اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 11 مرداد



1743م:در این روز در سال 1743، نادرشاه در جریان جنگ با عثمانی در بین النهرین (عراق امروز)، دستور حمله به كركوك را صادر كرد و دو روز بعد توپخانه ارتش ایران مواضع عساكر عثمانی در این شهر را گلوله باران كرد. در طول این جنگها، نادر در همین سال بغداد و بصره را هم متصرف شد. سلیمانیه كه تركمانان (بازماندگان قره و آق قویونلوها) در آنجا سكونت دارند همچنان به ایران وفادار بود. عثمانی اواخر كار صفویه كه دولت اصفهان عمدتا بر اثر فساد اداری ناشی از افتادن امور دربار شاهان این دودمان به دست گرجیان و انتصابات نادرست رو به ضعف نهاده بود با اخراج حكام وابسته به ایران، بسیاری از مناطق عراق امروز را متصرف شده بود.

 

نادر


1315ش:محاكمه علی منصور وزیر پیشین راه به اتهام گرفتن رشوه و نیز سوء استفاده از مقام از 11 مرداد 1315 در دیوان عالی كشور آغاز شد. قضات محاكمه كننده، 12 شهریور علی منصور را به سبب نبودن دلیل كافی در پرونده تبرئه كردند كه بعدا نخست وزیر هم شد.در شهریور 1320 كه او نخست وزیر بود نیروهای انگلستان و شوروی وارد ایران شدند و چون چند مقام نظامی قبلا در آستانه ورود آنان، سربازان را مرخص كرده بودند! وطن ما اشغال نظامی شد. حسنعلی پسر علی منصور نیز در دهه 1340 به نخست وزیری رسید كه ترور شد. تا زمان انقلاب، رسیدگی به پرونده های اتهامی وزیران و نخست وزیر در ارتباط با این مشاغل در دیوان عالی باید صورت می گرفت كه پس از براندازی دكتر مصدق، این قانون درباره او رعایت نشد. بنابراین، محاكمه و محكومیت او هم غیرقانونی بود.

 

علی منصور

 

2005م:این آگهی روز اول اوت 2005 (دهم مرداد 1384) در صفحه اول برخی از روزنامه های چاپ تهران انتشار یافته بود كه برای بانك غیر دولتی «پاسارگاد» تبلیغ شده بود.

شورای انقلاب با یك مصوبه در سال 1358 همه بانكهای غیر دولتی ایران را ملی كرد و چند ماه بعد، قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 44 خود، تاسیس بانك غیر دولتی در ایران را صریحا ممنوع ساخت. می گویند كه مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا برای این اصل سیاستهایی در نظر گرفته كه با توجه به آنها تاسیس بانك غیر دولتی از سرگرفته شده است. می دانیم كه اصول قانون اساسی جز با تشكیل مجلس موسسان (خبرگان) و رفراندم عمومی تغییرناپذیرند.

متن بخش اول اصل 44 از این قرار است: نظام اقتصاد جمهوری اسلامی ایران برپایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است.

بخش دولتی شامل كلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانكداری، بیمه، تامین نیرو، سدها و شبكه های آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، كشتیرانی، راه و راه آهن و مانند اینها است كه به صورت مالكیت عمومی و در اختیار دولت است.


1991م:« هدی لامار Hedy Laamar» بازیگر اتریشی چندین فیلم سینمایی هالیوود كه روزگاری به خاطر زیبایی اش شهرت جهانی داشت دوم اوت سال 1991 در 78 سالگی به اتهام دزدی از یك فروشگاه در لس آنجلس دستگیر شد كه كاری كم سابقه بود و همین امر سبب شد كه این مورد هم وارد تاریخچه اهل سینما شود.

هدی لامار كه نهم نوامبر سال 1913 در وین به دنیا آمده و پدرش بانكدار و مادرش پیانیست بود از دوسالگی مورد توجه یك كارگردان تئاتر كه با خانواده آنان دوستی داشت قرار گرفته بود.

هدی لامار كه نام اصلی او « هدویگ اوا ماری كیسلر » بود علاوه بر كار بازیگری در فیلم ، به تكنو لوژی هم علاقه داشت و به تحقق ساخت سلفون كمك بسیار كرد. این نكته جالب از اوست :

كار فیلم ، تجارت و امثال آن به زمان و مكان محدود است ، ولی آن چه كه همیشگی و نا محدود است « تكنولوژی » است. عمر زیبایی و جوانی از همه كمتر است ؛ بنابراین روی شهرت ناشی از این دو نباید حساب كرد و زیبارویان و ورزشكاران بایذ به روزی بیاندیشند كه زیبایی ظاهر و نیروی جوانی كه هردو زود گذرند پشت سر قرار می گیرند.

 

هدی لامار در جوانی


1580م:دوم اوت سال 1580 «میشل دو مونتاین» نویسنده و پژوهشگر بنام فرانسوی تالیف دو جلدی خود «رساله ها» را منتشر ساخت كه روزنامه های اروپایی به این مناسبت مدعی شده اند كه وی مبتكر رساله نگاری («اسیEssay» نویسی) بوده است كه اینك قلمرو بیشتری یافته و فیلم و عكس را هم در برگرفته است. مورخان، ابتكار رساله نویسی را به صورتی كه در دانشگاههای امروز مرسوم است از «پلوتارك» دانسته اند.

تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یك «تاپیك» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاكید بر «یك تاپیك» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روی یك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی كوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یك موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یك كتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین كه یك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار كرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است كه برای پژوهش بشر، یك پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا كه انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترك فراوان دارند.

 

مون تاین

 

1923م:جیمز بالدوین James Baldwin نویسنده سیاهپوست آمریكایی دوم اوت 1923 به دنیا آمد و اول دسامبر 1987 در فرانسه از سرطان معده فوت شد. او یك داستان نویس ماهر و با احساس و یك مقاله نگار و منتقد بزرگ بود كه در طول عمر نویسندگی خود همه اش درباره تبعیض به خاطر رنگ پوست و جدایی انسانها از هم نوشته و بلندگوی ناله های قربانیان تبعیض شده بود.

داستانها، مقاله ها و فیلمنامه های بالدوین كمك بزرگی به جنبش حقوق مدنی سیاهان آمریكا كرد تا این كه قانون مربوط تصویب شد. بالدوین كه از مشاهده تبعیض در زادگاه خود خسته شده بود كشور فرانسه را برای ادامه زندگی انتخاب كرد و تا پایان عمر همانجا ماند.

بالدوین مقالات خود را در مجموعه ای تحت عنوان «یادداشتهای یك فرزند وطن» منتشر ساخت كه مورد استقبال و توجه قرار گرفت. «كسی نام مرا نمی داند» و «دفعه بعد، آتش می زنم» از داستانهای عمیق، فلسفی و پر معنای او هستند. نمایشنامه «قتل یك جوان سیاه» كه به صورت فیلمی سیاسی ـ اجتماعی در آمده است بهترین فیلمنامه او بشمار می رود.

 

James Baldwin

 

1965م:مورلی سیفر Morley Safer روزنامه نگار قدیمی و گزارشگر سالخورده مجله تلویزیونی «سیكستی مینیتز» شبكه سی بی اس آمریكا كه در سال 1965 به عنوان روزنامه نگار به ویتنام جنوبی رفته بود تا با مشاهده اوضاع از نزدیك ، نظر خود را به مردم آمریكا بدهد دوم اوت همان سال در نخستین گزارشی كه از ویتنام فرستاده بود نظر داد كه آمریكا در جنگ ویتنام به پیروزی نخواهد رسید و ورود به این جنگ كاری بجا نبوده است.

در آن زمان آن طور كه شاید ، به نظر « سیفر » توجه نشد ، ولی چند سال بعد كه درستی نظر او به اثبات رسید و آمریكا مجبور شد با تحمل 58 هزار كشته و صدها میلیارد دلار زیان مالی و تشدید نارضایی جوانان این كشور ، بدون اخذ نتیجه مورد نظر از ویتنام خارج گردد ؛ نظر« سیفر» وارد تاریخ رسانه ها شد.

این اولین و آخرین نظر درست سیفر نبود ، وی هر هفته در مجله تلویزیونی سیكستی مینیتز نظر خود را در باره یك مسئله روز در قالب گزارش منعكس می كند. كار وی در این مجله تلویزیونی تهیه گزارشهای به اصطلاح « این ـ دپت » است كه نیاز به تحقیق و بررسی و تلاش فراوان دارند.

 

مورلی سیفر

 

2004م:ریچماند تایمز به روزنامه ها كه در دو ـ سه سال اخیر دچار بحران مخاطب شده اند توصیه كرده است كه همانند روزگار قدیم به خرید خبر از مردم اقدام كنند و همه مردم را به صورت خبرنگار خود درآورند تا نه تنها خبر تازه از درون جامعه به دست آید بلكه بر شمار مخاطبان بیافزایند.

این روزنامه در مقاله ای در یکم اوت 2004 اضافه كرده است كه با قرار گرفتن متن اعلامیه های آژانسهای دولتی و سازمانها در وب سایت های اختصاصی شان كه آدرس آنها را در هر كتابخانه می توان به دست آورد، و نیز دسترسی به گزارشهای سه خبر گزاری بزرگ از طریق اینترنت كه 24 ساعت پیش از انتشار در روزنامه امكان پذیر است؛ تنها راهی كه برای ما (روزنامه ها) باقی مانده است پرداختن به اخبار درون مردم است كه جز خودشان منبع سهل الوصول دیگری برای جمع آوری آنها وجود ندارد. به همه مردم باید امكان داده شود تا هر مطلبی را كه احساس كنند دیگران مشتاق به شنیدن و خواندن آن هستند تلفنی ، با فاكس و ای ـ میل ارسال دارند. سپس نویسندگان روزنامه با كمك ارسال كننده مطلب، درباره آن تحقیق كنند و به صورت كامل به دست چاپ دهند و در پایان هفته حق الزحمه افراد پرداخت شود. به علاوه، در برابر رسانیدن هر خبر، تا مدتی برای آن فرد روزنامه رایگان ارسال شود و اگر آگهی شخصی (نیاز مندی ها) داشته باشد با تخفیف به چاپ برسد.


216پیش ازمیلاد:دوم اوت سال 216 پیش از میلاد (روزی چون امروز) رومیها در منطقه «كانائه Cannae» واقع در شمال شرقی پاشنه ایتالیا از هانیبال Hannibal كارتاژی [كارتاژ در حاشیه شمالی آفریقا عمدتا لیبی و تونس امروز بود كه اعراب قرطاجنه می خوانند] شكست سختی كه قابل پیش بینی نبود متحمل شدند. مورخان، این پیروزی كارتاژیها را به حساب نبوغ نظامی هانیبال نوشته اند. هانیبال كه قبلا متحد رومیها بود به دلایل بسیار از جمله این كه رومی ها دیگران را به چشم انسانهای درجه دوم نگاه می كردند از آنها جدا شد و اسپانیا را كه در قلمرو روم بود تصرف كرد و در سال 214 پیش از میلاد برای گوشمالی دادن رومیها ارتش خود را كه مجهز به فیل جنگی بود از طریق فرانسه از كوههای سر به فلك كشیده پربرف آلپ عبور داد و پا به شمال ایتالیا گذارد. این اولین بار بود كه لشكركشی از فراز آلپ انجام شد. دو سال طول كشید تا رومها برای جنگ با او آماده شدند. عده نفرات هانیبال به مراتب كمتر از رومیها بود. برخلاف انتظار رومیها، هانیبال جنگ را در ساعات شب آغاز كرد. بر شاخ صدها گاو مشغل بست و آنها را به سوی رومیها به حركت درآورد و خود در جهتی دیگر در حالی كه سواران او در دو جناح راست و چپ و پیادگان در قلب آرایش داده شده بودند رومیها را مورد حمله قرار داد. پس از آغاز حمله، پیادگان او دستور عقب نشینی یافتند. رومی ها آنها را دنبال كردند و در محاصره سواركاران كارتاژی (آفریقایی) قرار گرفتند و شكست خوردند. در این جنگ كه تا ظهر دوم اوت ادامه داشت 50 هزار سرباز و افسر رومی از جمله پائولوس کنسول اول روم كشته ،10هزار تن دیگر اسیر و هزاران نفر نیز مجروح شده بودند. شمار نیروهای رومی در این جنگ 80 هزار تن و عده نظامیان هانیبال 62 هزار نفر گزارش شده اند. پالیبیوس مورخ شرح این جنگ را نوشته است.

 

عكسی از مجسمه هانیبال

 

532م:دوم اوت در سال 532 میلادی، واحدهای ارتش روم (شرقی) در شهر قسطنطنیه (استانبول امروز) تظاهركنندگان بر ضد مالیاتهای اضافی تازه را به داخل ورزشگاه بزرگ این شهر راندند و در اینجا قتل عام كردند.

تظاهرات از سه روز پیش از آن آغاز شده بود. ژوستینین Justinian امپراتور كه خزانه اش بر اثر جنگ با ایران تهی شده بود مالیاتهای تازه ای بر مردم وضع كرده بود و وصول این مالیاتها را به مقاطعه واگذار كرده بود و مقاطعه كاران مالیاتی به مردم ظلم فراوان می كردند و حتی فرزندان آنان را به جای پول می گرفتند و می فروختند. در روز قتل عام تظاهركنندگان، ژوستینین از شهر خارج شده تا كسی نزد او درخواست قطع قتل عام را نكند.

 

1802م:ناپلئون بناپارت كنسول اول فرانسه (رئیس قوه مجریه) دوم اوت 1802 و دو سال پیش از امپراتور شدنش دستور اكید داد كه مقامات ارشد فرانسوی به نامه های مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ كتبی دهند و شنبه ها را برای ملاقات با متقاضیان ، صرفنظر از این كه چه كسانی باشند اختصاص دهند. همزمان ، ناپلئون از مردم نیز درخواست كرد كه در صورت مشاهده نقض آن دستور به شخص او شكایت كنند تا شخصا رسیدگی كند.

13 قرن پیش از ناپلئون كه خود را سرباز انقلاب فرانسه می خواند ، در ایران خسرو انوشیروان دست به چنین كاری زده بود كه از « تاریخ »، نه افراد، لقب « دادگر » گرفته است. پارلمان انگلستان هم پیش از ناپلئون كمیسیون عرایض در جوار خود خلق كرد كه الگوی همه پارلمانها شده است، ازجمله پارلمان ما كه كمیسیون اصل 90 دارد . پیشرفته بودن كشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نیست ، رسیدگی به درد دلها است؛ پیش از آن كه « فریاد » شوند. در برخی از كشورها كمتر از سه روز به نامه مردم ترتیب اثر می دهند. در این ممالك رسم نیست كه صاحب نامه را برای ادای توضیح دعوت كنند؛ مدیری كه نامه را دریافت می دارد برحسب اهمیت و فوریت نامه، معاون و یا یكی از زیر دستان خود را به سراغ شاكی می فرستد . مسئله تا حل شدن دنبال می شود و برای حل آن، اگر لازم باشد ضابطه و قانون وضع می گردد.

 

ناپلئون بناپارت


1934م:دوم اوت 1934 مارشال هیندنبورگ رئیس جمهور آلمان درگذشت و همان روز هیتلر از پارلمان خواست كه با تصویب یک قانون او را «فوهررFuhrer» به معنای رهبر و پیشوا لقب دهد كه هم رئیس جمهور باشد و هم صدر اعظم (رئیس دولت). پل فون هیندنبورگ قهرمان آلمان در جنگ جهانی اول و مارشال این کشور بود که با مرگ او راه برای قدرت مطلق شدن هیتلر هموار شد.

 

هیندنبورگ مارشال آلمان

 

1927‌م:«یکم ماه اوت» زادروز ارتش آزادیبخش خلق People Liberation Army (چین) است كه بزرگترین نیروی مسلح جهان بشمار می رود. این ارتش در این روز در سال 1927 به عنوان بازوی نظامی حزب كمونیست چین به وجود آمده است. در همین روز در سال 1945، این ارتش خودجوش نیروهای متجاوز ژاپن را كه ارتش دولت مركزی چین در طول 12 سال نتوانسته بود متوقف سازد شكست داد و وادار به تسلیم شدن كرد.

 

زادروز ارتش آزادیبخش خلق

 

ژنرالهای چین نیز در یكم اوت 2005 به همین مناسبت ها و هریک به طور جداگانه در برابر واحدهایشان سخنرانی كردند. ژنرال «پنگ گوانگ جیان» در سخنرانی خود گفت كه تفكر دوران جنگ سرد هنوز جهان را ترك نگفته است و آمریكا نمی خواهد كشورهای دیگر سریعا پیشرفت كنند. در چنین وضعیتی، نظامیان چین باید همانند سالهای گذشته حرف شنو و پیرو آموزشهای حزب كمونیست باشند. با وجود این، ما همچنان به قولی كه نزدیك به چهل سال پیش «مائو» داد متعهد هستیم و نخستین كشور نخواهیم بود كه از سلاح اتمی استفاده كند. ژنرال دیگر در سخنرانی خود اظهار کرده بود: تقویت بنیه نظامی چین یك حق مشروع ما است. در این دنیای بی قاعده و بی ثبات، تقویت ارتش آزادیبخش چین لازم است و ما در این راه به حرفهای دیگران اعتنا نمی كنیم و امنیت وطن را به صلاحدید دیگران وابسته نمی سازیم. ژنرال فو تینگ گویی یكی دیگر از افسران ارشد در نطق خود از افراد ارتش آزادیبخش خلق خواست كه بر یكپارچگی و آمادگی خود را زیر نظر حزب (حزب كمونیست چین) بیافزایند زیرا كه هنوز جنبش های سوسیالیستی از سوی نیروهایی تهدید می شوند و جهان آن طور كه باید، امن نیست.

در آن روز اصحاب نظر به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش آزادیبخش چین PLA گفته بودند كه بودجه نظامی چین خیلی بیشتر از آن است كه اعلام می شود. چین ارتش خود را برای جهان قرن 21 تجهیز می كند و دنبال جنگ افزارهایی نیست كه به سرعت كهنه می شوند. چین در این زمینه از تجربه شوروی (سابق) درس گرفته است. چین در حال حاضر بزرگترین خریدار جنگ افزار ساخت روسیه است و با روسیه به توافق كامل دست یافته و دو كشور به دوران اتحاد دهه 1950 بازگشته اند. چین همچنین همه تلاش خود را بكار می برد تا كدورت و نقار گذشته با هند به فراموشی كامل سپرده شود. چین به اتفاق روسیه می كوشند كه مانع گسترش نفوذ آمریكا در «اوراسیا» شوند.


1879م:آلبرت اینشتاین دانشمند آلمانی متولد 14 مارس 1879 كه به دلیل یهودی بودن زادگاه خود را ترك و به آمریكا مهاجرت كرده بود دوم اوت سال 1939 در نامه ای كه برای روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا ارسال داشت به او تاكید كرد كه ساخت بمب اتمی كاری است شدنی . این نامه روزولت را ترغیب به فراهم ساختن مقدمات تولید بمب اتمی كرد . یك دسته از دانشمندان مربوط دوم دسامبر 1942 ( سه سال بعد ) در دانشگاه شیكاگو موفق به كنترل واكنش های زنجیره ای اتم شدند و نخستین بمب اتمی آمریكا در نیمه ژوئیه 1945 در بیابان ایالت نیومكزیكو آزمایش شد و ششم اوت(سه هفته بعد) بر ضد ژاپن بكار رفت.

 

آلبرت اینشتاین

 

1964م:دوم اوت سال 1964 ناوشكن آمریكایی مادوكس Maddox در آبهای خلیج تونكن كه ضلع شرقی ویتنام را تشكیل می دهد مستقر بود كه دستور یافت سواحل ویتنام شمالی آن زمان را تجسس كند كه چون عملی تحریك آمیز بود مورد حمله سه ناوچه گشت ساحلی این كشور قرار گرفت و چند گلوله به بدنه آن اصابت كرد. فرمانده این ناو از ناوهواپیمابر تیكوندروگا كه در همان نزدیكی بود استمداد كرد و هواپیما های تیكوندروگا به پرواز در آمدند و یكی از ناوچه ها را از كار انداختند. در آن روز ناوشكن « ترنر جوی » نیز در خلیج تونكن بود.

جانسون رئیس جمهوری وقت آمریكا موضوع را بیش از آن چه كه بود بزرگ كرد؛ مردم را آماده ساخت و مجلس نمایندگان آمریكا پنج روز بعد به اتفاق آراء قطعنامه خود برضد ویتنام شمالی را تصویب كرد كه در سنا نیز به تصویب رسید و تنها دو سناتور به آن رای مخالف دادند. تصویب این قطعنامه كه دست جانسون را برای هرگونه عمل نظامی بر ضد هانوی باز گذارد سبب شد كه آمریكا وسیعا وارد جنگ ویتنام شود . ظرف یك سال شمار نیروهای آمریكا در ویتنام جنوبی به 80 هزار تن و تا سال 1969 به 543 هزار تن رسید.

 

ناوشكن مادوكس در خلیج تونكن ـ این ناو كه در 1944 ساخته شده بود در 1972 بازنشسته شد


1990م:چند ساعت پس از قطع مذاكرات عراق و كویت بر سر تقسیم درآمد نفت یك منطقه مرزی، ارتش عراق در دومین ساعت بامداد دوم اوت 1990(روزی چون امروز) به كویت حمله برد و برق آسا این سرزمین را متصرف شد و ضمیمه خاك عراق كرد. حمله نظامی با شركت یكصد هزار سرباز، هفتصد تانك، چهار اسكادران هوایی و كل ناوگان عراق آغاز شده بود. امیر كویت و خانواده او قبلا به كشور سعودی فرار كرده بودند. كاخ امیر، ساختمان وزارت دفاع كویت و چند نقطه حساس دیگر بمباران شد. دفاع، چندان سنگین نبود و تلفات نخستین روز حمله، نسبتا سبك گزارش شده بود. دولت عراق كه از دهها سال پیش از آن، كویت را جزیی از خاك عراق می دانست پس از استقرار در این سرزمین شنزار كوچك، آن را یك ایالت عراق اعلام كرد و فرماندار عراقی گمارد. شورای امنیت سازمان ملل همان روز ضمن تصویب قطعنامه ای عمل دولت عراق به ریاست صدام حسین را یك تجاوز آشگار اعلام داشت و خواست كه نیروهای عراقی فورا و بدون قید و شرط خاك كویت را ترك گویند. دولت های اروپایی و آمریكا حسابهای بانكی و ذخایر كویت را بلوكه كردند تا عراق این پولها را دریافت نكند.

 

پیشروی تانکهای عراقی در خاک کویت (دوم اوت 1990)


1991م:شنبه 31 ژوئیه «لورا بوش» همسر رئیس جمهوری آمریكا در یك كارگاه كشتی سازی بندر « نیوپورت نیوز » ویرجینیا یك زیر دریایی اتمی حمله مجهز به دستگاه پرتاب موشك دور برد را تعمید داد و به آب انداخت. هزینه ساخت این زیر دریایی 2 میلیارد و دویست میلیون دلار شده و نام آن « تكزاس » است. چندی پیش هم زیر دریایی تازه دیگری به نام « ویرجینیا » به آب انداخته شده بود.

برخی منابع روس گفته اند كه طبق قرار داد ژوئیه سال 1991 گورباچف ـ بوش قرار بود ساخت سلاحهای استراتژیك دو كشور محدود شود و به همین لحاظ ما از تكمیل دو ناو هواپیمابر دست برداشتیم و آنها به صورت آهن قراضه فروختیم ولی دولت آمریكا به آهنگ تولید تسلیحات مخصوصا ساخت موشك ضد موشك، ناو هواپیما بر و زیر دریایی شتاب بیشتری داده است؛ به همان گونه كه پس از انحلال پیمان ورشو نه تنها اتحادیه اتلانیك شمالی ( ناتو ) را منحل نكردند بلكه اعضای سابق پیمان ورشو را هم بر آن افزودند. اینجاست كه ما روسها باید نگران باشیم.

 

زیر دریایی تکزاس

 

2005م:ساعت 2 بامداد اول اوت 2005 ملك فهد بن عبدالعزیز ال سعود كه از سال 1982 برجای برادر متوفایش نشسته و سلطان شده بود در پی ابتلاء به چند بیماری و یك سكته خفیف در دهه گذشته در 82 سالگی درگذشت و برادر ناتنی اش پرنس عبدالله 81 ساله بر جای او نشست و پنجمین سلطان سعودی شد و برادر بعدی نیز ولیعهد اعلام گردید. كشور سعودی تنها كشور بزرگ جهان است كه نام یك خانواده بر آن گذارده شده است. این كشور بدون پارلمان در سال 1932 استقلال یافته و نفت در نیمه دوم قرن بیستم آن را ثروتمند ساخته است.

طبق یك برآورد، یك چهارم ذخایر نفت جهان در زیر شن های این سرزمین قرار گرفته است. فهد كه درگذشت و برجای برادرش خالد نشسته بود شهرت به دوستی با آمریكا و غرب داشت. در زمان او بود كه نیروهای آمریكایی در كشور سعودی مستقر شدند. فهد همچنین در چند مورد به خواست آمریكا تولید نفت را تا به آن حد افزایش داد كه بهای هر بشكه نفت خام به ده دلار رسید كه روز فوت او (اول اوت 2005) 61 دلار بود.

 

فهد

 

338: پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه ارتش اتحادیه یونانی ها را كه از نظر شمار بیش از نیروهای او بودند در «چائه رو نه آ» شكست داد و با تصرف همه یونان مسیر تاریخ را تغییر داد.

1492: پادشاه و ملكه اسپانیا دستور اخراج یهودیان را از این كشور صادر كردند كه جمعی از آنان به استانبول نقل مكان كردند.

1589: هانری سوم شاه وقت فرانسه كه خود را وارد جدالهای مذهبی كرده بود به دست یك طلبه مسیحی به نام ژاك كلمنت كشته شد.

1696: محمد اول سلطان عثمانی به دنیا آمد. سلاطین عثمانی ، جز سلیم اول و سلیمان پسرش مابقی بیشتر اوقات را درگیر امور حرمسرای گسترده خود بودند. مادر سلطان قدرت زیاد داشت. مقامهای دولتی بفروش می رسید . قتل، و به بردگی گرفتن مردم سرزمین های دیگر رواج داشت. اگر وزیر اعظم شایسته بود پیشرفتی هم صورت می گرفت. پیشرفتهای نظامی اولیه به این سبب بود كه تركان عثمانی عاشق جنگ و نزاع بودند. بقای عثمانی در دو قرن آخر هم نتیجه رقابت قدرتهای اروپایی باهم بود كه نمی خواستند یكی از آنها عثمانی را تصرف كند.

1914: آلمان از بلژیك خواست كه به نیروهای آلمانی اجازه دهد تا از طریق خاك آن كشور به فرانسه حمله برند كه بلژیك پس از مشورت با انگلستان این درخواست را رد كرد و همان روز نیروهای آلمان وارد خاك بلژیك شدند و دولت انگلستان نیز به آلمان اعلان جنگ داد.

1939: قانون «Hatch» كارمندان دولت فدرال آمریكا را از فعالیت سیاسی در محل كار ممنوع كرد.

1945: كنفرانس سران دول فاتح در پتسدام كه از 17 ژوئیه آغاز شده بود پس از موافقت با تقسیم آلمان و اتریش میان فاتحان و محاكمه اطرافیان هیتلر و باز گرداندن آلمانی ها از خاك لهستان و احاله تعیین مرزهای لهستان به یك اجلاس بین المللی بكار خود پایان داد.

1967: «كلاد بارنت» كه برای دادن اخبار فعالیت سیاهپوستان به رسانه ها و نیز دادن خبرهای درست از نقاط دیگر به آنان، خبر گزاری Associated Negro Press را تاسیس كرده بود در 78 سالگی درگذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -11 اردیبهشت



1689م:«ميرويس» رئيس قبايل منطقه قندهار بهار 1689 به اصفهان پايتخت آن زمان ايران تبعيد شد كه يك اشتباه سياسي بزرگ بود. بي تدبيري حاكم قندهار و تبعيد ميرويس جنگ داخلي ايرانيان را در پي داشت. حكمران اعزامي از اصفهان به قندهار كه آشنايي كامل به وضعيت منطقه و روانشناسي مردم محل را نداشت «ميرويس» را عامل بي ثباتي قندهار اعلام كرد و تحت الحفظ روانه اصفهان ساحت كه در سي ام آوريل سال 1689 ميلادي به دارالحكومه اصفهان تحويل داده شد.

 

ميرويس


1896م:اول مه سال 1896 ميلادي روزي است كه ناصرالدين شاه از طايفه مغول تبار قاجار در حرم شاه عبدالعظيم در شهر ري به دست ميرزا رضا كرماني كشته شد. ناصرالدين شاه 16 ژوئيه 1831 به دنيا آمده بود و هنگام مرگ 65 ساله بود و 48 سال سلطنت كرده بود. ميرزارضا تپانچه را در زير عريضه خود (ورق كاغذ) پنهان كرده بود.

 

ناصرالدين شاه قاجار


1346م:در ارديبهشت 1346، در چهلمين سالگرد آغاز بكار نظام قضايي تازه ايران كه تا حدي ترجمه از سيستم قضايي فرانسه ــ بلژيك بود اعلام شد كه از 24 تيرماه اين سال با اختصاص يافتن پاره اي از دادگاههاي مدني به «امورخانواده»، امر طلاق كه جز در چند مورد خاص در دست شوهران بوده است به اين دادگاهها محول خواهد شد.

 

1978م:در نخستين روز سال 1978 آرام خاچاتوريان آهنگساز بلند آوازه ارمني اتحاد شوروي درگذشت.وي هنگام فوت 74 ساله بود.آرام سالها رياست اتحاديه آهنگسازان شوروي را برعهده داشت و با اين كه عضو حزب كمونيست بود علنا از پاره اي از تصميمات و كارهاي دولت مسكو انتقاد مي كرد.

 

آرام خاچاتوريان


1358ش:ساعت ده و 40 دقيقه بعد از ظهر 11 ارديبهشت 1358 مرتضي مطهري از روحانيون، استاد فلسفه و الهيات، پژوهشگر و رئيس جلسات شوراي انقلاب پس از خروج از خانه دكتر سحابي در خيابان فخرآباد (تهران) از فاصله نزديك از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و چند دقيقه بعد در بيمارستان «طرفه» واقع در همان نزديكي جان سپرد.


1865م:سي ام آوريل زادروز مورخ و فيلسوف آلماني «Max Nettlau ماكس نتلائو» است كه در سال 1865 به دنيا آمد و 79 سال عمركرد. وي كه هواخواه سوسياليسم بود تاليفات متعدد دارد كه مهمترين و معروفترينشان تاريخ هفت جلدي «آنارشيسم» است. ماكس كه در حومه شهر وين به دنيا آمده بود ترجيح مي داد كه او را آلماني بخوانند تا اتريشي.

 

ماكس نتلائو


1385ش:دهم ارديبشت 1385 (30 آوريل 2006) پروفسور «جان كنت گالبريت» از اقتصاددانان مهم جهان در97 سالگي در كمبريج (ماساچوست) درگذشت. وي 33 كتاب نوشته است كه معروفترينشان «جامعه دارا» است كه در سال 1958 انتشار يافت. وي همان كتاب را چهل سال بعد مورد تجديد نظر قرارداد و تحت عنوان «جامعه خوشبخت» منتشر ساخت.

 

جان كنت گالبريت


1288م:سي ام آوريل زادروزغزلسراي معاصر ايران، محمد حسن معيري (رهي معيري) است كه در سال 1909 به دنيا آمد و 59 سال عمر كرد. مردم معمولي وطن از طريق اشعار ترانه ها با «رهي» آشنا هستند به ويژه اشعاري را که براي ترانه هاي بانو هايده سروده بود. رهي، علاوه بر شعر و ادب در موسيقي، نوشتن و هنر نقاشي دست داشت و به همين دلايل مدتي رياست سازمان انتشارات كشور به او واگذار شده بود. رهي براثر بيماري سرطان درگذشت.

 

رهي


1993م:سي ام آوريل 1993 را زادروز WWW (شبكه شبكه ها ـ اينترنت) و آغاز بهره برداري از بزرگترين پديده ارتباط عمومي و غير انحصاري نوشته اند كه در زندگاني يكايك مردم ايجاد تحول كرده است.


1819م:اول ماه مه، پيش از آن كه به عنوان «روز جهاني كارگر» تعيين شود «روز آزادي مطبوعات» اعلام شده بود. اين تصميم در سال 1819 در فرانسه اتخاذ گرديد كه به تدريج جهاني شده است و در اين روز از سوي اتحاديه ها، سنديكاها و انجمن هاي روزنامه نگاران جشن و جلسات سخنراني برگزار مي شده است.


305م:ديو كلتيانوس (ديو كلتيان) امپراتور روم كه شهرت ضديت شديد با مسيحيت داشت اول مه سال 305 ميلادي بدون داشتن دشواري اعلام داشت كه ازهمبن امروز خود را بازنشسته مي كند و به زندگاني عادي بازخواهد گشت و بقيه عمر را به دور از صحنه سياست و حتي محيطي سياسي مانند پايتخت در يك نقطه ساحلي در ايلريا (آن قسمت كه امروز كرواسي خوانده مي شود) خواهد گذرانيد و حراست از روم از اين پس بر عهده ديگران است؛ همه بايد مدتي از اواخر عمر را بدون نگراني از كار و معيشت زندگي كنند.

 

ديو كلتيانوس


1982م:پارلمان جمهوري دمكراتيك ـ سوسياليست سريلانكا (سري ـ لانكا) 29 آوريل سال 1982 از شهر كلمبو به «كوته» ـ يك پايتخت قديمي اين جزيره 21 ميليون نفري كه درصد باسوادان آن بيش از هركشور ديگر جهان سوم است منتقل شد. شايد دليل آن به فراموشي سپردن دوران طولاني استعمار بوده است.

 

بانو «باندرانايکه»


1946م:اول ماه مه سال 1945 دكتر جوزف گوبلز رئيس تبليغات رايش سوم (دولت حزب ناسيونال سوسياليست) كه تنها يك روز صدراعظم آلمان شده بود در پناهگاهش در برلين، نخست با كمك همسرش شش فرزندشان را مسموم كردند و سپس هردو دست به خودكشي زدند و به پيشوا (هيتلر) كه شب پيش از آن خودكشي كرده بود پيوستند. هيتلر چند دقيقه پيش از خودكشي، درياسالار دونتيس را به رياست كشور (رئيس جمهوري) و دكتر گوبلز را به رياست دولت (مقام صدر اعظمي) منصوب كرده بود، دو سمتي كه قبلا خود او داشت.

 

گوبلز با همسر و شش فرزندش


2006م:ژيرينوقسكي ناسيوناليست معروف روس و رئيس حزب ليبرال دمكراتيك اين كشور و سه دوره نامزد رياست جمهوري روسيه در آخرين روز آوريل 2006 در كنگره اين حزب كه در مسكو برگزار شده بود گزارش مستندي را مطرح ساخت كه ثابت مي كند دولت انگلستان همچنان سياست هاي قرن نوزدهم خود را دنبال مي كند و تا كنون چند بار از طريق دولت آمريكا به اجراي اين سياست ها پرداخته و به نتايجي هم دست يافته است.

 

ژيرينوفسكي


1544: نيروهاي عثماني مجارستان را تصرف كردند.

1844: مورس نخستين تلگراف را مخابره كرد.

1867: دانشگاه « هوارد Howard» كه باهزينه دولت آمريكا در شهر واشنگتن براي سياهپوستان ساخته شده بودآغاز بكار كرد.

1889: كارخانه باير آلمان آسپرين را به صورت پودر به عنوان دارو به بازار فرستاد.

1925: قبرس مستعمره انگلستان شد.

1943: در آمريكا به دليل جنگ، جيره بندي مواد خوراكي به اجرا گذاشته شد.

1948: نام كره شمالي « جمهوري دمكراتيك خلق كره » اعلام شد.

1952: ساختمان تازه آرامگاه سعدي در شيراز گشايش يافت.

1953: دكتر مصدق سرتيپ مدبر را به رياست شهرباني منصوب كرد.

1962: دولت اسامي مسيل خورهاي تهران را علام داشت.