اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -24شهریور



973م:ابوریحان محمد بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی15 سپتامبر (روزی چون امروز) در سال 973 میلادی درمنطقه خوارزم كه در قلمرو دولت سامانیان بود به دنیا و امروز زادروز اوست. زادگاه او كه در آن زمان روستای كوچكی بود بعدا به «بیرونی» تجدید نام داده شده است. بیرونی كه 75 سال عمر كرد در 13 دسامبر سال 1048 میلادی (22 آذر) در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت.

بیرونی در ریاضیات، هیات (علوم فضایی) ، فیزیك، زمین شناسی و جغرافیا سرآمد دانشمندان عصر خود بوده است. دائرة المعارف علوم چاپ مسكو ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسیاری از كشورها نام بیرونی را بر دانشگاهها، دانشكده ها و تالار كتابخانه ها نهاده و به او لقب «استاد جاوید» داده اند.

بیرونی گردش خورشید، گردش محوری زمین و جهات شمال و جنوب را دقیقا محاسبه و تعریف كرده است. خورشید گرفتگی هشتم آوریل سال 1019 میلادی را در كوههای لغمان (افغانستان كنونی) رصد و بررسی كرد و ماه گرفتگی سپتامبر همین سال را در در غزنه به زیر مطالعه برد.

 

بیرونی


1916م:در این روز در سال 1916 (دوران جنگ جهانی اول) كه نیروهای عثمانی در غرب كشور پس از تصرف همدان و قزوین قصد حركت به سوی تهران را داشتند، در تهران افشاء شد كه چون رئیس الوزراء ایران ، برغم این كه ایران در قبال دولتهای متخاصم در جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی كرده بود ، به انگلستان و روسیه وعده همكاری داده است؛ به همین سبب عثمانی ها كه متحد آلمان و بر ضد روسیه ، انگلستان و فرانسه هستند دست به پیشروی در خاك ایران زده اند. طبق اسناد موجود ، محمد ولیخان تنكابنی (سپهسالار)رئیس الوزراء وقت به دولتین انگلستان و روسیه نوشته بود كه چون راهی جز قبول همكاری با آنها را ندارد این همكاری سیاسی - نظامی را ناچارا می پذیرد و این موافقت سپهسالار ششم سپتامبر 1916 اعلام شده بود كه در اسناد آن دو دولت به تاریخ هفتم اوت (یك ماه جلوتر ) ثبت شده است!.

پس از افشاء این قضیه ، معلوم شد كه بركناری سپهسالار در 21 شهریور از سمت ریاست دولت به دستور احمد شاه در حالی كه نیروهای عثمانی تهدید به تصرف تهران كرده بودند به همان دلیل بوده است. روسیه و انگلستان به احمد شاه توصیه كرده بودند كه از تهران خارج شود تا به دست عثمانی ها نیافتد كه این توصیه پذیرفته نشده بود.

 

احمدشاه


1982م:15 سپتامبر 1982 (شهریور 1361)) صادق قطب زاده در تهران اعدام شد. جرم او توطئه بر ضد نظام جمهوری اسلامی و قصد براندازی آن اعلام شده بود. وی یك دوره وزیر امور خارجه و پیش از آن هم یك دوره مدیر عامل سازمان رادیو - تلویزیون ملی ایران بود. وی مدیریت خود بر سازمان رادیو ـ تلویزیون را با اخراج (بدون ذكر دلیل و پرداخت غرامت اخراج) دهها عضو قدیمی و حرفه ای این سازمان (به صورت فله ای) آغاز كرده بود. قطب زاده كه اواخر سال 1358 برای جلب نظر مردم، خیابانها و دیوار های تهران را پر از شعار پارچه ای و تبلیغ برای خود كرده بود در نخستین انتخابات ریاست جمهوری حتی نتوانست صدهزار رای به دست آورد.

قطب زاده از جمله افرادی بود كه در سال 1357 در پاریس به آیت الله خمینی پیوسته بود و با هواپیمای حامل او به تهران آمده بود. در پاریس، وی چندبار خود را سخنگوی آیت الله خمینی معرفی كرده بود كه آیت الله اعلام داشته بود كه سخنگو ندارد. قطب زاده سالها در خارج از ایران فعالیت سیاسی می كرد.

شاه یک بار گفته بود که قطب زاده جاسوس شوروی است!. قطب زاده یک بار هم از آمریکا اخراج شده بود. اتهام او غیر سیاسی اعلام شده بود.

 

قطب زاده

 

2005م:در دو هفته اول سپتامبر 2005 نگرانی تاریخدانان و باستانشنان در سطح جهان از احتمال آسیب رسیدن به مهمترین آثار تاریخی ایرانیان و از جمله آرامگاه كوروش بزرگ، پدر و موسس ایران (پرشیا)، در رسانه ها ادامه داشت كه می رود به تدریج به صورت یك مسئله فرهنگی بین المللی در می آید. عقیده بر این است كه اگر سد سیوند ساخته شود به چندین اثر تاریخی در فارس و از جمله آرامگاه كوروش آسیب وارد خواهد آمد. كوروش وصیت كرده بود كه در هر جا كه بمیرد جسدش را به پاسارگاد منتقل و در آنجا دفن كنند. وی در سغد (تاجیكستان امروز) كشته شد و جنازه اش را به پاسارگاد منتقل و دفن كردند. كوروش (سیروس ـ سایروس) نامی است آشنا برای همه جهانیان كه او را مردی انساندوست، تمدن طلب و نویسنده نخستین اعلامیه حقوق بشر می دانند كه اندیشه اداره كره زمین به صورت یك اتحادیه مشترك المنافع از اوست. این آثار تاریخی نماد هویت ایرانیان و بلندگوی عظمت این ملت هستند. قدرتهای وقت در قرن 19 و اوایل قرن بیستم چند بار در صدد تجزیه هر چه بیشتر ایران برآمدند ولی سنگنبشته های داریوش كه حدود و ثغور ایران در آنها مشخص شده است مانع از این كار شد. ایران تنها كشور جهان است كه سند مالكیت دارد و نباید به هیچ قیمت اجازه داده شود كه این اسناد از میان برود. مسئله سد سیوند را از طرق دیگر حتی لوله كشی آب رودخانه می توان حل كرد(همانند انتقال آب زاینده رود به یزد)، ولی اگر اسناد هویت ملی از دست برود، جبران پذیر نخواهد بود.

مثال آوردن از مصر درست نیست. مصر دارای یك رود است و چاره ای جز ساختن سد اسوان نداشت كه برخی از آثار باستانی آن به زیر آب فرو رفت ولی ایران دارای رودخانه های متعدد است كه همه آنها از میان دره و كوه می گذرند كه می توان بر روی هركدام دهها سد ساخت. به علاوه ایران به علت داشتن سوخت كافی، می تواند از راههای دیگر برق به دست آورد.

 

مقبره كوروش


2007م:مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاس سال 2007 خود پانزدهم سپتامبر را «روز جهانی دمكراسی» اعلام كرد و ازكشورهای 192گانه عضو این سازمان خواست كه با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم با مفاهیم دمكراسی و اهمیت آن، هرسال در این روز و در این راستا كاری بكنند. 15 سپتامبر از این جهت به عنوان «روز جهانی دمكراسی» انتخاب شده است كه اتحادیه بین المجالس در این روز در سال 1996 اعلامیه جهانی دمكراسی را صادر كرده بود.

به این مناسبت، در نیمه سپتامبر 2008 در گوشه و كنار جهان برخی از رسانه ها در این زمینه مطالبی به صورت مقاله و یا مصاحبه با اصحاب نظر و همچنین «گزارش روز» منتشر كرده بودند كه عموما جنبه منفی داشت و حكایت از عقب نشینی دمكراسی در دهه های اخیر می كرد و اشاره به دورشدن از اصول و هدف های اولیه و قرارگرفتن در دست اصحاب منافع، قدرت، پول و شبكه های تلویزیونی وابسته به آنان داشت. در پاره ای از این مقاله ها آمده بود كه در هر كشور، اینك حكومت در دست طبقه ای خاص گرفته و در هر دوره، تنها افراد این طبقه جا به جا می شوند و مشاغلشان تغییر می كند و مشكلات ملی و بین المللی به همین سبب رو به افزایش است بگونه ای كه رهبران مذهبی و ازجمله پاپ اخیرا در این زمینه اخطار كرده اند. پاپ «بندیكت شانزدهم» 13 سپتامبر جاری ضمن دیدار از فرانسه علاقه وافر به قدرت، پول و اموال و تلاش بی حساب برای كسب آنها را طاعون دنیای معاصر خوانده و گفته بود كه حرص پول و قدرت باقیمانده اخلاقیات از بشر می گیرد.

 

Pope Benedict XVI

 

1916م:13 سپتامبر زادروز«روالد دال» داستان نگار نروژی تبار انگلیسی است كه در 1916 به دنیا آمد. نویسنده شدن او اتفاقی بود. دال كه در ویلز به دنیا آمده بود در دوران جنگ جهانی دوم خلبان جنگنده بود و پس از هر ماموریت، نه تنها شرح واقعه بلكه احساس و مشاهدات خود و آن چه را كه در جریان ماموریت از ذهنش گذشته بود و ساعات آماده باش و تفریح را یادداشت می كرد. یك روز پس از مروری كوتاه، آنها را جالب و برای دیگران خواندنی یافت و تصمیم گرفت به صورت داستان كوتاه منتشر سازد. وی پس از مطالعه چند راهنمای داستان نویسی، نخستین مجموعه داستان های كوتاه را منتشر ساخت و چون مورد توجه قرار گرفت و همه نسخه های آن بفروش رفت دنبال این را گرفت و به تدریج به صورت یك نویسنده بزرگ در آمد. وی در عین حال به نوشتن كتاب كودكان نیز اقدام كرد و در این زمینه شهرت وسیعی به دست آورد.

دال درجریان تالیف كتاب دست به ابتكار جالبی زد كه تا آن زمان كمتر سابقه داشت و آن دعوت ازخوانندگان كتابهایش به تشكیل جلسه گفت و شنود، اظهار نظر و بحث درباره آنها بود كه نه تنها برغنی شدن داستانهای بعدی افزود بلكه سوژه خوبی هم برای روزنامه ها شد. دال بسال 1990 در 74 سالگی درگذشت.

 

دال

 

1928م:پانزدهم سپتامبر سالروز كشف پنی سیلین است. دكتر الكساندر فلمینگ Fleming میكرب شناس دانشكده پزشكی لندن بر حسب اتفاق بشقاب كشت باكتری Stephylococcus را بدون پوشش در گوشه ای گذارده بود. روز 15 سپتامبر سال 1928 سراغ بشقاب رفت و مشاهده كرد كه بر اثر وزش باد و یا عوامل دیگر، روی یك گوشه بشقاب مقداری كپك (Mold) نشسته است. ظرف را زیر میكروسكوپ قرار داد تا نوع كپك را بشناسد كه متوجه شد در آن قسمت باكتریها مرده اند و به این ترتیب موفق به كشف یك میكرب كش شد كه تاكنون صدها میلیون تن را نجات داده است وی نام این ماده را Penicillium گذارد. كپك از نوع كپكی بود كه روی نان مانده پیدا می شود. آزمایشهای بعدی نشان داد كه این ماده میكرب كش روی گلبولهای سفید خون اثر نامطلوب نمی گذارد و می تواند عفونت را از میان ببرد.

 

الكساندر فلمینگ

 

1982م:پانزدهم سپتامبر 1982 شركت رسانه ای «گانت» نخستین شماره روزنامه تازه خود «یو. اس. ا ـ تودی» را منتشر كرد كه اینك پرفروشترین (نه، مهمترین) روزنامه سراسری آمریكاست. این روزنامه با توجه به روانشناسی مخاطبات معاصر، خلاصه نویسی را پیشه خود ساخته است و بانگارش خاص و عكسهای متعدد منتشر می شود.

شركت گانت كه در سال 1906 توسط «فرانك گانتFrank Gannett» تاسیس شده است در سال 2003 در ایالات متحده دارای 99 روزنامه و مجله، 22 فرستنده تلویزیونی و دهها رادیو و یك خبرگزاری بود. این شركت در دهه 1950 كه موسس آن درگذشت 22 روزنامه، چهار رادیو و سه تلویزیون داشت. گانت كه یك جمهوریخواه بود فعالیت مطبوعاتی خود را از نیویورك آغاز كرده بود. وی گفته بود كه از رئیس جمهوری باشد یك وزارت خانه صلح هم دایر می كند.

باید دانست كه اهمیت روزنامه به تیراژ آن نیست، به كیفیت مطالب و تجربه، شهرت، دانش و مقبولیت اجتماعی نویسندگانش است و این كه چه كسانی آن را می خوانند. عوام الناس روزنامه را می خرند ولی جز یكی دو مورد، بقیه مطالبش را نمی خوانند كه نقض غرض تلقی شده است. هر جامعه ملی، صرف نظر از میزان جمعیت، توسط چند هزار نفر اداره می شود و اهمیت یك روزنامه به این است كه تا چند درصد این چند هزار نفر (از دو تا شش هزار نفر) را جذب و به خواندن مطالبش معتاد و نیازمند می كند. این گروه نشریه ای را می خوانند كه از آن با زبانی ساده كه وقت گیر نباشد، هر روز اطلاعات و معلومات تازه به دست آورند.

 

فرانک گانت


53م:15 سپتامبر سال 53 میلادی زادروز "تراژان" است كه در 43 سالگی از سوی سنای روم، امپراتور این كشور شد و قلمرو این امپراتوری را بازهم وسعت داد. پدر او رومی و مادرش اسپانیایی بود و از سال 96 تا 117 میلادی امپراتور بود.

او نخستین امپراتور روم بود كه تصمیم به تصرف تیسفون پایتخت ایرانزمین (واقع در 35 کیلومتری جنوب بغداد امروز) گرفته بود كه در جریان همین جنگ درگذشت. شرح جنگ تراژان با "خسرو " شاه وقت ایران از دودمان اشكانیان را دو نویسنده رومی - سوتونیوس Suetonius و تاچیتوس - كه خود شاهد صحنه های این جنگ و نیز صلح میان جانشین تراژان با خسرو بودند برنگاشته اند.

هادریان امپرتور روم بعدی از همه دعاوی تراژان در قبال قلمرو ایران صرفنظركرد تا صلح با ایرانیان را به دست آورد.

 

تراژان

 

1683م:15 سپتامبر سال 1683 سیزده خانواده آلمانی از دره «راین» به آمریكای شمالی مهاجرت و در حاشیه فیلادلفیا، شهر «ژرمن تاونGermantown» را تاسیس كردند. این منطقه قبلا محل سكونت بومیان (سرخپوستان) قبایل دلور و لنی بود.

این آلمانی های مهاجر از «منونایتMennonites» ها بودند كه می خواستند در سرزمین تازه و با آزادی كامل، آداب و رسوم مذهبی خود را رعایت كنند. منونایت ها پیرو شاخه ای از مسیحیت هستند كه یك كشیش هلندی آن را به نام «منو سیمونزMenno Simons» در قرن هفدهم بنیاد گذارده بود. دستورهای ویژه این مذهب عبارتند از: ساده زندگی كردن، سوگند یاد نكردن، اسلحه حمل نكردن، كارمند دولت نشدن، برضد كسی شكایت حقوقی و درخواست غرامت نكردن، به عضویت كلیسا نپذیرفتن نوجوان پیش از رسیدن به سن بلوغ. زنان منونایت موی سر خود را می پوشانند و از پیراهن آستین بلند و نیز دامن بلند استفاده می كنند و می كوشند به گناه و جرم آلوده نشوند. منونایت ها كه عمدتا آلمانی و آلمانی تبارهای سویس و هلند بودند در وطن خود آرامش كامل نداشتند و به همین سبب هزاران خانواده از آنان پس از دریافت تضمین تحمل مذهب و دادن زمین زراعتی به روسیه مهاجرت كردند. این خبر كه به گوش «ویلیام پن» موسس ایالت پنسیلوای آمریكا رسید آنان را دعوت به مهاجرت به آمریكا و اقامت در ایالت خود كرد كه دسته دسته وارد شدند. منونایت با آمیش ها كه آنان هم از آلمان و هلند به آمریكا مهاجرت كرده و جوامع بسته ای را تشكیل داده اند مشابهت بسیار دارند. بیشتر منونایت های جهان در ایالات متحده، كانادا ، روسیه و هلند زندگی می كنند. شمار آنان در آلمان چشمگیر نیست و كمتر از پنجاه هزار نفر است.


1812م:ناپلئون بناپارت پس از تصرف مسكو سوخته، 15 سپتامبر 1812 از كرملین دیدن كرد و گفت كه تنها، ساختمان زرادخانه آن ویران شود و به عمارات دیگر كه هویت ملی روسها را منعكس می كند آسیب وارد نیاید. روسها پس از شکست در نبرد برودینو، مسکو را تخلیه کرده و رفته بودند. پیش از خروج، روسها قسمتهایی از شهر ازجمله انبارهای خواروبار را آتش زده بودند که چون شهر عمدتا از چوب ساخته شده بود سه چهارم آن از میان رفت و حریق تا هجدهم سپتامبر ادامه داشت.

كرملین به عنوان یك دژ نظامی در سال 1313 میلادی روی تپه ای در كنار رود مسكو بنا شده بود. ایوان سوم با استخدام معمار از ایتالیا آن را تجدید ساختمان كرد كه پس از متحد شدن روسها زیر یك پرچم، پادشاه نشین آنان شد و نماد استقلال و وحدت قرار گرفت.

 

منظره کرملین

 

1894م:15سپتامبر سال 1894 ژاپن در جنگ « پینگ یانگ » چین را شكست داد. علت شكست چین كه تن به قبول شرایط سخت ژاپن داد ؛ وجود فساد در دستگاه اداری چین و ضعف تداركاتی، تسلیحاتی و آموزشی ارتش این كشور بود. هدف ژاپن از این جنگ، كوتاه كردن دست چین از شبه جزیره كره، تصرف تایوان و جزایر پسكادور و گرفتن امتیازهای تجاری بیشتری بود كه به همه این اهداف رسید. باید توجه داشت كه شرح تجاوزات نظامی خارجی و ظلمهایی كه در قرن 19 و بیمه اول قرن 20 بر مردم چین وارد شده در كتابهای درسی مدارس این كشور مندرج است و مطالعه این رویدادها بر میهندوستی چینیان و تمایل آنان به داشتن یك نیروی نظامی شكست ناپذیر می افزاید.

 

1916م:15 سپتامبر 1916 برای نخستین بار در تاریخ، از تانك در جنگ استفاده شد. نیروهای انگلیسی نخستین تانكها را كه توسط مهندس ارنست سویتونErnest Swinton طراحی شده بودند در جبهه سم (Somme) در فرانسه بر ضد آلمانی ها بكار بردند. آلمانی ها در این روز با دستگاهی رو به رو شدند كه گلوله تفنگ بر آن اثر نداشت و می توانست از خاكریزها و سنگرها بگذرد و با توپ، از طرفین خود شلیك كند. ارتش انگلستان نخستین تانك را در سپتامیر 1915 آزمایش كرده بود و یك سال طول كشیده بود تا 49 دستگاه از آن را بسازد كه 11 دستگاه از این تانكها روز 15 سپتامبر 1916 (90 سال پیش در روزی چون دیروز) در جبهه سم وارد عملیات شده بودند. طولی نكشید كه وسیله دفع این جنگ افزار (بازوكا) ساخته و بكار گرفته شد.

 

تانك انگلیسی (سمت راست) و تانک فرانسوی رنو (سمت چپ) در موزه جنگ افزارهای جنگ جهانی اول (1914ـ1918)

 

1935م:در همین روز (15 سپتامبر) در سال 1935 میلادی، كنوانسیون حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) آلمان كه سرگرم Aryanization (آریایی كردن) آن كشور بود با تصویب قطعنامه ای چند مورد از حقوق مدنی یهودیان (non - Aryan) از جمله حق داشتن شركت، نشریه و پرداختن به امور حساس و مهم و به مقام دولتی رسیدن را از آنان سلب كرد كه سرآغاز فرارشان از آلمان شد و .... فرضیه آریانیزیشن توسط گروهی از جمله Haushafer ژنرال ارتش، Rosenberg روزنامه نگار، Schacht اقتصاد دان و ... تدوین شده بود. باید دانست كه اسم ایران از واژه آرین است. دكتر شاخت یكی از تهیه كنندگان فرضیه آریانیزیشن در همان زمان از ایران دیدن كرده بود.

 

1935م: 15سپتامبر سال 1935 میلادی، در جریان آریائی كردن آلمان ـ «سواستیكاSwastika» علامت فرخندگی، شانس خوب و نماد نژاد آریایی را كه از هزاران سال پیش در هند در مراسم و جشنها بكار برده می شود بر پرچم آلمان نقش كردند. آرین ها این نماد را (خطوط متقاطع شكسته كه مخالفان هیتلر آن را به صلیب شكسته تعبیر كرده اند) هنگام مهاجرت به اروپا با خود حمل می كردند و یك نمونه از آن در خرابه های شهر «تروا» به دست آمده است. سواستیكا یك واژه سانسكریت (هندی) به معنای شانس آور(خوش یمن) است (در سانسكریت «سواستی Svastiبه معنای تندرستی است). در پی رسمیت یافتن سواستیكا به عنوان پرچم آلمان بود كه غیر آریایی ها در آن كشور از داشتن نشریه و پرداختن به امور حساس و به مقام مهم دولتی رسیدن محروم شدند.

 

Swastika


1938م:نویل چمبرلن Neville chamberlain نخست وزیر وقت انگلستان 15 سپتامبر سال 1938 عازم آلمان شد تا با هیتلر درباره ادعای او بر منطقه آلمانی نشین سودتنلاند جمهوری چك مذاكره كند. در این مذاكرات ادوارد دالادیه نخست وزیر فرانسه هم شركت كرد و بعدا موسولینی هم به جمع آنان پیوست و سران دولتهای انگلستان و فرانسه در این مذاكرات كه در مونیخ آلمان انجام شد تسلیم نظر هیتلر شدند و با خودمختاری سودتنلاند و جدا شدن آن از جمهوری چك موافقت كردند حال آن كه در این مذاكرات نماینده دولت چك شركت نداشت. در "تاریخ" از این مماشات با هیتلر به عنوان Appeasement یاد می شود. تاریخ نشان داد كه هیتلر به این سازش قانع نشد و باز هم بیشتر خواست.

 

برخورد دوستانه چمبرلن و هیتلر پیش از مذاكرات مونیخ

 

1944م:15 سپتامبر 1944 سران آمریكا و انگلستان (روزولت F.D. Roosevelt و چرچیلChurchill) در دومین نشست خود در شهر كوبك كانادا چه نقشه ای برای وطن آنان كشیده بودند. این نشست كه با حضور میزبان، ویلیام مكنزی كینكW.L. Meckenzie King، نخست وزیر وقت كانادا برگزار شده بود جنبه محرمانه داشت و بر آن نام «اوكتاگونOCTAGON» گذارده بودند. این نشست هنگامی برگزار شده بود كه تردیدی برای شكست آلمان در جنگ باقی نمانده بود.

در این نشست تصمیم گرفته شده بود كه اولا سعی شود كه نیروهای غرب زودتر از روسیه آلمان را تصرف كنند و پس از اشغال آن، مناطق معدنی ـ صنعتی آلمان از جمله «روهرRuhr» و «سار» بین المللی شوند و به كشورهای همسایه ضمیمه گردند. همه تاسیسات صنعتی آلمان پیاده و از این كشور خارج و یا منهدم شوند، پروس شرقی و سیلزیا به لهستان داده شود، منطقه سار تا رود راین جزیی از خاك فرانسه باشد و مابقی آلمان هم به دو منطقه خودمختار كاملا كشاورزی تقسیم شود و بابت غرامت جنگ، اموال آلمانی ها مصادره شود (نه قسط بندی).

 

1968م:پانزدهم سپتامبر سال 1968 زوند پنجمZond _ 5 ماهواره شوروی با گردش به دور كره ماه و بازگشت به زمین، عنوان نخستین ماهواره ای به دست آورد كه از ماه به زمین بازگشته بود.

 

نخستین وسیله ای كه كره ماه را دور زد و به زمین بازگشت


2003م:56 در صد سوئدی هایی كه در رفراندم 14سپتامبر 2003 شركت جستند از حفظ پول ملی خود «كرونا» جانبداری كردند و نشان دادند كه حاضر نیستند به خاطر «یورو » آن را از دست بدهند. این رفراندم یك بار دیگر دقیق نبودن سنجش افكار را ثابت كرد ، زیرا نتایج سنجش افكار كه از سوی موسسات حرفه ای بعمل می آید نشان داده بود كه سوئدی ها با جایگزینی « یورو » موافقت خواهند كرد.

در این رفراندم كه نخست وزیر سوئد زمان برگزاری آن را با توجه به قتل وزیر امور خارجه اش « درست » ندا نسته از هفت میلیون رای دهنده تنها 5 میلیون و چهارصد هزارتن شركت كرده بودند. بانو « لیند » وزیر امورخارجه سوئد از هواداران قرار گرفتن یورو به جای پول ملی سوئد بود.

«پرسون» نخست وزیر سوئد گفته است كه فریب نتایج سنجش افكار را خورده بود كه نشان می داد اكثریت با یورو موافقت خواهند كرد. وی برگزاری رفراندم دیگری را در آینده رد نكرد. اینك از 15 عضو اتحادیه اروپا 12 عضو « یورو » را به عنوان پول ملی خود پذیرفته اند. به گفته اصحاب نظر ، انگلستان ، دانمارك و سوئد هم سرانجام مجبورند آن را بپذیرند.


2003م:كولن پاول وزیر امورخارجه وقت آمریكا 13 و 14 سپتامبر 2003 از عراق دیدن كرد و با حكمران آمریكایی آن زمان این كشور و تنی چند از عراقی ها به گفتگو نشست. پاول در جریان جنگ سال 1991 امریكا با عراق برسر كویت رئبس ستاد نیروهای مسلح آمریكا بود.

دیدار پاول در شرایطی صورت گرفت كه در آمریكا بر عده ناراضیان از ادامه درگیری آمریكا در مسئله عراق افزوده شده و به 61 در صد رسیده بود .

به نوشته مطبوعات آمریكا از جمله نیویورك تایمز (در شماره 14 سپتامبر)، این ناراضیان از آن نگران بوده اند كه عراق برای آمریكا ویتنام دیگری شود.

 

پاول در حال مذاكره با یكی از مقامات مذهبی عراق

 

2005م:چهاردهم سپتامبر 2005 یكی از روزهای پرتلفات حوادث جاری عراق بود كه براثر انفجار یك اتومبیل در محل اجتماع كارگران در میدانی در منطقه كاظمیه یكصد و 14 تن كشته و 227 نفر مجروح شدند. این كارگران عمدتا شیعه، در میدانی برای بكار گرفته شدن جمع شده بودند كه یك استیشن واگن به آنان نزدیك شد و این كارگران به امید كار به سوی اتومبیل هجوم بردند كه منفجر شد و این تلفات را به بار آورد. در همین روز در شمال بغداد نیز 17 تن دیگر كه توسط گروهی با لباس نظامی دستگیر شده بودند اعدام شدند و چند حادثه دیگر از این دست از جمله حمله با خمپاره به منطقه سبز (محافظت شده) بغداد. روزنامه ها نوشته بودند كه القاعده به شیعیان عراق در آستانه رفراندم قانون اساسی اعلان جنگ داده است. این رفراندم قرار است 15 اكتبر (یك ماه دیگر) برگزار شود.

 

یك روز خونین دیگر در عراق


1789: وزارت امور خارجه آمریكا به عنوان تنها اداره دولتی این كشور آغاز بكار كرد و به همین مناسبت عنوان آن «دپارتمان سراسری كشور(دولت)Department of State» است. نخستین وزیر آن (كه عنوان «دبیر» رئیس جمهوری را دارد) توماس جفرسون اندیشمند آمریكایی بود. ایالات متحده، یك فدراسیون (اتحادیه) است و بیشتر اختیارات داخلی در دست ایالات است كه خود همانند یك كشور عمل می كنند و قوانین داخلی مربوط به خود را دارند.

1821: پنج کشور واقع در آمریكای مركزی؛ کستاریکا، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، و السالوادور که قبلا مهاجرنشین و مستعمره اسپانیا بودند اعلام استقلال كردند. قرار بود این سرزمین ها به دلیل داشتن زبان و فرهنگ واحد، یک فدراسیون تشکیل دهند كه عملی نشد.

1917: كرنسكی رئیس دولت موقت روسیه در این روز تغییر نظام حکومتی روسیه و اعلام جمهوریت را (که طبق نتیجه تحقیقات بعدی ظاهری و موقتی بود) به اطلاع مردم روسیه رساند، ولی با این تمهید موفق نشد از انقلاب بلشویكی كه 52 روز بعد صورت گرفت جلوگیری كند. تصمیم به جمهوری کردن روسیه، شب پیش از این قطعی شده بود.

1930: حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان (حزب نازی ) در انتخابات این کشور 107 کرسی به دست آورد.

1935: دولت حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی) یهودیان این كشور را از تابعیت آلمان محروم كرد.

1944: روزولت و چرچیل مذاكرات مهم خود در كوبك (كانادا) را كه در آن استراتژی مشترك و درازمدت دو كشور (مادر و فرزند) و سایر مهاجرنشین های انگلستان در گوشه و كنار جهان از جمله استرالیا پی ریزی شد آغاز كردند.

1973: اسرائیل مدعی شد که 13 جت میگ21 سوریه را سرنگون ساخته است.

1950: در جریان جنگ كره، نیروهای نظامی آمریكا و عمدا از سپاه تفنگداران در منطقه ساحلی «ایچئونIcheon» در شبه جزیره كره پیاده شدند. تا این زمان كره شمالی، كره جنوبی را جز مناطق كوچكی تصرف كرده بود.

1952: سازمان ملل اریتره (در حاشیه دریای سرخ) را به اتیوپی داد و با این عمل، مسئله خونینی را به وجود آورد كه تا چند سال پیش كه اریتره استقلال یافت ادامه داشت.

1959: خروشچف به عنوان نخستین رهبر مسكو در طول تاریخ وارد ایالات متحده شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.