اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -20شهریور



226م:پاره ای از مورخان، یازدهم سپتامبر سال 226 میلادی (شهریور ماه) را سالروز جنگ هرمزدگان (نزدیكان بهبهان) ذكر كرده اند و از آن به نام جنگ داخلی ایرانیان نام برده اند. در این جنگ اردشیر پاپكان حاكم پارس بر اردوان پنجم شاه اشكانی غلبه كرد كه با كشته شدن وی حكومت 476 ساله اشكانیان پایان یافت. اردشیر برغم علاقه ای كه به کرمان داشت و پیش بینی می شد كه این شهر را مركز حكومت خود قرار دهد، پایتخت را از تیسفون (كنار دجله و 35 کیلومتری جنوب بغداد امروز) منتقل نكرد. ساسانیان در طول حكومت چهار قرنی خود مانع از ورود نژاد نیمه زرد از آسیای مركزی به قلمرو ایران در "فرارود" شدند؛ آنان كوشش داشتند كه اختلاط نژاد در ایران صورت نگیرد. به علاوه، امكان ندادند كه حكومت روم در آسیا پیشروی كند. آئین زرتشت را دین رسمی ایرانیان قرار دادند و رومیان را وادار كردند كه پیروان آن را در قلمرو خود مخصوصا در بالكان تحمل كنند. ساسانیان كه اردشیر سر سلسله آنانست پایه گذار یك ناسیونالیسم افراطی در ایران بوده اند.

 

مجسمه اردشیر پاپکان

 

1954م:یازدهم سپتامبر سال 1954 (20 شهریور 1333) فرمانداری نظامی تهران اعلام كرد كه سازمان نظامی حزب توده ایران را كشف كرده، اعضای آن در ارتش، ژاندارمری و شهربانی شناخته شده اند و دستگیال ری آنان ادامه دارد. فرمانداری نظامی به دلیل ادامه بازپرسی از دستگیر شدگان كه اشاره كرده بود دهها نفرند توضیح بیشتری در این باره نداده بود. كشف این سازمان یك سو چند روز پس از كودتای 28 امرداد 1332 صورت گرفت و هنوز این معما لاینحل باقی مانده است كه چرا حزب کمونیست توده با این سازمان نیرومند نظامی و تشكیلات وسیع خود نتوانسته بود كودتای 28 امرداد را درهم شكند.

شمار افسران دستگیر شده بعدا از یكصد تن هم تجاوز كرد كه عده ای از آنان اعدام و بقیه به زندان طولانی محكوم شدند و گروهی هم كه به صورت هوادار بودند اخراج و در اختیار وزارت كار گذارده شدند. از همین زمان حزب توده بیش از گذشته زیرزمینی شد.

سه دهه بعد (اوایل دهه 1980) هم "مک فارلین" مشاور ویژه ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا در امور امنیت ملی با دادن اطلاعات نادرست به جمهوری اسلامی که شوروی نیروی عظیمی را در قفقاز برای تصرف ایران و سپردن حکومت آن به حزب توده مستقر ساخته و سازمان نظامی این حزب باردیگر فعال شده و به شوروی اطلاعات محرمانه می دهد باعث شد که حزب توده توسط مقامات تهران قلع و قمع شود.

 

1823م:یازدهم سپتامبر سالگشت درگذشت «دیوید ریكاردوDavid Ricardo» اقتصاددان انگلیسی است كه در سال 1823 فوت شد. وی كه یك اقتصاددان كاپیتالیست بود اصول متعدد به دست داده است از جمله رابطه پول و جمعیت را. طبق این اصل، هرچه دستمزدها بالا برود و پول در دسترس عوام الناس زیادتر باشد، جمعیت بیشتر می شود زیرا كه این قشر (طبقه مزد بگیر) وقتی كه خود را در رفاه ببیند نگران تعدد فرزندانش نخواهد بود و در نتیجه، جمعیت بدون توجه به ظرفیت منابع كشور افزایش می یابد و پس از رسیدن این جمعیت به سن كار، بیكاری و متعاقب آن فقر ظاهر می شود كه عصیان و شورش و انواع جرائم را به دنبال خواهد داشت.

توصیه دیگر ریكاردو این است كه هر ملت توجه خود را معطوف به محصولاتی كند كه امكان تولید آنها را دارد و در طول تاریخ به این تولیدات شهرت یافته است. با پیروی از این روش، تولیدات ملل مرغوبتر شده و تجارت رونق خواهد یافت و سهلتر خواهد شد. به همین دلیل ریكاردو برضد «پروتكشنیسم» و حمایت «به هر قیمت» از صنایع داخلی است، و می گوید كه چنین حمایتی باعث نامرغوب و گران بودن تولید می شود. ریكاردو كه حامی رقابت آزاد كالا در بازار است، پروتكشنیسم را عامل جلوگیری از پیشرفت تولیدات یك ملت، و نیز به زیان مصرف كننده می داند. عقاید ریكاردو كمكی بزرگ به لغو پروتكشنیسم (سیاست حمایت از صنایع داخلی، حتی اگر كالای نامرغوب و گران تولید كنند) در انگلستان قرن 19 و پیشرفت تولیدات صنعتی این كشور شد.

 

Ricardo


2005م:دهم و یازدهم سپتامبر 2005 تفسیر رسانه ها عمدتا درباره انتخابات مصر بود كه حسنی مبارك ژنرال هوایی سابق بار دیگر برنده آن اعلام شده بود. تفسیر نگاران پیروزی مبارک را، شكست دمكراسی خوانده بودند. یک مفسر سویسی نوشته بود: تعریف دمکراسی که از سال 508 پیش از میلاد مطرح است بر این مدار قراردارد که همه افراد جامعه متساوی الحقوقند و باید یکسان به قدرت دسترسی داشته و در مدیریت عمومی جامعه سهیم باشند. همچنین رضایت اكثریت ملت شرط مشروعیت دولت است كه در انتخابات مصر، تنها 23 درصد شركت كرده بودند، یعنی 77 درصد با عدم مشاركت، به روش انتخابات «نه» گفته بودند و تازه، مبارك با 88 درصد همین اقلیت مردم می خواهد شش سال دیگر حكومت كند و طول ریاست خود بر مصر را به 30 سال برساند (مساوی با یک پادشاه). قانون اساسی سال 1971 مصر، نظام این كشور را سوسیال دمكراسی اعلام كرده كه بنظر می رسد دقیقا رعایت نمی شود و از سوسیال دمكراسی واقعی خبری نیست. در انتخابات دهه اول سپتامبر 2005 مصر به نامزدهای بیشتری اجازه شركت داده شده بود، ولی این كار در نتیجه انتخابات تغییری نداد!.


1683م:یازدهم سپتامبر1683 ارتشهای متحد اروپای مركزی مركب از 130 هزار نظامی ارتش 140 هزار نفری عثمانی به فرماندهی قره مصطفی را در نزدیكی شهر وین شكست دادند. این آخرین تعرض عثمانی ها به شهر وین بود. در سال 1529 نخستین تجاوز عثمانی به وین و محاصره طولانی این شهر نیز شكست خورده بود.

 

1888م:امروز در كشورهای آمریكای لاتین روز معلم و ابراز قدردانی از «سارمینتوDomingo F. Sarmiento Albarracin» است كه11 سپتامبر 1888 درگذشت. رسانه هایی كه به این مناسبت، مطلب نوشته اند تاكید براین دارند كه اگر هر ملتی از «خدمتگزاران بدون چشمداشت» خود چنین قدرشناسی هایی بعمل آورد، جهان پر از افراد فداكار خواهد شد كه برای بهبود و پیشرفت جامعه خود تلاش بدون مزد خواهند كرد. سارمینتو یك معلم آرژانتینی بود كه در كلاس درس و در نوشته هایش در مطبوعات از اشتباهات دولت علنا انتقاد می كرد و به همین سبب برای ده سال از كشور تبعید شد. وی در این ده سال به كشورهای اروپایی، ایالات متحده و كانادا سفر كرد و درباره سیستم آموزش و پرورش عمومی این ممالك و پیروزی های آنها به مطالعه پرداخت و در این زمینه چند كتاب نوشت. در بازگشت به كشور، آرژانتینی ها كه متوجه دلسوزی و زحمات و نیات خوب او شده بودند، با التماس و درخواست وی را راضی به ورود به سیاست كردند، نخست او را به شورای شهر و مجلس فرستادند و سپس رئیس جمهوری كردند. سارمینتو در این مقام افكار خود را در زمینه آموزش و پرورش درست، رایگان و یكنواخت در آرژانتین پیاده كرد و چون نتایج خوب بود، همه كشورهای آمریكای لاتین آن را اقتباس كردند و نمایندگان آنها در یك اجتماع بزرگ در پاناما به منظور قدرشناسی، سالروز درگذشت سارمینتو را روز معلم در سراسر آمریكای لاتین اعلام كردند كه دهها سال است رعایت می شود.

 

Sarmiento

 

1941م:11سپتامبر سال1941 چارلز لیندبرگ Lindbergh هوانورد پرآوازه آمریكایی و نخستین انسانی كه بدون توقف، با یك هواپیمای یك موتوره عرض اقیانوس اطلس را پیمود و از آمریكا به پرواز درآمد و در اروپا بر زمین نشست در نطق شدیداللحنی تاكید كرد كه دولت انگلستان، یهودیان، روزولت و اطرافیان او توطئه كرده اند كه پای آمریكا را به جنگ اروپائیان (جنگ دوم جهانی) بكشانند. لیندبرگ در این زمینه مبارزه کوتاه مدتی را آغاز كرد كه نتیجه بخش نبود.

 

Lindbergh


1948م:11 سپتامبر سال 1948 نخستین جنگ میان هند و پاكستان بر سر كشمیر آغاز شد. در همین روز محمدعلی جناح بنیادگذار كشور پاكستان نیز درگذشت. از آن زمان تاکنون (سال 2008) دو جنگ دیگر بر سر همان مسئله میان هند و پاکستان که پیش از سال 1947 یک کشور را تشکیل می دادند روی داده است و راه حلی هم برای مسئله کشمیر به دست نیامده است.

 

1956م:یازدهم سپتامبر سال 1956 دولت شوروی فاش كرد كه در چهارم سپتامبر (یك هفته پیش از آن) كمكهای نظامی و تسلیحاتی قابل ملاحظه ای در اختیار افغانستان گذارده است تا بتواند با تكیه بر آنها از بی طرفی خود دفاع كند كه بی طرفی و ثبات افغانستان تضمینی برای حفظ صلح و پیشرفت اقتصادی تمامی منطقه مربوط است. در اعلامیه دولت مسكو تاكید شده بود كه این دولت به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد كه افغانستان از جاده بیطرفی و عدم تعهد خارج شود، و ناآرامی در مرزهای جنوب شرقی خود را هرگز تحمل نخواهد كرد. حفظ بی طرفی افغانستان اساس سیاست خارجی شوروی در قبال منطقه و آسیای جنوبی خواهد بود و خرسند است كه هند نیز چنین سیاستی را دنبال می كند.

"تاریخ" نشان داده است که مسکو از سال 2001 عملا ناآرامی در افغانستان را تحمل کرده است. استقرار نظامی "ناتو" که اتحادیه ای ویژه منطقه اتلانتیک شمالی (آمریکای شمالی و اروپای غربی) است در افغانستان هنوز صدای اعتراض مسکو را بلند نکرده است!.


1971م:در همین روز در سال 1971 نیكیتا خروشچف رهبر پیشین شوروی كه تلاش كرد چهره دیگری از سوسیالیسم ترسیم كند در 77 سالگی درگذشت. در وفاداری خروشچف به سوسیالیسم (تحقق عدالت در جامعه و تامین برابری اجتماعی ـ اقتصادی مردم) تردید نبود و اگر بركنار نشده بود، شاید که سوسیالیسم در شوروی شكست نمی خورد. خروشچف با انتقاد علنی از استالین خواست كه خودرا از گذشته كرملین جدا كند، ولی با همین عمل سكه ای را شكست كه دیگر مرمت نشد. او در سفر به آمریكا با حرفهای طنزگونه و رفتار توام با شوخی خود خواست با مهارت تمام از نظام موجود غرب و راه و روش آمریكایی انتقاد كند. وی در جلسه 12 اكتبر 1960 مجمع عمومی سازمان ملل دو بار كفش خود را به علامت اعتراض به نطق دو ناطق ضدشوروی از پایش درآورد و بر میزی كه نشسته بود كوبید و با این عمل نیز نشان داد كه نزاکت های دیپلماتیک غرب را به هیچ می شمارد و سازمان ملل هم مرجعی چندان جدی نیست.

برخی از خاطره نگاران (بدون ارائه سند) نوشته اند که خروشچف در محافل غیر رسمی چند بار گفته بود که ایکاش حزب سوسیال دمکرات روسیه (در سال 1912) تجزیه نشده بود و یا اینکه بلشویکها پس از انقلاب، تا دهها سال و دست کم یک نسل راه منشویکها (سوسیالیستهای ملایم - سوسیال دمکراتها) را در پیش گرفته بودند و همچنین؛ ای کاش که لنین دست کم ده سال دیگر زنده می ماند و کارها به دست استالین نمی افتاد. تردید دارم که بشود یک ایدئولوژی را با زور و خشونت پیاده کرد.

 

نیکیتا خروشچف


1973م:11سپتامبر سال 1973 سالروز پایان حكومت سالوادور آلنده رئیس جمهور سوسیالیست كشور شیلی است. در این روز جمعی از نظامیان شیلی به ریاست ژنرال اوگوستو پینوچت (پینوشه) كاخ ریاست جمهوری شیلی را محاصره كردند. آلنده با تفنگی كه قبلا فیدل كاسترو به او هدیه كرده بود به میان مدافعان كاخ رفت و ضمن مبادله گلوله كشته شد. همسر او همان روز اعلام كرد كه كودتای نظامیان با كمك و نقشه واشنگتن و به دست CIA انجام شده است. آلنده كه در سال 1970 به ریاست جمهوری شیلی انتخاب شده بود بسیاری از شركتهای آمریكایی فعال در شیلی را ملی كرده بود. كمپانی آمریكایی «آی تی تی» در ساقط كردن آلنده نقش موثر داشته است. آلنده كه افكار ماركسیستی داشت پس از روی كارآمدن، تلاش كرد كه سوسیالیسم را در شیلی در چارچوب دمكراسی و با تعاونی كردن موسسات پیاده كند كه توام با خشونت نباشد ـ همین روشی كه كمونیستها پس از فروپاشی شوروی در پیش گرفته اند.

 

دكتر آلنده و دكتر چه گوارا ــــــــــــــــــــــــ دكتر آلنده

 

2001م:11سپتامبر سال 2001 كه در آمریكا به روز ناین ایلون (9 ـ 11) معروف شده است، جهان با عملیات بی سابقه ای كه انتظار آن نمی رفت رو به رو شد. تنی چند و عمدتا از اتباع دولت سعودی با نقشه قبلی، در آسمان ایالات متحده چند هواپیمای مسافربر را ربودند و آنها را بر برجهای دوقلوی شهر نیویورك (World Trade Center) و نیز بر ساختمان وزارت دفاع امریكا (پنتاگون) کوبیدند که ضمن آن جمعا

2 هزار و 974 تن كشته شدند و جهان با نوع تازه ای از جنگ و مبارزه رو به رو شد كه «گرهارد شرودر» صدراعظم وقت آلمان آن را "جنگ غیردولتی" نام نهاد. یكی از هواپیماهای ربوده شده بر اثر مقاومت مسافران كه با سلفون از برخورد دو هواپیما با برجهای نیویورك آگاه شده بودند برفراز پنسیلوانیا سرنگون شد و در ناحیه شنکسویل (Shanksville) بر زمین افتاد و همه سرنشینانش کشته شدند. ظاهرا ربایندگان این هواپیما در نظر داشتند كه آن را بر كاخ سفید و یا ساختمان كنگره آمریكا بكوبند، زیرا كه هواپیما را از مسیر اصلی به سوی شهر واشنگتن تغییر جهت داده بودند.

 

برج دوقلوی نیویورك پس از برخورد هواپیماها


2001م:با این همه دقتی كه پس از رویداد 11 سپتامبر 2001 در فرودگاههای آمریكا صورت می گیرد نهم سپتامبر 2003 یك مرد جوان بدون این كه كسی متوجه شود خود را در صندوق چوبی قرار داد و با هوپیما از نیویورك به دالاس تكزاس منتقل شد. وی كه خودرا «چارلز مكینلی» معرفی کرده بود در یك انبار كالا در نیویورك كار می كرد كه طبق اظهار خود او ، ضمن كار ناگهان به كله اش زد كه خود را در صندوق چوبی ویژه حمل كامپپوتر به ابعاد یك متر و پنج سانتیمتر در 90 سانتیمتر قرار دهد و قبلا نشانی خانه والدینش در شهر دالاس را روی صندوق بچسباند و به صورت بار به دالاس برود و بدون این كه پولی داده باشد از والدینش دیدن كند!.

صندوق حاوی چارلز در میان صندوقهای دیگر به فرودگاه منتقل و به هواپیمای شركت «كیتی هاك كارگو» بارگیری و هواپیما پس از دو توقف بین راه در فرودگاه دالاس برزمین نشست و صندوق حاوی چارلز كه 165 سانت قد و 137 كیلو گرم وزن داشت با "لیفت تراك" به كامیون حمل و به خانه والدینش انتقال یافت. مادر چارلز در قبول صندوق كه سفارش آن را نداده بود تردید داشت و با راننده وارد بحث شد. چارلز كه جر و بحث آنها را می شنید در صدد بر آمد از فرصت استفاده كند صندوق را باز و فرار كند زیرا اگر به انبار بازگشت داده می شد مرگ او از گرسنگی و تشنگی قطعی بود. ولی هنگام بازكردن صندوق، راننده متوجه او شد و جریان را به پلیس اطلاع داد و چارلز به زندان منتقل شد تا دادگاه به کار او رسیدگی کند. چون پرونده دارای زندانی بود (زندانیدار رقم خورده بود) قاضی مربوط دو روز بعد (یازده سپتامبر 2003) به آن رسیدگی کرد. قاضی پس از شنیدن اظهارات نماینده دادستان شهر، اعلام کرد که نمی تواند چارلز را در زندان نگهدارد زیرا كه در قانون چنین عملی جرم شناخته نشده است.

 

چارلز


2003م:یازدهم سپتامبر 2003 اعلام شد كه بانو «لنی ریفنستال» نابغه آلمانی فیلمبرداری مستند كه فیلمبردار ویژه هیتلر بود دو روز پیش از این در 101 سالگی در گذشته است. در سال 1945 ، پس از شكست رایش سوم، فاتحان جنگ این زن را هنرمندی كه مهارتش را در خدمت نازیسم و وسیله تبلیغ افكار و اعمال هیتلر قرار داده بود اعلام كردند و با این كه حكمی بر محكومیت او صادر نشد تا دهه های اخیر در آپارتمانی در مونیخ خود را منزوی كرده بود. وی سرانجام در سنین پیری و پس از اینکه احساس کرد که دیگر کسی او را نمی شناسد و انگشت نما نخواهد بود بار دیگر دست به دوربین برد و چند فیلم مستند از جمله فیلمی از جزایر مرجانی اعماق دریای «مالدیو» تهیه كرد. تكنیكی را كه بانو «لنی» در سال 1934 برای فیلمبرداری ابداع كرد مورد استفاده فیلمبرداران نسل امروز است.

 

لنی در 35 سالگی ـــــــــــــ لنی در 90 سالگی

 

2003م:هنری كیسینجر وزیر امور خارجه آمریكا در دوران حكومت های نیكسون و فورد به مناسبت انتشار كتاب تازه اش «بحران» ، 11 سپتامبر 2003 در مصاحبه ای طولانی كه با شبكه تلویزیون عمومی آمریكا ـ پی بی اس ـ انجام داد گفت كه در دوران وزارت او، آمریكا با دو بحران حساس رو به رو بود: یكی جنك 1973 اعراب و اسرائیل و دیگری جنگ ویتنام. ما در جنگ اعراب و اسرائیل برنده و در جنگ ویتنام بازنده شدیم. پیروزی ما در جنگ اعراب و اسرائیل این بود كه با تلاش و بازی های فراوان مانع از ورود شوروی به كمك سوریه به صحنه جنگ شدیم و با تشدید درگیری كردها با دولت وقت عراق، این كشور امكان نیافت به كمك سوریه بشتابد. کیسینجر متولد آلمان وضعیت عراق (سال 2003) با ویتنام آن روز را مقایسه كرد و گفت: تردید نیست كه آمریكا در عراق با یك جنگ خاص چریكی رو به روست، همانند جنگ ویتنام. با این تفاوت كه در ویتنام، شوروی و چین به كمونیست ها وسیعا كمك می كردند و اسلحه و كمك می رساندند. در عراق چنین کمکی مشاهده نمی شود. در ویتنام انفجار انتحاری هم کمتر دیده می شد.

 

کیسینجر

 

2003م:نهم سپتامبر 2003 (سه شنبه شب )، شبكه تلویزیونی سی بی اس آمریكا با خانواده های آن دسته از نظامیان آمریكایی مستقر در عراق كه از میان ذخیره ها انتخاب شده بودند مصاحبه كرد. مصاحبه شوندگان از شنیدن این خبر كه ماموریت آنان تمدید شده نگران و پاره ای از آنان گریان بودند. آنان كه طرف مصاحبه قرار گرفته بودند گفتند كه افراد ذخیره عمدتا دارای همسر و فرزند و كسب و كار هستند كه اگر بمدت طولانی ازخانه و شهر خود دور باشند كسب و كار را ازدست می دهند و بچه هایشان نیز بی تابی خواهند کرد. نزدیك به 20 در صد 181 هزار نظامی آمریكایی مستقر در سال 2003 در عراق و كویت از افراد ذخیره و احتیاط بودند.

 

1541: بومیان شیلی (اصطلاحا سرخپوست ها) شهر سانتیاگو (پایتخت فعلی شیلی) را توسط مهاجران اسپانیایی ساخته شده بود ویران ساختند، زیرا این مهاجران را مهاجم به سرزمین های خود می دانستند.

1855: در جریان جنگ كریمه، روسیه پس از یك سال جنگ بندر سباستوپلSebastopol را تسلیم انگلستان، فرانسه و سایر نیروهای مخالف خود كرد.

1885:دیوید هربرت لارنس نویسنده جنجالی انگلستان به دنیا آمد و 45 سال عمر كرد.

1919: سپاه تفنگداران ایالات متحده كشور هندوراس را تصرف كرد.

1922: فلسطین تحت الحمایه انگلستان قرار گرفت.

2003: بانو «آنا لیند» وزیر امور خارجه سوئد كه روز پیش از این در یك فروشگاه چاقو خورده بود در بیمارستان درگذشت. با این كه ضارب دستگیر شده است و دو سال از این ماجرا می گذرد هنوز انگیزه قتل به درستی روشن نشده است. این رویداد در آستانه یك رفراندم در سوئد انجام گرفت كه در آن نظر مردم درباره تبدیل پول ملی به «یورو» خواسته شد و بانو لیند از موافقان بود كه اكثریت مردم مخالفت كردند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.