اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 23 اسفند



1287ش:زد و خورد عوامل مشروطه خواه كه نام مجاهد بر خود نهاده بودند با نیروهای دولتی كه آنان را عمله استبداد می خواندند در اسفندماه 1287 خورشیدی به اوج خود نزدیك می شد. این زد و خورد ها تقریبا در همه نقاط كشور مشاهده می شد. در گیری ها از آغاز این سال به صورت مشاجره لفظی شروع شده و از خرداد ماه كه محمدعلی شاه تنی چند از نمایندگان مجلس را توقیف كرد رو به شدت گذارد و داوطلبانی كه برای محافظت از مجلس جمع شده بودند نام مجاهدان مشروطه بر خود نهادند كه این عنوان درسراسر كشور مصطلح شد.

از اواخر همین ماه بود كه گروههای متعدد در تبریز، اصفهان ، كرمان و شیراز به مخالفت با سلطنت محمد علیشاه كه مورد حمایت روسیه بود برخاستند كه به همه آنان مجاهد اطلاق می شد.

از آغاز تیر ماه محمد علی شاه مخالفت خود را با مجلس علنی ساخت و از دوم تیر ماه قزاقها و قوای دولتی به فرماندهی افسران روس به محاصره مجلس و حمله به منازل مخالفان شاه دست زدند و چون مجاهدان مسلح از مجلس دفاع كردند در همین روز به فرمان سرهنگ لیاخوف افسر روس ساختمان مجلس به توپ بسته شد و جمع تلفات دوم تیرماه از سیصد كشته تجاوز كرد و عده ای از نمایندگان مجلس ، ناشران روزنامه ها و مخالفان شاه به سفارت انگلستان پناه بردند و فرهنگ تحصن در سفارتخانه ها را بیش از پیش گسترش دادند كه رواج یافت و نقطه ضعفی در تاریخ ما ایرانیان شد.

با اخطار سرهنگ لیاخوف كه سفارت انگلستان را هم به توپ خواهد بست ، پای این دو دولت بیش از پیش به این ماجرای ظاهرا داخلی كشیده شد و نماینده دولت انگلستان در تهران شدیدا اعتراض كرد .

شاه در تهران حكومت نظامی اعلام داشت و سرهنگ لیاخوف را كه مورد تنفر انگلیسی ها بود فرماندار نظامی كرد و روز بعد به دستور محمدعلی شاه كه به باغ شاه نقل مكان كرده بود در همین محل چهار ناشر روزنامه از جمله ملك المتكلمین و میرزا جهانگیر خان را اعدام كردند و مجلس برای سه ماه تعطیل شد.

محمدعلی شاه كه مورد اعتراض سفیران انگلستان و فرانسه !!! قرار گرفته بود از این پس تا مدتی سیاست به نعل و به میخ زدن را درپیش گرفت . از یك طرف والیان و فرمانداران موافق مشروطه را یكی پس از دیگری بر كنار و هواداران خود را به جای آنان می گمارد و از سوی دیگر پنهان شدگان و متحصن شدگان را مورد عفو قرار می داد و دستور محافظت از اموالشان را صادر می كرد.

این سیاست كار ساز نشد و شهرها همچنان صحنه زد و خورد مسلحانه مخالفان او( به نام مجاهد مشروطیت ) و موافقان او ( موسوم به عمله استبداد ) بود . كار زدو خورد كه مردم عادی از آن آسیب بیشتری می دیدند رو به گسترش بود و امور از كنترل خارج می گشت كه محمدعلی شاه پس از به دست آوردن تایید پاره ای از روحانیون از جمله شیخ فضل الله نوری اواخر آبان ماه 1288 مشروطیت را ابطال كرد.

این اقدام محمد علی شاه بر دامنه زد و خورد ها افزود كه در اسفند به اوج خود نزدیك شد و مجاهدین گیلان كنترل شهر رشت را به دست گرفتند و محمد ولی خان تنكابنی (بعدا سپهسالار) را به رهبری خود برگزیدند .

در حالی كه در آذربایجان میان مجاهدین و قوای روسیه و در شهرهای شرقی فارس و سایر نقاط بین مجاهدان و قوای دولتی جنگ بود سردار اسعد با سواران بختیاری از اصفهان و مجاهدان گیلان از رشت به سوی تهران به حركت در آمدند و در تیرماه 1288 وارد تهران شدند و محمدعلی شاه را كه به محل تابستانی سفارت روسیه در قلهك پناه برده بود بر كنار كردند . در تمام این مدت و بعد از آن اتگشت دو رقیب اروپایی ــ انگلستان و روسیه ــ در كار بود. مجاهدان معمولی كه با شكست محمد علی شاه اعتباری كسب كرده بودند بعدا در بعضی نقاط درد ساز شدند كه دولت مجبور شد در كشور اعلام خلع سلاح كند و ....

 

از راست : محمد ولی خان تنكابنی (سپهسالار ) و سردار اسعد بختیاری دوتن از سران مشروطه خواهان


1290ش:مورگان شوستر (مورگن شوستر) آمریكایی كه به تصویب مجلس شورای ملی برای سر و سامان دادن به مالیه ایران و ایجاد یك خزانه نوین برای ما استخدام و وارد ایران شده بود 23 اسفندماه 1290 (13 مارس 1912 ) و با اولتیماتوم روسیه از ایران خارج شد. استخدام او بدون جلب موافقت قبلی انگلستان و روسیه صورت گرفته بود كه طبق موافقتنامه دو جانبه سال 1907 سن پترزبورگ وطن ما را میان خود به مناطق نفوذ قسمت كرده بودند!.

شوستر پس از تاسیس یک خزانه داری كل برای ایران و اعلام این واقعیت که تا ایرانیان عادت به دادن مالیات؛ به میزان واقعی نکنند این کشور از بدبختی و دشواری ها خارج نخواهد شد یك واحد پلیس مالیات و حافظ خزانه داری مركب از عده ای ژاندارم تشكیل داده بود كه روسها با این كار او هم موافق نبودند. شوستر پیشنهاد کرده بود که [بمانند آمریکا] تعلل در پرداخت مالیات جریمه سنگین و تقلب در آن کیفر زندان و سلب القاب [سلطنه، دوله و ...] داشته باشد.

دولت وقت روسیه (دولت تزار) که نمی خواست وضعیت مالی دولت ایران سر و سامان یابد و استقراض از خارج با بهره سنگین و دادن امتیازهای سیاسی دیگر را متوقف سازد [به اشاره لندن] هشتم آذر ماه 1290 خورشیدی (28 نوامبر 1911) به ایران یك اولتیماتوم سه ماده ای تسلیم كرده بود كه ماده اول آن اخراج شوستر و ماده دیگرش خودداری از استخدام خارجی بدون جلب موافقت قبلی روسیه و انگلستان بود!.

مجلس شورای ملی این اولتیماتوم را رد كرد كه 24 آذر (14 دسامبر) دولت روسیه به ایران اخطار كرد كه اگر ظرف 48 ساعت مفاد اولتیماتوم را اجرا نكند نیروهای آن كشور كه به حركت در آمده اند وارد تهران خواهند شد.

در این میان یپرم خان رئیس پلیس تهران (از ارامنه و از مجاهدان مشروطیت) به مجلس اندرزداد كه به مصلحت است اولتیماتوم روسیه را بپذیرد كه مجلس پذیرفت و چهار روز بعد مراتب به شوستر ابلاغ شد كه دیگر سمتی ندارد و پلیس او [پلیس مالیه] نیز منحل شده است. شوستر درخواست غرامت كرد و در بهمن ماه غرامت مورد مطالبه او پرداخت و یک مهلت چند هفته ای نیز به وی داده شد تا ایران را ترک کند.

شوستر پس از بازگشت به آمریكا خاطرات خود از اقامت در ایران شامل مشاهدات و ضعفهایی را كه دیده بود در كتابی منتشر ساخت كه تاكنون چندین بار تجدید چاپ شده است. این كتاب وخامت اوضاع ایران و مداخلات خارجی در آن زمان را به وضوح منعكس كرده است و تاکید برآن دارد که دادن مالیات در ایران باید به صورت یک عادت ملی درآید و تا مسئله مالیات حل نشود مسائل دیگر ایران از میان رفتنی نخواهد بود.

در دهه جاری [قرن 21] وسیعا به نظرات مورگن شوستر اشاره و استناد شده است ولی دیدیم که در مارس 2009 و هنگام بررسی بودجه سال مالی بعد در مجلس نه تنها به گرفتن مالیات واقعی از درآمدها و بویژه "کپیتال گین" توجه آنچنانی نشده بود بلکه سوبسیدهای دولتی و ازجمله سوبسید سوخت خودروها و دادن کمک مالی به روزنامه ها ادامه خواهد یافت. گرفتن مالیات از فروش بنزین از 25 فوریه سال 1919 و از ایالت اروگون آمریکا آغاز و جهانی شده است. میزان این مالیات در برخی از کشورها بیش از بهای نفت خام است.

نظر شوستر بعدا توسط دکتر شاخت آلمانی که به ایران دعوت شده تا برای اقتصاد نابسامان راه حلی بیاید تایید شده بود.

استخدام مستشار آمریکایی برای مالیه ایران به شوستر ختم نشد و در سال 1321 (1942) دولت ایران برای تمشیت امور مالیه خود یك آمریكایی دیگر به نام دكتر میلسپو را استخدام كرد. وی كه در اسفند ماه این سال (مارس 1943) كار خود را در تهران آغاز كرده بود بعدا با مخالفت مدیر وقت بانك ملی رو به رو شد و در اسفند ماه 1322 (درست یك سال بعد ) از ایران خارج گردید و اعلام داشت که مقامات ایرانی، خودشان نمی خواهند که مسئله مالیات در این کشور حل شود؛ شاید هم می ترسند که عصیان روی دهد و مقام و منافع شان را از دست بدهند.

 

شوستر


1322ش:مهمترین رویدادمجلس شورای ملی در اسفند ماه 1322 مخالفت شدید دكتر مصدق نماینده اول تهران با تصویب اعتبار نامه سید ضیاء طباطبایی یزدی بود كه پس از سالها سكونت در فلسطین به ایران باز گشته و از یزد به نمایندگی مجلس انتخاب شده بود. دكتر مصدق در مخالفت با عضویت سید ضیاء در مجلس به تشریح كودتای 1299 خورشیدی كه سیدضیاء نخست وزیر آن شد پرداخته و آن را یك كودتای انگلیسی خوانده بود . دكتر مصدق در نطق خود گفت كه سید ضیاء یك عامل خارجی است و ضدیت با او یك وظیفه میهنی و واجب است. دكتر مصدق در همین نطق اشاره كرد كه برای نخستین بار در عمر خود مردم اصفهان او را به مجلس فرستاده بودند وچون به سی ساله بودن وی تردید شد خودش كنار رفت تا احترام مقررات محفوظ ماند و در اینجا هم سید ضیاء كه بهتر از هر كس می داند چه به روزگار این كشور آورده است بهتر است خودش كنار برود. نمایندگان حزب توده از جمله دكتر رادمنش نیز درخواست رد اعتبار نامه سید ضیاء را كردند ، ولی هنگام اخذ رای ، اكثریت به آن رای مثبت داده بودند.

سید ضیاء كه دراراضی خود در سعادت آباد تهران زندگی می كرد در شهریور 1348 در 80سالگی در گذشت. وی تا پایان عمر تماسهای خود را باسیاسیون حفظ كرده بود كه معمولا جمعه ها به دیدنش می رفتند و چون در آن زمان سعادت آباد در خارج از شهر بود ژاندارمری تهران مكلف شده بود كه مامور مخفی بگذارد و گزارش كسانی را كه با او دیدار می كردند به شاه بدهد.

 

سید ضیاء در سالخوردگی

2008م:13 مارس 2008 (23 اسفند 1386) اعلام شد كه بانو مریم فیروز كمونیست معروف ایران و از بانوان انقلابی جهان در تهران فوت شده است.

رسانه هایی كه خبر درگذشت بانو مریم فیروز را منتشر كرده بودند از او به عنوان یكی از دو دبیركل مشترك حزب توده ایران از سال 1979 تا 1983 نام برده بودند.

مریم دختر عبدالحسین میرزا فرمانفرما، شاهزاده قاجار، همانند اسكندرمیرزا از جوانی یك انقلابی كمونیست بود. وی به دلیل عقایدش كه نمی خواست «فرمانفرما»ی انسان دیگری باشد؛ نام خانوادگی خود را تغییرداده بود.

مریم و شوهرش ـ نورالدین كیانوری نوه شیخ فضل الله نوری ـ بخشی از سالهای عمر را در دربدری و فرار گذرانیده بودند. در سال 1344 یك محكمه نظامی تهران غیابا كیانوری را به اعدام و همسرش مریم را به حبس ابد محكوم كرده بود. مریم پس از فرار شوهرش به اروپا، سالها در تهران پنهان و هر روز در یك خانه بسر می برد تا بالاخره وی نیز از وطن فرار و در اروپا به سایر سران فراری حزب توده پیوست و سالها در آلمان شرقی به تدریس سرگرم بود و در سال انقلاب (1357) به ایران بازگشت و در انقلاب شركت جست و .... در پی درگیری دولت جمهوری اسلامی با حزب توده ایران در دهه 1980 و درجریان جنگ عراق با ایران، كیانوری مدتی در زندان اوین بازداشت بود و پس از آن با همسرش مریم، در تهران به نوعی تحت نظر زندگی می كردند. كیانوری چند سال پیش از مریم درگذشت.

 

مریم فیروز

 

1883م:كارل ماركس صاحب فرضیه سوسیالیسم خالص (سوسیالیسم علمی) 14 مارس سال 1883 در لندن درگذشت كه در همین شهر مدفون است. ماركس هنگام مرگ 64 ساله بود. وی مولف «مانیفست كمونیست» و كتاب كاپیتال است كه حاوی اندیشه هایش هستند. «مانیفست كمونیست» كه در سال 1848 انتشار یافت پلاتفورم كمونیسم شناخته شده است.

ماركس فرضیه های سوسیالیستی همزمان و یا پیش از خود را به عنوان سوسیالیسم انقلابی نمی پذیرفت و آنها را خرده بورژوازی، سوسیالیست بورژوازی و ... خطاب می كرد، كه به باور او به برابری كامل مردم نخواهند انجامید. از نظر ماركس، بورژوازی (توانگری) در هر شکل نوعی كاپیتالیسم است.

ماركس معتقد به لغو مالكیت زمین و ابزارهای تولید (كارخانه و كارگاه) توسط افراد و قرار گرفتن آنها در دست جامعه و ابطال حق ارث بود. به علاوه، مصادره ثروتها و ملی و مشترک بودن آنها، تصمیم گیری مركزی (تمرکز قدرت و اختیارات ملی در مرکز)، تضمین شغل برای همه، همچنین همگانی بودن تامین امكانات رفاهی و بازنشستگی و از كار افتادگی، رایگان و یکنواخت و در دسترس همگان بودن آموزش و پرورش و بهداشت تا نگرانی ها از میان برود و تضاد طبقاتی كه به زعم او عامل اصلی رویدادها در طول تاریخ بوده است محو شود.

ماركس كه از دانشگاه برلن دكترا گرفته بود روزنامه نگاری را حرفه خود قرار داده بود و مدتها سردبیر روزنامه بود. وی به مدت 11 سال نیز مفسر و مقاله نویس روزنامه امریكایی «نیویورك تریبیون» بود و مطالب خود را از اروپا برای این روزنامه ارسال می داشت و ارسال می داشت.

ماركس كه روی اهمیت امر اقتصاد در تحول تاریخ تاكید می كند زاده آلمان بود و فرضیه های خود را بر پایه شرایط جامعه آلمان كه از آن شناخت كامل داشت طرح زیری كرده بود . ولی، این فرضیه ها در روسیه كه جامعه اش آمادگی پیاده کردن آنها را نداشت به آزمایش در آمدند.

با وجود فروپاشی شوروی هنوز هواداران عقاید ماركس که مشابهت بسیار به نظرات مزدک ایرانی - متفکر قرن ششم میلادی دارد در سراسر جهان کم نیستند.

از آنجا که نابرابری ها برای بشر نسل نوین (که نسبت به نسل گذشته روشنتر، آگاهتر و حساستر است) قابل تحمل نیست و نارضایی خود را به صوّر مختلف و روزانه در گوشه و کنار جهان نشان می دهد پس از فروپاشی شوروی، راه های تازه برای سوسیالیستی کردن جوامع ارائه شده است که مشابهت بیشتری به عقاید سن سیمون (سنت سایمون) فرانسوی و «اوون» دارند تا مارکسیسم و مزدکیسم. تازه ترین این ایسم ها «سوسیالیسم قرن 21» عنوان دارد که اندیشه آن را هوگو چاوس مطرح ساخته و دارد آن را در ونزوئلا پیاده می کند. این نوع سوسیالیسم ترکیبی عملی از فرضیه های سوسیالیستی قدیمی تر به اضافه اندیشه های ملی گرایانه سیمون بولیوار است. لاتین های قاره آمریکا که عمدتا مخلوطی از بومیان هستند گرایش چشمگیر به سوسیالیسم نوع تازه نشان داده اند. بومیان قاره آمریکا پیش از ورود کریستوفر کلمبوس اروپایی به آن قاره دارای نوعی زندگانی سوسیالیستی بودند.

 

مارکس


1932م: 14مارس 1932 جورج ایستمن مخترع فیلم عكاسی ژلاتینی نواری و سایر ابزارهای عكاسی و صاحب و بنیادگذار كارخانه كداك در 77 سالگی خودكشی كرد. ایستمن به علت سخت شدن بافتهای ستون فقرات زمین گیر شده بود و نمی خواست بقیه عمر را به آن صورت بگذراند و متكی به كمك دیگران باشد و به همین جهت به عمر خود پایان داد. وی پس از ساختن فرمول تهیه فیلم ژلاتینی ، كارخانه كداك را در سال 1888 در شمال ایالت نیویورك تاسیس كرد.

 

جورج ایستمن

 

1942م: 14مارس 1942 ، پس از خروج ژنرال مك آرتور از فیلیپین 76 هزار تن نیروهای آمریكایی و فیلیپینی تحت فرمان او در منطقه بتان فیلیپین به اسارت ارتش امپرانوری ژاین در آمدند . ژاپنی ها تصور می كردند كه بیش از 25 هزار اسیر نخواهند داشت و خود را برای سه برابر این عده آماده نكرده بودند. بنابراین نزدیك به ده هزار تن از اسیران از گرسنگی و سختی شرایط و پیاده روی طولانی تا محل اردوگاه جان سپردند. ژاپنی ها سپس همه جزایر فیلیپین را تصرف كردند. فیلیپین از آغاز قرن 20 از مستعمرات آمریكا بود . قبلا فیلیپین متعلق به اسپانیا بود كه در جنگ از آمریكا شكست خورد و فیلیپین و گوام را در شرق وكوبا و پورتوریكو را در غرب از دست داد.

 

روزی كه 76 هزارسرباز آمریكایی و فیلیپینی اسیر ژاپنی ها شدند

 

2008م:در پی قتل یك دانشجوی دوره دكترا در دانشگاه دوك (ایالت كارولینای شمالی آمریكا) به نام «آبیجیت ماهوتو» از كشور هند و سرقت پولش از آپارتمانی در همسایگی دانشگاه، پنجم مارس 2008 نیز «ایو كارسونEve Carson» بیست و دو ساله دانشجوی سال آخر دانشگاه دولتی كارولینای شمالی (واقع در 19 كیلومتری دانشگاه دوك) ربوده و جسد او كه با اصابت پنج گلوله كشته شده بود به دست آمد. «ایو» درعین حال رئیس انجمن دانشجویان این دانشگاه بود. خانواده «ایو» كه دختری زیبا بود در ایالت جورجیای آمریكا زندگی می كنند. چند ساعت پس از مشاهده جسد «ایو»، اتومبیل او نیز در نزدیكی دانشگاه به دست آمد. اشیاء داخل كیف دستی «ایو» بسرقت رفته بود.

 

ایو کارسون و دو متهم به قتل او: دماریو (دربالا) و لووت (درپایین)

 

باتوجه به اینكه چهارم مارس 2008 (یك روز پیش از این واقعه)، عینا به همین صورت یك دانشجوی 18 ساله دختر از ایالت جورجیا كه در دانشگاه «آبورنAuburn» در ایالت آلاباما تحصیل می كرد كشته شده بود، گمان رفت كه میان دو قتل رابطه ای وجود داشته باشد. جسد لورن بورك Lauren Burk نیز كه هدف گلوله قرار گرفته بود در كنار یك راه به دست آمده بود؛ حال آنكه اتومبیلش در پاركینگ دانشگاه آتش زده شده بود. وضعیت اتومبیل و جسد نشان می داد كه لورن هم احتمالا به خاطر پولش و با تهدید اسلحه ربوده شده بود.

پلیس بعدا یك نظامی سابق بازگشته از عراق به نام «كورنتی لاكهارت (سیاهپوست)Courtney lockhart» را به اتهام قتل «لورن» دستگیر كرد و با اینكه وی هنور اعتراف به قتل نكرده، مادر او بانو «كاترین ویلیامز» از قتل لورن ابراز تاسف كرده و گفته است كه پسرش «كورنتی» پس از بازگشت از عراق چیز دیگری شده بود و كورتنی سابق نبود. كورتنی (و در آن زمان) 23 ساله 16 ماه در عراق بود.

در این میان، پلیس كارولینای شمالی متوجه شد كه پس از قتل ایو كارسون، از كارت اعتباری او برای دریافت پول از ماشین مربوط سوء استفاده شده ولی دوربین امنیتی ماشین، تصویر فرد سوء استفاده گر را گرفته كه در داخل اتومبیلش نشسته بوده و در تصویر در صندلی عقب اتومبیل هم مرد دیگری دیده می شود.

پلیس با دادن این تصویر به رسانه ها، موفق به دستگیری هر دو شد كه هر دو سیاهپوست و «دماریو اتواترDemario Awater» و «لارنس لووتLawrence Lovette» نام دارند، اولی 21 ساله و دومی 17 ساله است كه هر دو بازداشت شده اند. پلیس 13 مارس 2008 اعلام كرد كه قاتل «ماهوتو» دانشجوی هندی هم لووت 17 ساله بوده كه این كار را با كمك مرد دیگری انجام داده بود.

 

1794: الی ویتنی اختراعش ، دستگاه پنبه پاك كنی (جین) را به نام خود به ثبت داد.

1914: عثمانی و صربستان با امضای یك معاهده صلح به اختلافات طولانی خود پایان دادند.

1923: دیوان عالی آلمان فعالیت حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) را در آن كشور ممنوع كرد ، ولی ده سال بعد این حزب انتخابات آلمان را برد و قدرت را در این كشور به دست گرفت.

1939: جمهوری چك اسلواكی منحل شد.

1962: دكتر علی امینی نخست وزیر وقت در پایان دیدار طولانی خود از چند كشور اروپایی اعلام كرد كه دولت ایران از نظر مالی ورشكسته است . با انتشار این مطلب بهای زمین و خانه در تهران شدیدا پایین آمد و ظرف چند روز به نصف سابق رسید.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
تمرینات رئال مادرید در تاریخ 23 اسفند 1392

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.