اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم برترین ها: شهاب باران است


شهاب باران یا بارش شهابی امسال از 19 مرداد آغاز و تا پایان روز 22 مرداد ادامه دارد. این رویداد نجومی هر سال در آسمان رخ می دهد و پرسیدیز نام دارد. پرسیدیز یا همان بارش شهابی، گروه یاز شهاب ها هستند که حدود 12 آگوست مشاهده می شوند.





صبح بخیر:
شهاب باران یا بارش شهابی امسال از 19 مرداد آغاز و تا پایان روز 22 مرداد ادامه دارد. این رویداد نجومی هر سال در آسمان رخ می دهد و پرسیدیز نام دارد. پرسیدیز یا همان بارش  شهابی، گروه یاز شهاب ها هستند که حدود 12 آگوست مشاهده می شوند.

به طور کامل تر باید گفت، بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد. در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند. هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود. البته جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی اگر مسیر آن‌ها را امتداد دهیم به کانون بارش می‌رسیم.

تقویم صبح بخیر: شهاب باران است

به دلیل دورنمای سه بُعدی، چنین به نظر می‌رسد که تمام شهاب‌هایی که از یک راستا می‌آیند، از یک نقطه گسیل می‌شوند. از جمله‌ی این بارش‌های شهابی، می‌توان از برساوشی‌ها در ماه اوت و جوزائی‌ها در دسامبر نام برد. این نام‌گذاری بر اساس صورت فلکی‌ای است که به نظر می‌رسد نقطه‌ی گسیل در آن قرار دارد. به طور میانگین، در هر ساعت می‌توان چند شهاب پراکنده را دید. در یک بارش شهابی شدید، حتی تا چند ده شهاب در دقیقه قابل رؤیت است؛ هر چند که نرخ عادی، چند ده شهاب در ساعت است.

بارش شهابی برساوشی

بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینهٔ نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از تودهٔ ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از ۲۷ام تیر تا ۳ام شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازهٔ زمانی بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

تقویم صبح بخیر: شهاب باران است

اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود ۲۲ام مرداد روی ‌می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است، ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسّر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند.  به دلیل سنت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ‌شده و باقی‌مانده‌است.


ویدیو مرتبط :
شهاب باران برساوشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین شهاب باران 2014/ امشب اوج بارش شهابی ربعی



اخبار,اخبار علمی,اولین شهاب باران 2014


اخبار علمی - اولین شهاب باران 2014/ امشب اوج بارش شهابی ربعی

اولین بارش شهابی سال 2014 که از روز 11 دی ماه آغاز شده است امشب به اوج بارش خود می‌رسد.

به گزارش مهر، شب‌های ۱۳ و ۱۴ دی ماه از بامداد تا سحرگاه بارش شهابی ربعی قابل مشاهده است.

کانون بارش شهابی ربعی در صورت‌ فلکی به همین نام است که امروزه جایی در نقشه‌های ستاره‌شناسی ندارد ولی در گذشته در بین صورت ‌فلکی گاوچران (عواء) و اژدها قرار داشته است.

تعداد شهاب‌های قابل مشاهده یک بارش شهابی در مدت یک ساعت (ZHR) این بارش در زمان اوج فعالیت بارش ۱۲۰ شهاب در ساعت است و شهاب‌های این بارش با سرعت ۴۱ کیلومتر برثانیه حرکت می‌کنند.

این بارش در سال جاری از 11 دی ماه آغاز شده و امروز جمعه 13 دی ماه به اوج فعالیت خود می‌رسد.
اخبار علمی - ایسنا