اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -29شهریور



442پیش ازمیلاد:تاریخ كشتی سازی و دریانوردی نشان می دهد كه در آستانه پاییز (اواخر سپتامبر) سال 442 پیش از میلاد ، اردشیر یكم (به نوشته مورخان یونان باستان: اردشیر درازدست) شاه وقت ایران از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختیار كشتی سازان فنیقی (سوری ـ لبنانی) قرارداد تا در كارگاههای كشتی سازی (شیپ یارد) بندر صور (تیر) چنین كشتی هایی را بسازند. اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ كرد كه اطلاع یافته بود مهاجران یونانی مقیم جنوب ایتالیا سه سال پیش از آن (سال 450 پیش از میلاد)، این نوع كشتی را اختراع كرده بودند كه نیاز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم می توانست حركت كند، زیرا كه بادبان (Mast) بزرگتر باد را می گرفت و با فشار زیاد به بادبان كوچكتر پس می فرستاد و كشتی در خلاف جهت باد حركت می كرد. چهار سال طول كشید تا فنیقی ها (در آن زمان از اتباع ایران) كشتی دو ـ بادنانه برای ایران ساختند. این كشتی ها در فاصله زمانی میان صلح ایران با اتحادیه یونانی ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلی یونانی ها) آماده شدند كه دولت ایران تعدادی از آنها را در اختیار اسپارت قرار داد تا آتنی ها را بشكند و با این مداخله، مورخان یونانی در تالیفات خود ایران را «امپریالیست» لقب دادند كه این اصطلاح از همان زمان باقی مانده و دولت های برتری طلب و مداخله گر با آن صفت خطاب می شوند.


1638م:20 سپتامبر سال 1638 میلادی مراد چهارم سلطان عثمانی كه بغداد را به محاصره گرفته بود از نیروهای ایرانی مدافع شهر خواست كه تسلیم شوند كه فرمانده این نیروها درخواست سلطان عثمانی را رد كرد و تاكید كرد كه جنگ دفاعی خود را تا آخرین نفر ادامه خواهد داد و سه ماه روی این تعهد خود ایستادگی كرد. سرانجام سلطان عثمانی كه اصرار داشت همه سرزمینهای عربی را تصرف كند و وجود نیروهای ایرانی را در بغداد سدی در برابر این هدف خود می دید از طریق سیاسی وارد عمل شد و روز 24 دسامبر سال 1638 ضمن قراردادی با شاه صفی، تعهد سپرد كه اگر بغداد از نیروهای ایرانی تخلیه شود، وی شهر "ایروان" را به عنوان جزئی از قلمرو ایران به رسمیت خواهد شناخت و تعرض دیگری به قفقاز نخواهد كرد. و در پی امضای این قرارداد بود كه شاه صفوی از اصفهان به فرمانده پادگان بغداد اطلاع داد كه شهر را ترك گوید و با نیروهای خود به همدان منتقل شود.

 

سلطان مراد چهارم كه یك سال پس از مصالحه بر سر بغداد درگذشت


1325ش:در این روز در سال 1325 سران ایل قشقایی به قوام السلطنه نخست وزیر وقت اخطار كردند كه ظرف 24 ساعت وزیران حزب توده را بركنار كند. حزب توده قبلا در روزنامه هایش برادران قشقایی را كه رئیس این ایل بودند متهم به حرف شنوی از خارج (دولت آمریكا) كرده بود. قوام السلطنه، نخست اعتناء نكرد و چون افراد مسلح ایل دست به یاغیگری زدند، از یك طرف خود، بوسیله بی سیم با ناصرخان قشقایی تماس گرفت و از سوی دیگر سرلشكر فضل الله زاهدی را كه همان روزها به سمت فرمانده نیروهای جنوب و كفالت استانداری فارس منصوب كرده بود و شهرت به دوستی با غرب داشت مامور حل مسالمت آمیز مسئله كرد! و بحران رفع شد.

 

ناصرخان قشقایی


1327م:29 شهریور سال 1327 مصوبه شورای وزیران با سه هفته تاخیر برای اجرا به ناشران روزنامه های عمومی (حرفه ای) كشور ابلاغ شد. طبق آیین نامه تازه كه هشتم شهریور به تصویب شورای وزیران كابینه هژیر رسیده بود، حقوق بگیران سازمانهای دولتی تا زمانی كه شاغل می بودند نمی توانستند سردبیر و یا عضو تحریریه نشریات عمومی (غیرتخصصی و غیرحزبی) باشند. در ابلاغیه دولت آمده بود كه مقررات تازه از اول مهر ماه (سال 1327 هجری) به اجرا در خواهد آمد. عبدالحسین هژیر نخست وزیر وقت در توجیه این مصوبه در یك نطق رادیویی گفت كه بسیار دیده شده كه خبرنگار و یا دبیر یك حوزه خبری، كارمند همان وزارتخانه و دستگاه دولتی است و این، یك روزنامه نگاری سالم و بی طرفانه نیست و این مصوبه برای خدمت به مطبوعات حرفه ای است كه باید بی طرف باشند، نه بر ضد آنها. وی در این نطق گفت كه قانون مطبوعات با هدف ارتقاء كیفیت نشریات عمومی و به صورت حرفه ای واقعی درآوردن آنها بزودی اصلاح خواهد شد. مفاد این آیین نامه بعدا بر قانون مطبوعات اضافه شد و تا تصویب قانون تازه مطبوعات (مصوب سال 1364) ادامه داشت. قانون مطبوعات مصوب سال 1334، دادن مجوز انتشار نشریه به حقوق بگیر دولتی شاغل را نیز (جز نشریه تخصصی) منع كرده بود كه این مورد نیز در قانون مطبوعات سال 1364 دیده نمی شود. اصحاب نظر یكی از ضعف های ژورنالیسم جاری ایران را فقدان همین موارد دانسته اند.

همچنین باید دانست: آیین نامه مصوب سال 1327 كابینه هژیر از آن پس به صورت حربه ای در دست دولت ها قرار گرفته بود كه هر وقت از روزنامه ها ناراضی می شدند آن را از بایگانی بیرون می كشیدند و روزنامه ها را تسلیم می كردند. در سالهای 1339 تا 1341 برای اجرای آن آیین نامه سختگیری بیشتری شد و كارت روزنامه نگارانی كه حقوق بگیر دولت بودند لغو شد كه سپهبد عزیزی وزیر كشور كه امور مطبوعات را به دست داشت پس از مشورت با وزارت دادگستری و كمیسیونهای قضایی مجلسین و حقوقدانان نظر داد كه ادامه انتشار مطالب حقوق بگیران سازمانهای عمومی در مطبوعات حرفه ای چنانچه به صورت «روزنامه نگار آزاد» عمل كنند و حق التحریر بگیر باشند ناقض آیین نامه كابینه هژیر نیست زیرا كه نمی شود افراد را از نوشتن مانع شد ولی حقوق بگیران از دستگاههای دولتی و شهرداری ها نباید در نشریات عمومی دارای مسئولیت (مقام) باشند. با این نظر كه به صورت بخشنامه رسمی درآمده بود بحران رفع شد!. با توجه به آیین نامه شهریور سال 1327، قانون مطبوعات مصوب سال 1334 دادن پروانه انتشار نشریه حرفه ای را به كارمند شاغل و حقوق بگیر دولت ممنوع كرده بود.


1331ش:دكتر مصدق در دیدار بیست و هشتم شهریور 1331 با دكتر مهدی آذر وزیر فرهنگ كابینه اش به وی گفت كه شنیده است مولفان انگلیسی زبان كتاب های رفرنس (مرجع) و به ویژه در زمینه های فرهنگ، تاریخ و حتی ادبیات در تالیفات خود سهم ایران را در پیشبرد فرهنگ و تمدن بشر و ادبیات نادیده می گیرند و در این زمینه ها نامی از وطن ما نمی برند که نادیده گرفتن حق تاریخی ما و مخدوش ساختن حقایق تاریخ است. از آنجا كه خریداران عمده این كتب سازمانهای دولتی آن ممالك هستند برای قراردادن در كتابخانه های عمومی، مدارس و ادارات، به احتمال زیاد مولفان در سالهای پس از ملی شدن نفت و درگیری با انگلستان دست به خودسانسوری زده اند تا ایرادی به آنان هنگام خرید دولتی كتب گرفته نشود. این كار (ازقلم انداختن حقایق)پیشبرد، این خطر ملی را دارد كه انگلیسی زبانها گذشته ما و زحمات ایرانیان به پیشبرد تمدن بشر را متوجه نشوند كه به نوعی سلب حق است. به وابستگان فرهنگی ما در ممالك دیگر بگویید كه بروند كتابهای مرجع انتشار یافته در دو سال اخیر و كتابهایی را كه در دست چاژ است و بعدا منتشر می شوند ببینند تا اگر نام ایران حذف شده باشد اعتراض كنیم. لازم نیست كه خرج تراشی كنند و كتابها را بخرند، بروند در كتابخانه ها و كتابفروشی ها این قبیل كتابها را ورق بزنند و گزارش كنند. هرگونه سانسور در این زمینه را در روزنامه ها منتشر سازید تا ملت مورد نظر متوجه شود. این كار مولفان خارجی را متوجه هشیاری و بیداری ما می كند و دست از این كار می كشند.

در این دیدار، دكتر مصدق به دكتر آذر گفته بود كه به معلمان مدارس بخشنامه شود كه سوژه انشاء دانش آموزان را از میان اندرزهای گرانبهای شعراء و نویسندگان وطن انتخاب كنند و نیز از موضوعات روز. معلمان باید قبلا توضیح فراوان درباره سوژه بدهند و دانش آموزان را با روش تحقیق آشنا سازند. این انشاء ها و تحقیقات در كلاس مطرح شود تا نسل جوان روشن باشد. به مدیران و ناظمان مدارس بگویید كه در سر صف (در اجتماع دانش آموزان) از دادن اندرز و اطلاع به نوجوانان خودداری نكنند و این اندرزها نباید خشك و دستوری باشد، مثال لازم است، و در عین حال یادآور شوید كه تعمیرات جزیی مدارس و میز و نیمكت ها توسط فراشهای مدارس (كاركنان خدمات) بعمل آید تا برای كوبیدن یك میخ به تخته برای دولت خرج تراشی نشود.

 

دکتر مهدی آذر


1331ش:29 شهریور 1331 طرح دكتر مصدق برای اصلاح وضع استخدامی كشور اعلام شد كه در صورت اجراء سه نوع وضعیت استخدامی آن زمان؛ روز مزد، پیمانی و رسمی از میان می رفت و استخدامهای دولتی به صورت آن چه كه امروز در كشورهای پیشرفته از جمله آمریكاست در می آمد كه تحول بزرگی بشمار رفت.

دكتر مصدق از اصحاب نظر خواسته بود كه نسبت به طرح ابراز نظر كنند تا پس از آن تصمیم نهایی خود را بگیرد.

قوانین استخدامی دولتی ایران، هیچکدام جامع ، مفید و خالی از اغراض نبوده اند، از جمله قانون استخدام مصوب سال 1345 هجری.


1980م:بیستم سپتامبر 1980 و در آستانه حمله نظامی تمام عیار عراق به ایران، احتمال این جنگ در دیدار مارگارت تاچر نخست وزیر انگلستان با وزیر امورخارجه كابینه اش مطرح و بررسی شد. تاچر در صفحه 91 كتاب خاطرات خود درباره این ملاقات نوشته است: به وزیر امور خارجه گفتم كه در این نظر كه ایران در مدتی كوتاه از پای درخواهد آمد شریك نیستم و دلیل آوردم كه ایران دارای یك نیروی هوایی موثر است، مردمی مقاوم دارد و ارتش فروپاشیده آن در جریان انقلاب، در اندك مدتی تمركز خواهد یافت و دست به حمله متقابل خواهد زد. ارزیابی و محاسبات صدام حسین از فروپاشیدگی ارتش ایران درست نیست زیرا كه افراد و سلاحهای این ارتش باقی هستند و .... هشت سال بعد نظر من تایید شد زیرا كه عراق جز در هفته های اول جنگ پیشرفتی نداشت و مقروض و زمینگیر شد.

 

تاچر

 

1878م:بیستم سپتامبر زادروز مبارز معروف اصلاحات اجتماعی، آپتن سینكلر، است كه بسال 1878 به دنیا آمد، 90 سال عمر کرد و 25 نوامبر 1967 در گذشت.

سینكلر با این كه تا 1934 عضو حزب كمونیست آمریكا بود، به نوعی سوسیالیسم ملایم عقیده داشت. وی برای ایجاد اتحادیه های كارگری (و كارمندی)، ممنوع شدن كاركردن نوجوانان، رعایت اخلاقیات در كسب و كار، آزادی های مدنی، وجود رسانه های روراست و صادق، تامین عدالت اجتماعی، محدود بودن میزان درآمد - ثروت و مالكیت، اصلاح آموزش و پرورش، تنظیم خانواده، تبدیل جهان به نوعی جامعه مشترك المنافع تعاونی، تامین رفاه انسانها به گونه ای كه نگرانی نداشته باشند، تقویت قوه ابتكار، و اختراع و كشفیات تازه با هدف آسایش هرچه بیشتر بشر مبارزه می كرد و برای جهانی ساختن این افكار و آرزوها 90 كتاب نوشت كه به بیشتر زبانها ترجمه شده اند و در بعضی كشورها مطالعه آنها از سوی احزاب چپگرا تشویق می شده است.

سینكلر كه در بالتیمور آمریكا به دنیا آمده بود شاید تنها مولف در جهان بود كه به منظور كسب درآمد كتاب نمی نوشت. وی در خاطراتش كه كتابی است قطور نوشته است: اگر پس از مرگ، قلب مرا بشكافند در آنجا این عبارت خواهند یافت: «عدالت اجتماعی».

 

سینکلر

 

2004م:«ادی آدامز» فتو ژورنالیست معروف و برنده 500 جایزه در این زمینه از جمله جایزه پولیتزر 18 سپتامبر 2004 در خانه اش در شهر نیویورك در 71 سالگی درگذشت. وی نیم قرن روزنامه نگاری كرده بود. ادی دهها سال خبرنگار ـ عكاس اسوشییتدپرس، مجله تایم و مجله پارید بود. ستون مصور او در جراید دیگر تحت عنوان «یك روز از زندگی» معروف است كه سال 2003 بهترین موضوعهای آن را به صورت كتابی با قطع بزرگ تحت همین عنوان منتشر ساخته بود. آدامز در سالهای اخیر یك مدرسه تعلیم تولید و تهیه خبر و عكس برای رسانه ها تاسیس كرده بود كه روزنامه ها و شبكه های تلویزیونی افراد مستعد را انتخاب، استخدام و جهت آموزش به مدرسه او معرفی می كردند.

معروفترین كار «ادی آدامز» گرفتن عكس از صحنه ای است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد و به قطع آن کمک بسیار کرد.

 

Eddie Adams

 

356پیش ازمیلاد:20 سپتامبر سال 356 پیش از میلاد زاد روز اسكندر مقدونی است كه در 20 سالگی در پی ترور پدرش فیلیپ دوم كه موفق به تصرف همه یونان شده بود جانشین او گردید. اسكندر كه در نوجوانی شاگرد ارسطو بود ، در 16 سالگی یك سوار جنگی بنام بود. وی تا 32 سالگی كه در بابل (عراق جنوبی) درگذشت تمامی خاورمیانه و آسیای جنوبی و میانه را متصرف شده بود. پاره ای از مورخان سال تولد او را 357 ذكر كرده اند.

 

اسكندر

 

1792م:مجلس ملی فرانسه در دوران انقلاب این كشور در جلسه 20 سپتامبر سال 1792 خود "طلاق" را در آن كشور آزاد كرد. فرانسه یك كشور كاتولیك مذهب است و طلاق در مذهب كاتولیك و ازدواج مجدد ممنوع بوده است، كه انقلاب فرانسه این سد را به صورت مدنی آن شكست. دویست و ده سال طول كشید تا سایر كشورهای كاتولیك مذهب از جمله اسپانیا، ایتالیا و ممالك آمریكای لاتین و ایرلند طلاق را طی شرایط سختی به تدریج آزاد كرده اند. با وجود این كلیسای كاتولیك هنوز طلاق را مطابق شرع نمی داند و بر آن صحه نمی گذارد.

 

1984م:20 سپتامبر سال 1984 بر اثر انفجار یك خودرو حامل بمب در كنار دیوار ساختمان تازه سفارت آمریكا در شمال شرقی شهر بیروت به ساختمان سفارت آسیب شدید رسید و 40 تن كشته شدند. این رویداد یك انفجار انتحاری بود كه 17 ماه پس از انفجار اول صورت گرفت. بیشتر مقتولان لبنانی و از مراجعان سفارت بودند. در این حادثه تنها دو آمریكایی كشته شدند. در پی انفجار اول، دولت آمریكا محل سفارت خود را از غرب بیروت به شمالشرق آن كه ایمن تر بود منتقل كرده بود. 23 اكتبر سال 1983 نیز ساختمان قرارگاه نیروهای ویژه (دریابرد) امریكا در بیروت بر اثر اصابت عمدی یك وانت حامل بمب ویران شده بود كه ضمن آن 216 سرباز امریكایی جان خود را از دست داده بودند.

 

صحنه پس از انفجار سفارت امریكا در بیروت در 1984

 

2003م:دولت برزیل 19 سپتامبر 2003 در آستانه دیدار «داسیلوا» رئیس جمهور سوسیالیست این كشور با جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری آمریكا اعلام كرد كه در هیچ شرایطی به عراق نیرو نخواهد فرستاد.

قبلا روزنامه های برزیل اقدام لهستان در فرستادن نیرو را یك «خوش رقصی» و فراموش كردن تاریخ (اشغالهای مكرر توسط روسیه، له شدن در جریان جنگ جهانی دوم به دست آلمان، سوابق سوسیالیستی اش و این كه دهها سال در جناح مخالف ناتو بود) نوشته بودند.

 

لولا دا سیلوا رئیس جمهور سوسیالیست برزیل


2003م:مجمع عمومی سازمان ملل 19 سپتامبر 2003 قطعنامه ای مبنی بر منع اسرائیل از ادامه تهدید كردن یاسر عرفات تصویب كرد. چون در این مجمع، هیچیك از اعضاء حق وتو كردن ندارد، مخالفان این مصوبه تنها چهار كشور از جمله آمریكا، اسرائیل و جزایر مارشال بودند. این نخستین مصوبه این مجمع در اجلاس سال 2003 خود بود. مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل ضمانت اجرایی ندارند!.

 

یاسر عرفات در معرض تهدید

 

2004م:به مناسبت غیر قانونی اعلام شدن اشغال نظامی عراق از سوی كوفی عنان دبیركل وقت سازمان ملل، در سه روز 18، 19 و 20 سپتامبر 2004 بسیاری از رسانه ها یادداشت مورخ 16 سپتامبر 2002 وزیر امورخارجه جمهوری عراق خطاب به او را به عنوان یك سند تاریخی منتشر ساخته بودند. عنان در سومین سالروز دریافت این یادداشت، حمله نظامی آمریكا به عراق را غیر قانونی خواند كه وسیعا مورد تفسیر قرار گرفته بود. در این یادداشت به امضای وزیر امور خارجه وقت عراق چنین آمده بود:

جمهوری عراق در پاسخ به خواست دبیركل اتحادیه عرب و دولتهای عربی، اسلامی و دوست تصمیم گرفته است كه بدون قید و شرط به بازرسان اسلحه، مامور از جانب سازمان ملل اجازه دهد برای تكمیل و اجرای قطعنامه مربوط شورای امنیت وارد عراق شوند تا اطمینان حاصل شود كه عراق دارای اسلحه كشتار جمعی نیست، و در عوض دشواری های موجود از جمله تحریم عراق برطرف شود.

در این یادداشت اضافه شده بود که دولت جمهوری عراق انتظار دارد كه همه كشورهای عضو سازمان ملل و اعضای شورای امنیت این سازمان بر پایه منشور ملل و عنایت به اصل 2 این منشور حاكمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی عراق را محترم بشمارند.

درست شش ماه پس ازانتشار این یادداشت و در زمانی كه هنوز بازرسی تكمیل نشده بود و گزارش آن به شورای امنیت جهت بررسی و اظهار نظر نرفته بود حمله نظامی آمریكا به عراق آغازشد. بعدا رئیس سوئدی بازرسان سازمان ملل وجود اسلحه كشتار جمعی را انكار كرد كه چندی بعد مورد تایید رئیس بازرسان آمریكایی هم قرار گرفت و بعدا وزیر امورخارجه وقت آمریكا هم گفته بود كه عراق در زمان حمله، فاقد اسلحه كشتار جمعی بود و گزارشهای قبلی سازمانهای اطلاعاتی آمریكا و عمدتا از قول فراریان عراقی خلاف حقیقت بود.

 

2004م:توفان دریایی«ایوان» كه 18 سپتامبر 2004در ایالات متحده باعث مرگ دهها تن شد، بیش از ده میلیارد دلار زیان وارد ساخت و میلیونها نفر را تا چند روز بدون برق گذارد؛ درست در روزی مناطق جنوبی و شرقی ایالات متحده را مورد حمله قرار داده بود كه 78 سال و نیز 85 سال پیش از آن دو توفان دریایی به همین مناطق حمله ور شده بودند كه توفان 18 سپتامبر 1926 دویست و پنجاه نفر و توفان 18 سپتامبر 1919 دویست و هشتاد آمریكایی را كشته بودند. بیشتر رسانه های آمریكا در سابقه خبرهای خود به این دو توفان اشاره نكرده بودند كه كمكی به آمادگی مردم در آینده باشد!. توفان ایوان در منطقه كارائیب نیز باعث مرگ 70 تن شده بود، ولی در كوبا تلفات نداشت؛ زیرا به موقع دو میلیون و سیصد هزار كوبایی از مناطق مسیر توفان تخلیه شده بودند و تدابیر لازم برای جلوگیری از خرابی بعمل آمده بود. بی تلفات بودن این توفان در كوبا نتیجه نظم اداری این كشور و توجه مردم به حرف دولت است كه باید سرمشق سایر ملل قرار گیرد. این موضوع نیز در رسانه ها از قلم افتاده بود!. باید دانست كه همه ساله از ژوئیه تا نوامبر در این قسمت از جهان توفان های متعدد دریایی به وجود می آید و به كشورهای 12 گانه منطقه از جمله ایالات متحده آسیب می رساند كه در بعضی سالها این توفانها شدت بیشتری دارند. در سال 2005 نیز یکی از این توفانها به نام کاترینا به سه ایالت جنوبی آمریکا آسیب فراوان وارد ساخت و شهر نیوارلئان را تقریبا ویران ساخت. در سپتامبر 2008 نیز دو توفان دیگر و مخصوصا توفان آیک Ike به مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا از جمله تگزاس زیان و تلفات وارد آورد. این توفانها در كارائیب و اقیانوس اطلس و گاهی در سواحل آفریقا بوجود می آیند و حرکت خودرا آغاز می کنند.

 

آسیب وارده به یک هتل از توفان دریایی


2003م:توفان دریایی «ایزابل» كه شرق ایالات متحده" را مورد حمله قرار داده بود پس از سه روز تخریب 19 سپتامبر 2003 در مرز كانادا پایان یافت و بیشترین زیانها را به ایالتهای كارولینای شمالی، ویرجینیا و مریلند وارد ساخت كه مریلند و ویرجینیا شهر واشنگتن پایتخت آمریكا را احاطه كرده اند. این توفان میلیونها تن را برای چند روز بی برق، آب تصفیه شده و تلفن كرده بود. به گفته برخی، با این توفان تازه آمریكاییان متوجه شدند كه بر عراقی ها كه از پنج ماه پیش از این فاقد آب تصفیه شده ، برق و تلفن و تسهیلات رفاهی هستند چه می گذرد.


622: طبق تقویم میلادی، در این روز حضرت محمد (ص) به شهر یثرب (مدینه) مهاجرت كردند كه مبداء تقویم هجری قرار گرفته است.

1664: دولت مهاجر نشین انگلیسی « مریلند » آمریكا ازدواج زنان سفید پوس با سیاهپوستان را غیر قانونی و ممنوع اعلام داشت.

1797: یك كشتی جنگی از نوع "فری گیت" به نام "كانستیتوشن" در بندرگاه بوستون آمریكا به آب افكنده شد كه هنوز نگهداری می شود و قادر به دریا پیمائی و شلیك توپ است. این كشتی در جنگ با انگلستان یك كشتی انگلیسی را غرق كرد.

1945: پس از شكست آلمان در جنگ جهانی دوم، بیستم سپتامبر 1945 دولت آمریكا به عنوان یكی از فاتحان جنگ و اشغال كنندگان آلمان، آن گروه از مهندسان موشك سازو اتمی این كشور را كه به دست آورده بود از جمله مهندس "فون براون" را به آمریكا انتقال داد كه برای این كشور موشك بسازند و به این كار هم موفق شدند. پس از سقوط آلمان، بر سر سرقت دانشمندان موشكی ـ اتمی این كشور میان فاتحان رقابت شدیدی به چشم می خورد.

2003: روسیه، بلاروس و كزاخستان طرح تجارت آزاد میان اعضای جامعه مشترك المنافع روسیه را كه عبارت خواهد بود از انتقال آزاد كالا، خدمات، سرمایه و كارگر تصویب كردند. پارلمان روسیه چند سال پیش تصویب كرد كه انحلال شوروی عملی غیر قانونی بوده است ولی یلتسین رئیس جمهور وقت این مصوبه بدون اظهار نظر باقی گذارد (نه رد کرد و نه تایید). پارلمان روسیه (دوما) استدلال کرده بود که برای فروپاشی شوروی که بر امپراتوری یکپارچه روسیه ایجاد شده بود و نیز دادن استقلال به بخش های 15 گانه لازم به رفراندم عمومی در سراسر این امپراتوری بود. این استدلال هنوز به قوت خود باقی مانده است.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.