اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 12 مرداد



700پیش از میلاد:مهاجرت سكاها (به نوشته مورخان یونان باستان: سیتی ها) به جنوب روسیه كه یك قوم ایرانی بودند در تابستان 700 سال پیش از میلاد پایان یافت. سكاها از سغد و بقیه نقاط تاجیكستان امروز و مناطق اطراف آن به حركت درآمده بودند. دسته ای از آنان راهی جنوب شده بودند كه در سیستان مستقر شده اند و نام سیستان (سكاستان ـ سكستان) از نام این قوم گرفته شده است. سكاها در پی پارسها، مادها و پارتها كه یك تبار آریایی را تشكیل می دادند از آسیای میانه وارد مناطق جنوبی تر فلات ایران و جنوب روسیه شده بودند. مادها قبلا پس از عبور از جنوب روسیه خود را به شمال غربی فلات ایران رسانده بودند. سكاهای مهاجر كوشیدند كه وارد منطقه ای كه امروز مسكو نام دارد نشوند زیرا كه این منطقه قبلا توسط اقوام فینو ـ یوگریك كه غیر آریایی بودند اشغال شده بود. این دو قوم از اورال به حركت در آمده بودند و اینك عمدتا در فنلاند و استونی زندگی می كنند. از خصوصیات اقوام ایرانی از جمله سكاها این بود كه از اسب برای سواری استفاده و با كمان تیراندازی می كردند و مردگان را در اطاقكی در طبقه بالا (دخمه) قرار می دادند و این رسم تا افتادن فلات ایران به دست اعراب مسلمان ادامه داشت. از خصوصیات دیگر قوم ایرانی علاقه مندی وافر به بستگان و متعهد بودن به نگهداری از سالخوردگان فامیل، حفظ پاكیزگی بدن و محیط زیست، پوشش كامل بدن و پرهیز از فساد و دروغ بود. كمانداران را « سكوزا ـ اسكوزا» می خواندند كه واژه اسكود (یك نوع موشك ساخت روسیه) از همان كلمه گرفته شده است. بسیاری از مردمان ساكن میان دو رود «دن» و «دنیپر» با این كه چند قرن حكومت مغولها را تحمل كردند، هنوز واژه های پارسی باستان را بكار می برند و رسوم كهن قوم ایرانی را مراعات می كنند.


8‎37م:بابك خرم دین صاحب یك فرضیه اجتماعی تازه و عقیده مذهبی دیگر و رهبر یك جنبش انقلابی كه در آذربایجان و مناطق شمالغربی ایران بر ضد خلافت عباسی به پا خاسته بود و دردسر بزرگی برای خلیفه وقت ایجاد كرده بود، سوم اوت 837 میلادی در حال فرار، در ارمنستان دستگیر شد.

بابك در جنگ با نیروهای خلیفه كه فرمانده آنان افشین پسر كاووس بود شكست خورده و فرار كرده بود. بابك در جنگ سال 835 در مراغه، افشین را شكست داده بود ولی بعدا در جنگ دیگری شكست خورده و فرار كرده بود.

بابك پس از انتقال به سامرا پایتخت تازه معتصم خلیفه عباسی، چهارم ژانویه سال 838 پس از تحمل شدیدترین شكنجه ها كشته شد. به دستور معتصم، سر بابک را برای ترساندن ایرانیان استقلال طلب به خراسان فرستادند و جسدش در سامرا به دار آویخته شد و مدتها همچنان بر سر دار ماند.

معتصم برادر مامون كه پس از مرگ برادرش در سال 833 خلیفه عباسی شده بود سه سال بعد پایتخت را از بغداد كه شدیدا نا آرام شده بود به سامرا منتقل كرده بود و كار حفاظت از شهر را به سربازان ترك خود كه آنان را از تماس با سربازان عرب منع كرده بود سپرده بود. مامون كه مادرش ایرانی بود و با كمك ایرانیان به خلافت رسیده بود، 20 سال خلیفه بود و با تدبیر ایرانیان كه امور اداری، سیاسی و فرهنگی را به دست داشتند دوران خلافت او همراه با شكوفایی فرهنگی و گسترش بازرگانی با سرزمین های دور دست بود.


1314م:12 مرداد سال 1314 هجری شمسی تصمیم نهم مرداد شورای وزیران (قوه مجریه) مبنی بر حذف عناوین اضافی از اسامی از جمله: خان، میرزا، سلطنه، دوله، سید و ... در ایران به اجرا در آمد و ادارات (در نوشتن نامه ها و احكام)، نشریات در مطالب خود و نیز مراكز صدور شناسنامه مكلف به اجرای آن شدند و در مكاتبات رسمی و نطقها نیز بكار بردن القاب و عناوین جز«آقا» و «بانو» برای خطاب كردن ممنوع شد. هنگام خطاب کردن وزیران و نخست وزیر، قرار دادن واژه "جناب" بر نام آنان بلا مانع (نه اجبار) اعلام شده بود و تاكید شده بود كه در صورت بكار بردن جناب، آقا و بانو حذف شود و دو لقب باهم بكار برده نشود كه غلط دستوری است.

از روز، بعد روزنامه ها فراتر از این رفتند و از بكار بردن فعل جمع برای مقامات مفرد جز شاه و گاهی اوقات نخست وزیر خودداری كردند كه تا اوایل انقلاب مرسوم شده بود. نشریات دلیل این كار خود را رفع تبعیض و تشخص اعلام كرده بودند.

متعاقب این اقدام، 19 روز بعد، از سی ام مرداد 1314 نیز تعیین نام خانوادگی برای افرادی كه اسم پدر خود را به عنوان نام خانوادگی به كار می بردند اجباری شد كه بازگشتی به رسم ایران عهد باستان و دور شدن از رسم عربی بود كه اعراب نام پدر و پدربزرگ را پس از نام اول بكار می برند. همچنین توصیه شد که بر نوزادان ترجیحا نام های پارسی گذارده شود.

در همین زمان دولت وقت از سوی روشنفکران زیر فشار قرار گرفت كه ایران نیز بمانند تركیه الفبای نوشتن خود را به الفبایی تغییر دهد كه دارای حروف مصوت باشد از جمله لاتین تا تلفظ همه مردم ایران یكسان شود و از غلظت لهجه های محلی كاسته شود كه این تلاش به جایی نرسید. یکی از ایراد هایی که به خانواده پهلوی گرفته می شود همین لاتین نکردن حروف کتابت زبان فارسی بود که الفبای عربی است.


2004م:در روز های منتهی به سوم اوت 2004 گزارشهای مربوط به برنامه انرژی اتمی ایران، در سراسر جهان از رسانه ها قطع نمی شد و آخرین آنها چنین عناوینی داشت:

مذاكره ایران با 3 بزرگ اتحادیه اروپا نتیجه ای به بار نیاورد (هرالد تریبیون بین المللی )، ایران تسلیم نشد و ساختن سانتریفوژ را از سر گرفت (نیویورك تایمز) ، ایران رجز خوان اعلام كرد كه به تلافی خلف وعده سه بزرگ اروپای غربی كه پرونده اتمی ایران را خواهند بست، ساخت سانتریفوژ را از سر گرفته است (تمامی رسانه های یكشنبه آمریكا به نقل از اسوشیتدپرس)، آمریكا نگران است كه هدف نهایی ایران غنی سازی اورانیوم و تولید بمب باشد (سی ان ان)، ادامه حمایت روسیه از برنامه انرژی اتمی ایران -برغم مخالفت آمریكا - غرور روسها را كه شكسته شده بود زنده ساخته كه دولتشان «نه گفتن» به آمریكا را آغاز كرده است (آنلاین اورازیا از درون) و ....

بر این گزارشها باید مقاله های مفسران را اضافه كرد كه عموما اشاره كرده بودند که برنامه اتمی ایران اینك به صورت قسمتی از غرور ملی ایرانیان درآمده و گمان نمی رود كه دولت ایران بخواهد و یا بتواند اقدامی برخلاف آن انجام دهد. به همین دلیل هم بود که دولت پاكستان نتوانست دكتر خان پدر بمب اتمی این كشور را حتی توبیخ كند. هرچه دولت آمریكا فشار را سخت تر كند تعلق خاطر و اشتیاق ملتها به دست یافتن بر علوم اتمی و تكنولوژی آن بیشتر می شود و اگر به صورت غرور ملی درآید كه در مورد ایرانیان به این مرحله رسیده است مخالفت با آن، مبارزه با یك ملت خواهد بود كه می دانیم ایرانیان سابقه طولانی در ناسیونالیسم دارند و گمان نمی رود که پارلمان این کشور هم كه به آسانی زیر بار متوقف ساختن و تعلیق برنامه های اتمی برود.

چهار سال بعد، در 2008 فعالیت های اتمی ایران که دولت تاکید کرده است مسالمت آمیز و صنعتی خواهد بود همچنان در صفحات اول روزنامه ها برداشته قراردارد. آخرین خبر روزنامه های غرب حکایت از این دارد که ایران دارای دارای شش هزار سانتریفوژ شده است. در این میان تهدید مقامات اسرائیل شدیدتر شده و به صورت روزانه درآمده است.

 

1961م:همسر ارنست همینگوی داستان نویس شهیر كه پس از خودكشی او در سوم ژوئیه 1961 اعلام كرده بود شوهرش هنگام پاك كردن تفنگ براثر در رفتن گلوله كشته شده است سوم اوت ( یك ماه بعد ) این عكس را كه عكاس لایف چندماه پیش از آن از همینگوی گرفته بود برای اثبات حرف آن روز خود شاهد آورد.

عكس ، همینگوی را هنگام قدم زدن روزانه در یك راه كوهستانی در ایالت آیداهو آمریكا نشان می دهد كه یك قوطی خالی نوشابه را كه در كنار راه افتاده بود شوت می كند و شاد به نظر می رسد.

همینگوی نویسنده داستانهای «خورشید همیشه می درخشد»، «پیر مرد و دریا» ، « زنگها برای كه به صدا در می آیند » و... ظاهرا از ترس پیری و از كار افتادگی با شلیك گلوله در خانه اش در كچوم ایالت آیداهو خودكشی كرد . پدر او هم در آغاز سالخوردگی خودكشی كرده بود. همینگوی مردی شجاع بود و جریان جنگ جهانی اول كه در جبهه های اروپا خبرنگار نظامی بود خطرات متعدد از سر گذرانیده بود و از دو سانحه هوائی جان سالم به در برده بود.

 

همینگوی


1926م:امروز زادرور انتونی سمسون Anthony T. S. Sampson نویسنده بزرگ انگلیسی است كه سوم اوت 1926 به دنیا آمد و 18 دسامبر 2004 درگذشت. وی نخست روزنامه نگار بود و تا معاونت سردبیری ابزرور و سردبیری «درام» ارتقاء یافته بود و تا آخر عمر نیز انتشار مقالات وی در ایندیپندنت قطع نشد. سمسون از چهل سالگی تالیف كتاب، آن هم درباره مسائل در حال گسترش بین المللی را بر كار خود اضافه كرد. نكات همه كتابهای او كه به زبانهای مختلف ترجمه شده اند، همه روزه مورد استناد قرار می گیرند از جمله هفت خواهران (درباره پیدایش، فعالیت ها و نیت های هفت كمپانی چند ملیتی نفتی بزرگ جهان)، سوداگران اسلحه (درباره تولیدكنندگان، واسطه ها و بازارهای جنگ افزار و وابستگی های آنها)، اعتبار دهندگان (درباره منابعی كه پول قرض می دهند و افراد و ملل را استثمار و گرفتار می كنند) و .... سمسون كتاب های مهم دیگری با زمینه تاریخ تحلیلی از جمله اروپای نوین، آناتومی بریتانیا، سیاه و طلا (درباره تاریخچه تبعیض نژادی و استثمار در جنوب آفریقا) و ... تالیف كرده است. وی یك بیوگرافی نگار ممتاز بود و بیوگرافی نلسون ماندلا، یكی از كارهای خوب او در این راستاست كه كاملا بیطرفانه نوشته شده است.

 

Anthony T. S. Sampson

 

1340ش:در مرداد 1340 (ماه اوت 1961) شركت ملی نفت ایران به صرافت افتاده بود كه یك خبرگزاری دایر كند كه در آن زمان موفق نشد. شنیدن ماجرا خالی از فایده نیست مخصوصا از این نظر كه اخیرا تهران ـ شهری كه به باور نگارنده فاقد روزنامه حرفه ای تمام عیار است ـ زادگاه خبرگزاری های متعدد (بیش از 20 خبرگزاری!) شده است.

در آن زمان، یك روز سناتور مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات این نگارنده (مولف این سایت؛ نوشیروان کیهانی زاده) را كه در بیست و پنجمین سال عمر خود بود فرا خواند و گفت شركت نفت می خواهد خبرگزاری دایر كند و از من خواسته است در جلسه ای كه در تاریخ ... تشكیل می شود شركت كنم و من شما را كه در خبرگزاری پارس (ایرنا) هم كار می كنید، یک سردبیر هستید و آشنایی به این كار دارید به جای خودم به آن جلسه می فرستم كه مطمئن هستم اشخاص مهمی شركت خواهند كرد.

قبول كردم. جلسه در زمان مقرر تشكیل شد. پس از انجام مقدمات، اصل موضوع مطرح و سپس نظر یكایك شركت كنندگان در جلسه در باره تاسیس خبرگزاری استعلام شد. از مطالبی كه هر یک از حاضران در جلسه بیان داشتند، فهمیدم که شركت نفت و شركت كنندگان در جلسه سر از «خبر گزاری» در نمی آورند و آن را هزار بار بزرگتر از آن چه كه هست وانمود می كنند، با بودجه ای در حد یك وزارتخانه.

وقتی نوبت صحبت به نگارنده رسید گفتم كه برایم روشن نشد كه هدف و برنامه چیست. اگر شركت نفت می خواهد وارد جزئیات صنعت نفت شود و احیانا برای كار خود هم تبلیغ كند و راه را برای اجرای برنامه های آتی اش هموار سازد، انتشار یك ماهنامه (مجله تخصصی) كفایت می كند و این مجله می تواند منبع خبر برای رسانه های عمومی باشد و مطالبش را نقل کنند. تا کنون که مشکلی در کار انتشار اخبار و اطلاعیه های شرکت نفت در رسانه ها مشاهده نشده است و چنانچه هدف، انتشار متن اطلاعیه ها است؛ شرکت نفت می تواند آنها را به صورت خبر پولی (آگهی خبری) به روزنامه ها بدهد تا چاپ کنند. اگر قصد دیگری از تاسیس خبرگزاری دارد باید آن را صریحا بیان دارد تا راه حل مقتضی ارائه شود.

 

مولف این سایت (نوشیروان کیهانی زاده) در 1961


1900م:امروز زادروز ارنی پایل Ernie Pyle روزنامه آمریكایی است كه سوم اوت 1900 در نیومكزیكو به دنیا آمد و 18 آوریل 1945 هنگام تهیه عكس و خبر از میدان جنگ در جزیره ای نزدیك به اوكیناوا هدف گلوله ژاپنی ها قرار گرفت و كشته شد.

وی پس از آغاز جنگ جهانی دوم ، از تهیه خبرهای آسان شهری دست كشید و داوطلب پوشش اخبار و عكسهای جنگ از صحنه شده بود و كار خود را از جبهه های شمال آفریقا آغاز كرده بود. او در آخرین نامه اش به خانواده خود نوشته بود : تردید نیست كه همه شما را دوست دارم ، ولی روزنامه نگاری را بیشتر . در پایان جنگ در باره سختی های آن یك كتاب مصور خواهم نوشت تا شاید كمك شود كه جنگ دیگری رخ ندهد و این تنها كاری است كه از دست من برمی آید.

 

ارنی پایل


1492م:كریستوفر كلمبوس سوم اوت سال 1492 با سه كشتی و گروهی كه بیشترشان را زندانیان تشكیل می دادند سفر دریایی تاریخی خود را از بندر «پالوس» اسپانیا آغاز كرد. سفر او همزمان با اخراج یهودیان از اسپانیا آغاز شده بود. كلمبوس (كلمب) كه متوجه كروی بودن زمین شده بود می خواست كه از راه دریاهای غرب خود را به هند برساند، زیرا كه پرتغالیها قبلا راه شرق (جنوب آفریقا) را یافته بودند.

كلمبوس 71 روز بعد به جزایر آنتیل در قاره آمریكا رسید و گمان كرد كه به نزدیكی هند رسیده است و بومیان این جزایر را كه مردمی آرام بودند و برهنه زندگی می كردند «هندیان» نامید كه این عنوان باقی مانده است. وی سپس به یافتن زمین های بیشتری مشغول شد و در نخستین سفر كوبا و جزیره ای را هم كه اینك دوكشور دومینیكن و هائیتی در آن واقع اند مورد بازدید قرار داد و آن را هیسپانیولا خواند.

رسیدن كلمبوس به آمریكا كه در پاره ای از نقاط آن از جمله مكزیك و پرو تمدنهای پیشرفته و درخشان وجود داشت راه را برای استعمار این قاره به روی اروپائیان و انتقال بیماری هایی كه در آنجا نبود از جمله بیماری های مقاربتی باز كرد. دروغ، فریب و جرم نیز از جمله سوغات اروپائیان به قاره آمریكا بود. اروپائیان آانگلیسی ها) مخصوصا در شمال قاره آمریكا (ایالات متحده امروز) بومیان را تا می توانستند نابود كردند كه جای مهاجران اروپایی باز شود. مهاجران اروپایی آن بی گناهان را با قشاوت تمام کشتند تا اراضی شان تصرف و تملک کنند که اینک با پول همین اراضی و منابع غارت شده، از ثروتمندان جهان شده اند و ....

 

کلمبوس

 

1903م:نخستین سفر با اتومبیل از سانفرانسیسكو تا نیویورك 51 روز طول كشید. دو مسافر این راه طولانی كه در سال 1903 با یك اتومبیل پاكارد ( عكس بالا ) عرض آمریكا از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس را پیودند سوم اوت 1903 دوسوم راه را طی كرده بودند . آنان كه از راههای مالرو عبور می كردند نمی توانستند در شبانه روز بیش از 80 مایل طی كنند. مسافران این سفر، خسته و نیمه جان 21 اوت 1903 به شهر نیویورك رسیدند. این مسافرت در عین حال ثابت كرد كه خودروها تا آن حد تكامل یافته بودند كه بتوانند راهی تا این حد طولانی را طی كنند.

 

     نخستین سفر با اتومبیل از سانفرانسیسكو تا نیویورك

 

1980م:بازی های تابستانی المپیك 1980 كه در مسكو برگزار شده بود در این روز به پایان رسید. این بازیها دو هفته پیش از این (19 ژوئیه) گشایش یافته بود. بازیكنان آمریكا ، ژاپن و آلمان فدرال (غربی) این بازی ها را به دلیل اعزام نیرو از جانب شوروی به افغانستان تحریم كرده بودند. دولت شوروی اعلام كرده بود كه به خواست دولت افغانستان نیرو به آن كشور اعزام داشته و مداخله ای در كار نبوده است. با این تحریم «سیاست» وارد امر ورزش شد كه باید جای رقابت های غیر سیاسی و مسالمت آمیز باشد. شوروی هشت سال بعد تحت فشار غرب، بالاخره نیروهای خود را كه تلفات سنگین نیز متحمل شده بود از افغانستان بیرون برد كه از سال 2001 نخست آمریكا و اینك همه غرب (ناتو) وارد افغانستان شده و به همان ترتیب و همان بهانه ها جای شوروی را گرفته اند بدون این كه مسكو و سایر كشورها اعتراض كرده باشند!!.

 

المپیك 1980 مسكو و تحریم غرب!


1843: روزنامه "رفورم La Reforme" با هدف پاسداری از دمكراسی فرانسه در پاریس تاسیس شد.

1882: كنگره آمریكا نخستین قانون محدود ساختن مهاجرت به این كشور را تصویب كرد.

1902: حبیب بورقیبه نخستین رئیس جمهوری تونس به دنیا آمد و98 سال عمر كرد.

1914: در این روز در آغاز جنگ جهانی اول ، آلمان به بلژیك حمله ور شد و به فرانسه هم اعلان جنگ داد.

1960: سرزمین آفریقایی نیژر استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

1972: قرارداد محدود كردن شبكه دفاع ضد موشك بالیستیك ( ا. ام . بی.) میان شوروی و آمریكا امضاء كه در سال 2002 آمریكا از آن بیرون آمد. از همان آغاز كار هم این قرارداد مورد ایراد اصحاب نظر قرار گرفته بود كه آیا می شود سلاحهای صرفا دفاعی یك ملت را محدود كرد!.

1975: یك جت بوئینگ 707 (قدیمی ترین نوع جت مسافر بر كه اینك عمدتا از رده خارج شده اند) در اقادیر مراكش به كوه اصابت كرد و 188 تن كشته شدند.

1981: جنبش همبستگی (Solidarity) در لهستان كه بر ضد نظام وقت لهستان بپاخاسته بود از گران شدن بهای مواد غذایی استفاده كرد و هواداران خود و ناراضیان را به خیابانها آورد و خیابانهای مركزی شهر ورشو را به روی ترافیك بست.

1981: 13 هزار تن كاركنان ترافیك هوایی در آمریكا با هدف دریافت دستمزد بیشتر دست به اعتصاب زدند و به اخطار رونالد ریگن رییس جموری وقت آمریكا كه به كار بازگردند توجه نكردند و در نتیجه همگی اخراج شدند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -12 اردیبهشت



81514پیش ازمیلاد:بوغابيش (بگابيش) ژنرال پارسي كه درسال 514 پيش از ميلاد، در نيمه فروردين ماه با هزار سرباز از درياي مرمره را گذشته بود تا در اروپاي جنوب شرقي اقوام غير متمدن را از نزديكي مرزهاي ايران براند دوم ماه می این سال (12 ارديبهشت) نيروهاي خود را دو دسته كرد، دسته اي روانه مقدونيه ساخت و دسته ديگري را مامورکرد تا منطقه تراس (تراكيه، مناطق شمالي درياي اژه ـ جنوب بلغارستان امروز)را تصرف كنند. اين لشكر كشي به تصميم داريوش بزرگ انجام شده بود. داريوش نيز بمانند كوروش بزرگ نمي خواست كه با نزديك شدن اقوامي با تمدن و فرهنگ عقب مانده و منحط به مرزهاي ايرانزمين، به منش ايرانيان ـ رفتار و كردار و فرهنگ پيشرفته آنان آسيب وارد شود.ورود همان اقوام از آسیای شمال شرقی به ایران در قرون هشتم و نهم میلادی و دنباله آن تا قرن سیزدهم (پس از سقوط ساسانیان) و قبلا به روسیه و اروپای شرقی و جنوبی؛ فرهنگ و روانشناسی مردم دو منطقه را دگرگون ساخته و از عوامل درگیری های داخلی، عقب ماندگی و بی ثباتی بوده است. خودخواهی افراد، چاپلوسی و دروغگویی و تفرقه ریشه در همین مهاجرت ها دارد. دولت های ایرانی پیش از نیمه قرن هفتم مانع از این مهاجرت ها به ایران بودند.


364پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان ارمني و به نقل از آنان، تاريخنگاران روس؛ يك سپاه از ارتش ايران به فرماندهي «اسپهبد مهرداد» دوم ماه مه سال 364 پيش از ميلاد عمليات پاك كردن مناطق ساحلي درياي سياه (در قفقاز و آسياي صغير) را از وجود فرمانداراني كه وفاداري آنان نسبت به دولت ايران مورد ترديد قرار گرفته بود به پايان رسانيد.

 

داريوش بزرگ


1932م:برغم کشتار بی رحمانه زرتشتیان ایران (پارسیان خالص) در دوران صفویه و بویژه در قرن هفدهم و کاسته شدن شمار آنان از چند میلیون به چندصدهراز، دوم ماه می 1932 «دينشاه ايراني» رئيس وقت انجمن پارسيان هند در پنجمين روز اقامت خود در تهران ضمن تمجيد از برانگيخته شدن مجدد احساسات ميهندوستانه ايرانيان و توجه آنان به گذشته باعظمت وطن و اخلاقيات اصيل ايراني، از دولت وقت خواست تا پارسياني را كه در قرون هفتم و هشتم ميلادي (پس از تعرض عرب و سقوط ساسانیان) اجبارا ترك وطن كرده و عمدتا در هند اقامت گزيده ولي خود را همچنان ايراني (پارسی) مي دانند و به ايران وفادار مانده و به ترويج منش (خصال) ويژه و تمدن ايرانيان پرداخته اند، از مزاياي اتباع ايران برخوردار سازد تا بتوانند با استفاده از اين مزايا، به آباداني و توسعه وطن نياكان با تاسيس مدارس و بيمارستانها و نيز سرمايه گذاري در صنعت و كشاورزي كمك كنند.


1300ش:12 ارديبهشت 1300 خورشيدي در تهران اعلام شده بود كه ميرزاده عشقي از 4 روز بعد روزنامه منتشر خواهد كرد كه شامل خبر، مقاله، طنز و نيز شعر خواهد بود.

اين روزنامه 16 ارديبهشت 1300 انتشار يافت. آن زمان، روزنامه نگاري ايران مطابق قاعده نبود و هركس كه سواد و معلوماتي داشت مي توانست نشريه بدهد. نشريات معمولا به صورت ابزار سياسي بكار گرفته مي شدند تا وسيله رسانيدن «خبر» و «نظر». امروزه و 9 دهه پس از آن زمان، ديده نشده است كه در ايران، حتي به يك روزنامه نگار حرفه اي قديمي (حرفه اي در استاندارد بين المللي) پروانه انتشار روزنامه داده شده باشد! تا ما روزنامه خوب به مفهوم آنچه كه بايد باشد؛ داشته باشيم.

 

ميرزاده

 

1324ش:دوازدهم ارديبهشت 1324 محمد صادق طباطبايي رئيس وقت مجلس در آغاز جلسه خطاب به نمايندگان گفت: جنگ جهاني دوم در اروپا پايان يافت، ولي در ايران، ما هنوز پس از دو هفته نتوانسته ايم براي كشورمان نخست وزير تعيين كنيم و به نااطميناني و شايعات كه به گسترش ناامني و گردنكشي كمك مي كند پايان دهيم و ....

 

ابراهيم حکيمي


1331ش:در اين روز در سال 1331 كه احساسات ملي ايرانيان به غليان درآمده بود و دولت وقت (دكتر مصدق) تحت فشار قرار گرفته بود تا با توسل به هر وسيله از جمله نيروي مسلح، بحرين را به قلمرو وطن بازگرداند، دولت انگلستان با صدور يك «بدانسته باش» شديدالحن، به دولت ايران تاكيد كرد كه فراموش نكند كه بحرين تحت الحمايه انگلستان است و انگلستان در صورت لزوم از سرزمين هاي تحت الحمايه دفاع مسلحانه خواهد كرد. شاه اواخر دهه 1340 از بحرين که طبق مصوبه مجلس استان چهاردهم ايران بود (بدون اين که چنين اختياري داشته باشد) صرف نظر کرد!.

 

1331ش:به دستور دكتر مصدق نخست وزير وقت، در اين روز از ارديبهشت سال 1331 شرح مذاكرات جلسه 23 فروردين همين سال انديشمندان را در باره دشواري هاي وطن به صورت بخشنامه به كارمندان دولت ابلاغ شد تا با دادن امضاء آن را دريافت دارند و براي حل مشكلات همكاري كنند. شرح مذاكرات قبلا به صورت خبري نسبتا كوتاه در روزنامه ها انتشار يافته بود، كه ظاهرا كافي تشخيص داده نشده بود.

 

دكتر مصدق


1961م:شهر تهران در نیمه دوم اپریل 1961 و نخستين هفته ماه مي صحنه اعتصاب و راهپيمايي انبوه معلمان پايتخت بود كه تا کناره گیری نخست وزیر ادامه داشت. معلمان هر روز در صفوف منظم چندين هزار نفري و ظاهرا دراعتراض به دريافتي ماهانه خود در خيابانهای تهران راهپيمايي مي كردند. کلاسهاي درس اين معلمان در زمان اين راهپيمايي ها تعطيل بود. شايد اين نخستين اعتراض معلمان از اين دست در تاريخ ايران بود.

 

1519م:امروز سالگشت درگذشت «لئوناردو داوينچي» معمار، نقاش، مجسمه ساز، شاعر، رياضي دان، موسيقي دان، زيست شناس و مخترع فلورانسي (ايتاليايي) است كه در 1492 متولد و دوم مه 1519 درگذشت.

با اين كه در قرن پانزدهم دائره معلومات بشر آن چنان وسعت نداشت كه يك فرد نتواند بر همه آنها مسلط شود، معذلك داوينچي يك نابغه بود و مرد رنسانس (تجديد حيات انديشه، ادبيات و علوم). ابن سيناي ما هم بر همه دانش زمان خود مسلط بود.

 

تصويري كه داوينچي از خود كشيد


1331ش:ساختمان تازه آرامگاه استاد سخن پارسي و اندرزگوي بزرگ، مصلح الدين سعدي كه به همت انجمن آثار ملي ساخته شده است 11 ارديبهشت 1331 (55 سال پيش) در زادگاهش، شهر شيراز، گشايش يافت.

سعدي ــ نهم دسامبر سال 1292 ميلادي در زادگاه خود شهر باستاني شيراز وفات يافته است. وي بسال 1210 ميلادي در شيراز به دنيا آمده بود. سعدي در سال 1257ميلادي بوستان كه عمدتا نثر است و سال بعد گلستان را كه غالبا نظم است به پايان رسانيد.

 

تصوير سعدي

 

2006م:ايزابل دنوار، زن 38 ساله فرانسوي اول ماه مه 2006، پنج ماه و چند روز پس از پيوند صورت گفت كه حس لامسه اعضاي پيوندي به حالت طبيعي درآمده و نگراني ندارد. وي نخستين انساني است در جهان كه تحت عمل جراحي پيوند صورت قرار گرفته و قسمتي از چانه، بيني، لب و گونه او متعلق به زن ديگري است كه ديگر زنده نيست. ايزابل در جريان حمله يك سگ، تقريبا نيمي از صورت خود را از دست داد و سگ قسمتهايي را كه با دندان كنده بود خورده بود. اين عمل پيوند كه در فرانسه انجام گرفت، راه را براي پيوند صورت گشوده است.

 

ايزابل

 

1885م:دوم مه سالروز انتشار مجله ويژه بانوان به نام «خانه داري خوب» است كه در سال 1885 انتشار يافته است.

دوم مه 2006 به مناسبت گذشت 121 سال از انتشار مجله «خانه داري خوب» ، استادان روزنامه نگاري و اصحاب نظر در اين حرفه در چند ميزگرد تلويزيوني به بحث درباره اهميت مجله هاي تخصصي در دنياي امروز (قرن 21) از لحاظ ارتقاء معلومات عمومي و نياز مخاطبان پرداخته و پيش بيني كرده بودند كه سرانجام، روزنامه هاي عمومي هم تخصصي خواهند شد و بناچار هركدام تلاش خود را روي يك نوع موضوع متمركز خواهند ساخت تا مخاطب بداند كه كداميك را براي خواندن انتخاب مي كند.

 

پشت جلد «خانه داري خوب» در اوت 1908


1762م:كاترين دوم پادشاه آلماني تبار روسيه كه از 1762 به مدت 34 سال بر روسيه حكومت كرد دوم ماه مه 1729 به دنيا آمده بود . در زمان پادشاهي كاترين بود كه روسيه عملا در صدد توسعه به جنوب افتاد يافت و در قفقاز و بعدا آسياي مركزي با منافع ايران در گير شد و در پي دوجنگ بزرگ در قفقاز و در گيري هاي ديگر در آسياي ميانه، ايران را پس از هزاران سال از اين مناطق خود دور ساخت.

 

كاترين

 

1860م:تئودور هرتسل روزنامه نگار اتريشي كه جنبش صهيونيست را تاسيس كرد دوم ماه مه 1860 در مجارستان كه در آن زمان قلمرو امپراتوري اتريش بود به دنيا آمد. وي از جانب روزنامه اي در وين كه در آن كار مي كرد مامور شد به پاريس برود و گزارش محاكمه دريفوس را تهيه كند و به اتريش بفرستد.

 

تئودور هرتسل

 

1969م:دوم مه 1969 فرانتس پاپن صدراعظم پيشين آلمان در 89 سالگي درگذشت. وي كه يك ناسيوناليست آلماني بود در زمان صدارت خود به حزب نازي و هيتلر كمك بسيار كرد و همين كمك باعث پيروزي آنها در انتخابات شد.

 

فرانتس پاپن

 

1941م:در اين روز در سال 1941هيتلر «مارتين بورمان» را به جاي « هس» معاون خود كرد . هس در جريان انجام ماموريتي محرمانه در انگلستان دستگير شده بود. هواپيمايي كه هس خلباني آن را برعهده داست در آسمان انگلستان دچار نقص فني شده بود و در ميان درختان فرود اجباري كرده بود. گفته شده است كه وي ماموريت داشت با مقامات انگليسي ملاقات و در باره صلح با آنان مذاكره كند.

 

مارتين بورمان

 

1982م:درجريان جنگ انگلستان و آرژانتين بر سر جزاير فالكلند، دوم ماه مه 1982 نبردناو سنگين «ژنرال بلگرانو» متعلق به نيروي دريايي آرژانتين براثر اصابت دو اژدر غرق شد و تلفات سنگين به بار آمد.

 

«بلگرانو» در حال غرق شدن

 

2006م:درست پنجاه و چهار سال پس از تشكيل دولت دكتر مصدق قهرمان جهاني مبارزه با استعمار و استثمار خارجي كه نفت ايران را ملي كرد، و دو روز پس از ديدار سه چپ در هاوانا، و نيز به مناسبت روز جهاني كارگر، ايوو مورالس رئيس جمهور سوسياليست كشور بوليوي، اول مه 2006 ملي كردن منابع طبيعي اين كشور را با به دست گرفتن امور گاز طبيعي بوليوي آغاز كرد و اعلام داشت كه گام بعدي وي؛ نفت خواهد بود.

 

ملي شدن منابع طبيعي بوليوي

 

2006م:مسابقه جهاني ريش و سبيل سال 2006، اواخر ماه آوريل در شهر «هسل» آلمان برگزار شد. در اين مسابقه يكصد مرد از هشت كشور شركت كرده بودند. عكس بالا از «ويلي شواليه» يكي از شركت كنندگان در مسابقه برداشته شده است كه نشان مي دهد ريشش را هم به شكل سبيل در آورده است. با پايان يافتن جنگ جهاني اول، عصر سبيل هاي بزرگ و از بناگوش در رفته نيز به پايان رسيد، ولي نه براي شركت در مسابقه جهاني.

 

 مسابقه ريش و سبيل سال 2006


1833: نيكلاي تزار روسيه فروش عمومي سرفها را ممنوع ساخت.

 

1927: نخستين كنفرانس جهاني اقتصاد و تجارت آغاز بكار كرد كه در آن نمايندگان 52 دولت شركت كرده بودند.