اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقابل فرمانده مقتدر سپاه قدس با آمریکا به روایت وال استریت ژورنال



 عرضه اوراق مشاركت,فروش اروراقبی بی سی فارسی ,سایت بی بی سی فارسی ,سپاه قدس,دیدار فرمانده سپاه با آمریکا,اخبار سیاسی,اخبار جدید,

 

وب سایت بی بی سی فارسی بازتاب داد؛

تقابل فرمانده مقتدر سپاه قدس با آمریکا به روایت وال استریت ژورنال

«او در سال ۲۰۰۸ میلادی پیغامی را از طریق 'احمد چلبی' سیاستمدار عراقی، به 'دیوید پترائوس' که در آن زمان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق بود، فرستاد که در آن گفته بود شخصا سیاست ایران را در نقاطی مثل عراق، لبنان، نوار غزه، و افغانستان هدایت می‌کند.»

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پایگاه اینترنتی شبکه بی بی سی فارسی (BBCPersian) پنجشنبه 17فروردین (April05) به نقل از مقاله ای که روز پیش در روزنامه آمریکایی "وال‌استریت ژورنال" (WallStreetJournal) منتشر شده است، نوشت: «سرلشکر "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان مسؤول اجرای سیاست‌های ایران در خاورمیانه و فعالیت‌های مقابله‌جویانه علیه آمریکا است.»

 

به نوشته این وب سایت، "جی سولومون" و "شیوبان گورمن" نویسندگان مقاله وال‌استریت ژورنال، پیشینه‌ای از فعالیت‌های سردار سلیمانی در منطقه و نفوذی که وی در به اجرا درآوردن سیاست‌های ایران در آنجا دارد را ارائه و به نقش پیچیده فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره می‌کنند. از جمله بر اساس این گزارش، در برخی مواقع، سردار سلیمانی با مقام‌های آمریکایی تماس‌های غیرمستقیم داشته است. مثلا: «او در سال 2008 میلادی پیغامی را از طریق "احمد چلبی" سیاستمدار عراقی، به "دیوید پترائوس" که در آن زمان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق بود، فرستاد که در آن گفته بود شخصا سیاست ایران را در نقاطی مثل عراق، لبنان، نوار غزه، و افغانستان هدایت می‌کند.»

 

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: «در مواقعی، آقای سلیمانی از فعالیت‌های آمریکا در منطقه نارضایتی کمتری نشان داده است و حتی همکاری‌هایی را هم به طور غیرمستقیم انجام داده است که مبارزه با طالبان و نیز سرنگون کردن رژیم صدام حسین که منفعت دوجانبه برای ایران و آمریکا داشته است، از جمله آن ها است.»

 

بر این اساس، "جی سولومون" یکی از نویسندگان مقاله یادشده می‌گوید که تحقیقاتش نشان می‌دهد که رابطه ملایم‌تر سپاه قدس و فرمانده‌اش با آمریکا ادامه نیافته است. وی اظهار داشت: «زمانی رابطه نیروی قدس و قاسم سلیمانی با آمریکا رو به تیرگی عمیق‌تری گذاشت که حضور آمریکا در منطقه، به یک اشغال نظامی و طولانی مدت درآمد و ایرانی‌ها بیش از همیشه احساس خطر کردند. در هر دو طرف مرزهای این کشور، نیروهای نظامی آمریکایی حضور داشتند و دولت جورج بوش هم ایران را محور شرارت خواند.»

 

بی بی سی می افزاید: «به گفته برخی از افرادی که آقای سولومون و همکارش با آن ها درباره نقش آقای سلیمانی گفتگو کرده‌اند، وی مسؤول طراحی اقداماتی است که ایران در خارج از کشور بر علیه آمریکا و دیگر قدرت‌های رقیب آن در منطقه انجام می‌دهد. از جمله نقشه ترور سفیر عربستان در واشنگتن یا مسلح کردن و آموزش نظامی گروه‌های شیعه در عراق از نتایج تلاش‌های نیروی قدس، با فرماندهی آقای سلیمانی بوده است؛ اتهامی که ایران دست داشتن در آن را رد می‌کند.»

 

موضوع سوریه نیز مورد دیگری است که در مقاله وال استریت ژورنال به حضور پررنگ نیروی قدس سپاه پاسداران در آن اشاره شده و یک مقام ارشد آمریکا نیز در همین باره به بی بی سی گفته است: «آقای سلیمانی برای مشاوره و هماهنگی نحوه برخورد با معترضان در سوریه به این کشور سفر کرده است. اطمینان دارم آقای سلیمانی، توسط عالی‌ترین مقام‌های دولت سوریه، از جمله شخص بشار اسد مورد استقبال قرار گرفته است.»

 

در ادامه، این تارنما از قول نویسنده مقاله وال‌استریت ژورنال، درباره درگیری میان کشورهای منطقه که از آغاز درگیری ها در سوریه به وجود آمد، می‌ نویسد: «از خیلی نظرها، موقعیت کنونی (در سوریه) تبدیل به یک جنگ نیابتی در منطقه شده است. ایرانی‌ها به رژیم بشاراسد کمک می‌کنند، آمریکا و هم‌پیمانانش هم به مخالفان آن.»

 

در پایان نوشته وب سایت بی بی سی می خوانیم: «اما آقای" سولومون" می‌گوید که حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه نیز رابطه نیروی قدس سپاه پاسداران و دیگر کشورها تغییر نخواهد کرد.»/جام نیوز


ویدیو مرتبط :
مصاحبه وال استریت ژورنال با ساتیا نادلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وال استریت ژورنال : ناتوانی بمب های آمریکا در نفوذ به تاسیسات هسته ای ایران



 

 

 

سایت فردو , پنتاگون

 

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا با انتشار گزارشی نوشت : قوی ترین بمب های ضد تاسیسات زیر زمینی آمریکا که 30 هزار پوند وزن دارند از نفوذ به عمق برخی تاسیسات هسته ای ایران عاجزند.

بر اساس گزارش این روزنامه محافظه کار آمریکایی اخیرا وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) با ارسال گزارشی به کنگره این کشور از مجالس قانونگزاری آمریکا خواسته تا برای ساخت بمب هایی که قادر باشند به عمق تاسیسات هسته ای ایران نفوذ کنند ، بودجه بیشتری در اختیار این وزارت خانه قرار دهد.

بر اساس این گزارش بزرگ ترین بمب ضد تاسیسات آمریکا که با عنوان زره پوش مهمات عظیم از آن یاد می شود و برای حمله به تاسیسات هسته ای کشورهایی چون ایران و کره شمالی ساخته شده ، قادر نیستند به عمق برخی تاسیسات هسته ای ایران که در دل کوهها ساخته شده اند نفوذ کنند.

وال استریت ژورنال می نویسد آمریکا برای ساخت بمب های جدید که قابلیت نفوذ و تخریب بیشتری دارند 330 میلیون دلار هزینه کرده است و اخیرا پنتاگون از کنگره خواسته است 82 میلیون دلار دیگر بدین منظور اختصاص دهد.

لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا روز پنج شنبه در گفتگو با وال استریت ژورنال با تایید این مساله که بمب های ضد تاسیسات موجود در آمریکا قادر به نفوذ به برخی از تاسیسات زیر زمینی ایران نیستند گفت : ما هنوز داریم روی توسعه این بخش از بمب های خود کار می کنیم.

این مقام آمریکایی افزود : بمب های موجود ما قادر به آسیب زدن به تاسیسات زیر زمینی ایران هستند اما قادر به نابودی کامل آنها نیستند ما داریم بمب های خود را توسعه می دهیم و من مطمئن هستم به زودی در این زمینه موفق خواهیم شد.

اماجورج لیتل سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا با رد این مساله که طرح توسعه بمب های جدید ضد تاسیسات زیر زمینی در آمریکا پیامی به کشوری خاص است گفت : توسعه این توانایی در راستای تکمیل کردن توان زرادخانه تسلیحاتی ما است و ارتباطی به کشوری خاص ندارد و ما به سرمایه گذاری در این بخش ادامه خواهیم داد ."

با ابن حال برخی منابع دولتی آمریکا به وال استریت ژورنال گفتند که طرح توسعه قابلیت بمب های ضد تاسیسات زیر زمینی ( بتن شکن) پس از آن انجام می شود که تست های اولیه این بمب ها ظاهرا موفق نبوده اند و مقامات وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده اند که این بمب ها قادر به نفوذ و تخریب برخی از تاسیسات هسته ای ایران از جمله سایت فردو نخواهند بود..../عصرایران