اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 19 مرداد



612پیش ازمیلاد:محاصره شهر نینوه (نینواNinua= Nineveh) پایتخت امپراتوری آشور Assur توسط نیروهای نظامی ایران و بابل (مشتركا) از دهم اوت سال 612 پیش از میلاد آغاز شد. برخی از مورخان، این تاریخ را روز سقوط نینوه و كشته شدن «سینشاریشكونSinsharishkun» پادشاه وقت آشور ذكر كرده اند كه مورخان دیگر سقوط شهر را دهم دسامبر این سال و در پی یك محاصره چهار ماهه نوشته اند. بعضی مورخان نیز نوشته اند كه محاصره از ماه مه سال 612 پیش از میلاد آغاز و تا ژوئیه كه شهر سقوط كرد ادامه داشت. این اختلاف تاریخ نتیجه محاسبات متفاوت تقویمی است. شرح سقوط شهر را مورخ بابلی آن زمان نوشته و كتیبه آن موجود است و در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود. سینشاریشكون پسر آشوربانیپالAssurbanipal بود كه در قصر خود كشته شد. برخی از مورخان نوشته اند كه هنگام سقوط شهر خودكشی كرد. وی 11 سال حكومت كرده بود.

 

تصویر آشوربانیپال


480پیش از میلاد:برخی مورخان قرن 20 با محاسبات تازه تقویمی پایان کامل نبرد ترموپیل و مقاومت لئونیداس پادشاه اسپارت را در این محل تا آخرین نفر, دهم اوت سال 480 پیش ازمیلاد (مطابق 19 مرداد) تعیین کرده اند و با توجه به شواهد تاریخی تازه نوشته اند که نبرد ترموپیل سه روز طول کشیده بود, نه دو روز که قبلا ذکر شده بود .واحدهای ارتش ایران - تنها ابر قدرت آن زمان - به فرماندهی مستقیم خشایارشا پس از تسلط بر تنگه ترموپیل (Thermopylae) به پیشروی خود به سوی آتن در 160 کیلومتری جنوب شرقی ادامه دادند و این شهر را تصرف کردند. اهمیت مقاومت لئونیداس در ترمو پیل از این جهت است که به آتنی ها امکان داد که شهر را تخلیه و به کشتی ها و جزایر پناه برند زیرا سقوط شهر برایشان قابل پیش بینی بود و همین عمل (تخلیه شهر ) به آتنی ها امکان داد که باقی بمانند و استقلال و حاکمیت خود را حفظ کنند( مشروح جنگ ترموپیل در سایت نهم اوت).

این خود فلزی ساخت سالونیكا در حفاری های قرن گذشته در تنگه ترموپیل به دست آمده است كه به احتمال زیاد مورد استفاد یك سرباز یونانی در جنگ با ایران قرار گرفته بود

 

این خود فلزی ساخت سالونیكا در حفاری های قرن گذشته در تنگه ترموپیل به دست آمده است كه به احتمال زیاد مورد استفاد یك سرباز یونانی در جنگ با ایران قرار گرفته بود

 

248م:شاپور یكم، شاه ساسانی ایران كه با هدف حذف مناطق خودمختار امپراتوری و تامین اقتدار حکومت مرکزی (به شکلی که در دوران هخامنشیان بود) به ایران خاوری لشكر كشیده بود در آگوست سال 248 میلادی (امردادماه) پادشاه كوشانها را مغلوب و به جداطلبی آنان پایان داد و این منطقه را بمانند سابق تبدیل به حكومت محلی و به نوشته مورخان اروپایی؛ دست نشانده كرد. در پی این پیروزی، دستگاه اداری دولت ساسانیان ساتراپی های سابق (استانها) آن منطقه را باردیگر احیاء کرد ازجمله ساتراپی باکتریا (بلخ) و .... اشکانیان با خودمختاری محدود مناطق دوردست ایران مخالفت نداشتند ولی برخی از حکام این مناطق هنگامی که دولت مرکزی را به دلایلی در بحران می دیدند براختیارات محلی خود می افزودند ازجمله کوشانها در دو قرن یکم و دوم میلادی.

 

شاپور یکم


1313ش:خبرگزاری پارس 19 مرداد سال 1313 (سال 1934 و در آن زمان مصادف با دهم اوت) آغاز بكار كرد تا تصمیمات دولت، مذاكرات و مصوبات مجلس، فعالیتهای سازمانهای دولتی و غیر دولتی و افراد را به ایرانیان و سایر ملل گزارش كند و اخبار «مطلق، موثق و مهم» سایر ملل را برای استفاده ایرانیان به رسانه های كشور برساند.

رضا شاه پس از دیدار از تركیه و مشاهده طرز كار خبرگزاری آناتولی در صدد تاسیس یك خبرگزاری مشابه در ایران برآمده بود و آژانس پارس (خبرگزاری پارس) كه امروز 74 ساله می شود پا به عرصه وجود گذارد.

 

نصرت الله معینیان


1348ش:محمود جم نوزدهم مرداد سال 1348 در گذشت . وی هنگام مرگ 90 ساله بود. آخرین سمت سیاسی جم سناتوری بود. وی نیز مانند علاء ، دكتر اقبال ، علی منصور، هویدا و ... در طول عمر بارها سمت استانداری ، سفارت ، وزارت و نخست وزیری داشت. یك زمان هم استاندار كرمان بود.

 

محمود جم


1357ش:در نیمه دوم مرداد 1357 (اوت 1978) موج اعتراض و تظاهرات ضد شاه، ایران را فراگرفته بود كه صحنه های گسترده وخشن آن در اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز به چشم خورد. اعتراضات سراسری امرداد سال 1357 (1978) چند روز پس از اعلام سیاست فضای باز سیاسی و تصمیم دولت مبنی بر انجام انتخابات آزاد با شركت همه مردم از جمله مخالفان صورت گرفته بود. تظاهركنندگان عمدتا برضد ارعاب و شكنجه ماموران و زندانبانان شعار داده بودند. باتوجه به این شعار ها بود که در سال 1979 دو اصل ضد شكنجه به این شرح بر قانون اساسی جمهوری اسلامی اضافه شد :

اصل 32 ـ «هیچكس را نمی توان دستگیر كرد مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین می كند. موضوع اتهام باید با ذكر دلایل بلافاصله كتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاكمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات خواهد شد.».

اصل 38 ـ «هرگونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار و یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.».

گزارش ژوئیه 2005 رئیس كل وقت دادگستری تهران و هیات مربوط اشاره دارد كه شكنجه و بازداشت بدون تفهیم اتهام و ارجاع پرونده فرد دستگیر شده به قاضی ظرف 24 ساعت بازهم مشاهده شده بود!.

 

2004م:بانو «رایس» (در آن زمان) مشاور ویژه امنیت ملی آمریكا (هشتم اوت 2004 ) در یك گفت و شنود به شبكه تلویزیونی ان. بی. سی (متعلق به كمپانی جنرال الكتریك سازنده موتو جت و اشیاء برقی) گفت كه دولت آمریكا نگران ادامه برنامه های هسته ای ایران است.

یک روزپیش از این نیز رسانه های آمریكا گزارش مفصل نیویورك تایمز را كه آمریكا، سه بزرگ اروپای غربی و دوستان آسیایی آمریكا موفق نشده اند از راه دیپلماتیك ایران را وادار به دست برداشتن از برنامه های اتمی خود كنند وسیعا بازتاب داده بودند. در برابر، ایران اشاره كرده بود كه پیشرفت در دانش فیزیك هسته ای و استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتم را كه مقوله ای جدا از تولید سلاح اتمی است دنبال خواهد كرد؛ زیرا كه حق هر ملت است.

در همان روز روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نوشته بود كه ایران سرگرم بهینه سازی موشك شهاب ـ 3 است كه هم اكنون هم قادر به حمل دست كم یك تن ماده منفجره و یا هر نوع كلاهك دیگر به مسافت یكهزار كیلو متر است.

این قبیل مطالب در چهار سال گذشته ادامه داشته و با اینکه منجر به برخی مجازاتهای اقتصادی و تهدیدهای جدی تر هم شده است؛ دولت ایران از موضع خود مطلقا عقب نشینی نکرده است.

 

شهاب 3


1384ش:خبری كه در زیر آمده است در شماره 19 مرداد 1384 روزنامه همشهری كه ناشر آن شهرداری تهران! است چاپ شده بود كه لازم است در تاریخ وطن برای بررسی آیندگان باقی بماند:

«جمال كریمی راد سخنگوی قوه قضائیه امروز (18 مرداد1384) گفت: پس از بررسی اسامی مشابهی كه ممنوع الخروج شده بودند تعداد ۱۱۰ هزار اسم از پرونده های اداره گذرنامه خارج شده است و افراد در صورت بروز مشكل با مكانیزه شدن سیستم كنترل اسامی در كمتر از یك ربع ساعت مشكلشان رفع خواهد شد.».

این روزنامه طبق روال جاری روزنامه های ایران روشن نساخته بود كه این شمار از چه زمانی در فهرست ممنوع الخروج ها قرار داشتند؛ از زمان انقلاب سال 1357 یا بعدا. روزنامه همشهری همچنین ننوشته بود كه سایر لیست های ممنوع الخروج ها از چه قرارند.

 

1384ش:روزنامه شرق چاپ تهران در شماره 19 مرداد 1384 خود این خبر را كه عینا نقل می شود درج كرده بود:

«اسماعیل گرامى مقدم از سهمیه بندى اعمال شده در تركیب كابینه احمدى نژاد بین گروه هاى سیاسى اصولگرا انتقاد كرد. وى گفت: قرار شد كابینه براساس اعطاى سهمیه بسته نشود اما اكنون شاهدیم سهامى بین برخى نهادهاى نزدیك به رئیس جمهور تقسیم شده است. وى گفت: به عنوان مثال دو عضو شوراى نگهبان قرار است به عنوان سخنگو و وزیر كابینه تعیین شوند. عضو فراكسیون اقلیت افزود: اگر قرار بر سهمیه بندى است بهتر است این سهام بین مردم راى دهنده باشد.».

در این خبر كه با انشایی غیر ژورنالیستیك نوشته شده دقیقا سمت اسماعیل گرامی مقدم را روشن نساخته و تنها در انتهای خبر اشاره شده كه عضو فراكسیون اقلیت است، اقلیت كجا؟. بنابراین كسی كه قبلا "گرامی مقدم" را نشناسد نمی داند كه وی در چه سمتی این حرف را زده است. خبر بسیار مبهم است و طبق اصول خبر نویسی نوشته نشده است. به علاوه، پارلمان كه رئیس جمهور را انتخاب نمی كند كه در كابینه سهم بخواهد. دست رئیس دولت در كابینه سهامی چندان باز نخواهد بود. قوه مجریه یك كشور باید استقلال كامل داشته باشد تا بتواند برنامه هایش را پیش ببرد.

 

1338ش:در این روز در سال 1338 مجلس ترحیم قمرملوك وزیری ، نخستین زن آواز ایران برگزار شد و چون روزنامه ها از چهار روز پیش از آن در باره قمر و هنر او نوشته بودند ، جمع كثیری از مردم در مراسم ترحیم شركت كرده بودند. قمر شب چهاردهم مرداد بر اثر بیماری قلبی فوت شده بود.

وی كه یك كاشانی بود از 16 سالگی نزد استاد مرتضی نی داود به آموزش موسیقی و آواز پرداخته بود . او قبلا مرثیه خوان بود و صدایش جلب توجه كرده بود.

برای نخستین بار ، در سال 1308 قمر در مجلس یاد بود ایرج میرزا شاعر خوش قریحه در برابر جمع، برنامه آواز اجرا كرده بود. قمرملوك وزیری كه بانویی خوشنام بود یك بار ازدواج كرد و دارای یك پسر بود.

باید توجه داشت قمر در زمانی علنا به خواندن آواز پرداخت كه این عمل در جامعه كاری آسان نبود. او با تصمیم خود سدی را از میان برداشت و تاریخساز شد.

 

قمرملوك وزیری

 

1967م:آیرا فردریك الدریج Ira Frederick Aldridge بزرگترین نمایشگر و نمایشنامه نویس سیاه پوست قرن 19 دهم اوت سال 1967 در لهستان در گذشت . وی كه زاده آمریكا بود بیشتر كارهای هنری خود را در انگلستان و آلمان اجرا می كرد و در آلمان از شهرت و احترام خاصی برخوردار بود. آیرا كه در 24 ژوئیه سال 1807 به دنیا آمده بود یك تراژدین بسیار ماهر بود. او برای اجرای برنامه به لهستان رفته بود كه در آنجا درگذشت.

 

  آیرا فردریك الدریج

 

479پیش از میلاد:طبق محاسبات تقویمی تازه، كنك كویی Kong Qui ـ كه در چین به Kong Fu Tzu (به معنای آموزگار بزرگ) معروف است و در كشورهای خارج از آسیای شرقی، كنفوسیوس ConFucius نامیده می شود كه انگلیسی زبانها این اسم را كانفوشی اس تلفظ می كنند ـ‌ دهم اوت سال 479 پیش از میلاد (همزمان باحكومت خشایارشا بر ایران) در هفتاد سالگی درگذشت، اما اندیشه های او همچنان زنده و مورد توجه است. افكار او بر پایه اخلاقیات، مسئولیت و هماهنگی در جامعه مخصوصا میان كاركنان دولت است. افكار او ـ كه در سال 551 پیش از میلاد در «شاندونگ» چین به دنیا آمد ـ سه قرن پس از وفاتش مورد توجه رهبران چین قرارگرفت و ضابطه روابط دولت و مردم شد. در سال 124 پیش از میلاد دانشگاهی در چین برای تدریس این افكار آغاز بكار كرد و از سال 700 میلادی تا قرن 19، در چین كسانی كه متقاضی اشتغال به امور عمومی و كارمندی دولت بودند باید امتحان كتبی اندیشه های كنفوسیوس را با نمره خوب می گذراندند كه در پنج كتاب گردآوری شده بودند. از قرن 19 تا سال 1977، عقاید كنفوسیوس تحت تاثیر فرضیه های فلاسفه و متفكران غرب قرار گرفت و كمرنگ شد، ولی از سال 1977 بار دیگر جایگاه خود را از جمله در چین بازگرفت و اینك مخصوصا آن قسمت كه به «دمكراسی كنفوسیوسی» معروف است یك نیروی فكری پیشرو بشمار می رود. باید دانست كه قرنها است كه افكار كنفوسیوس با آیین زرتشت كه از دو قرن پیش از كنفوسیوس در آسیای غربی رواج یافته است مقایسه می شود و موارد مشابه در آنها استخراج شده اند و در این زمینه در اوایل قرن 20 كتاب جامعی در هند انتشار یافت كه گویا در كانادا تجدید چاپ شده است.

 

Kong Qui


1905م:دهم اوت، زادروز یوجین دنیس Eugene Dennis رهبر پیشین حزب كمونیست ایالات متحده است كه در 1905 به دنیا آمد. وی در 21 سالگی به حزب كمونیست آمریكا پیوست و در جنبش های كارگری متعدد مخصوصا در كالیفرنیا شركت كرد و بارها دستگیر شد. آخرین بار در سال 1939 دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شد و به شوروی رفت و در آنجا به مطالعه تشكیلاب حزب كمونیست این كشور پرداخت و در بازگشت، دبیركل حزب كمونیست آمریكا شد و منظما برای « دیلی وركر » ارگان این حزب مقاله می نوشت.

در ژوئیه 1948 ، و در اوج ضدیت با كمونیسم در آمریكا ، دنیس و 11 تن از سران حزب كمونیست دستگیر شدند. اتهامآنان تحریك مردم به ضدیت و مآلا براندازی دولت آمریكا بود، ولی بازپرس برای اثبات این جرم و صدور قرار مجرمیت برای آنان دلیلی نداشت و سرانجام به اظهارات و عقاید ماركس و مانیفست كمونیست متوسل شد و استدلال كرد كه چون اینان اعتراف به كمونیست بودن كرده اند و یك كمونیست اجبار به پیروی از عقاید ماركس دارد و ماركس تاكید به براندازی دولتهای سرمایه داری كرده ، پس دستگیرشدگان تصمیم قاطع بر براندازی دولت آمریكا داشته اند!.

 

Eugene Dennis

 

1810م:كامیلو كاوور Camilo Cavour سیاستمدار، میهندوست و روزنامه نگاری كه در قرن 19 با سعی و تلاش بسیار موفق شد وطنش ایتالیا را پس از قرنها یكپارچه كند و به صورت یك قدرت اروپایی درآورد دهم اوت 1810 به دنیا آمد. تنها آرزوی او تامین وحدت و كسب عظمت ایتالیا بود كه قرنها قطعه ــ قطعه شده بود و هر گوشه اش تحت سلطه یك قدرت اروپایی بود. در این كار مهم، بسیاری از جمله گاریبالدی به كاوور كمك كردند، ولی مغز او كارساز اصلی بود.


Camilo Cavour

 

1831م:دهم اوت سال 1831 یك سیاهپوست باسواد از میان بردگان به نام «نات ترنر» در منطقه ویرجینیا (آمریكای شمالی) بر ضد بردگی بپاخاست و در اندك مدتی دهها برده سیاهپوست به وی پیوستند و این گروه ظرف 11 روز (تا 21 اوت) 56 سپید پوست و عمدتا ارباب مزرعه و برده داران را كشتند. «ترنر» می گفت كه رسالت دارد سیاهپوستان را از زنجیر بردگی رها سازد و برای رسیدن به این هدف هراقدامی مشروع است. سپیدپوستان دو هزار مرد مسلح بسیج كردند و با كمك نیروهای دولتی به جنگ این گروه رفتند و در این میان به هر سیاهپوستی هم كه ظنین می شدند او را می كشتند و سرانجام قیام سیاهپوستان با قتل بسیاری از آنان سركوب شد، ولی «نات ترنر» در آخرین لحظه موفق به فرار شد و در طول اختفا كتابی تحت عنوان «كارهای ترنر» نوشت و به دست یكی از همرزمانش سپرد كه بعدا در مریلند به چاپ رسید و موجود است.

 

نات ترنر


1904م:24 ساعت پس از فروافتادن دومین بمب اتمی آمریكا بر «ناگاساكی» و صدور این تهدید ترومن رئیس جمهور وقت امریكا كه اگر ژاپن تسلیم نشود بمباران اتمی ادامه خواهد یافت، (دهم اوت) دولت ژاپن اعلام كرد به شرط این كه به موقع و مقام امپراتور دست نخورد تسلیم خواهد شد. این در حالی بود كه نیروهای ژاپنی بسیاری از سرزمین هایی را كه تصرف كرده بودند در اشغال داشتند. درست در همین روز (دهم اوت) در سال 1904 ناوگان ژاپن ناوگان روسیه در خاور دور را در یك شبیخون منهدم كرده بود.

 

هیروهیتو امپراتور وقت ژاپن


1977م:دهم اوت1977 یك كارمند پست به نام «دیوید بركویتس» در منطقه نیویورك به اتهام قتل شش تن و مجروح كردن هفت نفر دیگر دستگیر شد. وی به تدریج و یكی پس از دیگری قربانیان خود را كشته بود و هربار در محل قتل یادداشت گذاشته بود و تلفنی هم به رسانه ها گفته بود كه « قتل كار پسر سام!» است. انگیزه كار این فرد كه ظاهرا باید تا پایان عمر در زندان باشد «عقده روانی» بیان شده است. چون مجازات اعدام در ایالت نیویورك غیر قانونی است «پسر سام» كه مدتها منطقه نیویورك را در سایه ترس فرو برده بود به زندان ابد محكوم شده است. وی خاطرات خود را در كتابی منتشر ساخته كه فروش آن درآمد خوبی برایش داشته است.

 

دیوید بركویتس

 

1972م:«جورج مك گاورن» سناتور سابق آمریكایی از ایالت داكوتای جنوبی، دكتر تاریخ ، مولف چند كتاب و متولد 1922 كه شهرت به لیبرال بودن و آزادی طلبی دارد یكشنبه شب هشتم اوت 2004 در گزارش مصوری كه از شبكه تلویزیونی « ا . بی . سی» پخش شد، علت شكستش را در انتخابات ریاست جمهوری سال 1972 از ریچارد نیكسون "مخالفت با هرگونه جنگ و از جمله ادامه جنگ ویتنام" اعلام كرد و گفت كه این حقیقت تلخ را در كتاب تازه اش نوشته است. اکثریت یک ملت نباید این چنین، جنگ طلب باشد.

مك گاورن گفت كه تصور كردم كه بیشتر هموطنان طرز فكر خود مرا دارند و از جنگ بیزارند. حال آن كه در این زمینه، خواست و احساس بیشتر آمریكاییان چیز دیگری بود.

مك گاورن كه در جریان جنگ جهانی دوم بمانند سایر آمریكائیان جوان به نیروهای مسلح این كشور احضار شده بود و خلبان یك بمب افكن بود و بر سر آلمانی ها بمب فرو افكنده بود گفت كه آن جنگ نظر او را تغییر داده است، ولی هموطنان عقیده دیگری دارند. نیكسون در آن سال اندرزهای كیسینجر را گوش كرد و در جریان تبلیغات انتخاباتی بر ضد جنگ چیزی نگفت و برنده شد.

مك گاورن گفت كه این تجربه خود را در كنوانسیون ژوئیه 2004 حزب دمكرات در بوستون به «جان كری» یادآور شدم و به او گفتم كه بر ضد جنگ شعار ندهد كه بازنده خواهد بود و توصیه كردم كه تا می تواند درباره تقویت بنیه نظامی داد سخن بدهد و هردم بگوید كه آمریكا نخستین قدرت بر سطح زمین است كه هموطنان تنها همین حرفها را حاضرند بشنوند، چرا؟. نمی دانم.

 

مک گاورن


1990م:هشتم آگوست 1990 صدام حسین پسر عموی خود علی حسن عبدالمجید التكریتی (علی شیمیایی) را به سمت فرماندار كویت منصوب كرد. ارتش عراق شش روز پیش از آن کویت را برپایه دعاوی دیرین و مستندات تاریخی تصرف و یک ایالت عراق اعلام کرده بود. دولت عراق از زمان ایجاد این كشور توسط انگلستان مدعی كویت بود و آن را عمدتا با این استناد كه كویت دنباله حیره و نجد شرقی و همانند عراق جنوبی در طول نهصد سال یك ایالت [ایالت اِراک ایران] بوده و در دوران حكومت اسلامی و سپس عثمانیان این وضعیت تغییر نیافته بود جزیی از خاك خود می دانست و می گفت كه انگلیسی ها بودند که آن سرزمین [کویت] را به شیوخ طایفه العتوب داده اند كه این طایفه در قرن هفدهم از نجد (كشور سعودی) به آنجا كوچ كرده است و انگلیسیها از آغاز دهه 1930 می دانستند كه در زیر شنهای كویت اقیانوسی از نفت قراردارد.

 

علی حسن عبدالمجید


2004م:احمد چلبی عضو شورای سابق حاكمه عراق به اتهام جعل اسكناس و برادر زاده اش سالم چلبی رئیس دادگاهی كه قرار بود صدام حسین را محاكمه كند به اتهام قتل یك مقام وزارت دارایی عراق تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و هفتم اوت 2004 برایشان احضاریه صادر شد. در روز صدور احضاریه، احمد در ایران و سالم در انگلستان بود كه دولت لندن با عراق قرار داد استرداد مجرمین ندارد. اعضای شورای حاكمه عراق كه پس از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر موقت منحل شد از سوی مقامات آمریكایی مربوط دستچین شده بودند.

احمد چلبی روزگاری معتمد وزارت دفاع آمریكا بود، به كاخ سفید رفت و آمد داشت و در جلسه مشترك كنگره در كنار همسر جورج بوش می نشست و از او به عنوان رهبر آینده عراق اسم برده می شد كه به اصطلاح پس از «پایان تاریخ مصرف» ازنظر افتاد. وی از چندی پیش متهم شده بود كه درباره وجود اسلحه كشتار جمعی در عراق و همدستی صدام حسین با القاعده به مقامات دولت آمریكا اطلاعات نادرست (خلاف واقع) می داد و تبعیدیان عراقی را وادار می كرد كه در این زمینه با رسانه های آمریكا مصاحبه كنند تا افكار عمومیآمریکا آماده، و راه برای حمله نظامی به عراق هموار شود. با انتقاد از چلبی كه اطلاعات نادرست و جعلی داده بود، دولت آمریكا خود را ازآسیب های فوری ناشی از این اتهام كه چرا به استناد گزارش های نادقیق سازمانهای اطلاعاتی به عراق لشكر كشی كرد رهانیده و از چلبی دور ساخته است.

احمد چلبی كه در طول تبعید دهها ساله خود و ایجاد یك حزب از مخالفان صدام در خارج از عراق با دولت آمریكا همكاری داشت و از این بابت پول دریافت می داشت گفته است كه اتهام جعل اسكناس انگیزه سیاسی دارد و با این اتهام می خواهند او را مسئول همه اشتباهات قلمداد كنند.

 

احمد چلبی

 

117: هادریان (هادریانوس) امپراتور روم كه دیوار دفاعی او در خاك انگلستان معروف است با دولت ایران صلح كرد (به نوشته برخی از مورخان یازدهم اوت). وی سه روز پیش از این تاریخ بر جای تراژان امپراتور مقتول روم نشسته بود كه در جریان جنگ با ایران درگذشته بود. (تفصیل؛ در سایت 11 اوت)

995: اوتو یكم رئیس امپراتوری مقدس (مورد تایید پاپ) در جنگ «لكفلدLechfeld» مجارها Magyars را كه به قلمرو آن امپراتوری تعرض می كردند شكست داد. مجارها اعقاب مغ ها ( مگیMagi ـ مجی ـ مجوس ها) ایرانیانی بوده اند كه در عهد باستان در پی دور شدن از آیین زرتشت از ایران رانده شدند و در مجارستان امروز استقرار یافتند و بعدا در اینجا هم گرفتار حمله هونها (مهاجران آسیایی دیگر) شدند.

1519: ماژلان با پنج كشتی «ظاهرا» به قصد دور زدن كره زمین ولی در باطن استعمار نقاط جدید؛ بندر سویل در اسپانیا را ترك كرد.

1707: روسیه و سوئد یك پیمان دفاع متقابل امضاء كردند كه به موجب آن اگر از خارج به یكی از دو كشور حمله شود ، به منزله حمله به هر دو تلقی شود.

1792: انقلابیون فرانسه به كاخ سلطنتی حمله كردند كه نتیجه اش دستگیری لوئی شانزدهم و زنش بود كه مدتی بعد با گیوتین گردن زده شدند.

1809: اكوادور اعلام استقلال كرد. قرنها مستعمره اسپانیا بود.

1863: كامبوج تحت الحمایه فرانسه شد.

1893: نخستین دسته چینی ها از سانفرانسیسكو اخراج شدند.

1893: در سال 1893 مهندس رودولف دیزلRudolf Diesel آلمانی اتومبیلی را كه ساخته بود در شهر اوگسبورگAugsburg به حركت آورد.

1913: جنگ دوم بالكان با امضای پیمانی پایان یافت.

1920: محمد ششم سلطان عثمانی قرارداد «سور (سورسsevres)» را كه به موجب آن امپراتوری شكست خورده عثمانی میان فاتحان تقسیم می شد امضاء كرد.

1937: بكر صدقی رئیس دولت وقت عراق ترور شد.

1952: سلطنت ملك حسین بر اردن رسما آغاز شد.

2002: در سال 2002 كریستن نیگارد Kristen Nygaard ریاضی دان نروژی و پیشتاز نوشتن زبان و پروگرام برای كامپیوتر در 76 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
تحلیل تقویم اقتصادی- دوشنبه 4 مرداد 1400

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -19 اردیبهشت



570م:در ماه مه سال 570 ميلادي ژنرال «وهرز ديلمي» فرمانده نيروهاي اعزامي ايران به يمن، پس از ايراد نطقي براي افرادش، دستور داد كه كشتي هاي نيرو بر را آتش بزنند و غرق كنند تا سربازان خيال عقب نشيني و بازگشت را به ذهن خود نياورند. اين نيرو به درخواست سران قبايل يمن، به دستور شاه وقت دولت ساساني ايران، «خسرو انوشيروان» از طريق خليج فارس به يمن فرستاده شده بود تا ارتش اشغالگر حبشه را از آنجا براند. سپهبد «وهرز» پس از پياده شدن در يمن متوجه شد كه شمار نيروي حبشي اشغالگر (ابرهه) بيش از سه برابر سربازان اوست.


1927م:نهم ماه مه سال ۱۹۲۷كاپيتالاسيون (تسليم و در اصطلاح قضايي به مفهوم قضاوت كنسولي) در ايران لغو شد و از 19 ارديبهشت 1307 (درست يك سال بعد) حتي در مورد كشورهاي كاملة الوداد هم بلا اثر گرديد.


1331ش:يك مقام دولت دكتر مصدق در اين روز از ارديبهشت 1331 خبر 15 ارديبهشت روزنامه اطلاعات را كه به نقل از يك خبرگزاري عرب! (کدام خبرگزاري؟) نوشته بود كه دولت درصدد برآمده كنگره رجال با تجربه (قديمي) را براي بحث درباره مسائل كشور (عمدتا نفت) برگذار كند تا راه حل ارائه كنند بي اساس، و آن را نوعي «خط دادن» از سوي محافل وابسته به استعمار خواند.


1358ش:نوزدهم ارديبهشت 1358 هفت تن ديگر از جمله يك وزير اطلاعات و جهانگردي (ارشاد) پيشين كه ازسوي قاضي شرع دادگاه انقلاب مفسد في الارض شناخته شده بودند تيرباران شدند.

 

حبيب القانيان

 

1805م:فردريك شيلر مورخ، فيلسوف، نويسنده، نمايشنامه نگار و شاعر شهير آلمان و مردي كه از زيبايي ها و نكويي ها سخن گفته است نهم ماه مه سال 1805در 46 سالگي درگذشت. شيلر تاريخ جنگهاي سي ساله (اروپا) را كه پر از پند و اندرز است در نوامبر 1793 منتشر كرد، كتابي كه گفته شده است كمك بسيار به اتحاد فعلي اروپاييان كرده است. كتاب «ماري استوارت» و داستان «مرد (درگذشت) و ناتمام ماند» نيز براي بشر امروز، از بي مقام و صاحب قدرت و از فقير تا دارا پند آموزند.

 

شيلر


2004م:نتيجه انتخابات شهرداري شهر «چساپيك» آمريكا واقع در ايالت ويرجينيا كه سه شنبه چهارم ماه مه 2004 برگذار شد نشان داد كه مشاركت در دمكراسي به ويژه در انتخابات محلي بازهم رو به كاهش گذارده است. در انتخابات اين شهر كمتر از 20 درصد واجدين شرايط راي دادن شركت كرده بودند! و شهردار و اعضاي شوراي شهر از ميان كساني انتخاب شدند كه شهرت به افزايش عوارض شهري ( ماليات مستغلات و اتومبيل و بنزين و ....) دارند و درخواست تبديل مناطق مسكوني به تجاري را آسانتر مي پذيرند. گزارش روزنامه ها حاكيست همان مردمي كه از افزايش مالياتهاي شهري هراس و ناله داشتند و مي توانستند با دادن راي به نامزدهاي مخالف اين افزايش، ورق را برگردانند در انتخابات شركت نكرده بودند!!.


1960م:نهم ماه مه سال 1960 (روزي چون امروز) آژانس آمريكايي دارو و غذا (اف.دي. ا) بر مصرف قرص تازه ساز تنظيم خانواده (ضد آبستني) مشروط بر اين كه تنها مصرف كلينيكي داشته باشد صحه گذارد و مسئله بزرگي حل شد. اين آژانس كه با مخالفت برخي گروههاي مسيحي رو به رو شده بود، در نخستين مرحله اجازه فروش اين دارو را در داروخانه ها نداد كه بعدا جماعتي به دادگاه متوسل شدند و حكم توزيع آن در داروخانه ها را از دادگاه گرفتند و «اف.دي.ا.» كه بي صبرانه در انتظار چنين حكمي بود فروش آن را با نسخه دكتر آزاد كرد كه از سال 1964 وارد داروخانه ها شد. با وجود اين، برخي دولتها احتياط بيشتري به خرج دادند. مثلا در فرانسه، اين دارو از سال 1967 وارد باز شد.

 

پروفسور ماركر


2006م:امروز، نهم ماه مه سال 2006، درست 260 سال از روزي مي گذرد كه بنجامين فرانكلين از پدران ايجاد «ايالات متحده آمريكا» در هفته نامه خود «پنسيلوانيا گازت» چاپ شهر فيلا دلفيا كاريكاتوري را چاپ كرد كه عنوان نخستين كاريكاتور ژورناليستيك در آمريكا (احتمالا در همه جهان) را به خود اختصاص داده است.


1918م:امروز، نهم ماه مه، زادروز مايك والاس گزارشگر قديمي راديو تلويزيون است كه در 88 سالگي - باوجود بازنشسته شدن - هنوز گهگاه به اين كار ادامه مي دهد. وي كه 38 سال براي مجله تلويزيوني شبكه «سي.بي.اس.» معروف به سيكستي مينيتز گزارش اينوستيگيتيو تهيه كرده است در سال 1918 در يك خانواده يهودي از مهاجران روس در آمريكا به دنيا آمد.

 

مايک والاس


2004م:سازمانهاي روزنامه نگاران جمهوري مولدوا در نخستين هفته ماه مه سال 2004 به تصميمات دولت اين كشور عضو سابق اتحاد شوروي اعتراض كرده و اين تصميمات را نهايتا در جهت كنترل رسانه هاي مولدوا و قراردادن آنها، عملا در دست دولت دانسته بودند.


2004م:توماس فريدمن روزنامه نگار آمريكايي در تفسيري كه هشتم ماه مه سال 2004 در برخي از روزنامه هاي اين كشور انتشار يافته بود نوشته بود: تا آنجا كه مي دانم هيچگاه به اندازه امروز آمريكا و رئيس جمهوري اش مورد تنفر جهانيان نبوده است. كاخ سفيد براي پاك كردن چهره آمريكا در برابر جهانيان، بايد از خير پيروزي در عراق بگذرد و سياست خود را در قبال اين كشور مورد تجديد نظر كامل قرار دهد. اين تجديد نظر بايد با بركناري فوري رامسفلد ( امروز بهتر از فردا و يا يك ماه ديگر است) آغاز شود. آن چه كه در زندان « ابوغريب » انجام شد، به اعتبار و ارزشهاي آمريكا و آمريكايي سخت آسيب زده و بعدا بر ضد آمريكا مورد استناد قرار خواهد گرفت و اعتراض و انتقادهاي آمريكا از ديگران را بي اثر، تضعيف و محدود خواهد ساخت و ....


1945م:ده روز پس از خودكشي هيتلر و برافراشته شدن پرچم شوروي برفراز ساختمان پارلمان آلمان و يك هفته پس از تصرف كامل شهر برلين و حومه اش به دست ارتش سرخ، نهم ماه مه سال 1945 ژنرال «هانس جرگن ستامپ» از سوي مارشال كيتل رئيس ستاد ارتش آلمان قرارداد امضاء شده تسليم رايش سوم (آلمان نازي) را به ژوكوف، مارشال شوروي و فاتح برلين تسليم كرد.

 

ژوكف فاتح برلن