اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 20 خرداد



1747l:دهم ژوئن سال 1747 در فتح آباد قوچان، نادرشاه در خوابگاهش به دست تنی چند از ژنرالهایش به قتل رسید و به این ترتیب ناپلئون شرق از این دنیا رفت ـ مردی كه آرزو داشت ایران را بار دیگر ابرقدرت جهان كند. دهم ژوئن درعین حال سالگشت مرگ دو زمامدار برجسته دیگر است. دو هزار و هفتاد سال پیش از قتل نادر، اسكندر مقدونی نیز دهم ژوئن (سال 323 پیش از میلاد) در بابل (جنوب غربی بغداد امروز) درگذشت و دهم ژوئن سال 1190 فردریك باربروسا (ریش قرمز) پادشاه امپراتوری مقدس (كاتولیكهای اروپا) در جریان لشكركشی به خاور میانه (جنگهای صلیبی) در رود سالف (گوک سو) در جنوب غربی آناتولی (تركیه امروز) غرق شد و عمرش پایان یافت.

 

نادرشاه


1332ش:خردادماه سال 1332 - در اوج در گیری ایران و انگلستان كه دولت تازه جمهوریخواهان آمریكا نیز وارد آن شده بود، مخالفت با اعتبارنامه برخی نمایندگان و وارد كردن اتهام به این و آن در مورد مشاركت در ربودن و قتل سرتیپ افشار توس رئیس شهربانی وقت - مسئله دیگری توجه تهرانی ها را به خود جلب كرده بود و آن معارضه شهرداری با توزیع كنندگان گوشت (عمده فروشها) بود كه 19 خرداد به اوج خود رسیده بود. در این روز امینی شهردار وقت (که در سال 1388 فوت شد) به عمده فروشها اخطار كرد كه اگر بخواهند بیش از این بازی درآورند، شهرداری خود مستقیما به توزیع گوشت میان قصابی ها اقدام خواهد كرد و چنانچه بعضی قصابها اخلال كنند؛ در هر كوچه و خیابان دكه نصب خواهد كرد و به فروش گوشت مشغول خواهد شد.

1357ش:در مراسم چهلمین روز درگذشت استاد مطهری كه با حضور آیت الله خمینی و بسیاری از روحانیون در مدرسه فیضیه قم برگزار شده بود، فلسفی واعظ معروف در خطابه ای آن دسته از سیاستمداران را به باد انتقاد گرفت كه به اظهار او، می گویند: اسلام؛ بلی، ولی روحانیون؛ نه. وی گفت كه همین ها در زمان حكومت دكتر مصدق همین شعار را علم كردند و موجب تضعیف و برانداخته شدن او شدند و ....

 

صالحیار سردبیر وقت روزنامه اطلاعات

 

1359ش:بیستم خرداد 1359 پس از تصویب 180 اعتبارنامه، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران آغاز بكار كرد. پیش از انتخاب هیات رئیسه مجلس، ریاست سنی آن با یدالله سحابی بود.

درجلسه 20 خرداد اعتبار نامه های دریادار دكتر احمد مدنی نماینده منتخب كرمان، هاشم صباغیان و علی اكبر معین فر كه با اعتراض رو به رو شده بود به كمیسیون تحقیق ارجاع شد و اعلام گردید كه شورای نگهبان كه بدون موجودیت آن مجلس نمی تواند قانون وضع كند هفته بعد آغاز بكار خواهد كرد.

 

دریادار دکتر مدنی


1213م:دهم ژوئن (بیستم خرداد) زادروز فیلسوف ایرانی، صوفی و عارف بزرگ فخرالدین ابراهیم است كه در سال 1213 میلادی در نزدیكی شهر همدان به دنیا آمد و راه مولوی را ادامه داد. فخرالدین كه 76 سال عمر كرد بر افكار بسیاری از فلاسفه پیش از خود تفسیر نوشت، از جمله بر عقاید «ابن عربی». لمعات یكی از تالیفات اوست. وی شعر نیز می سرود.

 

2008م:سال 2008 و دو ماه پیش از تشکیل کنوانسیون حزب دمکرات آمریکا جهت تعیین نامزد حزب در انتخابات نوامبر آن سال ریاست جمهوری ، جو بایدن سناتور ایالت دلیور (دلور) و یکی از داوطلبان نامزدی آن حزب گفته بود که با تجربه و آگاهی اندک «باراک اوباما» که (یک وکیل قضایی در شیکاگو بود) از سیاست خارجی، تاریخ تحولات گیتی و مسائل جهانی اگر انتخاب شود آمریکا در هرگونه بحران جهانی آسیب فراوان خواهد دید و با توجه به روند وضعیت جهان، او (بایدن) یقین دارد که وقوع یک بحران شدید نزدیک است و .... کنوانسیون حزب دمکرات در ماه آگوست برگزار شد.

 


1895م:امانوئل ولیكوفسكی نویسنده ای كه درباره كائنات، پیدایش «ونوس» و احتمال برخورد ستارگان با یكدیگر كتاب نوشته و عقاید تازه ای در این زمینه ها بیان داشته است دهم ژوئن سال 1895 به دنیا آمد.

 

ونوس


1903م:ده روز پس از قتل پادشاه صربستان، جزئیات این رویداد انتشار یافت، از این قرار: چند سرهنگ ارتش صربستان با یك هنگ سرباز سی ام ماه مه سال 1903 در ساعات شب به كاخ الكساندر اوبرنویچ اول پادشاه وقت صربستان حمله بردند و او و همسرش «دراگا» را كشتند. الكساندر با محافظانش تا ساعت 4 بامداد مقاومت كرده بود.

با قتل الكساندر دودمان اوبرنویچ منقرض شد و سلطنت به دودمان كارا (قره) جورجویچ (جورج سیاه ) انتقال یافت. میلوخ اوبرنویچ و جورج سیاه از قهرمانان استقلال صربستان و كرواسی و اخراج عثمانیان از این دو سرزمین بودند كه به همین سبب حكومت این سرزمین ها یكی پس از دیگری به خاندان آندو داده شد.

 

پادشاه مقتول

 

1924م:گیاكومو ماتئوتی رئیس فراكسیون سوسیالیستها در پارلمان ایتالیا در پی انتقاد شدید از اظهارات موسولینی رئیس وقت دولت ایتالیا روز 10 ژوئن 1924 در راه خانه اش ربوده شد و جسد او سه روز بعد در خارج از شهر به دست آمد.

اختلاف نظر او با موسولینی از زمانی آغاز شد كه موسولینی به دفاع از آن دسته از صاحبان صنایع سخن گفته بودكه در كارشان موفق و در پیشرفت ایتالیا و قدرتمند كردن آن موثر بوده اند. ماتئوتی گفته بود كه این حمایت موسولینی باعث افزون شدن ظلم این جماعت به كارگران و اسثتمار هرچه بیشتر آنان می شود.

در پی كشف جسد ماتئوتی ، سوسیالیست ها با برگزاری تظاهرات خواهان بركناری موسولینی شدند ، ولی پادشاه ایتالیا قبول نكرد كه موسولینی در آن قتل دست داشته و پیشنهاد بركناری وی را رد كرد.

 

ماتئوتی

 

1952م:ادیب شیشكلی مرد نیرومند وقت سوریه 10 ژوئن 1952 در واكنش به ادعای وارده به ملك طلال پادشاه اردن كه به بیماری روانی دچار شده است! اعلام كرد كه این ادعا ساخته و پرداخته دولت انگلستان است كه می خواهد او را كه مخالف وحدت عراق و اردن است از سلطنت معزول كند (شیشکلی این مطلب را زمانی بیان داشت که هنوز ملک طلال به بهانه بیماری روانی برکنار نشده بود. طلال چند روز پیش از اعلام این مطلب به سفارت انگلستان در پاریس رفته بود و به سران دولت لندن دشنام داده و آنان را استعمارگر خوانده بود).

 

شیشکلی

 

2004م:«جی. برینكلی» هشتم ژوئن 2004 در نیویورك تایمز نوشت: چند مامور سابق «سیا» به او گفتند كه ایاد علاوی كه از سوی شورای حاكمیت منصوب آمریكا در عراق به سمت نخست وزیر موقت این كشور تعیین شده است سازمانی را در تبعید اداره می كرد كه اوایل دهه 1990 تحت نظارت «سیا» به قصد سرنگونی صدام حسین گروهی را به بغداد فرستاده بود تا خرابكاری و بمب گذاری كنند و این افراد اعزامی از طریق شمال عراق وسائل منفجره و اتومبیل انفجاری به بغداد قاچاق كرده بودند، ولی این خرابكاری ها نتوانست به حكومت صدام آسیب بزند.

برینكلی ضمن بردن نام این ماموران سابق سیا اضافه کرده بود كه این خرابكاری ها بین سالهای 1992 تا 1995 صورت گرفت. این ماموران محل خرابكاری ها را بیان نداشتند ولی در آن زمان پلیس عراق چند مورد بمب گذاری از جمله انفجار سینما و اتوبوس مدرسه را گزارش كرده بود كه تلفات سنگین داشتند. رابرت بائر مامور سابق سیا به برینكلی گفته بود كه انفجار پرتلفات اتوبوس مدرسه در بغداد كه به مرگ چندین كودك انجامید كار عوامل «علاوی» بود و در این زمینه «كنت پولاك» تحلیلگر سیا اظهارداشت كه دزد را فرستاده بودند تا دزد را بگیرد.

 

ایاد علاوی


2004م:تفسیرها درباره قطعنامه 32 ماده ای مصوب هشتم ژوئن 2004 شورای امنیت مربوط به عراق حاكی از آن بود كه این قطعنامه كه چهار بار هم مورد اصلاح عبارتی قرار گرفته بود كارآیی نخواهد داشت و رویدادهای بعدی ثابت خواهد كرد كه وضعیت را در عراق تغییر نخواهد داد و مسائل همچنان پیچیده تر و بغرنج خواهند شد زیرا كه حسن نیّت در تنظیم آن وجود نداشته است. اصحاب نظر در همان زمان (روزهای اول و دوم پس از تصویب قطعنامه) گفته بودند این قطعنامه كه برغم ادای چند دولت به مخالفت، به آسانی خوردن آب به اتفاق آراء از تصویب گذشت به دولت موقّت عراق و وضعیت این كشور كه بدون مجوز سازمان ملل به اشغال نظامی در آمده است مشروعیت و اعتبار بخشیده! و به همین نسبت در چشم جهانیان از اعتبار سازمان ملل كاسته شده است.

 

2004م:در قطعنامه آمده است كه ماندن و رفتن نیروهای خارجی (در آن زمان 138 هزار آمریكایی و 25 هزار نظامی بیگانه دیگر) منوط به خواست دولت عراق است. در تفسیر این ماده از قطعنامه، اصحاب نظر عموما گفته بودند كه این جمله برای راضی كردن افكار عمومی بوده و گرنه در عمل، دولت بغداد بدون اشاره واشنگتن خروج نیروها را تقاضا نخواهد كرد و تازه، خروج نیروی نظامی به دلایل لجستیك، سریع و فوری نیست و خروج كامل آن ماهها و بلكه سالها طول می كشد. به علاوه، آمریكا به عراق نرفته است كه خارج شود. دولت آمریكا از نیمه اول قرن بیستم و به ویژه از زمان جنگ جهانی دوم برنامه داشت كه جای انگلستان را در خاورمیانه حساس و نفتخیز بگیرد و در عراق كه مركز آن است استقرار یابد. بهانه تراشیدن برای ماندن آمریكا در عراق كاری بسیار آسان خواهد بود. فرانسه، آلمان، و كانادا این را می دانستند كه در این قطعنامه تعهدی برای اعزام نیرو به عراق و شریك آمریكا شدن نسپردند. امروزه (ژوئن 2004) در عراق، آمریكا با گروههای غیر دولتی مقاومت درگیر است اما در آینده مدعّیان نیرومندتر و علنی تری خواهد داشت كه «دولت» و نیرومند خواهند بود. روسیه شریك نظامی آمریكا در عراق نشد زیرا كه در آینده یكی از این مدعیان بالقوه خواهد بود.


2004م:دهم ژوئن 2004 وزیران 34 كشور عضو سازمان كشورهای قاره آمریكا در پایان اجلاس دو روزه خود در شهر«كیتو» به فساد اداری در این منطقه از جهان اعلان جنگ دادند.

این وزیران در نشست خود پذیرفتند كه وجود فساد اداری و لانه كردن آن در سازمانهای دولتی و غیر دولتی آمریكای لاتین از رشوه و پارتی بازی تا اختلاس، جعل و كلاهبرداری رشد اقتصادی آمریكای لاتین را مانع شده، دمكراسی را آبكی و ضعیف ساخته و عوام الناس را ناراضی و نومید كرده به گونه ای كه هركس آرزوی مهاجرت از وطن را دارد. در پی همین اجلاس، كار فساد زدایی آغازشد و چهره آمریكای لاتین سریعا در حال عوض شدن است.

 

1580: « لویس واز دو كاموس» شاعر ملی پرتغال ( همانند فردوسی ما ) در گذشت.

1610: مهاجران هلندی در مانهتان ( شهر نیویورك ) مستقر شدند و آن را نیو آمستردام نامیدند. بعدا انگلیسی ها این منطقه را از دست هلندی ها خارج ساختند.

1793: در جریان انقلاب فرانسه، در پی دستگیری سران ژیریدن ها (میانه روها) قدرت به دست ژاكوبن ها (تندروها) و از جمله ربسپیر افتاد، دوران بازداشت و اعدام (عصر وحشت) آغازشد كه مآلا به شكست و پایان یافتن انقلاب انجامید.

1801: لیبی ( حكومت طرابلس ) به دولت وقت امریكا كه حاضر به پرداخت پول مورد مطالبه ( باج دریایی ) نبود اعلان جنگ داد.

1848: خط تلگراف نیویورك به شیكاگو بكار افتاد.

1989: در جریان جنگ دولت واشنگتن با اسپانیا که باعث ظهور امپریالیسم آمریکا شد نیروهای این کشور در جزیره کوبا پیاده شدند.

1916: به تحریك انگلیسی ها كه نسبت به سرزمین های عربی نظر داشتند مخالفت سران عرب با سلطه عثمانی علنی شد.

1940: روزولت رئیس جمهور ایالات متحده که در انتظار فرصت برای ورود به جنگ جهانی دوم بود و زمینه سازی می کرد سیاست ها و رفتار دولت وقت ایتالیا را مورد انتقاد قرارداد و توسعه طلبانه و تجاوزکارانه خواند.

1940: نیروهای ژنرال اروین رومل در جریان تصرف فرانسه به دریای مانش رسیدند و با از پای درآمدن فرانسه در اروپا ، سوریه و لبنان ــ دو سرزمین تحت الحمایه آن در خاور میانه به تصرف انگلستان درآمدند. در همین روز از همین سال نروژ نیز خود به آلمان تسلیم كرد.

1946: جمهوری ایتالیا تاسیس خود را رسما اعلام داشت.

1967: جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل که ضمن آن اسرائیل صحرای سینا، غزه، غرب رود اردن، بیت المقدس شرقی و جولان را تصرف کرده بود از بیم مداخله شوروی پایان یافت پایان یافت. این جنگ که در آن 9 دولت عربی شرکت کرده بودند بر وخامت مسئله و اسرائیل افزود.

1976: كمیسیون ویژه سنای آمریكا (معروف به راكفلر) یازدهم ژوئن 1976 اعلام كرد كه «سیا» از وظایف خود تجاوز كرده و 3 هزار پرونده برای آمریكائیان تشكیل داده است. طبق قانون تاسیس، سیا برای جمع آوری اطلاعات در باره فعالیت خارجیان به وجود آمده است و امنیت داخلی از وظایف «اف. بی. آی.» است. این اتهام در دوران حكومت جورج بوش (پسر) به اف بی آی و سایر سازمانهای امنیت آمریكا وارد آمده است كه برغم اصول قانون اساسی به استراق سمع و اموری از این قبیل در آمریكا دست زده اند. پس از انتشار گزارش كمیسیون راكفلر (گزارش ژوئن 1976)، فعالیت های «سیا» در مورد اتباع آمریكا محدود شد.

2000: حافظ اسد ژنرال هوایی پیشین و رهبر سوریه كه دولتمردی بسیار باهوش شناخته شده بود در 70 سالگی درگذشت و بعدا پسرش، بشار، كه یك پزشك است به ریاست كشور سوریه انتخاب شد.


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 30 خرداد برابر با 20 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -20 اردیبهشت



1119م:وقوع جنگ ساوه ميان سلطان سنجر سلجوقي و برادرزاده اش سلطان محمود را دهم ماه مه 1119 نوشته اند كه در اين نبرد، نيروهاي سنجر (پادشاه سلجوقي وقت) پيروز شدند. با وجود اين، سنجر سلطان محمود را بخشيد، ولي از اختيارات او كه حاكم مناطقي از ري تا موصل و ازجمله شهر بغداد بود كاست و بهروز را كه توسط سلطان محمود سلجوقي از سمت كلانتر بغداد بركنار شده بود به اين مقام بازگردانيد كه نوعي تحقير سلطان محمود تلقي شد ولي واكنش نشان نداد. قلمرو سلجوقيان به ويژه در زمان سنجر توسط اميرزادگان خودمختار اداره مي شد كه با وجود همزمان بودن دوران آنان با جنگهاي صليبي در آسياي غربي، دائما با هم سر ستيز داشتند و برسر يكديگر مي تاختند و قتل و كشتار به راه مي انداختند.

 

1307ش:بيستم ارديبهشت سال ۱۳۰۷، ايرانيان نخستين سالگرد لغو كاپيتولاسيون را در سراسر كشور جشن گرفتند. كاپيتولاسيون يك ضعف بزرگ ايران در اواخر سلطنت قاجارها بود كه از فرط ضعف نظامي، شعور سياسي و بي خبري از قضاوت تاريخ حاضر شده بودند اجازه دهند كه اتباع قدرت هاي بزرگ وقت در صورت ارتكاب جرم (حتي سوء قصد نسبت به جان شاه قاجار، مثال: محمدعلي شاه) در سفارتخانه هاي مربوط محاكمه شوند. كاپيتولاسيون به صورتي ديگر در اوايل دهه 1340 به ايران بازگشت ولي تنها نظاميان آمريكايي در ايران را شامل مي شد.


1332ش:19 ارديبهشت۱۳۳۲ دكتر مصدق شاه را وادار كرد كه اداره امور املاك پهلوي را به دولت واگذار كند. اين املاك را رضا شاه تملك كرده بود كه پس از تبعيدش، بسياري از مالكان قبلي آنها اعلام كرده بودند كه از ترس و از روي اجبار املاك خود را به مبلغي ناچيز به رضاشاه فروخته و يا اينکه به او هديه بودند. دولت وقت (پس از شهريور 1320) براي رسيدگي به اين شکايات و استرداد املاک يک دادگاه ويژه اختصاص داده بود که سالها سرگرم بکار بود.


1344ش:در اين روز در سال ۱۳۴۴قانون تشكيل خانه هاي انصاف در روستاها و قصبات به منظور رسيدگي به حل اختلافات قضايي روستائيان كشور و رفع نياز آنان از مراجعه به مراكز قضايي در شهرها از تصويب گذشت.


1863م:جان ميل انديشمند انگليسي قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ با انتشار رساله اي ابراز نظر كرد كه براي تكميل دمكراسي در يك كشور دست كم پنجاه سال وقت لازم است. به باور جان ميل، تا كه افراد بالغ يك جامعه براي دادن «رأي» به حرف اين و آن گوش كنند، درآن جامعه (محله، شهر و يا كشور) دمكراسي واقعي برقرار نخواهد شد.


1872م:بانو ويكتوريا وودهول روزنامه نگار آمريكايي و ناشر هفته نامه «وودهولVictoria Woodhull» با اين كه هنوز قانون اساسي ايالات متحده (آمريكا) اجازه شركت در انتخابات را به زنان نداده بود دهم ماه مه 1872 خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري اين فدراسيون كرد. وي همزمان با تبليغ براي خود، از حق بانوان به راي دادن و راي گرفتن نيز دفاع مي كرد ولي در روز راي گيري، وي و ساير بانوان را به محل صندوقها راه ندادند و چون او در برابر پليس مقاومت كرد موقتا بازداشت شد.

 

وودهول

 

1768م:نورث بريتون» به دستور شخص پادشاه انگلستان در ارگ لندن (برج لندن) بازداشت شد. وي در اين مقاله از متني كه در شماره 45 نشريه اش (منتشره در سال 1763) نوشته بود به دفاع پرداخته بود. ويلكس به خاطر آن متن مدتي زنداني بود. وي در آن متن، نطق پادشاه در جلسه افتتاحيه سالانه مجلس نمايندگان را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: پادشاه در اين نطق از قرارداد صلح پاريس كه به زيان انگلستان بود تمجيد كرد.

 

مجسمه ويلکس در لندن


1857م:«سه پوي هاي هندي («سه يويSepoy» همان واژه پارسي سپاه است كه در هندوستان تغيير تلفظ داده است)» و به ويژه سووار هايSovar آن (بازهم واژه پارسي «سوار») پس از اين كه متوجه شدند استخدام آنان از سوي كمپاني هند شرقي به منظور محافظت از اموال اين كمپاني نبوده و براي تصرف و استعمار وطنشان است دهم ماه مه سال 1857 دست به نافرماني زدند كه منجر به جنگ خونين و پرتلفات هنديان و انگليسي ها به ويژه در مناطق شمالي و مركزي هند شد.


1945م:نهم ماه مه سال ۱۹۴۵، 36 ساعت پس از اين كه درياسالار دونيتس رئيس تازه دولت آلمان اعلاميه تسليم بدون قيد و شرط كشورش را امضاء كرد و نمايندگان اعزامي ستاد کل ارتش آلمان آن را به صورت جداگانه به فرماندهان نيروهاي شوروي و متفقين غربي تسليم و در حضور آنان و مراسم عکسبرداري «امضاي مجدد» کردند؛ سران دولتهاي فاتح، پايان جنگ جهاني دوم را در جبهه هاي اروپا اعلام داشتند - جنگي كه پنج سال و چند ماه طول كشيده، 55 ميليون كشته تلفات داشته و نيمي از اروپا را كاملاً ويران ساخته بود. تلفات شوروي در اين جنگ ۲۷ ميليون كشته و بيش از مجموع تلفات ساير كشورهاي درگير در اروپا بود.

 

درياسالار دونيتس

 

2006م:در راي گيري دهم مه 2006 پارلمان ايتاليا Giorgio Napolitano جيورجيو ناپوليتانو (ناپلي) 81 ساله به رياست جمهوري ايتاليا انتخاب شد. وي يك سناتور كمونيست بود كه از سوي پرودي چپگرا نامزد آن مقام شده بود. نخستين كار رئيس جمهور تازه امضاي حكم نخست وزيري پرودي بود.

 

جيورجيو ناپوليتانو