اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -12شهریور



1508م:شاه اسماعیل صفوی سوم سپتامبر 1508 (12 شهریور 887 هجری) خادم بیك را به سمت فرماندار ایالت (استان) خوزستان منصوب كرد. شاه اسماعیل حكومت منطقه شیعه نشین جنوب بین النهرین (عراق امروز) از جمله بصره را هم به خادم بیك سپرد، بدون اینكه از لحاظ تقسیمات كشوری، ماهیت اداری جداگانه این منطقه را تغییر دهد. در دوران صفویه و افشاریه، بمانند زمان اقتدار دیلمیان، فرمانداران شهرهای بین النهرین از میان شیعیان انتخاب و منصوب می شدند. زندیه نیز در زمانی كه جنوب بین النهرین را درقلمرو خود داشت، آن قاعده كهن را رعایت می كرد و بصره حاكم نشین بین النهرین جنوبی بود.

 

1928م:سوم سپتامبر 1928 (12 شهریور 1307) كار نوسازی آرامگاه فردوسی، ایرانی بزرگی كه خود را وقف خدمت به ایران و زبان پارسی كرده بود در توس خراسان آغاز شد. این ساختمان باشكوه پس از تكمیل و آنگاه تزیین مجدد، بیستم مهرماه سال 1313 هجری طی مراسمی كم نظیر با حضور رضا شاه و مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان كشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت.

مورخان متفقا «ابوالقاسم فردوسی» را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده اند كه بدون هرگونه چشمداشت، همه عمر خود را صرف زنده كردن تاریخ وطنش (ایران)، خصلت های نیك هموطنان (ایرانیان) و زبان نیاكان (زبان پارسی) و خدمت بی دریغ به شناساندن فرهنگ و تمدن كهن میهنش كرد و به نوشته مرحوم دكتر رضا زاده شفق، شصت هزار بیت شعر گفت تا شكوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسلهای بعد باشد تا بدانند كه چه میراثی گرانبها و با عظمت برایشان باقی مانده است و با همه توان بكوشند كه این میراث همچنان سربلند و بزرگ و عزیز باقی بماند. فردوسی برای به نظم در آوردن تاریخ ایران، اسناد و نامه های فراوان خواند كه خود او گفته است:

«بسی رنج بردم بسی نامه (مكتوب و سند) خواندم ـ زگفتار تازی (اسنادی كه به زبان عربی نوشته شده بود) و از پهلوانی (اسنادی كه به پارسی دوران اشكانی و ساسانی بود)».

به مناسبت هزار ساله شدن فردوسی كه ایرانیان باید همیشه مرهون زحمات، احساس و عواطف وطندوستانه او باشند یك هفته در سراسر كشور جشن گرفته شد و بهترین خیابان و میدان تهران به اسم او نامگذاری گردید. در شهرهای دیگر مدارس و تالارها و خیابانها به نام فردوسی نامگذاری شد و بعدا مدارس تازه ساز و دانشگاه، كه این قدرشناسی ها باز هم برای مردی كه گفت: چو ایران نباشد تن من مباد و ... و «همه سر به سر تن به كشتن دهیم ـ به از آن كه ایران به دشمن دهیم»، كم است.

تردید نیست که فردوسی بیش از هر كس دیگر به ایران و ایرانی خدمت بی شائبه كرده است . فرق فردوسی با سایر ایراندوستان بنام، در این بوده است كه بدون چشمداشت عمر خود را وقف خدمت به وطن و زبان فارسی كرد. او بسال 1020 میلادی در توس در گذشت و ایرانیان هر روز كه می گذرد بیشتر متوجه عمق و عظمت خدمات بی دریغ فردوسی می شوند.

 

آرامگاه فردوسی در توس

 

1939م:سوم سپتامبر سال 1939 (و کمتر از سه روز پس از آغاز جنگ جهانی دوم) دولت وقت ایران، بیطرفی خود را در قبال دولتهای متخاصم اعلام داشت، ولی دیدیم كه متفقین چقدر آن را رعایت كردند. به دلیل همین اعلام بیطرفی، در شهریور 1318 شناور های توپدار ایران در خلیج فارس از اقدام ناوگان انگلستان به تصرف پنج كشتی بازرگانی آلمانی كه در بندر شاپور بارگیری كرده بودند جلوگیری نكردند، حال آن كه قدرت آتش بیشتری داشتند.


1320م:در این روز در شهریور 1320 با این كه جلسه شورای وزیران در حضور رضا شاه تشكیل شده بود، نخست وزیر و وزیر امور خارجه وقت به او نگفتند كه انگلستان و به تبعیت از آن، شوروی خواهان كنار گذارده شدنش هستند و دولت انگلستان عزم جزم به اخراح او از كشور و تحت نظر خود در تبعید نگهداشتنش دارد. در این جلسه تنها صحبت از تسلیم پیشنهاد ترك مخاصمه و همكاری ایران با متفقین بود!.


1332م:12 شهریور 1332دادسرای تهران متهمان به ربودن و قتل سرتیپ افشار طوس رئیس شهربانی حكومت دكتر مصدق را بدون صدور اعلامیه و ذکر دلیل آزاد کرد که باعث تعجب مردم شد. برخی از این متهمان که دربازداشت بودند قبلا اعترافهایی هم كرده بودند و این اعتراف ها و دلایل جرم در روزنامه ها انتشار یافته بود.

اصحاب نظر همان زمان آزاد شدن آنان را یك مداخله عریان سیاست در امر قضاء خوانده بودند. ربودن افشار توس با هدف زهر چشم گرفتن از دكتر مصدق، سنجش آمادگی سازمانهای اطلاعاتی کشور (اطلاعات شهربانی و رکن دوم ستاد ارتش) و مقدمه كودتا بر ضد او بود.

 

افشار توس


1342ش:ژنرال فضل الله زاهدی ده سال و 15 روز پس از كودتای 28 مرداد كه ضمن آن دمكراسی كوتاه مدت ایران كه خونبهای صدها ایرانی بود از میان رفت و به منافع ملی ایران و حاكمیت آن آسیب وارد آمد، 12 شهریور 1342 در ویلای زیبایش در سویس درگذشت.

به نوشته مورخان معاصر، براندازی 28 مرداد 1332 که ژنرال زاهدی از عوامل داخلی آن بود مسیر تاریخ ملت ایران را تغییر داد.

 

2003م:عبدالله دوم پادشاه اردن دوم سپتامبر 2003 وارد تهران شد و مورد استقبال خاتمی رئیس جمهور وقت قرار گرفت. در بیانات رسمی، خاتمی مناسبات تهران و امان (عمان) را مثبت توصیف كرده و موقع ممتاز اردن را مورد تاكید قرارداده و از رابطه «تاریخی» دو كشور سخن گفته بود و در پاسخ به او، پادشاه اردن با اشاره به نزدیكی دیدگاههای دوكشور!، خواستار بازشدن صفحه تازه ای در مناسبات فیمابین شده بود.

اردن یك كشور متولد قرن بیستم است كه انگلیسی ها آن را به وجود آوردند و «تاریخ» آن در سلطنت چهار پادشاه حجازی تبار كه یكی از آنها كمتر از یك سال این عنوان را داشت خلاصه می شود و همواره از حمایت و كمك مالی آمریكا برخوردار بوده است. آیت الله خمینی ملك حسین پادشاه سابق اردن را پیام رسان ( پادو) قدرتهای غربی خوانده بود. كیسینجر در كتاب خاطرات خود به انتقال پیام های آمریكا از طریق ملك حسین به شاه (پهلوی دوم) مخصوصا در جریان حمایت از مصطفی بارزانی بر ضد دولت عراق از جمله دیدار شتابزده او در نوشهر با شاه اشاره كرده است.

از زمان سقوط شاه مناسبات ایران با اردن به همین دلایل سرد و یا قطع بود و به همین سبب بود که دیدار تقریبا غیر منتظره ملك عبدالله دوم از تهران در محافل سیاسی تولید شگفتی كرده و بحثی هایی را برانگیخته بود.

ملک عبدالله دوم بمانند پدرش ملک حسین با مشاهده هر تغییری در یک کشور، از آنجا دیدن می کند. در اوت سال 2008 نیز از روسیه دیدن کرد. عکس زیر اورا درحال گفتگو با مدودیف رئیس جمهور روسیه نشان می دهد. پدر او ملک حسین با هر پیش آمدی به تهران به دیدار شاه (پهلوی دوم) می شتافت ولی پس از تغییر نظام حکومتی ایران و آواره شدن شاه، اورا به کشور خود راه نداد!.

 

خاتمی در مراسم استقبال از چهارمین پادشاه اردن

 

1383م:بانو دلكش (عصمت باقرزاده) كه صدای رسایش او را ستاره آواز ایران كرده بود 11 شهریور 1383 (سال 2004) در 79 سالگی، در یک بیمارستان تهران به مرگ طبیعی درگذشت. دلكش كه از 18 سالگی پای به دنیای موسیقی گذارده بود از 20 سالگی خواننده رسمی رادیو دولتی ایران شده بود و به این كار را تا پیروزی انقلاب (بهمن 1357 = فوریه 1979) ادامه داده بود. وی در تاریخ موسیقی ایران، یک خواننده حرفه ای بشمار آمده است.

بانو دلكش كه استعداد درخشان در موسیقی و خواندن آواز داشت تحصیل موسیقی را با استاد روالله خالقی آغاز كرده و در انجمن موسیقی ملی ادامه داده بود. وی بود كه تصنیف خوانی را در ایران عمومیت داد.

دلكش در طول خوانندگی اش با آهنگسازان متعدد از جمله مهدی خالدی، جواد و بزرگ لشكری و علی تجویدی كار كرده بود و شاعران متعدد از جمله رهی معیری و بیژن ترقی اشعار ترانه های او را سروده بودند.

بانو دلكش كه زاده بابل (مازندران) بود برخی ترانه های مازندرانی را هم احیاء كرده بود. گاهی هم خودش آهنگ می ساخت. دلكش در جوانی در چند فیلم سینمایی ایران هم بازی كرده بود كه معروفترین آنها فیلم «مادر» بود كه در دهه 1330 به نمایش در آمد.

همه ترانه های دلكش خوبند و نمی توان گفت كه كدامشان بهترین هستند. دلكش دیر شوهر كرد و نخستین فرزند او پسر بود. پس از انقلاب، دلكش جز یكی ـ دو سفر كوتاه، وطن را ترك نگفته بود.

 

دلکش در اواخر عمر


1969م:دكتر هوشی مین ـ رهبر مردم ویتنام - دوم سپتامبر (به وقت ویتنام) دوم سپتامبر ) در سال 1969 و در 79 سالگی و درحالیکه جنگ پیروانش با آمریکا ادامه داشت درگذشت. به این صورت سالروز این ضایعه مصادف با سالروز اعلام استقلال ویتنام است كه خود او آن را در دوم سپتامبر سال 1945 اعلام داشت، تنها با چند ساعت اختلاف زمان.

هوشی مین از مردان بزرگ قرن 20 در 19 سالگی به فرانسه رفت و پس از تحصیلات، در 30 سالگی كمونیست شد و یكی از اعضای موسس حزب كمونیست فرانسه بود. وی در سال 1925 به شوروی رفت تا به كار پیاده كردن نظام سوسیالیستی این اتحادیه كمك كند و در سال 1930 در زمانی كه در چین به سازماندهی كمونیستهای این كشور كمك می كرد حزب كمونیست ویتنام را تاسیس كرد. آنگاه به فكر پایان دادن به استعمار فرانسه بر ویتنام، وطن خود، افتاد و سازمان "ویت مین" مركب از كمونیستها و ناسیونالیستهای ویتنامی را تشكیل داد.

در جریان جنگ جهانی دوم، شبه جزیره هندوچین از جمله سرزمین ویتنام به تصرف ژاپن درآمده بود. پس از تسلیم شدن ژاپن در پی بمباران اتمی آن توسط آمریكا، نیروهای ژاپنی در ویتنام تعمدا سلاحهای خود را در دسترس سازمان ویت مین قرار دادند. هوشی مین [تلفظ درست: هو - چی مین] اعلام استقلال كرد و تلاش كرد كه فرانسه نتواند بار دیگر بر ویتنام مسلط شود و برای این منظور "بائودای" امپراتور دست نشانده و اسمی را وادار به كناره گیری كرد.

جنگ ویت مین با فرانسه 9 سال طول كشید و فرانسه پس شكست نیروهایش در «دین بین فو» حاضر به مذاكره شد و طبق قراردا ژنو سال 1954 ویتنام موقتا به دو بخش تقسیم شد و مدار 17 درجه عرض جغرافیایی خط تقسیم قرار گرفت و قرار شد كه از طریق رفراندم وحدت ویتنام تامین شود كه این كار بارها به تعویق افتاد و هوشی مین جنگهای غیر منظم را از سر گرفت كه این بار آمریكا مداخله كرد. نخست، مستشار نظامی و سپس سرباز به ویتنام فرستاد و شمار نیروهایش یك زمان به نیم میلیون تن رسید.

هو شی مین كه رهبری مبارزه را بر عهده داشت سوم سپتامبر 1969 درگذشت. ولی راه او ادامه یافت و در سال 1975 به مقصد رسید و وحدت طلبان ویتنامی سایگون را تصرف و آن را به "هوشی مین سیتی" تغییر نام دادند و ویتنام واحد به وجود آمد.

هوشی مین همانند مائو و كاسترو معتقد به این بود كه نخست كشور و میهنی باید وجود داشته باشد تا سوسیالیسم در آن پیاده شود. بنابراین، نخست "وطن" بعد ایدئولوژی و یا هر دو به موازات هم (در مورد چین. کوبا و ویتنام: ناسیونالیسم + سوسیالیسم) و به همین دلیل است كه سوسیالیسم در هر سه كشور زنده مانده است. هوشی مین بمانند مائو همچنین اعتقاد داشت كه یك فرضیه تا با فرهنگ و باور مردم یك سرزمین تطبیق داده نشود نمی شود به آسانی آن را پیاده كرد و استالین كه به این حقیقت توجه نكرد مجبور شد با زور و خشونت سوسیالیسم را تحمیل كند. «هو» می گفت كه نمی توان یك فرضیه را به یك شکل(یک فرمول) و یك روش میان همه ملل به اجرا درآورد. اصحاب فلسفه به كمونیسم ویتنام عنوان "سوسیالیسم هو-ایسم" داده اند، به همان گونه كه كمونیسم چین را «مائوئیسم» می خواندند.

 

هو

 

1840م:چهارم سپتامبر زادروز «جیووانی ورگا» داستان نویس شهیر ایتالیانی است كه بسال 1840 در سیسیل به دنیا آمد. اصحاب نظر او را به خاطر سبك خاص در نوشتن ناول، نمایشنامه و داستان كوتاه در ردیف نویسندگان بزرگ معاصر جهان قرار داده اند. وی در یک كتاب آموزش نوشتن تحت عنوان «حقیقت ادبیات» ، سبك خویش را تشریح كرده است.

ورگا به زندگی به همان گونه كه یك دانشمند به تجربه چشم دوخته می نگرد. وی در داستانهایش تصویر جالبی از زندگانی مردم ارائه داده است.

 

جیووانی ورگا

 

1883م:امروز سالگشت درگذشت ایوان تورگنف نویسنده، فیلسوف و تاریخدان قرن نوزدهم روسیه است كه درست در نیمه شب (میان سوم و چهارم سپتامبر) 1883 در 65 سالگی در پاریس درگذشت. داستان او «پدران و پسران» كه در آن تصویر زشتی از وضعیت جامعه طبقاتی و زندگانی سخت سرف های روسیه (كشاورزانی كه با زمین زراعتی خرید و فروش می شدند) ترسیم شده است كمك فراوان به روشن ساختن مردم و انقلابات دو دهه اول قرن بیستم روسیه كرد. تورگنف كه در دانشگاههای مسكو، برلین و پاریس تحصیل كرده بود كتاب های متعدد نوشته است ازجمله «دود»، «درلبه پرتگاه»، «آسیا»، «عشق نخست» و«خاك دست نخورده».

 

Ivan Turgenev


2006م:كشور بسیار كوچك «سان مارینو»، قدیمی ترین جمهوری جهان، سوم سپتامبر 2006 (امروز) 1705 ساله می شود. این جمهوری قدیمی كه در سال 1600 میلادی دارای قانون اساسی شد اینك 30 هزار نفر جمعیت دارد. سن مارینوسSaint marinus از مسیحیان فراری از جزیره آربه (راب) واقع در دریای آدریاتیك (كشور كرواسی امروز) در سال 301 میلادی یك كلیسا د رتپه های تیتانو در دل ایتالیا ساخت كه كشور سن مارینو در اطراف آن به وجود آمد. كار ساختن كلیسا كه در آن زمان در ایتالیا، جرات فراوان می خواست در سوم سپتامبر به پایان رسید. سن مارینوس از ترس دستگیری و شكنجه «دیوكلیتین» امپراتور وقت كه یك ضد مسیحی بود، از جزیره آربه فرار كرده و مدتی را در ایتالیا به سنگتراشی سرگرم بود. در سال 1797 ناپلئون كه هنوز شعار های انقلاب فرانسه را به گوش داشت، استقلال سن مارینو را برسمیت شناخت و در سال 1815 كنگره وین بر این استقلال صحه گذارد و پس از تامین وحدت ایتالیا، گاریبالدی استقلال طلب و میهندوست بزرگ توصیه كرد كه استقلال جمهوری سن مارینو محفوظ بماند، زیرا كه در طول مبارزات استقلال، مبارزان را كه در آغاز كار در اقلیت بودند پناه داده بود. جمهوری سن مارینو به سبك روم قدیم دارای دو رئیس جمهور است كه به مشاركت كشور را اداره می كنند.

 

1783م:سوم سپتامبر سال 1783 انگلستان با امضای قرارداد پاریس، استقلال 13 مهاجر نشین خود در آمریكای شمالی (ایالات متحده امروز) را برسمیت شناخت، ولی در آن زمان از خصومت دست نكشید و در 1812 با آنها به جنگ پرداخت و دو سال بعد شهر واشنگتن را تصرف و كاخ سفید را آتش زد.

این مهاجر نشینان با كمك فرانسه كه با انگلستان دشمنی داشت با توسل به انقلاب مسلحانه و جنگ، استقلال خود را به دست آورده بودند. انگلستان قبلا مهاجر نشین فرانسوی كانادا را متصرف شده بود.

 

1939م:سوم سپتامبر 1939 - دو روز پس از آغاز حمله نظامی آلمان به لهستان - دولتهای فرانسه، انگلستان و دو مهاجر نشین انگلیسی: استرالیا و نیوزیلند و متعاقب آنها کانادا به آلمان اعلان جنگ دادند. دولت انگلستان بامداد آن روز سفیر خود در برلین را به وزارت امور خارجه آلمان فرستاده و تا ساعت 11 بامداد به این دولت مهلت داده بود که دستور بازگشت نیروهای خودرا از لهستان بدهد. دولت فرانسه تا ساعت پنج بعدازظهر سوم سپتامبر به آلمان چنین مهلتی را داده بود. چون هیتلر به این دو اخطار اعتنا نکرده بود ساعت 11 و 15 دقیقه بامداد به وقت لندن، نویل چمبرلینNeville Chamberlaine نخست وزیر انگلستان از رادیو لندن اعلام داشت که آن دولت از آن پس خود را با آلمان در حالت جنگ می داند. وی گفت که کابینه جنگ مرکب از 9 وزیر تشکیل شده و لایحه "خدمت ملی" در ساعات آینده به پارلمان داده می شود. طبق این لایحه که سریعا تصویب شد اتباع 18 تا 41 ساله انگلیسی به سربازی احضار شدند. از همان روز تخلیه کودکان، بانوان خانه دار و سالخوردگان از لندن و شهرهای بزرگ انگلستان آغاز شد. با وجود این تا مدتها میان انگلستان و آلمان عملا برخورد نظامی روی روی نداد. ولی آلمانی ها مدعی شده بودند که در همان روز برخی نظامیان فرانسه به قلمرو آلمان تعرض کرده بودند!.

بهانه هیتلر از حمله به لهستان، باز گرداندن اراضی آلمانی بود که پس از جنگ جهانی اول - طبق توافق فاتحان - از آن کشور جدا و به لهستان ضمیمه شده بود. هیتلر با جلب موافقت سران دولتهای لندن و پاریس، در مارس 1939 به بوهمیا و موراویا (دو منطقه آلمانی نشین چک) نیرو فرستاده و آنجا را عملا متصرف شده بود. هیلتر قبلا اعلام کرده بود که آلمانی ها (ژرمن ها) باید دارای دولت واحدی باشند و در پی آن اتریشی ها به آلمان پیوسته بودند.

 

Neville Chamberlaine شخصا اعلان جنگ به آلمان را از رادیو لندن اعلام می کند


2003م:دوم سپتامبر 2003 در نخستین روز دیدار امیر عبدالله ولیعهد وقت كشور سعودی از روسیه، میان دو کشور صادر کننده نفت یک پیمان همکاریهای نفتی - از اکتشاف تا تکنولوژی بهره برداری - به امضا رسید و امیر عبدالله (بعدا ملک عبدالله) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری وقت روسیه مذاکره کرد. وی که اینک پادشاه کشور سعودی است در دیدار با پوتین گفته بود که با این ملاقات عصر تازه ای در مناسبات دو کشور آغاز و فصل جدیدی گشوده شده است که به سود همه منطقه خواهد بود. دولت سعودی به بهانه کمونیست بودن شوروی دهها سال با این نظام مناسبات سیاسی نداشت!.

در این سفر که اصحاب نظر آن را با توجه به تحولات و تغییرات تازه در خاور میانه با اهمیت خاص تلقی کرده بودند وزیران امور خارجه و نفت و چند مقام دیگر سعودی، امیر عبدالله را همراه بودند.

 

 عبدالله هنگام ورود به مسكو


2003م:كنفرانس جهانی هاوانا درباره گسترش زمین های بایر كه پنجم سپتامبر2003 پایان یافت نشان داد كه جامعه تازه ای در جهان مركب از كشورهای آفریقایی و آمریكای لاتین در شرف ایجاد است.

تحلیلگرانی كه به این موضوع پی برده بودند گفته اند كه از تركیب مقامات شركت كننده در كنفرانس و بیانات مشابه سران و نمایندگان كشورهای مورد اشاره از جمله سخنرانی مهیج هوگو چاوز رهبر ونزوئلا متوجه این واقعیت شده اند. دولتهای اروپایی به این كنفرانس به ویژه از این جهت كه در كوبا برگزار شده بود توجه نكرده و نمایندگان عالیمقام نفرستاده بودند. در پی همین نشست بود که دولت ایران توجه بیشتری به گسترش مناسبات با آمریکای لاتین کرد و به نتیجه مطلوب رسید.

 

 آمریکای لاتین و نگاه به شرق

 

2005م:دولت چین كه قبلا در نظر داشت تا سال 2005 پانصد هزار تن از شمار نظامیان خود بكاهد سوم سپتامبر 2003 اعلام کرد که با توجه به رویدادهای عراق، فعلا میزان این كاهش را محدود كرده است. نیروی زمینی بالای شش میلیون نفری چین در زمان جنگ كره، هنوز دارای 2میلیون و پانصد هزار سرباز است.

مقامات نظامی چین درباره افزایش بودجه نظامی این كشور نیز گفته بودند كه رقابت های نظامی در سطح جهان همچنان ادامه دارد، این رقابت ها مخصوصا در ارتقاء تكنولوژی جنگ افزارها و جنگ افزارهای دیجیتالی (ویروس کامپیوتر) متمركز شده است. برای مثال: اقتصاد و زندگی یك كشور پیشرفته در برابر ویروس رایانه به مراتب آسیب پذیرتر از لشكر كشی پرهزینه و پر تلفات است. بازی با معاملات پول و تغییر سیاست مالی و مجازات های اقتصادی نیز این روزها دارد به صورت جنگ افزار درمی آید و ....

كارشناسان نظامی و استراتژیک چین همچنین گفته بودند كه كثرت سرباز تنها هنگام اشغال نظامی یك كشور دیگر و یا دفاع در برابر یك نیروی بیگانه كه وارد كشور شده است لازم می آید كه چین قصد تصرف كشور دیگران را ندارد و در صورت ورود نیروی خارجی هم چون دو گروه میلیشیا و سیستم نظام وظیفه اجباری دارد و عموم جوانان این دوره را می بینند می توان در زمانی كوتاه آنان را احضار كرد و ماموریت دفاعی داد.

در پی انتشار این اظهارات در رسانه های سوم سپتامبر 2003، مدیر صندوق بین المللی پول گفته بود که چین در شرف تغییر سیاست پولی خود است و می خواهد رابطه ثابت یوان youan با دلار را سست کند و اگر چنین شود اجناس ساخت آمریکا در چین گران خواهند شد و ورود آنها کاهش خواهد یافت. سالهاست که چین نرخ برابری 8 و 28 صدم یوان با یک دلار آمریکا را ثابت نگهداشته است. چین که فعلا سومین قدرت اقتصادی جهان است در سال 2002 یکصد و سه میلیارد دلار کالا بیش از واردات از آمریکا، به این کشور صادر کرده بود. (در سالهای بعد این کسری موازنه، خیلی بیشتر شده است)

 

اسكناس یوان

 

2003م:پارلمان جمهوری خلق کره سوم سپتامبر 2003 باردیگر کیم جونگ ایل را برای ده سال به ریاست کمیته دفاع ملی این کشور (فرماندهی کل قوا) انتخاب کرد. و این، در حالی بود که جنگ نطق و مصاحبه در پی ترك مذاكرات تسلیحاتی شش جانبه از سوی دولت جمهوری دمكراتیك خلق كره، از اول سپتامبر2003 میان این دولت و دولت آمریكا شدت یافته و دوم سپتامبر 2003 یك مقام جمهوری خلق كره گفته بود: ما به این نتیجه رسیده ایم كه هرچه در برابر آمریكا نرمش نشان دهیم، كوتاه آییم و آماده سازش باشیم بر فشارها و توقعات آن دولت افزوده می شود. دولت آمریكا تا به هدف نهائی خود از تصمیمی كه گرفته باشد نرسد (تغییر نظام کره شمالی) دست بردار نخواهد بود؛ ما در جریان مذاكرات شش جانبه پكن یك بار دیگر این حقیقت را لمس كردیم و، دیگر نباید خود را گول بزنیم، و همچنان كه آنان از راه خود باز نمی گردند ما هم به راه خویش ادامه خواهیم داد.

در سال 2008 کره شمالی از راه خود بازگشت و سردکن های تاسیسات اتمی اش را تخریب کرد ولی به قول خودش چیزی به دست نیاورد جز رسیدن به همان حرفی را که در سوم سپتامبر سال 2003 زده بود.

 

كیم جونگ ایل

 

2003م:دوم سپتامبر 2003 سناتور جان كری از حزب دمكرات در كنار ناو هواپیمابر "یورك تاون" كه در بندر چارلستون (كارولینای جنوبی) متوقف بود با شعاری كه در عكس دیده می شود نامزدی خود را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری این كشور اعلام داشت. قبلا دیده نشده بود كه یك عضو حزب دمكرات آمریكا در كنار یك ماشین جنگی نامزدی خود را برای یك مقام انتخابی اعلام دارد. احتمالا مشاوران روابط عمومی "جان کری" با توجه به ادامه وضعیت عراق به او چنین توصیه ای را کرده بودند. این انتخابات چهارده ماه بعد برگزار شد ولی در آن جان کری به پیروزی نرسید. در پی این انتخابات (نوامبر 2004) بازهم صدای اعتراض به نقائص فنی دستگاههای الکترونیک رای گیری و احتمال دستکاری در آنها بلند شد!.

شعار تبلیغاتی دو نامزد اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هفته اول نوامبر 2008 برگزار خواهد شد"تغییر" و " نخست میهن" است. "تغییر" شعار نامزد حزب دمکرات است.

 

اعلام نامزدی در انتخابات در كنار ناو هواپیمابر!

 

1651: نیروهای ضد سلطنت در انگلستان سربازان وفادار به چارلز دوم پادشاه این كشور را شكست دادند.

1658: الیور كرمول تنها رئیس جمهور انگلستان در تاریخ این كشور كه چارلز دوم را بركنار كرده بود درگذشت.

1833: انتشار "نیویورك سان دیلی" نخستین نشریه روزانه آمریكا آغاز شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.