اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -3 تیر



1276ش:از سوم تیرماه 1276 (24 ژوئن 1907 ) صدها روحانی و طلبه به هدایت شیخ فضل الله نوری در شهر ری اجتماع و به مشروطه شدن (پارلمانی شدن) حكومت ایران اعتراض و خواهان حكومت مشروعه (اسلامی) شدند و بنای نوشتن نامه و ارسال تلگرام برضد مشروطیت به شهرهای مختلف ایران و روحانیون این شهرها را گذاشتند.

در همین روز به اشاره مجتهد شهر زنجان به ساختمان فرمانداری این شهر هجوم برده شد كه ضمن آن باقرخان سعد الدوله فرماندار وقت جان خود را از دست داد.

 

 باقرخان سعدالدوله

 

1297ش:زد و خورد افراد مسلح «جنبش جنگل» در گیلان با نیروهای اعزامی انگلستان كه قصد داشتند بلشویكهایی را كه به شمال ایران وارد شده بودند سركوب كنند از سوم تیر ماه 1297 (ژوئن 1918) آغاز شد.

نیروهای انگلیسی كه طبق قرار داد تقسیم ایران (قرارداد سن پترزبورگ)، در وطن ما مستقر شده بودند ماموریت داشتند كه پس از سركوب این بلشویكها، به قفقاز بروند و به كمك مخالفان مسلح كمونیسم و حکومت انقلاب بلشویکی روسیه (معروف به سفیدها) بشتابند.


1287ش:سوم تیرماه سال 1287 (24 ژوئن 1908)، و یك روز پس از به توپ بسته شدن ساختمان مجلس در میدان بهارستان و دستگیری برخی نمایندگان پارلمان و اصحاب نشریات و انتقال آنان به باغ شاه (پادگان حرّ) كه محمد علی شاه قاجار به آنجا نقل مكان كرده بود، در تهران خبر مربوط به اعدام میرزا جهانگیرخان شیرازی ناشر صور اسرافیل، همچنین ملك المتكلمین و سلطان العلمای خراسانی از دست اندركاران نشریات دیگر به گوش رسید كه در میان بازداشت شدگان بودند و در باغ شاه اعدام شده بودند. پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوم تیرماه 1287، در تهران حکومت نظامی و منع رفت و آمد شبانه برقرار شده بود.

 

میرزاجهانگیر خان شیرازی


1338ش:سوم تیر ماه 1338 شاه وقت (پهلوی دوم) در یك مصاحبه مطبوعاتی كه بازتاب جهانی داشت در باره بحرین گفت: بحرین مال ما و متعلق به ما است. وی اضافه كرده بود: ... ولی شیخ آنجا با بستن قراردادهایی با دولتهای مشخص كار را بر ما دشوار ساخته است، زیرا كه این دولتها در قبال بحرین تعهداتی سپرده اند و ....

همین شاه ده سال بعد (180 درجه) تغییر کلام داد و در مصاحبه ای درجریان سفر هند، ناگهان با استقلال بحرین موافقت کرد که قانونا چنین اختیاری را نداشت!. این كار شاه كه نوعی موافقت با تجزیه کشور تلقی شده است یكی از ایرادهای وارده به او بود. رسیدگی به این ایراد اینک (پس از مرگ شاه در قاهره در تابستان سال 1359) در دست قاضی «تاریخ» است.

 

1356م:سوم تیرماه 1356 هجری خورشیدی (24 ژوئن 1977) تهران شاهد یك رشته تظاهرات عمدتا دانشجوئی بر ضد برخی از سیاستهای شاه و نیز گسترش فساد اداری و رواج پارتی بازی و خروج صدها میلیون ارز دلاری هفت تومان از كشور بود. باوجود مداخله پلیس و ساواك، این تظاهرات به صورت پراكنده تا سه روز بعد هم ادامه داشت.


1978م:ژوئن 1978 (تیرماه 1357 و در جریان انقلاب) انتشار ترجمه گزارشهای مربوط به كلاهبرداری های یك زن ایرانی از جواهر فروشی ها و بانكها در انگلستان كه اعتیاد به قمار كردن داشت از رسانه های لندن در روزنامه های تهران همراه با چاپ عكس او سبب خشم برخی از هموطنان و اعتراض آنان و تشدید فعالیت های انقلابی شده بود.


1384ش:سوم تیرماه 1384 دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد. كل آراء ریخته شده به صندوقها، 27 میلیون و 959 هزار اعلام شده بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهور در ایران بود كه به دور دوم راه یافته بود. در دور دوم، هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام و محمود احمدی نژاد شهردار تهران با هم رقابت می كردند. در دور نخست رای گیری ـ هاشمی رفسنجانی با شش میلیون و 159 هزار رای، اول و احمدی نژاد با پنج میلیون و 710 هزار رای (449 هزار رای كمتر) دوم شده بود. نتایج رای گیری دور دوم، چهارم تیرماه 1384 (روز بعد) اعلام شد كه برنده انتخابات احمدی نژاد بود (جزئیات در مطالب چهارم تیرماه این سایت آمده است).


1332ش:در واشنگتن اعلام شد که که مدیریت سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصمیم گرفته است که اسناد محرمانه «سیا» و عمدتا مربوط به دهه های 1950، 1960، و 1970 این سازمان را از طبقه بندی خارج و در آرشیو ملی جهت مطالعه محققان قرار دهد. اگر این تصمیم عملی شود قاعدتا اسناد مربوط به براندازی 28 امرداد 1332 ایران (کودتای اوت 1853 برضد دولت مصدق) هم باید علنی شوند و .... مورخان نوشته اند که آمریکا و انگلستان با کمک ایادی داخلی خود کودتای 28 مرداد تهران صورت دادند.

 

   شبکه تلویزیونی ای. بی. سی. آمریکا


656م:خلافت علی (ع) مطابق تقویم میلادی 24 ژوئن سال 656 (سوم تیرماه ـ در آن زمان ماه ذیحجه) آغاز شد.

هفت روز پس از قتل عثمان، مسلمین با علی (ع) بیعت كردند. عثمان 17 ژوئن در خانه اش در مدینه كشته شده بود. خانه عثمان از هفته ها پیش از مرگ وی و به روایتی چهل روز در محاصره ناراضیان از حكومت بود كه از بین النهرین، مصر و سایر بلاد اسلامی به مدینه رفته بودند و گروهی از همین ناراضیان هفدهم ژوئن به خانه هجوم بردند و عثمان را با ضربات متعدد كشتند.

بسیاری از مسلمانان به خاطر این كه عثمان مناصب را به افراد عشیره و اقوام خود از بنی امیه می داد و بیت المال را میان ایشان قسمت می كرد و آنان به پشتگرمی عثمان، ظلم و جور می كردند و فساد همه جا را فرا گرفته بود از او ناراضی و روی گردان شده بودند.

گروهی از ناراضیان یك سال پیش از رفتن به حجاز و محاصره خانه عثمان، به علی (ع) شكایت برده بودند، ولی نصایح وی در عثمان موثر واقع نشده بود. عثمان هنگام مرگ 82 ساله بود.

جنگ جمل در همین سال (9 دسامبر سال 656 میلادی)، پنج ماه و 15 روز پس از آغاز خلافت علی (ع) روی داد.


1535م:روز 24 ژوئن سال 1535، كشور تونس واقع در شمال افریقا باردیگر به دست اروپائیان افتاد و شارل پنجم آن را متصرف شد.

تونس در عهد باستان از متصرفات امپراتوری روم بود. در جریان گسترش اسلام، تونس در قلمرو حکومت اسلامی قرار گرفت.


1922م:«والتر راتنائو Walter Rathenau » وزیر امورخارجه آلمان پس از جنگ جهانی اول، كه از یهودیان این كشور بود پس از انعقاد یك قرارداد با مسكو و اعلام این كه آلمان باید به تعهداتی كه طبق قرارداد های ورسای به گردن گرفته عمل كند 24 ژوئن 1922 به دست دو افسر ناسیونالیست آلمانی ترور شد.

 

والتر راتنائو


2004م:48 دانشمند آمریكایی برنده جایزه نوبل در اعلامیه ای كه در ژوئن 2004 به رسانه های این كشور داده بودند تاكید كرده بودند كه در انتخابات نوامبر( 2004) به جورج بوش رای نخواهند داد. آنان نوشته بودند كه بوش توجه كافی به دانش و دانشمند ندارد و تجدید انتخاب او به زیان دانش است كه نباید از پیشرفت باز ایستد.


2004م:کاریکاتور سیاسی زیر در صفحه مقالات شماره 22 ژوئن 2004 برخی از روزنامه های آمریکا اتشار یافته یافته بود که هدف از ترسیم آن نشان دادن وابستگی عمیق جورج بوش به معاونش دیک چنی بوده است. در ژوئن 2007 گزارش های رسانه ها درباره اسناد محرمانه کاخ سفید نشان می دهد که کنترل کاخ در پشت پرده در دست چنی است. در کاریکاتور زیر، بوش که همانند یک کودک در آغوش چنی نشسته است، او را عمو دیک خطاب می کند و از دست سازمانهای اطلاعاتی آمریکا نزد او می نالد و چنی در پاسخ می گوید که پس از انتخابات (نوامبر) همه را اخراج می کنیم.

 

کاریکاتور سیاسی

 

2004م:این کشتی فضایی 21 ژوئن 2004 توسط یک هواپیمای ویژه از صحرای موهاوی در ایالت کالیفرنیا ( آمریکا ) به ارتفاع 17 کیلومتری از سطح زمین برده شد و از این ارتفاع با روشن کردن موشک از هواپیمای حامل جدا شد و مستقلا از جو زمین ( هوی ساید ) خارج شد و پس از رسیدن به ارتفاع صد کیلومتری در فضا به زمین باز گشت و به صورتی که در عکس دیده می شود در نقطه معین در موهاوی بر زمین نشست. این نخستین فضاپیمای غیر دولتی جهان بشمار می رود که سازنده آن در نظر دارد پس از تکمیل از آن به صورت هواپیمای فضایی برای انتقال مسافر از نقطه ای در سطح زمین به نقطه دیگر و یا گردش در فضا استفاده کند. با این وسیله، پرواز از نیویورک تا توکیو به 30 دقیقه کاهش خواهد یافت.

 

نخستین فضا پیمای غیر دولتی


2007م:بیستم ژوئن2007 شبكه های تلویزیونی آمریكا ضمن پخش عكسهایی كه تعدادی از آنها در زیر به صورت یكپارچه آمده اند گزارش كردند كه نظامیان آمریكایی در جریان گشت و تجسس در بغداد، در محله الفجر واقع در شمال پایتخت عراق، به یك ساختمان به ظاهر سالم دولتی نزدیك شدند كه تابلو پرورشگاه یتیمان بر آن نصب شده بود. این نظامیان، طبق معمول از پنجره ساختمان به داخل آن نگاه انداختند و چون به آنچه را كه دیده بودند ظنین شدند از دوربین چشمی استفاده كردند و در یك اطاق شماری كودك برهنه را كه به تختخوابهای بچگانه بسته شده و بركف اطاق افتاده بودند مشاهده كردند. در اطراف كودكان كه فقط پوست و استخوان بودند فضولات انسانی مشاهده شد. این نظامیان به تصوّر این كه این كودكان، اجساد مردگان هستند وارد ساختمان شدند و 24 كودك را در اطاقها به همان صورت یافتند كه همه آنها زنده بودند ولی گرسنه و بدون دلسوز.

 

 ساختمان پرورشگاه!

 

1314: اسكاتلندی ها در پی پیروزی برانگلیسی ها در جنگ Bannock burn از اینگلند جدا شدند و اعلام استقلال كردند.

1509: هنری هشتم که ازدواجهای مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.

1597: نخستین گروه دریایی هلند به جزیره جاوه (دراندونزی امروز) رسید. با این سفر مقدمه استعمار جزایر اندونزی توسط هلندی ها آغاز شد كه تا دهه 1940 ادامه یافت. این جزایر در زمان ورود هلندی ها از تمدن و فرهنگ كامل برخوردار و دارای حكومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته ای از این جزایر را جزایر ملوك می خواندند. هلندی ها پس از استعمار، این جزایر را «هند هلند!» نامیدند.

1793: در پاریس اعلام شد قانون اساسی فرانسه كه نظام آن كشور را جمهوری اعلام داشته برای اجرا آماده است.

1812: ارتش ناپلئون در این روز از رود نیمنNeman گذشت و حمله به روسیه را آغاز كرد. هیتلر نیز در ژوئن 1941 (همان ماه) همین اشتباه را مرتكب شد و به قلمرو دولت مسكو حمله نظامی برد. این دو حمله آغاز پایان كار هر دو ـ ناپلئون و هیتلر ـ بود. اگر هیتلر فرصت خواندن تاریخ را كرده بود مرتكب این اشتباه نمی شد و تاریخ جهان مسیر دیگری را می پیمود.

1894: كمیته بین المللی بازیهای المپیك(I.O.C) تصمیم گرفت كه این مسابقات پهلوانی جهانی هر چهار سال یكبار برگذار در یك كشور جهان (طبق رای اكثریت اعضای كمیته) برگذار شود.

1916: در جریان جنگ جهانی اول، از چنین روزی نبرد خونین و خندقی «سم Somme » در خاك فرانسه آغاز شد. در جریان همین نبرد بود كه برای نخستین بار در طول تاریخ، تانك به عنوان یك جنگ افزار بكار رفت.

1926: از این روز در سال 1305 هجری خورشیدی اعتراض نظامیان در دو پادگان مراوتپه و سلماس در خراسان و آذربایجان از عقب افتادن جیره و مواجبشان از این روز آغاز شد و مسئله ساز گردید.

1932: با انجام یک کودتای نظامی در سیام (تایلند) سلطنت در این کشور مشروطه و حکومت، دمکراتیک شد.

1932: نتیجه نهایی كودتای نظامی تایلند كه در این روز روی داد تبدیل نظام این كشور به مشروطه (دمكراسی) و كاهش اختیارات پادشاه بود.

1948: محاصره برلن غربی توسط نیروهای شوروی و قطع راههای زمینی به این شهر اشغال شده آغاز گردید كه به تشدید جنگ سرد انجامید.

1957: دیوان عالی آمریكا ضمن رسیدگی به یك پرونده قضایی، ادعای شاكی آن را كه گفته بود تصویر مستهجن نشان دادن و كارهایی از این دست (Obscenity) جزیی از آزادی بیان است رد كرد و رای داد كه اصلاحیه اول قانون اساسی آمریكا (بیل آو رایتز) آزادی این كارها را تضمین نكرده است. این رای از آن پس لازم الرعایه شده است.

1983: دولت سوریه ورود یاسر عرفات را به این كشور ممنوع كرد.

2005: حاخام «یدیدا شوفط» روحانی ارشد یهودیان ایرانی سراسر جهان در 97 سالگی درگذشت. وی در 14 نوامبر 1908 در شهر كاشان به دنیا آمده بود. روحانیت كلیمیان از 12 نسل پیش از آن در این خانواده ایرانی تداوم داشت.

2007: بانك مركزی ایران نرخ تورم در وطن ما را 16 و 6 دهم درصد اعلام كرد كرد. قبلا این نرخ 16 و 8 دهم درصد بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -1 تیر



440م:هون ها كه اوایل دهه 440 میلادی توسط ارتش ایران (زمان پادشاهی یزدگر دوم) از قفقاز شمالی به بالكان رانده شده بودند، در جنگ كاتالون در نزدیكی رودخانه لوآر در فرانسه (كه از بیستم تا 22 ژوئن سال 451 میلادی طول كشید) از واحدهای مشترك رومی (ایتالیایی)، فرانك (فرانسوی) و ژرمن (آلمانی) شكست خوردند و به سرزمین مجارستان (كه به نام آنان هونگری = هنگری نامیده می شود) قانع شدند. فرماندهی هون ها را در جنگ كاتالون، «آتیلا» برعهده داشت. پیش از یزدگرد دوم، شاپور دوم (ذوالاكتاف) هون ها را كه در شمال منطقه فرارود (طبق نظر جغرافیون آمریكایی؛ آسیای میانه) قصد ورود به ایرانزمین را كرده بودند درهم شكسته، و فراری داده بود. ایرانیان عهد باستان شدیدا با مهاجرت اقوام با تمدن و فرهنگ ضعیف و منش بدور از اخلاقیات به ایرانزمین مخالف بودند و در طول سیردریا (رود سیحون) به مرکزیت خجند پادگانهای متعدد به نام مرزبان تاسیس کرده بودند که تا پایان کار یزدگرد سوم پابرجا بودند و حذف این پادگانها به طوایف آلتائیک فرصت داد که نخست به فرارود و سپس به چند نطقه دیگر ایرانزمین مهاجرت و بعضا تعرض کنند.

 

آتیلا

 

654م:شهر كرمان در نخستین روز تابستان سال 654 میلادی (در آن سال؛ 22 ژوئن و برابر یكم تیرماه) به تصرف عرب درآمد که «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی آنان را بر عهده داشت. مولف تاریخ «منتظم ناصری» وقوع این رویداد را سال 651 میلادی مطابق سال 31 هجری ذكر كرده است.

 

گنبد جبلیه (كرمان)

 

1313م:رضا شاه كه از تركیه دیدار می كرد یکم تیرماه 1313 پس از بازدید و مشاهده طرز كار خبر گزاری آناتولی در این کشور، تصمیم گرفت كه ایران دارای یك خبرگزاری مشابه آن شود و تصمیم خود را به دولت ابلاغ كرد. در اجرای این تصمیم، خبر گزاری پارس 50 روز بعد (19 مرداد 1313 خورشیدی) آغاز بكار كرد و به پوشش خبرهای داخلی (عمدتا موسسات دولتی) و گزارشهای سایر كشورها (عمدتا به صورت ترجمه از خبرگزاری های خارجی و رادیوهای مربوط) پرداخت.

 

1981م:بیست و دوم ژوئن 1981 (یكم تیرماه 1360) آیت الله خمینی پس از دریافت نامه اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، ابوالحس بنی صدر را از ریاست جمهوری ایران بر كنار كرد. بنی صدر قبلا خود را پنهان كرده بود كه بعدا گزارش شد با كمك مجاهدین خلق از ایران خارج شده و به دولت فرانسه پناه برده است. بنی صدر پیش از انقلاب هم در فرانسه بود كه با هواپیمای آیت الله خمینی به ایران بازگشته بود و دارای مقام و منزلت شده بود.

 

بنی صدر


1360م:یکم تیرماه 1360 (ژوئن 1981) علی اصغر امیرانی ناشر مجله خواندنیها و صاحب یك چاپخانه بزرگ در تهران و در آن روز 65 ساله، به حكم قاضی شرع دادگاه انقلاب در زندان قصر اعدام شد.

امیرانی كه كار مطبوعاتی خودرا از روزنامه اطلاعات آغاز كرده بود و به مدت چهار دهه خواندنیها را منتشر می ساخت متهم شده بود كه با اسرائیل و نیز سازمان اطلاعات و امنیت ایران (ساواك) ارتباط داشت و به خواست شاه و در جهت تحكیم پایه های سلطنت پهلوی مقاله می نوشت. امیرانی چهل روز پس از پیروزی انقلاب دستگیر ولی در تیرماه سال 1358 آزاد شده بود. وی چند ماه بعد بار دیگر بازداشت و این بار پس از محاكمه اعدام شد. «عفو بین المللی» كه یك سازمان غیردولتی است در پی دومین بازداشت امیرانی، به حمایت از او دست به تلاش زده بود كه شرح آنها در رسانه ها منعكس شده است.

 

1668م:23 ژوئن زادروز فیلسوف، تاریخدان و سخنران ایتالیایی «جیوانی باتیستا ویكو» است كه در سال 1668 به دنیا آمده بود و 76 سال عمر كرد. وی كه از اندیشمندان دوران روشنگری اروپاست ایرانیان عهد باستان را به راستگویی ستوده و آنان را مردمی به دور از ریا و تزویر و پرهیزگار از تعدّی به حقوق دیگران خوانده و در رساله خود «در اهمیت راستی و حقیقت»، این موارد را ذكر كرده و در فصلی از این رساله با آوردن مثل هایی از منش ایرانیان باستان ثابت كرده است كه اعتقاد و عادت به راستی و حقیقت باعث سازندگی و خلاقیّت می شود كه حاصل آن ارتقاء تمدن بشری است. وی نوشته است که مدنیّت رفیع ایرانیان عهد قدیم نتیجه عادت وسواسانه آنان به راستگویی و درستكرداری و اندیشه نیک بود. «ویكو» آموزش اخلاقیات و مراقبت در رعایت دقیق آنهارا بزرگترین تكلیف و رسالت هر حكمران و مدیرت جامعه قرارداده است.

 

G.B.Vico


1904م:انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را ژوئن 1904 ذكر كرده اند زیرا كه یك روزنامه آمریكایی 22 ژوئن این سال به خوانندگانش اطلاع داد كه از شماره 25 ژوئن ستون های «ژورنال» دایر می كند و این ستونها توسط سردبیر و روزنامه نگاران قدیمی تر (كه خوانندگان با نامشان آشنا بودند) نوشته خواهند شد و حاوی مطالبی از جمله مشاهدات روزمره، شرح مسافرت و تداعی و برداشتشان از خبرها، تشریح سابقه رویدادها به علاوه بیان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخی از آنها و انعكاس ضعف ها و قوّت ها، یادآوری ها، ترسیم وضعیت روزگار، بازتاب كارهای ماندنی، انتقال دانش، و آموزش عمومی خواهند بود. باید دانست كه قبلا در جراید چنین مطالبی به صورت پراكنده و غیر منظم انتشار می یافت كه این روزنامه آمریكایی آنها را به صورت منظم و روزانه درآورد، دیگران اقتباس كردند و جهانی شده است.

 

1340م:در ایران، در نیمه دوم دهه 1340، آن زمان كه دكتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی سردبیر روزنامه اطلاعات بود، چنین ستونهایی در این روزنامه تحت عنوان «پنج ستون از پنج نویسنده» دایر شد و مدتها ادامه یافت كه با رفتن او از روزنامه، این ستون ها هم تعطیل شد. دکتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی که از فعالان بنام انقلاب سال 1357 بود در فرانسه زندگی می کند. وی در زمان حکومت دکتر مصدق جناح سیاسی معروف به «نیروی سوم» را به وجود آورده بود.

 

1756م:22ژوئن سال 1756 به دستور سراج الدین «نواب بنگال» 146 شبه نظامی انگلیسی را در یك اطاق كوچك حبس كردند (که برخی از آنان را از سوراخی كه در سقف ایجاد كرده بودند به داخل اطاق و بر سر دیگران افكنده بودند) و این عمل باعث خفه شدن 123 تن از انگلیسی ها شد. مورخان انگلیسی در تالیفات خود از این اطاق به عنوان «سوراخ سیاه جهنم» نام برده اند.

 

به دهانه توپ بسته شدن هندی ها توسط استعمارگران انگلیسی


1815م:در تاریخ فرانسه «22 ژوئن» یاد آور دو بار تسلیم شدن این كشور در برابر نیروی خارجی است. 22 ژوئن سال 1815، فرانسه پس از شكست در جنگ واترلو تسلیم نیروهای اتحادیه (كشورهای متحد بر ضد ناپلئون - آلمان و انگلستان - شد. ناپلئون، خود سه روز پس از این شكست تسلیم شده بود كه به جزیره سنت هلن تبعید شد و در همانجا در حبس خانگی انگلیسی ها درگذشت.

 

ساختمانی در جزیره سنت هلن که ناپلئون در آن بازداشت بود

 

1922م:فیلد مارشال «سر هنری ویلسون» كه در جنگهای برمه، افریقای جنوبی و جنگ جهانی اول در جبهه فرانسه شركت كرده و مدالهای متعدد به دست آورده بود 22 ژوئن سال 1922 در لندن توسط جمهوری خواهان ایرلند ترور شد.

 

فیلد مارشال


2003م: 20ژوئن 2003 ( 30 خرداد 1382) اصول 400 گانه قانون اساسی «كشورهای متحده اروپا» كه برای تدوین آن 105 نماینده و مشاوران آنها 16 ماه تلاش كرده بودند در اجلاس سران این ممالك که در یونان برگذار شده بود تایید شد. در این اجلاس قرار بر این شد که یک سال بعد، این طرح در بروکسل مورد بررسی نهایی قرار گیرد و سپس برای تصویب توسط یکایک کشورهای عضو به این ممالک ارسال شود و رای گیری درباره آن در هرکشور، از طریق رفراندم و یا پارلمان صورت گیرد، و این کار بیش از سال 2007 طول نکشد. این طرح در چند کشور تصویب شد ولی فرانسویان و هلندی ها آن را رد کردند. با این وضعیت، طرح آینده مبهمی پیدا کرد.

 

سران کشورهای عضو اتحادیه در 21 ژوئن 2007 در بروکسل و بیش از تشکیل اجلاس


2004م:نیویورك تایمز در شماره 21 ژوئن 2004 خود گزارش خبرنگارانش «سومینی سنگوپتا» و «دكستر فیلكینز» در عراق را چاپ كرده بود كه نوشته بودند: دولت موقت عراق به ریاست ایاد علاوی كه بیش از یك دهه همكار «سیا» بوده است بررسی اعلام حكومت نظامی، این بار تحت عنوان «حالت فوق العاده و اعمال مقررات مربوط» در برخی نواحی عراق را تحت بررسی قرار داده كه آن را پس از انتقال قدرت در سی ام ژوئن به اجرا درآورد. طبق این گزارش، این مقررات شامل تحمیل ساعات منع رفت و آمد شبانه، منع برگزاری اجتماعات و تظاهرات خیابانی (دمونستراسیون)، بازرسی و دستگیری بدون مجوز قاضی دادگاه، بازداشت نامحدود بدون ابلاغ اتهام و ... خواهد بود. ایاد علاوی گفته است كه كمیسیونی مركب از چند وزیر را مامور بررسی اعلام حالت فوق العاده در برخی از نقاط عراق كرده است. هدف مقابله با ناامنی است.


2004م:سی. بی. اس - یک شبكه تلویزیونی آمریكا 20 ژوئن 2004 به نقل مطالب سایت «القاعده در شبه جزیره عربستان» تحت عنوان صوت الجهاد پرداخت و گفت كه به ادعای این سایت اینترنتی، پلیس سعودی سمپات القاعده لباس و خودرو با مارك پلیس در اختیار عوامل القاعده گذارده بود و آنان به لباس پلیس در آمده و در مسیر فرودگاه ریاض اقدام به بازرسی اتومبیلها كرده، پال جانسون آمریکایی را یافته، به اتومبیل دیگر منتقل ساخته و ربوده بودند.


2004م:در پی پخش مصاحبه یك ساعته بیل كلینتون رئیس جمهوری سابق آمریكا در 20 ژوئن 2004 با شبكه A.B.C كه در آن بسیاری از ضعف های جامعه این كشور را رو كرد و تلویحا از جورج بوش به انتقاد پرداخت، عوامل حزب جمهوریخواهان حمله به او را از سر گرفتند و حتی بر ضد او به دادن آگهی تبلیغاتی به تلویزیونها دست زدند!.

 

2005م:مجله آمریكایی «جی كیو» در شماره ژوئیه 2005 خود كه دوشنبه 20 ژوئن انتشار یافت مصاحبه با پنج نظامی آمریكایی از ایالت پنسیلوانیا از جمله جسی داوسن25 ساله، جاناتان ریز 22 ساله و شان ا'شی را كه ده ماه زندانبان سلول صدام حسین در عراق بوده و به وطن باز گشته بودند منتشر ساخت كه وسیعا در رسانه های آمریكا نقل شده بود و شبكه های تلویزیونی، خود جداگانه با این نظامیان كه درجه گروهبانی دارند مصاحبه كرده بودند.

 

صدام، زمانی که زندانی بود


2005م:19 ژوئن 2005 شبكه ان.بی.سی. در برنامه «دیت لاین» گزارش مفصل و مصوری از كارخانه های ساخت پوشاك در بنگلادش پخش كرد كه نشان می داد از لحاط شرایط و محیط كار وضعیت چندان مناسبی نداشتند و مزد برشكاران و دوختگران حدود ده سنت (90 تومان) در ساعت بود. محصول كار این كارگاهها عمدتا به آمریكا صادر می شود و در اینجا با به به و چه چه در فروشگاههای بزرگ زنجیره ای همچون «كی مارت» و «وال مارت» بفروش می رسد.


2005م:بیست و یکم ژوئن 2005 «فان وان كای» رئیس دولت ویتنام با جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در كاخ سفید واشنگتن ملاقات و پیرامون گسترش داد و ستدهای دو كشور مذاكره کرد.

فان در جریان دیدار یك هفته ای خود از آمریكا، قبلا با رئیس كمپانی مایكرو سافت ملاقات كرده و ترتیب همكاری این شركت با كارشناسان تكنولوژی پیشرفته ویتنام و نیز آموزش بیش از پنجاه هزار تن از معلمان ویتنامی را كه بعدا بتوانند در مدارس این كشور علوم كامپیوتر درس بدهند داده بود.

 

فان


0: 360 پیش از میلاد ارتش چین به كمان ضامندار (كراس باو) مجهز شد كه در آن زمان یك جنگ افزار پیشرفته محسوب می شد.

80: به امپراتور وقت روم ـ تیتوس ـ گزارش شد كه آمفی تئاتر 55 هزارنفری شهر رم كه ویرانه آن باقی است آماده گشایش شده است.

1777: پول در گردش ایالات متحده (آمریکا) 3 میلیون دلار تعیین، و دستور ضرب سکه طلا تا این مبلغ داده شد.

1870: قانون تاسیس دادستانی کل امریکا معروف به وزارت دادگستری که بر پلیس فدرال و داستانها، دادیارها و بازپرس های سراسری (و تا قرن 21 که وزارت امنیت داخلی تاسیس شد بر اداره مهاجرت) نظارت دارد و از دپارتمان های قوه مجریه و جدا از قوه قضائیه آن کشور است به تصویب کنگره آمریکا رسید. وزارت دادگستری آمریکا در حقیقت امور تحقیق و پلیسی را برعهده دارد.

1948: فاتحان غربی اعلام كردند كه تا مطمئن نشوند امنیت در اروپا برهم نخواهد خورد نیروهای خود را از آلمان خارج نخواهند ساخت (كه نیروهای آمریكایی هنوز هم از آلمان خارج نشده اند!).

1970: طبق اصلاحیه شماره 26 قانون اساسی آمریكا كه از 22 ژوئن سال 1970 به اجرا در آمد حداقل سن " رای دادن در انتخابات" در این كشور به 18 سال تمام كاهش یافت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com