اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 16 مرداد



425م:به نوشته سه گاهنامه جداگانه؛ هفتم، هشتم و یا 13 اوت سال 425 میلادی، شاه وقت ایران، بهرام پنجم (بهرام گور) درخواست تئودوریس دوم امپراتور روم را پذیرفت كه استادان ایرانی بتوانند ـ چنانچه بخواهند ـ برای تدریس در دانشگاه نوبنیاد قسطنطنیه (استانبول) به این شهر بروند و این موافقت در «كارنامك» یا روزنامك (روزنامه) دربار شاهی آن زمان درج شده است. مورخان اروپایی، از این توافق به عنوان نخستین «مبادله رسمی استاد» در طول تاریخ یاد كرده اند كه از آن پس مرسوم شده و كمك بزرگی است به انتقال دانش.

دانشگاه قسطنطنیه كه مقررات آن، الگوی دانشگاههای امروز شده است در 27 فوریه سال 425 میلادی گشایش یافته بود و تئودوریس برای تدریس در این دانشگاه در كشورهای مختلف و دورترین آنها - چین - به یافتن استاد و مدرس دست زده بود. میان تئودوریس و بهرام پنجم روابط دوستانه برقرار بود و دو ابر قدرت ایران و روم در سال 422 میلادی یك پیمان صلح صد ساله امضاء كرده بودند كه برپایه آن، حكومت روم در قلمرو خود پیروی از آیین زرتشت را آزاد و قانونی سازد و دولت ایران هم نسبت به پیروان مسیحیت دست به همین اقدام بزند.

بهرام گور پس از موافقت با درخواست تئودوریس به خراسان شتافت و هونهای سفید پوست (هپتال ها) را كه از جیحون گذشته و دست به تعرض زده بودند درهم شكست، سركرده آنان را كشت و به پایتخت خود بازگشت.


1953م:هفتم اوت 1953 (1332 هجری خورشیدی) ژنرال آیزنهاور رئیس جمهوری وقت آمریكا كه در ژانویه همان سال، در این مقام آغاز بكار كرده بود در یك مصاحبه عمومی نگرانی عمیق دولت آمریكا از گسترش فعالیت و نفوذ حزب توده در ایران و احتمال كمونیست شدن وطن ما را اعلام داشت و اشاره كرد كه وی در برابر این وضعیت نمی تواند ساكت بنشیند و دست روی دست بگذارد. متعاقب انتشار مصاحبه، حزب توده در تهران بر ضد آمریكا دست به تظاهراتی وسیع زد كه به نوشته مورخین، باعث تایید ادعای آیزنهاور در اذهان جهانیان شد و به تقویت بهانه او انجامید. تظاهر كنندگان در عین حال ورود همزمان ژنرال شوارتسكوف دوست آمریكایی شاه به ایران و بازگشت محرمانه اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه را به كشور (ازتبعید) علائم یك توطئه در شرف وقوع خواندند. در این میان، دیپلماتهای آمریكایی مقیم تهران به دولت دكتر مصدق اخطار می دادند كه اگر پشتیبان كمونیست ها نیست، دستور سركوبی تظاهرات را بدهد زیرا كه ادامه تظاهرات، خطر حمله به سفارت آمریكا، كنسولگری های آن و موسسات فرهنگی ـ آموزشی آمریكا از جمله كلاسهای تدریس زبان انگلیسی انجمن ایران و آمریكا را دارد و ... كه دكتر صدیقی وزیر كشور زیر بار سركوب كردن تا زمانی كه تظاهر كنندگان دست به ارتكاب جرم، تخریب و بی نظمی زنند نمی رفت و استدلال می كرد كه برگزاری اجتماعات در ایران آزاد است. باید دانست، اشرف پهلوی كه پس از یك سال، سوم مرداد 1332 با پیامی خارجی و محرمانه برای برادر خود به تهران بازگشته بود دو روز بعد از افشای بازگشت او توسط تظاهركنندگان و انتشار قضیه در مطبوعات به دستور دكتر مصدق دوباره اخراج شد.

 

آیزنهاور


1991م:ششم اوت 1991 اعلام شد که شاپور بختیار آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی ایران در محل سکونتش در پاریس کشته شده است. معاینه جسد نشان داد که قتل ساعتها پیش از کشف جسد صورت گرفته بود. "سروش کتیبه " منشی بختیار نیز با او کشته شده بود. قتل، با ضربات متعدد چاقو صورت گرفته بود. طبق گزارش پلیس نگهبان خانه، قبلا کسانی به دیدار بختیار رفته بودند که کارت شناسایی (مجعول) نشان داده بودند. بعدا سه نفر متهم به قتل شاپور بختیار شدند که تنها یکی از آنان به نام "علی وکیلی راد" در سویس دستگیر و در پاریس محاکمه و محکوم شد. عده ای مدعی شده اند که دولت وقت فرانسه از طرح قتل بی اطلاع نبوده است. بختیار از آوریل 1979 در فرانسه به صورت پناهنده زندگی می کرد. وی که از مخالفان نظام اسلامی ایران بود در فرانسه سازمانی را به نام "جنبش مقاومت ملی" تشکیل داده بود. در سال 1980 نیز به خانه بختیار در پاریس تیراندازی شده بود که در این اقدام تنها پلیس نگهبان خانه و یکی از همسایگان بختیار کشته شده بودند.

 

شاپور بختیار


2004م:آمریکا تنها كشور جهان كه در مبارزات انتخاباتی آن، تبلیغات نامزدها پیرامون تقویب بنیه نظامی دور می زند و رقباء می كوشند كه ثابت كنند در صورت پیروزی، نه تنها قدرت نیروهای مسلح را چند برابر خواهند كرد بلکه توان فرماندهی آنها را دارند و در صورت بروز جنگ خواهند توانست که آن کشور را به پیروزی برسانند. دلیل این نوغ تبلیغات این است که مخاطبانشان (رای دهندگان) همین را طالبند.

یک نمونه از این نوع تبلیغات در ماه اوت 2004 به چشم خورد و دو رقیب وقت؛ جان كری و جورج بوش می کوشیدند ثابت کنند که تجربه و اطلاعات نظامی بیشتری دارند. اعلان تبلیغاتی جان كری كه (در ماه اوت 2004) ساعت به ساعت از شبكه های تلویزیونی پخش می شد چنین وعده می داد:

 

Dan Rather روزنامه نگار حرفه ای آمریکا که قربانی قدرت شد


1311ش:"رابیندارانات تاگور" ادیب، شاعر، نویسنده، موسیقیدان و فیلسوف شهیر هند هفتم آگست 1941 درگذشت. وی در ماه مه 1861 در کلکته به دنیا آمده و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه لندن به پایان برده بود. این ادیب بنگالی که مبلغ یک فرقه برهمایی بود در سال 1311 هجری خورشیدی (1932) از ایران دیدن کرده و با اندیشمندان وطن ما به مذاکره و تبادل نظر پرداحته و در مجلس شورای ملی نیز حضور یافته بود.

تاگور نخستین ادیب آسیایی بوده است که برنده جایزه ادبی نوبل (جوایز سال 1913) شده است. از تاگور تالیفات بسیار، مجموعه های شعر، داستانهای کوتاه و نیز فرضیه های فلسفی متعدد باقی مانده است.

 

RabindraNath Tgore

 

2004م:«گلوریا امرسون» خبرنگار قدیمی روزنامه های آمریكا كه روش تازه ای در گرفتن و نوشتن خبر بكار برده بود و در این زمینه به شهرت رسیده بود 5 ژوئیه 2004 در آپارتمان خود در محله منهتن شهر نیویورك « مرده » یافت شد. گلوریا به بیماری پاركینسونز( لقوه ) مبتلا بود. دكتر برادنی پزشگ گلوریا احتمال داده كه ممكن است خودكشی كرده باشد و گفته است كه گلوریا از بابت این بیماری و این كه با تشدید تدریجی لرزش اعضای بدن، سرانجام نتواند به كار نوشتن ادامه دهد سخت نگران و افسرده بود.

گلوریا حتی برای پوشش خبری جنگها و اغتشاشها، روش ابتكاری خود را كه اجتناب از اتكاء به گزارشها و اظهارات مقامهای رسمی بود بكار می برد و با سربازان و مردمی كه زیر آتش قرار می گرفتند به گفت و شنود می نشست تا فرماندهان و مقامات، و نیز با مردمی كه به دور از جبهه بودند و تنها از طریق اخبار رسانه ها از آن اطلاع داشتند مصاحبه می كرد و احساس و نظرشان را می پرسید. عقیده و نظر نظامیان قدیمی، سیاسیون بازنشسته ، مورخان ، جامعه شناسان و اقتصاددانان را هم جمع آوری می كرد و بر آنها می افزود، و به این ترتیب گزارشهایش جامع، مهم و خواندنی و برای آیندگان سند بوده است. وی جنگهای ویتنام، الجزایر، فلسطین و زد و خوردهای ایرلند شمالی را پوشش خبری داده بود.

 

Gloria Emerson

 

2004م:«هانری كارتیهHenri Cartier Bresson» خبرنگار عكاس معروف فرانسوی دوم اوت 2004 در 95 سالگی در خانه اش در فرانسه درگذشت. وی كه در این حرفه معروفیت جهانی دارد و برخی هم وی را « شماره یك » بشمار می آورند هفت دهه با دوربین خود كه هرگز فلاش بكار نبرد و از فیلم رنگی استفاده نكرد مصیبت های انسانی را به تصویر كشید. در هر گوشه از جهان كه انقلاب و اعتصاب و اعتراض بود، سر و كله كارتیه هم ظاهر می شد تا ببیند كه انسانها چه مشكلاتی را فریاد می زنند و چه می خواهند. عكسهای خبری او از انقلاب استقلال هند و ترور گاندی معروفند. بكار بردن دوربین بدون صدا و پنهان كردن آن در زیر دستمال از كارهای كارتیه است. او عكسهای هنری فراوان نیز برجای گذارده است. كارتیه به حرفه عكس از دو دید نگاه می كرد؛ سند (عكس خبری) و هنر.

 

هانری


317م:كنستانتین دوم كه از 337 تا 361 امپراتور روم بود هفتم اوت سال 317 میلادی به دنیا آمد. وی در طول حكومت خود دوبار از ایرانیان شكست نظامی خورد. بار اول در سال 359 در سوریه و بار دوم در سال 360 در غرب تركیه امروز كه نیمی از آناتولی غربی را به ایرانیان باخت. در هر دو جنگ فرماندهی ارتش ایران را شاپور دوم مستقیما برعهده داشت. كنستانتین دوم در سال361 میلادی درگذشت و فرصت جنگ دیگری را به دست نیاورد.

 

كنستانتین دوم

 

1990م:پنج روز پس از تصرف كویت توسط عراق، دولت سعودی در هفتم اوت 1990 اجازه داد كه نیروهای آمریكا برای دفاع از كشور سعودی و نیز پس گرفتن كویت در خاك آن كشور مستقر شوند و ورود نیروهای آمریكایی به كشور سعودی (به هزینه این دولت!) از همان روز آغاز شد. این استقرار كه قرار بود «بسیار موقتی» باشد تا به امروز ادامه دارد كه مورخان در نوشته های خود تحت عنوان «تاریخ جاری» آن را از عوامل بی ثباتی خاورمیانه دانسته اند. دولت آمریكا پس از جنگ جهانی دوم و رو به زوال گذاردن امپراتوری انگلستان در انتظار فرصت برای استقرار در كشور سعودی بود كه قرار گرفتن شوروی در آستانه فروپاشی (به دلیل اشتباهات گورباچف) و تصرف كویت به دست صدام حسین (با چراغ سبز سفیر آمریكا در بغداد) این فرصت را فراهم آورد. آمریكا بعدا استقرار نظامی خود را كه قبلا منحصر به بحرین بود به كویت، قطر و امارات گسترش داد و سپس وارد افغانستان و برخی نقاط آسیای میانه شد و اینك درصدد استقرار در قفقاز برآمده است.

 

1998م:هفتم اوت 1998 همزمان و به فاصله چند دقیقه از هم، دو انفجار در سفارتخانه های آمریکا در دو کشور آفریقای شرقی - تانزانیا و کنیا (شهرهای دارالسلام و نایروبی) روی داد که ضمن آن بیش از دویست تن کشته و جمعا بیش از یکهزار نفر دیگر مجروح شدند. عکس، کمک مردم به جمع آوری مجروحین در اطراف سفارت آمریکا در تانزانیا را نشان می دهد.

 

 انفجار همزمان دو سفارتخانه آمریکا در تانزانیا و کنیا


1858: ویكتوریا شاه انگلستان شهر اوتاوا Ottawa را برای پایتختی مهاجرنشین كانادا برگزید كه هنوز پایتخت این كنفدراسیون است.

1933: آشوریان عراقی ساکن منطقه کشاورزی سومیل (تلفظ آشوری اش: سیمله) قتل عام شدند. در این رویداد نزدیک به سه هزار تن کشته شدند. در این منطقه 63 روستای آشوری نشین وجود داشت که ساکنان آنها نیز به تدریج مقتول و یا فراری داده شدند. فراریان عمدتا به ایران، کانادا و ایالات متحده پناه بردند. آشوریان که بازماندگان یک امپراتوری باستانی به همین نام در شمال عراق و جنوب ترکیه هستند مسیحی مذهبند و کشتار آنان شاید به همین علت صورت گرفته باشد. باوجود این، عراق هنوز دارای یک اقلیت آشوری است.

1945: هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا که پس از شرکت در کنفرانس سران فاتحان جنگ جهانی دوم در پوتسدام، با رزمناو اوگوستا از اروپا به واشنگتن بازمیگشت در نیمراه و از میان اقیانوس اطلس به جهانیان اعلام کرد که بندر هیروشیمای ژاپن به دستور مستقیم او بمباران اتمی شده است و هدف از این کار پایان یافتن هرچه زودتر جنگ در منطقه خاور دور بوده است. بمباران اتمی یک روز پیش از آن انجام شده بود.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -16 اردیبهشت



1291ش:شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در زد و خورد نيروهاي دولتي با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت در نزديكي همدان، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فراركردند.در پي اين شكست، از تهران يپرم خان رئيس نظميه (پليس) كه از مجاهدان مشروطيت بود و در شكست دادن محمدعلي شاه مشاركت فعال كرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعيان سلطنت شد.

 

سالارالدوله

 

1316ش:ارديبهشت سال ۱۳۱۶، ماهي بود كه رضاشاه به خفه كردن جنبش كمونيستي ايران در نطفه، كمر بسته بود و شانزدهم اين (روزي چون ديروز) دكتر تقي اراني، دكتر بهرامي، عباس آذري و ضياء الحوتي دستگير شدند.

 

دکتر اراني

 

1320ش:تنها پس از شهريور 1320 و تبعيد رضاشاه بود كه جنبش كمونيستي ايران (در سايه قدرت مسكو كه نيروي نظامي در ايران داشت) احياء و حزب توده تاسيس شود و تا بهمن ماه ۱۳۲۷ (رويداد «احتمالا ساختگي» تيراندازي به شاه در دانشگاه تهران) فعاليت آزاد (اصطلاحا قانوني) داشته باشد. در طول حکومت دکتر مصدق، فعاليت حزب توده عملا آزاد بود و عناصر اين حزب در جريان انقلاب سال 1357 هجري خورشيدي و تا دو سه سال پس از آن هم فعاليت تقريبا آزاد داشتند.درپي اعتصاب معلمان، علي اميني نخست وزير شد

 

علي اميني

 

1350ش:طبق سندی که در سال 1387 انتشار یافت، امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت در جلسه غیر علنی سران حزب ایران نوین که 16 اردیبهشت 1350 (ماه مه 1971) برگزار شده بود در پاسخ به برخی از شرکت کنندگان درجلسه که درباره «بحرین» و عدم رضایت عمومی ایرانیان از جدا شدن آن از خاک وطن پرسیده بودند تنها به گفتن این جملات بسنده کرده بود: "بحرین به مثابه یکی از دختران ما بود که این دختر شوهر کرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده باید بمانند بزرگ هرخانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!.".

 

نتيجه حمايت از تجزيه ايران: اعدام

 

1882م:«رابرت كخ Koch» زيست شناس آلماني ششم ماه مه سال 1882 كشف خود، ميكروب سل (توبركل باسيلوسTubercle Bacillus ـ باسيل دو كخ) را اعلام داشت. وي 24 مارس (دو هفته پيش از آن) اين ميكروب را كه در طول تاريخ بيش از يك ميليارد انسان را كوته عمر كرده است، كشف كرده بود. پروفسور كخ بعدا راه ايزوله كردن اين ميكروب را به دست آورد كه در برابر داروها مقاومت مي كرد و مي توانست سالها درگوشه اي كمين كند و درفرصت مناسب (ضعيف شدن بدن براثر بيماري هاي ديگر و يا قحطي، بدغذايي و زحمت زياد) دست به فعاليت بزند. پروفسور «كخ» علاوه بركشف عامل بيماري سل، با مسافرت به مصر و هند، ميكروب كلرا (وبا) را نيز كشف كرد و همچنين در سال 1906، آتوكسيلAtoxyl را برضد مالاريا ساخت كه مشابه «كنينQuinine» است. «كخ» كه در 27 ماه مه 1910 درگذشت در سال 1905 برنده جايزه نوبل شد. او در 11 دسامبر 1843 در بادن بادن آلمان به دنيا امده بود.

 

كخ

 

335پیش ازمیلاد:به نوشته مولف دائرة المعارف دمكراسي، ششم ماه مه سال ۳۳۵ پيش از ميلاد اسكندر مقدوني كه سرگرم انحلال «كشور - شهرها»ي يونان و تأسيس يك حكومت مركزي بود «دموستينز» حقوقدان يوناني را متهم به طرح توطئه نسبت به جان خود كرد و از صحنه خارج ساخت.

«دموستينز» معتقد به ادامه استقلال كشور ـ شهرهاي يوناني و نيز كنفدراسيون بود ک

 

680م:معاويه بن ابي سفيان سر سلسله امويان ششم ماه مه سال 680 ميلادي در 78 سالگي درگذشت.اين روز پس از تطبيق تقويم ها به دست آمده است. وي در سال 661 ميلادي پس از قتل علي (ع) به دست خوارج در كوفه، خود را خليفه اعلام كرده بود.


1527م:ششم ماه مه 1527شهر رم به تصرف مرسنرهاي آلماني درآمد و اينان به مدت ده روز (تا 16 ماه مه) شهر را غارت كردند. مرسنرها كه 15 هزار تن بودند از سوي شارل پنجم به ايتاليا فرستاده شده بودند زيرا كه پاپ وقت با دشمنان آن پادشاه سازش كرده بود. با اين كه به خواست پاپ، شارل (چارلز) به مرسنرها كه لوتران مذهب (پروتستان) بودند دستور بازگشت داده بود، آنان گوش نكردند و نه تنها رم را غارت كردند بلكه به گارد واتيكان نيز تلفات وارد ساختند و در آنجا اسب بستند. با غارت رم، رنسانس ايتاليا عملا متوقف شد.

 

1775م:ششم ماه مه سال 1775 ، پاتريك هنري انديشمند و مبارز آمريكايي از مهاجر نشينان انگليسي اين سرزمين خواست كه بپاخيزند و آزادي و استقلال خود را از انگلستان ـ انگليسي كه با آنان پنج هزار مايل فاصله دارد و از چنين مسافتي حق حكومت كردن بر آنان را ندارد بگيرند.

 

پاتريك هنري

 

1937م:ششم ماه مه 1937 يك كشتي هوايي آلماني (بالن ـ دريجيبل - زپلين) به نام هيندنبورگ در آسمان ايالت نيوجرسي آمريكا آتش گرفت و 35 سرنشين آن كشته شدند. اين كشتي هوايي قبلا ده بار ميان اروپا و آمريكا پرواز كرده بود. علت آتش گرفتن آن هنگام فرود، انفجار مخزن گاز هيدروژن تشخيص داده شد. پس از رسيدن اين بالن به آسمان نيوجرسي، در اينجا رعد و برق بود و الكتريسته ناشي از اين رعد و برق به مخزن هيدروژن اصابت و آن را آتش زده بود. هيدروژن به علت سبكي، كشتي هوايي را به آسمان مي برد و در آنجا به حالت معلق حفظ مي كرد.

 

كشتي هوايي آتش گرفت

 

1982م:يك جت جنگنده آرژانتيني چهارم ماه مه 1982 به انتقام غرق شدن نبردناو ژنرال بلگرانو، ناوشكن انگليسي شفيلد را با پرتاب موشك اكزوست ساخت فرانسه غرق كرد. در اين رويداد 20 تن كشته و 24 نفر ديگر مجروح شدند. بلگرانو توسط يك زيردريايي انگليسي در آبهاي فالكلند غرق شده بود. خلبان جنگنده آرژانتيني داطلب انتقامگيري شده بود كه قهرمان وطن شده است.

 

شفيلد پس ازاصابت موشك


1536: هنري هشتم پادشاه انگلستان دستور داد كه انجيل به زبان انگليسي ترجمه و در كليساهاي آن كشور قرارداده شود. تا آن زمان رسم بر اين بود كه انجيل به زبان لاتين باشد.

1684: لويي 14 پادشاه وقت فرانسه كاخ سلطنتي و دفتر اختصاصي خود را به ورساي انتقال داد.

1882: لايحه اخراج چينيان از ايالات متحده كه در پي ايجاد جنبش هاي ضد زرد در ايالات غربي آن كشور تنظيم شده بود از تصويب مجلسين آمريكا گذشت و براي امضاء به كاخ سفيد ارسال شد.

1994: تونل مانش (ميان فرانسه و انگلستان) توسط سران دو كشور رسما گشايش يافت. اين تونل، دو كشور را از زير دريا به هم متصل مي كند.