اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقدیر سزار فرانسه از «شون پن»


جوایز سینمایی معتبر سزار فرانسه از «شون پن»، بازیگر صاحب‌نام سینمای آمریکایی و برنده‌ دو جایزه‌ اسکار با اعطای جایزه «اسطوره زنده» تقدیر می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: جوایز سینمایی معتبر سزار فرانسه از «شون پن»، بازیگر صاحب‌نام سینمای آمریکایی و برنده‌ دو جایزه‌ اسکار با اعطای جایزه «اسطوره زنده» تقدیر می‌کند.

چهلمین دوره جوایز سینمایی سزار موسوم به اسکار سینمای فرانسه که قرار است روز 20 فوریه در پاریس برگزار شود، از «شون پن» بازیگر و کارگردان سرشناس سینمای جهان با اعطای جایزه دستاورد سینمایی «اسوره زنده» به پاس نقش برجسته در سینما تقدیر می‌کند.

به گزارش فرانسه 24، آکادمی سینمای فرانسه که مسئول برگزاری جوایز سینمایی سزار است در بیانه‌ای اعلام کرد: "«شون پن» به عنوان یک بازیگر اسطوره‌ای و کارگردان استثنایی، چهره‌ای یکتا در سینمای امریکا محسوب می‌شود".

«شون پن» متولد 17 اوت 1960 در لس‌آنجلس آمریکاست که برای اولین‌بار در 14 سالگی در مجموعه تلویزیونی که پدرش چند قسمت آن را کارگردانی می‌کرد، مقابل دوربین قرار گرفت.

اولین حضور شون پن در یک فیلم سینمایی به سال 1981 در فیلم «شیپور خاموشی» بازمی‌گردد که «تام کروز» نیز در آن ایفای نقش داشت. یک سال بعد او در فیلم کمدی «روزهای هیجانی در بلندی‌های ریجمونت» بازی کرد که تا سال‌ها یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های «شون پن» بود.

تقدیر سزار فرانسه از «شون پن»

وی در سال 1983 رسما با فیلم «پسر‌های بد» نام خود را به جمع بازیگران حرفه‌ای هالیوود اضافه کرد که نقش‌آفرینی او در نقش «میک اوبراین» مورد استقبال منتقدین قرار گرفت.

«شون پن»بازیگر و کارگردان صاحب‌نام آمریکایی تاکنون پنج‌بار نامزد جایزه‌ اسکار بهترین بازیگر مرد شده است که دو بار در سال‌های 2004 برای «رودخانه مرموز» و 2009 برای «میلک» موفق به کسب آن شده است.

شون پن برای اولین‌بار در سال 1996 با فیلم «راه‌رفتن مرد مرده» نامزد اسکار شد و در سال 2000 برای فیلم «شیرین و پست» به کارگردانی «وودی آلن» این عنوان را تکرار کرد. وی در سال 2003 با فیلم «من سام هستم» سومین نامزدی اسکار را نیز تجربه کرد.

در سال 2004 پس از بازی در فیلم «ترور ریچارد نیکسون» بود که آکادمی اسکار از او برای عضویت در هیات امنا دعوت کرد.

«شون پن» در سال 1991 اولین تجربه کارگردانی‌اش را با فیلم «دونده هندی» رقم زد. پس از آن وی سه فیلم دیگر با نام «نگهبان مرزی» (1995)، «قول» (2001) و «به‌سوی توحش» (2007) را ساخت که بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفتند. «جک نیلکسون» و «میکی رورک» از جمله بازیگران سرشناس این فیلم‌ها هستند.

«شون پن» در عرصه‌ سیاست نیز همواره پر سرو‌صدا بوده است. وی در ژوئن 2005 پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به عنوان خبرنگار به تهران سفر کرد. وی به‌عنوان خبرنگار نشریه «سانفرانسیسکو کرونیکل» به ایران آمده بود.

وی یکی از منتقدین همیشگی سیاست‌های «جورج بوش»، رییس‌جمهوری سابق آمریکا بود که آغاز جنگ علیه عراق را به شدت محکوم کرد.

«شون پن»‌ در سال 2002 مبلغ 56 هزار دلار برای چاپ یک سری تبلیغات به روزنامه واشنگتن‌پست پرداخت کرد و در آنها از «جورج بوش» خواست تا به اقدامات خشونت‌آمیز خود پایان دهد.

«شون پن» در سال 1996 برای فیلم «راه‌رفتن مرد مرده» خرس نقره‌یی جشنواره‌ برلین را برای بهترین بازیگر مرد گرفت و در سال 1997 بهترین بازیگر جشنواره‌ کن شد.

در سال 2004 با فیلم «رودخانه مرموز» جایزه‌ بهترین بازیگر گلدن گلوب را دریافت کرد و در سال 2003 جایزه‌ یک عمر دستاورد سینمایی را از جشنواره‌ سن‌سباستین گرفت.

«شون پن» که دو بار در سال‌های 1998 و 2003 بهترین بازیگر مرد جشنواره‌ ونیز شد، سال 2008 ریاست هیات‌داوران جشنواره فیلم کن را برعهده داشت. در همین سال آکادمی فیلم انگلستان جایزه‌ یادبود «استنلی کوبریک» را برای تقدیر از یک عمر دستاورد سینمایی به وی اعطا کرد.

پیش از این نیز چهره‌های هالیوودی چون «داستین هافمن»، «کوین کاستنر»، «مریل استریپ»، «جانی دپ» و «اسکارلت یوهانسون» موفق به کسب جایزه دستاورد سینمایی از جوایز سزار فرانسه شده بودند.


ویدیو مرتبط :
پن فلوت از سزار اسپینوزا - Unchained Melody

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش تند یوسا به مصاحبه شون پن با ال چاپو



اخبار,اخبار فرهنگی,ماریو بارگاس یوسا

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات، در مقاله‌ اخیرش با لحنی تند و گزنده به مصاحبه شان پن بازیگر مطرح هالیوودی، با ال چاپو غول قاچاق مواد مخدر مکزیک واکنش نشان داده است.

ماریو بارگاس یوسا رمان‌نویس برنده نوبل و روزنامه‌نگار باسابقه پرویی در مقاله جدیدش در روزنامه «ال پایس» اسپانیا، مصاحبه شان پن با سلطان مواد مخدر مکزیک را "افتضاح" خواند و از آن شدیدا انتقاد کرد.

او این مصاحبه را "نمایشی از خودپرستی افسارگسیخته و مسخره" خواند که "مملو از همدردی و درک میلیاردری جنایتکار و بی‌رحم است"، فردی که "حدود 3000 قتل و بی‌عدالتی‌های بی‌شمار از جمله تعداد زیادی اقدامات خشونت‌آمیز را به او نسبت می‌دهند."

مقاله «سیرک و ژورنالیسم» نویسنده رمان «سور بز» که در «ال پایس» اسپانیا و سپس «لا ریپابلیکا»ی پرو منتشر شد، دربردارنده خشم یوسا از این مصاحبه پرحاشیه است؛ چرا که او روزنامه‌نگاری را "یکی از خطرناک‌ترین شغل‌های دنیا" می‌داند.

این نویسنده برنده نوبل در ادامه نوشته است: مورد شان پن فقط در صورت در نظر گرفتن پوچی‌ای که زندگی سیاسی ما را آلوده کرده، قابل درک است.

او سپس شرایط آسانی را که در اختیار افرادی همچون پن قرار می‌گیرد تا این دعوت را قبول کنند و از "نظام‌های مستبد و ستمگر دفاع کنند" زیر سوال برد.

خواکین گازمن که چندی پیش با شون پن بازیگر اسکاری هالیوود ملاقاتی داشت و مصاحبه اختصاصی و محرمانه‌شان با عنوان «ال چاپو صحبت می‌کند: دیداری محرمانه با تحت تعقیب‌ترین مرد دنیا» به همراه یک ویدیو دو دقیقه‌ای از سوی نشریه «رولینگ استون» منتشر شد، اوایل ماه جاری میلادی پس از شش ماه فرار، توسط نیروهای امنیتی مکزیکی و آمریکایی در خانه‌اش واقع در سینالوآ دستگیر شد و حالا دوران حبسش را در زندان مکزیک سپری می‌کند.

به گزارش لا اوپینیون، ال چاپو با نام اصلی «خواکین گازمن لوئرا» یکی از بزرگ‌ترین تاجران مواد مخدر مکزیک و از قدرتمندترین رهبران جرایم سازمان‌یافته جهان، از رهبران کارتل سینالوآست، این کارتل بزرگترین شبکه قاچاق مواد مخدر است که مسئول سرازیر شدن مقدار زیادی کوکائین، ماری جوانا و آمفتامین به آمریکای شمالی است.

 

قاچاق این مواد بیشتر از طریق دریا، هوا و تونل‌های زیرزمینی انجام می‌گیرد و تخمین‌زده شده‌ است که این کارتل در ۵۰ کشور مختلف عضو دارد. مجله «فوربز» او را در سال‌های 2009 تا 2011 به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد دنیا و با رتبه‌های 41، 60 و 55 معرفی کرده است. او همچنین دومین مرد قدرتمند مکزیک است و به لرد مواد مخدر تمام تاریخ معروف است.

ماریو بارگاس یوسا متولد 1936 از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. او طی پنج دهه گذشته آثاری چون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است.

 

این نویسنده پرویی در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد. جایزه «سروانتس» 1994 و «پرنس آستوریاس» 1986 از دیگر افتخارات او هستند.

اخبار فرهنگی - ایسنا