اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 22 بهمن



 

 

 

683م:مورخان اروپایی ماه فوریه سال 683 میلادی را آغاز بپاخیزی مختار ابوعبیده ثقفی در عراق به خونخواهی حسین ابن علی (ع) و یارانش نوشته اند و اضافه كرده اند كه در اندك مدتی بیش از 20 هزار ایرانی با اسب و اسلحه به وی پیوستند و ظرف چهار سال بسیاری از لشكریان بنی امیه و سردارن اعزامی از شام (سوریه، لبنان و بخشی از فلسطین و ...) را از پای در آوردند.

به نوشته این مورخان، قیام مختار فرصت مناسبی به ایرانیان داده بود تا با عربان كه بر وطن آنان مسلط شده و نوه پیامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسیر كرده بودند درآویزند.

قیام مختار 40 سال و چند ماه پس از شكست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال 687 در جنگ با سپاه امویان شام كشته شد. «مختارنامه» كه شرح جنگهای مختار به زبان فارسی بود، پس از پیدایش چاپ سنگی در ایران به چاپ رسید و تا مدتی یک کتاب پرخواننده بود. در سپاه مختار به فارسی تكلم می شد.


1340ش:چستر باولز مشاور ویژه و دستیار نزدیك جان اف كندی رئیس جمهوری وقت آمریكا ازحزب دمكرات در دیدار از ایران در این روز در بهمن ماه 1340 (11فوریه 1962) از كارهای اصلاحی دكتر علی امینی نخست وزیر وقت كه اواخر دهه 1990 در پاریس فوت شد به ویژه برنامه اصلاحات ارضی او تمجید كرد. پیش از وی، تالبوت معاون وزیر امور خارجه امریكا كه به تهران آمده بود از مبارزه دولت دكتر امینی با فساد اداری و تعقیب قضایی بیش از چهارصد مقام و كارمند دولت قدرشناسی كرده بود. قبل از او نیز اورل هریمن عضو كابینه آمریكا ضمن دیدار از ایران از برنامه اصلاحات دولت امینی تقدیر بعمل آورده بود. مقامات آمریكائی صندوق بین المللی پول هم برنامه های صرفه جویی دكتر امینی را مورد تقدیر قرار داده بودند.

دكتر امینی كه در جریان اعتصاب و تظاهرات وسیع معلمان مدارس ابتدایی و موسطه تهران در اردیبهشت سال 1340 نخست وزیر شده و برجای شریف امامی نشسته بود و شهرت داشت كه مورد حمایت رئیس جمهوری وقت آمریكاست اصلاحات خود را انقلاب سفید نام نهاده بود.

نور الدین الموتی وزیر دادگستری او بسیاری از مقامات سابق از جمله ابتهاج، مهام، فرود و ... رابه اتهام سوءاستفاده های اداری تحت تعقیب قضایی قرار داده بود. برنامه صرفه جویی دکتر امینی هنگامی که ارتش را هم شامل شد صدای شاه را درآورد. وی فروش ارز به مسافران را محدود، ورود اشیاء لوكس را تنها با ارز آزاد مجاز كرده بود و....

دكتر امینی در دوران نخست وزیری خود كه تا تیرماه 1341 ادامه داشت بیش از هر نخست وزیر دیگر ایران نطق ایراد كرد و رادیو دولتی مجبور بود كه نطقهای او را به طور كامل پخش كند. تشكیل اجتماعات را در میدان جلالیه ( پارك لاله امروز) آزاد كرده بود، ولی هنگامی كه جبهه ملی میتینگ های خود را در آنجا برگزار كرد دستگیری ها آغاز شد كه امینی آن را به حساب شاه و عوامل او گذاشت. در زمان دكتر امینی از سانسور مطبوعات تا حدی محسوس كاسته شده بود. در همین زمان بود كه مهندس مهدی بازرگان با اطلاع دكتر مصدق كه در احمدآباد (و عملا در حالت تبعید) بود نهضت آزادی ایران را تاسیس كرد.

دكتر امینی با وجود حمایت های آمریكا از او، بعدا گله كرد كه دولت آمریكا در طول حكومت او تنها 60 ــ 70 میلیون دلار به ایران كمك كرده بود. وی در ماههای بهمن و اسفند 1340یك سفر طولانی به اروپا انجام داد، ولی موفق به دریافت كمكهای مالی قابل توجه از اروپائیان نشد.

بر سر بودجه ارتش با شاه اختلاف شدید پیدا كرد كه گفته شد شاه شكایت او را به حامیانش در واشنگتن كرده بود و بالاخره بر اثر همین موضوع هم كناره گیری كرد و اسدالله علم جای اورا گرفت.

 

علی امینی

 

1357ش:در این روز در سال 1357 (11فوریه 1979 میلادی) انقلاب ایران، دوازده روز پس از بازگشت آیة الله عظما خمینی از تبعید 14ساله به تهران به پیروزی رسید. ارتش در این روز و در پی بی اعتنایی مردم به حكومت نظامی و ریختن به خیابانها اعلام بی طرفی كرد، آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی پنهان شد و نخست وزیر دولت موقت انقلاب زمام امور را به دست گرفت. 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب روز ملی اعلام شده است و هرسال برگزار می شود.

 

این عكس در صفحه 1151 كرونیكل (روزنگار) قرن 20 با مطلب سالروز پیروزی انقلاب سال 1979 ایران به چاپ رسیده است

 

1650م:امروز سالمرگ رنه دکارت Rene Descartes فیلسوف فرانسوی است که 11 فوریه 1650 در سوئد فوت شد. وی به دعوت دربار سوئد به استکهلم رفته بود. دکارت 31 مارس 1596 به دنیا آمده بود. Discours de la Methode مهمترین اثر این فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی است که روش تازه ای برای «یافتن حقیقت» را به دست می دهد. در همین كتاب است كه می گوید: تافكر می كنم (می توانم فكر كنم) زنده هستم، و یك انسان زنده باید به جامعه فایده برساند.

عقاید و نظریه های دكارت كه از مهمترین فلاسفه اروپا در قرون جدید بشمار می رود بیش از هراندیشمند دیگر در دوران معاصر مورد استفاده بوده است. دكارت نخستین اندیشمندی بود كه روش ارسطو را دنبال نكرد و برای تحقیق و اثبات، یك روش علمی در پیش گرفت كه به انقلاب در فلسفه تعبیر شده است. تعریف او از جامعه كه به صورت یك فرمول ریاضی عرضه شده همیشگی و جاویدان خواهد بود و هر روز به آن استناد و بر پایه اش قانون نوشته می شود.

این فرمول كه در مدارس تدریس و تشریح می شود در مورد هرجامعه از كوچكترین آن (خانواده = زن و شوهر) تا احزاب، جوامع ملی و جامعه بین المللی صدق می كند و شامل می شود. دانستن مفهوم فرمول دکارت برای هرکس از فرد عادی تا سیاستمدار و دولتمرد لازم است که بدون در نظر داشتن آن و بکاربردنش در انتخاب همسر و همکار، و رفتار در زندگانی خانوادگی و عمومی موفق نخواهد شد. اگر در فرمول جامعه كه دكارت آن را به دست داده است تغییری حاصل شود معادله برهم خواهد خورد و دیگر، جامعه ای وجود نخواهد داشت. این فرمول بسیار مهم از این قرار است:

جمع (دو نفر یا بیشتر) + هدف مشترك + كمك به هم برای رسیدن به هدف مشترك = جامعه

اگر در طرف اول این فرمول، یكی از سه عنصر لنگ بزند معادله به وجود نخواهد آمد، یعنی جامعه ای نخواهد بود، و در این صورت جامعه تبدیل به «اجتماع» می شود (جمع شدن چند نفر در گوشه ای با هدف های مختلف و یا بدون همكاری باهم).

مثال: زن و مرد + هدف مشترك كه همانا رفع نیاز و تامین سعادت است + همدلی و همیاری برای رسیدن به هدف مشترك = جامعه خانواده. به همین ترتیب سایر جوامع. طبق این فرمول؛ اگر زن و شوهر دارای یك هدف نباشند و اگر دارای یك هدف باشند ولی برای رسیدن به این هدف به یكدیگر كمك نكنند و همیار و همدل نباشند، جامعه خانواده وجود نخواهد داشت. فلسفه طلاق همین است.

 

Rene Descartes

 

1847م:توماس ادیسونThomas Alva Edison كه 1200 اختراع الكتریك به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است یازدهم فوریه 1847 در اهایو آمریكا به دنیا آمد. وی در سال 1879 لامپ برق را اختراع كرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون 18 اکتبر 1931 درگذشت.

 

Thomas Edison

 

1800م:ویلیام اج.اف.تالبوت W. Henry Fox Talbot مخترع كاغذ عكس 11 فوریه 1800 به دنیا آمد. تالبوت که 77 سال عمر کرد در 17 سپتامبر 1877 درگذشت. وی در سال 1841 با استفاده از ملح نقره كه در برابر نور و متناسب با میزان تابش آن سیاه می شود و كاغذ معمولی (کاغذ با لعاب ملح نقره)، موفق به ساختن كاغذ عكاسی شد كه پیشرفت بزرگی در فن عكاسی بوده است. این روش چاپ عکس به Calotype = Talbotype معروف شده است. تالبوت یك سیاستمدار و عضو پارلمان انگلستان بود كه در اوقات فراغت به تكمیل فن عكاسی می پرداخت که سرگرمی او بود. تالبوت در سفر به پاریس و نیویورک، تصاویر متعدد به طریقه فتوگراوور Photogravure تهیه کرد. همزمان با تالبوت، جان هرشل (فضاشناس، ریاضی دان و شیمی دان معروف) کاغذ نگاتیو Negative ساخت که می شد با بکاربردن آن به تعداد زیاد و در زمانهای متفاوت تصویر (پوزیتیو) تهیه کرد. عکس های پیش از اختراع هرشل، تنها پوزیتیو (پازیتیو) بودند. واژه های فتوگرافی و نگاتیو ـ پوزیتیو از هرشل است که دو داروی عکاسی سینو تایپCyanotype و کریستوتایپ Chrystotype(ثبوت عکس) را تهیه کرد. پیش از ایندو مخترع، داگر Daugerre فرانسوی در سال 1836 موفق به گرفتن عکس به صورت گراوور و به جای کاغذ برسطح بشقاب فلزی شده بود. با این روش، 30 دقیقه طول می کشید تا یک تصویر بوجود آید. عکاسی به صورت تازه را «ژوزف نایپس J. Niepce» فرانسوی در سال 1826 پایه ریزی کرد. نخستین عکس او که در تاریخ عکس به «نگاهی از پنجره» معروف شده است و پشت بام برداشته شده بود هشت ساعت طول کشیده بود.


1377م:فوریه سال 1377 ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اینک جمع نفوس آن از 94 هزار تن تجاوز نمی کند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فوریه 1377 آغاز شده و یک هفته طول کشیده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.


1924م:نخستین هواپیمای دوباله «تی. دبلیو ـ 3» که با استفاده از تجربه های جنگ جهانی اول و تكنولوژی تازه تر در فوریه سال 1924 ساخته شد و پروازهای آزمایشی مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهریور) همین سال سه خلبان آمریكایی با یك هواپیما «تی. دبلیو ـ 3 » پرواز به دور كره زمین را انجام دادند و دور زمین را در 363 ساعت طی كردند و 28 سپتامبر به آمریكا باز گشتند.

 

یك هواپیمای تی. دبلیو ـ 3

 

1966م:یك سال پس از آغاز بمباران شمال ویتنام (ویتنام شمالی وقت) از سوی هواپیماهای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریكا، از یازدهم فوریه 1966 در این حملات از بمب افكن های سنگین هشت موتوره بی ـ 52 نیز استفاده شد. این هواپیما ها كه عمدتا برای حمل سلاحهای هسته ای ساخته شده اند برای بمباران هانوی و هایفونگ از پایگاه جزیره گوام به پرواز در می آمدند. هدف از این بمبارانهای سنگین و شدید كه تا اوایل 1973 ادامه داشت به زانو در آوردن دولت هانوی بود كه دیدیم چنین نشد.

هر هواپیمای «بی ـ 52» قادر است 20 تن بمب متعارفی حمل و در ارتفاع 50 هزار پایی پرواز كند. هنوز این هواپیما ها از رده خارج نشده اند و نیروی هوایی آمریكا درجنگ 1991 با عراق از آنها استفاده كرد.

دو بمب افكن بی ــ 52 نیروی هوایی امریكا در حال ریختن بمبهای خود بر ویتنام شمالی در فوریه 1966

 

دو بمب افكن بی ــ 52 نیروی هوایی امریكا در حال ریختن بمبهای خود بر ویتنام شمالی در فوریه 1966

 

1990م:نلسون ماندلا (متولد هجدهم ژانویه 1918) پس از 27 سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی ( عمدتا مهاجران هلندی) یازدهم فوریه 1990 آزاد شد. ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه و زندانی شده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در Robben Island گذرانده بود. شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، سازش و گذشت» بود. او از ماه مه 1994 تا ژوئن 1999 بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد. همانطور که گفته بود پس از افتادن حکومت به دست اکثریت ـ سیاهپوستان آفریقای جنوبی و با به اجرا درآوردن برنامه «اعتراف کن و بخشوده شو»، هیچکدام از عاملان دوران تبعیض نژادی مجازات نشد. ماندلا که چهره محبوب بین المللی شده است یک سال دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به خدمات ماندلا به صلح و انسانیت، در مصوبه نوامبر 2009 خود زادروز اورا یک روز جهانی ـ روز ماندلا ـ اعلام کرد.

 

Mandela


1991م:سازمان جهانی UNPO) Unrepresented Nations and people organization) یازدهم فوریه 1991 با این هدفها در لاهه آغاز بکار کرد:

ـ دفاع از حق تعیین سرنوشت.

ـ حمایت از رعایت حقوق انسان (موارد مندرج در اعلامییه جهانی حقوق بشر) در استاندارد جهانی.

ـ دفاع از دمکراسی و ردّ Totalitarianism و هرگونه خودکامگی و استبداد.

ـ حمایت از جنبش هایی که خشونت و تروریسم را ردّ می کنند و هرگونه اعتراض مسالمت آمیز و ابراز نظر.

ـ محافظت از محیط زیست.


1531: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان از این روز رئیس فائقه کلیسای انگلستان هم شد. هنری قبلا همه ارتباط کلیسای انگلستان را با پاپ قطع کرده بود زیرا که پاپ اورا به سبب ازدواج مجدد تکفیر کرده بود. هنری هشتم در مواردی به جای طلاق، زنان خودرا اعدام کرده بود. پیش از جداشدن کلیسای انگلستان از دستگاه پاپ، طلاق و ازدواج مجدد در این کشور ممنوع بود.

1814: نروژ از اتحادیه کالمار Kalmar جداشد و استقلال کامل یافت. با خروج نروژ، اتحادیه کالمار مرکب از کشورهای سوئد، دانمارک و نروژ نیز از میان رفت. در طول عمر این اتحادیه هم در چند مورد اعضای آن اختلاف شدید پیدا کرده و به جان هم افتاده بودند بودند.

1826: دانشگاه لندن آغاز بكار كرد.

1861: نشست ایالات جنوبی آمریكا كه از اتحادیه (فدراسیون آمریکا) جدا شده بودند در این روز «جفرسون دیویس» را به سمت رئیس جمهور کنفدراسیون آمریکا (ایالت های جنوبی) برگزید و اعلام داشت كه قانون اساسی كنفدراسیون همان قانون اساسی فدراسیون آمریكا خواهد بود و به این ترتیب آمریكا از این روز دارای دو رئیس جمهور شد. دیویس كه قبلا وزیر جنگ آمریكا و سناتور «ایالت می سی سی پی» در سنای آمریكا بود تا سال 1865 كه ایالات جنوبی در جنگ داخلی شكست خوردند ریاست این ایالات را برعهده داشت و پایتخت او ریچموند ویرجینیا بود. پس از جنگ، دیویس به خاطر این عمل خود محاكمه و مجازات نشد و همین عمل و نیز صرف نظر کردن از مجازات نظامیان و مقامات کنفدراسیون مانع از ادامه خصومت و احیانا انفصال دیگری شد. دیویس "الكساندر استیونس" را به معاونت خود برگزیده بود.

1953: شوروی مناسبات خود را با اسرائیل قطع كرد.

1964: زد و خورد یونانی زبانهای قبرس با تركهای این جزیره در بندر لیماسول آغاز شد.

2006: در یک شکارگاه در تکزاس و هنگام تیراندازی به مرغهای وحشی که از میان بوته ها به پرواز درآمده بودند، ساچمه های فشنگ تفنگ دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت و سینه یک حقوقدان تکزاسی به نام هری وایتینگتن Harry Whittington اصابت کرد و وی را از چند ناحیه مجروح ساخت که به بیمارستان منتقل شد. این حقوقدان متولد 1927 که در عین حال یک سرمایه گذار در مستغلات است و از فعالان حزب جمهوریخواه بود از آن پس به فعالیت خود در این حزب پایان داده است!. بعدا یک حمله قلبی این حقوقدان به حساب وجود براده های گلوله در ماهیچه قلب او تشخیص داده شده است. چنی، خود دچار مشکلات قلبی است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
حوادث 21 و 22 بهمن 57 از زبان تاریخ نگار گلستانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.