اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 24 تیر



1288م:24 تیر ماه 1288 (15 ژوئیه 1909) شهر تهران پس از یک روز جنگ خیابانی به دست افراد مسلح بختیاری و گیلان افتاد و محمدعلی شاه قاجار در پی تصرف تهران به دست نیروهای مخالف، با خانواده حود به ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهک پناهنده شد. وی قبلا در سلطنت آباد مستقر شده بود و با این که هنوز پانصد قزاق و تعدادی توپ در اختیار داشت تصمیم به تحصّن در سفارتخانه خارجی گرفته بود.

به تفسیر برخی از مورخان، وی با تحصّن در ساختمان تابستانی سفارت روسیه، پناهنده شدن به بیگانه را بر مذاكره با سران مخالفان و پذیرفتن شرایط آنان ترجیح داد كه در «تاریخ» به عنوان اقدامی شرم آور ثبت شده است. همزمان، سایر مقامات نزدیک به او نیز به سفارتخانه ها پناه بردند. چون (ظاهرا!) سفارتخانه های روسیه و انگلستان برای همه متقاضیان تحصّن جای نداشتند به مقامهای اضافی، هرکدام یک پرچم این دو دولت داده شد تا بر بالای خانه هایشان نصب کنند که کسی متعرضشان نشود!!.

سفیران روسیه و انگلستان سپس به طور جداگانه و با لحنی متفاوت از سردار اسعد و سپهدار تنکابنی فرماندهان نیروهای فاتح تهران خواستند که به زد و خورد پایان دهند و مسئله را از راه مسالمت حل کنند!. فاتحان تهران خواستار تسلیم سرهنگ لیاخوف (فرمانده روس نیروی قزاق مستقر در تهران كه مجلس را به توپ بسته بود) شدند که موافقت شد و لیاخوف به فاتحان تهران مراجعه کرد و تامین خواست.

دو روز بعد یک شورای عالی 28 نفری تشکیل و همان روز محمد علی شاه را به دلیل پناهنده شدن در خاک وطن به سفارتخانه خارجی، از سلطنت خلع و پسر 12 ساله او احمد میرزا را به سلطنت برداشت و چون او هنوز طفل بود؛ قرار شد که عضدالملک «ایلخان قاجار (رئیس وقت ایل مغول تبار قاجار)» نیابت سلطنت را بر عهده گیرد. احمد میرزا در آن لحظه با پدرش در سفارت روسیه بود که از آنجا به کاخ سلطنتی انتقال یافت.

همه این ماجرا نتیجه رقابت استعماری روسیه و انگلستان بود که روسیه از محمدعلی شاه و انگلستان از مجلسیان حمایت می کردند!.

 

 احمد میرزا 12 ساله شاه ایران شد ---- محمدعلی میرزا از شاهی خلع شد


1910م:15ژوئیه سال 1910 (24 تیر ماه 1289 خورشیدی) چهار مرد مسلح وارد خانه آیت الله عبدالله بهبهانی از سران انقلاب مشروطیت شدند و او را كشتند. در اعتراض به این عمل، مجلس شورای ملی و بازار تعطیل شد و عزای عمومی اعلام گردید و حسن تقی زاده (كه سالها بعد رئیس سنا شد) به عنوان محرك اصلی این قتل معرفی شد و گفته شد كه قاتلان از كسانی بودند كه خود را مجاهد مشروطیت می خواندند. به همین سبب دولت دستور خلع سلاح عمومی را صادر كرد. پنج روز بعد هم سپهدار تنكابنی نخست وزیر وقت كناره گیری كرد و میرزا حسن خان (مستوفی الممالك) جای او را گرفت. میرزا حسن خان هنگام نخست وزیر شدن 37 سال بیش نداشت.

 

بهبهانی


1941م:روزنامه های آلمان در شماره های 15 ژوئن 1941 خود (41 روز پیش از رویداد شهریور 1320و تعرض نظامی) نوشته بودند كه انگلستان علیه ایران دست به توطئه چینی زده و دولت تهران نباید فریب اظهارات «اسمیرنوف» سفیر شوروی و «ریدرز بولارد» سفیر انگلستان را بخورد كه شایعه احتمال حمله نظامی به ایران را دروغ و نادرست اعلام كرده بودند. این روزنامه ها نوشته بودند كه انگلستان در حال لشكر كشی به مرزهای غربی ایران (مرزهای عراق با ایران) است و چرچیل این موضوع را به روزولت رئیس جمهوری امریكا هم خبر داده است. ایران باید برای برخورد با وقایع آتی، خود را آماده كند.

این مطلب به این سبب در روزنامه های آلمان چاپ شده بود كه هشداری به شاه وقت (رضاشاه) باشد تا چشم و گوش خود را باز كند و مراقب اطرافیان و مقامات دولتی و نظامی باشد و افراد مورد سوء ظن را، ولو موقتا، كنار بگذارد.


1357ش:25 تیر ماه سال 1357( نیمه ژوئیه 1978و در جریان انقلاب) كارشناسانی كه مامور شده بودند «مسائل روز ایران» را بررسی و راه حل ارائه دهند تا دست كم از سرعت انقلاب كاسته شود اعلام داشتند كه ركود نسبی اقتصادی، تورم پول، متكی بودن بیش از حد به صادرات نفت، خروج غیر ضروری ارز، پرداخت وامهای بانكی از طریق توصیه و تشبث و خلاف منطق بازار پول، روزافزون بودن فاصله دارا و فقیر، افزایش غیرعادی بهای خانه و زمین، «بیش از حد» مصرفی شدن جامعه (اسراف)، وجود فساد و بی دقتی در دستگاه دادگستری و رواج كارچاق كنی و ... در این دستگاه و نارضایتی مردم از این بابت، تنبلی و گسترش عادت «امروز و فردا كردن» در سازمانهای دولتی، فساد اجتماعی ناشی از ورود فرهنگ غرب به ایران و تضعیف اخلاقیات و منش سنتی ایرانی و رواج عادات زیان آور اهم این مسائل هستند و .... این كارشناسان اضافه كرده بودند كه مسائل اقتصادی كه همه فشارش بر طبقه كم درآمد وارد می آید عامل دیگری است برای رواج جنایت و فساد اجتماعی و عدم رضایت مردم از این وضعیات است كه دسته دسته به انقلاب می پیوندند. این گروه لغو سال تحصیلی پیش روی و یا تاخیر در آغاز آن و سختگیری در امور مطبوعات را راه حل ندانسته و پیشنهاد كرده بودند كه برای كاهش بهای خانه و زمین باید بر مابه التفاوت بهای خرید و فروش (اگر معامله قبلی كمتر از 20 سال انجام شده باشد) تا شصت درصد مالیات وضع شود و تاكید كرده بودند كه تورم پول به زیر 10 در صد در سال پایین آمد، فروش ارز موقتا محدود شود و ... و تدابیری بكار رود ازجمله پخش گفتار از رادیو ـ تلویزیون كه عارضه «هركس تنها به فكر منافع خویش ـ خودخواهی» از میان برود. رسانه ملی (رادیو ـ تلویزیون) رسالت خودرا كه همانا تبلیغ اخلاقیات و دادن اندرز است فراموش كرده و كارش شده است دوبله كردن فیلمها و برنامه های سرگرم كننده خارجی؛ باید در برنامه هایش سریعا تجدید نظر كند.


1357ش:روزهای بیست و چهارم تا بیست و هفتم تیر ماه سال 1357 (اواسط ژوئیه 1978) درجریان اوجگیری انقلاب و صحبت از فضای باز سیاسی، در اعتراض به رفتار دولت 108 سینمای تهران دست به اعتصاب زده بودند و درهای خود را بسته بودند و 312 سینمای شهرهای دیگر هم اعلام كرده بودند كه به آنها خواهند پیوست. در این میان، مردم و مطبوعات خواهان انحلال حزب دولتی رستاخیز و اعلام آزاد شدن تشكیل و فعالیت احزاب (با هر ایدئولوژی) شده بودند. به همین سبب، محمدحسین موسوی قائم مقام حزب دولتی رستاخیز از این سمت كناره گیری كرد.

 

1606م:رامبرانت نقاش شهیر قرن 17 میلادی 15 ژوئیه 1606 در «لیدن» هلند به دنیا آمد و 63 سال عمر كرد. وی كه قسمت اعظم عمر خود را در آمستردام بسربرده بود شاهكارهای هنری بی مانند از خود برجای گذارده است كه پورتره خودش یكی از آنهاست. رامبرانت در بكار بردن سایه ـ روشن در نقاشی نبوغ داشت.

 

پورتره ای كه رامبرانت از خودش كشیده و یك شاهكار هنری است


1904م:امروز سالروز درگذشت « آنتون چخوف anton chekhov» داستان نگار و نمایشنامه نویس بلند آوازه قرن 19 روسیه است كه 15 ژوئیه 1904 در 64 سالگی فوت شد . وی یك پزشك بود و برای تهیدستان یك كلینیك رایگان دایر كرده بود كه خود در آنجا طبابت می كرد. مهارت چخوف عمدتا در نگارش داستانهای كوتاه است. او گفته است كه ساده نویسی را از « تولستوی » یاد گرفته و می كوشد كه در نوشته هایش چیزی بیاموزد و فلسفه او در زندگی « شاد زیستن» است؛ زیرا تجربه این باور او را استوار ساخته كه احساس شادی كردن نعمت بزرگی است . ایوانف، مرغ دریا ، عمو وانا، سه خواهر ، باغ گیلاس از جمله داستانها و نمایشنامه های او هستند.

 

چخوف

 

1989م:قتل پاول( پل ) خلبنیكوفPavel(paul) Khlebnikov به دست آدمكشان« سازمان یافته » در مسكو، ماجرای روزنامه نگاری معروف به " Investigative Journalism " در ایران را در ذهن نگارنده (مولف سایت )تداعی كرد كه به ذكر دو نمونه از آن می پردازیم.

پاول یك روس تبار 41 ساله بود كه در نیویورك به دنیا آمده بود و بسال 1989 روزنامه نگاری را پیشه خود ساخته بود. او كه به روسی تسلط داشت در مسكو برای مطبوعات آمریكا مطلب تهیه می كرد. پاول اخیرا ورژن( چاپ تازه ) مجله فوربس آمریكا را در مسكو منتشر می ساخت كه دو هفته پیش از قتل، گزارش مفصلی درباره میلیاردرهای روسیه منتشر ساخته بود و در صدد بود كه راز میلیاردر شدن « یكشبه » آنان را به دست دهد زیرا كه تا فروپاشی شوروی، به دلیل نظام سوسیالیستی، كسی نمی توانست در این اتحادیه پولدار شود، برای این كه وسائل تولید و تجارت در دست دولت بود. پاول قبلا نیز مطلب مفصلی درباره میلیاردر شدن « بوریس برزوفسكی » منتشر كرده بود كه بعدا از روسیه فرار كرد تا تحت تعقیب قضایی قرارنگیرد. پاول جمعه شب نهم ژوئیه 2004 هنگام خروج از دفتر كارش هدف چند گلوله قرار گرفت و كشته شد. قاتل و یا قاتلان شناخته نشده اند ولی آنچه كه مسلم است وی به دست آدمكشان حرفه ای كشته شد كه تاكنون چند روزنامه نگار روس را به دلیل افشاگری برضد ثروتمندان كه روسها آنان را «غارتگران» می خوانند كشته اند. میلیادردر های « یكشبه » نمی خواهند افشا شوند زیرا از آن بیم دارند كه گرفتار خشم روسها گردند.

 

پاول خلبنیكوف

 

1099م:صلیبیون اروپایی 15 ژوئیه سال 1099 میلادی (و درجریان نخستین جنگ صلیبی) در بیت المقدس (اورشلیم) بر كلیسای رستاخیر مسیح (Church of the Holy Sepulchre) دست یافتند و به هدف دیرین خود كه تربت عیسی دردست مسیحیان باشد رسیدند. 18 اكتبر سال 966 میلادی این قدیمی ترین كلیسا (كه اینك مقرّ اسقف ارتدكس بیت المقدس است) به دستور طارق معروف به «حاكم بامر الله» سلطان مصر و سوریه ویران شده بود و این اقدام، خشم مسیحیان اروپایی را برانگیخته بود كه بهانه لشكركشی ها و جنگهای صلیبی قرار گرفت.

صلیبیون اروپایی در ژوئن سال پیش از این در سر راه خود به فلسطین، شهر انتاکیه (آنتیوک) را در جنوب غربی ترکیه امروز تصرف و ساکنانش را قتل عام کرده بودند. پیش از رسیدن صلیبیون به بیت المقدس، فاطمیون مصر آن شهر را از دست ترکان خارج ساخته و آماده دفاع شده بودند.

محاصره بیت المقدس از هفتم ژوئن تا بعد از ظهر 15 ژوئیه (39 روز) طول کشیده بود و پیش از رسیدن نیروی کمکی فاطمیون به فرماندهی الافضل، شهر سقوط کرده بود.


1795م:15 ژوئیه سال 1795مجلس ملی فرانسه سرود «مارسییز Marseillaise» را كه 3 سال پیش از آن توسط «روژه دولیسrouget de lisle» ساخته شده بود، سرود ملی این كشور اعلام کرد که قانون شده است.

روژه دولیس كه در ارتش انقلاب فرانسه « یك سرباز داوطلب » بود شعر و آهنگ این سرود را در یك روز (25 آوریل 1792) در استراسبورگ به منظور تشویق سربازان و تهییج آنان كه عازم منطقه «راین» برای جلوگیری از حمله ارتش آلمان به فرانسه بودند ساخته بود و چون داوطلبان بندر مارسی هنگام بازگشت از آلمان به پاریس، آن را می خواندند به «مارسییز» معروف شد. ترجمه مضمون ابیات آغازین این سرود جاویدان از این قرار است: اجازه دهید فرزندان وطن دراین روزهای پرشكوه، پرچم خونین انقلاب را در اهتزاز داشته باشند. جباران و ظالمان برضد ما هستند. هموطنان سلاح بردارید. خون ما باید این سرزمین را سیراب كند. عشق مقدس به وطن. آزادی، آزادی ....

 

Rouget de Lisle

 

1869م:مارگارین [تلفظ انگلیسی امریكایی آن «مارجرین» است] كه به كره نباتی نیز معروف است، 15 ژوئیه سال 1869 توسط «موریه» فرانسوی اختراع شد. پژوهشگران پزشکی اخیرا مصرف آن را برای کسانی که سطح کلسترول خون آنان بالا است منع کرده اند.


1920م:15ژوئیه 1920 با نزدیك شدن نیروهای اعزامی فرانسه به شهر دمشق، امیر فیصل از طایفه هاشمی حجاز كه از سوی انگلستان به پادشاهی سوریه منصوب شده بود از آن شهر فرار كرد.

سوریه و لبنان از متصرفات سابق عثمانی، در پایان جنگ جهانی اول سهم فرانسه شده بودند و با فرار امیرفیصل، پیش دستی انگلستان در نصب پادشاه برای سوریه بی حاصل شد. دمشق 18 ژوئیه به تصرف نیروهای فرانسه درآمد. امیر فیصل که تنها سه ماه پادشاه سوریه بود بعدا به تصمیم انگلستان، پادشاه عراق شد! ـ عراقی كه انگلیسی ها آن را از كنار هم قراردادن سه ایالت عثمانی ساخته بودند.

 

2004م:در حالی كه دولت آمریكا اصرار داشت كه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در هر شرایطی در تاریخ مقرر برگزار شود، نیوزویك در شماره 11 ژوئیه 2004 خود گزارش داده بود كه همكاران نزدیك جورج بوش سرگرم بررسی گامهای قانونی هستند تا اگر در جریان انتخابات دوم نوامبر آمریكا حمله ای از سوی القاعده صورت گیرد، این انتخابات را لغو و به تعویق اندازند. 12 ژوئیه، «تام ریج» وزیر امنیت داخلی آمریكا در نطقی كه مستقیما از شبكه های تلویزیونی پخش شد به طور مبهم گفت كه طبق اطلاعات به دست آمده، این احتمال وجود دارد كه در جریان انتخابات، القاعده در داخل امریكا دست به حمله و خرابكاری بزند. مخالفان حكومت جورج بوش، بلافاصله واكنش نشان دادند و گفتند كه این هم یك بازی انتخاباتی دیگر است.

«جان مك لالین» كفیل وقت «سیا» نیز گفته بود كه خطر یك عمل تروریستی در آمریكا اینك بیش از هر وقت دیگر پس از 11 سپتامبر سال 2001 وجود دارد. وی تاكید كرده بود كه اطلاعاتی را كه در این زمینه به دست آورده موثق هستند.

دمكراتها در عكس العمل خود به این مطلب گفتند كه «سیا» در مورد عراق هم گفته بود كه دارای اسلحه كشتار جمعی و همدست القاعده است كه خلاف از آب درآمد.


2007م:از ژوئیه سال2007 دود كردن دخانیات در محلهای سرپوشیده در انگلستان اعم از كافه و اداره و دفاتر كار اكیدا ممنوع شده است. خروج از محل مسقف برای دودكردن سیگار، كار دشواری نیست ولی غلیانی ها دچار مشكل بزرگی شده اند زیرا كه خروج از محل سرپوشیده با دم و دستگاه غلیان كار آسانی نیست به ویژه كه فرنگی های غلیان ندیده به تماشا می ایستند. مهاجران آسیای جنوبی و خاورمیانه ای انگلستان علاقه مند به غلیان كشیدن هستند. كافه دارها انگلیسی راه حل پیدا كرده و در پیاده رو مجاور كافه خود صندلی گذارده تا غلیانی هادر هوای آزاد، به قول فرنگیها با «واتر پایپ» خود مشغول شوند.

 

منع دود كردن دخانیات در محلهای سرپوشیده در انگلستان

 

1857: در جریان قیام مسلحانه هندی ها بر ضد استعمار انگلستان، انگلیسی های مستقر در « كاون پور » قتل عام شدند.

1876: وزیران امور خارجه روسیه و اتریش درباره آینده بالكان به مذاكرات خود كه از هشتم ژوئیه آغاز شده بود پایان دادند.

1895: مقدونی ها كه از سیاست های« استانبولوف» نخست وزیر بلغارستان راضی نبودند ، پس از بركناری وی از این سمت و ازدست دادن قدرت ، فرصت را غنیمت شمرده او را ترور كردند.

1923: قانونی به تصویب پارلمان انگلستان رسید كه زنان می توانند در صورتی كه شوهرانشان به آنان خیانت كنند طلاق بگیرند.

1948: در جریان نخستین جنگ اعراب و اسرائیل ، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس صادر كرد.

1974: افسران یونانی در قبرس بر ضد اسقف ماكاریوس رئیس این كشور كودتا و او را بركنار كردند وبا این عمل خود باعث بی ثباتی اوضاع این جزیره شدند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 3 تیر برابر با 24 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 24 اسفند




300 م : كار جمع آوري و تاليف تاريخچه اردشير يكم، بنيادگذار دودمان ساسانيان، تحت عنوان «كارنامك اردشير پاپكان» مارچ سال 300 ميلادي  پايان يافت و چند روز بعد نسخه اصلي آن به مناسبت نوروز در تالار پذيرايي كاخ سلطنتي درتيسفون قرار گرفت.

 

تصوير اردشير پاپکان بر سكه اش



1308 ش : نافرماني ايل قشقايي در فارس كه خواستار آزاد شدن «سردارصولت» رئيس خود از زندان تهران و بازگشت او به فارس و رياست مجدد بر ايل بود از يك هفته به نوروز سال 1308 آغاز و به تدريج به صورت يك بحران در آمد ، زيرا كه در چند استان ديگر هم آثار نافرماني در عشاير آشگار و ايل بختياري حتي دهكرد (شهر كرد امروز) را متصرف شده بود.

 

 

صولت

 

1311 ش: رضا شاه چند سال پس از آغاز سلطنت خود با اتخاذ سياست «بركنار كردن، بازداشت و خلع درجه کردن به طور برق آسا» كارها را از پيش مي برد. مروري بر تاريخچه كارهاي او موارد متعدد را نشان مي دهد كه پيش از ظهر دستور خلع درجه يك نظامي ارشد را صادر كرده و عصر همان روز وي را بخشيده است.

تيمور تاش



1908م :موريس (ژان ژاك) مارلو پونتي Maurice Marleau Ponty فيلسوف قرن 20 فرانسه 14 مارس در سال1908 به دنيا آمد و 53 سال عمر كرد. وي كه پدر خود را در جنگ جهاني اول از دست داد جوانترين فلسفه داني بود كه درفرانسه در دانشگاه به تدريس اين رشته پرداخت.

 

مارلو پونتي

 

1914 م : هوارد فست Howard Fast نويسنده بزرگ و چپگراي آمريكا 12 مارس 2003 در 89 سالگي در گذشت . وي 70 داستان تاريخي از جمله داستان اسپارتاكوس را نوشته و همه داستانهايش زمينه انقلابي و چپ داشته و بيشتر آنها به صورت فيلم سينمايي در آمده اند. هوارد در سال 1943 به عضويت حزب كمونيست آمريكا در آمد و تنها نويسنده آمريكايي است كه از استالين جايزه ادبي گرفت.

 

    هوارد فست



15 مارس سال 44 پيش از ميلاد ژوليوس سزار در جلسه سناي روم طبق نقشه اي كه از پيش آماده شده بود ترور شد.

 

سزار



قرن 3م :باستانشناسان يونان اين اسكلت را در گوري در شمال اين كشور به دست آورده اند كه طبق آزمايشهاي مربوط، متعلق به قرن سوم ميلادي  و زمان سلطه روم بر اروپا و منطقه مديترانه است. اين باستانشناسان با توجه به شكافي كه در استخوان سر وجوددارد، دهم مارس 2008 اعلام كردند كه در عهد باستان نيز عمل جراحي مغز و دست كم در آن منطقه از جهان معمول بوده است. اسكلت متعلق به يك زن نسبتا جوان است.

 

 

عمل جراحي مغز در عهد باستان

 

 

1493:   كريستف كلمب در پايان نخستين سفر خود به قاره غربي به اسپانيا بازگشت و لقب درياسالار اقيانوسها گرفت.
1812:   نخستين مهاجران روس در آمريكا كه در كاليفرنيا مستقر شده بودند نام رودخانه مجاور قرار گاه خود را رود خانه روسي گذاردند.
1878:   رضا خان پهلوي كه بعدا شاه ايران شد در آلاشت سواد كوه ( مازندران ) به دنيا آمد.
1917:   نيكلاي دوم تزار روسيه به وزيران خود گفت كه اگر بداند با كنار رفتن او اوضاع آرام مي شود تفويض اختيارات خواهد كرد.
1923:   لنين براي سومين بار دچار سكته مغزي شد.
1928:   موسوليني نظام انتخابات ايتاليا را تغيير داد و نامزد شدن براي مقامهاي انتخابي را از دست مردم عادي خارج ساخت.
1939:   المان چك اسلواكي را متصرف ، اسلواكي را از آن مجزا ساخت و قسمت ديگر آن را به نام « بوهم و مراوي » اشغال كرد.
1944:   متفقين شهر كاسينو ايتاليا را بمباران و ويران ساختند.
1966:   ( 24 اسفند 1344) ترمينال نفت جزيره خارك آغاز بكار كرد.