اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم برترین‌ ها: ولادت امام الرضا (ع)


سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پیامبر و على، اى پاره تن فاطمه، اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق دیدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت.

 
 
 
 
صبح بخیر: سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پیامبر و على، اى پاره تن فاطمه، اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق دیدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت.

فرارسیدن یازدهم ذى القعده سالروز ولادت هشتمین امام معصوم، خورشید فروزان خراسان، مایه بركت و افتخار كشور ایران، محبوب دلهاى شیعیان، حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا علیه السلام را به همه مسلمانان جهان بالأخص شیعیان تبریك مى گوییم. و ذیلا خلاصه اى در شرح زندگانى آن حضرت مى آوریم.

ولادت

حضرت امام رضا علیه السلام شب جمعه یازدهم ذى القعده در سال 148 هجرى در مدینه طیّبه به دنیا آمد، پدر بزرگوار آن حضرت امام هفتم موسى بن جعفر علیه السلام بود و مادر آن حضرت خانمى بود به نام امّ البنین یا تكتم یا نجمه كه هر سه اسم در تاریخ آمده است.

تقویم برترین‌ ها: ولادت علی بن موسی الرضا (ع)

این بانوى بزرگوار زنى با فضیلت بود كه خدا او را شایسته همسرى حضرت امام موسى بن جعفر علیه السلام و مادرى امام رضا علیه السلام قرار داده بود.

اسامى و القاب


نام آن حضرت «على» بود كه این نام در میان دودمان رسول خدا محبوب ترین نام بود، و نشانه آن نامیدن حضرت امام حسین علیه السلام چند تن از فرزندان خویش را به این نام است.

كنیه آن حضرت أبوالحسن، و أبوعلى بود.

بعض القاب آن بزرگوار عبارت است از: سراج الله، نور الهدى، قرّة عین المؤمنین، رضا، رضىّ، فاضل، صابر، وفىّ، صدیق. كه معانى این القاب عبارت است از: چراغ پروردگار، نور هدایت و راهنمایى، نور چشم مؤمنان، راضى به رضاى خداوند، بخشنده، بردبار، با وفا، دوست. و همچنین پیامبر خدا(ص) او را عالِم آل محمّد(ص) نامید.

از جمله احادیث این امام بزرگوار باید به موارد زیر اشاره کرد:

• بهترین و ارزنده ترین خصلت ها : انجام کارهای نیک، فریاد رسی بیچارگان و بر آوردن آرزوی آرزومندان است.

• از بخششی که زیان آن برای تو بیش از سودی است که به برادرانت میرسد خودداری کن.

• ایمان عبارت است از : اقرار به زبان ،‌شناخت با قلب و عمل نمودن با اعضاء و جوارح.

• بالاترین درجه عقل خودشناسی است.

•  آن کس که برای رضای الله کسی را به برادری گزیند خانه ای را در بهشت بدست آورده است .

• بهترین ثروت شخص و برترین اندوخته اش صدقه است.

• خوش خلقی دو گونه است : فطری و اختیاری ولی صاحب خلق خوش اختیاری برتر است.

• شکیبایی بر بلا زیبا و پسندیده است ولی برتر از آن صبر در برابر محّرمات است.

• سرآمد طاعت الله تعالی صبر و رضاست.

• عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است.

• با دوستان فروتن باش، از دشمن احتیاط کن و با عموم مردم گشاده رو باش.

• در شگفتم از آن کس که بردگان را با دارایی خود می خرد و آزاد می‌کند چگونه آزادگان را با اخلاق خوش خود نمی خرد .

• بی اعتنایی به دارایی مردم، بهتر از بذل و بخشش است.

• یاری کردن ناتوان، بهتر از صدقه دادن است.

• بهترین مال و ثروت آن است که وسیله حفظ آبروی انسان شود .

• برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست.

• آن کس که خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او گمان بد برده است ملامت کند.

• کسی که بیدادگری پیشه کند، از عقوبت ایمن نخواهد ماند .

• کسی که بخواهد بی نیازترین مردم باشد، باید به آنچه نزد الله تعالی است اطمینان داشته باشد .

•  آن که در راه حق صبر کند، الله تعالی بهتر از آنچه در برابرش صبر کرده است بدو عوض خواهد داد .


ویدیو مرتبط :
ولادت امام کاظم در تقویم 2 روز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم برترین‌ ها: ولادت امام حسین (ع)


امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت چشم به جهان گشود. با نگاهى اجمالى به 56 سال زندگى سراسر خداخواهى و خداجویى امام حسین (ع)، در می یابیم كه هماره وقت او به پاكدامنى و بندگى و نشر رسالت احمدى و مفاهیم عمیقى والاتر از درك و دید ما گذشته است.

 
 
 
 
صبح بخیر: امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت چشم به جهان گشود. با نگاهى اجمالى به 56 سال زندگى سراسر خداخواهى و خداجویى امام حسین (ع)، در می یابیم كه هماره وقت او به پاكدامنى و بندگى و نشر رسالت احمدى و مفاهیم عمیقى والاتر از درك و دید ما گذشته است.

ابن اثیر در كتاب اسد الغابة می نویسد: حسین (ع ) بسیار روزه می گرفت و نماز می‌گزارد و به حج می‌رفت و صدقه می‌داد و همه كارهاى پسندیده را انجام می داد.

احترامى كه جامعه براى حسین (ع ) قائل بود، بدان جهت بود كه او با مردم زندگى می كرد - از مردم و معاشرتشان كناره نمی جست - با جان جامعه هماهنگ بود، چونان دیگران از مواهب و مصائب یك اجتماع برخوردار بود و بالاتر از همه ایمان بی تزلزل او به خداوند او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود.

تقویم برترین‌ ها: ولادت امام حسین (ع)

علائلى در كتاب سمو المعنى می نویسد: ما در تاریخ انسان به مردان بزرگى برخورد می كنیم كه هر كدام در جبهه و جهتى عظمت و بزرگى خویش را جهانگیر ساخته اند، یكى در شجاعت، دیگرى در زهد، آن دیگرى در سخاوت و ... اما شكوه و بزرگى امام حسین (ع ) حجم عظیمى است كه ابعاد بی نهایتش هر یك مشخص كننده یك عظمت فراز تاریخ است.  گویا او جامع همه والایی ها و فرازمندی ها است.

امام حسین (ع ) و حكایت زیستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه یك بزرگ‌مرد تاریخ را براى ما مجسم می سازد، بلكه او با همه خویشتن، آیینه تمام نماى فضیلت ها، بزرگمنشی ها، فداكاری ها، جانبازی ها، خداخواهی ها وخداجویی ها است او به تنهایى می تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشریت را ضامن شود.

روز پاسدار

خجسته میلاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان روز پاسدار نام‌گذاری شده است و علاوه بر آنکه ترجمان پیوند مستحکم پاسداران انقلاب اسلامی با عاشورای در کربلا و پیمان جاودانه آنان با فرهنگ و ارزش‌های نهضت حسینی است بر آمادگی همه جانبه، مستمر و هوشمندانه سپاه برای دفاع عاشورایی از آرمان‌ها و دستاوردهای سترگ انقلاب و منافع و مصالح ایران اسلامی دلالت دارد.

مزیت‌های تعیین کننده سپاه به ویژه پذیرش نقش‌های سترگ در حوزه دست‌یابی به دانش و فن‌آوری‌های دفاعی روز و مدیریت و همت جهادی در عرصه‌های فرا نظامی پس از 8 سال دفاع مقدس بویژه در صحنه‌ی سازندگی، محرومیت‌زدایی و بومی سازی قطار پیشرفت کشور این نهاد کارآمد و تاثیرگذار را مایه‌ی مباهات ملت ایران و ناکامی دشمنان قرار داده است.

از دریچه انصاف و عدالت می‌توان قاطعانه شهادت داد حضور مشتاقانه، عاشقانه و شجاعانه سپاه در میدان‌های سخت و متنوع دفاع غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب و سرگذشتی که برای پاسداران عزیز در این راستا رقم خورده است واقعیتی است که بیشتر به یک افسانه شباهت دارد اما فرزندان ملت ایران در این سازمان انقلابی و مکتبی به مانند یاران سید الشهداء در عاشورا، تمامی هستی خود را همواره در مصاف با دشمنان به میدان مبارزه و مقابله آورده‌اند.

طریقه نام‌گذاری این روز

حضرت امام خمینی(ره) در سوم شعبان سال 1399  هجری قمری برابر با هفتم تیرماه 1358 هجری خورشیدی پیامی به مناسبت ولادت امام حسین(ع) فرستادند و در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.