اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 21 تیر



605م:12 ژوئیه سال 605 میلادی، ارتش ایران به تصمیم خسرو پرویز، شاه وقت، برای جنگ با روم شرقی ا دو سمت - جنوب شرقی و جنوب غربی - به سوی قلمرو این كشور به حركت درآمد. واحد های این دو ستون پس از تصرف سوریه و ارمنستان، در سال 608 (دو سال پیش از بعثت پیامبر اسلام) از كوههای «تاروس» گذشتند تا به سوی قسطنطنیه (استانبول امروز) پیش تازند.

«تاریخ» از این لشكر كشی به عنوان جنگ غیر ضروری كه باعث تضعیف هردو امپراتوری و بعدا رفتن هر دو دولت ــ یكی پس از دیگری شد نام برده است.

این تجربه تاریخی در قرون معاصر سبب شد كه بسیاری از ملل از جمله ایالات متحده آمریكا در قوانین اساسی خود «جنگ غیر لازم» را منع كنند. بسیاری از اصحاب نظر لشکر کشی آمریکا به عراق و تصرف این کشور در بهار سال 2003 میلادی را یک جنگ غیر ضروری خوانده اند. پس از توپ و تشرهایی كه دولت واشنگتن در زمستان 2005 و ژانویه 2006 به ایران زد و اخطارهایی را که در رابطه با فعالیت های هسته ای داد و احتمال حمله نظامی می رفت مفسران آمریكایی در مقالات خود در مارس 2006 ضمن یادآوری لشكركشی غیرضروری سال 605 خسروپرویز به روم، اندرز دادند كه سیاست «كابوی بازی» كه ممكن است به جنگ غیر ضروری منتهی شود كنار گذارده شود كه بعدا انعطاف هایی در این سیاست مشاهده شد.


1800م:دهم ژوئیه 1800 لرد ریچار ولسلی Lord R. C. Welessley صاحب اختیار وقت كمپانی دولتی انگلیسی هند شرقی و فرماندار قسمت هایی از هند كه به تصرف آن دولت درآمده بود در محل یك قرارگاه نظامی در بنگال غربی (كلكته) یك موسسه آموزش عالی ویژه شرق شناسی و زبانهای هندی به نام كالج فورت ویلیام Fort William College تاسیس كرد. هدف باطنی وی از این كار، پایان دادن به اقتدار و نفوذ زبان پارسی در شبه قاره و رو به گسترش بودن آن بود. زبان پارسی در تمامی دوران حكومت تیموریان بر هند و مخصوصا از زمان پادشاهی همایون شاه، زبان رسمی دولت هند شده بود و بسیاری از كتاب های منتشره در ایرانزمین (ایران بزرگتر ـ در شرق محدود به سیردریا تا سند) در هند انتشار یافته بود و در این شبه قاره، ملاك داشتن سواد؛ خواندن این كتاب های پارسی و به ویژه دیوان اشعار (حافظ، سعدی، فردوسی و ...) بود. پس از قتل نادرشاه در كودتای قوچان، انگلستان كه راه را برای خارج ساختن حكومت هند از دست تیموریان و حكام محلی (راجه ها) و قطع نفوذ ایران، پارسیان و زبان پارسی هموار دیده بود؛ برنامه تملك هندوستان و نفوذ فرهنگی خود در این شبه قاره را از حذف زبان پارسی آغاز كرده بود. كار اصلی كالج ویلیام ترجمه كتابهای پارسی به اردو و سایر زبانهای محلی هند و آموزش زبان انگلیسی و بسط این زبان و دوستی كردن با پارسیان هند بود. انگلیسی ها كه از قصه سنجان (سنگان) و جریان مهاجرت ایرانیان به هند و استقرار در گجرات و رواج زبان پارسی آگاه بودند و سرسختی و توان ایستادگی آنان را می دانستند درگیری را به مصلحت ندانسته بودند. می دانیم كه زبان های پارسی و سانسكریت هند خویشاوند هستند و اردو با اندكی تفاوت در گرامر، همان پارسی جدید و قدیم به علاوه واژه های به عاریت گرفته پارسی از عربی است.

 

Lord R. C. Welessley


1343ش:حسین علاء 21 تیرماه 1343 (1964میلادی) در هشتاد سالگی در گذشت. علاء تقریبا هیچگاه بدون مقام نبود. یا سفیر و وزیر بود و یا نخست وزیر و وزیر دربار!. یك بار نیز به قصد کشتن، به او حمله شده بود.

مروری برتاریخ 180 ساله اخیر؛ خواننده را در برابر این سئوال قرار می دهد كه چرا مقامهای كشوری ما تنها در انحصار افرادی کم و معین بود و در هر تغییری تنها مهره ها جا به جا می شدند، آیا در ایران افراد شایسته دیگری نبودند؟!.

این وضعیت كه زمانی اختصاص به كشورهایی همچون ایران داشت در دهه های اخیر به سایر كشورها از جمله ممالك پیشرفته هم سرایت كرده و اصالت دمكراسی را كه این همه در باره مزایایش نوشته اند، ولی هنوز از مرحله فرضیه خارج نشده است زیر سئوال قرار داده است، كه با ثابت ماندن و یا مختصر جا به جایی مقامهای انتخابی و انتصابی؛ چه فرقی است میان حكومت انتخابی و غیر انتخابی؟!.

 

حسین علاء

 

*** ضمنا در همین روز در سال 1348 خلیل ملكی، یک چپگرا و ازچهره های سیاسی دهه های 1320 و 1330 درگذشت.


1828م:دوازدهم ژوئیه (امروز) زادروز نیكلای چرنی شفسكیNikolai Chernyshevsky فیلسوف روس و صاحب فرضیه نارودیسم (نوعی پاپیولیسم) است كه در سال 1828 به دنیا آمد و 61 سال عمر كرد. وی برپایه عقاید لیبرال سوسیالیستی خود یك كتاب مدینه فاضله نوشته كه همچنان مورد توجه روشنفكران است. چرنی شفسكی از رهبران انقلاب دمكراتیك روسیه در سال 1860 بود كه ضمن آن دستگیر و به سیبری تبعید شده بود. تزار وقت كتاب وی تحت عنوان «آنچه را كه باید كرد» را باعث آن انقلاب دانسته بود كه در سطحی وسیع توزیع شده بود.

 

Nikolai Chernyshevsky

 

1819م:چارلز كینگزلی نویسنده بزرگ انگلیسی قرن نوزدهم 12 ژوئن 1819 به دنیا آمد، 56 سال عمر كرد و 36 كتاب و عمدتا داستان تاریخی درباره قهرمانان ملی و رویدادهای جالب كشورهای مختلف از یونان تا مصر و حتی آمریكای جنوبی نوشت. كینگزلی رشته تاریخ ملل و تاریخنگاری را در كمبریج تحصیل كرده و حرفه داستان نگاری برپایه رویدادهای جالب و جاذب و قهرمانی تاریخ را پیشه خود ساخته بود زیرا كه عقیده داشت از این راه بهتر می تواند به بشر خدمت و احساسات نهفته را بیدار كند. گویا كینگزلی در زمان ناصرالدین شاه با دفتر صدراعظم او؛ میرزا حسین خان قزوینی (سپهسالار) تماس گرفته و خواسته بود كه یك مترجم آشنا به تاریخ ایران به او معرفی شود تا دست كم یك داستان تاریخی برپایه رویدادهای ایران باستان بنویسد كه دولت تهران اعتنا نكرده بود. تفسیر نگاران ادبی که به این موضوع توجه کرده اند، این بی اعتنایی دولت وقت ایران را حمل بر ناآگاهی و ضعف احساس وطندوستی مقامات تهران آن زمان ذکر كرده اند. به نظر برخی، بی اعتنایی تهران نسبت به درخواست كینگزلی به این علت بود كه انگلستان در سال 1862 بیشتر قسمتهای بلوچستان را به هندوستان (در آن زمان هندوستان انگلستان) ضمیمه كرده بود كه اینك در قلمرو پاكستان قرار دارند. این عمل باعث خشم دولت تهران شده بود مخصوصا كه نیروی نظامی قابل ملاحظه نداشت كه مانع از این تقسیمبندی انگلیسی ها و تجزیه ایران زمین شود. بلوچستان (مكران) از آغاز تاسیس ایران واحد به دست كوروش بزرگ، بخشی از ایران بود و آزمایشهای اخیر «دی. ان. ا.» پارسی بودن بلوچها و پشتونها را ثابت كرده است.

 

Kingsley

 

1996م:دوازدهم ژوئیه 1996 «سیلویو برلوسكنی» سرمایه دار ایتالیائی و صاحب یك امپراتوری رسانه ای در این كشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. وی قبلا نخست وزیر ایتالیا بود و پس از این اتهام! دوباره نخست وزیر شد، و این بار پارلمان ایتالیا رای داد تا زمانی كه برلوسكنی نخست وزیر باشد، پرونده های كیفری او مسكوت بماند!!. این وضعیت حکومتی در یک کشور غربی - کشوری که از پیش از میلاد مسیح ، دمکراسی بوده است - تحقق دمکراسی طبق فرضیه های اندیشمندان سه - چهار قرن اخیر اروپا را دور از انتظار نشان می دهد و ثابت می کند که این نوع دمکراسی هنوز در مرحله فرضیه است و همه مردم آماده برای رعایت دقیق آن نشده اند تا هنگام دادن آراء خود احساسات و منافع شخصی و آنی را کنار بگذارند و تنها به جامعه و منافع آن بیاندیشند و عمل کنند. برلوسکنی در سال 2006 سمت نخست وزیری را از دست داد.

 

برلوسکنی


1920م:دوازدهم ژوئیه زادروز «پیر فرانسیس برتون» روزنامه نگار، تاریخ نگار، مولف و میهندوست بنام كانادایی است كه در 1920 به دنیا آمد و 84 سال عمر كرد. وی كه بیش از 50 كتاب نوشت «تاریخ» را به صورت داستان می نوشت و در این زمینه یك برنامه منظم تلویزیونی داشت و مخاطبان را در دنیای انگلیسی زبان به زبانی ساده و دلچسب با گذشته آشنا و از تجربه گذشتگان آگاه می ساخت. به باور برتون، آموزش نوجوانان و جوانان و اصلاح پی در پی برنامه های مدارس با هدف نیل به فرهنگی بهتر و جامعه ای شریفتر باید درصدر برنامه های هر دولت باشد و برای این كار از اندیشه و معلومات بهترین كارشناسان استفاده كند. وی بود كه واژه «كانادائیانا» را ترویج داد كه هدف از آن؛ نامیدن فرهنگ، ادبیات و ... كانادایی ها است. وی بخشی از كار رسانه های عمومی را «آموزش مردم» می داند و در ردیف مدارس بشمار می آورد و دادن پاسخ به پرسش های مخاطبان را (كه آموزگار در دسترس ندارند) وظیفه روزنامه نگار می داند. بنابراین، می توان گفت كه فكر ایجاد چنین ستون هایی در جراید ازوست كه اینك به رادیو ـ تلویزیون هم گسترش یافته اند. در ایران، ر. اعتمادی مبتكر صفحات پاسخ به مخاطبان بوده است كه از نیمه دوم دهه 1340 در مجله اطلاعات جوانان به چاپ می رسید. روزنامه اطلاعات نیز در نیمه اول سال 1357 چنین ستونی را دایر كرده بود كه با كاهش صفحات، بعدا تعطیل شد.


1981م:در ژوئیه 1981(تیرماه 1360) و اندكی پس از پیدایش سیستم تلویزیون كابلی (سیمی و بدون فرستنده بزرگ و آنتن)، یك روزنامه نگار قدیمی آمریكایی كه مالك هشت نشریه در این كشور بوده است تصمیم به ایجاد یك شبكه تلویزیونی كابلی تخصصی گرفت كه تنها اخبار مربوط به هوا و تغییرات جوّی را پخش كند.

«فرانك باتن» مدیر وقت کمپانی رسانه ای «لندمارک»كه زمانی هم از اعضای هیات مدیره اسوشییتدپرس بود با سرمایه ای نه چندان زیاد، شبكه هوا (Weather TV) را در شهر آتلانتا و در ساختمانی اجاره ای تاسیس كرد. كاركنان این شبكه شماری كم و چون مطالب با سیم منتقل می شد؛ ابزار و هزینه چشمگیر هم نداشت. همین شبكه موفق شد سال گذشته (سال 2007) از طریق مشترك (دریافت ماهیانه از كمپانی های صاحب شبكه كابل) و نیز پخش آگهی، بیش از پانصد میلیون دلار درآمد داشته باشد. کمپانی «لندمارک» در آغاز سال 2008 تصمیم به فروش این شبكه گرفت و پنجم ژوئیه 2008 آن را به سه میلیارد و پانصد میلیون دلار (صدها برابر سرمایه اولیه) به كمپانی ژنرال الكتریك و شریك فرانسوی آن كمپانی یونیورسال ستودیو (تولید فیلم و موسیقی) فروخت و قرار است ضمیمه شبكه بزرگ ان.بی.سی شود. به این ترتیب تاسیس رسانه هم كاری پردرآمد است. رسانه ها اخبار مربوط به تغییرات هوا را از موسسات ویژه دولتی (سازمانهای هواشناسی) دریافت می كنند و به علاوه، پوشش اخبار مربوط به توفان، گردباد، گرما ـ سرما، برف و یخبندان دشوار نیست (زیرا كه مشهود است) و می شود آنها را از رسانه های محلی و یا روزنامه نگاران مستقل (فری لنس) هم خریداری و پخش كرد.


100پیش ازمیلاد:ژولیوس سزار، امپراتور روم كه 12 ژوئیه سال 100 پیش از میلاد (روزی چون امروز) به دنیا آمد و پانزدهم مارس سال 44 پیش از میلاد در سنای روم ترور شد، در همین روز در سال 47 پیش از میلاد سنای روم را مجبور به قبول این باور خود كرده بود كه ایران را به دلیل هوش سرشار و وطندوستی مردمش از برنامه لشكر كشی های آینده او حذف كند. وی در آن جلسه سنا گفته بود كه به نظر او ایران ـ با توجه به هوش و استعداد و خصال مردمش ـ قدرتی پایدار و همیشگی است. شرح مكتوب این مذاکرات سنای روم تا به امروز باقی مانده است.


1543م:‏هنری هشتم پادشاه انگلستان 12 ژوئیه در سال 1543 با ششمین زن خود «كاترین پار» ازدواج كرد!. کاترین که امیرزاده انگلیسی بود آخرین همسر هنری هشتم بشمار می رود. این پادشاه انگلستان که به سبب مخالفت پاپ با ازدواجهای پی در پی اش و ابطال این ازدواجها، كلیسای انگلستان را از حیطه قدرت پاپ جدا كرده و خود را رئیس آن اعلام داشته بود در تاریخ، به پادشاه گردن زن هم شهرت یافته است. وی به جای طلاق، دو تن از همسران خود را هریک به بهانه ای متهم كرد و به دست جلاد سپرده بود تا گردن بزند. هنری هشتم بسیاری از مخالفان سیاسی خود را نیز به جلاد سپرده بود تا گردن بزند. مذهب کاتولیک، طلاق همسر و ازدواج مجدد را نهی کرده است.

پاپ کلمنت هفتم در 11 ژوئیه 1533 پس از اطلاع از نخستین طلاق هنری هشتم وی را تهدید کرده بود که اگر به همسر مطلقه خود «کاترین اراگون»بازنگردد اورا تکفیر خواهد کرد. کلیسای انگلستان از زمان هنری هشتم، جدا از دستگاه پاپ عمل می کند.

 

 هنری


1902م:12ژوئیه 1902 حكومت استرالیا كه در طول یك قرن پیش از این، از مهاجران انگلیسی و پس از نابودی بسیاری از بومیان به وجود آمده بود مهاجرت به آن سرزمین پهناور را محدود كرد!!. دسته های نخست مهاجران انگلیسی به استرالیا عمدتا از میان زندانیان و محكومان و زنان ولگرد آن كشور انتخاب شده بودند. علت محدود كردن مهاجرت این بود كه مردمی از نژادهای منطقه (چینی ها، ژاپنی ها، كره ای ها و اندونزیایی ها) به آنجا نروند و اكثریت نیابند و استرالیا را از دست انگلیسی ها بیرون نیاورند. این بیم هنوز از میان استرالیایی های انگلیسی تبار رخت بر نبسته و ترس آنان عمدتا از قدرت چین است كه جوامع چینی آسیای جنوب شرقی به انگلیسی تبارهای استرالیا به چشم خارجی متجاوز نگاه می كنند. به همین لحاظ است كه مقامات استرالیا كه عموما انگلیسی تبار هستند می كوشند با آمریكا همپیمان باشند و رابطه خود را با سلطنت لندن قطع نكنند.

 

1941م: 12ژوئیه 1941 زد و خورد نیروهای انگلیسی با نیروهای دولت «ویشی» فرانسه در سوریه پایان یافت. سوریه بعد از جنگ جهانی اول و شكست عثمانی، سهم فرانسه از غنائم شده و تحت الحمایه این دولت بود و چون دولت فرانسه با آلمان سازش كرده بود، انگلستان كه نسبت به خاورمیانه حساسیت پایان ناپذیر داشته است به سوریه نیرو فرستاد تا این سرزمین را به این بهانه كه دولت فرانسه با آلمان سازش كرده، و دیگر دوست انگلستان به حساب نمی آید تصرف كند!.


1977م:12 ژوئیه 1977 جیمی كارتر رئیس جمهوری وقت آمریكا (كه اینك پرچم دمكراسی خواهی و انساندوستی بر دوش گرفته است) تمایل خود را به ساخت بمب نوترئن ابراز داشت. وی دلیل این تمایل را چنین بیان كرد كه بمب نوترونی به تاسیسات (نه مردم و جانداران) آسیب كمتری وارد می آورد!!. كارتر که مشهور به دفاع از حقوق بشر و استقرار دمكراسی بوده با چنین استدلالی، بسیار از هواداران خود را از دست داد و مفسران وقت نوشتند که کارتر با این گفته خود نشان داد که «تاسیسات و اشیاء» را بر جان انسانها ترجیح می دهد!.

 

کارتر

 

1977م:ساعت 21 و 34 دقیقه 13 ژوئن سال 1977 جریان برق شهر نیویورك قطع شد و بخش بزرگی از این شهر در تاریكی فرو رفت ، غارت شد و... . وسعت غارت به حدی بود كه پلیس بیش از سه هزار غارتگر را دستگیر كرد. این رویداد پر معنا مدتها از لحاظ كشف علل و اسباب تحت بررسی جامعه شناسان بود كه چرا در نیمه دوم قرن 20 و در شهر نیویورك كه مقر سازمان ملل است چنین قانون شكنی روی داده بود. این وضعیت ،تمدن و قانونمندی بشر معاصر را زیر سئوال برد که خود را کاملتر از همنوعنان گذشته می خواند.

 

1920م:12 ژوئیه سال 1920 آبراه پاناما كه میان دو اقیانوس اطلس و آرام حفر شده است، به روی رفت و آمد عادی كشتی ها باز شد. این آبراه كه در كنترل دولت آمریكا بود اخیرا به دولت پاناما واگذار شده است، ولی نیروهای نظامی آمریكا هنوز در آنجا هستند. این آبراه قبل از این تاریخ یک بار اسما افتتاح شده بود ، ولی آغاز کار عادی آن از 12 ژوئیه سال 1920 است.


1990م:در این روز در سال 1990 و درجریان كنگره بیست و هشتم حزب كمونیست شوروی، بوریس یلتسین از عضویت این حزب كناره گیری كرد. وی كه یك كارگر ساختمانی در سیبری بود و تحصیلات دانشگاهی نداشت با استفاده از پلكان حزب كمونیست كه او خود را مومن به آن ایدئولوژی نشان داده بود بالا آمده بود و آخرین سمت حزبی او رئیس حزب كمونیست مسكو و عضو دفتر سیاسی حزب بود!. یلتسین كه دیداری از آمریكا بعمل آورده بود از سوی پراودا متهم شده بود كه در طول دیدار از آمریكا در نوشیدن ودكا افراط كرده بود و ....

 

یلتسین


1994م:12 ژوئن سال 1994 یاسر عرفات رئیس وقت شورای عالی فلسطین پس از 27 سال دوری از فلسطین به غزه بازگشت و در فلسطین استقرار یافت. عرفات جوانی را در مصر بسر برده و در آنجا تحصیل كرده بود. وی با به امید به اجرای وعده ای كه درباره ایجاد یك كشور فلسطینی در جوار اسرائیل به او داده شده بود به فلسطین بازگشته بود، ولی تا پایان عمر نه تنها موفق به تحقق آن نشده بود بلکه تا روزی که برای درمان به فرانسه انتقال یافت و در آنجا درگذشت در اقامتگاهش تحت نظر نیروهای اسرائیلی قرار داشت و تضمینی برای حفظ جان او نیز در کار نبود. هنوز جزئیات علت مرگ عرفات دقیقا اعلام نشده است.

 

2007م:عصیان مسجد لعل در شهر اسلام آباد پاكستان یازدهم ژوئیه 2007 با حمله همه جانبه و ورود افراد مسلح دولت پاكستان به آن مسجد و كشته شدن «عبدالرشید قاضی» برادر و معاون متصدی مسجد پایان یافته اعلام شد.

در جریان این عصیان كه ظاهرا از سوم ژوئیه آغاز شده بود، طبق گزارش مقامات رسمی پاكستان شصت و دو نفر ازجمله 9 نظامی پاكستانی كشته شدند. منابع دیگر، جمع تلفات را هشتاد تا دویست تن گزارش كرده بودند. مسجد لعل (كه خبرگزاری های غرب آن را «مسجد سرخ» نامیده بودند) و مدارس دینی ضمیمه آن در محله ای در اسلام آباد واقع شده است كه برخی از سفارتخانه ها هم در آنجا قرارگرفته اند. متصدی این مسجد، مولانا عبدالعزیز بود كه در جریان این عصیان هشت روزه دستگیر و بازداشت شده بود. انگیزه ظاهری این عصیان مسلحانه، مخالفت مقامات دولتی پاكستان با ساختن مسجد بدون مجوز سازمانهای اداری مربوط بود، ولی متصدیان مسجد از پیش با عزل بدون دلیل افتخار محمد چودری رئیس دیوان عالی (قاضی القضات) پاكستان از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان(و هوادار آمریكا) مخالفت و به گسترش مراكز لهو و لعب (فاحشه خانه و ...) در آن كشوراسلامی و مواردی دیگر از فساد اعتراض كرده بودند. مقامات دولتی، متصدیان مسجد لعل را متهم كرده بودند به تلاش برای گسترش مقرراتی مشابه آنچه را كه طالبان در افغانستان به اجرا درآورده بودند و نیز یك انقلاب اسلامی. به اظهار مقامات پاكستانی، عبدالرشید قاضی در داخل مسجد یك دادگاه اسلامی (شرع) برای مجازات متخلفان از قوانین اسلام تشكیل داده بود. عصیان از سوم ژوئیه با درگیری دختران مدرسه دینی مسجد لعل با مامورین پلیس و متخلفان از شریعت در خیابانها آغاز شده بود كه بعدا متصدیان و مراجعان و محصلان مدارس مسجد در داخل ساختمان متحصن و سنگرگیری كرده بودند.

 

Abdul Rashid Ghazi

 

1799: تاسیس انجمن های سیاسی در انگلستان ممنوع شد.

1806: ناپلئون بناپارت تحت حمایت فرانسه از 12امیر نشین آلمانی منطقه« راین» از جمله باواریا ، ماینز و بادن یك كنفدراسیون به وجود آورد.

1960: دولت فرانسه پذیرفت كه به مستعمرات آفریقایی خود نیژر ،چاد ، ساحل عاج ، ولتای علیا ، كنگو (برازاویل ) ، افریقای مركزی و داهومی استقلال دهد.

1993: یك زمین لرزه شدید صدها تن را در شمال ژاپن كشت . امواج دریا ناشی از این زلزله به شهرهای ساحلی آسیب فراوان رساند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
فرمایشات رهبری پیرامون حوادث 18 تیر در 21 تیر 78

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -21 اردیبهشت



665م:درماه مه سال665 ميلادي مردم مازندران با هدف ايستادگي بهتر در برابر حملات نظامي اعراب به اين استان ايران، شاپور باونديان(بانديان شاپور) از وابستگان خاندان اسپهبدان را به رياست خود (حكومت مازندران) برگزيدند. اين خانواده تا 65 سال بعد بر مازندران حكومت كرد.

 

 

1333ش:محكمه تجديدنظر نظامي تهران ۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۳۳ دكتر مصدق كه همچنان خود را نخست وزير قانوني ايران و دولت وقت را رژيم كودتا و دست نشانده خارجي معرفي مي كرد به سه سال زندان محكوم ساخت. دكتر مصدق كه از آغاز هم اين محاكمه را خلاف قانون و نا صالح اعلام داشته بود و گفته بود كه جاي محاكمه اعضاي كابينه ديوان عالي كشور است؛ نه محكمه نظامي به اين حكم هم اعتراض كرد. دستگاه دادستاني نظامي براي دكتر مصدق تقاضاي مجازات اعدام كرده بود.

 

مصدق در جلسه محكمه از فرط خستگي سر بر شانه وكيل نظامي خود گذارده

 

1337ش:21 ارديبهشت سال ۱۳۳۷ به حكم محكمه نظامي و تأييد شاه، «خسرو روزبه» سرگرد كمونيست و از اعجوبه هاي تاريخ معاصر ايران اعدام شد.

وي در تيرماه ۱۳۳۶ سالها پس از فرار و ادامه فعاليت به صورت زير زميني، در خانه اي در خيابان سيروس جنوبي (محله بازارچه اسماعيل بزاز) به دام مأموران افتاده بود. با وجود اين، دست به فرار زد ولي در جريان فرار، هنگام بالا رفتن از تير برق هدف گلوله قرار گرفت، مجروح و دستگير شد و مدتها در زندان تحت درمان بود. سرگرد روزبه قبلا هم بارها دستگير و از دست مأموران فرار كرده بود.

 

خسرو روزبه

 

1387م:گاهنامه (تقويم تاريخ) رافائل (تنها شامل رويدادهاي قرون ۱۴ و 15 ميلادي كه مولف ايتاليايي اش آن را در سال ۱۵۲۰ به پايان رسانده است) در مقدمه حوادث ماه مه ۱۳۸۷ چنين آورده است:

ايرانيان از يك فاتح تازه (امير تيمور) كه از همان نژاد چنگيزاست و از بريدن سرها بسان هندوانه لذت مي برد خواب و خوراك ندارند. او كه از يك پا لنگ است و سري بزرگ دارد با سپاهيان خود به اصفهان و شيراز نزديك مي شود، و شيراز شهر شمس الدين محمد (حافظ) است كه غزلسرا، حكيم، فرهيخته و انساندوستي چون او به دنيا نيامده است و ....».

 

1867م:يازدهم مه 1867 قدرت هاي اروپايي در اجلاس خود بارديگر و براي سومين بار در طول قرن نوزدهم مهر تاييد بر استقلال دوك نشين «لوكزامبورگ» گذاردند. اين كشور دو هزار و پانصد كيلومتر مربعي با پانصد هزار جمعيت ميان فرانسه، آلمان و بلژيك قرار گرفته و با اين كوچكي، از موسسان اتحاديه اروپا و پيشگامان عضويت در «ناتو» بوده است.


1949م:كشور قديمي و هميشه مستقل «سيام» واقع در منطقه جغرافيايي «هندوچين» 11 مه سال 1949 به «تايلند» تجديد نام داد زيرا كه بيشتر جمعيت آن (امروزه 65 ميليون نفر) از تبار «تاي» هستند، به علاوه واژه تايلند در زبان اين كشور به معناي «آزادي» است و اين سرزمين از سال 1238ميلادي كه به وجود آمده است، مستعمره و تحت الحمايه دولت ديگري نبوده است.


1967م:يازدهم ماه مه ۱۹۶۷ يك دادگاه جهاني كه به ابتكار و رياست برتراند راسل فيلسوف و رياضيدان بلندآوازه انگليسي در شهر استكهلم تشكيل شده بود پس از ۹ روز رسيدگي، چند تن از مقامات دولت وقت آمريكا را كه بدون ضرورت منطقي به جنگ ويتنام ادامه مي دادند مجرم جنگي شناخت. اين دادگاه در صدور حكم خود به قانون اساسي آمريكا كه هرگونه جنگ غيرلازم را رد و منع كرده است نيز استناد كرده بود. از آن پس بارها از اين ابتكار «برتراند راسل» استفاده شده است.

 

برتراند راسل


2004م:نهم ماه مه 2004 شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا مصاحبه با تني چند از متهمان خارجي حادثه انفجار سال 2000 رياض را كه سالها در كشور سعودي زنداني بودند در مجله تلويزيوني خود، « 60 دقيقه» پخش كرد. از اين خارجيان پنج تن انگليسي، دو نفرشان كانادايي و فرد ديگر بلژيكي است.


2004م:پراودا روزنامه قديمي چاپ مسکو كه دهها سال ارگان حزب حاكم شوروي بود و اينك با مالکيت تازه، به صورت حرفه اي (مستقل و ناوابسته) انتشار مي يابد در مقاله اي در ماه مه 2004 نوشت كه در پي افشاگري مربوط به زندان «ابو غريب» بغداد، به نظر مي رسد كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا اينك روي طناب راه مي رود(که هر لحظه احتمال سقوط او مي رود).


2004م:بهاي متوسط بنزين معمولي در آمريكا از ماه مه 2004 از هر گالن (اندكي كمتر از 4 ليتر) از دو دلار بالاتر رفت و با توجه به رسيدن بهاي نفت خام به هر بشكه 40 دلار ، «چارلي رز» روزنامه نگار آمريكايي در اين زمينه با مدير كمپاني نفتي « اكزان ـ موبيل» كه بزرگترين شركت نفتي جهان بشمار مي رود مصاحبه كرد.


2004م:بانو «يسي اكهارت» در مقاله اي در شماره 11 مه 2004 روزنامه ويرجينيان پايلوت چاپ شهر نورفك آمريكا كه بزرگترين پايگاه دريائي جهان را در خود جاي داده نوشته بود: مدارس آمريكا تلاش مي كنند تا دانش آموزان آنها از موزه هاي شهر واشنگتن به ويژه موزه تاريخ ديدن كنند.