اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -15 اردیبهشت



 

592م:مولف «تاريخ نوابغ نظامي» كه كتابي به زبان انگليسي است، روز درگذشت سپهبد بهرام مهران (بهرام چوبين) ژنرال معروف و نابغه نظامي قرن ششم ميلادي ايران را پنجم ماه مه سال 592 ميلادي ذكر كرده است. وي كه در «ري» به دنيا آمده بود در خراسان خاوري درگذشت.


900م:به نوشته روزشمارتاريخ جهان، امير اسماعيل ساماني در ماه مه سال 900 ميلادي در شهر بخارا به خواست سران لشكرش كه اصرار داشتند به بغداد حمله كنند و به خلافت عباسيان پايان دهند پاسخ رد داد. شاه ساماني براي توجيه پاسخ خود، در يك اجتماع عمومي (اصطلاحا: بارعام) گفت كه بزرگترين برنامه ما بايد احياء زبان فارسي و فرهنگ نياكان باشد نه وسعت بخشيدن به قلمرو. اگر پيش از رسيدن به اين هدف كه واجب محض است، دست به لشكركشي به نقاط دوردست زنيم از هدف اصلي (احياء فرهنگ ملي) دور خواهيم شد. به علاوه ما با حمله نظامي به بغداد، دشمنان تازه براي خود خواهيم ساخت كه فعلا و در آغاز كار، به مصلحت ما نيست.

 

1820م:پنجم ماه مه سال 1820 (دوران سلطنت فتحعلي شاه قاجار)، دولت وقت ايران تصميم گرفت كه در مورد سوء رفتار مقامات عثماني در حجاز با حجاج ايراني و نيز آسيبي كه اين حجاج در طول راه (به سبب شيعه بودن) از وهابيون نجد مي ديدند به دولت عثماني در استانبول و به حكمران مصر در قاهره اعتراض كند، زيرا كه مقامات عثماني در حجاز زير نظر پاشاي مصر بودند كه دست نشانده دولت عثماني بود. گزارش هاي بعدي نشان مي دهد كه تذكر دولت ايران به پاشاي مصر تاثير بيشتري بخشيده بود تا اعتراض به دولت عثماني.

 

1290م:در اين روز در سال 1290 خورشيدي دولت در تهران دست به تدابير احتياطي وسيعي زد تا ماجراي اصفهان در پايتخت تکرار نشود. اخبار رويداد اصفهان در تهران پيچيده و به گوش همگان رسيده بود و حساسيت هايي مشاهده مي شد.


1358ش:15 ارديبهشت سال 1358 صدها کارمند سازمان اطلاعات و امنيت ايران (ساواک) که براي اعتراض نسبت به دستمزد عقب افتاده خود مقابل ساختمان نخست وزيري اجتماع کرده بودند دستگير شدند و با چند اتوبوس به زندان قصر انتقال يافتند. عده کارمندان ساواک که به اين ترتيب به زندان منتقل شدند 160 تن گزارش شده بود. آنان مي گفتند که کارمند دفتري هستند و اگر از شکنجه گران و پرونده سازان بودند که چنين علني براي دريافت دستمزد و اعتراض به اخراج، اجتماع نمي کردند.


1818م:پنجم ماه مه زادروز «كارل ماركس» روزنامه نگار و انديشمند آلماني، صاحب فرضيه كمونيسم (سوسياليسم تمام عيار)، نويسنده مانيفست كمونيست و مولف كتاب «سرمايه» است كه بسال 1818 به دنيا آمد و 65 سال عمر كرد.

 

کارل مارکس


1972م:«ياسوناري كاواباتا» داستان نويس بلندآوازه ژاپني كه بيش از يكصد داستان نوشته است در اين روز در ماه مه ۱۹۷۲ در ۷۳ سالگي درگذشت.

وي دو سال پس از نوشتن داستان يك خودكشي، بدون اين كه يادداشتي بر جاي گذارد انتحار كرد.

 

ياسوناري كاواباتا

 

1864م:اليزابت كوكرانE.Cochran (نلي بلي) روزنامه نگار و نويسنده پرهياهوي آمريكايي در اين روز در سال 1864 به دنيا آمد و 48 سال عمر كرد. دولت آمريکا به منظور تجليل از اين روزنامه نگار اينوستيگيتيو اين کشور يک تمبر پستي منتشر کرده است که تصوير آن در بالا آمده است.

 

بزرگداشت يک روزنامه نگار


1260م:پنجم مه 1260 قوبيلاي قاآن (كوبلاي خان) نوه چنگيز و برادر هولاگو خان (ايلخان مغول ايران) رئيس كل متصرفات مغولان و خان بزرگ آنان شد كه از چين تا اروپا و خاورميانه گسترش داشت.

 

قوبيلاي خان


1821م:پنجم مه سال ۱۸۲۱ ناپلئون بناپارت پس از شش سال تبعيد در جزيره سنت هلن واقع در اقيانوس اطلس، در اين جزيره درگذشت.

وي پس از شكست در جنگ واترلو، از سوي فاتحان به اين جزيره تبعيد شده بود. ناپلئون ۱۶ سال رهبري فرانسه را برعهده داشت. سال ها بعد هنگام انتقال باقيمانده جسد او به فرانسه، صدها هزار فرانسوي از بندرگاه تا پاريس كه صدها كيلومتر فاصله است، استخوانهاي او را بدرقه كردند كه در طول تاريخ بشر سابقه نداشته است. مرگ ناپلئون براثر مسموم كردن تدريجي او توسط انگليسي ها صورت گرفت ولي انگليسي ها اين اتهام را رد كرده و گفته اند كه وي براثر سرطان معده فوت شده است.

 

ناپلئون


1893م:پنجم مه سال 1893 بهاي سهام در بورس نيويورك سقوط آزاد كرد كه ركود اقتصادي به دنبال داشت. علت عمده آن، چاپ اسكناس (دلار) زائد بر طلا بود و براي تبديل اسكناس به طلا كه عملي مطابق قانون بود، طلا موجود نبود و اين وضعيت سبب هجوم مردم به خريد طلا، تبديل نقره به طلا و خودداري از خريد سهام شركتها و پس انداز پول در بانكها بود. سبب ديگر، كاهش درآمد شركت هاي راه آهن هاي آمريكا بود كه بهاي سهام آنها را در بورس پايين آورده بود.

1980م:پنجم مه سال 1980 و يک روز پس از درگذشت «يوسيپ بروز تيتو» باني تيتوئيسم (نوعي سوسياليسم ملي) و رهبر يوگوسلاوي است مورخان و اصحاب نظر متفق القول پيش بيني کرده بودند که پس از او كنفدراسيون يوگوسلاوي هم ديري نخواهد پاييد.

 

تيتو


2006م:يك دادگاه فدرال آمريكا كه در حومه ويرجينيايي شهر واشنگتن استقرار دارد چهارم مه 2006 پس از هفته ها محاكمه، زكريا موسوي از هواداران گروه القاعده را به حبس ابد بدون داشتن حق استفاده از آزادي مشروط محكوم كرد. وي كه 17 اوت سال 2001 در ايالت مينه سوتا دستگير شده بود متهم بود كه قرار بود از عوامل رويدادهاي 11 سپتامبر آن سال (ربودن هواپيماهاي مسافربر و كوبيدن آنها به ساختمانهاي بزرگ) باشد.

 

تنها عكس زكريا


1640: چارلز يكم پادشاه وقت انگلستان پارلمان اين كشور را دوباره تعطيل كرد زيرا كه اعضاي آن حاضر نشده بودند پولي را كه پادشاه براي هزينه كردن مي خواست تصويب كنند.

1789: مجلس طبقات سه گانه فرانسه (مجمع ملي) براي حل مشكلات مالي اين كشور تشكيل شد و با صداهايي كه از آن بلند شد مقدمات انقلاب فراهم آمد. نمايندگان طبقات سه گانه در اين مجلس عبارت بودند از: نمايندگان روحانيون (طبقه يكم)، نمايندگان اشراف (طبقه دوم) و نمايندگان بورژواها (طبقه سوم). در اين مجلس، كارگران و افراد بدون ثروت نماينده نداشتند.

1832: «هوبرت هو بانكرافتBancroft» تاريخدان و مولف آمريكايي به دنيا آمد.

1916: دولت آمريكا سپاه تفنگداران دريايي خود را مامور حمله به جمهوري دومينيكن كرد.

1936: نيروهاي اعزامي ايتاليا به اتيوپي كه اين كشور را مورد حمله قرار داده بودند شهر آديس آبابا پايتخت آن را اشغال نظامي كردند. هايله سلاسي امپراتور اتيوپي قبلا كشورش را ترك كرده بود كه در همين روز در سال 1941 با كمك انگلستان به آديس آبابا بازگشت.

1945: دريا سالار دونيتس كه پس از خودكشي هيتلر جانشين او شده و آمادگي آلمان را به تسليم شدن را اعلام داشته بود به زيردريايي ها و كشتي هاي جنگي آلمان دستور داد كه دست از جنگ بكشند و به پايگاههاي خود در بنادر آلمان بازگردند.

1949: شوراي اروپا تشكيل شد. درهاي اين شورا كه مقر آن در استراسبورگ فرانسه است به روي عضويت هر كشور اروپايي كه در آن حكومت قانون برقرار باشد و رعايت حقوق اتباع خود را تضمين كرده باشد باز است. اين شورا ارتباط به اتحاديه اروپا ندارد.

1955: آلمان غربي (فدرال) حاكميت كامل خود را از فاتحان جنگ جهاني دوم به دست آورد.

1961: آمريكا مدتها پس از شوروي، نخستين انسان را كه «شپرد» نام داشت به مدت 15 دقيقه به فضا فرستاد و وي برخلاف نخستين فضانورد شوروي كره زمين را دور نزد، بلكه وارد فضا شد و فرود آمد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 1 اردیبهشت



 

 

1782م:«فردريك فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلماني و موسس كودكستانهاي تازه (كيندرگارتن Kindergarten) در جهان 21 آوريل 1782 به دنيا آمد و در تاليف خود «تاريخ عمومي آموزش و پرورش» نوشت كه ايرانيان در قرن ششم پيش از ميلاد مبتكر ايجاد كودكستان و دبستان براي كودكان و نوجوانان پسر بودند.

 

فردريك فروبل

 

1332ش:يكم ارديبشهت 1332 در تهران رسما اعلام شد؛ سرتيپ افشارتوس رئيس شهرباني ايران (پليس) ربوده شده و ناپديد است. دكتر مصدق افشارتوس را سي ام بهمن 1331 به رياست شهرباني منصوب كرده بود. در آستانه ناپديد شدن افشارتوس، هندرسون سفير آمريكا در تهران به طور غير منتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختيار دست به ياغيگري زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را كار ژنرالهايي كه به تصميم دكتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزيني و زاهدي و نيز چند سياستمدار مخالف از جمله دكتر مظفر بقايي نماينده مجلس اعلام كرده بودند و مدعي شده بودند كه هدف از اين كار، تضعيف دولت و گسترش نگراني مردم بوده است. ا

 

افشارتوس

 

1946م:جان ام. كينز John Maynard Keynes اقتصاد دان بزرگ و پدر مكرواكونوميكسMacroeconomics (ماكرو) 21 آوريل 1946 پس از 63 سال زندگي كردن درگذشت. طراح «كنزيان اكونوميكس» پنجم ژوئن 1883 در انگلستان به دنيا آمده بود.

دكتر کينز در سال 1936 فرضيه عمومي اشتغال، بهره و پول را نوشت و آن را در كتابي تحت همين عنوان منتشر ساخت و اصل «بيزنس سايكل» را به دست داد. وي بود كه مداخله دولت براي رساندن كشور به مرحله اشتغال كامل (به هر بها) و جلوگيري از ركود را امري لازم و ضروري اعلام كرد. دكتر كينز قواعد متعدد براي اصلاح ساختار اقتصاد به دست داده است. اين فرضيه پرداز اقتصادي ايجاد نظام بين المللي پول را مورد تاكيد قرارداد و به همين دليل، بسياري از اصحاب نظر، او را پدر صندوق بين المللي پول مي خوانند. كينز علاوه بر تدريس اقتصاد، سردبيري يك نشريه تخصصي را هم برعهده داشت.

 

جان ام. كينز

 

1938م:امروز سالروز درگذشت محمد اقبال (علامه اقبال) فيلسوف، انديشمند و شاعر فارسي سراي شبه قاره هندوستان است كه21 آوريل سال 1938 (پيش از استقلال هند و ايجاد كشور پاكستان) وفات يافت. علامه اقبال كه نهم نوامبر سال 1877 در سيالكوت (كشمير پاكستان) به دنيا آمده بود در كشورهاي پارسي زبان (ايران، افغانستان و تاجيكستان) به اقبال لاهوري معروف است.

 

اقبال لاهوري

 

1910م:ساميوئل لانگهورن کلمنسSamuel Longhorn Clemens (مارک توين) داستان نگار و طناز معروف آمريکايي 21 آوريل 1910 (روزي چون امروز در 97 سال پيش) در 75 سالگي از اين جهان ديده بربست. مارك توين سي ام نوامبر 1835 در شهر فلوريداي ايالت ميسوري به دنيا آمده بود.

 

ساميوئل لانگهورن کلمنس


2008م:بيستم آوريل 2008 دولت آمريكا تمبر پستي با تصوير «ديويد مك كوله David G. McCullough» تاريخنگار 75 ساله اين كشور را كه چاپ كرده است طي مراسمي و با حضور خود او در پستخانه «كامدن Camden»، به جريان گذارد

 

ديويد مك كوله

 

2008م:«رابرت (باب) دبليو گرين Robert W.Greene» سردبير «نيوزدي» و از معروفترين روزنامه نگاران اينوستيگيتيو جهان 18 آوريل 2008 در هفتاد و هشت سالگي درگذشت. 37 سال از كار روزنامه نگاري او در «نيوزدي Newsday» گذشت.

 

باب گرين

 

2007م:در اژريل 2007، كمپاني ناشر «نيويوركر»، «ونيتي فر» و ... اعلام كرده بود كه يك مجله اقتصادي به نام «پورتفوليو» منتشر خواهد كرد، زيرا مخاطبان خواهان چنين نشريه اي هستند. اين مجله، بمانند ساير نشريات اقتصادي، وارد مسائل سنگين و پيچيده اقتصاد نخواهد شد و توجه خود را معطوف به آنچه را خواهد كرد كه مردم معمولي دهه اول قرن 21 خواهانش هستند.

 

پورتفوليو

 

753پیش ازمیلاد: آوريل زادروز شهر رم پايتخت ايتالياست. «پلوتارك» و «ليوي» داستان ايجاد شهر رم را در تاليفات خود، برپايه «شنيده ها» تاييد كرده اند. طبق افسانه ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام هاي رموسRemus و رمولوسRomulus ساخته شده و بناي آن 21 آوريل سال 753 پيش از ميلاد به اتمام رسيده بود.

 

1792م:«21 اوريل» سالروز اعدام تيرادنتسTiradetes (خوزه دا سيلوا خاويرJoaquim Jose da Silva Xavier) قهرمان ملي برزيل و روز ملي اين كشور است. وي كه برضد سلطه پرتغال بر برزيل قيام مسلحانه كرده بود پس از دستگير شدن، 21 آوريل 1792 اعدام شد. به دستور حكمران پرتغالي برزيل، تيرادنتس را قطعه قطعه كردند و هر قطعه اش را به يك شهر فرستادند تا مردم ببينند و انديشه انقلاب و استقلال را از سر بيرون كنند.

 

تيرادنتس

 

1918م:«مانفرد فن ريكتوفنManfred Von Richthofen» معروفترين خلبان جنگنده در جنگ جهاني اول 21 آوريل سال 1918 در جبهه سم (به ضم س) در فرانسه جان خود را از دست داد. هواپيماي سه باله اين خلبان آلماني هدف گلوله قرار گرفته بود. وي كه 26 ساله و فرمانده اسكادران بود قبلا در 80 ماموريت جنگي پيروز شده بود. نيروهاي متخاصم آلمان، او را «رد بارون (امير زاده سرخ)» لقب داده بودند زيرا كه هواپيمايش را رنگ سرخ مي زد.

 

مانفرد فن ريكتوفن


1945م:بيست و يكم آوريل 1945 واحدهاي ارتش شوروي شهر برلين را از فاصله چهار كيلومتري محاصره و زير آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشكر پياده مامور رخنه به شهر شدند كه 9 روز بعد به دست آنان افتاد و هيتلر خودكشي كرد.

 

اوتو موريتس والتر مدل


2005م:21 آوريل 2005 سران و نمايندگان بيش از 80 كشور در جاكارتا اجتماع كرده بودند تا ياد كنفرانس 29 كشور آسيايي ـ آفريقايي را كه در آوريل 1955 در در شهر باندونگ (اندونزي) برگزار شده بود گرامي دارند و با توجه به اوضاع فعلي جهان، خود را متعهد به همكاري هاي تازه كنند. كنفرانس باندونگ سال 1955 با هدف ريشه كن ساختن آثار هرگونه استعمار از شرق و آفريقا تشكيل شده بود، و اينک در دهه نخست قرن 21 اعتقاد عمومي بر اين است كه تفكر استعمار هنوز از ميان نرفته و سلطه گران تنها تغيير لباس داده اند.

در آن سال در جهان، دو بلوك آمريكا (ناتو) و شوروي (ورشو) باهم در رقابت و معارضه بودند و از اين رهگذر، كشورهاي ديگر آسوده تر مي زيستند و اتحاديه هاي منطقه اي آنها فعاليت چشمگير داشتند از جمله اتحاديه عرب كه امروزه تنها نامي از آن بر روي كاغذ باقي مانده است.

با توجه به وجود دو بلوك در جهان آن روز يا به تعبيري بلوكهاي كاپيتاليسم و سوسياليسم، در سال 1955جنبش تازه كه خارج از دو بلوك تشكيل شده بود به جهان سوم (جامعه کشورهاي غير متعهد) شهرت يافت كه پس از فروپاشي اسرارآميز بلوك سوسياليست و قدرت يافتن بلوك ديگر (آمريکاي شمالي و اروپاي بدون روسيه)، نه تنها جنبش غير متعهدها بلكه اتحاديه هاي منطقه اي هم كمرنگ شدند و فعاليت آنها به صفر نزديك شده است. «جنبش عدم تعهد» در زمان تاسيس، ژاپن را به خود راه نداد زيرا كه با آمريكا پيمان امنيت و دفاع مشترك داشت ولي نخست وزير ژاپن در كنفرانس 2005 حضور يافته بود.

فكر ايجاد جنبش عدم تعهد از چوئن لاي، تيتو، عبدالناصر و نهرو بود كه پس از فوت آنان رنگ و جلاي خود را از دست داد.

در اين ميان ايران از بنياد شانگهاي درخواست عضويت رسمي کرده است که اگر عملي شود قدرت شرق منسجم و گسترش خواهد يافت.

 

گوشه اي از کنفرانس سال 1955 باندونگ

 

2005م:يك دادگاه جنايي اسپانيا20 آوريل 2005 «آدولفو سيلينگو» افسر نيروي دريايي سابق آرژانتين را به جرم ارعاب، شكنجه و قتل مخالفان دولت وقت (آرژانتين) با فرو انداختن آنان از هواپيما به داخل دريا و رودخانه به تحمل 640 سال زندان محكوم كرد. در اسپانيا مجازات اعدام لغو شده و رعايت تخفيف براي او به اين جهت بوده است كه خود را به آن دولت معرفي و اعتراف به اعمال شكنجه و قتل كرده بود.

 

آدولفو

 

1946: در شرق آلمان نظام سوسياليستي برقرار شد که 43 سال دوام داشت.

1954: گرگوري مالنكوف نخست وزير شوروي شد.

1961: نظاميان فرانسوي در الجزاير بر ضد سياست پاريس سر به شورش برداشتند.

1967: يك كودتاي نظامي در يونان دولت منتخب را بركنار كرد.