اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 13 اسفند



530پیش ازمیلاد:كوروش بزرگ بنیادگذار كشور ایران، مردی كه عموم تاریخ نگاران او را «اندیشمند، انساندوست ، دادگستر و مهربان» توصیف کرده اند در مارس سال 530 پیش از میلاد ــ 9 سال پس اعلام امپراتوری ایران فوت شد. وی یازده سال پس از ایجاد دولت واحدی از سه طایفه مهاجر قوم آرین - پارس، ماد و پارت - شهر بابل (در جنوب غربی بغداد امروز و پایتخت یک امپراتوری به همان نام) را تصرف و در آنجا در اكتبر سال 539 پیش از میلاد ایجاد امپراتوری مشترك المنافع ایران را اعلام كرده بود.

امپراتوری ایران در زمان كوروش كه نام او در غرب با قلب تلفظ حروف یونانی، سیروس و سایرس، گفته می شود از هند تا مرمره و از سیردریا (رود سیحون) تا دریای سرخ امتداد داشت که پسر او کامبیر (کامبوزیا = کامبوجیا = کمبوجیه) بر وسعت آن افزود و داریوش بزرگ پدر ناسیونالیسم ایرانی و پسرش خشایارشا قلمرو ایران را گسترش بیشتری دادند که بیش از دو قرن بزرگترین قدرت و تنها ابرقدرت جهان بود با فرهنگ و تمدنی درخشان و بیمانند. كوروش برای اخراج طوایف آرال که از سیردریا گذشته وارد سغدیانا و سرزمین پارسیان در فرارود (تاجیكستان امروز و ...) شده بودند به این منطقه رفته بود كه به سوی او كه سوار بر ارّابه بود و سربازانش را در میدان نبرد هدایت می كرد زوبینی پرتاب شد و عمر وی پایان یافت. با وجود درگذشت كوروش، سربازان او جنگ را بردند و مهاجمان را به آن سوی سیردریا عقب راندند. [سغد اینک یک ایالت تاجیکستان و فرماندارنشین آن، شهر باستانی خجند است]. برخی از مورخان درگذشت کوروش بزرگ را در منطقه فرارود نتیجه بیماری نوشته اند، نه اصابت زوبین. آرالی ها تمدنی عقب مانده و غیر قابل قبول برای ایرانیان داشتند و كوروش مایل به آلوده شدن ایرانیان به این تمدن [از جمله همبستر شدن علنی با زنانشان] نبود. موسس و پدر كشور ایران كه مادرش ماد و پدرش پارس بود در میدانهای جنگ، همیشه در میان سربازان بود و از آنان جدا نمی شد و (اگر نوشته مورخان یونانی درست باشد) جان خود را بر سر همین روش گذارد. او بارها گفته بود كه نباید سرباز جان بركف نهد و بجنگد و افتخار پیروزی نصیب شاه شود كه دور از میدان جنگ در چادر خود درمیان نیروهای محافظ و اسبان آماده برای فرار می آساید.

جنازه كوروش همچنان كه وصیت كرده بود به پاسارگاد منتقل و مدفون شد که آرامگاه او تا به امروز باقی مانده و هموطنان پس از 25 قرن همچنان برای ادای احترام نسبت به او به پاسادگاد می روند. كوروش در بابل و پس از صدور اعلامیه ای که امروز نحستین منشور اتحاد ملل و حقوق بشر نام برده می شود وصیت کرده بود صرف نظر از محل مرگ او، باید در پاسارگاد دفن شود. کوروش هنگام تعیین محل دفن خود از این كه برای مدتی بسیار طولانی، جسد او قطعه زمینی را از ثمر دادن باز می دارد از مردم ایران (قبلا) پوزش خواسته بود.

كوروش جهانی فكر می كرد و همه ملتها را متساوی الحقوق می دانست و عقیده به ایجاد یك دولت جهانی مجهز به اخلاقیات داشت تا جنگها و خونریزی ها پایان یابد و یک قانون واحد حاكم بر روابط ملتها باشد.

اعلامیه او پس از فتح بابل كه سلطانش به آزار دادن سایر ملل و نیز اتباع خود شهرت داشت، نخستین منشور ملل متحد و اعلامیه حقوق بشر شناخته شده و نگهداری می شود. كوروش دین ایرانیان (آیین زرتشت) را به ملل دیگر تحمیل نكرد. وی شورائی از سران ملل تابعه به ریاست خود تشكیل داده بود و امپراتوری او در حقیقت یك جامعه مشترك المنافع بود و شرط عضویت در این جامعه دادن آزادی به مردم محل، بر قراری حكومت قانون، منع بردگی و قطع ظلم و تعدی بود. ارتش كوروش سربازان اسیر را به بردگی نمی فروخت و اموال ملت مغلوب را مصادره و غارت نمی كرد. یهودیان در كتاب مقدس خود كوروش را "آزادیبخش" و او را یك مسیح خوانده اند. كوروش اسیران یهودی دولت بابل را آزاد كرد و به وطن خود بازگردانید و با پول ایران شهرهایشان را كه به دست سلطان بابل ویران شده بود مرمت و نوسازی كرد.

 

آرامگاه كوروش بزرگ در پاسارگاد ــــــــ مراسم 2500 ساله ایجاد امپراتوری ایران دربرابرآرامگاه كوروش ــــ كوروش


1979م:در جریان اعدام مقامات نظام سلطنتی ایران که از زمان پیروزی انقلاب (بهمن 1357 = فوریه 1979) آغاز شده بود، پنجم مارس 1979 (14 اسفند1357) سپهبد فخر مدرّس (رئیس پیشین دادرسی ارتش)، سرلشكر عبد الله خواجه نوری (رئیس سابق محكمه نظامی)، سرلشكر احمد بیدآبادی (فرماندار نظامی سابق تبریز)، سرتیب علی اكبر یزدجردی (فرماندار نظامی سابق مشهد)، سرهنگ منصور زمانی (رئیس سابق زندان قصر) و سالار جاف (نماینده سابق مجلس از پاوه و اورامان كه از سوی قاضی شرع دادگاه انقلاب مفسد فی الارض و محارب [باخدا] شناحته شده بودند تیرباران شدند. موضوع «اتهام محارب» که از زمان اعتراضات به نتایج انتخابات ژوئن 2009 ایران دوباره به میان آمده و به دستگیرشدگان ناآرامی های ضد دولتی وارد می شود، در سطح جهان صدای انتقاد حقوقدانان، دولتمردان و سیاستمداران را بلند کرده و دولت آمریکا یکی از این منتقدین بوده است. منتقدین در اظهارات و اعلامیه های خود از ایجاد ارتباط میان اعتراض سیاسی به دولت و حرب [جنگ] با خدا ابراز تعجب کرده اند.

 

1915م:پرفسور «رابرت دال R. Dahl» متولد 1915 و از دمكراسی نویسان بنام قرن 20 كتاب معروف خود «مقدمه فرضیه دمكراسی» را چهارم مارس سال 1956 منتشر ساخت. كتابهای مهم دیگر او عبارتند از: «چه كسی باید حكومت كند منتشره در 1961»، «دمكراسی و انتقادهایی كه به آن وارد آمده است منتشره در سال 1989» و «درباره دمكراسی منتشره در سال 1998». «پالی راكی»، «دمكراتیك پالیتیكز» دو اثر دیگراین اندیشمند آمریكایی هستند.

پرفسور دال كه كار تدریس دمكراسی را از 1946 آغاز كرد عقیده دارد كه میان واقعیت های دمكراسی و ایده آلهای آن فرسنگها فاصله است. او می گوید كه دمكراسی پس از نزدیك به 25 قرن هنوز ــ جز در چند كشور كوچك در اروپای شمالی و غربی و احتمالا كاستاریكا ــ فرضیه است و تا مسئله مشاركت در آن به طور كامل حل نشود به صورت فرضیه باقی خواهد ماند. حتی دولتهایی كه خود را پاسداردمكراسی معرفی می كنند برنامه جامعی برای آموزش دمكراسی به مردم ندارند. دمكراسی باید تدریس و تجربه شود تا مردم آن را از ضروریات زندگانی به حساب آورند.

به عقیده دال، دمكراسی از تعدیل توزیع درآمد نمی تواند جدا باشد و از مردمی كه همه حواسشان معطوف به تامین حداقل معیشت است و یا مردمی كه رسانه های عمومی مستقل (حرفه ای) ندارند نمی توان انتظار مشاركت واقعی در دمكراسی را داشت. نامزد انتخابات، هرچند شایسته، مردمدوست و مناسب، وقتی كه وسیله تبلیغ در اختیار نداشته باشد و مردم او واندیشه ها و كارهایش را نشناسند شكست می خورد. گذشته نشان داد نظامهای سوسیالیستی هم كه واژه دمكراتیك را یدك می كشیدند به قدری گرفتار بورو كراسی پیچیده خود و فاصله هیات حاكمه از مردم شده بودند كه در این جوامع شنیدن كلمه دمكراسی برای مردم مشمئز كننده شده بود.

به زعم دال، كشوری را كه در آن اكثریت به عقاید و نظرات اقلیت توجه نكند نمی توان دمكراتیك نامید. جامعه ای می تواند خود را دمكراتیك بنامد كه فرهنگ دمكراسی در آن عمومیت یافته و قسمتی از زندگی روزمره مردم شده باشد.

دال می گوید كه نباید گفت كاپیتالیسم مترادف با دمكراسی است، زیرا كاپیتالیسم اگر كنترل نشود در جامعه ایجاد نابرابری عمیق می كند و مردم را از دمكراسی متنفر و دست كم نسبت به آن بی اعتنا می كند و در اینجاست كه آمادگی برای قبول دیكتاتوری زیاد می شود زیرا كه اكثریت مردم ذاتا خواهان ثبات و نظم هستند.

 

رابرت دال

 

1852م:نیکلای گوگول N. Gogol نویسنده روس سوم مارس 1852 در 43 سالگی درگذشت. وی در مارس 1809 متولد شده بود. گوگول که واقعی نگاری را وارد کار قصه نویسی روسیه کرد درعین حال یک طنزنگار و درام نویس بود. در تاریخ عمومی ادبیات از گوگول به عنون یكی از پدران «واقع نویسی» یادشده است. سه داستان او؛ تاراس بولبا Taras Bulba، خاطرات یک زن و داستان Dead Soils معروفترند. وی سرف ها (کشاورزان وابسته به زمین زراعی که هر دو متعلق به مالک بودند) و اشخاص مشابه (بی اختیار) را Soil نوشته است. معروفترین داستانهای کوتاه او "پالتو" و "بینی" هستند.

 

N. Gogol

 

1917م:ژانت رانکین Jeannette Pickering Rankin چهارم مارس 1917 به عنوان نماینده ایالت مونتانا وارد کنگره آمریکا شد. او نخستین زنی است که به عضویت قوه مقننه آمریکا درآمده بود. در آن زمان زنان هنوز در همه ایالات آمریکا حق مشارکت در انتخابات را به دست نیاورده بودند. ایالت مونتانا (واقع در شمال غربی ایالت متحده و دیوار به دیوار کانادا) حق رای دادن و رای گرفتن را به زنان این ایالت داده بود. بانو رانکین (رنکین) یک فعال سیاسی، مبارز تامین حقوق مدنی شهروندان و مخالف هرگونه جنگ و جدال بود. وی در اغاز کار نمایندگی کنگره با اینکه عضو حزب جمهوریخواه بود با درخواست «وودرو ویلسون» رئیس جمهور وقت برای ورود آمریکا به جنگ جهانی اول مخالفت کرد. پیرامون رای مخالف او تبلیغ فراوان شد و نظر رای دهندگان مونتانا را نسبت به وی تغییر داد به گونه ایکه در دور بعد به او رای ندادند. بانو رانکین (متولد 1880 و متوفا در 1973) 20 سال بعد دوباره به نمایندگی از ایالت مونتانا به کنگره رفت و این بار تنها عضو قوه مقننه آمریکا بود که با درخواست روزولت برای ورود به جنگ جهانی دوم مخالفت کرد و لایحه دولت تنها با همین یک رای مخالف تصویب شد. بانو رانکین تا پایان عمر از مبارزه برای تامین حقوق مدنی و آزادی ها و نیز مخالفت با جنگ و خونریزی دست نکشید و از راه اندازان بنام تظاهرات ضد جنگ ویتنام بود. وی پیش از ورود به سیاست، مددکار اجتماعی بود و در همین رشته تحصیل کرده بود.

 

Jeannette سالخورده -------- Jeannette جوان

 

1936م:یك سال پس از برقراری مجدد نظام وظیفه اجباری در آلمان، هیتلر در این روز از مارس سال 1936 به واحدهای یك لشكر پیاده آلمانی دستور داد كه وارد منطقه غیر نظامی «راینلند» شوند و نشان دهند كه آلمانی ها حاكم بر وطن خود هستند و قراردادهای تحمیلی «ورسای» و «لوكارنو» را دیر زمانی است كه پاره كرده اند.

هیتلر هفتم مارس (سه روز بعد) به پارلمان رایش (آلمان) رفت و نمایندگان را كه عموما از اعضای حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) به رهبری او بودند در مورد دستوری که داده بود توجیه كرد و گفت كه همسایگان آلمان باردیگر باهم برضد المان نزدیك می شوند و ما نمی توانیم ساكت بنشینیم. ما باید حقوق و شئون برابر با قدرتهای دیگر داشته باشیم و این را كسی به ما نمی دهد باید خودمان آن را به دست آوریم.

هیتلر گفت كه از این لحظه آلمان را مقیّد به رعایت هیچ یك از قراردادهای منعقده بعد از جنگ جهانی اول نمی داند.

همان روز و پس از انتشار این اظهارات هیتلر در رسانه ها، دولت فرانسه باا نگلستان تماس گرفت، ولی انتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلستان تنها به محكوم كردن لفظی حرف و عمل هیتلر بسنده كرد و این کار بر جرات هیتلر افزود. از تماس نخست وزیر فرانسه با استالین هم چیزی عاید نشد.

نهم مارس 1936 دولت انگلستان اعلام داشت كه در شرایط موجود نمی تواند به فرانسه كمك نظامی برساند تا هیتلر را با زور وادار به رعایت قراداد «لوكارنو» و خروج واحدهای آلمانی از راینلند كند و به این ترتیب فرانسه را كاملا مایوس كرد. در همین روز هیتلر در یك اجتماع سیصد هزارنفری در مونیخ گفت كه «تاریخ» بعدا درباره این اقدام او (نادیده گرفتن قراردادهای پایانی جنگ جهانی اول) قضاوت خواهد كرد.

 

1950م:چهارم مارس سال 1950 كارگران اعتصابی زغال سنگ آمریكا پس از دو ماه به اعتصاب خود كه در فصل سرما صورت گرفته بود پایان دادند. در طول اعتصاب، مداخله ارتش و تهدیدهای دیگر نتوانست این كارگران و اتحادیه های آنان را كه خواهان دستمزد بالاتر و مزایای رفاهی بیشتر بودند وادار به شكستن اعتصاب كند. این اعتصاب به صنایع آمریكا زیان فراوان وارد ساخت.

این كارگران پس از موافقت با قسمتی از درخواستهایشان از پنجم مارس 1950 به کار در معادن بازگشتند . عكس بالا، گروهی از كارگران معادن زغال سنگ آمریكا را در پنجم مارس در حال رفتن به سوی معادن محل کارشان نشان می دهد.

 

 اعتصاب دو ماهه كارگران معادن زغال سنگ آمریكا


2003م:«جورج ویل» مفسر قدیمی و محافظه كار (جمهوریخواه ) آمریكایی در تفسیر هفتگی خود كه یكشنبه دوم مارس 2003 در روزنامه ها انتشار و از شبكه «ای بی سی» پخش شد نوشته بود: تظاهرات جاری ضد تعرض احتمالی به عراق دارای شعار ضمنی واحدی است و آن این است كه نباید به خاطر نفت، خون ریخته شود. هزینه جنگ باعراق و مرمت خرابی های ناشی از جنگ به نفت عراق نمی ارزد. نفت این کشور و آن کشور تفاوت ندارد و اگر ما بخواهیم به خاطر نفت بجنگیم، آسانتر و ارزانتر است كه كانادا و مكزیك ــ دو همسایه نفتخیزمان را به جای عراق مورد حمله نظامی قرار دهیم و یا این كه ونزوئلا را كه تامین كننده بخشی از نفت مصرفی ماست اشغال نظامی كنیم. اگر هدف، از این مقدمه چینی ها برای توجیه تعرض به عراق، "نفت" نیست و چیز دیگری است می توان بدون جنگ و از راه سازش با دولت بغداد به آن نائل شد. شروع جنگ بمراتب آسانتر از پایان دادن به آن است. جنگ دگرگونی های غیر قابل پیش بینی بوجود می آورد و ....

به این ترتیب «جورج ویل» هم كه صدای محافظه كاران آمریكا خوانده می شود به صف مخالفان جنگ با عراق پیوست كه بزعم او به مثابه لانه زنبورهاست كه نباید بدون احتیاط به آن نزدیك شد.

 

2009م:یكشنبه یكم مارس 2009 رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، مایك مولن رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح این کشور، و نیز سخنگوی وزارت امورخارجه دولت واشنگتن به ترتیب و هریك جداگانه درباره گزارش وقت آژانس جهانی نیروی هسته ای اظهار نظر كرده بودند.

دریاسالار مایك مولن Adm. Mike Mullen رئیس ستاد مشترك گفت و شنود با شبكه فاكس نیوز |دارای روش محافظه كارانه| گفته بود كه طبق برآورد او، ایران برای ساخت یك بمب اتمی مواد لازم را دراختیار دارد و به نظر او بهتر است كه دست به این كار نزند (بمب را نسازد). مولن در همین روز در مصاحبه با «سی ان ان» مطالب مشابهی بیان کرده بود.

از آنجا كه شبكه های تلویزیونی آمریكا از دهها سال پیش در یكشنبه ها با مقامات ارشد و اصحاب نظر میز گرد و «تاك شو» دارند، چند ساعت بعد در چنین برنامه ای در شبكه «ان بی سی» نظر رابرت گیتس درباره اظهارات مولن و گزارش آژانس سئوال شده بود. وی كه عادت به رعایت احتیاط در سخن گفتن دارد اگفته بود كه تا ایرانیان صاحب بمب اتمی شوند هنوز فرصت باقی است و به مساعی دیپلماتیك ادامه خواهیم داد. از سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا كه با هیلری كلینتون به مصر رفته بود در این زمینه سئوال شده بود. وی برآورد دریاسالار مولن را رد نكرد و تنها گفت كه دولت آمریكا نمی داند ایرانیان تا چه میزان مواد لازم برای ساخت یك كلاهك اتمی در اختیار دارند. وی افزوده بود كه برآوردهای دستگاههای اطلاعاتی آمریكا و سازمانهای اطلاعاتی دیگران در این زمینه متفاوت است. این سخنگو گفته بود كه نگرانی آمریكا از نزدیك بودن ایرانیان به ساخت سلاح اتمی افزایش یافته است.

گزارش آژانس جهانی نیروی اتمی كه این بحث ها را به میان كشیده بود حكایت از آن داشت كه ایران دارای بیش از یك تن (2222 پاوند) اورانیوم از نوع «كم غنی شده» است. آژانس توضیح بیشتری نداده بود ولی غنی سازی این نوع اورانیوم تا حد ساخت بمب اتمی چندان دشوار نیست.

طبق یك معاهده بین المللی، دولت های امضا كننده این معاهده می توانند برای مصارف صنعتی، اورانیوم مورد نیازرا تهیه كنند. بسیاری از اندیشمندان از همان آغاز كار هدف از تدوین چنین معاهده ای را مانع شدن ملل دیگر از «قدرت شدن» و در نتیجه در جهت منافع جهانی قدرت هایی که ابتکار تدوین این معاهده را به دست داشتند خوانده بودند.

 

Adm. Mike Mullen


2008م:كمتر شنیده شده بود كه یك دختر 16 ساله با دوست پسرش نقشه قتل عام خانواده خود را كه با ادامه رفت و آمد آندو موافقت نداشتند طرح كند و سپس هر دو با كمك دو همشاگردی دختر و پسر خود، این طرح را به اجرا درآورند. چنین رویداد كم سابقه ای سحرگاه شنبه یكم مارس 2008 در یك خانه مزرعه مانند (رنچ) در اموریEmory واقع در شهرستان رینزRains از ایالت تكزاس آمریكا رویداد و وسیعا در رسانه ها انتشار یافت تا عبرت آموز شود كه لازم است از جنبه های انسانشناسی و جامعه شناسی دقیقا مورد پژوهش قرارگیرد تا روشن شود كه مسئله دركجاست كه تمدن بشری تا این حد رو به انحطاط گذارده است.

طبق گزارش كلانتر «رینز كاونتی»، دختر 16 ساله خانواده «كافیCaffey» در دبیرستان با پسری 19 ساله به نام Charlie Wilkinson چارلی ویكینسون دوست می شود و چارلی را به خانه می برد و به پدرش «تری كافیTerry Caffey» و مادر 37 ساله اش «پنیPenny» معرفی می كند. این خانواده كه دو فرزند پسر به نام های ماتیو 13 ساله و تایلر 8 ساله داشتند ادامه معاشرت دخترانشان را با چارلی كه كلاه «كاوبوی» بر سر می گذارد به مصلحت ندانستند و دختر را كه پلیس به دلیل كمی سن حاضر به افشاء نام او نشده بود از ادامه رفت و آمد منع می كنند.

«دختر» موضوع را با چارلی در میان می گذارد و طرفین ادامه معاشرت به هر بها را انتخاب می كنند و چون تری پدر دختر دست به سختگیری كردن می زند؛ موقتا مناسباتشان را اینترنتی می كنند و به گپ زدن اینترنتی می پردازند كه تری پدر دختر متوجه قضیه می شود و وارد این گپ زدن می شود و به اصطلاح اخلال اینترنتی می كند. «دختر» و چارلی برای مقابله، خیلی آسان و سریع تصمیم به طرح نقشه قتل عام خانواده كافی و براندازی آنان می گیرند؛ طرح را تهیه می كنند و موضوع را با دو دوست خود «Bobbi Gale Johnson بابی گیل جانسون» كه دختری 18 ساله است و چارلز آلنCharles Allen 20 ساله در میان می گذارند و این دو هم قول كمك می دهند. سپس یك تفنگ و یك چاقو تهیه می كنند و سحرگاه یكم مارس وارد خانه «تری كافی» می شوند. این خانواده در آن هنگام در دو اطاق در خواب بودند كه با گلوله و چاقو مورد حمله قرار می گیرند. پنی (مادر خانواده) و دو پسر او كشته می شوند و «تری» با اینكه هدف پنج گلوله قرار می گیرد و از ناحیه سر و پشت و شكم مجروح می شود در تاریكی شب و خون چكان خود را به میان درختان می اندازد و پنهان می شود (كه بعدا در بیمارستان زیر عمل جراحی قرار می گیرد) و مهاجمان فرار می كنند كه بعدا دستگیر و بازداشت می شوند و ....

 

Charlie Wilkinson

 

1519: هرناندو کوتز Hernando Cortez اسپانیایی با چندصد نظامی و تعدادی توپ گام به مکزیک نهاد تا این سرزمین را که دارای تمدنی درخشان و تاسیسات اداری و سلطان بود تصرف و برخزاین سلطان آزتک Aztec که شنیده بود پر از طلا است دست یابد. در آن زمان آزتکها در بخش شمالی و قوم مایا Maya در جنوب مکزیک زندگی می کردند و دارای نظام حکومتی جداگانه بودند. مشکل آنان این بود که توپ و تفنگ نداشتند. مزیت اروپاییان همین سلاحهای آتشین بود.

1754: دكتر بنژامین واتر هاوس سازنده واكسن آبله به دنیا آمد.

1916: در پی كناره گیری فرمانفرما از ریاست وزراء، محمد ولیخان تنكابنی (سپهسالار) مامور تشكیل كابینه شد. علت كناره گیری فرمانفرما اختلاف نظراو با روسها بود که نیروی نظامی وارد ایران کرده بودند.

1932: ضرابخانه ایران پس از تعمیر اساسی، با ماشین های تازه در جاده قدیم شمیران كار خود را از سرگرفت و كار دادن سفارش ضرب سكه به كشورهای دیگر پایان یافت.

1954: نخستین عمل پیوند کلیه در جهان در یک بیمارستان ایالت ماساچوست آمریکا انجام شد.

1960: بیش از یكصد هزار افغانی در كابل از خروشچف رهبر وقت شوروی كه به كشورشان رفته بود استقبال كردند. شوروی سیصد میلیون دلار اسلحه به عنوان کمک "بلاعوض" به افغانستان داده بود تا سیاست عدم تعهد (بیطرفی) خودرا حفظ و احیانا از آن دفاع كند.

1965: سوریه 9 شركت نفتی فعال در آن كشور از جمله دو شركت آمریكایی را ملی اعلام كرد.

1972: شوروی با لیبی پیمان دوستی و همكاری متقابل امضاء كرد.

1977: كارت اعتباری پلاستیكی موسوم به «ویزا كارت» برای نخستین بار در تاریخ بانكداری به جریان گذارده شد.

1977: زلزله در بوخارست پایتخت رومانی و حومه آن بیش از 1500 تن را کشت.

1980: رابرت موگابه از مبارزان کسب استقلال زیمبابوه (رودزیای شمالی) معروف به ناسیونالیست چپ (بعدا مارکسیست) نخست وزیر این کشور شد. وی هفت سال بعد به ریاست جمهوری زیمبابوه انتخاب شد و هنوز (در مارس سال 2010) این سمت را برغم دشمنی شدید و تبلیغات منفی غرب از دست نداده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
دانلود کلیپ تبریک تولد 13 اسفند - تولدت مبارک اسفند ماهی جانم !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.