اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -30شهریور



310پیش ازمیلاد:از نوشته های پلوتارك، دیودورس سیكلوس و اسناد دیگر چنین بر می آید كه ركسانا (روكسانا) زن ایرانی اسكندر مقدونی و پسر 13 ساله او اسكندر چهارم در آخرین روز پاییز سال 310 پیش از میلاد به دست كاساندروس (حکمران مقدونیه و چند شهر خودمختار یونان و یکی از چند جانشین اسکندر) مسموم و مقتول شدند. كاساندروس كه تاریخ از او به نام مردی بسیار جاه طلب و خشن نام برده است آرزوی سلطه بر سراسر سرزمین هایی را داشت كه اسكندر مقدونی تصرف كرده بود. وی پیش از مسموم كردن ركسانا، با از میان برداشتن بسیاری از رقیبان، عملا فرمانروای همه یونان و مقدونیه شده بود كه اسكندر چهارم به عنوان جانشین پدرش اسما پادشاه آن مناطق بود. كاساندروس قبلا المپیاس مادر اسكندر و حامی نوه اش - اسكندر چهارم را از میان برداشته بود. كاساندروس به این جهت چشم دیدن اسكندر چهارم را نداشت كه مورد حمایت حكام محلی ایران زمین بود. كاساندروس به بهانه حراست از اسكندر چهارم، او و مادرش را از درباریان جدا كرده و منزوی ساخته بود و در همین انزوا آنان را مسموم كرده بود. روكسانا دختر ساتراپ (استاندار) تخارستان و سغدیانا بود (كه داریوش در كتیبه بیستون از این مناطق به عنوان ساتراپی هجدهم ایران نام برده است). این ساتراپی شامل شهرهای بلخ، سمرقند، خجند، بخارا و ... آخرین ایالت ایران بود كه به تصرف اسكندر درآمد و بیش از هر ایالت دیگر در برابر او ایستادگی كرد. اسكندر پس از تصرف دژ مستحكم این ایالت (تاجیكستان و شمال افغانستان امروز) به نام قلعه «آریا مازس» ركسانا را اسیر و سپس با او ازدواج كرده بود تا خویشاوند ایرانیان شود (یونانیان این ایالت ایران را بكتریا = باختریا می نویسند و دژ كوهستانی آریامازس را سغدیانا نام می برند. سغدیان امروز به فارسی قدیم سغدا = سوغودا تلفظ می شد. ركسانا تلفظ یونانی روشنك است كه ایرانیان آن زمان، ستاره را كه نسبت به ماه روشنی كمتری داشت «روشنك» می خواندند). ركسانا در سال 323 پیش از میلاد و زمانی كه اسكندر در بابل (جنوب بغداد امروز) درگذشت 18 ساله و اسكندر چهارم را حامله بود كه به خواست المپیاس مادر اسكندر از بابل به مقدونیه منتقل شد.

کاساندروس پس از ازمیان برداشتن ركسانا و پسرش اسكندر چهارم، مرگ این دو را طبیعی و احتمالا ناشی از مسمومیت غذایی اعلام و سپس با تسالونیكا خواهر اسكندر (عمه اسكندر چهارم) ازدواج كرد و تا سال 297 پیش از میلاد به حكومت ادامه داد.

 

روکسانا (تصویر فرضی!)


997م:21 سپتامبر 997 میلادی منصور پسر نوح سامانی به نام امیر منصور دوم در بخارا برتخت سلطنت نشست. به دلیل جوانی او، امور به دست سران كشوری و لشكری افتاد كه باهم سازگاری نداشتند و سرانجام 19 ماه بعد توافق كردند كه به جای وی، امیر عبدالملك دوم را شاه كنند كه این عمل آنان حكومت دودمان سامانیان كه به احیاء زبان فارسی و فرهنگ و رسوم ایران خدمت فراوان كرده بودند بیش از پیش تضعیف كرد و به دست محمود غزنوی منقرض ساخت. عبدالملك دوم آخرین شاه دودمان سامانی بشمار می رود.


1941م:21 سپتامبر سال 1941 (30 شهریور 1320) محمدعلی فروغی - برپایه یک سنت پارلمانی - وزیران خود را به مجلس معرفی كرد. سرلشكر احمد نخجوان به عنوان وزیر جنگ این كابینه انتخاب شده بود. پیش از كناره گیری رضا شاه قرار بود سرلشكر نخجوان به جرم خیانت به كشور در دادگاه حرب محاكمه و اعدام شود. وی به عنوان كفیل وزارت جنگ در روزی كه قرار بود برای دفاع از كشور، سربازان احتیاط را هم احضار كند به اتفاق سرتیپ علی ریاضی رئیس اطلاعات ارتش دستور مرخص كردن سربازان موجود در پادگانها را صادر كرده بود. رضا شاه پس از آگاه شدن از این عمل، وی و افسرانی را كه در این كار مشاركت داشتند كتك زده بود و پس از كندن پاگونهایشان به زندان فرستاده بود تا محاكمه صحرایی و اعدام شوند. رضا شاه در برابر مقامات كشوری و لشكری این افسران را خائن به وطن خوانده بود.

محمد رضا پهلوی، شاه تازه و قابل قبول دولتهای اشغال کننده ایران، بر انتصاب نخجوان به عنوان وزیر جنگ صحه گذارده بود!. سرتیپ ریاضی هم نخست به معاونت ستاد ارتش و سپس معاونت وزارت جنگ (معاون نخجوان) منصوب شد!. به این ترتیب، هر دو ژنرال پاداش مرخص کردن سربازان و بی دفاع ساختن وطن را گرفتند.

در همین روز رضا شاه با خانواده اش از اصفهان از طریق یزد و كرمان عازم بندرعباس شد تا به عنوان زندانی انگلستان از كشور تبعید شود.

 

1332م:سی ام شهریور سال 1332، كار تفكیك اراضی نارمك واقع در شرق مسیل ابراهیم آباد كه در آن زمان بایر بود، به قطعات 200، 300، 400، 500 متری به پایان رسید و دو هفته بعد و از طریق قرعه كشی، این قطعات به متقاضیان كه عمدتا كارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهای هر متر مربع از این اراضی در آن زمان 4چهل قران ( چهارتومان) تعیین شده بود كه به اقساط از كارمندان وصول شد. در آغاز کار و تا سالها به خریداران، سند رسمی داده نشد تا نتوانند زمین را که به دلیل امتیاز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به دیگران بفروشند.

بانك ساختمانی (بانك مسكن فعلی) كه موسس این شهرك بود، برای خریداران اراضی نارمك، به اقساط طویل المدت خانه های 2 اتاقه و 3 اتاقه بدون دیوار (حصار) بر حسب وسعت زمین ساخت كه هنوز تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است.

نارمك كه به صورت یك شهرك مدرن و خیابان بندی مهندسی ساخته شده بود، تا سالها دارای آب لوله كشی نبود و مردم از آب انبارهایی كه از جوی خیابان پر می شد، استفاده می كردند! این شهرك كه اینك صدها هزار تن از مردم تهران را در خود جای داده است، در سال 1337 خورشیدی دارای تلفن شد.

اراضی نارمك در 10 سال بعد (1342) به متری 40 تومان و 20 سال بعد (1352) به متری 400 تومان ترقی كرد و اینک ... .

 

1934م:«سوفیا لورن» بازیگر ایتالیایی فیلمهای سینمایی 20 سپتامبر سال 1934 به دنیا آمد و تا سال 2003 در یکصد فیلم به ایفای نقش پرداخته بود. وی که در کودکی و نوجوانی با فقر و تنگدستی زندگی کرده بود با بازی در فیلم " آتیلای هون " شهرت یافت . معروفترین فیلمهای او عبارتند از : ال - سید ، ازدواج به سبک ایتالیایی ، دیروز - امروز و فردا ، گل آفتابگردان ،شاهزاده خانم هنگ کنگ ، دو زن و....

سوفیا اواخر دهه 1980 بیوگرافی خود را نوشت و سپس آن را از تلویزیون اجرا کرد و در 1994 به سینما باز گشت.

سوفیا که محصول یک ازدواج غیر رسمی است در رم به دنیا آمد و در نابل در دوران جنگ جهانی دوم بزرگ شد. نام خانوداگی او

" سیکلن " بود که چون تلفظ آن دشوار بود، کارلو پونتی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی آن را به " لورن " تغییر داد.

لاغری سوفیا از فقر وگرسنگی به او کمک کرد که به عنوان سیاهی لشکر وارد عالم سینما شود و مورد توجه کارلو پونتی قرار گیرد و به آموزش وی همت بگمارد. سوفیا با کارلو که 21 سال از او بزرگتر بود و قبلا زن داشت ازدواج کرد که دارای دو پسرند . یکی از دو پسر آهنگساز و دیگری همانند پدرش کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی است.

سوفیا لورن که از جمله چند زن معروف صنعت فیلم در قرن 20 است پس از تهیه چندین فیلم در ایتالیا و انگلستان به هالیوود رفت و نخستین فیلم او در هالیوود ، غرور و عاطفه عنوان دارد. وی پس از چندی به ایتالیا بازگشت و از آن پس میان ایتالیا و امریکا در رفت و آمد بوده است.

 

 زادروز سوفیا لورن


19پیش ازمیلاد:"ویرجیل" شاعر بنام روم كه "دانته" سبك او را اقتباس كرده است 21 سپتامبر سال 19 پیش از میلاد درگذشت. وی 15 اكتبر سال 70 پیش از میلاد به دنیا آمده بود.

ویرجیل در مجموعه Aeneid مركب از 12 داستان، تاریخچه تاسیس شهر "رم" را شرح داده است. وی در یكی از قطعات شعر خود به آمدن "مسیح" اشاره كرده بود. در آن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء برای تبلیغ سیاست و برنامه های خود استفاده می كردند و ویرجیل به دلیل اعتمادی كه به شخص سزار برای تامین اقتدار روم داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او كه عنوان "رئیس جمهور" را به "امپراتور انتخابی " تبدیل كنند تا ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند و مخاطبان را حامی آن تصمیم ساخت.

 

ویرجیل

 

1866م:امروز زادروز «هربرت جورج ولز» داستان نگار، تاریخدان و جامعه شناس انگلیسی است كه 21 سپتامبر 1866 به دنیا آمد و 80 سال عمر كرد. برخی او را پدر داستان نگاری «علوم تخیلی» می خوانند. چهار داستان معروف او؛ «ماشین زمان»، «جزیره دكترمورو»، «آدم نامرئی» و «جنگ دنیاها» در همین زمینه اند.

وی در آخرین كتاب غیر داستانی خود تحت عنوان «انسان در پایان خود» آینده ای منفی برای بشر پیش بینی كرده است.

 

هربرت جورج ولز


211784م: سپتامبر سال 1784 روزنامه یومیه "پنسیلونیاپاكت" با این شعار كه "دانستن قدرت است Knowledge is power" انتشار خود را آغاز كرد. این روزنامه به دلیل گرفتن آگهی و تاسیس یك سازمان آگهی ها موفق تر از سایر روزنامه های یومیه قرون 17 و 18 آمریكا بوده است. این نخستین سازمان آگهی ها بود كه در جوار یك نشریه و به ضمیمه آن تاسیس می شد كه بعدا به صورت الگو درآمد.

 

1833م:« ارنستو تئودورو مونه تو Ernesto Teodoro Moneta» روزنامه نگار میهندوست ایتالیایی 20 سپتامبر1833 به دنیا آمد و 85 سال عمر كرد. او که یکی از چند روزنامه نگار بزرگ اروپا در قرن 19 بشمار می رود در 15 سالگی به ناسیونالیستهای ایتالیا پیوست و با نظامیان اشغالگر اتریشی به جنگ پرداخت و سه نظامی دشمن را کشت. از 1848 تا 1866 از جمله مبارزان خط اول تامین وحدت ایتالیا بود و در کنار گاریبالدی جنگید . چون پاپها را از عوامل از هم پاشیدگی ایتالیا در طول 14 قرن پیش از آن می دانست ، با روحانیون کاتولیک میانه خوبی نداشت و خواهان دین بدون روحا نیون درگیر درسیاست بود. او در این دوره ملقب به " بزرگترین کارشناس تهییج مردم " شده بود.

مونه تو " روزنامه نگاری را حرفه مادام العمر خود انتخاب کرده بود و پس از سالها خبرنگاری ، 29 سال سردبیر روزنامه Il Secolo بود که در سال 1866 تاسیس شده بود. او در عین عین حال که یک ملی گرای ثابت قدم بود ، در مقالاتش برادری جهانی ،حذف جنگ و لغو محدودیت های مسافرت و اقامت در کشورهای دیگر را تشویق و برای تحقق این اصول مبارزه می کرد.

او در مصاحبه ای گفته بود که تنها دارای دوعشق و اشتیاق است : روزنامه نگاری و عظمت ایتالیا.

وی كه برنده جایزه نوبل سال 1907 شده بود چند سال آخر عمر به سبب ابتلا به گلاکوما نابینا بود ، ولی تا آخرین روز عمر مقالاتش را دیكته می كرد و انتشار می یافت. « مونه تو » پس از باز نشسته شدن از سردبیری ایل سوکولو به انتشار مجله "بین الملل" که متعلق به خود ش بود پرداخت که دفتر آن را در خانه اش دایر کرده بود. این روزنامه نگار دهم فوریه سال 1918 فوت شد.

 

ارنستو تئودورو مونه تو

 

1529م:ارتش عثمانی 21 سپتامبر سال 1529 از محاصره شهر وین اتریش ،عمدتا به علت بدی هوا و شیوع بیماری میان سربازانش دست كشید. این عمیق ترین پیشروی نظامی مشرق زمینی ها در اروپای مركزی بوده است. همین پیشروی كه در عصر معروف به اكتشافات جغرافیایی صورت گرفت، اروپاییان را متوجه ایران كرد تا به دست ایران، عثمانی را در شرق میخكوب كنند و گرفتاری ما از همان روز آغاز شده است. محاصره شهر وین 22 سپتامبر سال 1526 آغاز شده بود(به 23 سپتامبر مراجعه شود).

 

1922م:21 سپتامبر 1922 «وارن هاردینگ» رئیس جمهوری وقت آمریكا برایجاد یك كشور برای یهودیان در فلسطین صحه گذارد. حمایت از ایجاد چنین كشوری به صورت قطعنامه به هاردیگ داده شده بود كه آن را امضاء كرد. فلسطین در آن زمان تحت الحماینه انگلستان بود و این دولت هم چنین نظری داشت. حكومت انگلستان بر فلسطین تا سال 1948 ادامه یافت.

 

وارن هاردینگ

 

1973م:سنای آمریكا 21 سپتامبر 1973 پس از بحث طولانی بالاخره بر پیشنهاد وزیر امورخارجه شدن «هنری كیسینجر» مهر تایید گذارد. وی كه متولد آلمان است از روز بعد پس از ادای سوگند كار خود را به عنوان وزیر امورخارجه آمریكا آغاز كرد. كیسینجر نخستین یهودی است كه وزیر امورخارجه آمریكا شده است. وی بر خلاف بیشتر یهودیان آمریكایی، از اعضای حزب جمهوریخواه آمریكاست. او مدتی نیز مشاور ویژه کاخ سفید واشنگتن بود و از زمان انتقال قدرت از فورد به کارتر بکار مشاوره، نوشتن مقاله و انجام مصاحبه با رسانه ها مشغول است و از این طرق نظرات خودرا اعمال و هدفهایش را تامین می کند. سران برخی از دولتها مشتریان دفتر مشاوره او هستند!.

 

هنری كیسینجر

 

1993م:سرگرد اریك هارتمن خلبان لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) كه در جریان جنگ جهانی دوم 352 هواپیمای دشمن را سرنگون ساخته بود بیستم سپتامبر 1993 در 71 سالگی درگذشت. وی در جریان جنگ 14 هواپیما از دست داده بود بدون این كه آسیب جسمانی سخت ببیند. این دو ركورد ممكن است هرگز شكسته نشوند. او كه ده سال در زندان شوروی بود پس از آزاد شدن وارد نیروی هوایی آلمان غربی شده بود و تا آخرین روز زندگی منتقد جنگنده های اف ـ 104 آمریكایی ساخت كارخانه لاكهید بود كه بر اثر سقوط پی در پی، باعث مرگ 115 خلبان آلمانی شده بودند. هارتمن حاضر نشد كه درجه بالاتر از سرگردی را بپذیرد.

 

Erich Hartmann

 

2003م:20 سپتامبر 2003 در شهر بغداد به سوی خودرو حامل بانو عقیله الهاشمی 50 ساله كه از سوی حكمران آمریكایی عراق به عضویت شورای حاكمه این كشور انتخاب شده بود تیر اندازی شد و مجروح گردید. هنگام تیر اندازی، برادر او و یك محافظ در خودرو بودند. مهاجمان شش تا 9 تن گزارش شده بودند. قرار بود بانو عقیله به سازمان ملل برود و تلاش كند تا كرسی عراق مسترد شود. وی یكی از سه زن عضو شورای حاكمه عراق بود. برادرش گفته بود كه عقیله از همان زمان عضویت در شورا، تهدید می شد و تهدید كنندگان او را متهم به خیانت و همدستی با نیروی اشغالگر می كردند.

 

عقیله الهاشمی

 

2005م:انتخابات یكشنبه 18 سپتامبر 2005 آلمان، این كشور فدرال را وارد بن بست ریاست دولت كرده بود. اگر این بن بست تا 18 اكتبر آن سال كه پارلمان تازه تشكیل جلسه می داد حل نمی شد و پارلمان در این روز نمی توانست صدراعظم برگزیند، انتخابات تجدید می شد. در انتخابات 18 سپتامبر 2005، هیچیك از دو حزب بزرگ آلمان نتوانسته بود اكثریت مطلق به دست آورد. حزب دمكرات مسیحی به ریاست بانو آنگلا مركلAngela Merkel (متولد آلمان شرقی سابق) دارای 225 كرسی و حزب سوسیال دمكرات (حزب حاكم وقت) 222 كرسی شده بود. در این انتخابات (انتخابات مجمع فدرال آلمان = بوندستاگ)، حزب دمكرات آزاد 61 كرسی، حزب چپ تازه (كمونیستها و سوسیالیستها) 54 كرسی و حزب سبز 51 كرسی به دست آورده بودند. بعید بود كه احزاب سبز و چپ ها با حزب دمكرات مسیحی ائتلاف كنند. حزب دمكرات مسیحی در این انتخابات، نه تنها موفقیت نداشت، بلكه 22 كرسی هم از دست داده بود. شكست سوسیال دمكرات ها به جهت وقوع انشعاب در این حزب بود كه گروهی از افراطیون از آن جدا شده و به كمونیستها پیوسته بودند. مسئله دیگر این بود كه تنها 77 درصد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات شركت كرده بودند. به عبارت دیگر، 23 درصد رای دهندگان آلمانی با عدم مشاركت خود در تمرین دمكراسی، دسته بندی های موجود این كشور را رد كرده بودند. بالاخره این بن بست با سازش احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات رفع شد و بانو مرکل صدراعظم و پست های کابینه اش میان دو حزب قسمت شد.

آلمان كه یك فدراسیون است دارای مجلس عالی تری به نام بوند سرات (سنا ـ مجلس نمایندگان ایالات) است كه تعیین نمایندگان آن ترتیب دیگری دارد.

به پیش بینی اصحاب نظر، با سیاست هایی که مرکل در سه سال (2005 تا 2008) در پیش گرفته است ازجمله دنباله روی بیشتر از آمریکا گمان نمی رود که در انتخابات آینده پیروزی چشمگیر داشته باشد.

 

Merkel

 

2005م:طبق گزارش رسانه ها در سپتامبر 2005، با وجود ادامه بازداشت مایكل وودمن43 ساله، هنوز قتل بانو «جولی کراکر

Julie Crocker» چهل ساله به دست او در شهر پلیموت انگلستان ثابت نشده بود. مایكل و جولی كه مدتها با هم زندگی مشترك داشتند، اواخر كار بر سر ثبت رسمی ازدواج اختلاف نظر پیدا كرده بودند كه یك روز در خانه، جنازه "جولی" كه كشته شده بود به دست آمد و مایكل مورد سوء ظن پلیس قرار گرفت، دستگیر و بازداشت شد.

طبق یک بررسی پژوهشی که در سال 2007 صورت گرفته بود، در جهان غرب حدود یک سوم زوج ها بدون ثبت ازدواج - دارای زندگانی مشترک بودند و گریز از ثبت ازدواج و عمدتا به خاطر مشکلات قضایی طلاق و مسئولیت های مدنی (حقوقی) دیگر رو به افزایش است. این بررسی در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و چند کشور محدود در قاره های دیگر صورت گرفته بود.

 

Julie

 

1792: فرانسه جمهوری شد كه در "تاریخ" به نام جمهوری اول معروف است. مجلس انقلاب " سلطنت " را لغو کرده بود که دو دهه بعد دوباره برقرار شد.

1931: انگلستان پول خود - پاوند - را از استاندارد طلا خارج ساخت.

1934: توفان دریایی جزیره " هنشو ظ در ژاپن را مورد حمله قرار داد و ضمن ویرانی فراوان که به بار آورد 4000 تن را هم بیجان ساخت.

1938: توفان دریایی که در اقیانوس اطلس به وجود آمده بود نزدیک به هفتصد تن را در ایالت نیویورک و ایالتهای شمالشرقی امریکا موسوم به " نیو اینگلند " از پای درآورد.

1949: جمهوری خلق چین به وجود آمد ولی از اول اکتبر ( ده روز بعد ) رسمیت یافت که سالروز تولد آن است.

1949: آمریکا , انگلستان و فرانسه به عنوان فاتحان غربی جنگ جهانی دوم که بخش غربی آلمان را در اشغال نظامی داشتند با ایجاد یک جمهوری فدرال در مناطق اشغالی خود موافقت کردند و به این ترتیب سرزمین آلمان تقسیم شد.

1956: آناستازیو سومزا ( پدر بزرگ آناستازیو سومزای دوم ) دیکتاتور نیکاراگوئه به دست ریلیبرتو لوپز ترور شد. نوه او که همین نام را داشت در 1980 در تبعید ترور گردید.

1964: جزیره مالت در مدیترانه از زیر یوغ استعمار انگلستان آزاد شد و به عنوان یک کشور اروپایی استقلال یافت.

1999: یک زمین لرزه شدید در جزیره تایوان روی داد و باعث ویرانی بسیار و مرگ 2400 تن شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.