اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تفکیک جنسیتی حتی وقت فاتحه خوانی



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, تفکیک جنسیتی

 آساره کیانی بحث تفکیک جنسیتی و جدا کردن زنان از مردان، سال‌هاست که در جامعه ما مطرح می‌شود؛ شاید اولین بار این بحث در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب، اتفاق افتاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه را مطرح کرد که با مخالفت امام خمینی(ره) مواجه شد و این کار صورت نگرفت؛ هرچند در سال‌های اخیر- به ویژه در دوران دولت نهم و دهم با تغییرات گسترده‌ای که در کادر دانشگاه‌ها رخ داد، شاهد اجرایی شدن جداسازی دختران از پسران در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی- برخی دانشکده‌های آن- بودیم.


جدا کردن زنان از مردان اما در برخی مواقع منجر به حذف کلی زنان شده؛ نمونه آن شاید ورزشگاه‌هایی باشد که زنان هیچ‌گاه اجازه ورود به آن‌ها را نیافته‌اند؛ به نظر می‌رسد نامناسب شدن فضای ورزشگاه‌ها برای زنان که از سوی مردان صورت می‌گیرد و مسئولان هم در این زمینه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، بهانه و دلیل خوبی برای این ممانعت شده است.


بحث ورزشگاه‌ها را اگر نادیده بگیریم و حتی خودمان هم با رفتن زنان به این اماکن مردانه- که تنها در ایران رخ می‌‌دهد- مخالف باشیم، از مطرح شدن آن در جامعه نمی‌توانیم چشم بپوشیم؛ جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم؛ قدم برمی‌داریم، کار می‌کنیم و انتظار داریم ارزش و شان‌ انسان، فارغ از هر گونه جنسیت، حفظ شود.


در چنین جامعه‌ای اما هراز گاهی بحث جدا کردن زنان از مردان با توجه به سیاست‌های پیش روی افرادی که در برهه‌های خاصی از زمان قرار می‌گیرند مطرح می‌شود؛ یکی از به یادماندنی‌ترین آن‌ها اما جداسازی زنان از مردان در اماکن و محل‌های کار دولتی بود که تیرماه 93، توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در تریبون نماز جمعه،‌ مطرح شد.

 

اظهارات او انتقادهای بسیاری را از سوی زنان و مردان جامعه در پی داشت و جالب ‌این بود که آقای قالیباف در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود برای پست ریاست‌ جمهوری در سال 92، بارها بر حضور فعال زنان در جامعه تاکید کرده و حتی توصیه کرده بود که از زنان باید در پست‌های مدیریتی استفاده وافر شود؛ اما بعد از مطرح کردن بحث تفکیک جنسیتی مشخص نبود که مدیران زن چگونه باید با کارکنان مرد در ارتباط باشند! و نکته جالب‌تر آن‌که همسر محمدباقر قالیباف خود در مجموعه‌های وابسته به شهرداری صاحب پست‌هایی بود و این سخنان شهردار را با حضور فعالش در اماکنی که هم مردانه و هم زنانه هستند نقض می‌کرد.

 

اگر ما زن‌ها در این قضیه هم با خود کنار بیاییم و صحبت‌های موافقان طرح‌های تفکیک جنسیتی را با خود تکرار کنیم که؛ در اماکنی که زن و مرد با یکدیگر در مراوده باشند ممکن است ضریب فساد و کارهای غیراخلاقی هم بالا برود! دیگر با جدا کردن زنان از مردان در قبرستان نمی‌توانیم کنار بیاییم؛ در منطقه یک تهران، قبرستانی هست به نام «ظهیرالدوله»که با وجود قبر شخصیت‌های بزرگ ایرانی همچون «فروغ فرخزاد» و «ملک الشعرای بهار»بر سر زبان‌ها افتاده؛ قبرستانی که زن‌ها جدا و مردها هم جدا باید به آن بروند که به ظاهر، هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. مگر در قبرستان چه اتفاقی قرار است رخ دهد که منجر به این تفکیک شده؟ این سوالی است که باید از جداکنندگان پرسید؟ شاید آن‌ها با اهل قبور مشورت کرده‌ اند . این اهالی ترجیح داده‌اند زنان و مردان به تفکیک بالای سر آن‌ها بیایند و فاتحه بخوانند!

 

 اخبار اجتماعی  - همدلی


ویدیو مرتبط :
گزارش یک طرح تفکیک جنسیتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفکیک‌ جنسیتی برای شارژ موبایل






منبع: جهان نیوز