اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقاضا برای طلا پایدار ماند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تقاضا برای طلا

 

اخبار اقتصادی - تقاضا برای طلا پایدار ماند

فلز زرد روز دوشنبه روند هیجان‌انگیزی داشت. بازار با انتشار گزارش جلسات پیشین کمیته آزاد فدرال رزرو و گمانه‌زنی درباره سیاست‌‌های آینده بانک مرکزی آمریکا و همچنین احتمال تسهیل محدودیت‌‌های واردات طلا در هند خیز گرفت و تا 1305 دلار برای هر اونس هم رسید، اما در ادامه روز با رسیدن اخبار تازه سیاسی و اقتصادی روند کاهشی گرفت و با افتی شدید روی قیمت 1292 دلار بسته شد.

آمار باز خرید وام و دیگر داده‌‌های خوب اقتصادی فشار فروش را بر معامله‌گران کوتاه‌مدت افزایش داد و وضعیت خوب بازارهای سهام در روز دوشنبه نیز به پایین تر رفتن قیمت طلا کمک کرد. همچنین دستور پوتین مبنی‌بر بازگشت نیروهای ارتش روسیه از مرز اوکراین باعث خوش بینی موقت و افت قیمت طلا شد تا فلز زرد به قیمت هفته گذشته کاری بازگردد. سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر قیمت طلا تقریبا دست نخورده ماند. طلا سه‌شنبه با 4 دلار کاهش به 1288 دلار رسید.

نکته مهم این است که دوشنبه هیچ آمار مهم اقتصادی از ایالات‌متحده منتشر نشد. اوایل صبح دوشنبه بازار به جز گزارش فدرال رزرو به نتایج انتخابات هند نیز واکنش نشان داد چراکه پیش‌بینی می‌شود با برد نارندرا مودی در انتخابات، محدودیت‌‌های واردات طلا که از سوی دولت پیشین این کشور وضع شده بود، تسهیل شود. دوشنبه همچنین بانک مرکزی اروپا اعلام کرد در مورد معاملات طلا با بانک‌‌های سوئیس و سوئد هماهنگ است، اما هیچ برنامه‌ای برای فروش میزان قابل‌توجهی طلا وجود ندارد. این هماهنگی برای ثبات بازار طلا در جریان معاملات انجام می‌شود. بانک مرکزی اروپا گفته که طلا عنصر مهمی از ذخایر پولی جهان باقی خواهد ماند. روز دوشنبه افت‌و‌خیز بازارهای اروپایی هم البته به چشم آمد. تجدید نگرانی‌‌ها درباره اقتصاد اروپا باعث تضعیف یورو و تقویت دلار شده است.

 بازار دارایی‌‌های آسیایی هم دوشنبه ضعیف تر از قبل بود؛ چراکه آمار تازه نشان می‌دهد بازار بخش مسکن در چین نشانه‌‌های ضعف خود را آشکارتر کرده است. بازگشت طلا به مرز 1290 دلار در حالی است که در صورت نرسیدن اخبار تازه‌ای از اوکراین، برای میان مدت کاهش قیمت طلا پیش‌بینی شده است. براساس جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا که سه‌شنبه منتشر شد تقاضای طلا در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی 5/1074تن بوده که نشان می‌دهد تقاضای طلا در سه ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با سه ماه نخست سال 2013 تنها به میزان 25/0 درصد افت داشته است. با این حال شورای جهانی طلا گفته که تقاضای «جواهرات طلا» در مقایسه با سال گذشته به خاطر قیمت‌‌های پایین تر همراه با عواملی مانند اثر سال جدید چینی سه درصد افزایش دارد.

تقاضای خرید برای سرمایه‌گذاری در سه ماه نخست 282 تن بوده که کاهش 2 درصدی از خرید 288 تنی سال 2013 را نشان می‌دهد. بررسی تقاضای طلا به عنوان سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که جریان صندوق‌‌های قابل معامله در بورس صفر بوده در حالی که تقاضای سکه و شمش 39 درصد از سطوح سال پیش کاهش داشته تا به 282 تن برسد. عرضه کل طلا با یک درصد افزایش به 5/1048 تن رسیده که شامل عرضه از معدن و بازیافت می‌شود. تقاضا برای جواهرات البته بیشترین افزایش سه ماهه از سال 2005 را داشته و به 7/570 تن رسیده است.

 خوان کارلوس آرتیگاس، رئیس پژوهش‌‌های سرمایه‌گذاری شورای جهانی طلا به سایت کیتکو گفته که تقاضای قوی برای جواهرات به خصوص از سوی چین به دلیل بالا ماندن تقاضا برای کالاهای لوکس چنین اثری داشته است. این وضعیت، از پیش‌بینی‌‌ها مبنی‌بر کاهش قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. ژو سیچوان، تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری «جی‌اف فیوچرز» می‌گوید که قیمت طلا در شرایط کنونی در محدوده فعلی پایدار خواهد ماند و دور از ذهن است که بهای این فلز در کوتاه‌مدت با نوسان شدیدی مواجه شود. او به بلومبرگ گفته که بحران اوکراین در کوتاه‌مدت باعث حمایت از قیمت طلا خواهد شد؛ ولی افزایش قیمت به بیش از 1300 دلار موجب کاهش تقاضا برای خرید شده است. او همچنین افزوده که کاهش ارزش یورو نیز به زیان بهای طلا تمام شده است. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
آژانس بین المللی انرژی:میزان تقاضا نفت پایین خواهد ماند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح فرار سارق ۱۵ كیلو طلا ناكام ماند



 

 

 

۲ شرور كه با یك دستگاه خودروی پراید قصد فراری دادن سارق ۱۵ كیلوگرم طلا را از دادسرای جنایی تهران داشتند، روز گذشته دستگیر شدند.

 

صبح دیروز بازپرس ویژه قتل تهران از پنجره اتاق خود كه مشرف به خیابان ۱۲ فروردین است، با مشاهده یك دستگاه خودروی پراید فاقد پلاك كه با ۲ سرنشین مقابل ساختمان دادسرای جنایی متوقف شده بود، دستور توقیف آن را صادر كرد و ماموران پلیس آگاهی با سد كردن راه این خودرو، ۲ سرنشین آن را دستگیر و از داخل خودرو یك قبضه چاقو، زنجیر و یك گرز كشف كردند.



● اعتراف


صفرخاكی، دادیار شعبه سوم دادسرای جنایی در این باره گفت: پس از دستگیری این دو متهم به دستور بازپرس حسین اصغرزاده، در تحقیقات مقدماتی مشخص شد آنها از بستگان متهمی هستند كه به اتهام سرقت ۱۵ كیلو طلا از یك دختر فراری دستگیر شده است.

 

وی افزود: این دو متهم با طراحی نقشه و حتی تهیه لباس با اطلاع از این كه متهم پرونده به دادسرا منتقل شده است، با حضور در محل قصد داشتند از طریق حمله به ماموران پلیس، او را فراری دهند اما ناكام ماندند.

 

● سرقت ۱۵ كیلو طلا از سوی دختر فراری


دادیار شعبه سوم دادسرای جنایی در ارتباط با پرونده سرقت ۱۵ كیلو طلا گفت: چندی پیش والدین یك دختر ۱۷ ساله به نام الهام با حضور در دادسرای جنایی عنوان كردند، فرزند آنها به دلایل نامعلومی از منزل متواری و پس از چند روز كه در منزل خواهرش پنهان شده، ۱۵كیلو طلا از خانه آنها سرقت كرده است.

 

در پی این شكایت، دستور قضایی برای پیگیری و تحقیقات در این زمینه صادر شد و ۲۴ روز پس از زمان فرار دختر یاد شده، وی در یكی از شهرستان‌های اطراف تهران شناسایی و دستگیر شد.

 

با انتقال دختر جوان به دادسرای جنایی، وی در تحقیقات گفت: مدتی پیش به دلیل اختلاف میان والدینم از خانه فرار كردم و چند روز در منزل خواهرم كه همسر وی مغازه طلافروشی دارد بودم تا این‌كه یك شب با سرقت ۱۵ كیلو طلای موجود در خانه، از آنجا فرار كردم.



● دختر فراری در دام


دختر جوان افزود: پس از سرقت طلاجات و تماس با یكی از دوستانم، عازم محل سكونت او در كرج شدم و در آنجا با اغفال از سوی برادر دوستم، او همه طلاها را به سرقت برد.

 

دختر ۱۷ ساله ادامه داد: دوستم و برادرش پس از سرقت طلاها، مرا از خانه خود بیرون كردند و من نیز در حالی كه سرگردان بودم، از سوی پلیس دستگیر شدم.

 

به گفته قاضی جنایی، در پی این اعترافات، دستور قضایی برای دستگیری خواهر و برادر متهم كه ۱۵ كیلو طلای مسروقه را از دختر فراری سرقت كرده بودند صادر شد و ماموران هر دو نفر را در محل سكونت‌شان دستگیر كردند.

 

دادیار شعبه سوم دادسرای جنایی خاطرنشان كرد: در حالی كه تحقیقات از ۲ متهم پرونده برای كشف ۱۵ كیلو طلای سرقتی ادامه داشت، ۲ متهم شرور كه برای فراری دادن جوان متهم مقابل دادسرا منتظر فرصت بودند، دستگیر شدند كه در حال حاضر پرونده با دستگیری این دو متهم ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.