اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقدیر جهانی از ایران


معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان این که ایران از تعاملاتش با دولت سوریه در زمینه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و متقاعد کردن دولت سوریه به شرکت کردن و عضو شدن در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بسیار مفید بوده است، افزود: ایران می‌تواند از ارتباطاتش استفاده کند تا ما برای کمک‌های انسان‌دوستانه به بخش‌هایی از سوریه دسترسی پیدا کنیم.

 خبرگزاری ایسنا: معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان این که ایران از تعاملاتش با دولت سوریه در زمینه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و متقاعد کردن دولت سوریه به شرکت کردن و عضو شدن در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بسیار مفید بوده است، افزود: ایران می‌تواند از ارتباطاتش استفاده کند تا ما برای کمک‌های انسان‌دوستانه به بخش‌هایی از سوریه دسترسی پیدا کنیم.

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در زمینه امور انسان‌دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری که به ایران سفر کرده است  درباره مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در سفرش به ایران و توافقات صورت گرفته با مقامات کشورمان گفت: سفر من به بررسی مسائل مربوط به مدیریت حوادث و آمادگی در برابر چنین حوادثی اختصاص داشت و با مقامات تهران توافق‌نامه‌ای برای افزایش همکاری‌ها امضا کرده‌ایم. من علاوه بر آن به مسائل برخی کشورهای منطقه‌یی تمرکز کرده‌ام و در نتیجه در این‌جا در وزارت امور خارجه (ایران) فرصتی به دست آمد تا درباره روابط ایران و افغانستان، مسائل مربوط به سوریه و همین‌طور یمن صحبت کنیم.

او درباره میزان همکاری‌ ایران درباره این مسائل گفت: همکاری‌ها بسیار خوب بود. من در این‌جا فرصتی به دست آوردم تا درباره این مسائل با مقامات ایران گفت‌وگو کنم.

می‌خواهیم از تجربیات و مهارت‌های ایران درباره زلزله استفاده کنیم

آموس در ادامه درباره حادثه‌خیز بودن ایران خاطرنشان کرد: ایران به خودی خود فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه آمادگی بهتر برای چنین حوادثی انجام داده است. به همین دلیل بازدید دیروز من از مرکز مدیریت بحران‌های ملی ایران و همین‌طور دیدار با مقامات مدیریت بحران تهران خیلی مهم بود. این کشور قوانینی تصویب کرده است، موسساتی دارد و سعی کرده است قابلیت‌های مردمی را که با امدادرسانی برای چنین حوادثی روبه‌رویند افزایش دهند و علاوه بر آن آگاهی‌های مردم ایران را افزایش دهند تا آن‌ها نیز بتوانند به نحو موثرتری با این مساله برخورد کنند. بنابراین ما می‌خواهیم از این تجربیات و مهارت‌ها استفاده کنیم و آن‌ها را در اختیار سایر کشورهای منطقه‌یی و جهانی قرار دهیم. ما علاوه بر آن قصد داریم راه‌هایی برای حمایت از ایران پیدا کنیم تا از سایر کشورها بیاموزند که چگونه می‌توان با زمین لرزه و حوادث دیگر برخورد کرد.

ایران سخاوتمندانه مرزهایش را به روی پناهندگان باز نگه داشته است

آموس در پاسخ به این که «آیا حوادث و بحران‌های دیگری جدا از زمین‌لرزه وجود دارند که بیش‌ترین نگرانی را در ایران ایجاد می‌کنند؟» گفت: فکر می‌کنم زلزله مساله‌ای است که بیش‌تر از همه چیز مقامات ایران را نگران کرده است. البته نگرانی‌های دیگری در مورد تاثیر هجوم پناهندگان به داخل کشور وجود دارد. ایران سخاوتمندانه مرزهایش را باز نگه داشته است و اکنون میزبان حدود 900 هزار پناهنده افغان است و ارزیابی می‌شود که حدود دو میلیون پناهنده افغان در ایران وجود دارند که نام خود را به عنوان پناهنده ثبت نکرده‌اند و بیش‌تر‌آن‌ها قانونی به ایران نیامده‌اند. بدون شک آمدن پناهندگان و مهاجران به ایران تاثیراتش را به روی جامعه ایران می‌گذارد. ایران علاوه بر آن در زمینه بحران‌هایی که سایر کشورها با آن روبه‌رویند نیز سخاوتمندانه برخورد کرده است و آن چیزی است که ما درباره آن با مقامات ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسان‌دوستانه در پاسخ به این که «شما از سازمان مدیریت بحران تهران بازدید کردید.به نظرتان عملیات‌ آن‌ها چگونه است؟»، گفت: من در دوره‌ای که آن‌ها مجبور به انجام عملیات‌های‌شان بودند حضور نداشتم، ولی بازدید از این مرکز و قرار گرفتن در جریان چگونگی کار آن در صورت وقوع زمین لرزه در تهران و این که ممکن است به کمک‌های بیش‌تر نیاز است، خوب بود. از آشنا شدن با نقش آن‌ها در صورت وقوع حوادث خوشحال شدم.

ایران شواهدش درباره تاثیر تحریم‌ها بر کمبود دارو را ارائه کند


آموس در پاسخ به این که «تحریم‌های اعمال شده علیه ایران باعث کمبود داروها و تجهیزات حیاتی برای بیماران شده است. سازمان ملل چه کمکی می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟»، اظهار کرد: من خیلی در این زمینه صحبت کردم و به ویژه از مقامات ایران خواستم شواهدی را که نشان‌دهنده تاثیر تحریم‌ها روی سیستم بهداشت است ارائه کنند زیرا ما چنین شواهدی را در اختیار نداریم و نتوانسته‌ایم آن را جمع‌آوری کنیم. من علاوه بر آن حمایتی را که از جانب سازمان بهداشت جهانی و همین‌طور سازمان یونیسف در زمینه توانایی‌مان برای تهیه داروهای بسیار ضروری اعلام کرده‌ بودم را تکرار کردم. امیدوارم این مفید باشد.

نقش سازمان هلال‌احمر ایران در زمینه بسیاری از وضعیت‌های بحرانی در سراسر جهان مفید بوده است


معاون بان‌کی‌مون در زمینه امور انسان‌دوستانه درباره نقش سازمان هلال‌احمر ایران در سطح بین‌المللی گفت: سازمان هلال‌احمر ایران در زمینه بسیاری از وضعیت‌های بحرانی در سراسر جهان مفید بوده است. برای من افتخار بزرگی بود که با رییس آن ملاقات کنم و برای داوطلبان و کارکنان سازمان هلال‌احمر ایران آرزوی موفقیت کنم زیرا آن‌ها حمایت بسیار زیادی از تلاش‌های انسان‌دوستانه برای بسیاری از کشورها داشته‌اند. من مایلم این همکاری‌ها را تقویت کنیم و در چند ماه آینده بیش‌تر در این باره با مقامات این سازمان گفت‌وگو خواهیم کرد.

همکاری ایران با سازمان ملل در افغانستان و یمن مفید بوده است

آموس در پاسخ به این که «همکاری‌های ایران با سازمان ملل درباره بحران یمن، افغانستان و سوریه چگونه بوده است؟»، اظهار کرد: همان‌طور که گفتم در زمینه افغانستان از منظر مسائل مربوط به مهاجران افغان همکاری ایران مفید واقع شده است. درباره یمن نیز ما پیرامون حمایت‌های فعلی ایران از منظر کمک‌های انسان‌دوستانه صحبت کردیم و من همکاری‌ها در زمینه کمک به سازمان ملل برای دسترسی به بخش‌هایی از این کشور که نتوانسته‌ایم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم را خواستار شدم، جایی که امیدوارم دیپلماسی ایران به ما کمک کند و مفید واقع شود.

تلاش ایران در متقاعد کردن سوریه برای پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بسیار مفید بود


او ادامه داد: در زمینه سوریه نیز ایران از نظر تعاملاتش با دولت سوریه در زمینه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و متقاعد کردن دولت سوریه به شرکت کردن و عضو شدن در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بسیار مفید بوده است. موضع دولت ایران درباره این که اقدام نظامی راه‌حل مناسبی نیست و مذاکرات و گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل ادامه پیدا کند نیز بسیار مفید بود.

وی در پاسخ به این که «ایران چه توانایی‌هایی دارد که می‌تواند به یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه کمک کند؟»، گفت: ایران می‌تواند از شبکه‌ها و ارتباطاتش در داخل سوریه و همین‌طور کشورهای همسایه‌اش استفاده کند تا تلاش‌های دیپلماتیک ارتقا پیدا کند. ایران می‌تواند از این ارتباطات و شبکه‌ها استفاده کند تا از نظر مسائل انسان‌دوستانه به ما کمک کند تا ما بتوانیم به بخش‌هایی از سوریه که نتوانستیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم، دسترسی داشته باشیم.

والری آموس 59 ساله، یک انگلیسی آفریقایی‌الاصل و متولد گویان است. وی در حوزه‌های جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی تحصیل کرده و 11 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های انگلیس و یک دکترای افتخاری از دانشگاهی در آمریکا دارد. او پیش از این، سفیر انگلستان در استرالیا و وزیر توسعه بین‌المللی انگلستان بوده است و در مجالس شورای خصوصی و اعیان این کشور مسوولیت داشته است. والری از سه سال قبل معاون دبیرکل سازمان ملل بوده است.

مجمع عمومی سازمان ملل با هدف تقویت نقش این سازمان در مقابله با بلایای طبیعی و حوادث اضطراری و ارتقای کیفیت عملیات بشردوستانه در محل حادثه، در دسامبر 1991 در قطعنامه‌ای بخش هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری را در این سازمان ایجاد کرد که براساس آن اقدامات نمایندگان دبیرکل برای حوادث اضطراری بزرگ و پیچیده و اقدامات هماهنگ‌کننده امداد بلایای سازمان ملل در یک محل متمرکز شد. این معاونت در نیویورک و ژنو دفاتری دارد و در سال 1998 اداره امور انسان‌دوستانه به عنوان دفتر هماهنگ‌کننده امور انسان دوستانه ملل متحد (یونوچا) مورد سازماندهی مجدد قرار گرفت.

یونوچا اقدامات هماهنگی خود را از طریق کمیته دائمی بین آژانسی به ریاست هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری انجام می‌دهد. شرکت‌کنندگان در این کمیته از آژانس‌های انسان دوستانه سازمان ملل، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد گرفته تا جمعیت هلال احمر و سازمان‌های غیردولتی را شامل می شود. کمیته دائمی بین آژانسی در مواجهه با حوادث اضطراری پیچیده در رابطه با ارزیابی نیازها، درخواست‌های منسجم و ترتیبات هماهنگی در محل حادثه و نیز توسعه سیاست‌های بشردوستانه تصمیم‌گیری می‌کند. یونوچا طبق برنامه سال 2012، دارای 1900 کارمند بین‌المللی و ملی بوده که در دفاتر مرکزی در نیویورک و ژنو، هشت دفتر منطقه‌یی و حدود 36 دفتر کشوری فعالیت می‌کند. بودجه یونوچا در سال 2012 حدود 268 میلیون دلار بوده که از این میزان 19 میلیون دلار بودجه عادی و 254.6 میلیون دلار بودجه فوق‌العاده می‌شود.

فعالیت جدی یونوچا در ایران از سال 2003 و هم‌زمان با وقوع زلزله بم با عملیات کمک‌رسانی آن دفتر آغاز شد و در حال حاضر مشاور ملی هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در امور یونوچا در تهران مستقر است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و هم‌چنین برپایی مانورهای مشترک بین دفتر یونوچا در تهران و نهادهای داخلی جمهوری اسلامی ایران با هدف انتقال تجربیات از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی یونوچا است.


ویدیو مرتبط :
تقدیر رهبری از مردم بصیر ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقدیر رئیس فدراسیون جهانی والیبال از ایران


اجلاس دپارتمان لیگ جهانی به منظور بررسی برگزاری مسابقات لیگ جهانی در سال ۲۰۱۴ با حضور اعضا برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم: اجلاس دپارتمان لیگ جهانی والیبال 2014 از صبح امروز (جمعه) در فلورانس برگزار شد. دکتر آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال در ابتدای جلسه  از رشد و پیشرفت بی نظیر والیبال ایران و برگزاری مسابقات لیگ جهانی تقدیر و تشکر کرد.

همچنین بر اساس اعلام دپارتمان لیگ جهانی با توجه به بررسی گزارشات و تحقیقات به عمل آمده ایران در بین 28 کشور حاضر در لیگ جهانی در زمینه اطلاع رسانی و فعالیت در فضای مجازی رتبه اول را کسب کرد.