اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 18 مرداد



480پیش ازمیلاد:نهم اوت سال 480 پیش ازمیلاد (مطابق 18 امرداد) واحدهای كوهستانی ارتش ایران - تنها ابر قدرت وقت بر روی کره زمین - در جریان لشكركشی خشایارشا به یونان و اروپای جنوبی، پس از یک رشته جنگ شدید در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپیل (Thermopylae Pass) واقع در شمال یونان، سربازان اسپارت، «تسپی ان Thespian» ها و تبان ها Thebans از جمله «لئونیداس» پادشاه اسپارت را نابود و راه را برای عبور واحدهای پیاده و سوار امپراتوری باز و بی خطر كردند تا به سوی آتن به پیشروی خود ادامه دهند.

خشایارشا كه در صحنه نبرد بود پس از این كه واحدهای كوهستانی ارتش ایران از جمله هزار مرد از منطقه پكتیا (این ایالت خاوری ایران تا قرن نوزدهم، هنوز به همین نام است و در مشرق افغانستان قرار دارد) اسپارتی ها را درمحاصره گرفتند؛ به لئونیداس پیشنهاد كرد كه راه را برای فرار او و باقیمانده سربازانش باز می گذارد تا فرار كنند، ولی قانون اسپارت عقب نشینی و تسلیم سرباز را منع كرده بود. بنابراین، اسپارتی ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان جان دادند تا به قانون میهن خود وفادار مانده باشند.

 

نبرد سال 480 پیش از میلاد ارتش ایران با لئونیداس در ارتفاعات این محل روی داد


1052م:نهم آگوست 1052 میلادی (18 مرداد 431 هجری خورشیدی) شهر اصفهان به دست طغرل سلجوقی افتاد. دوازده سال پیش از این، سلجوقیان كه از ترکان غز (اغوز) بودند و از آن سوی رود «سیردریا» آمده بودند بر غزنویان (دسته دیگری از ترکان مهاجر) غلبه کرده، به قدرت رسیده و از آن پس سرگرم تصرف شهرهای ایرانزمین یكی پس از دیگری بودند. محمود غزنوی در 1030 میلادی درگذشته بود و راه برای ادامه مهاجرت سلجوقیان در منطقه «فرارود» و عبور از آمودریا باز شده بود، زیرا كه مسعود غزنوی پسر محمود اجازه مهاجرت را به سمت جنوب به آنان داده بود. طغرل سه سال پیش از تصرف اصفهان، درصدد تصرف این شهر برآمده بود كه بمانند یزد، كرمان و فارس در دست یك خانواده دیلمی بود كه در آن وقت حكمران دیلمی از در دوستی درآمده بود. با وجود این، طغرل چشم به اصفهان داشت و می خواست آن را مركز حكومت خود قراردهد. وی در سال 1051 به محاصره اصفهان دست زد. اصفهان یك سال مقاومت كرد و سرانجام نیز حاكم اصفهان داوطلبانه تسلیم شد. گفته شده است که طغرل به حکمران اصفهان که بر چند شهر دیگر حکومت داشت وعده داده بود که اگر تسلیم شود، یزد را از او نخواهد گرفت که چنین شد. طغرل در سال 1055 (سه سال پس از تصرف اصفهان) بغداد را هم تصرف كرد و به قدرت دیلمیان ایرانی پایان داد و خلیفه بی قدرت عباسی را با شعار نجات سنی ها از برتری شیعیان زیر حمایت قرار داد و به این ترتیب امپراتوری وسیعی برای خود به وجود آورد.


1303ش:درگیری اقلیت مجلس شورای ملی با ژنرال رضاخان رئیس الوزراء و وزیر جنگ كه از هفتم مرداد ماه 1303 (اوت 1924) آغاز شده بود در این روز (18 مرداد) شدت یافت. اقلیت مجلس از جمله ملك الشعراء و مدرس سردار سپه رضاخان پهلوی را استیضاح كرده بودند كه نسبت به قانون اساسی بی اعتنا شده و در امور داخله و خارجه از یك سیاست نادرست پیروی می كند. روز هشتم مرداد بیشتر روزنامه های تهران كه تحت نفوذ دولت (قوه مجریه) بودند اتهامات اقلیت را نادرست خواندند و «استیضاح» را «افتضاح» نامیدند. این وضعیت تا هفدهم مرداد ادامه یافت و در این مدت بسیاری از مدیران نشریات مخالف سردار سپه و دیگر مخالفان مورد تهدید قرار گرفته و یا بازداشت شده بودند. در این روز كه قرار بود به استیضاح رسیدگی شود پیش از تشكیل مجلس، عده ای به منازل اعضای اقلیت مجلس از جمله حائری زاده و مدرس رفته و آنان را كتك زده بودند و بنابراین از میان امضاء كنندگان استیضاح، تنها ملك الشعراء بهار در جلسه مجلس حضور یافته بود و استیضاح مطرح نشد و بایگانی گردید . رئیس الوزراء (رضاخان پهلوی) تقاضای رای اعتماد كرد و به اتفاق آراء تایید شد. سردار سپه پس از این پیروزی تصمیم به تشكیل كابینه تازه گرفت.

 

محمد تقی بهار ( ملك الشعراء )

 

1927م:امروز زادروز پروفسور ماروین مینسكی Marvin Minsky دانشمند ریاضیات و علوم كامپیوتراست كه نهم اوت 1927 به دنیا آمده و با كمك همكارانش Artificial Intelligence (هوش دست ساز) و لابراتوار مربوط را در انستیتو تكنولوژی ماساچوست به وجود آورده كه پیشرفت بزرگی در علوم كامپیوتر بشمار می رود.

پروفسور مینسكی تا سال 2003 هشت كتاب درسی در رشته های علوم كامپیونر نیز تالیف كرده است.

 

مینسكی

 

2005م:«همفری مك كوینHumphrey McQueen» مورخ معروف و چپگرا در نشست(Forum) «بریس بینBrisbane» نظر خود را با توجه به بررسی های اخیرش درباره خواست های عمومی و مشترك بشراعلام داشت و گفت كه بشر خواهان تعدیل درآمدها و ثروت است. بشر نمی خواهد كه یك همنوع گرسنه سر بر بالین بگذارد، بدون درمان رها شده باشد و یا بدون داشتن خطر برای جامعه در بند مانده باشد.

وی افزود كه هر مصلح و مبارز راه سعادت بشر برضد سرمایه داری مطلق (پیور كاپیتالیسم) است. ساختن اتحادیه و سندیكا به تنهایی حلال این مسئله نیست، باید فرهنگ عمومی در جهتی قرار گیرد كه همگان، از ثروتمند تا بی ثروت، زشتی و غیر انسانی بودن استثمار انسان از انسان، ظلم كردن به خاطر كسب ثروت و آزمندی ها را درك و خواستار طرد آن باشند. فرهنگ عدل و انصاف و رعایت احوال انسانها باید در جهان فراگیر شود و ترویج این فرهنگ تنها از دست كتاب نویس، روزنامه نگار و خطیب بر می آید كه در درجه اول باید خود آنان مردمدوست و معتقد به عدل و انصاف باشند. مردم قرن 21 آگاهتر از مردم قرون 19 و 20 هستند و در برابر بی عدالتی ها واكنش سریع و سخت نشان می دهند كه اگر با یافتن راه حل، از این واكنش ها پیشگیری نشود آرامش جامعه و جهان را از میان می برد و ....

 

مک کوین

 

1378ش:امروز ـ هجدهم امرداد هفته نامه «امرداد» ده ساله شده است که با آنلاین ها و خبرگزاری آن به پارسی و انگلیسی گذشته درخشان میهن مان و منش ویژه ایرانیان را یادآور و تبلیغ می كنند.

نشریه «امرداد» که به همت بنیاد فرهنگی جمشید و با هدف شناسانیدن تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان و پژوهش در این زمینه و هرگونه خبررسانی تاریخی ـ میهنی دیگر درتهران تاسیس شده است به سراسر جهان ارسال می شود و نشریه مورد علاقه پارسیان و زرتشتیان جهان است كه آنلاین های روزانه به پارسی و انگلیسی دارد و وبسایت های متعدد پارسیان در گوشه و کنار جهان مطالب آن را ترجمه و نقل می كنند. این وبسایت های روزانه كه بزرگترین آنها در كالیفرنیای آمریكا تولید می شود برای صدها هزار و بلكه میلیونها مخاطب و تقریبا همه رسانه های انگلیسی زبان ای میل می شوند. بنابراین، مطالب «امرداد» مخاطبان صدها هزارنفری در سطح جهان دارد و این نشریه در طول عمر كوتاه خود موفق به رونق بخشیدن به آیین ها و مراسم باستانی ایرانیان شده است كه بسیاری از این آیین ها و مراسم، از قدیم الایام جنبه جهانی داشته اند ازجمله نوروز، مهرگان، روز زمین و ....

 

امرداد

 

1945م:نهم اوت 1945 و سه روز پس از فرود آمدن نخستین بمب اتمی بر هیروشیما، ساعت 11 و 20 دقیقه بامداد به وقت محلی دومین بمب اتمی آمریكا با قدرت تخریبی معادل 22 هزار تن «تی ان تی» بر ناگاساكی Nagasaki شهر دیگر ژاپن افكنده شد كه به علت وزش باد بر گوشه ای از شهر فرود آمد و یك سوم شهر از جمله كارخانه های فولادسازی و صنعتی «میتسوبیشی» را نابود كرد و جمعا هشتاد هزار تن كشته و 60 هزار نفر دیگر مجروح شدند.

اندكی پیش از بمباران دوم، در همین روز «هری ترومن» رئیس جمهوری وقت آمریكا به دولت ژاپن اخطار كرده بود كه بمباران اتمی هیروشیما تنها یك هشدار بود كه تسلیم شود و اگر چنین نكند این نوع بمباران تا نابودی كامل ظرفیت نظامی امپراتوری ژاپن ادامه خواهد یافت. دولت ژاپن این بمباران اتمی را عملی «غیرانسانی» خواند و از نقاط دیگر جهان هم صدای انتقاد شنیده شد. در آن زمان، آمریكا دارنده منحصر به فرد سلاح اتمی بود. این دو حمله كشورهای دیگر را به فكر تولید چنین سلاحی انداخت که حتی اگر آن را بكار نبرند یک ابزار قدرت و نیز وسیله ای برای جلوگیری از حمله نظامی دیگران به آنها خواهد بود.

 

1958م:نهم اوت 1958 ، همزمان با دیدار خروشچف رهبر وقت شوروی از چین، دولت آمریكا یك بار دیگر اعلام كرد كه جمهوری توده ای چین را به سازمان ملل راه نخواهد داد. دیدار خروشچف از چین سوم اوت آغاز شده بود. مائو پس از مذاكرات طولانی در پكن با خروشچف ، متوجه شد كه وی بمانند سران قبلی مسکو فکر نمی کند و در بعضی موارد آماده سازش با دولتهای کاپیتالیسی و سلطه گران است. مائو در همین دیدار سیاست همزیستی مسالمت آمیز خروشچف با آمریكا و دولتهای كاپیتالیستی دیگر را رد كرد و اعلام داشت كه این دولتها در باطن از تصمیم خود مبنی بر انهدام كامل و ریشه كن كردن سوسیالیسم كه با منافع آنها ناسازگار است دست برنخواهند داشت و همواره در صدد یافتن فرصت برای ضربه زدن خواهند بود. طولی نكشید كه انتقاد كمونیستهای چین از مقامات شوروی آغاز شد و آنان را تجدید نظر طلب خواندند و این انتقاد تا پایان عمر مائو ادامه داشت.

 

خروشچف

 

1960م:یك سروان لائوسی به نام «كنگ له» که از مشاهده فساد اداری ـ اقتصادی در وطن خود خشمگین شده و اقدام دولت وقت لائوس كه اجازه داده بود عوامل آمریكا در مناطق كوهستانی آن کشور برای کمک به دولت ویتنام جنوبی یك گروه چریك محلی بوجود آورند برخشم او افزوده بود نهم آگوست 1960 با یک گردان نیروی چتربارباز (کماندو) كودتا كرد و زمام امور را به «سووانا فوما Souvanna Phouma» سپرد كه مردی میانه رو و ضد فساد و قبلا هم دو بار رئیس دولت و طرف اعتماد مردم بود. فوما قبلا این نظر خودرا اعلام کرده بود که در كشوری چون لائوس، دولت باید ائتلافی و نماینده همه گروهها باشد و .... این تنها کودتای نظامی در یک کشور بوده است که به دست یک سروان انجام است. روی کارآمدن سووانا فوما و تشکیل دولت ائتلافی سبب شد که به تدریج کمونیستهای لائوس (حزب پاتت لائو و شریک ائتلاف) قدرت را به دست گیرند و نظام لائوس کمونیستی شود.

 

Kong Le

 

1969م:نهم اوت سال 1969 در ساعات شب، شارون تیت Sharon Tate بازیگر تازه كار فیلمهای سینمایی كه اباء نداشت نیمه عریان و ... از او تصویر بگیرند در خانه اش در منطقه لس آنجلس(بورلی هیلز) به طرز فجیعی به قتل رسید . وی هشت ماهه حامله بود و شوهرش در لندن بسر می برد. در حمله به خانه تیت، سه تن دیگر كه در آنجا بودند كشته شدند. قاتلان كه به گردن «شارون» طناب انداخته بودند تا جسد او را به دار بكشند هنگام ترك خانه، باخون مقتولین بر در ورودی كلمه «پیگز =خوك ها» را نوشته بودند. آنان پس از خروج از خانه، یكی از همسایگان را نیز كه در اتومبیلش نشسته بود كشتند.

خبر این واقعه در آن زمان سایر گزارشهای جهان را تحت الشعاع خود قرارداده بود.

"تیت" دختر یك سرهنگ اطلاعاتی ارتش آمریكا بود كه هنگام ماموریت پدرش در ایتالیا علاقه مند به هنر نمایش شده بود و برای این منظور بعدا به هالیوود و فرانسه رفته بود. زیبایی او بیش از هنرش مورد توجه فیلمسازان بود. وی در اواخر عمر با پولانسكی كارگردان فیلم ازدواج كرده بود.

چهار ماه بعد از واقعه قتل، چارلز مانسون (صاحب عقیده ای خاص) و چهار تن از پیروانش به اتهام قتل شارون محاكمه شدند. سه زن از متهمان به قتل كه دست به این اقدام زده بودند اعتراف به عمل خود كردند و گفتند كه مانسون حضور نداشت.

در باره انگیزه واقعی این جنایت و جنایت دیگری كه گروه مانسون انجام داده بودند و اعمال دیگر این گروه از سرقت بانك و... اطلاعات كامل منتشر نشده است.

 

شارون تیت

هشتم اوت 2005 در پی نجات هفت سرنشین مینی ساب As - 28 روسیه (زیردیایی كوچك نجات) توسط انگلیسی ها كه پروانه محركه آن در 16 كیلومتری ساحل این كشور در منطقه كامچاتكا (خاور دور و نزدیک به آلاسکا) در یك تور ماهیگیری گیر كرده بود، رسانه ها در گوشه و كنار جهان از جمله روزنامه های روسیه به انتشار ضعف های این كشور پرداخته بودند.

این روزنامه ها از قول «الكساندر پیروگوفPirogov» افسر بازنشسته نیروی دریایی روسیه نوشته بودند: این، مایه تاسف است كه «روسیه امروز» نمی تواند یك زیردریایی 14 متری اش را از عمق 200 متری آبهای ساحلی خودش بیرون بكشد و از كشورهای دیگر استمداد می كند و انگلیسی ها از فاصله چند هزار كیلومتری می روند و زیردریایی ما را نجات می دهند.

پیروگوف گفته بود: با فروپاشی شوروی، همه چیز ما از میان رفت. ما دارای بزرگترین نیروی دریایی جهان بودیم كه پس از فروپاشی، به بهانه نداشتن پول، بسیاری از كشتی ها را اوراق كردند. پول هست، ولی مقامات فعلی ما دروغ می گویند كه نداریم، اینها نمی دانند كه پول را در كجا خرج كنند و آن را هدر می دهند. چرا به دروغ اعلام كردند كه زیردریایی در یك آنتن رادار زیردریایی گیر كرده كه امروز دروغ آنها آشگار شود و انگلیسی ها بگویند كه تور ماهیگیری به دور پروانه پیچیده بود و راداری در كار نبود.

 

زیردریایی کوچک روسیه


0: سال 48 پیش از میلاد در جریان جنگ رومی ها بر سر قدرت، در منطقه «فارسالوس» واحدهای ژولیوس سزار كه از فرانسه و اسپانیا آمده بودند باوجود خستگی و كمبود خواربار و قلت سواره نظام بر واحدهای پمپی غالب آمدند كه پمپی به امید دریافت كمك از ایران به مصر فرار كرد و ژولیوس سزار امپراتور روم شد.

378: در سال 378 میلادی ویزیگت ها (ژرمن ها) ارتش امپراتوری روم را در جنگ «آدرایانوپلAdrianople» شكست دادند كه در این جنگ «والنس» امپراتور هم كشته شد. ویزیگتها بعدا فرانسه (گل) و اسپانیا را متصرف شدند و در آنجا به ایجاد حكومت دست زدند.

681: بلغارها (مهاجرانی از آسیای میانه) در منطقه دانوب شرقی نزدیك دلتای این رود ایجاد یك «خان نشین» را برای خود اعلام كردند.

1173: كار ساختن برج تاریخی «پیساPisa» در ایتالیا آغاز شد كه نزدیك به دو قرن دو طول كشید تا تكمیل شود و یك هنر مهندسی ـ معماری بشمار می رود.

1638: یك هلندی به نام «یانوس برانك» در زمینی درحاشیه نیویورك استقرار یافت كه به نام او محله «برانكس» نامیده می شود و اینك یكی از محله های بزرگ شهر نیویورك است.

1805: اتریش، روسیه و انگلستان ضمن امضای پیمانی در سن پترزبورگ اتحادیه تازه ای بر ضد ناپلئون تشكیل دادند.

1849: پادشاهان اتریش و روسیه متحد شدند و جمهوری مجارستان را از میان بردند تا در آن منطقه از اروپا، اندیشه جمهوری طلبی ریشه نگیرد.

1877: در منطقه مونتانا و در كنار رودخانه «بیگ هولBig Hole River» میان بومیان آمریكا (سرخپوستان) و واحدی از ارتش دولت واشنگتن جنگ درگرفت كه ضمن آن 29 سرباز آمریكایی و 89 مبارز بومی كشته شدند.

1900: یهودیان روسیه در منطقه« اودسا » دست به شورش زدند.

1902: ادوارد هفتم بر جای مادرش ملكه ویكتوریا نشست و پادشاه انگلستان شد.

1942: گاندی رهبر انقلاب استقلال هند از استعمار انگلستان و مبتكر «مبارزه منفی» باردیگر بازداشت شد.

1954: میان تركیه، یونان و یوگوسلاوی پیمان همیاری امضاء شد.

1965: سنگاپور از فدراسیون مالزیا جدا شد و اعلام استقلال كرد.

1973: دانشمندان شوروی سفینه «مارس - 7» را به سوی ستاره مریخ فرستادند.

1974: جرالد فورد به عنوان سی و هشتمین رئیس جمهوری آمریكا كار خود را آغاز كرد.

1990: در پی تصرف كویت توسط عراق، 12 دولت عربی پذیرفتند كه برای دفاع از كشور سعودی نیروی نظامی به این كشور كه قبلا دولت آمریكا چنین كرده بود بفرستند.

1990: شورای امنیت به اتفاق آراء انضمام كویت به عراق را ابطال كرد.


ویدیو مرتبط :
تحلیل تقویم اقتصادی- دوشنبه 4 مرداد 1400

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -18 اردیبهشت



2001م:هشتم ماه مه سال ۲۰۰۱ گروه باستان شناسان انگليسي، ايتاليايي و يوناني اعلام كردند كه آبراه خشايارشا را كه در سال ۴۸۰ پيش از ميلاد در خاك يونان ساخته شده بود كشف كرده اند. (كساني كه خبر اين كشف و جزئيات اين اقدام خشايارشا را در رسانه هاي غرب ديده بودند متوجه شده اند كه مضمون فيلم «300» ساخت سال 2006 جعلي ونادرست بوده است.

 

تصوير نيمتنه خشايارشا


1340ش:در اين روز در سال 1340 شاه به درخواست دكتر علي اميني نخست وزير وقت كه تازه اين سمت را به دست آورده بود دوره وقت مجلس را منحل كرد. دكتر اميني در سخنراني هايش گفته بود كه آن دوره مجلس را به دلايلي قبول ندارد و وعده انتخابات آزاد را داده بود. وي در همين روز تشكيل اجتماعات در ميدان جلاليه (پارك لاله امروز) را آزاد اعلام داشت.

 

دكتر اميني

 

1358ش:اعدام وزير ارشاد كه به مطبوعات پول مي داد، روزنامه نگاران را ممنوع القلم و اخبار دولتي را ديكته مي كرد.

18 ارديبهشت سال 1358، هجده تن ديگر از مقامات نظام سابق كشور به حكم دادگاه انقلاب تيرباران شدند. دادگاه انقلاب اين عده را هم مفسد في الارض تشخيص داده بود. در ميان اعدام شدگان، دو وزير و يك رئيس سابق مجلس ديده مي شدند.

 

کيانپور


2003م:نشست محدود استادان علوم سياسي در سانفرانسيسكو كه درباره دمكراسي بحث و بررسي مي كرد هشتم مه 2003 در اعلاميه اي از دخالت يافتن «احساس و عاطفه» راي دهندگان در تمرين دمكراسي ابراز نگراني كرد. اين استادان در نشست هاي قبلي خود؛ تبليغات پولي (آگهي ها و اعلانات)، كمك هاي مالي به نامزدها و بي اعتنا شدن تدريجي نسلهاي تازه به مشاركت در دمكراسي را خطرات انحراف دمكراسي از اصول و فرضيه هاي خود اعلام كرده بودند و خواسته بودند كه احزاب برپايه ايدئولوژي به وجود آيند، نه به صورت مجمعي از جويندگان قدرت و يا حاميان نوعي «راهكار».

 

دمكراسي عاطفه با نخست وزير شدن بانو باندرانايكه پا به عرصه ظهور گذارد


1817م:بيماري پاركينسونز به اسم دكتر جيمز پاركينسون (1755 ـ 1828) است كه هشتم مه سال ۱۸۱۷ از آن نام برد و گفت كه يك بيماري مزمن مربوط به سلسله اعصاب است. علائم اوليه آن به گونه اي است كه ممكن است دكتر تشخيص بيماري ديگري را بدهد .

 

دكتر پاركينسون دو قرن پيش در اين خانه درلندن زندگي مي كرد كه همچنان نگهداري مي شود

 

1835م:ششم ماه مه سال 1835 جيمز گوردون بنت روزنامه نگار آمريكايي نخستين شماره روزنامه خود، نيويورك هرالد را منتشر كرد و در اندك مدتي روزنامه اول آمريكا شد. ولي پس از مرگش، پسرش كه مقيم فرانسه بود و حوصله روزنامه نگاري نداشت با ناشر «نيويورك تريبيون» شريك شد و از آن پس، دو روزنامه يكي شدند و تحت نام «نيويورك هرالد تريبيون» بكار خود ادامه دادند .


1527م:غارت شهر «رم» که از ششم ماه مه در سال 1527 آغاز شده بود در اين روز شدت بيشتري يافته بود. اين تاراج توام با تجاوز به بانوان و تخريب تا شانزدهم ماه مه ادامه يافت. شهر «رم» ششم ماه مه در برابر هجوم مرسنرهاي اعزامي از جانب پادشاه آلمان و اسپانيا سقوط كرده بود. اين پادشاه با فرانسه و انگلستان رقابت داشت. چون دولت فرانسه خود را مكلف به حراست از دستگاه پاپ مي دانست، مرسنرهاي اعزامي در صدد تصرف شهر رم و مقر پاپ برآمده بودند. 15 هزار مرسنر آلماني به دليل اين كه پروتستان بودند واتيكان را هم غارت، به آثار هنري آن (نقاشي ها) آسيب زدند و قسمتي از آنجا را به اصطبل اسبهاي خود تبديل كردند. مورخان نوشته اند كه با غارت شهر رم، ادامه رنسانس كه از ايتاليا آغاز شده بود تا مدتي متوقف شد.

 

1794م:هشتم ماه مه 1794 (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازيه كه به پدر شيمي نوين (شيمي تجربي) معروف است به حكم يك دادگاه انقلاب با گيوتين گردن زده شد!. اشتباه لاوازيه اين بود كه پس از كسب شهرت علمي وارد سياست شده بود و در سال 1791 عمل دولت وقت (پادشاهي) را در افزايش مالياتها به منظور رفع دشواري هاي دولت تاييد كرده بود. افزايش ماليات يكي از علل انقلاب بود، و مخصوصا كشاورزان از اين عمل به خشم آمده بودند.

 

لاوازيه