اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ 18فروردین



1304ش: رضاشاه (پيش از شاه شدن) كه شخصا شنونده نطق سال 1925 (سال 1304هجري خورشيدي) پروفسور پوپ درباره ابتكار و تداوم «آموزش و پرورش ميهندوستي» ايرانيان عهد باستان بود، بعدا گفته بود كه اظهارات پروفسور پوپ آمريكايي اورا (كه مادرش زاده شهر ايروان بود) دفعتا يك ناسيوناليست كرد.

 

تقویم تاریخ

 

1969م :پوفسور پوپ كه ايرانيان را (اگر وسيله و آموزش داشته باشند) هنرمندترين و با استعدادترين انسان روي زمين خوانده است موسسه تحقيقات آسيايي اش The Asia Institute را از آمريكا به ايران (شيراز) منتقل ساخت. وي در سال 1969 در 88 سالگي و زن و همكارش دكتر ايكرمن Phyllis Ackermanدر 25 ژانويه 1977 درگذشتند.آرامگاهي كه ايرانيان قدرشناس در اصفهان براي پروفسور پوپ به سبك آرامگاه شاه اسماعيل ساماني در فرارود ساخته اند.

 

تقویم تاریخ

 

1307ش : تيمورتاش در ماموريت محرمانه و حساس - چگونگي ايجاد نيروي دريايي تازه براي ايران رضاشاه (فروردين 1307) و در جريان نوسازي ارتش و تقويت بنيه نظامي ايران، تصميم به ايجاد يك نيروي دريايي براي وطن گرفت، ولي از انگليسي ها بيم داشت كه كار شكني كنند.

 

تقویم تاریخ

 

1941م :چرچيل نخست وزير وقت انگلستان در اين روز در سال 1941 (18 فروردين 1320) دستور انتقال يك لشكر از هندوستان آن کشور را به بصره داد.

 

تقویم تاریخ

 

1951م:ايران در آوريل 1951 - در ميان ناآرامي، علاء رفت و مصدق آمد.آوريل 1951 (فروردين 1330) در ايران با ناآرامي آغاز شده بود. چون در نيمه دوم مارس، قانون ملي شدن نفت به تصويب رسيده بود؛ انگليسي ها با همه توان و امكانات به آغاز و گسترش اين ناآرامي ها كمك كرده بودند، ازجمله با قطع پرداختي به كارگران صنايع نفت در خوزستان و انتشار شايعات و تحريكات ديگر در سراسر كشور.

 

تقویم تاریخ

 

1870م:«گوستاو لاندائوور» فيلسوف و نويسنده چپگراي آلمان در اين روز در سال 1870 به دنيا آمد. وي بر افكار «كروپتكين» و «باكونين» با كمي پالايش تعريف نوشت و به صورت اصول درآورد.

 

تقویم تاریخ

 

1773م :در اين روز در سال 1773 جيمز ميل (پدر جيمز استيوارت ميل) فيلسوف و تاريخدان انگليسي و مولف «تاريخ هندوستان انگلستان» به دنيا آمد. وي از فلاسفه يوتيليتاريانيسم Utilitarianism است. او در رابطه با اين فلسفه، كتاب «تحليل پديده هاي تفكر انسان» را نوشته است.


1986م :پنجم آوريل 1986 براثر انفجار بمب در ديسكوتك (كاباره) لابل در برلن غربي كه پاتوق نظاميان آمريكايي مستقر در آلمان غربي وقت بود دو تن كشته و بيش از صد نفر مجروح شدند.

 

تقویم تاریخ

 

1341: نخستين دانشگاه اروپاي مركزي به معني واقعي كلمه، هفتم مارس سال 1341 در شهر پراگ آغاز بكار كرد.

 

1652: هلندي هاي مهاجر در جنوب افريقا در«كيپ تاون» مستقر شدند كه بعدا اقليت سفيد آفريقا ي جنوبي را به وجود آوردند.

1770: فرانسيس لاول نخستين كارخانه نساجي كه پنبه خام را تبديل به پارچه مي كرد به وجود آورد.

1788: نخستين دسته اروپائيان مهاجر وارد « اهايو » شدند و در محلي كه آن را مارييتا نامگذاري كردند مستقر گرديدند.

1939: ايتاليا كشور آلباني در شرق درياي آدرياتيك، نه چندان دور ازخاك خود را به اين بهانه كه قرنها پيش گوشه اي از امپراتوري روم بود اشغال نظامي كرد و جامعه ملل نتوانست مانع اين كار شود و اين ضعف نقطه پايان كار اين جامعه بود كه سران آمريكا و انگلستان در جريان جنگ جهاني دوم طرح تاسيس سازمان ملل را به جاي آن ابداع كردند.

1942: سازمان انتشارات و تبليغات 18 فروردين 1321 از وزارت فرهنگ مجزا و به نخست وزيري وابسته شد كه اينك قسمتي از وظايف وزارت ارشاد را تشكيل مي دهد.

1948: سازمان جهاني بهداشت WHO تاسيس شد.

1988: در اين روز در سال 1988، در پي مذاكرات و قول و قرار هاي پنهاني مسكو و واشنگتن، دولت شوروي اعلام داشت كه نيروهايش را از افغانستان خارج خواهد ساخت. اين نيروها كه شمارشان از 119 هزار تجاوز نكرده بود 9 سال پيش از آن وارد افغانستان شده بودند تا افغانستان كه گرفتار كودتاي داخلي كمونيستهاي اين كشور شده بود تحت نفوذ آمريكا قرار نگيرد.

1990: يک دادگاه فدرال آمريکا درياسالار «جان پويندكستر» رئيس شوراي امنيت ملي آمريكارا در جريان مسئله «ايران ــ كنترا» مقصر تشخيص داد و محكوم كرد. كنگره آمريكا دولت اين كشور را از دادن كمك مالي به مخالفان مسلح دولت چپگراي نيكاراگوئه منع كرده بود كه پاره اي از مقامات دولت امريكا با يك عمل غير مستقيم پول حاصله از فروش اسلحه به ايران را به كنترا ها (مخالفان دولت نيكاراگوئه) مي دادند كه قضيه افشاء شد و پاي محاكمه به ميان امد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.