اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -16خرداد



344پیش ازمیلاد:ششم ژوئن سال 344 پیش از میلاد اردشیر دوم، شاه هخامنشی ایران شورش قبرسی ها برضد امپراتوری ایران را درهم شكست. قبرس از زمان داریوش بزرگ تا جنگ ایسوس و سلطه اسكند بر شرق مدیترانه، نزدیك به دو قرن از سرزمین های امپراتوری ایران و پایگاه ناوگان ما در مدیترانه بود. آتن طبق پیمان آنتالكیداس منعقده در سال 386 پیش از میلاد حكومت ایران بر قبرس را به رسمیت شناخته بود.طبق این پیمان كه به صلح جهانی معروف است، جهان یونانی زبان ایران را به عنوان قدرت اول گیتی به رسمیت شناخته و متعهد شده بود كه اقدامی برضد منافع ایران بعمل نیاورد.

اردشیر دوم از سال 404 تا 358 پیش از میلاد حكومت كرد. از رویدادهای معروف دوران حكومت او، شورش برادرش كوروش كوچك است كه مدعی سلطنت بود و در جنگ «كوناكسا» كشته شد و شرح این شورش را گزنفون مورخ و ژنرال یونانی در كتاب «عقب نشینی ده هزار نفری» آورده است.


154پیش ازمیلاد:در ادامه اخراج « شهر به شهر » سلوكیان ( جانشینان اسكندر مقدونی) از مشرق زمین، پنجم ژوئن سال 154 پیش از میلاد مهرداد شاه وقت اشكانی ایران منطقه بابل ( عراق جنوب غربی امروز ) را تصرف كرد و قلمرو خود را تا آن سوی فرات گسترش داد. وی پس از فتح بابل، بدون درنگ، به تلاش برای بیرون راندن بازماندگان مقدونی ها از شرق ادامه داد.


1964م:ششم ژوئن زادروز "فرانسوا كنه" اقتصاد دان قرن 18 فرانسه است که در سال 1694 به دنیا آمد.

فرانسوا كنه یك پزشك فرانسوی بود كه با نوشتن كتاب « تابلو اكونومیك » وارد دنیای اقتصاد شد و او را موسس تفكر( مدرسه ) و سر گروه فیزیوكراتها قلمداد كرده اند كه بر اقتصاد كشاورزی و منابع طبیعی پای می فشردند. برخی مولفان زادروز كنه را پنجم ژوئن ذكر كرده اند.


1152م:كار تالیف « چهار مقاله » توسط نظامی عروضی ژوئن سال 1152 میلادی پایان یافت. مولف با این که در عصر سلجوقیان می زیست، این اثر خود را به نام حسام الدین غوری کرده بود.


1605م:هفته اول ژوئن سال 1605 نخستین روزنامه چاپی جهان كه دارای اخبار عمومی و متنوع بود در شهر استراسبورگ فرانسه (در آن زمان متعلق به آلمان) آغاز بكار كرد و نامش ارتباط (ریلیشنRelation) بود.

سالهاست كه ورلد اسوشییشن آو نیوزپیپرزWorld Association0f Newspapers (اختصارا «وانWAN») در هفته تولد «ریلیشن» كنوانسیون خود را در شهر استراسبورگ تشكیل می دهد. جهان در پایان سال میلادی 2004 دارای شش هزار و 580 روزنامه یومیه با تیراژ كل 395 میلیون (تیراژ متوسط هر روزنامه 70 هزار نسخه فروش) بود.

 

1944م:ششم ژوئن یادآور وقوع چند حادثه نظامی است كه در قرن 20 عبارت بودند از:

- حمله مشترك هوائی ، دریایی و زمینی متفقین در 1944 ( اصطلاحا «D - Day») به نرماندی فرانسه كه در اشغال نظامی آلمان بود و امكان این حمله را پیشروی سریع نیروهای شوروی در جبهه شرق فراهم ساخته بودند، زیرا هیتلر مجبور شده بود كه بهترین افراد و تسلیحات خود را در آن جبهه بكار گیرد.

- عقب نشینی ژاپنی ها از « میدوی Midway » در سال 1942 پس از یك جنگ چند روزه شدید.

- آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در 1967 كه منجر به اشغال غرب رود اردن، بلندی های جولان و صحرای سینا از سوی اسرائیل شد .

- ورود 30 هزار نظامی اسرائیلی به لبنان در 1982 با هدف اخراج عرفات و افراد مسلح او از آن كشور.

- حمله نظامیان هندی به تمپل طلائی سیكها در پنجاب كه گفته شده به مرگ 1200 سیك منجر شد.

 

2004م:رونالد ریگن چهلمین رئیس جمهوری آمریكا كه ده سال با بیماری فراموشی ( آلزایمر ) دست و پنجه نرم كرده و حافظه اش را ازدست داده بود در 93 سالگی در پنجم ژوئن 2004 درگذشت. وی در 69 سالگی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود كه انتخاب شدن در چنین سنی در تاریخ آمریكا سابقه نداشت و به علاوه، بیش از هر رئیس جمهور دیگر آمریكا عمر كرد. وی در دهه 1980 دوبار متوالی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود.


2004م:روزنامه های اروپا پنجم ژوئن 2004 اظهارات ایاز علاوی را كه از سوی شورای حاكمه منصوب آمریكا در عراق به سمت نخست وزیر انتقالی این كشور تعیین شده است در نخستین نطق تلویزیونی اش در این سمت كه گفته است اگر نیروهای نظامی آمریكا عراق را ترك گویند عراق با فاجعه و مصیبت رو به رو خواهد شد همراه با بیوگرافی او چاپ كرده و نوشته اند كه هدف از تعیین « علاوی » به سمت نخست وزیر موقت همین بود كه با ادامه استقرار نیروهای اشغالگر موافقت كند و به استقرار آنان مشروعیت بخشد ، حال آن كه انتصاب خود او در عرف بین المللی مشروعیت ندارد و قانونی نیست.


1956م:برخی روزنامه های چپگرا كتاب تازه مولف انگلیسی «سایمون سیبگ مونتفیور» را درباره استالین« یك دروغ تازه به دستور اربابان» خوانده و نوشته اند كه اگر این مولف درست می گوید، چرا طبق آخرین نظر سنجی، بیش از نیمی از روسها آرزوی بازگشت مردی نظیر استالین را به قدرت كرده و گفته اند كه استالین در فكر رفاه مردم عادی بود و به زندگانی آنان فكر می كرد و هر كه را كه دشمن مردم می شناخت می كوبید.

انتشار این كتاب كه به ادعای مولف، نوعی بیوگرافی است همزمان با سالگرد انتقاد علنی خروشچف از استالین انتشار یافته است. انتقاد علنی خروشچف از استالین كه چهارم ژوئن سال 1956 بعمل آمده بود بعدا با این هدف سیاسی كه نشان دهند چهره شوروی با مرگ او تغییر یافته است ادامه یافت، ولی این عمل تابویی را از میان برداشت كه به فروپاشی شوروی، و شكست سوسیالیسم اروپای شرقی انجامید كه این سوسیالیسم در حرف برقرار شده بود ، نه درعمل و اینک روشن شده است که نظامی بسیار كم عمق بود و وفاداری نسبت به آن چشمگیر نبود.

 

2004م:به گزارش چهارم ژوئن 2004 «چارلز الدیگر» روزنامه نگار انگلیسی، بخش رسیدگی های جنایی ارتش آمریكا ( سی. آی . دی ) كار بررسی این دعاوی را آغاز كرده است كه نظامیان آمریكایی ضمن گشت، و بازرسی از منازل عراقی ها دست به سرقت پول و جواهرات و اشیاء قیمتی زده اند.

طبق گزارش این روزنامه نگار كه برای خبرگزاری انگلیسی تهیه شده است، عراقی ها همچنین شكایت كرده اند كه نظامیان آمریكایی در ورود و بازرسی از منازل آنان مرتكب خشونت شده اند. از این گزارش چنین بر می آید كه ممكن است این شكایات جنجال دیگری شبیه ماجرای زندان ابوغریب به وجود آورد.


68: نرون امپراتور وقت روم خودكشی كرد.

1882: یك توفان دریایی بیش از یكصد هزار تن را در منطقه بمبئی هند بی جان ساخت.

1919: اصلاحیه 19 قانون اساسی آمریكا به زنان این كشور حق شركت در انتخابات داد.

1967: جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل آغاز شد.

منبع:www.iranianshistoryonthisday


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.