پس از آن ناديده گرفته شد.


2005م:نيمه ماه مه 2005 سي ـ سپن 2، شبكه تلويزيوني بدون اعلان آمريكا ويژه بحث، اظهار نظر و ميزگرد، به مطرح بودن (جهاني شدن) نظريه «موسي عالي» قاضي ايراني و بيش از يك دهه معاون دادستان تهران اشاره كرد. اين موضوع در يك بحث حقوقدانان مطرح شد و يك استاد رشته حقوق دانشگاه جورج تاون (مستقر در شهر واشنگتن) به تشريح و اهميت اين نظريه پرداخت كه موسي عالي (گفته شد؛ متولد يزد) آن را به مدت بيش از يك دهه (دهه هاي 1340 و 1350) در تهران به اجرا گذارده بود. به اظهار استاد آمريكايي، قبلا از شاكيان كه به معاون دادستان تهران ويژه ارجاع شكايات مراجعه مي كردند خواسته مي شد كه آدرس دقيق طرف مقابل و اسناد متعدد ارائه دهند (اورا معرفي كنند و ...) كه وقتگير و پرهزينه و براي همه آنان امكان پذير نبود (كه كار پليسي انجام دهند) و لذا از خير رسيدگي (و حق خود) مي گذشتند و در نتيجه انگيزه جرم باقي مي ماند و گسترش مي يافت و مرتكب نيز ترغيب به ادامه آن و احيانا شبكه اي مي شد.


1799م:بالزاك روزنامه نگار و داستان نگار شهير فرانسوي و يكي از مبتكران رئاليسم در ادبيات بيستم مه 1799به دنيا آمد و بسال 1850 درگذشت.

 

1958م:تاريخ روزنامه ها (رسانه هاي چاپي روزانه) در فصل ايران و در صفحه 123 خود، مه سال 1958 را ماهي نوشته است كه بزرگترين شبكه جمع آوري خبر و توزيع نشريه در قاره آسيا، در ايران تكميل و اعلام شد. اين شبكه به ابتكار عباس مسعودي ناشر روزنامه اطلاعات و با تلاش و پشتكارداري يك روزنامه نگار به نام نورالدين نوري ظرف چهارسال تكميل شده بود.

 

نورالدين نوري


526م:بيستم ماه مه، به فاصله 767 سال از هم، كره زمين دو زمين لرزه مرگبار را تحمل كرد.

يکي از اين دو زمين لرزه؛ در 20 مه سال 526 ميلادي در انتاكيه (واقع سوريه آن زمان) روي داد و بيش از 250 هزار تن را كشت. اين منطقه اينك در جمهوري تركيه قرار گرفته است.

زمين لرزه ديگر روز؛ در سال 1293 ميلادي «كاماكورا» ي ژاپن را تكانهاي سخت داد و بيش از 30 هزار انسان را نابود ساخت.

 

1310م:به نوشته مورخان تاريخ تمدن، ساخت کفش براي پاي چپ و پاي راست، جداگانه، از ماه مه در سال 1310 ميلادي متداول شد (ششصد و97 سال پيش در اين ماه). برخي از کرونيکلها اختراغ کفش دولنگه را در روز بيستم ماه مه 1310 ميلادي درج کرده و به حساب رويدادهاي اين روز گذارده اند. پيش از آن، کفش هاي هردو پا مشابه هم و يا به صورت مستقيم ساخته مي شد، به گونه اي که هرلنگه را مي شد براي هر دو پا استفاده کرد. رويه كفش هايي كه دو لنگه اش مشابه بود، عمدتا به صورت بافتني بود (گيوه) و يا تسمه اي، و تخت كفش سازها جدا از رويه سازها بودند.

 

1498م:وسكو دا گاما Vasco da Gama دريانورد پرتغالي بيستم ماه مه سال 1498 وارد «كاليكتCalicut» در جنوب غربي هند شد و با خود استعمار غرب را هم وارد قاره آسيا كرد كه 509 سال است با چند بار تغيير لباس دادن هنوز ماندگار است. دا گاما هشتم ژوئيه سال 1497 پرتغال را با چهار كشتي به مقصد هند ترك كرده بود. وي پس از عبور از دماغه جنوب آفريقا (اميد نيك!) و اندك توقف در موزامبيك عازم هند شده بود. او فاصله ساحل شرقي آفريقا تا ساحل غربي هند را ظرف 23 روز طي كرده بود.

 

     وسكو دا گاما


1506م:بيستم ماه مه 1506كريستف كلمب (كريستوفر كلمبوس) كه راه استيلاي اروپائيان بر قاره آمريكا را باز كرد در ۵۵ سالگي در اسپانيا درگذشت. وي كه در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانيا و پرتغال در يافتن راههاي دريايي، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمريكا (ناشناخته براي ساکنان ساير قاره ها) رسيد و جزيره اي را كه امروز نيمي از آن جمهوري دومينيكن را تشكيل مي دهد و نيم ديگر هائيتي، «هيسپانيولا» ناميد و مقر حكومت اسپانيايي ها قرار داد و مقدمات بناي شهر «سانتو دومينگو» را در آن جزيره فراهم ساخت.

 

کلمب


1506م:در مه سال 1506 در سوي ديگر كره زمين، دريانورد پرتغالي آلفونسو دوآلبوكرك «سكوتره» را در درياي عرب تصرف كرد و سال بعد (۵۰۷) با هدف تصرف جزيره ايراني هرمز در مدخل خليج فارس وارد آبهاي ايران شد تا ناظربر راههاي دريايي اقيانوس هند باشد.

 

تصوير آلبوکرک


1927م:بيستم ماه مه سال 1927 «چارلز ليندبرگ» هوانورد آمريكايي در ميان استقبال بيش از يكصد هزار تن، پس از 27 ساعت پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس در پاريس فرود آمد. وي 19 مه با يك هواپيماي يك موتوره به تنهايي از فرودگاهي در لانگ آيلند (واقع در ايالت نيويورك و مجاور شهر نيويورک) به پرواز در آمده بود و بدون توقف، هزاران مايل فاصله دو قاره را پرواز كرده بود. اين نخستين پرواز بدون توقف ميان آمريكا و اروپا بود.

 

چارلز ليندبرگ

 

1927م:دولت انگلستان طبق قرارداد جده، بيستم ماه مه 1927حاكميت ابن سعود (عبدالعزيز) را بر نجد و حجاز برسميت شناخت كه بعدا از ادغام آنها كشور سعودي به وجود آمد. كشور سعودي تنها مملكتي در جهان است كه به اسم فرد ناميده شده است. به موجب توافق ماه مه 1916 انگلستان و فرانسه بر سر تقسيم سرزمين هاي عربي ميان خود در صورت شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول، جز سوريه و لبنان كه سهم فرانسه قرار گرفت، قرار شده بود كه مابقي از جمله حجاز در اختيار انگلستان قرار گيرد.

 

عبدالعزيز ابن سعود


1892: اتحاد مثلث مرکب از آلمان، اتريش و ايتاليا تشکيل شد و اروپا يک گام به جنگ نزديک گرديد.

1900: دومين مسابقه هاي ورزشي المپيک در عصر جديد، در پاريس آغاز شد.

1902: خروج نيروهاي آمريکايي که در جريان جنگ آمريکا و اسپانيا، کوبا را اشغال کرده بودند از اين جزيره آغاز شد.

1992: هند نخستين ماهواره خود را بدون کمک کشوري ديگر ( با موشکي که ساخته بود ) در مدار زمين قرار داد.