اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 10 اسفند



173پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان رومی ـ یونانی و ارمنی و تطبیق تقویمها، مهرداد یکم ششمین شاه ایران از دودمان اشكانی (معروف به مهرداد بزرگ) یكم مارس سال 173 پیش از میلاد دراجتماع بزرگان ایران اعلام كرد كه تصمیم گرفته است كشور دارای یك قانون لاتغییر (اساسی) شود تا حقوق و تكالیف همه [دولت و ملت] در آن روشن باشد. این تصمیم مهرداد مورد تایید حاضران در نشست قرار گرفت و ایران دارای دو مجلس شد كه مجموعه آن دو را «مهستان» می گفتند (مه به كسر «میم» به معنای بزرگ). انتخاب ولیعهد از میان شاهزادگان، اعلان جنگ و پیشنهاد صلح، بسیج نیرو، عزل شاه درصورت دیوانه شدن و بیماری ممتد و ...، تغییر اشل مالیاتها و صدور دستور ضرب سكه با تصویر تازه، تعیین شاهان ارمنستان، تایید تشریفاتی (ضمنی) شاهان پارسی تبار سرزمین پنتوس (منطقه ساحلی جنوب و جنوب شرقی دریای سیاه در آناتولی به پایتختی شهر سینوپ) و انتصاب فرمانده كل ارتش برای یك دوره معین و یا مدیریت جنگ از جمله اختیارات مهستان بود. در موارد متعدد، مهستان كه مجلسی معادل سنای روم بود شخص شاه را به عنوان فرمانده ارتش، فرمانده جبهه و مسئول لشكركشی تعیین كرده بود.

به نوشته مولفان تاریخ دمكراسی، دردوران اشكانیان (پارتیان ـ خراسانیان) كه علاقه مند به اندیشه های فلاسفه یونان بودند، ایران از نوعی دمكراسی برخوردار بود. به علاوه، در این دوره ایالات دوردست؛ ارمنستان و ... خودمختار بودند و لذا ایجاب می كرد كه پارلمان وجود داشته باشد تا نظر همگان شنیده شود. مورخان رومی ایجاد مهستان را اقتباس ایرانیان از رومیان دانسته اند كه باور كردن این ادعا دشوار است زیرا كه هنگام ایجاد مهستان (173 سال پیش از میلاد ـ دو هزار و 183 سال پیش) هنوز دولت روم با ایران همسایه نشده بود و برخورد نداشت، هنوز بقایای اسكندریان برمناطق یونانی نشین و مصر حكومت می راندند و ....

 

تصویر مهرداد یکم بر سکه اش

 

1416م:شاهرخ میرزا گوركانی پسر امیرتیمور و جانشین او در نخستین هفته مارس 1416 (20 روز مانده به نوروز) شهر كرمان را متصرف شد و آن را ضمیمه قلمرو پسر خود ابوالفتح ابراهیم حاكم فارس كرد. شاهرخ پس از فتح كرمان به دیدار «شاه نعمت الله ولی» عارف معروف شتافت و از وی استدعای اندرز كرد. شاه نعمت الله كه در97 سالگی درگذشت در ماهان مدفون است.

شاهرخ میرزا هنگام ترك كرمان جمعی از هنرمندان این دیار مركب از چند معمار و نقاش را با خود به هرات برد و از آنجا برای دیدار از چین روانه پایتخت این كشور كرد تا مبادله هنری صورت گیرد. در میان هیات هنرمندان و استادكاران اعزامی شاهرخ میرزا به خان بالغ (پكن ـ پایتخت چین)، یك طراح كرمانی نقشه قالی هم وجود داشت.

این هیات به ریاست غیاث الدین نقّاش به سال 1419 میلادی وارد چین شد و به مبادله مهارتهای هنری دو كشور پرداخت.

 

نمونه ای از سکه های شاهرخ میرزا در موزه


1317ش:محمد رضا پهلوی ولیعهد وقت كه هنوز بیش از 18 سال و 4 ماه نداشت در این روز از اسفندماه 1317 در راه مصر بود تا با فوزیه خواهر ملك فاروق پادشاه مصر ازدواج كند. وی پنجم اسفند ( 24 فوریه 1939 ) در زمانی كه ابرسیاه جنگ آسمان اروپا را می پوشانید عازم مصر شده بود. وزیران امور خارجه و دادگستری و رئیس مجلس شورای ملی همراه او بودند. یك هیات مطبوعاتی نیز عازم مصر شده بود تا جریان ازدواج را پوشش خبری دهد. عباس مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات كه با این هیات به مصر رفته بود گزارشهای مفصل و متعدد از این رویداد را به قلم خود در این روزنامه منتشر ساخت. عقد نكاح، 24 اسفند انجام شد و داماد و همراهان 24 فروردین با كشتی به ایران باز گشتند. این نخستین ازدواج شاه بود كه دیری نپایید. به باور عوام الناس، انگلیسی ها عامل این وصلت بودند!. پس از اشغال نظامی ایران، از برخی از رجال ایرانی هوادار آلمان که بازداشت و تبعید شده بودند نقل شده است که گفته بودند: لندن از آن بیم داشت که اگر ولیعهد وقت با یک شاهزاده خانم افغان ازدواج کند، دو کشور متحد و به گونه ای باردیگر یکپارچه شوند که خلاف سیاست قدیمی انگلستان بود و چنانچه با دختر یکی از بزرگان ایران پیوند مزاوجت می بست، بعدا قدرت و مدیریت ادارات از دست عوامل قدیمی انگلستان خارج و به این خانواده سپرده می شد که این هم به زیان انگلستان بود که می خواست ایران را در چنگ داشته باشد. ازدواج ولیعهد وقت با یک شاهزاده خانم اروپایی و یا دختر یکی از معاریف آن قاره نیز به مدرنیزه شدن ایران کمک می کرد که لندن خواهان آن هم نبود؛ لذا عوامل لندن موضوع ازدواج با فوزیه را مطرح کردند که خاندان او در دست انگلستان بودند. خانواده آلبانیایی تبار فوزیه از آغاز قرن نوزدهم (زمان محمدعلی پاشا) تا کودتای ژنرال نجیب (اوایل دهه 1950) در مصر سلطنت داشتند.

 

فوزیه

 

2008م:ارزش برابری «یورو» پول واحد 16 كشور اروپایی [از 27 کشور] برای نخستین بار در عمر كوتاه خود، در 28 فوریه سال 2008 برابر با 51/1 دلار آمریكا شد. ارزش یورو سه سال پیش از آن، كمتر از دلار آمریكا بود و در فوریه 2010 به دلیل بحران بودجه در یونان (از اعضای گروه یورو) به 36/1 دلار تنزل کرده است.

كارشناسان امور مالی، بدهی سنگین آمریكا (12 تریلیون و 442 میلیارد و 885 میلیون دلار در 28 فوریه 2010 و به عبارت دیگر سهم هریک از 307 میلیون و 900 هزار آمریکایی از این بدهی می شود 40 هزار و 410 دلار) و تداوم كسر بودجه این دولت در سالهای اخیر را از عوامل كاهش بی سابقه ارزش دلار می دانند. بدهی آمریکا در آخرین روز فوریه 2010 به چین 929 میلیارد با بهره سالانه 40 میلیارد دلار و به ژاپن 766 میلیارد دلار بود. بدهی آمریکاییان به صادركنندگان كردیت كارت ها جمعا به دو تریلیون دلار نزدیک شده است (خرید با كارت اعتباری) و این، دلیل كاهش درآمد و افزایش بیكاری و نیز گسترش فرهنگ استفاده از کردیت کارت است که در مورد پاره ای که بی احتیاطی کنند؛ اعلام ورشکستگی و افلاس به دادگاه. معاملات مستغلات در آمریكا راكد شده و بهای آنها همچنان رو به كاهش است و این تنزل بها، درآمد دولت از «كپیتال گین» را هم كاهش داده و به علاوه، بانكها و موسسات مالی را با مشكل دریافت اقساط بدهی های رهنی رو به رو ساخته است.

در آخرین روز فوریه 2008، سقوط بهای سهام ذخایر بازنشستگی کارکنان برخی از موسسات را که در سهام سرمایه گذاری شده است به نصف کاهش داده بود.

عكس زیر که یکم مارس 2008 گرفته شده بود بهای بنزین در برخی از جایگاههای فروش را، هرگالن بیش از چهار دلار نشان می داد، متوسط بهای بنزین در آمریكا در این روز سه دلار و نیم بود. بهای نفت خام که با بورس بازی روی آن بالا رفته بود از نیمه دوم سال 2008 به تدریج پایین آمد و در آخرین روز فوریه 2009 به یک سوم ژوئیه 2008 کاهش یافته بود و متوسط بهای بنزین در جایگاههای فروش در آمریکا زیر دو دلار برای هر گالن بود که بعدا دوباره و این بار به سبب کاهش ارزش برابری دلار بالا رفت:

 

1868م:«سوزان انتونی» بانوی آمریكایی كه از اول ژانویه 1868 (142 سال پیش) نشریه «انقلاب» را منتشر كرده بود پس از دو ماه، از اول مارس این سال با دعوت از نویسندگان مبارزی چون «الیزابت ستانتون» نشریه خود را كه در نیویورك انتشار می یافت به «منادی حق» تغییر نام داد . این نشریه که كاررا با دفاع از «خواست حق رای در انتخابات برای زنان» آغاز كرده بود سپس به سایر حقوق درخواستی بانوان گسترش داد.

این نشریه كه در 16 صفحه و با هزینه ای برابر 600 دلار برای هر شماره انتشار می یافت سپس خواستار دستمزد برابر برای كار برابر (صرف نظر از مرد و یا زن بودن) و دادن اهمیت به اتحادیه های كارگران و اصناف به عنوان مدافعان حقوق اعضای خود شد. آنگاه خواستار قانونی شدن طلاق شد که در مذهب کاتولیک ممنوع اعلام شده است.

این نشریه در جریان مبارزات خود تا به آنجا پیش رفت كه خواستار انتصاب زنان به كشیشی در كلیساهای كاتولیك شد. هنگامی كه نشریه دچار مسائل پولی شد و سوزان جریان را نوشت؛ برخلاف تصور، مردی به نام «جورج ترین» پرداخت همه هزینه نشریه را بر عهده گرفت.

 

سوزان انتونی


1752م:رومیان عهد باستان بر ماه جاری (تقویم میلادی) که از دهه سوم آن فصل بهار آغاز می شود نام مارتیوس خدای جنگ ( Martius) را گذاردند زیرا که از این ماه از برودت هوا کاسته و لشکرکشی امکانپذیر می شود. رومیان به نام خدای جنگ، در این ماه در اجرای برنامه های تعرضی خود به گونه ای نیرو به منطقه مورد نظر روانه می کردند که نبرد در اواخر بهار و یا فصل تابستان که مشکل سرما نیست و روزها بلندتر است صورت گیرد و بازگردانیدن نیروها در صورت ناکامی تا پائیز انجام می شد. از همان زمان و سالها پیش از میلاد مسیح است که این ماه؛ مارتیوس، مارس و مارچ خوانده شده است. انگلیسی زبانها آن را «مارچ = March» می گویند زیرا که نه تنها تلفظ تغییریافته همان مارس و مارتیوس است بلکه معنای قدم روی سربازان به پیش (پیش به سوی نبردگاه و خط حمله ـ لشکرکشی)را هم می رساند. رومیان به اقتباس از ایرانیان سال نو را از بهار (بیستم و یا بیست و یکم) مارس آغاز می کردند که این وضعیت تا قرن شانزدهم و در انگلستان تا سال 1752 ادامه داشت و از آن پس اول ژانویه آغاز سال میلادی (یونیورسال) قرارگرفته است.


714م:یکم مارس در سال 714 میلادی اعراب مسلمان كار تصرف اسپانیای جنوبی (اندلس) را تكمیل كردند. سپاهیان عرب به فرماندهی طارق بن زیاد در ژوئیه سال 711 از تنگه هركول كه از آن پس به نام وی «جبل طارق» خوانده می شود گذشته، قدم به اسپانیا گذارده بودند و واحدهای ارتش «رودریك» پادشاه ویزوگت (ژرمن تبار) اسپانیا را شكست داده بودند. نزدیك به سه سال طول كشید تا اسپانیای جنوبی به تصرف عرب آمد كه آن را «اندلس» نامیدند.

اعراب مسلمان سالها بعد از اسپانیا وارد فرانسه شدند و تا «پواتیه» در مركز فرانسه پیش رفتند و در آنجا از «شارل مارتل» سردار فرانكها شكست خوردند و به اسپانیا بازگشتند.


2003م:یکم مارس 2003 با سوگند هجده قاضی از چند کشور عضو، دادگاه کیفری بین المللی در شهر لاهه آغاز بکارکرد. این دادگاه در اجرای مصوبه سال 1998 مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شده و عنوان دائمی دارد. این میثاق هنوز به تصویب پارلمانهای 38 کشور از 153 کشوری که مصوبه را امضاء کرده اند نرسیده است. شمار پارلمانهای مصوب میثاق در یکم ژوئیه 2002 از نصاب (نصف کشورهای عضو سازمان ملل به علاوه یک) گذشت و تاسیس دادگاه کیفری بین المللی قطعی شد. هنوز دولتهای ایالات متحده، روسیه، چین و هند این میثاق را تصویب نکرده اند. اهم اختیارات و ماموریت این دادگاه از این قرار است: محاکمه و مجازات مرتکبین جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، کشتار انسان، تعرض و پرونده های ارجاعی از سوی شورای امنیت. این دادگاه تنها به پرونده هایی رسیدگی خواهد کرد که ارتکاب جرم از زمان تاسیس دادگاه روی داده باشد (نه قبلا) و این موضوع در میثاق درج شده است. این دادگاه که از زمان تاسیس تا یکم مارس 2010 چهارده اعلام جرم دریافت داشته و چهار مقام سابق را در زندان خود دارد تنها هنگامی رسیدگی به یک اعلام جرم را آغاز می کند که مطمئن شود دادگاه ملی نتوانسته و یا نخواسته که به آن رسیدگی کند. پلیس بین الملل ضابط این دادگاه است.

طرح ایجاد چنین دادگاهی برای نخستین بار در کنفرانس صلح ورسای در سال 1919 به میان آمد و جامعه ملل در سال 1937 در این باره مذاکرات مفصل انجام داد و طرحهای متعدد را بررسی و حتی پیشنویس میثاق تهیه کرد که آغاز جنگ جهانی دوم به فعالیت آن سازمان پایان داد. کمیسیون قوانین بین المللی در سال 1950 پرونده ایجاد دادگاه کیفری جهانی را از بایگانی خارج و مطرح ساخت و سپس مجمع عمومی سازمان ملل کار رسیدگی به آن را برغم اکراه چند دولت آغاز کرد تا در سال 1998 به نتیجه رسید.

 

2008م:رسانه های كشورهای انگلیسی زبان پنجشنبه، 28 فوریه 2008، با انتشار عكس هایی كه به صورت ادغام در زیر آمده است خبر داده بودند كه پرینس «هری» پسر ولیعهد انگلستان و نفر ردیف سوم در صف پادشاهی این كشور از ماه دسامبر2007 به عنوان یك نظامی انگلیسی به افغانستان رفته بود و ااضافه کرده بودند كه قرار نبود رفتن او به افغانستان افشاء شود كه یك خبرنگار استرالیایی آن را گزارش كرده! و آفتابی شده بود و چون قضیه برملاء شده بود، منابع انگلیسی تعدادی از عكس هایی را كه ازاو در افغانستان گرفته شده بود در اختیار رسانه ها قرارداده بودند تا منتشر شوند!. برخی از این رسانه ها بمانند اینكه «شق القمر» شده باشد، این گزارش را درصدر اخبار خود پخش كرده بودند. كشورهای انگلیسی زبان كه عمدتا مهاجرنشینان پیشین انگلستان هستند هنوز به خانواده سلطنتی آلمانی تبار آن كشور علاقه نشان می دهند. در پی انتشار این عكسها و مخصوصا ویدیوی كه او را در حال تیراندازی با مسلل نشان می داد (به سوی چه كسانی؟) و هر عمل آدمكشی (جز جنگ دفاعی) كار یك شاهزاده نمی تواند باشد، «هری» از افغانستان فراخوانده شد.

اگر پرینس هری تاریخ افغانستان و بلایی را كه انگلستان در دو قرن گذشته بر سر آن آورده است خوانده بود از آغاز كار هم داوطلب رفتن به آنجا و استقرار نمی شد و ....

 

2008م:دمیتری مدودیفDmitry A. Medvedev یکی از چهار نامزد انتخابات(یكشنبه دوم مارس 2008) ریاست جمهوری روسیه، 48 ساعت پیش از رای گیری وعده داده بود كه تلاش خواهد كرد مصرف الكل در روسیه شدیدا كاهش یابد. وی بسیاری از مشكلات اجتماعی ـ اقتصادی روسیه را درمصرف الكل اعلام کرده بود كه در این كار روسها عادت به افراط دارند. مدودیف متولد 14 سپتامبر 1965قول داده بود كه بیش از پیش ثبات را در روسیه برقرار كند و برنامه های هشت سال گذشته "پوتین" را ادامه دهد، مبارزه با فساد را تا پاك كردن سازمانها و افراد دنبال كند، به سازمانهای تولیدی استقلال عمل بیشتری دهد و به اصحاب دانش و ابتكار كمك كند تا وابستگی اقتصاد روسیه به درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز كاهش یابد.

مدودیف گفته بود كه روسیه را به گونه ای نیرومند خواهد كرد كه هیچ قدرتی نتواند به آن آسیب وارد سازد و خواهد كوشید كه رفتار روسیه در دوران ریاست جمهوری او به گونه ای باشد كه قدرتهای دیگر با روسیه دوستی كنند نه اینكه به آن زیان برسانند. وعده اصلی مدودیف این بود كه تلاش كند ولادیمیر پوتین سمت ریاست دولت (نخست وزیری ـ ریاست شورای وزیران) را بپذیرد تا از اندیشه و تجربه او همچنان استفاده شود.

در آن روز نظر سنج ها پیش بینی کرده بودند که مدودیف برنده انتخابات ریاست جمهوری روسیه خواهد بود که چنین شد.

مدودیف در آستانه انتخابات روسیه به صربستان رفت و با اسلاوهای جنوبی در قبال استقلال كوزوو كه پیدابود كار آمریكا، فرانسه، آلمان و انگلستان بوده است همدردی کرد كه سفر او دورنمایی از سیاست های روسیه در آینده تلقی شده بود.

همزمان با سفر مدودیف، پوتین (بعدا نخست وزیر) نیز با برخی از سران كشورهای مشترك المنافع روسیه كه متمایل به غرب هستند در مسكو ملاقات كرد كه این ملاقاتها هم حساس توصیف شده بودند.

اصحاب نظر گفته بودند که که بعداز انتخاب رئیس جمهور تازه هم، پوتین قدرت اصلی روسیه خواهدبود و ترتیبی خواهدداد که پس از دوره پیش رو، باردیگر و برای دو دوره رئیس جمهور شود و لذا ریاست جمهوری مدودیف تنها برای یک دوره خواهد بود.

مدودیف تحصیلات خود در رشته حقوق را در سال 1990 (سال پیش از فروپاشی شوروی) به پایان برده، والدینش مدرّس دانشگاه بودند و لذا با سختی های زندگی آشنا نبوده و در طول حكومت سوسیالیستی شوروی سمتی نداشته تا دراین زمینه تجربه و حتی علائق داشته باشد. نیمی از عمر كاری او در تدریس و نیم دیگر به صورت همكاری با شهردار زادگاه خود ـ سن پترزبورگ، معاونت دفتر كاخ كرملین، ریاست دفتر ولادیمیر پوتین و معاونت نخست وزیری گذرانیده شده است. وی مدتی هم وكیل قضایی در امور شركتها و رئیس شورای كمپانی دولتی نفت روسیه (گازپروم) بود. مدودیف همچنین از طرّاحان و مجریان بهبود امور مسكن و درمان روسیه بشمار می رود. از گذشته او چنین استنباط می شود كه علاقه مند به نوعی اقتصاد آزاد، رفاه ملت و اقتدار جهانی هرچه بیشتر روسیه است.

طبق نظر سنجی های پیش از روز رای گیری، هفتاد و پنج درصد 109 میلیون رای دهندگان روس به مدودیف ابراز تمایل كرده بودند. معمولا كمتر از هفتاد درصد روسها در انتخابات شركت می كنند. انتخابات دوم مارس 2008 روسیه دارای چهار نامزد بود: مدودیفMedvedev (حزب وطن)، زیوگانوفZyuganov (حزب كمونیست)، ژیرینوفسكیZhirinovsky (ناسیونالیست) و بوگدانوف Boganov(حزب دمكرات).

لیمونوفLimonov (حزب بلشویكهای ملی) برای نامزد شدن دو میلیون امضاء جمع آوری كرده بود، و دیگر معلوم نشد كه چرا در میان نامزدها نبود. هرچهار نامزد و همچنین رای دهندگان در مصاحبه با رسانه ها و عوامل نظرسنجی ها گفته بودند كه خواهان اقتدار روسیه و به حساب آمدن وطن آنان به عنوان یك قدرت بزرگ همانند سابق هستند.

 

Boganov_Zhirinovsky_Zyuganov_Medvedev

 

2009م:«توماس ریکس Thomas Ricks» مولف کتاب با سوژه های نظامی و مقاله نگار واشنگتن پست، در فوریه 2009 دومین کتاب خود درباره اشغال نظامی عراق، علل و پیش بینی نتایج را تحت عنوان «قمار = Gamble» به توزیع داد که رسانه های آمریکا در سه روز منتهی به یکم مارس ضمن نقل بخش هایی از کتاب، با ریکس مصاحبه کرده بودند. «گمبل» در حقیقت دنباله کتاب قبلی ریکس تحت عنوان «Fiasco» است.

ریکس 27 و 28 فوریه 2009 در شبکه های تلویزیونی آمریکا درباره کتاب تازه خود توضیح داد و درعین حال به پرسش گزارشگران که نظر اورا پیرامون اعلامیه «باراک اوباما» که تا تابستان 2010 نظامیان رزمی آمریکا ـ جز شماری کم از آنان [35 هزار] را از عراق خارج خواهد ساخت سخن گفت و اظهارداشت که وضعیت کنونی عراق (و ازجمله حضور نظامی آمریکا) ادامه خواهد یافت و پایان آن قابل پیش بینی نیست زیرا که در اصل ـ قرار هم نبوده است پایان یابد بنابراین به نظر او، این وضعیت بعد از انقضای ریاست جمهوری «اوباما» هم ادامه خواهد داشت. تخلیه عراق از نظامیان آمریکایی حرف است. وضعیت عراق در سطح جهان به سیاست ها شکل دیگری داده و محاسبات تازه در خاورمیانه به وجود آورده است و بنابراین ختم آن به آسانی گفتنش و بیان یکی ـ دو جمله نیست. طبیعت استقرار نظامی آمریکا در عراق چیز دیگری است. این یک برنامه قدیمی آمریکا بود که در عراق استقرار یابد و کلید آسیای غربی را به دست داشته باشد و کلید آسیای غربی یعنی کلید جهان. آمریکا می داند که اگر از عراق بیرون برود، دولت دیگری جایش را خواهد گرفت. آمریکا برای ورود بدون مجوّز شورای امنیت به عراق انتقاد جهانی را برخود هموار ساخت. وی گفت باید بدانیم که اگر یک واحد غیر رزمی هزار نفری هم در عراق داشته باشیم به معنای تداوم استقرار است.

 

Thomas Ricks

 

2003م:در تفسیر مطالب ریکس گفته شده بود که عملیات آمریکا در عراق در حقیقت 45 سال پیش از تعرض بهار سال 2003 و از زمان کودتای قاسم که ماهیت ضد غرب داشت آغاز شده بود؛ کودتاهای بغداد، عملیات نظامی کردها علیه دولت بغداد با تحریک و کمک آمریکا و اسرائیل و همکاری ایران با این دو دولت در آن زمینه، تداوم برخوردهای مرزی عراق با ایران با هدف درحالت خصومت نگهداشتن تهران و بغداد، جنگ هشت ساله (عراق با ایران)، تصرف کویت، تحریم طولانی عراق و ... به خاطر استقرار در این سرزمین کلیدی جهان بود. بنابراین تخلیه کامل صورت نخواهد گرفت و ایرانیان که در اندیشه امنیت مرزهای خود و تجدید احتمالی برخوردهای دهه های 1960 و 1970 هستند این را می دانند. ماهیت و ساختار داخلی عراق بگونه ای نیست که یکپارچه و با یک کلام خواهان تخلیه کامل شود. همیشه در آنجا مسئله قومی ـ مذهبی و تقسیم منافع (نفت) و ترکیب و انتخاب مقامات دولتی بوده و بازهم خواهد بود. ایرانیان نمی خواهند که بحران مرزی دیگری به صورت آنچه را که در سالهای میان 1958 و 2003 مشاهده شد داشته باشند و با توجه به تلفاتی که در دهه 1980 تحمل کردند و زیانهایی را که دادند همه تدابیر را بکار خواهند برد که آن وضعیت بازگشت نکند.

 

2008م:ازآنجا كه ماه فوریه، هرچهار سال یك بار دارای روز بیست و نهم است (سال 366 روزی ـ كبیسه ـ لیپ یرLeap Year) زیرا كه زمین هر 365 روز و شش ساعت و ... دقیقه دور زدن خورشید را تكمیل می كند، عادت روزشمارنگاران (كرونیكلرها) شده است كه رویدادهای 29 فوریه را در یكم مارس تكرار، و یا همه را موكول به یكم مارس (مارچ) كنند و سال جاری میلادی (سال 2008) یكی از همین سالهای كبیسه است.

بیست و نهم فوریه زادروز «دی براون Dee Brown» یك نویسنده، پژوهشگر و تاریخنگار پركار است كه در سال 1908 در آمریكا به دنیا آمد و در طول عمر 94 ساله خود با شجاعت تمام در دفاع از بومیان آمریكا نوشت. ده كتاب تاریخ، هفت داستان و چهار اثر پژوهشی از او به یادگار مانده است. وی ضمن گزارش جنگ آمریكاییان با بومیان، هموطنان خود را «Expansionism

» خوانده است. او نوشته است: قلب مرا در «ووندد نی (محل قتل عام سرخپوستان در داكوتای جنوبی)» دفن كنید. دی براون اشعار بومیان آمریكایی را هم جمع آوری كرده است.

همچنین در این روز در سال 1960 یك زلزله شدید شهر اقادیر مراكش را ویران و بیش از سه هزار تن را بیجان كرد.

از رویدادهای این روز تولد زنی به نام «آیلین پیتمنAileen Carol Pittman» در سال 1956 از مادری 15 ـ 16 ساله در ایالت میشیگان آمریكاست كه بعدا مردان متعددی را كشت و نهم اكتبر 2002 اعدام شد. تنها اجساد هفت مرد از قربانیان وی به دست آمده است. چون در كودكی، مادرش اورا رها ساخته بود؛ بعدا كار او به خودفروشی انجامیده بود و پس از مدتی عقده مردها را به دل گرفته بود و در هرجا كه توانسته بود به كشتن آنان اقدام كرده بود تا این كه درفلوریدا در جریان یكی از این قتلها به دام افتاده بود و .... درباره كارهای این زن فیلم سینمایی و چندین كتاب نوشته شده است.

 

Dee Brown

 

1815: ناپلئون بناپارت که از سوی فاتحان به جزیره «Elb» در مدیترانه تبعید شده بود مخفیانه به فرانسه بازگشت. وی دوباره قدرت را به دست گرفت و به جنگ کشورهای مخالف خود که برضد او اتحادیه تشکیل داده بودند شتافت.

1811: محمدعلی پاشا خدیو مقدونیایی مصر با هدف خلاص كردن خود از اشراف مصری بازمانده از دوران «مملوك» ها سران آنان را به كاخ خود برای شركت در ضیافت پسرش دعوت كرد و به نظامیانش دستور داد كه همه آنان را كه نزدیك به پانصد تن بودند بكشند. وی سپس به تخریب دژها و تصاحب اموال اشراف دوران حکومت «مملوک» دست زد و به كار آنان پایان داد.

1910: یک توده برف (بهمن) که در "کینک کاونتی" ایالت واشنگتن از کوه ریزش کرده بود بر یک قطار مسافربر که از آنجا می گذشت فرود امد و 96 تن را کشت.

1912: سروان «البرت بری Albert Berry» افسر ارتش امریکا، برفراز ایالت میسوری از یک هواپیما با چتر از ارتفاع پانصد متری بیرون پرید و پس از 150 متر سقوط آزاد چتر خودرا که 11 متر قطر آن بود بازکرد و برزمین فرود آمد. طبق برخی نوشته ها، وی نخستین چترباز بشمار آمده است و نوشته های دیگر «گرانت مورتون Grant Morton » را نخستین چترباز معرفی کرده و افزوده اند که وی در سال 1911 درآسمان کالیفزنیا از هواپیما بیرون پریده و با چتر فرود آمده بود. با این دو فرود با چتر، فن چتربازی پا به عرصه گذارد.

1919: در اجرای دستور لنین تا چنین روزی همه نظامیان روس به استثنای آنان كه مخالف انقلاب بلشویكی بودند و به دولت ایران درخواست پناهندگی داده بودند، از ایران خارج شدند تا بهانه دیگری در دست انگلستان برای تخلیه ایران نباشد.

1941: یک فرستنده رادیو FM در آمریکا کار خودرا آغاز کرد که نخستین فرستنده غیر آزمایشی از این دست بود.

1944: دولت ایران به صورت سمبولیك به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد.

1950: کلاز فوکس Claus Emil Fuchs فیزیکدان آلمانی در انگلستان به جرم جاسوسی اتمی به 14 سال زندان محکوم شد. وی داوطلبانه اسرار فعالیتهای اتمی مشترک انگلستان، کانادا و آمریکا را در اختیار شوروی گذارده بود تا سلاح اتمی از انحصار خارج شود و صلح جهانی برقرار بماند. وی در سال 1988 در کشور زادگاه خود، آلمان درگذشت.

1966: حزب سوسیالیستی بعث حكومت سوریه را به دست گرفت. یك شاخه دیگر حزب سوسیالیستی بعث بعدا حكومت عراق را به دست گرفت.

1982: ونرا Venera- 14 سفینه شوروی در ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات از این ستاره مظهر زیبایی پرداخت.

1992: بوسنی ـ هرزگوینا از اعضای کنفدراسیون یوگوسلاوی اعلام استقلال کرد و زد و خوردهای خونین نژادی در آنجا آغاز شد که مدتها ادامه داشت. تحریک و دست دولتهای عضو «ناتو» در این ماجرا مشهود بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.