اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 15دی



1331ش:در پی مخالف خوانی چند نماینده ازجمله دكتر مظفر بقایی در مجلس، دكتر محمد مصدق رئیس دولت وقت به همانگونه كه وعده داده بود كه مسائل را مستقیما با مردم درمیان خواهد گذارد 15 دیماه 1331 (5 ژانویه 1953) در یك پیام رادیویی خطاب به ملت گفت: "در این زمان كه چرچیل نخست وزیر انگلستان بار دیگر عازم واشنگتن شده تا نظر آن دسته از آمریكاییانی را كه تا دو ــ سه هفته دیگر زمام امور این كشور را به دست می گیرند نسبت به ما تغییر دهد، آیا روا است كه تنی چند مجاهدات و فداكاریهای ملت و منافع وطن را قربانی اغراض، كوته نظری و یا ناآگاهی و نابخردی خود كنند و به دولت منتخب مردم از پشت خنجر بزنند و می دانیم كه دست دو ــ سه تن از آنان به خون بی گناهان سی ام تیر آلوده است.".

ملت با شنیدن این پیام به حركت در آمد و در تهران و شهرهای دیگر تظاهرات انبوه به راه افتاد. كسبه به پشتیبانی دكتر مصدق دست از كار كشیدند و به تلگرافخانه ها هجوم بردند تا تلگرامهای پشتیبانی از رهبر خود مخابره كنند. هزاران طومار حمایت امضاء شد؛ صدها نفر به دادگاهها دادخواست دادند كه نام خانوادگی آنان به «مصدق دوست» تغییر یابد. اصفهان و تبریز به حالت تعطیل درآمدند و از خوزستان سه هزار كفن پوش عازم تهران شدند. با مشاهده این حمایت، حسین مكی اعلام كرد كه دیگر مخالفت نخواهد كرد و .... دكتر مصدق كه چنین دید از مجلس تقاضای رای اعتماد كرد و از جمع نمایندگان تنها یك نماینده رای مخالف داد. دكتر مصدق از این فرصت استفاده كرد و شركت تلفن ایران را كه تا آن زمان غیر دولتی بود ملی كرد و در اختیار وزارت پست و تلگراف قرار داد.

در چهار دهه آخر قرن 20 و نخستین ده قرن 21 پولدارشدن سریع و بدون دردسر از راه تاسیس شرکتهای مخابراتی (تلفن، تلویزیون کابلی - ماهواره ای، تامین ارتباط اینترنتی، سلفون و ...) و یا خرید این تاسیسات از دولتها و قرارگرفتن صاحبان این قبیل کمپانی ها در ردیف میلیاردرهای جهان و مداخلات آنها در امور دولتی با هدف حفظ منافع؛ درستی کار دکتر مصدق را ثابت می کند. یکی از راههای اطمینان بخش درآمد برای دولت ها؛ اداره تاسیسات مخابراتی و ملی کردن آنها تشخیص و اعلام شده است.

 

دكتر مصدق

 

1332ش:از 15 دیماه 1332 (5 ژانویه 1954) خطوط اتوبوسرانی تهران تغییر قیافه دادند و دارای بلیت ژتونی (پولك فلزی)، باجه بلیت فروشی و اتوبوس مرسدس بنز شدند كه دولت وقت از آلمان وارد كرده بود. به علاوه، خطوط اتوبوسرانی تغییر شماره داده و بر حسب شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی بودن مسیر، ردیف بندی شده بودند. قبلا هر اتوبوس و یا هر چند اتوبوس متعلق به یك فرد حقیقی بود و نظم و ترتیب وجود نداشت و طرز كار، دلبخواهی بود. از مسافران پول نقد (یك قران) دریافت می شد كه خرد كردن پول، وقت گیر بود. رانندگان بر سر مسافر و پركردن اتوبوس با هم مسابقه سرعت می گذاشتند كه گاهی منجر به مرافعه و كتك كاری و یا تصادف می شد. اتوبوسها غالبا قراضه بودند و ضمن راه از كار می افتادند و مردم سرگردان می شدند و ....

در زمان حكومت دكتر مصدق برای حل این مسئله دیرپای تهران، طرحی به مجلس داده شد كه برپایه آن در تهران یك شركت واحد اتوبوسرانی تشكیل شود كه 51 در صد سهامش متعلق به شهرداری باشد و 49 درصد دیگر، از آن مالكان اتوبوسهای موجود؛ كه صاحبان اتوبوسها به حالت اعتراض دست به اعتصاب زدند و در بهارستان جمع شدند و مجلسیان را مجبور به تعلیق اجرای طرح كردند كه دولت ژنرال زاهدی با این كه برخی از اتوبوسرانان شهری با هدف سوء استفاده های بعدی، در براندازی 28 امرداد برضد مصدق شركت كرده بودند طرح را با زور به اجرا درآورد و خرید اتوبوسهای مرسدس بنز معروف به «بنز با دماغ» از آلمان و ژتونی کردن کرایه به همین منظور بود.

شرکتهای متعدد صاحب خطوط بعدا در پرداخت اقساط اتوبوس های بنز به دولت، تعلل کردند و این، فرصت مناسبی به دست دولت داد که از نوروز سال 1337 به بهانه عدم پرداخت اقساط بهای بنزها از سوی خطوط، اتوبوسرانی تهران را به طور كامل در دست بگیرد (دولتی کند) و همانند سایر كشورها به مالكیت شهرداری درآورد و برای این كه اعتراضی صورت نگیرد، رئیس شهربانی (پلیس) را با حفظ سمت، موقتا مدیر عامل آن قرار دهد، بلیت های کاغذی کند، برای اتوبوسها ایستگاه تابلو دار به وجود آورد و ساعت حركت و توقف در ایستگاه نهایی (آخر خط) را معین کند و ... كه تا چند سال پیش با جزیی تغییری به همان صورت باقی مانده بود که ورود اتوبوسهای غیر دولتی و با کرایه چندین برابر و طی کردن همان مسیر و ... از پدیده های تازه است!.

در چند سال اول تاسیس شرکت واحد، برای تشویق مردم به استفاده از اتوبوس و نیز حل مسئله ترافیك تهران، از انگلستان اتوبوس دو طبقه وارد و بهای بلیت دانشجویان و كارمندان دولت را «نصفه قیمت» كردند و چون شهرداری از زیان دادن به فریاد درآمد، اتوبوسرانی را عملا به صورت بنگاهی غیر انتفاعی درآوردند و قرار شد با تثبیت بهای بلیت، دولت زیان آن را از بودجه خود بپردازد و ....

با توجه به تجربه به دست آمده از چند اعتصاب، اتوبوسرانی شهری به عنوان یك سرویس استراتژیك تلقی شد و طرح تهران در سایر شهرها به اجرا درآمد و قرار بود اتوبوسهای بیابانی را هم شامل شود كه نظام حكومتی با انقلاب 1357 تغییر یافت و اتوبوسرانی بیابانی به صورت چند تعاونی در آمد و ....

 

نخستین اتوبوسهای بنز در تهران


1902م:پروفسور «سیدنی هوك» فیلسوف آمریكایی 20 دسامبر سال 1902 به دنیا آمد و 87 سال عمر كرد. نظرات او كه خود از فلاسفه تجربی است بیشتر در زمینه امور اجتماعی است. وی از جمله درباره روزنامه نگاری گفته است: رسانه همگانی نه تنها باید اطلاع رسانی جامع و بی غرضانه كند و سطح دانایی مردم را به موازات تحولات روز بالا ببرد بلكه زبان حال مردم، و وسیله انتقال عقاید و نظریات، و شناساندن اصحاب اندیشه به جامعه ملی و جهانی باشد.

وی تاكید بر استقلال كامل رسانه های حرفه ای و بی طرف بودن روزنامه نگاران دارد و كشورهای صنعتی را از خرید رسانه ها توسط شركتهای غیر تخصصی و كمپانی های بزرگ برحذر داشته و گفته است كه در این صورت، دیگر مستقل و بی طرف نخواهند بود و رسالت خود را از دست خواهند داد. به نظر پروفسور هوك، روزنامه نگار نباید مشغله و منافع دیگر داشته (مثلاكارمند دولت) باشد.

وی معتقد به دنبال كردن رویداد های مهم روز و تعقیب اظهارات اساسی مقامات ارشد جامعه در روزهای بعد تا رسیدن به نتیجه و بحث عمومی درباره هریک بود (كاری كه در دهه های اخیر در رسانه های ایران به فراموشی سپرده شده است).

پروفسور هوك رویدادهای بین مردمی و اجتماعی (حوادث شهری) را آژیرهای (شیپور) ضعف جامعه دانسته كه به صدا در می آیند و اگر درست و ماهرانه توصیف و گزارش شوند برای مردم عبرت آموز و برای دولت زنگ خطر خواهند بود تا مسئله را دریابد و دست به اصلاح كار و پیشگیری بزند. بنابراین، انتشار این رویدادها كه برای همگان جالب و جاذبند به زعم دكتر هوك، مقدم بر سایر گزارشهای مطبوعاتی باید شمرده شوند و سردبیران كل (به نوشته دكتر هوك ، رئیس شورای سردبیران) و سردبیران اجرائی (رئیس تحریریه و اطاق خبر) در انتشار این نوع خبرها اولویت دهند و بهترین خبرنگاران را مامور تهیه این قبیل رویدادها كنند، خبرنگارانی كه مقدمات جامعه شناسی و حقوق بدانند، حساسیت كار را بشناسند و توجه داشته باشند كه چه می نویسند و چه كار مهمی را انجام می دهند.

 

1951م:امروز سالروز درگذشت اندری پلاتونوف روزنامه نگار و داستان نگار شوروی است كه در سال 1951 در 52 سالگی درگذشت. وی یك سوسیالیست بود ولی در 9 داستان خود كوشید كه نشان دهد نظام شوروی از هدف های اصلی (شعارهای انقلاب اکتبر 1917) دور شده و دارد انگیزه پیشرفت، تلاش و حتی وطندوستی را از مردم می گیرد و مثال آورده است كه روس ها كه به سختكاری معروفیت جهانی داشتند در نظام جاری، تنبل شده اند و تنها برای نشان دادن خود، سر كار حاضر می شوند كه حقوق بگیرند.

پلاتونوف به زبان داستان، با كالكتیویزیشن و انتخاب مدیر كارگاه با رای كاركنان مخالفت كرده و پیشنهاد كرده است كه به جای دولت، ابزار تولید (كارخانه و مزرعه) به اجاره ی كنندگان كار و یا تعاونی ها داده شود تا در سود و زیان شریك باشند و در نتیجه تلاش كنند. وی نوشته است كه اگر بدون تعیین «پیش شرط»، انتخاب مدیر كارگاه را به كاركنان بسپارند، آنان آسانگیرترها را انتخاب می كنند كه نتیجه اش ركود، عقب ماندگی و زیاندهی است. در آن زمان، پلاتونوف را به عنوان یك «ضد انقلاب» به استالین معرفی كرده بودند و به همین جهت، تا استالین زنده بود اجازه انتشار به كتاب های او داده نشد كه امروزه خواننده بسیار دارند و او را به صورت یك فرضیه پرداز درآورده اند. تحولات چند دهه اخیر درستی نظرات پلاتونوف را ثابت کرده است ولی در آن زمان گوش شنوا نبود.

 

Platonov

 

1769م:پنجم ژانویه زادروز ژان بی. سای Jean Baptiste Say اقتصاد دان فرانسوی است كه بسال 1769 به دنیا آمد. تعریف عوامل تولید از او است؛ از این قرار:

ــ زمین (لاند): همه منابع طبیعی

ــ كارگر (لیبر): همه نیروی انسانی

ــ سرمایه (كپیتال): همه ابزار های تولید مثلا ماشین آلات

«سای» یك رابطه اقتصادی هم به دست داده كه به قانون «سای» معروف است كه می گوید: تولید («زمینه» در بازار) سازنده و به وجود آورنده (خالق) مصرف كننده است. به عبارت دیگر؛ وجود محصول (زمینه) در بازار است كه برای آن، مصرف كننده می سازد («تقاضا» به وجود می آورد) و به همین سبب (چون تقاضا زیاد می شود)، سطح تولید بالا، و بیكاری پایین می رود. «سای» برای اقتصاد سیاسی هم تعریف نوشته است و به همین سبب است كه او را از بانیان این مبحث خوانند.

وی در تالیف خود «درباره نقش كارگزار و كارفرما» به تشریح نقش بسیار مهم كارگزاران (مدیران) در پیشرفت و سعادت جامعه پرداخته و با نگاهی به تاریخ و آوردن مثال از آن، نوشته است كه بدون كارگزار شایسته و مدیر واجد شرایط، پیشرفت (اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) میسر نخواهد بود و مهمترین و حساسترین وظیفه روسای دولتها و صاحبان سرمایه این است كه بروند و بگردند و مدیر لایق بیابند و انجام كارها را به آنان بسپارند كه تنها از این طریق است كه حصول ثروت، پیشرفت، آسایش و آرامش تضمین می شود.

 

Jean Baptiste Say

 

1895م:پنجم ژانویه سال 1895 ویلهلم رونتگن Wilhelm Roentgen فیزیكدان آلمانی اشعه ایكسX - rays را كه به نام او به اشعه رونتگن معروف شده اند كشف كرد. این اشعه بر خلاف اشعه معمولی، قادر به عبور از اشیاء هستند و به همین دلیل از آنها برای عكسبرداری از داخل بدن استفاده می شود.

رونتگن با این كشف مهم، جایزه نوبل فیزیك سال 1901 را نصیب خود كرد.

 

Wilhelm Roentgen


1781م:پنجم ژانویه سال 1781 در جریان انقلاب استقلال آمریكا، نیروهای انگلستان شهر ریچموند را در ویرجینیا كه به انقلاب پیوسته بود به آتش كشیدند. این شهر قبلا به دست مهاجران انگلیسی ساخته شده و انگلیسی های حاكم بر مهاجر نشین ها آن را از افتخارات خود می دانستند. انگلیسی ها قبلا بندر نورفوك (نورفولك) را هم كه دو قرن پیش از آن به دست خودشان ساخته شده بود به همان سبب به توپ بسته و آتش زده بودند. نورفوك از ریچموند 115 كیلومتر فاصله دارد و امروزه بزرگترین پایگاه دریایی ایالات متحده در آن قرار دارد. شهر ریچموند نیز اینك پایتخت ایالت مشترك المنافع ویرجینیا است.


1919م:حزب ناسیونال سوسیالیست كارگران آلمان (نازی) پنجم ژانویه 1919 به رهبری آنتوان داكسلر در شهر مونیخ تاسیس شد كه بعدا هیتلر جای او را گرفت. شعارهای این حزب در روز تاسیس عبارت بود از: تحكیم وطندوستی، تحكیم حاكمیت ملی، حمایت از همه ژرمن های جهان (آرین ها)، تامین عدالت اقتصادی ــ اجتماعی برای آلمانی ها (سوسیالیسم ملی) و كسب سربلندی برای وطن و هموطنان (از طریق پیشرفتهای علمی، هنری، ادبی، سیاسی و اقتصادی).

 

2004م:پنجم ژانویه 2004 و دوهفته پس از مرگ شهاب بهزادپور و دو فرزندش نیكی شش ساله (دختر) و سامی سه ساله (پسر) در شهر اورلاندو (فلوریدای آمریكا) روشن شد كه اختلاف این مرد ایرانی با همسر آمریكایی اش بانو «هوپ» چه بود كه به این حادثه منجر شده بود؛ شهاب قربانی فرهنگ ایرانی و نوازش فرزندان به روش ایرانیان شده بود. بوسیدن و بغل گرفتن و روی زانو نشاندن و نوازش كردن فرزندان خردسال جزیی از فرهنگ ایرانیان است، ولی آمریكائیان، به این صورت، آن را نمی پسندند و به چنین رفتاری تردید می كنند.

«هوپ» نیز به بوسیدن و نوازش به سبك ایرانی دو فرزند اعتراض داشت و سرانجام به دادگاه متوسل شد و قاضی دستور به جدا زندگی كردن موقت زن و شوهر از هم داده بود و قرار بود كه شهاب یكی از فرزندان را به «هوپ» بسپارد كه به خانه مادر خود نقل مكان كرده بود. در اجرای تصمیم قاضی، شهاب دو كودك را در اتومبیل گذارد و عازم خانه مادر زن شد تا یكی از آنان را به همسرش بسپارد كه پس از رسیدن به خانه مادر زن؛ از فزط خشم چنان اتومبیل را به دیوار خانه كوبید كه منفجر شد و هرسه سرنشین (شهاب و فرزندانش) در میان شعله های آتش جان سپردند. رسانه های محلی این حادثه را ناشی از اختلاف فرهنگی خوانده بودند که در جامعه مهاجرنشین ایالات متحده هر روز موارد متعدد آن مشاهده می شود و یک مسئله نگرانی آور شده است.

 

2006م:پس از چند ماه رسیدگی قضایی و سر و صدا در رسانه ها، سوم ژانویه 2006، بالاخره «جك ابراموف» مبلّغ معروف حزب جمهوریخواه آمریكا و «لابی ییست» ردیف اول شهر واشنگتن كه به «نخود هر آش» شهرت یافته بود پذیرفت كه با دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن همكاری كند و به هر پرسش بازپرسان و نیز در برابر "گراند ژوری" پاسخ درست دهد (اعتراف كند)، كه این عمل در روال قضایی آمریكا «پلی بارگین» نامیده می شود و قاضی قبلا قول تخفیف در مجازات را می دهد و برخی از اتهامات را نادیده می گیرد. به این ترتیب و با توجه به مقررات آزادی مشروط، گمان نمی رود بیش از پنج سال در زندان بماند. همین تسلیم شدن آبراموف به اعتراف كردن، سیاسیون واشنگتن را به لرزه درآورده و نگران ساخته بود كه نكند نامی از آنان ضمن پرسش های قضایی از ابراموف برده شود.

تصمیم ابراموف كه یك یهودی روس تبار آمریكایی است به اعتراف، باعث شده بود كه مقامات كاخ سفید، حزب جمهوریخواه، كنگره و ... از نام او فاصله بگیرند. سه شنبه شب (سوم ژانویه 2006)، موضوع «قول ابراموف به اعتراف» خبر اول شبكه های تلویزیونی آمریكا بود و شبكه «ام اس ـ ان بی سی» جمعا بیش از دو ساعت وقت به این گزارش و اظهار نظرهای مربوط داده بود. تا آن زمان چند مقام از جمله «تام دلی» رئیس سابق اكثریت مجلس نمایندگان آمریكا و «باب نی» نماینده جمهوریخواه مجلس از ایالت اهایو قربانی نزدیك بودن با آبراموف شده و «دلی» به اجبار از ریاست اكثریت مجلس کناره گیری کرده بود. گفته شده بود كه پای بیش از 30 سناتور و نماینده مجلس در پرونده «ابراموف» به میان آمده و پژوهشگران مسائل اجتماعی - سیاسی و فساد دولتی آماده تحقیق و ریشه یابی شده اند.

به گفته برخی از اصحاب نظر، مسئله ابراموف در سال 2006 و ده ماه مانده به انتخابات پارلمانی آمریكا، ضربه بزرگی به حزب جمهوریخواه بوده و ممكن است كه اكثریت خود را در هر دو مجلس از دست بدهد (که از دست داد) و جورج بوش در باقیمانده دوره ریاست جمهوری خود دچار دشواری (برخوردار نبودن از حمایت قوه مقننه) شود (که شد). این نظرات و پیش بینی ها تحقق یافت و در انتخابات پارلمانی نوامبر 2006 ، حزب جمهوریخواه اکثریت را در هر دو مجلس کنگره ازدست داد.

ابراموف كه در آن زمان با سپردن دو میلیون دلار وثیقه آزاد بود، چهار شنبه چهارم ژانویه 2006 نیز در شهر میامی فلوریدا در دادگاه فدرال این ایالت که به چند اتهام دیگر او رسیدگی می کرد، با قاضی مربوط وارد معامله (پلی بارگین) شد و قرار شد كه اگر به دو اتهام از شش اتهام فدرال وارده به خود درحوزه قضایی فلوریدا، اعتراف كند چهار اتهام دیگر وی در این حوزه نادیده گرفته می شود كه مجازات او از هفت سال زندان تجاوز نکند که چنین شد. یكی از اتهامات ابراموف در فلوریدا، خرید یك كشتی تفریحی (به نام سان كروز) به مبلغ 14 میلیون و پانصد هزار دلار به طریقه تقلب بانكی بود و به علاوه، دوستان ابراموف در كنگره آمریكا صاحبان این كشتی را تحت فشار قرارداده بودند كه بهای پیشنهادی ابراموف بپذیرد. ابراموف این كشتی را برای ایجاد قمارخانه می خواست. تعجب در این بود كه «كنستانتینوس بولیس» مردی كه این كشتی را به ابراموف و شریك او فروخت بعدا به روش مافیا به قتل رسید.

آبراموف برای پیشبرد كار خود برخی از كاركنان دفاتر نمایندگان و نیز بعضی از خود آنان را پس از اتمام دوره به استخدام در آورده بود.

آخرین اتهام او ندادن مالیات این رشوه ها كه درآمد او محسوب می شد به اداره مالیات بردرآمد آمریكا بود!.

كارهای ابراموف كه پذیرفته بود به آنها اعتراف كند دمكراسی آمریكا را نیز زیر سئوال برده است زیرا كه وی مبلغی از این پولها را صرف تبلیغات انتخاباتی دوستان خود از حزب جمهوریخواه می كرد و ترتیب مسافرت، تفریح و ... آنها را می داد.

انعکاس کارهای ابراموف در رسانه ها، یکی از دلایل رویگردان شدن مردم آمریکا نسبت به حزب جمهوریخواه بود که در انتخابات نوامبر2006 و نوامبر 2008 نتیجه اش مشاهده شد.

بانو ننسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دمکرات، چهارم ژانویه 2007 پس از انتخاب شدن به این سمت قول داده بود که نظام لابی گری را در کنگره تغییر دهد و مانع سوء استفاده اصحاب منافع از این طریق شود. باوجود این تاکید، تا ژانویه 2009 که اقدامی جدّی در تحقق قول بانو پلوسی صورت نگرفته است.

 

جك ابراموف، سوم ژانویه 2006 پیش از ورود به دادگاه فدرال شهر واشنگتن

 

2006م:چهارم ژانویه 2006 اكواریوم شهر سن لویی آمریكا آگهی كرده بود كه این مار دوسر یك متر و 33 سانتیمتری شش ساله را به 150هزار دلار می فروشد و اضافه كرده بود كه خریداران تا یك هفته می توانند مبلغ پیشنهادی خود را از طریق ای میل به اكواریوم اعلام دارند. درپایان مهلت، مار دوسر كه فقط یك معده دارد به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته خواهد شد. باید دانست كه اكواریوم سن لوئی قبلا این مار را به مبلغ 15 هزار دلار خریداری كرده بود كه می خواست با این سود هنگفت بفروشد این مار توسط مردی از جنگل گرفته شده بود. درباره خریدار و مبلغ فروش و معاملات بعدی روی این مار گزارش دیگری مشاهده نشد.

 

مار دوسر 150 هزار دلاری!

 

842: المعتصم (ابو اسحاق عباس) پسر هارون الرشید که پس از برادرش مامون خلیفه عباسیان شده بود و پایتخت را برای مدتی از بغداد به سامرا (سامره) منتقل کرده بود درگذشت. وی که 46 سال عمرد کرد و از نهم آگوست سال 833 میلادی به خلافت رسیده بود بسیاری از استقلال طلبان ایرانی از جمله بابک خرمدین و افشین را کشته بود. المعتصم فرزند هارون از زن ترک او بود.

1809: پیمان داردانل به امضا رسید كه به موجب آن عثمانی متعهد شد كه تنگه ها (بسفور و داردانل) را به روی كشتی های جنگی خارجی ببندد. هدف انگلستان كه این پیمان را به عثمانی تحمیل كرده بود جلوگیری از ورود كشتی های جنگی روسیه به مدیترانه بود. قراردادهای «سور» و «لوزان» بعدا آن پیمان را تعدیل کردند.

1822: كشور های آمریكای مركزی به مكزیك ملحق شدند و امپراتوری لاتین (آمریكای مركزی اسپانیایی زبان و كاتولیك مذهب) را به وجود آوردند که عمری طولانی نداشت.

1915: در جریان جنگ جهانی اول در یك نبرد یكروزه در «ساری كامیس» كه میان نیروهای روسیه و عثمانی روی داد به فاصله چند ساعت 77 هزار سرباز عثمانی كشته شدند.

1930: مائوتسه تونگ رهبر وقت جنبش کمونیستی و بنیاد گذار جمهوری توده ای چین این جمله معروف خود را نوشت که در تاریخ باقی مانده است: فراموش نكنید كه یك جرقه صحرایی را آتش می زند و بوته های خشك آن را می سوزاند.

1940: برای نخستین بار از اف سی سی (FCC = کمیسیون ارتباطات فدرال - آمریکا) تقاضای صدور پروانه رادیو اف ام FM (Frequency Modulation) شد. رادیو با فرکانس بسیار بالا (اف ام) از اختراعات ادوی هووارد آرمسترانگ مهندس آمریکایی Edwin Howard Armstrong در رشته برق است که در 18 دسامبر 1890 متولد و در 31 ژانویه 1954 درگذشت.

1951: در پی تصرف مجدد سئول به دست نیروهای كمونیست، ترومن رئیس جمهور وقت آمریكا در این کشور حالت فوق العاده اعلام داشت و از همه آمریكاییان خواست كه برضد سوسیال امپریالیسم (ائتلاف شوروی و چین) بپاخیزند.

منبع :iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.