اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 25 مرداد



1227م:تركان قراختائی كه اصل آنان از مناطق شمال شرقی ماوراءالنهر است از روزی چون امروز حکومت بر كرمان را آغاز کردند. براق حاجب (قتلغ خان) 16 اوت سال 1227 میلادی (606 خورشیدی) غیاث الدین پیرشاه حكمران كرمان را كشت و سلسله قراختائیان كرمان را تاسیس كرد. در آن زمان كرمان ، مكران ( سراسر بلوچستان تا مرز ایالت سند) و قسمتهای دیگری از جنوب شرقی ایران كه یك قلمرو ایالتی را تشكیل می دادند تحت سلطه غیاث الدین بود.

كرمانی ها كه شهرت به ناسیونالیست بودن دارند با داشتن دهها سال حاكم ترك ( سلجوقی و قراختایی ) حتی یك واژه تركی یاد نگرفته و بكار نبرده اند.

سلطان جلال الدین خوارزمشاه در تفلیس بود كه از قتل غیاث الدین آگاه شد و برای تنبیه «براق» 17 روزه خود را از گرجستان به كرمان رساند. با وجود این , براق باقی ماند.

سلطان جلال الدین كه او هم از طایفه تركان بود در سال 1230 میلادی در منطقه رضائیه به دست كردها كشته شد. تاریخ از او به عنوان مردی جنگی ولی فاقد تدابیر كشور داری و مدیریت یاد می كند. «براق» پس از هفت سال حكومت بر كرمان درگذشت و مرگ ابو حامد كرمانی مولف و عارف معروف چهار سال پس از فوت براق در سال 1238 میلادی اتفاق افتاد. این وقایع همزمان با جنگهای صلیبی و لشكركشیهای پی در پی اروپاییان به خاورمیانه به منظور تصرف بیت المقدس صورت می گرفت.


19‎53م:سرهنگ نصیری فرمانده واحد گارد سلطنتی نامه شاه مبنی بر عزل دكتر محمد مصدق از نخست وزیری ایران را 3 روز پس از امضاء شدن، در ساعت 2 بامداد 16 اوت سال 1953 (25 مرداد سال 1332 خورشیدی) به خانه او واقع در خیابان كاخ (خیابان فلسطین جنوبی) رسانید كه توسط ماموران محافظ خانه دستگیر و بازداشت شد و چند ساعت بعد، شاه پس از اطلاع از ماجرا، با همسر خود ثریا از طریق فرودگاه كلاردشت با هواپیمای اختصاصی كه خاتمی افسر نیروی هوایی (بعدا شوهر فاطمه، خواهر شاه) خلبانی آن را برعهده داشت به صورت فرار از كشور خارج شد و به بغداد رفت، زیرا كه واحد گارد او خلع سلاح، و دستور احضار سرلشكر بازنشسته فضل الله زاهدی (که شاه با نقض قانون اساسی به او حكم نخست وزیری داده بود) و جمع دیگری داده شده بود و كار جمع آوری عكسهای شاه از ادارات دولتی هم آغاز گردیده بود. مطابق قانون اساسی، مجلس باید نخست وزیر تعیین می کرد، نه شاه. بنابر این عمل شاه غیرقانونی اعلام و کودتا تلقی شده بود.

دكتر فاطمی وزیر امور خارجه وقت خروج بدون اطلاع شاه از كشور را «فرار» او اعلام و به ملت گزارش كرد که این عمل شاه به منزله استعفای او است. دكتر فاطمی سپس به نمایندگی های ایران در كشورهای دیگر دستور داد كه سراغ شاه نروند زیرا كه وی یك فراری است و سمتی ندارد.

در پی اعلام خروج شاه از كشور، مردم به خیابانها ریختند و مجسمه های او و رضا شاه را پایین آوردند. گروهی از مردم نیز در گوشه و كنار از جمله میدان بهارستان تشكیل اجتماع داده و خواستار برقراری نظام جمهوری و لغو سلطنت شدند. در همین روز كاخ های سلطنتی مهر و موم شد و برنامه دعا به جان شاه در پادگانها لغو گردید.

 

سپهبد نصیری

 

25 1358ش:امرداد 1358 (16 اوت 1979) شورای انقلاب یك قانون مطبوعات تازه برای ایران تصویب كرد كه شش سال اجرا شد و سپس جای خود را به قانون مطبوعات فعلی (مصوب سال 1364 زمان وزارت محمد خاتمی = 1985) سپرد. به اظهار برخی اصحاب نظر، قانون مطبوعات مصوب 16 آگست سال 1979 بهتر از سایر ضوابط مطبوعاتی ایران در 98 سال گذشته بوده است زیرا كه انتشار روزنامه حرفه ای را كار روزنامه نگار دانسته و تاكید دارد كه اگر دولت (هیات نظارت) ظرف سه ماه پس از دریافت تقاضای صدور پروانه، نظر خود را اعلام نكند متقاضی می تواند به دادگاه دادخواست دهد و حكم دادگاه قطعی است (تبصره 2 ماده 10). در قانون فعلی (مصوب 1985) رای هیات نظارت «قطعی» اعلام شده است. در قانون فعلی، روزنامه نگار بودن متقاضی شرط نیست ولی باید صلاحیت او به تایید وزارتخانه های اطلاعات، دادگستری و نیروی انتظامی رسیده باشد (تبصره 6 ماده 9)، علیه نظام جمهوریاسلامی فعالیت و تبلیغ نكرده باشد (تبصره 8 ماده 9) و از مقامات نظام پیشین و وابستگان رژیم سابق در طول مدتی از 15 خرداد 1342 تا 22 بهمن 1357 نباشد (تبصره 5 ماده 9) و .... شنیده شده است كه ضمن بررسی سوابق متقاضیان انتشار نشریه، به گزارش های ساواك منحله نیز استناد می شود!. به علاوه، كار رسیدگی در هیات، بدون حضور متقاضی و شنیدن مدافعات او (یكجانبه) صورت می گیرد. نظر سه مرجع (وزارت اطلاعات و ...) هم به فرد اعلام نمی شود تا از خود دفاع كند.


1359م:روزنامه های تهران، در شماره های 25 مرداد 1359 (19 ماه پس از پیروزی انقلاب) اعلامیه دادستانی انقلاب مبنی بر اعدام یوسف خوش كیش مدیر كل بانك مركزی در نظام گذشته را منتشر كرده بودند. در این اعلامیه، دادستانی انقلاب نوشته بود كه خوش كیش پس از محاكمه در روزهای 18 تا 20 مرداد، مفسد فی الارض و محارب باخدا و رسول او تشخیص داده شد و سحرگاه 24 مرداد1359اعدام گردید.

در این اعلامیه آمده بود كه خوش كیش در طول مدیریت خود، به اقتصاد كشور خیانت بزرگ كرده بود و مرتكب هلاك حرث و نسل شده بود.

در همین اعلامیه خبر از اعدام سه تن دیگر همزمان با خوش كیش داده شده بود كه عبارت بودند از : هوشنگ امیر افشار نیا رئیس اسبق زندان اوین، احسان شهبازی و قدرت جمشیدی. در اعلامیه تاكید شده بود كه احسان شهبازی از سوی ساواك در كنفرانسها شركت می كرد و یكی از جرایم او كمك به تحكیم پایه های حكومت پهلوی بود.

 

خوش كیش


1359ش:خبر گزاری پارس كه هنوز به «ایرنا» تغییر نام نداده بود حكم شعبه اول دادگاه انقلاب در باره 15 تن را كه روز پیش اعدام شده بودند به روزنامه های تهران داده بود كه در شماره های 25 مرداد سال 1359 خود با عكس بعضی از آنان منتشر كرده بودند.

در این گزارش، از این عده به عنوان یاغیان بر امام عادل و قیام علیه جمهوری اسلامی كه از حمایت آمریكا و اسرائیل بر خوردار بودند نام برده شده بود. گزارش نشانه می داد كه این گروه از جمله كسانی بودند كه 18 تیر1359 دست به یك كودتای نافرجام زده بودند و محاكمه آنان روزهای هجدهم تا بیستم مرداد انجام و جملگی مفسد فی الارض تشخیص داده شده و اعدام گردیده بودند. اسامی این دسته چنین گزارش شده بود:

سپهبد سعید مهدیون رهبر كودتا، سرهنگ دوم احمد آزموده، سرگرد كورس آذرتاش، سروان هرمز زمانپور، ستوان شكرالله احمدی، استوار قاسم نقیب زاده، استوار جمشید بختیار، نظامی غلامحسین خرقانی خوب، نظامی محمود كیانی، ذبیح الله مومنی، منصور كتیرلو، مرتضی فرحپور، منصور ساجدی، علی اكبر عوض زاده، و اسماعیل عرب شیرازی.

 

سپهبد سعید مهدیون

 

1359ش:گزارش روزنامه های تهران در چنین روزهایی در سال 1359 حكایت از اختلاف نظر بنی صدر رئیس جمهور وقت با محمدعلی رجائی نخست وزیر تازه بر سر تعیین وزیران داشت. رجائی بیستم مردادماه 1359 با نامه تاییدیه بنی صدر، از مجلس رای لازم را گرفته بود. اختلاف نظر، نخست بر سر تعیین وزیران كشور و دفاع بود كه بعدا گفته شد بنی صدر می خواهد قبلا یكایك وزیران كابینه مورد تایید او باشند .

یكی از اقدامات رجائی در طول ریاست دولت صدور بخشنامه ای بود كه به موجب آن مستمری بازنشستگان دولت كه به خارج رفته بودند بدون توجه به عائله تحت تكفل آنان در ایران قطع شد . برقراری مجدد مستمری موكول به بازگشت فرد بازنشسته و پس از تایید وزارت اطلاعات شد. سالها بعد از جنگ كه برخی از بازنشستگان باز گشتند و مطالبه مستمری خود را كردند ، بدون احتساب تورم و حبس پول ، پس از دوندگی بسیار برهمان میزان سابق به آنان پرداخت شد كه ارزش زیادی نداشت و بسیاری از آنان حق خود را به اعتراض محفوظ داشته اند.

 

رجایی ــ بنی صدر

 

‏1945م:16 اوت سال 1945 (هفدهم به وقت جاکارتا) دكتر احمد سوكارنو (1970 - 1901) بلافاصله پس از اعلام پایان جنگ دوم در خاور دور، با تاسیس یك دولت موقت، استقلال وطنش را اعلام كرد و آن مجمع الجزایر را جمهوری اندونزی خواند و با سلاحهایی كه ژاپنی ها در اختیار وی داده بودند، دست به ایجاد یك ارتش انقلابی زد تا مانع بازگشت هلندیهای استعمارگر شود. نیروهای ژاپنی پس از دریافت دستور پایان جنگ، در اندونزی سلاحهای خود به سوکارنو داده بودند. اندونزی از جمله مناطق اشغالی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم بود. نیروهای ژاپنی پس از اخراج هلندی ها جای آنان را در اندونزی گرفته بودند. دکتر سوکارنو 16 اوت 1945 اعلام استقلال کرد، ولی سالها طول کشید تا این استقلال تحقق یافت. اندونزیایی ها هفدهم اوت هر سال را به عنوان روز ملی خود برگزار می کنند و جشن می گیرند.

 

A. Sukarno

 

1819م:16 اوت سال 1819 ـ چهار سال پس از شكست ناپلئون ـ شصت هزار تن كشاورزان منچستر انگلستان برای شنیدن اظهارات یك كشاورز مبارز به نام « هنری هانت Henry Hunt » با خانواده های خود در مزرعه « سن پترز فیلد » گرد آمده بودند و با خود قرار گذاشته بودند كه پس از شنیدن حرفهای « هانت » در همانجا یك « پیك نیك » برگذار كنند .

قاضی شهر كه از این خبر نگران شده بود به تقاضای مالكان ( فئودالها ) تصمیم گرفت كه سواران داوطلب را برای دستگیری « هانت » و برهم زدن اجتماع اعزام دارد. این داوطلبان عمدتا از خرده مالكان و فرزندان اعیان و كسبه شهر تشكیل می شدند كه در مواقع اضطراری كار پلیس ضد شورش ( امروز ) به آنان واگذار می شد. آنان هنگامی به اجتماع كشاورزان رسیدند كه « هانت » سخن از اصلاحات ارضی و امضای تومار برای درخواست تصویب یك قانون در این زمینه در پارلمان و نیز لغو قانون ذرت می گفت.

سواران به سوی جایگاه سخنرانی « هانت » هجوم بردند و با كشاورزان درگیر شدند و دست به كشتار آنان زدند كه اجتماعی مسالمت آمیز برپا داشته بودند. در این عملیات ششصد و 9 مرد و زن و كودك كشته و یا مجروح شدند.

مورخان با استفاده از واژه واترلو ( محل آخرین جنگ ناپلئون با مخالفانش ) این رویداد را قتل عام « پترلو » نام نهاده اند. از آن زمان به بعد، این كشتار وسیله ای شده است كه روشنفكران و انقلابیون با اشاره به آن بر مالكان ، كارفرمایان و زورگویان بتازند.

 

تصویری كه یك نقاش معاصر از كشتار منچستر تهیه كرده است

 

1960م:نیمه دهه 1960، بسیاری از شهرهای ایالات متحده صحنه درگیری های نژادی بود. شهر لس انجلس در اوت 1965 صحنه شدیدترین و وسیعترین این شورشها ها بود. شورش با خشونت پلیس نسبت به یك راننده سیاه پوست كه تخلف كرده بود آغاز شده بود . سیاه پوستان كه آماده چنین شورشی بودند دست به ویران ساختن و به اتش كشیدن و غارت شهر زدند. سیاهان مسلمان محرك آنان به ادامه شورش بودند. این شورش پس از پنج روز ، 16 اوت پس از ورود 20 هزار گارد ملی و برقراری منع رفت و آمد شبانه پایان یافت. محصول این شورش ؛ سی كشته ، صدها مجروح ، صدها میلیون دلار خسارت مالی و 2 هزار و 210 بازداشتی بود. عكس ، یك خیابان فرعی را كه دود از خانه های آن بلند است نشان می دهد.

 

شورش نژادی خونین در لس آنجلس

 

1972م:16 اوت 1972 یك رویداد بی سابقه در آسمان مراكش (مغرب عربی) روی داد و یك جنگنده نیروی هوایی این كشور به سوی هواپیمای حامل حسن دوم پادشاه وقت مغرب كه به پایتخت باز می گشت آتش گشود، ولی هواپیمای حامل پادشاه و سرنشینان آن آسیب ندیدند!. همزمان، چند هواپیمای دیگر با راكت و گلوله كاخ سلطنتی و فرودگاه را به گلوله بستند و عده ای را مجروح كردند.

نقشه این كودتای بی سابقه به نتیجه نرسید و واحدهای نظامی دیگر، كودتا گران را سركوب كردند و همان شب ژنرال افقیر طراح نقشه كودتا در خانه اش كشته شد و اعلام گردید كه خودكشی كرده است. چون پنج گلوله به شكم و گردن او اصابت كرده بود، خود كشی او با تردید رو به رو شد. وی رئیس پلیس و امنیت مراكش و مورد اعتماد حسن دوم بود. افقیر كه متعلق به یك طایفه صحرا نشین بود پیش از استقلال مراكش، از افسران ارتش فرانسه بود. حسن دوم بعدا همسر و فرزندان ژنرال افقیر را دهها سال در صحرا زندانی كرد كه فرار آنان از زندان تا كنون سوژه چند كتاب شده است. دختر افقیر كه به پاریس فرار كرده است كتابی تحت عنوان «عمر برباد رفته» منتشر ساخته و مطالبی را درباره وضعیت زندگانی در كاخ سلطنتی افشاء ساخته است.

 

توطئه بی سابقه برضد پادشاه مراكش

 

2007م:رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا در مذاكرات دو روزه خود (14 و 15 اوت 2004) در شهر سن پترزبورگ با سرگئی ایوانف وزیر دفاع وقت روسیه، با سرسختی و كنایات تند طرف روس رو به رو بود كه در 13 سال پیش از آن سابقه نداشت. چند مورد طعن و كنایات ایوانف در این مذاكرات كه به روزنامه ها درز كرده بود و در اوت 2007 به صورت «سابقه» بر اخبار قدرت نمایی تازه روس ها اضافه می شود از این قرارند:

ـ ایوانف به رامسفلد اعتراض كرد كه چرا چهار جنگنده ناتو در نزدیكی مرزهای روسیه مشاهده شده اند كه حركت خطرناكی بوده و ضمن آن به كنایه گفت: حتما این چهار جت در جستجوی بن لادن و القاعده بودند!.

ـ در مورد دیگر، ایوانف در پاسخ رامسفلد كه پیشنهاد كرد اگر روسیه نگران سه كشور بالتیك است با آنها قراداد عدم تجاوز امضاء كند گفت: كدام كشور، كدام بالتیك!، این حرفها چیست كه می خواهید در دهان ما قرار دهید و سپس از پاسخ ما برضد خودمان سوء استفاده كنید، و شدیدا به گسترش ناتو اعتراض كرد و گفت كه قرار نبود پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو گسترش یابد و برجای آن پیمان هم بنشیند!.

ـ ایوانف سپس اعتراض كرد كه چرا آمریكا رادارهای گرین لاند (دانمارك) را تبدیل به احسن می كند؟، منظور چیست؟. این، ثابت می كند كه شما به روسیه اعتماد نداشته و نخواهید داشت. رامسفلد جواب داد: به خاطر موشكهای ایران و كره شمالی!، ایوانف به طعن گفت: پس، ما هم به همین دلیل، نظیر این رادارها را نصب خواهیم كرد.

ـ ایوانف در پاسخ به پرسش رامسفلد كه علت افزایش چهل درصدی بودجه دفاعی روسیه چه بوده است، گفت: همه این چهل درصد اضافی می شود 2 میلیارد و پانصد هزار دلار در سال، و بودجه دفاعی آمریكا هنوز صدها برابر ما است!.

ایوانف متولد 1953، سرلشكر ذخیره و افسر اطلاعاتی سابق، در سال 2007 پس از شش سال، پست وزارت دفاع روسیه را ترك كرد و معاون نخست وزیر این كشور شد كه برای انتخابات سال 2008 نامزد ریاست جمهوری روسیه شود و جای همكلاسی سابق خود ـ پوتین ـ را بگیرد. ایوانف قبلا رئیس شورای امنیت ملی روسیه بود. وی كه در دانشگاه در رشته زبانشناسی تحصیل كرده است بر چند زبان اروپایی مسلط و انگلیسی را به روانی آمریكایی ها تكلم می كند. او از دهه 1970 در پلیس اطلاعات و امنیت شوروی (كا. گ. ب.) مشغول به كار شده بود.

 

رامسفلد و ایوانف


2004م:با ورود روسیه، اوكراین و قزاقستان از اوت 2004 به بازار بین المللی گندم، نظم قدیمی این بازار برهم خورده است. این سه كشور در سالهای اخیر بیش از سی درصد، مازاد تولید داشته و وارد بازارهای بین المللی شده اند. استرالیا بیش از سایر كشورهای گندم خیز از ورود آنها به این بازار آسیب دیده است. به نظر مفسران اقتصادی، آمریكا، كانادا و آرژانتین سه كشور بعدی خواهند بود كه از این رقابت آسیب خواهند دید. تا چند سال پیش، گاهی بازار گندم به صورت بده - بستان دیپلماتیک درمی آمد و از آن به عنوان باج خواهی سیاسی هم استفاده می شد كه با ورود رقبای تازه، ممکن است بعدا چنین نباشد.

بازار برنج نیز تا دهه پیش همین وضعیت (صورت بازی دیپلماتیک) را داشت كه با ورود ویتنام به آن و عرضه برنج فراوان، این بازار را به صورت تجاری خود باز گرداند. روسیه قبل از گندم، بازار نفت را هم تا حدی از روال سابق خارج ساخته بود.

 

1513: هانری هشتم پادشاه وقت انگلستان كه به فرانسه لشكر كشیده بود ارتش فرانسه را در Spur واقع در شمالغربی این كشور شكست داد.

1914: با ورود نیروهای آلمان به خاك بلژیك ، دولت این كشور پایتخت را از بروكسل به آنتورپ منتقل ساخت.

1941: انگلستان و شوروی بار دیگر به ایران اخطار كردند كه آلمانی ها را از خاك خود بیرون كند.

1945: ایران نیز مانند كشورهای دیگر به مناسبت پایان كامل جنگ جهانی دوم تعطیل عمومی بود.

1949: بانو مارگارت میچل نویسنده داستان معروف «بربادرفته» درگذشت.

1955: برای دكتر مرتضی یزدی وزیر اسبق بهداری و از سران حزب توده كیفرخواست اعدام صادر شد.

1960: قبرس كه پس از سلطه عثمانی، در استعمار انگلستان بود در پی مبارزات مسلحانه مردم آن جزیره استقلال یافت و اسقف ماكاریوس رهبر مبارزه به عنوان نخستین رئیس جمهوری آن انتخاب شد.

1960: در كنگو كه استقلال خود را از استعمار بلژیك به دست آورده بود نظام جمهوری اعلام شد.

1974: ارتش تركیه پس از تصرف منطقه ترك نشین شمال قبرس و اعلام یك حكومت جداگانه در آنجا، با یونانی زبانان آتش بس اعلام كرد.

1975: دولت تازه بنگلادش ( دولت كودتا ) تصمیم گرفت كه این كشور را از حوزه نفوذ هند خارج سازد.

2003: به گزارش روزنامه دولتی همشهری مورخ 23 مرداد 1382، مروی معاون اول قوه قضایی در اجتماع معاونان آمار اشاره كرده است كه آمار جعل سند در كشور رو به ازدیاد است.


ویدیو مرتبط :
تحلیل تقویم اقتصادی- دوشنبه 25 مرداد 1400

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -25 اردیبهشت



1665م:پانزدهم مه 1665 يك هيات فرانسوي مركب از پنج نفر كه از سوي لويي چهاردهم پادشاه وقت فرانسه جهت عقد يك قرارداد مودت با شاه عباس دوم به اصفهان فرستاده شده بود وارد اين شهر شد كه پايتخت ايران بود. اين هيات در آن زمان موفق به امضاي قرارداد مورد نظر نشد، سال بعد شاه عباس دوم در 35 سالگي درگذشت و چنين قراردادي ميان ايران و فرانسه در زمان شاه سلطان حسين بسته شد.

 

لويي چهاردهم

 

1296ش:25 ارديبهشت سال 1296خورشيدي (89 سال پيش در روزي چون امروز) در ميدان تاريخي بهارستان بر ضد وثوق الدوله رئيس الوزراء وقت تظاهرات وسيعي انجام شد كه به زد و خورد تظاهركنندگان و ماموران مسلح دولت انجاميد. اين، خشونت بارترين تظاهرات چهل روزه بر ضد وثوق الوله بود.

 

وثوق الدوله


1327ش:در اين روز در ارديبهشت سال 1327 در (ماه مه سال 1948) احمد دهقان نماينده وقت مجلس و ناشر مجله تهران مصور برضد قوام السلطنه به دادستان تهران اعلام جرم كرد و با ارائه اسناد و مدارك، او را متهم به ارتكاب خيانت نسبت به وطن كرد. احمد دهقان در اعلام جرم خود كه يك سند در تاريخ ايران است مدعي شده بود كه قوام السلطنه عامل يك دولت بيگانه (لندن) است و به اشاره اين دولت مي آيد و مي رود و برنامه هايي را كه به او ديكته مي شود به اجرا درمي آورد و ....

 

احمد دهقان


1359ش:دولت جمهوري اسلامي ايران در اين روز در سال 1359 «مارتين بندل» نماينده خبرگزاري آلمان در تهران را متهم به تحريف خبر و ارسال گزارشهاي غرض آلود از اوضاع ايران كرد و دستور اخراج داد.

 

1252م:در چنين روزي در ماه مه سال 1252 ميلادي پاپ وقت، اينوسنت چهارم با امضاء يك فرمان، مجوز شكنجه كردن كساني را كه منكر وجود خدا بودند صادر كرد. اين فرمان سبب رواج شكنجه در دنياي كاتوليك شد، به گونه اي كه هركس را كه مي خواستند شكنجه كنند، انگ خدا نشناسي مي زدند. اينوسنت چهارم كه يك روحاني ايتاليايي بود از سال 1243 تا 1254 مقام پاپي را به دست داشت و رئيس كل كليساهاي كاتوليك جهان بود.

 

اينوسنت چهارم

 

1718م:«جيمز پاكل» انگليسي 15 ماه مه سال 1718 اختراع خود، تفنگ خودكار را در لندن به ثبت رسانيد. اين تفنگ كه به «پاكل گان» معروف شد تنها مي توانست 9 گلوله پياپي شليك كند و سپس نياز به فشنگ گذاري داشت. از اين تيربار كه از لحاظ وزن، سنگين بود عمدتا در كشتي استفاده مي شد.

 

 تيربار گاتلينگ


1891م:ميخائيل بولگاكوف داستان نگار نيمه اول قرن بيستم روسيه 15 ماه مه سال 1891 به دنيا آمد. تحصيلات وي پزشكي بود و به خواست والدينش دكتر شده بود، اما پس از خروج از دانشگاه به تعقيب هدف خود ـ داستان نگاري پرداخت زيرا كه معتقد بود در آن استعداد بيشتري دارد و از آن، جمعيت بيشتري را بهره مند مي سازد.

 

بولگاکوف


2004م:شبكه تلويزيوني سي بي اس در برنامه« سيكستي مينيتز 2» كه 12 مه 2004 پخش شد گفت كه اينك مانند سابق عكسها حقيقت را نمي گويند و مي شود با نرم افزار رايانه عكسها را به گونه دلخواه تغيير داد.

گزارشكر اين برنامه سپس عكس چند نوجوان عراقي را كه تابلوي «خوش آمديد» به دست گرفته بودند و در كنار يك نظامي آمريكايي ايستاده بودند نشان داد و گفت كه نوشته روي تابلو ساختگي است. اين عكس ماهها پيش به نشانه استقبال عراقيها از نظاميان آمريكايي به رسانه ها داده شده و انتشار يافته بود.

 

1359ش:24 ارديبهشت 1359 شمس آل احمد به سمت سردبير روزنامه اطلاعات تعيين و معرفي شد. روزنامه اطلاعات ازشهريور 1358 كه مصادره و ضميمه بنياد مستضعفان شده بود توسط يك شوراي سردبيري منتخب اعضاي تحريريه اش اداره مي شد و دبيران ميزها انتخابي بودند.

 

1385ش:خبرگزاري فارس به مناسبت پايان نمايشگاه مطبوعات (تهران) ضمن يك گزارش كه دوازدهم ارديبهشت1385 در سايت خود قرارداده اظهارات پرويز داودي معاون اول احمدي نژاد رئيس جمهور را كه از نمايشگاه بازديد كرده بود منتشر ساخته است. طبق گزارش اين خبرگزاري، داودي درباره مطبوعات چنين گفته بود:

«سياست نظام اسلامي بارها بطور شفاف گفته (اعلام) شده است؛ در عرصه مطبوعات، آزادي قلم را به عنوان مصادقي (مصداقي ـ مصادقه اي) بارز به رسميت ميشناسيم و خود را ملزم به آن ميدانيم، ولي هرگز آزادي از نوع بيبند و باري و استهزاء را تحت پوشش آزادي ارج نمينهيم.».

 

پرويز داودي

2004م:سناتور هاي آمريكايي كه 13 ماه مه 2004 عكسهاي تازه از شكنجه عراقي ها را در يك جلسه پشت درهاي بسته ديده بودند بعدا به رسانه ها گفتند كه 1800 عكس را، هريك براي چند ثانيه مشاهده كردند و باور نمي كردند اين طرز شكنجه كار آمريكايي باشد كه در جهان به ليبرال بودن، قانون ترسي و برخورد دوستانه شهرت دارد.

 

يک عکس از شکنجه زندانيان ابوغريب

 

2004م:14 ماه مه 2004 به موازت انتشار اخبار و عكسهاي تازه مربوط به شكنجه زندانيان عراقي در بازداشتگاههاي آمريكا در آن كشور كه سناتور ايالت فلوريدا گفته بود از تماشاي عكسها دچار حالت تهوع شده است، روزنامه هاي آمريكا از جمله نيويورك تايمز عكس و اظهارات يك سرهنگ پليس افغانستان را چاپ كرده بودند كه گفته بود در طول 40 روز بازداشت در دست آمريكائيان شديدا شكنجه شده بود.