اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقدیر سفیر ایران از مدال‌آوران المپیاد شیمی


سفیر ایران در باکو با حضور در محل اقامت مدال آوران المپیاد جهانی شیمی کشورمان از آنها تقدیر کرد.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال کسب مقام پنجم المپیاد جهانی شیمی توسط دانش پژوهان ایرانی، با چهار مدال رنگارنگ؛ عصر چهارشنبه سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با حضور در محل اقامت ایشان، این پیروزی بزرگ را تبریک گفت.

محسن پاک آیین در این دیدار حضور دانش آموزان برجسته ایرانی در چهل و هفتمین المپیاد جهانی شیمی را نشانگر استعداد بالا و توان علمی جوانان ایرانی دانست و گفت: شما با این پیروزی بزرگ برای ایران افتخار آفریده و باعث سربلندی میهن خود شده اید.

وی کسب یک مدال طلا ، دو نقره و یک برنز و دستیابی به مقام پنجم جهان در میان هفتاد و پنج کشور را یک دستاورد درخشان برای جامعه علمی ایران دانست و برای افتخار آفرینان ایرانی آرزوی موفقیت کرد.

چهل و هفتمین المپیاد جهانی شیمی از ۲۹ تیر تا ۷ مردادماه در شهر باکو آذربایجان برگزار شد و در این مصاف علمی، کسری اثنی عشری مدال طلا، آرمان آی و محسن صابری فر مدال نقره و نهال باقری به مدال برنز دست یافتند. ایران بین هفتاد و پنج کشور شرکت کننده چین، روسیه، رومانی، آمریکا در رده پنجم جهان قرار گرفت.

افتخار آفرینان المپیاد شیمی ساعت ۲۲:۳۰ روز پنجشنبه ۸ مردادماه ۹۴ از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) وارد کشور شده و مورد استقبال مسوولین وزارت آموزش و پرورش، خانواده ها و اعضای باشگاه دانش پژوهان جوان قرار می گیرند.


ویدیو مرتبط :
تقدیر از دانش آموزان برگزیده مرحله اول المپیاد علمی کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خروج 62 درصد مدال‌ آوران المپیادی از ایران!


روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از كشور سیر صعودی به خود گرفته است و 62‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی كشور طی 14 سال گذشته به كشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.

شرق: روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از كشور سیر صعودی به خود گرفته است و 62‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی كشور طی 14 سال گذشته به كشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.

مساله‌ای كه نشان می‌دهد فرش قرمز دانشگاه‌های برتر دنیا به روی مدال‌آوران ایران در المپیاد‌های جهانی همچنان پهن است.

طی بررسی صورت گرفته از مجموع 225 دانش‌آموز ایرانی كه طی سال‌های 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپیاد جهانی شركت كردند بیش از140 نفر معادل 2/62‌درصد آنها هم‌اكنون در یكی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریكا و كانادا تحصیل می‌كنند.

گستره مهاجرت مدال‌آوران و دانش‌آموزان دیروز ایران و دانشجویان، اساتید و سرمایه امروز كشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، هم‌اكنون 2/69‌درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیك، 7/76‌درصد ریاضی، 50‌درصد كامپیوتر و 50‌درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی كشور و اكثرا عضو دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، كالیفرنیا، كمبریج، جان هاپكینز و پرینستون در آمریكا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در كانادا هستند.

مبدا 94‌درصد آنها سكوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتی‌شریف است» و مقصد 4/66‌درصد آنها آمریكا. سرمایه‌هایی كه در كنار سایر نخبگان ایرانی كه مارك یا برچسب حضور در المپیاد‌های جهانی را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافیای مرزی كشور بیرون می‌گذارند، بخش عمده‌ای از جامعه نخبگان ایرانی در كشورهای توسعه‌یافته را تشكیل می‌دهند.

زبان تلخ آمار می‌گوید هم‌اكنون چهار تا پنج ‌میلیون مهاجر ایرانی در 32 كشور جهان حضور دارند. بیش از 500 پروفسور ایرانی (معادل با یك پنجم كل استادان ما در داخل كشور) در ایالات متحده وجود دارند.

همچنین براساس پژوهشی سه‌ تا چهارنمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غم‌انگیز‌تر آنكه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از 70‌درصد دانشجویان دكترای آن دانشگاه كه موفق به دریافت مدرك دكترای خود شده‌اند به فكر مهاجرت هستند. یعنی قدم گذاشتن به راه هموار و بی‌برگشتی كه گرچه به زیان كشور است اما آنها را به سمت دانشگاه‌ها و كرسی‌های علمی تراز اول جهان می‌رساند.