اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 17 اسفند



1285ش:در این روز دراسفند ماه 1285 مردم اصفهان كه از دیر زمان بر ضد ظل السلطان والی این خطه شورش كرده بودند در تلگرافخانه شهر متحصن شدند و اعلام كردند كه تا محمد علی شاه قاجار پاسخ تلگرام آنان را ندهد و ظل سلطان ( مسعود میرزا ) را عزل نكند تلگرافخانه را ترك نخواهند كرد. اصفهانی ها ظل سلطان را متهم به ظلم و تعدی و رفتار استبدادی كرده بودند.

شورش اصفهانی ها از 16 اسفند ماه شدت یافته بود. محمد علی شاه كه سرگرم تعیین ولیعهد و بر گزاری مراسم مربوط بود دادن پاسخ به تلگرام اصفهانی ها را به تاخیر انداخته بود . این تعلل باعث شد گروهی از اصفهانی ها كه به ستوه آمده بودند در كنسولگری انگلستان در آن شهر متحصن شوند . در آن زمان تحصن در سفارتخانه انگلستان در تهران و كنسولگری های این كشور در شهرها تشویق می شد تا وسیله مداخله هرچه بیشتر انگلیسی ها فراهم شود ، مقامات بالای كشور بیشتر بترسند . از زمان امضای قرارداد سال 1907 سن پترز بورگ ( تقسیم ایران به مناطق نفوذ میان روسیه و انگلستان) كار تحصن تشویق بیشتری می شد و مردم بی خبر ازسیاست ، فریب می خوردند كه اقدام آنان مغایر منافع وطن بود.

سرانجام 25 اسفندماه محمد علی شاه ظل سلطان را از حكومت اصفهان برداشت و بعدا اورا حاكم فارس كرد و شورش اصفهانی ها پایان یافت.

 

مسعود میرزا ظل السلطان

 

1300ش:در این روز در سال 1300 قانون تاسیس "شورای عالی معارف" كه بعدا به شورایعالی فرهنگ تغییر نام داد از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و اختیار تنظیم و تصویب آیین نامه های مدارس و موسسات فرهنگی و هنری، تاسیس مدارس تازه، صدور پروانه نشریات، دادن نشان و مدال فرهنگی و مراقبت و حفاظت از آثار ملی به آن واگذار شد. این شورای مهم پس از تاسیس وزارت علوم در دهه 1340و بعدا وزارت فرهنگ و هنر به سه شورای عالی تقسیم شده بود. مسئله تبعیض در دادن پروانه انتشار نشریه و توقیف و لغو پروانه نشریات از زمانی در ایران آغاز شده است که اختیار شورای عالی معارف (شورای عالی فرهنگ) به هیات نظارت بر مطبوعات داده شده است که جز یک عضو آن (نماینده مدیران جراید) بقیه اعضای سه قوه حکومتی و نماینده حوزه علمیه (تدریس الهیات) هستند. بارها ایراد گرفته شده است که ترکیب این هیات مغایر اصل تفکیک قوا است که ذاتا مطبوعات قوه چهارم یک دمکراسی هستند.

شورای عالی معارف پیشنهاد دهنده "قانون اساسی معارف" است كه پایه همه آیین نامه های فرهنگی و آموزش و پرورش كشور بوده است .

در یكی از مواد «قانون اساسی معارف» ایران تصریح شده است كه «... مدارس ذكور برای پسران و مدارس اناث برای دختران ...» كه مراد از آن منع تاسیس مدرسه مختلط در ایران بوده كه این ماده از دهه 1340تا سال 1357 عملا رعایت نمی شد. طبق صورتجلسات شورای آموزش و پرورش تهران (1348 تا 1355) محمود عاطفی نماینده انتخابی مدیران مدارس متوسطه در این شورا بارها به استناد این ماده، تاسیس مدارس راهنمایی تحصیلی مختلط را غیر قانونی خوانده بود كه به آن اعتنا نشده بود.

علی اكبر دهخدا، دكتر امیر اعلم، ذكاء الملك فروغی، محمد تدین، مجیر شیبانی و غلامحسین رهنما از جمله اعضای نخستین دوره شورای عالی معارف ایران بودند.

 

1336ش:در پی جلسه مشورتی 27 بهمن ماه 1336 و جلسات 10 ، 17 و 19 اسفند این سال مركب از شاه و تنی چند از رجال وقت و یك بزرگ از ایل بختیاری تصمیم به طلاق ثریا اسفندیاری بختیاری دومین زن شاه گرفته شد و اعلامیه مربوط صادر گردید كه در آن دلیل طلاق، فرزنددار نشدن ثریا و نیاز به ولیعهد برای شاه ذكر شده بود. ثریا از مدتها پیش از آن نزد مادر آلمانی خود در این کشور بسر می برد. طلاق در تهران انجام گرفت و اسناد مربوط در نیمه فروردین 1337 در آلمان به ثریا ابلاغ شد و وی 42 سال بقیه عمر خود را بدون شوهر زندگی كرد تا اینکه در پاریس درگذشت. پس از انجام طلاق طولی نکشید که شاه با فرح دیبا که قبلا یک دانشجوی ایرانی مدارس عالی فرانسه بود ازدواج کرد. شاه پیش از ازدواج با ثریا، بانوی قبلی خود، فوزیه، شاهزاده خانم مصری و مادر دختر بزرگش شهناز را طلاق گفته بود. فوزیه نیز به همان صورت از تهران به قاهره بازگشته بود و در آنجا ماندگار شده بود . علت طلاق او «ناسازگاری هوای تهران!» بیان شده بود.

مطبوعات اروپا در مارس 1958 درباره طلاق غیابی ثریا و اینکه قبلا رضایت وی به طلاق جلب نشده بود مطالب متعدد انتشار داده و نسبت به وجود تبعیض میان زن و شوهر در کشورهای اسلامی و ازجمله ایران و اختیارات شوهر انتقاد کرده بودند که یک مقام ایرانی وقت در پاسخ، آنهارا بی اطلاع از قوانین ملی و مذهبی کشورها خوانده و گفته بود که یک زن با اطلاع از قوانین و رسوم و فرهنگ کشور خود قرارداد نکاح را امضا می کند و اجبار ندارد. در مذهب کاتولیک هم طلاق عملی ممنوعه است و در یک کشور پیرو این ضوابط مذهبی، زن و مرد پس از ازدواج که کشیش مربوط در برابر جمع آنان را برای همه عمر زن و شوهر اعلام می دارد بعدا منطقا نباید بگویند که زندانی مادام العمر یکدیگر شده اند. به علاوه، در ایران همانند کشورهای اسلامی دیگر برای بانوان «مهر» قرارداده شده و واجب النفقه هستند و تاکنون مشاهده نشده است که یک مرد گفته باشد پرداخت مهر (مالی از آن خود به زن که قابل تبدیل به پول باشد و «زن» قبلا مبلغ آن را تعیین و پیشنهاد می کند تا به زوجیت آن مرد درآید) و نیز نفقه کامل (که این دو به آن صورت در کشورهای مسیحی و ... وجود ندارد) تبعیضی نسبت به هر شوهر است و استدلال کند که انسان ـ صرف نظر از جنسبت ـ متساوی الحقوق هستند. زن و مرد در هرکشور، عالما و عامدا قرارداد نکاح را با حضور عاقد و شهود امضا می کنند و در نتیجه اجباری در کار نیست و اگر شرایط و مقررات حاکم بر قرارداد نکاح را قبول نداشته باشد می تواند آن قرارداد را امضاء نکند و .... نفقه کامل (طبق قانون ایران) این است که مرد طبق شئونات خانوادگی زن و حتی اگر در آن فامیل گسترده داشتن کلفت و نوکر و شوفور مرسوم باشد باید آنها را تامین کند و عجز و خودداری از تامین آن به صدور حکم طلاق و نیز مجازات حبس برای مرد منجر می شود و اینها امتیاز زن در ایران و جهان اسلام است.

 

ثریا

 

1875م:تلاشهای سوسیالیستهای آلمان به ویژه « اوگوست ببل August Bebel» اندیشمند آلمانی برای ایجاد یك حزب واحد در این روز در مارس 1875 به نتیجه رسید و اعلام شد كه در ماه مه( دو ماه بعد ) كنگره سوسیالیستهای المان برای تصویب اساسنامه و مرامنامه حزب واحد تشكیل خواهد شد. تامین وحدت آلمان به ابتکار بیسمارک ، و تسریع صنعتی شدن این كشور فرصت مناسبی به « ببل » و همفكرانش داده بود تا حزب واحد سوسیالیست را تاسیس كنند.

« ببل » از ادغام افكار كارل ماركس و فردیناند لاسال ، ایدئولوژی « سوسیال دمكرات » آلمان را تنظیم كرد كه همچنان باقی مانده و الگوی سوسیال دمكراسی در سراسر جهان شده است.

حزب واحدی كه در مه 1875 در آلمان تحت عنوان سوسیا لیست به وجود آمد مادر همین حزب سوسیال دمكرات امروز است كه حكومت آلمان را به دست دارد.

برای مثال: « ببل » در مرامنامه تازه ( ایدئولوژی) حزب سوسیالیست برای رسیدن به آرزوی مالكیت جامعه بر منابع تولید ، عقیده ماركس را كه مبنی بر نابودی نظام موجود از طریق انقلاب و سپس دیكتاتوری پرولتاریا ست رها كرد و از عقیده لاسال استفاده كرد كه رسیدن به این هدف را تدریجی و از طریق اكثریت یافتن سوسیالیست ها در پارلمان و وضع قانون و ناراضی نساختن مخالفان این عقیده با مجاب و قانع كردن آنان بیان داشته است.

« ببل » كه طرح او و همفكرانش در كنگره ماه مه سال 1875 به تصویب رسید و هنوز به قوت خود باقی است برای آغاز كار خواستار : آزادی انتشار نشریه و قطع هرگونه سانسور ، بازنشستگی همگانی برای سالخوردگان ، مستمری برای از كارافتادگان ، آموزش و پرورش عمومی اجباری و رایگان ، درمان همگانی و رایگان ، تعطیل اجباری یك روز در هفته ، منع كار كردن كودكان و نوجوانان ، منع مشاغل سخت و یا خلاف اخلاق برای بانوان ، تعدیل دستمزد و مشاركت كار كنان در درآمد كار گاه ، وصول تنها یك مالیات از مردم و لغو عوارض متعدد موجود ، تعیین مجازات برای اعمال هرگونه تبعیض ، اصلاح نظام قضایی و آسان سازی كار دادرسی و تشكیل هیات های متعدد حل اختلاف به جای بعضی دادگاهها ، تعمیم امور رفاهی و تسهیل اعتبارات بانكی برای افراد « خود ــ اشتغال » و .... وقوع دو جنگ در نیمه اول قرن 20 كه آلمان آغازگر هردو بود ، سركوب سوسیال دمكراسی توسط عوامل ناسیونال سوسیالیست ( نازی ها ) كه خواهان رقیب نبودند و مشكل وجود دو آلمان ــ یكی كمونیست ــ از جمله دلایل تاخیر سوسیال دمكراتهای آلمان برای رسیدن به هدف نهایی بوده است ، حال آن كه این ایدئو لوژی در سوئد كه مشكلات كمتری داشته رشد بهتری كرده است.

 

ببل


965م:هشتم مارس سال 965 میلادی (17 اسفند) المتنبّی (ابو طیب احمد بن حسین) شاعر بزرگ عرب در راه بازگشت از سفر شیراز و دیدار امیر عضدالدوله دیلمی به بغداد، در نزدیكی این شهر گرفتار راهزنان شد و به دست آنان به قتل رسید. وی هنگام مرگ 50 ساله بود.

المتنبّی که در دوران معاصر از اشعارش درکتابهای درسی دانشگاهی رشته ادبیات وسیعا نقل شده است در كوفه به دنیا آمده بود و در جوانی از انقلابیون قرمطی (عمدتا شیعه) بود. وی در شام (سوریه بزرگتر) تحصیل كرده بود، ولی علاقه داشت كه میان اعراب بدوی زندگی كند. در جریان همفكری با انقلابیون قرمطی دستگیر و دو سال در زندان بود و گفتن شعر را از زندان آغاز كرد. (برای اطلاع از اندیشه و كارهای قرمطیان به تاریخ طبری رجوع شود).

پس از آزادی از زندان در شام ماند و چون در طنزهایش حاكم دمشق را هجو كرده بود از ترس او به قاهره گریخت و بعدا از آنجا به بغداد رفت. وی علاوه بر قصیده كه سبك شاعران عرب بود غزل هم گفته است كه بدعتی در شعر عرب بشمار می رود. مولف تاریخ ادبیات جهان از المتنبی به عنوان بزرگترین شاعر كلاسیك عرب نام برده است. دیوان اشعار المتنبی از كتب معروف نظم عربی است.

 

1402م:ایلدرم بایزید یکم سلطان عثمانی كه در جنگ آنكارا در ژوئیه 1402 میلادی به اسارت امیرتیمور گوركان در آمده بود و تیمور او را در قفس آهنین قرار داده و همانند طوطی همه جا با خود می برد هشتم مارس 1403 میلادی در 42 سالگی درگذشت. وی پس از درگذشت پدرش مراد اول سلطان عثمانی شده بود.

بایزید در طول حكومت خود سالونیك را در یونان تصرف كرد ، بلغارها را شكست داد و هشت سال قسطنطنیه (استانبول) را در محاصره داشت، ولی موفق به تصرف آن نشد.

امیر تیمور احتمالا قصد جنگ با بایزید را نداشت. تیمور هنگامی كه در شام (سوریه) سرگرم تاخت و تاز بود برای بایزید نامه ای فرستاده بود كه بایزید پاسخی بی ادبانه و سراسر افترا به تیمور نوشته بود و همین امر باعث حمله تیمور به قلمرو او شد و با این كه نیروهای تیمور از نظر شمار به مراتب كمتر از نظامیان بایزید بودند پیروز شدند و بایزید اسیر شد. تیمور به خاطر اهانتی كه در نامه به او كرده بود بایزید را در قفس آهنین قرار داد و به مجلس بزم خود آورد و زن او را وادار كرد كه در جمع مهمانان برقصد. بایزید از آن قفس آزاد نشد تا درگذشت. عثمانی ها تركمان و تیموریان تاتار (مغول تبار) بودند.

 

بایزید


1782م:هشتم مارس سالروز قتل عام زننده گروهی از سرخپوستان اهایو به دست میلیشیای پنسیلوی نیای آمریکا به فرماندهی سرهنگ دیوید ویلیامسون در سال 1782 (دوران انقلاب استقلال) است. این بومیان از قبیله Lenape بتازگی به دست میسیون موراویان مسیحی شده بودند، مسلح نبودند و سرگرم زراعت بودند که دستگیر شدند. میلیشیای پنسیلوی نیا به انتقام همراهی قبیله دیگری از سرخپوستان با نیروهای انگلیسی در سرکوب انقلاب استقلال، در روستای «Gnadenhutten» اهایو 28 مرد، 29 زن و 39 کودک لنایی را دستگیر و به درخت بستند و پس از وارد آوردن ضربه پتک به سر آنان پوست جمجمه هایشان را کندند. قبیله لناپ که پیش از مهاجرت اروپاییان، در ساحل شرقی آمریکا (ایالت دلور ) زندگی می کرد پس از ازدست دادن کیلومتر به کیلومتر اراضی آباء اجدادی در طول نزدیک به دو قرن، با ادامه مقاومت تا اهایو (حدود هشتصد کیلومتر) عقب رانده شده بود.

 

1911م:تلاش های طولانی بانو «كلارا زتكین» اندیشمند سوسیالیست آلمانی و نماینده وقت پارلمان فدرال این كشور در هشتم مارس 1911 به ثمر رسید و «هشتم مارس» هر سال روز جهانی زن اعلام شد و دولت دانمارك به عنوان نخستین كشور آن را برسمیت شناخت. برقراری «روز جهانی زن» در شهر كپنهاگ اعلام شده بود.

 

Clara Zetkin


1929م:هشتم مارس 1929 سه آنارشیست در شهر مادرید «ادواردو داتو Eduardo Dato Eiradian» نخست وزیر وقت اسپانیا را پس از خروج از پارلمان، در اتومبیل هدف گلوله قراردادند که 5 روز بعد درگذشت. داتو که 65 ساله بود سه بار نخست وزیر و چندین بار وزیر و نماینده پارلمان اسپانیا بود و یک بار هم به ریاست پارلمان انتخاب شده بود. در سال 1912 به همین صورت، خوزه کانالیاس Jose Canalejas یک نخست وزیر دیگر اسپانیا ترور شده بود. آنارشیست هایی که داتو را گلوله زده بودند وابسته به گروه کاتالان Catalan بودند. آنارشیسم ـ یک پدیده فکری قرن نوزدهم ـ از اداره امور جامعه توسط شوراها و انجمن ها حمایت می کند و دولت را به صورتی که وجود دارد عامل فساد و سود یک دسته و ستم به گروهی دیگر از مردم می داند. برخی از گروههای آنارشیست دولتها را کانون توطئه افراد مشخّص و معدود برای آقایی کردن و استثمار جامعه (توده ها) می خوانند. آنارشیست ها برخلاف سوسیالیستها، در رسیدن به هدف، ترور افراد را ردّ نمی کنند. رسانه ها وقت از آنان به عنوان «هواداران جامعه بدون دولت» یاد می کردند. آنارشیست ها در چند دهه آخر قرن 19 و ابتدای قرن 20 شماری از سران و مقامات ارشدرا در اروپا و آمریکای شمالی کشتند.

 

Eduardo Dato

 

1942م:هشتم مارس 1942 نیروهای امپراتوری ژاپن تصرف شهر رانگون پایتخت مستعمره اتگلیسی برمه (میانمار) را تكمیل و اعلام داشتند كه هدف بعدی آنان آزاد كردن هندوستان از سلطه انگلستان خواهد بود. در همین روز هلندی ها که اندونزی را در استعمار داشتند جزیره بزرگ جاوه را به نیروهای ژاپن تسلیم کردند. برمه (میانمار) آخرین حد پیشروی ژاپنی ها در این سمت آسیا بود. ژاپن با شعار اخراج اروپائیان استعمارگر از آسیا، به مستعمرات انگلستان، فرانسه، هلند و پرتغال و نیز فیلیپین آمریكا حمله ور شده بود.


1950م:هشتم مارس 1950دولت شوروی رسما اعلام داشت كه دارای تعداد قابل ملاحظه ای بمب اتمی است. این موضوع توسط مارشال شوروی، وروشیلوف، اعلام شده بود. شوروی در سال 1949 نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داده بود. از آن پس رقابت برسر ساخت سلاحهای اتمی و وسائل رساندن آنها به هدف آغاز شد. شوروی نخستین كشور بود كه موشك هدایت شونده دور برد آزمایش كرد و به مدار زمین فرستاد. هشتم مارس همچنین روزی است كه مجلس نمایندگان آمریكا در سال 1983 برغم مخالفت رئیس جمهور وقت این كشور (رونالد ریگن) طرح «فریز» كردن متقابل تولید سلاحهای هسته ای آمریكا و شوروی را تصویب كرد.

تا سال 2008، 9 كشور جهان دارای اسلحه اتمی از انواع مختلف بوده اند: آمریكا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، هند، اسرائیل، پاكستان و كره شمالی.

جمهوری فدرال آفریقای جنوبی نیز قبلا دارای چند بمب اتمی بود كه آنهارا داوطلبانه از میان برد. در جهان چندین كشور دیگر هستند كه بر تكنولوژی هسته ای دست یافته و اگر بخواهند، در مدتی كوتاه می توانند سلاح اتمی داشته باشند. ژاپن، برزیل، آلمان و برخی از اعضای سابق اتحاد شوروی ازجمله این كشورها هستند. از اوت 1945 كه آمریكا دو بمب اتمی بر ژاپن فروافكند، سلاح اتمی عامل «فدرت» و در نتیجه یك «آرزوی ملی» شده است و به همین لحاظ و برای جلوگیری از گسترش این سلاح و بهانه افتادنش به دست این و آن، قانون كنترل و سازمان جهانی نظارت بر اجرای این قانون به وجود آمده است و به این ترتیب سلاح هسته ای در انحصار چند كشور باقی مانده است. هند، پاكستان و كره شمالی برغم وجود این سازمان سلاح اتمی تولید كرده اند. دولت آمریكا برپایه گزارش های سازمانهای اطلاعاتی خودش كه دولت وقت عراق تلاش پنهانی برای تولید سلاح اتمی دارد در مارس 2003 این كشور را اشغال نظامی كرد ولی هنوز اثری از چنین فعالیتی به دست نیامده است و ....


# 1817: هشتم مارس 1817 بازار سهام نیویورك (Stock Exchange) با نظم و قاعده ای تازه در اطاقی در ساختمان شماره 44 وال استریت محله منهتن شهر نیویورک آغاز بکار کرد. کار این معاملات در نیویورک از 17 مه 1792 با مشاركت 24 دلال سهام به شکلی محدود و عمدتا به صورت سرپایی آغاز شده بود. با اینکه هنوز هم این معاملات به صورت حضوری (درتالار معاملات) ادامه دارد ولی عمدتا آنلاین و دیجیتالی انجام می شود و نیازی به مراجعه به جایی نیست و کافی است که معامله گر «شماره حساب ویژه» داشته باشد. مرکز معاملات سهام نیویورک (اصطلاحا؛ وال استریت) در سال 2007 با Euronext (اتحادیه بورسهای پنج کشور اروپایی ازجمله Bourse فرانسه و انگلستان) شریک شده است. پس از جنگ جهانی دوم و ابرقدرت شدن آمریکا به دلیل پیروزی در این جنگ که با محاسبات دقیق وارد آن شده بود و اعمال قدرت، معاملات سهام با دلار آمریکا انجام می شود. بحران مالی که از سال 2008 آغاز شده است نشان داد که معاملات در وال استریت و بورسهای ممالک صنعتی طبق قاعده قمار انجام می شود، روی کاغذهای خرید و فروش و تعهدات هم صورت می گیرد و بهای سهام کمپانی ها تا دهها برابر دارایی آنها بالارفته است و ....

# 1889: جان اریكسونEricsson مخترع سوئدی درگذشت. وی در سال 1803 به دنیا آمده بود.

# 1917: تظاهرات چند هزارنفری در پتروگراد (سن پترزبورگ) برضد دولت روسیه انجام شد كه تاریخنگاران آن را مقدمه انقلاب بلشویكی اكتبر این سال ذكر كرده اند.

# 1917: آمریكا برای سومین بار در دو دهه اول قرن 20 در كوبا نیرو پیاده كرد.

# 1921: ادوارو داتو ایرادیر Edward dato Iradierنخست وزیر اسپانیا هنگام خروج از ساختمان پارلمان این كشور در شهر مادرید ترور شد.

# 1965: با ورود یك تیپ تفنگدار دریایی آمریكا به دانانگ در ویتنام جنوبی، پای آمریكا بیش از پیش به جنگ ویتنام كشیده شد. آمریکا سرانجام در جنگ ویتنام موفق نشد و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از جنوب ویتنام در سال 1975 کشور واحد ویتنام تجدید حیات داد.

# 1963: چند روز پس از كودتای سوریه، زمام امور این كشور در دست حزب سوسیالیستی بعث قرارگرفت كه همچنان ادامه دارد.

# 1979: Compact Diskساخته شد.

# 1982: دولت آمریكا شوروی را متهم كرد كه در افغانستان بر ضد چریكهای ضد كمونیست سلاح شیمیایی بكار برده است.

# 1983: رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت آمریكا با اشاره به عملیات نظامی شوروی در افغانستان آن كشور را «امپراتوری شرارت» اعلام داشت. شوروی نیروهای خود را در سال 1989 از افغانستان فراخواند و دو سال بعد هم از درون فروپاشید. دولت آمریکا از اکتبر 2001 نیرو به افغانستان فرستاد، دولت این کشور را تغییر داد، دولتهای عضو ناتو (اتحادیه اتلانتیک شمالی) را شزیک خود کرد و این دو نیرو اینک در سراسر افغانستان، به نام مبارزه با تروریسم استقرار یافته اند!. دولت شوروی به تقاضای دولت وقت افغانستان واحد نظامی به کمک این دولت فرستاده بود و بهانه آمریکا و ناتو مبارزه با تروریسم در کوههای سرزمین فقرزده افغانستان است!. تروریست های هدف مبارزه همان هایی هستند که آمریکا با پول و اسلحه خود آنان را برضد دولت وقت مسکو سازمان داده بود.

# 2004: محمد زیدان معروف به ابوعباس بنیادگذار جبهه آزادیبخش فلسطین در زندان آمریكا در عراق درگذشت و در سوریه مدفون شد. وی در عراق بود كه این كشور توسط ارتش آمریكا اشغال شد و ابوعباس هم دستگیر و به زندان افتاد. دولت آمریكا مرگ او را بر اثر عوامل طبیعی ذكر كرده است.

# 2004: قانون اساسی عراق (عراقی که در اشغال نظامی آمریکا بوده است) به امضا رسید!.

# 2010: به گزارش مطبوعات تهران، امروز علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران «شخصی گرایی، سطحی نگری، فامیل گرایی، حزب گرایی، غرور و موج سواری» را مهم ترین عوامل سقوط خواص [در ایران] بیان داشت. وی «خوش بینی بیش از حد» را از موارد سطحی نگری بشمارآورد و گفت که عده ای از بزرگان ما [جمهوری اسلامی] گرفتار حسن ظن و خوش بینی بیش از اندازه شده اند. علی سعیدی گفت که جریان اصلاح طلب مولود حزب كارگزاران سازندگی است.

# 2010: در این روز و 31 سال پس از انقلاب، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران گفت: در چند ماه اخیر یك باند بزرگ مفاسد اقتصادی در یكی از شركت های دولتی شناسایی شده كه افراد آن توانسته بودند با جعل اسناد دولتی و قضایی، میلیاردها تومان به حقوق مردم و بیت المال خسارت وارد كنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه تاكنون یازده نفر از اعضای اصلی باند دستگیر شده اند، گفت: همه این افراد به جرم خود مبنی بر اختلاس اعتراف و اقرار كرده اند كه فقط اختلاس یك نفر از آنان شش میلیارد تومان است.

# 2010: طبق اطلاعیه مطبوعاتی مجتمع قضایی مبارزه با جرایم اقتصادی، شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر تهران یک مفسد اقتصادی را که با توسل به تقلب، 11 میلیون و 881 هزار و 653 دلار از بانکهای سپه و ملت دریافت کرده بود به 20 حبس و ردّ این پول به این دو بانک محکوم کرد.

 

# 2010: به گزارش رسانه های تهران، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور 16 اسفند1388 در دیدار با مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفت که دمكراسی لیبرال حاصل جنگ قدرت و ثروت است. وی در همین دیدار گفت که ماجرای 11 سپتامبر [2001] و انهدام برج های دوقلو در آمریكا [شهر نیویورک] را یك سناریو و اقدام اطلاعاتی پیچیده می داند و افزود که ماجرای 11 سپتامبر به صورتی که اعلام شده بود یك دروغ بزرگ و بهانه مبارزه با تروریسم و زمینه ساز لشكركشی به افغانستان بوده است.

# 2010: دادستان تهران از صدور كیفرخواست برای حدود 250 نفر از متهمان رویداد روز عاشورا (ششم دیماه 1388) خبر داد.

به گزارش رسانه ها، در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات در روز عاشورا (ششم دی) حدود ۱۰۰۰ تن در تهران دستگیر شدند. تا این روز (17 اسفند 1388) شماری از بازداشت شدگان محکومیت قضایی یافته اند. معترضین به نتایج انتخابات خرداد 1388 (ژوئن 2009) از فرصت عاشورا برای تظاهرات خیابانی استفاده کرده بودند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
استوری 17 اسفند ماهی تولدت مبارک || کلیپ تبریک تولد 17 اسفند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.