اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 26 مرداد



1923م:انتشار یك تمبر پست در عراق در اوت 1923 و زمانی كه این سرزمین هنوز كاملا از كنترل انگلستان خارج نشده بود به صورت یك جنجال جهانی درآمده بود كه اشاره كوتاهی به آن، تا حدی ریشه و پیچیدگی مسئله آن سرزمین پر غوغا را به دست می دهد.

تیسفون (مدائن و اینك سلمان پاكSalman Pak) واقع در 35 كیلومتری جنوب شرقی بغداد هشت قرن پایتخت ایران بود که علاوه بر پایتختی ایران، به صورت مركز استان Khavarvaran خواروران (خاروران ـ خاوران) ایران هم عمل می كرد و این استان ایران در آن عصر؛ كویت، سواحل شرقی كشور سعودی امروز (كه «گارهائه» نام داشت)، بحرین، قطر، حاشیه جنوبی خلیج فارس و همه عراق امروز (جز كردستان آن) را شامل می شد كه برخی از محلی ها آن را اراك (ایران پایینی ـ پایین ایران) خطاب می كردند.

همین جغرافیای تاریخی عامل جنجال سال 1923 بود كه از ماه اوت آغاز شده بود. ایرانیان (17 ماه پس از كودتای ژنرال رضاخان پهلوی) كه احساسات ناسیونالیستی شان داشت زنده می شد به این تمبر از این لحاظ اعتراض داشتند كه معتقد بودند انگلستان با تایید انتشار آن می خواهد بحرین (میش ماهی) و میشان (دشت میشان) را هم ببلعد، و عراقی ها مدعی بودند كه با چاپ تصویر تیسفون بر تمبر، انگلیسی ها می خواهند ماهیت عراق را تغییر دهند و همانند عهد ساسانیان، كردستان را از آن جدا سازند و .... در این میان روزنامه های مسكو و رم در تفسیرهای خود این عمل را مقدمه ایجاد یك خاورمیانه انگلیسی وانمود می كردند و فرانسوی ها با این كه نمی خواستند انگلیسی ها را برنجانند، در باطن از گسترش متصرفات انگلستان در خاور میانه ناراضی بودند و مطبوعاتشان ترجمه تفسیرهای روزنامه های مسكو و ایتالیا را با آب و تاب چاپ می كردند و به همین گونه مطبوعات آلمان. در واکنش به این وضعیت، مقامات انگلیسی حاكم بر هند كه به تایید آنان این تمبر منتشر شده بود می گفتند كه نظرخاصی در كار نبوده است. ما انگیسی ها از قدیم به ابنیه تاریخی كه هویت ملی و مایه افتخار ملل هستند احترام می گذارده ایم و به همین دلیل هم بود كه در جریان نبرد با عثمانی ها، نیروهای خود را در نوامبر 1915 از منطقه مدائن (تیسفون) عقب كشانیدیم كه ضمن زد و خورد، توپ های عثمانی آسیب بیشتری به طاق كسری وارد نسازند.

كار در اینجا پایان نیافت. اوایل دهه 1960 ژنرال عبدالكریم قاسم رئیس وقت دولت عراق كه با كودتای سال 1958 به سلطنت كوتاه مدت «ساخت انگلستان» در عراق پایان داده بود به استناد نقشه جغرافیایی «استان خاروران» ایران به مركزیت مدائن (تیسفون) كه كویت بخشی ازآن بود مدعی مالكیت این سرزمین شد (البته عراق از دهه چهارم قرن بیستم این ادعا را داشت ولی آن را به صورتی ملایم مطرح می کرد)، و صدام حسین بعدا برای تصاحب همه قسمت های باستانی آن استان ایران باستان و از جمله میشان (حاشیه غربی خوزستان)، با هدف عراقی كردن طاق كسری و محدوده تاریخی مدائن دست به مرمت آن زد و ... كه پس از موفق نشدن در جنگ هشت ساله با ایران، از ادامه تعمیر كاخ شاهان قدیم ایران دست برداشت.

 

نقشه قلمرو ایران در اواخر عهد ساسانیان و پیش از حمله نظامی عرب

 

1953م:17 اوت سال 1953 (26 امرداد 1332) در اوج فعالیت انگلستان و آمریکا برای براندازی حكومت دكتر مصدق، تماسهایی با فرماندهان لشكرهای استانها برای لشكركشی احتمالی به تهران - در صورت شكست طرح كودتا - آغاز شده بود. در اصفهان، اردشیر زاهدی از جانب پدرش با پاره ای از افسران لشكر اصفهان تماس گرفته بود و معاون لشكر به او وعده اعزام نیرو به تهران داده بود. در كرمانشاه نیز سرهنگ بختیار (بعدا سپهبد) فرمانده تیپ محل دعوت زاهدی برای لشكركشی به تهران را پذیرفته و به واحدهای این تیپ آماده باش داده بود. در این میان خبر رسید كه شاه و ثریا از بغداد به رم رفته اند تا در آنجا منتظر کار باشند.

 

تیمور بختیار (سپهبد)


2004م:با همه تلاش تبلیغاتی آمریكا و كمكهایی كه به نیروهای مخالف شد، هوگو چاوز رئیس جمهور «چپگرا ـ ناسیونالیست» ونزوئلا با بیش از 58 درصد آراء پیروز شد و می تواند این دوره ریاست جمهوری خود را تا به آخر ادامه دهد. بر رفراندم یكشنبه 15 اوت 2004 ونزوئلا، افراد مختلفی از خارج، از جمله جیمی كارتر رئیس جمهوری اسبق آمریكا كه خود را از پاسداران دمكراسی درجهان می خواند و«سزار گاویریا» رئیس سازمان كشورهای قاره آمریكا نظارت داشتند و درستی انجام آن را تایید كردند.

جیمی كارتر درباره رفراندم ونزئلا گفت: رفراندم ونزوئلا از نظر نظم و ترتیب بهتر و دقیقتر از انتخابات قبلی بود كه او در كشورها دیگر بر آنها نظارت كرده بود.

موضوع كم سابقه در این رفراندم، شركت مردم به صورت هجوم بود كه باعث ایجاد صفوف طولانی شده بود. در بعضی نقاط ایستادن یك فرد در صف تا ده ساعت طول می كشید. همین مشاركت، اصحاب نظر و روزنامه نگاران اروپایی را به تحسین واداشته و نوشته بودند: این مشاركت نشان داد ونزوئلایی ها كه به اهمیت «رای و رای دادن» پی برده اند در یكشنبه سرنوشت ساز از این بزرگترین حق مدنی خود استفاده كردند.

رسانه های آمریكایی نتیجه رفراندم ونزوئلا كه 15 درصد نفت مصرفی آن كشور را تامین می كند بزرگ نكرده بودند. ونزوئلا پنجمین صادر كننده نفت درجهان است. این رسانه ها گفته بودند كه در پایان رفراندم، میان دو دسته موافق و مخالف زد و خورد روی داد كه یك زن كشته و چند تن مجروح شدند كه بعدا معلوم شد آن زن زنده است.

 

چاوز با لباس سرخ، از بالکن پیروزی خود را اعلام می دارد

 

1840م:امروز زادروز ویلفرد بلانت Wilfrid S. Blunt نویسنده و شاعر انگلیسی است كه 17 اوت سال 1840 به دنیا آمد. گذشته از مجموعه اشعار و دو مجموعه نامه ها و مكاتبات ، وی كتاب های متعدد نوشته است كه عموما از مسافرت های دور و دراز او مایه گرفته

اند . بلانت از هند و خاورمیانه دیدار كامل و « حقیقت یاب » بعمل آورده و مدتی را هم در مصر بسر برده بود. سفر او در خاورمیانه عمدتا با اسب و شتر صورت گرفت. در قسمتی از این سفرها ، همسرش « لیدی آن » را كه یك امیر زاده انگلیسی بود با خود برده بود و این لیدی انگلیسی كه در ترسیم تصویر و نقاشی از افراد و مناظر مهارت و هنرمندی داشت یك مجموعه جالب هنری از مناظر و مردم خاورمیانه باقی گذارده است.« لیدی آن» همچنین مولف « قبایل منطقه فرات » و « سفر به نجد » است.

معروفترین كتابهای بلانت نیز « باد و گردباد » عنوان دارد. وی در كتابهایش دولت انگلستان را یك امپریالیست خوانده و اندرز داده است كه از این سیاست ناپسند دست بردارد. وی همچنین از آرمانهای ملیون ایرلندی و استقلال كامل ایرلند جانبداری كرده و به همین جهت مدتی را هم در زندان انگلستان بسر برده بود. برخی از مورخان نوشته اند كه بلانت نخستین نویسنده انگلیسی بود كه امپریالیسم انگلستان را شرح داد و آن را نكوهش كرد. بلانت در 1922 درگذشت.

 

Blunt با لباس عربی در جریان مسافرت با اسب در خاورمیانه

 

1932م:وی. اس. نیپال V. S. Naipaul نویسنده هندی تبار متولد ترینیداد (آمریكای مركزی) 17 اوت سال 1932 به دنیا آمد و برنده جایزه ادبی نوبل سال 2002 شد. وی جوایز ادبی دیگر و عنوان بهترین نویسنده دهه 1990 در زبان انگلیسی را هم به دست آورده است. ناراتیو های نیپال حرف ندارد. ایراد از برخی تاریخنگاران و تقبیح تاریخنویسی دولتی یكی از تالیفات اوست. نیپال در این زمینه مثالهای متعدد از سرزمین پدری خود ـ هند ـ آورده و نوشته است كه در تاریخ هند همه جا از فاتحان (تجاوزگران) نوشته اند و مقاومت و واكنش هندیان را در برابر تجاوز از قلم انداخته اند و خواننده تصور می كند كه هندیان مغز و جان دفاع از خود و وطنشان را نداشته اند و فتح آنان «حق فاتحان» بوده است. وی نتیجه گرفته است كه این تاریخنگاری تخریب ملتها و تحقیر آنان و مطالبی یكطرفه است كه جز خدمت به فاتحان و طرف نیرومند قضیه، پشیزی نمی ارزد. به باور بیپال، پاره ای از خبر نویسان هم با اخبار همین معامله را می كنند و.... وی به اتحادیه ها صنف روزنامه نگاران هشدار داده است كه تا دیر نشده است ضوابط تازه ای تهیه كنند تا افراد نتوانند از حربه روزنامه نگاری (قلم) برای آماده ساختن راه تجاوزكاران، ظالمان و استثماران استفاده كنند و هر آنچه را كه آنان دیكته كنند بنویسند.

 

naipaul


1870م:دكتر «فردریك راسل» كاشف نهایی « واكسن تیفوئید » در 17 اوت سال 1870 به دنیا آمد و در آغاز كار، پزشك ارتش آمریكا بود كه از سوی این دولت برای بررسی اوضاع پزشكی اروپا به فرانسه و آلمان فرستاده شده بود. وی مدتها نیز در دانشگاههای آمریكا درس پزشكی می داد. مشكل دولتها در لشكر كشی های دور دست ابتلاء سربازان به بیماری تیفوئید بود. دولت آمریكا برای دكتر راسل یك آزمایشكاه جامع ایجاد كرد و از او خواست كه واكسن قطعی تیفوئید را كشف كند. قبلا در این زمینه در كشورهای مختلف كارهایی شده بود و دكتر راسل بود كه واكسن نهائی بیماری تیفوئید را ساخت.

 

دكتر راسل در آزمایشگاه خود

 

1341ش:در نیمه امرداد 1341 (ماه اوت 1962) رادیو ایران دارای یك برنامه روزانه با زمینه خبری به نام «درگوشه و كنار شهر» شد كه بدون وقفه به مدت سه سال ادامه داشت و طبق بررسی های ماهانه از شنوندگان رادیو كه قاعدتا باید در بایگانی صدا و سیما محفوظ مانده باشند، «صد در صد» شنونده و عمدتا "راضی" داشت. این برنامه كه هنوز مشابه آن در همه جهان تولید نشده است توسط دو روزنامه نگار وقت؛ پرویز یاحقی (آهنگساز نامدار ایران كه اخیرا فوت شد و نام او در شناسنامه اش «صدیقی پارسی» بود که ترجیح داده بود پس از دایی هنرمندش به نام وی «یاحقی» خطاب شود) و نوشیروان كیهانی زاده نگارنده این سایت (در آن زمان، سردبیر اخبار بین الملل خبرگزاری پارس و عضو تحریریه روزنامه اطلاعات) با تصویب طرح آن از سوی نصرت الله معینیان معاون نخست وزیر وقت و مسئول انتشارات و رادیو پا به عرصه وجود گذارد و هر روز در ساعت 4 و نیم بعد از ظهر از رادیو سراسری ایران كه در آن زمان مهمترین رسانه كشور و فراگیرتر از همه بود پخش می شد. معینیان می دانست این برنامه ضعف های دولت را هم منعكس خواهد كرد؛ با وجود این با پخش آن موافقت كرده بود. یاحقی و كیهانی زاده در ساعات فراغت خود در كلانتری های پلیس، پاسگاههای ژاندارمری، شعب دادسرای تهران، دادگاهها ، بیمارستانهای سوانح تهران (در آن زمان: سینا، رازی ، امیر اعلم (ویزه سوختگی ها) ، لقمان الدوله ادهم (ویزه مسمومیت ها) و امدادی حكیم الملك واقع در خیابان مولوی شرقی) و صحنه وقوع حوادث به جستجوی مطلب می پرداختند و یاحقی با طرفین ماجرا مصاحبه می كرد و هر مطلب با اندرز و ذكر ضوابط و قوانین مربوط و اشاره به مراحل دادرسی پایان می یافت و به همان صورت برای پخش آماده می شد و هر برنامه 30 دقیقه ای شامل سه تا چهار حادثه بود كه همان روز و یا شب پیش از آن اتفاق افتاده بودند. پیروزی این برنامه عمدتا نتیجه علاقه مردم به شخص یاحقی و شهرت اجتماعی او بود كه حاضر می شدند مصاحبه كنند و از اشتباهات خود پرده بردارند. صدای یاحقی بسیار جذاب، لحن او گیرا و اندرزهایش صمیمانه بود كه بردل می نشست این برنامه عبرت آموز تنها به دلیل افزایش اشتغال یاحقی در عالم موسیقی و به تدریج دست برداشتن از كار روزنامه نگاری، و پرداختن كیهانی زاده به تدریس تاریخ پایان یافت.

 

پرویز یاحقی


1850م:«خوزه سن مارتین» قهرمان استقلال آرژانتین كه در این كشور دارای احترام خاص است 17 اوت 1850 در گذشت وی 25 فوریه 1778 به دنیا آمده بود. در جوانی به اسپانیا رفته و در ارتش این كشور افسر شده بود. در همانجا ، اندیشه استقلال ارژانتین و سایر سرزمین های تحت سلطه اسپانیا در قاره امریكا به او راه یافت . او اسپانیا را كه به سهولت به چنگ ناپلئون افتاده بود كشوری ضعیف كه استحقاق آقایی بر زادگاه او را ندارد تشخیص داده بود. در بازگشت به آرژانتین ، برای دولت محلی یك هنگ سوار به وجود آورد كه بعدا با همین هنگ و كمك استقلال طلبان دیگر موفق به گرفتن استقلال آرژانتین از اسپانیا شد و آنگاه به كمك استقلال طلبان سایر سرزمین های لاتین نشین قاره آمریكا شتافت.

 

خوزه سن مارتین


1887م:ماركوس گاروی Marcus Garvy را كه در روزی چون امروز در سال 1887 در جامائیكا به دنیا آمد نخستین سیاه پوستی می دانند كه جنبشی برای باز گرداندن سیاه پوستان از قاره آمریكا به افریقا ــ سرزمین نیاكانشان ــ به وجود آورد. وی عقیده داشت از آن جا كه سیاه پوستان به صورت برده از افریقا به آمریكا آورده شده اند و این ذهنیت در آنان و سپید پوستان باقی مانده است ؛ در اینجا دشوار است كه بتوانند رشد كنند و ترقی تحت فشار دولت منطقی و دائمی نیست ، ولی در قاره خودشان امكان پیشرفت برایشان وجود دارد.

پیش از ماركوس ، بسیاری از بردگان آزاد شده آمریكای شمالی با كمك این دولت به آفریقا منتقل و در آنجا كشور لابیریا را تاسیس كرده بودند ولی هنوز یك وزیر منصوب از آمریكا بركار آنان نظارت داشت. در سال 1890 الكساندر كلارك سمت وزارت لابیریا را برعهده داشت.

 

Marcus Garvy


1960م:محاكمه «فرانسیس گاری پاورز Francis Gary Powers» خلبان هواپیمای جاسوسی «یو ـ 2 » آمریكا كه اول مه 1960 بر فراز خاك شوروی هدف موشك قرار گرفته و سرنگون شده بود 17 اوت همین سال در مسكو آغاز گردید. 17 اوت زادروز فرانسیس بود كه در 1929 به دنیا آمده بود. معلوم نشده است كه با توجه به زادروز او، روسها تعمدا این روز را برای آغاز محاكمه اش انتخاب كرده بودند.

سقوط این هواپیما كه از پاكستان به پرواز در آمده بود و در شرق میانه اتحاد شوروی هدف موشک قرارگرفت در آستانه دیدار خروشچف و آیزنهاور، سران دو كشور، بحران دامنه داری به وجود آورده بود. قرار بود كه مذاكرات سران دو كشور رقیب به منظور تنش زدایی انجام شود. بعدا شایعات متعدد رواج یافت كه شاید دستهایی در آمریكا در جریان بوده كه مانع از تشنج زدائی در روابط دو كشور شود.

پاورز که در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA بود در جریان محاکمه به همه چیز اعتراف کرد و به ده سال زندان محکوم شد. دو سال بعد، وی با یک جاسوس روسیه به نام رودولف آبل که در زندان آمریکا بود مبادله شد. پاورز سپس به استخدام یک تلویزیون محلی در کالیفرنیا درآمد که با هلی کوپتر بر فراز خیابانها و جاده ها پرواز می کرد و خبر ترافیک می فرستاد و از حریق و رویدادهایی نظیر آن فیلم و خبر تهیه می کرد. وی در یکم اوت 1977 در پایان تهیه یک فیلم خبری از آسمان از یک رویداد حریق و در راه بازگشت به به فرودگاه براثر تمام شدن سوخت هلی کوپتر برفراز لس آنجلس سرنگون شد و جان سپرد. در این سانحه، فیلمبردار تلویزیون نیز کشته شد. پاورز هنگام مرگ 48 ساله بود.

 

Francis Gary Powers در دادگاه مسکو

 

1970م:«ونرا Venera _ 7» سفینه شوروی كه به سوی زهره فرستاده شده بود 17 اوت 1970 به آرامی بر سطح این ستاره زیبا فرود آمد.

این سئوال و ابهام اینك همه را كلافه كرده است كه این همه پیشرفتهای شوروی چه شدند و چگونه یكشبه ـ با فروپاشی بدون خونریزی این اتحادیه ـ به فراموشی سپرده شدند. مردم شوروی برای نیل به این پیشرفتها بهای سنگینی پرداخته بودند!.

 

ونرا ـ7


1987م:17 اوت سال 1987، رودلف هس Hess معاون پیشین هیتلر که 93 ساله بود در زندان فاتحان جنگ جهانی دوم در برلن به نام زندان اشپاندائو كه همین یك زندانی در آن نگهداری می شد، با كابل برق خود را حلق آویز كرد و درگذشت و چهار دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و آمریكا از هزینه بسیار سنگین نگهداری او آسوده شدند.

وی بیش از چهار دهه و حتی پیش از پایان جنگ در زندان بود. هس در جریان سقوط هواپیمایش در خاک انگلستان دستگیر شده بود. هس در گورستان خانوادگی در " وونسیدل " باواریا مدفون شده است و هرسال در این روز نئو نازیهای آلمان در این گورستان و در خیابانهای وونسیدل دست به تظاهرات می زنند و فریاد زنده باد هیتلر بر می آورند. دولت آلمان برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه مجبور است پلیس اضافی به منطقه بفرستد . در 17 اوت سال2003 هزاران نئونازی در وونسیدل اجتماع کرده بودند و دولت هزار پلیس اضافی اعزام داشته بود و عده ای از آنان که علامت پرچم دوران هیتلر را حمل می کردند دستگیر شدند زیرا که حمل آن در آلمان منع قانونی دارد.

 

رودلف هس

 

1988م:17 اوت سال 1988 ژنرال ضیاءالحق دیكتاتور نظامی پاكستان پس از 11 سال حكومت در یك سانحه هوایی كشته شد. حادثه ای كه هنوز بدرستی علت آن معلوم نیست. سفیر آمریكا در پاكستان نیز در همین حادثه جان داد. ضیاءالحق پنجم ژوئیه سال 1977 با یك كودتای نظامی ذوالفقار علی بوتو را كه چهار ماه پیش از آن در انتخابات عمومی پیروز شده بود و بر پاكستان حكومت می كرد بركنار ساخت و برجایش نشست.

به تصمیم او بوتو به اتهام وجود فساد مالی و اداری در سازمانهای دولتی اش و نیز اتهام قتل یكی از رقبای انتخاباتی اش محاكمه و با وجود درخواست برژنف رهبر وقت شوروی، پاپ و بسیاری از سران كشورها و متفكران اعدام شد.

مردم پاكستان پس از كشته شدن ژنرال ضیاءالحق « بی نظیر» دختر بوتو را به ریاست قوه مجریه برگزیدند.

 

ضیاءالحق


2003م:فیدل كاسترو 77 ساله 16 اوت 2003 در استادیوم ورزشی شهر آسانسیون پایتخت كشور پاراگوئه در برابر بیش از ده هزار تن كه فریاد « فیدل ـ فیدل ، تولدت مبارك » سر داده بودند در نطقی ایالات متحده را با امپراتوری روم باستان مقایسه كرد و گفت كه دولت واشنگتن « امپراتور روم » امروز است. رسانه ها نوشته اند كه كاسترو با مشاهده آن همه ابراز احساسات نسبت به خود ، قطرات اشك از چشمانش بر گونه اش غلطید. برخی رسانه ها نوشته اند كه در عهد باستان امپراتوری توانمند ایران در برابر روم وجود داشت ، ولی به نظر می رسد كه امروز در برابر آمریكا قدرتی وجود نداشته باشد.

كاسترو برای شركت در مراسم آغاز دوره ریاست جمهوری « نیكاتور دوارته » به پاراگوئه دعوت شده بود كه 14 اوت برگزار شد . مدتی است كه در آمریكای لاتین رسم شده كه كاسترو باید در مراسم آغاز دوره یك رئیس جمهوری جدید حاضر باشد ، گرچه توجه مردم به او بیش از رئیس جمهوری تازه است.

 

فیدل كاسترو

 

1971م:«عیدی امین دادا» گروهبان پیشین ارتش انگلستان كه 25 ژانویه سال 1971 با یك كودتای نظامی میلتون ابوت ( ابوته ) را از ریاست جمهوری كشور اوگاندا بركنار و خود زمامدار این كشور شده و هشت سال حكومت كرده بود 16 اوت 2003 در شهر بندری جده در كشوری سعودی بر اثر از كار افتادگی كلیه ها در هشتاد سالگی در گذشت.

وی كه در جوانی در عین حال یك بوكسور بود در ارتش اوگاندا كه در سال 1962 استقلال یافته بود به دلیل نداشتن نظامی با تجربه ، افسر شد و ظرف مدت كوتاهی به ژنرالی رسید و كودتا كرد . درباره آدمكشی و بی رحمی های او داستانها گفته اند ، ازجمله اخراج خشونت آمیز هندیان مهاجر كه امور اقتصادی اوگاندا را از دوران استعمار انگلستان به دست داشتند كه با رفتن آنان اوضاع اقتصادی اوگاندا به وخامت گرایید. گفته شده است كه وی اجساد مقتولان خشونت های خود را به دریاچه ویكتوریا می انداخت تا طعمه تمساح شوند. امین در سال 1979 مدعی قسمتی از خاك تانزانیا شد و به آن كشور لشكر كشید ، ولی از ارتش تانزانیا شكست خورد و هنگامی كه نیروهای تانزانیا وارد شهر كامپالا پایتخت اوگاندا شدند به عربستان سعودی فرار كرد و به آن دولت پناهنده شد. در پی فرار او ، ابوته به اوگاندا ( یوگاندا ) بازگشت و حكومت را به دست گرفت. عیدی امین مسلمان بود.

 

عیدی امین دادا

 

2004م:17 اوت 2004 چهار روز پس از توفان دریایی چارلی كه ایالتهای شرقی آمریكا از فلوریدا تا «مین» را در نوردید اعلام شد كه این توفان تنها در فلوریدا كه محل ورود آن به خاك آمریكا بود باعث مرگ 17 تن و وارد آمدن 14 میلیارد دلار زیان شده است . تا این روز ( 17 اوت ) در این منطقه بیش از یك میلیون تن فاقد برق بودند.

 

1836: قانون اجباری شدن ثبت تولد، مرگ و نكاح در انگلستان به اجرا درآمد و كشورهای دیگر كه تا آن زمان نداشتند به تدریج چنین كردند.

1846: شهر لس آنجلس كه توسط مهاجران اسپانیایی ساخته شده است و متعلق به كشور مكزیك بود به تصرف ایالات متحده آمریكا درآمد.

1850: بالزاك نویسنده فرانسوی درگذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
تقویم نود (نود 26 مرداد 94)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -26 اردیبهشت



330پیش ازمیلاد:«كاليس تنيس» تاريخنگار رسمي اسكندر كه در حمله به آسيا با او بود شرح جنگ شهر ري را كه به صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است كه با تطبيق تقويمها 16(يا 17) ماه مه سال 330 پيش از ميلاد آغاز شده بود و مورخان نظامي از آن به عنوان نخستين جنگ خياباني بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند. طبق گزارش «كاليس تنيس»، در آن روز (دو هزار و 337 سال پيش در اين روز) در داخل شهر ري ميان نيروهاي اسكندر و واحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران نبردي خونين و كوچه به كوچه آغاز شد كه سه روز طول كشيد.

مورخان، شكست ايران از اسكندر مقدوني را به حساب شخصيت ضعيف، دو دلي و قاطع نبودن داريوش سوم نوشته اند.

 

تصوير مجسمه اسکندر

 

961م:خراسان (خراسان بزرگتر) در ماه مه سال 961 ميلادي دچار ناامني شديد شده بود. سبب اين ناامني افتادن عبدالملك ساماني، پادشاه وقت از اسب بود كه منجر به مرگ او شده بود. عبدالملك كه هفت سال سلطنت كرده بود به امير رشيد (دلاور) شهرت داشت. مورخان نوشته اند كه ناامني خراسان به تحريك البتكين صورت گرفته بود كه عبدالملك او را جاه و مقام، سپهسالاري و حكومت هرات داده بود.


1979م:(نيمه ماه مه 1979) در قم، آية الله خميني خطاب به گروهي از كاركنان روزنامه كيهان گفت كه اصحاب مطبوعات بايد خودشان روزنامه ها را اصلاح كنند و در مسير خواست و آرزوهاي ملت قرار دهند و آن چه را كه ملت مي خواهد و مي طلبد منعكس سازند. وي افزود: انقلاب دست چپاولگران را قطع كرد و مطبوعات نبايد كاري كنند كه به بازگشت آن وضعيت كمك شود.

در آن سال، از لحظه انتشار اين مطلب در رسانه ها، روزنامه نگاران خواهان سپرده شدن امور مطبوعات كه طبق اصول ـ قوه چهارم يك دمكراسي بشمار مي آيند و جدا از سه قوه ديگر بايد باشند ـ به سنديكا و اتحاديه هاي صنفي شدند. با وجود اين، هنوز امور مطبوعات در چارچوب وزارت ارشاد قرار دارد و از ميان اعضاي هيات نظارت بر آنها، تنها يك عضو منتخب مديران نشريات است و بقيه از سوي سه قوه و موسسات ديگر معرفي مي شوند.


2005م:نيمه ماه مه 2005 بود كه «چان چاندلر» كشيش كليساي «وينسويل» واقع در ايالت كاروليناي شمالي 9 تن از اعضاي كليسا را از ورود به آن جهت دعاي هفتگي ممنوع ساخت زيرا كه اعتراف كرده بودند در انتخابات نوامبر 2004 (شش ماه پيش از آن) به جاي جورج بوش به «جان كري» نامزد حزب دمكرات راي داده بودند. چاندلر قبلا به مراجعين كليسا اندرز داده بود كه به بوش راي بدهند.

لئونارد پيتز مفسر آمريكايي كه مقالات او توسط سنديكاي «ميامي هرالد» توزيع مي شود 14 مه 2005 نوشته بود كه چاندلر با اين عمل خود ظاهرا مرتكب نقض چند قانون دنيوي شده است:

1ـ نقض قانون اساسي آمريكا كه كليسا را از سياست جدا ساخته است.

2ـ نقض قانون انتخابات كه تاكيد بر مخفي بودن راي دارد يعني نبايد از كسي سئوال شود كه به چه كسي راي داده و آن را علني سازد.

3ـ كليسا يك نهاد عمومي است و نمي شود ورود افراد را در ساعاتي كه داير است به آن ممنوع ساخت و ....

 

1975م:16 ماه مه سال 1975 نخستين زن كوهنورد خود را به قله «اورست» در كشور نپال رساند و نامش در «تاريخ» ثبت شد كه براي هميشه باقي خواهد بود. وي «جونكو تابي» و يك ژاپني بوده است.

 

جونكو تابي


2004م:هيات نمايندگان صاحبان روزنامه دو ميليون تيراژي «ديلي ميل» انگلستان كه در قطع تابلويد چاپ مي شود 15 ماه مه 2004 «پيرس مورگن» سردبير اين روزنامه را از اين سمت بركنار كرد؛ زيرا مقامات نظامي آن كشور مورگان را متهم كرده بودند كه عكس ساختگي چاپ كرده و با اين عمل نظاميان را از چشم مردم انداخته است.

 

1966م:با انتشار اطلاعيه مورخ 16 ماه مه سال 1966 حزب كمونيست چين، از روز بعد انقلاب فرهنگي اين كشور آغاز شد كه مائو رهبر وقت چين آن را براي دو سال پيش بيني كرده بود. هدف از اين انقلاب، پاكسازي چين از بوروكراسي بد، فساد اداري و همچنين تصفيه حزب كمونيست اين كشور از كساني بود كه بدون وفاداري به اين عقيده، صرفا به خاطر داشتن سهم و برخورداري از قدرت خود را در آن جا زده بودند. هدف ديگر انقلاب، زدودن باقيمانده رسوم و علائق و تفكر (فرهنگ) بورژوازي از جامعه چين بود. مائو خواسته بود كه اين انقلاب به دست دانشجويان و كارگران داوطلب انجام شود.

 

ژيانگ شينگ همسر مائو با دستبند در دادگاه

 

1988م:16 ماه مه 1988 دكتر « Charles Everett Koopچارلز اورت كوپ» رئيس وقت نظام پزشكي آمريكا اعلام كرد كه مواد متشكله نيكوتين (دخانيات) از لحاظ اعتياد، مشابه هروئين و كوكايين هستند و سيگار بايد در رديف مواد مخدر قرار گيرد و ممنوع شود. وي از 1982 تا 1989 رئيس نظام پزشكي آمريكا بود. رئيس نظام پزشكي قبلي آمريكا، سه دهه پيش از دكتر كوپ، دخانيات را عامل بسياري از بيماريها و از جمله سرطان اعلام كرده بود كه با اعلاميه او، مبارزه با سيگار به تدريج جهاني شد و در بسياري از كشورها، دود كردن آن در محل كار و اماكن عمومي و در اطاقي كه اطفال باشند ممنوع شد و با وضع ماليات سنگين، خريد آن براي بسياري از مردم و به ويژه جوانان دشوار گرديد.

 

دکتر کوپ


2004م:روزنامه هاي اروپا در شماره هاي 15 مه 2004 خود، عموما، در صفحه اول عكسي را چاپ كرده بودند كه امواج سرخ جامگان را در حال راهپيمايي و حمل شعار نشان مي داد.

اين تظاهرات در شهر هاوانا برضد تصميم تازه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مبني بر تشديد تحريم اقتصادي 44 ساله كوبا برپا شده بود و در آن يك ميليون و دويست هزار كوبايي شركت كرده بودند و در پيشاپيش آنان فيدل كاسترو رهبر 77 ساله كوبا ديده مي شد كه شعار مي داد.

 

2004م:بازگشت «ره مو ـ هيونRoh Moo _ Hyum» رئيس جمهوري كره جنوبي به قدرت كه از سوي پارلمان معلق شده بود در 15 و 16 مه 2004 سوژه تفسيرهاي سياسي بسياري از روزنامه هاي را در سراسر جهان به خود اختصاص داده بود. پارلمان كره جنوبي برغم اعتراض مردم، «ره» را 63 روز پيش از اين تاريخ، پس از يك ايم پيچمنت (محاكمه پارلماني) معلق ساخته و تعيين سرنوشت او را به دادگاه سپرده بود.

 

ره مو ـ هيون

 

2004م:«مرك بلكا» نخست وزير لهستان 15 ماه مه 2004 با راي عدم اعتماد پارلمان اين كشور بركنار شد كه روزنامه هاي اروپا در شماره هاي 16 مه خود آن را به پاي برنامه اقتصادي بازار آزاد لهستان كه مردم اين كشور را ناراضي كرده گذارده و نوشته اند كه «بلكا» پس از «واجپايي» در هند، دومين رئيس دولتي است كه در چند روز اخير قرباني عدم رضايت طبقه زحمتكش (اكثريت) از اقتصاد بازار آزاد شده است.


2005م:روزنامه هايي كه در شماره هاي 15 مه 2004 خود از بازگشت خانواده نهرو به قدرت خبر داده اند از فرزندان و نوه هاي بانو گاندي دختر نهرو به عنوان « پارسي ـ هندي» ياد كرده و نوشته اند: شوهر اينديرا، فيروز گاندي، يك پارسي بود كه نياكان او در سده هاي قبل از ايران به هند مهاجرت كرده بودند. بنا براين در جامعه هند، نخست وزير شدن عروس اينديرا كه يك بانوي متولد ايتالياست تعجبي ندارد.

 

2005م:فشار پارلمان روسيه به دولت پوتين كه بر ضد گرجستان دست به اقدامات جدي بزند، انتقال برق به آن كشور را قطع و محدوديت و مقررات تازه اي در نظر بگيرد 16 مه 2005 به صورت قطعنامه به دفتر كرملين تسليم شده بود. به علاوه رئيس دوما (مجلس روسيه) اخطار كرده است كه گرجستان با رفتار خود دارد در مسيري خلاف جهت منافع ملي روسيه گام بر مي دارد كه بايد آن را متوقف ساخت. در هشدار دوما كه به تصويب اعضاي آن رسيده و به كرملين ابلاغ شده است از رهبري روسيه خواسته شده است كه اقدامات لازم براي حفظ جان اتباع روسيه در گرجستان و خانواده نظاميان روس را بعمل آورد و پايگاه نظامي روسيه را با سلاحهاي تازه تقويت كند و همچنين ورود گرجي ها مظنون را به روسيه محدود سازد.


1770: ماري آنتوانت شاهزاده خانم 14 ساله اتريشي به عقد ازدواج لوئي شاهزاده 15 ساله فرانسه درآمد كه هر دو پس از به دست آوردن عنوان پادشاه و ملكه، درجريان انقلاب فرانسه گردن زده شدند.

1804: پارلمان فرانسه راي به امپراتور شدن ناپلئون داد.

16:1868 ماه مه 1868محاكمه پارلماني «اندرو جانسون» رئيس جمهور وقت آمريكا انجام شد، ولي هنگام اخذ راي از سناتورها با يك راي كمتر، تبرئه شد. وي متهم شده بود که در اجراي قوانين مصوب کنگره (قوه مقننه آمريکا) تعلل مي کند. ايمپيچمنت (محاكمه پارلماني) در آمريكا به اين صورت انجام مي شود كه مجلس نمايندگان نقش دادسرا را ايفاء و پرونده متهم را تا صدور كيفرخواست دنبال مي كند و پس از اين مرحله، سناي آمريكا به جاي دادگاه، متهم را محاكمه مي كند. در جريان محاكمه متهم در سنا، رئيس ديوان عالي آمريكا موقتا رياست جلسه و يا جلسات سنا را برعهده مي گيرد. درجريان محاكمه، سناتورها نقش اعضاي هيات منصفه را برعهده دارند كه پس از محاكمه، به مجرم و يا نامجرم بودن متهم راي مي دهند.

 

اندرو جانسون

 

1875: يك زمين لرزه شديد در ونزوئلا و كلمبيا باعث مرگ 16 هزار تن شد.

1920: پاپ وقت، قرنها پس از اعدام ژاندارك توسط كليسا به جرم جادوگري، وي را قديس اعلام كرد.

1969: ونرا ـ 5 سفينه شوروي بر سطح ونوس فرود آمد.

1975: مردم سرزمين كوهستاني سيكيم واقع در هيماليا در يك رفراندوم راي به ضميمه شدن وطنشان به هند دادند.