اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تفنگداران آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند



اخبار,اخبارسیاست خارجی  ,توقیف دو شناور آمریکایی

سردار شریف تاکید کرد: اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.

 سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همانطور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران در حوالی جزیره ی فارسی و در سه مایلی داخل آبهای سرزمینی شده بودند.

وی افزود: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم را به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند.

سخنگوی سپاه پاسداران با بیان این مطلب که هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، اظهار داشت: پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی خود با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا مسئولان مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
تخلیه اطلاعاتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب‌های آزادی تفنگداران آمریکایی/ انفجار و تروریستی در پایتخت اندونزی



اخبار,اخبار سیاست  خارجی  , رسانه های بین المللی

بازتاب آزادی تفنگداران دریایی بازداشت شده در خلیج فارس، نزدیک بودن لغو تحریم های ایران و تأثیرات بین المللی این موضوع، انفجار و تیراندازی در پایتخت اندونزی، اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره شیوه مبارزه با داعش و موقعیت دشوار ترکیه در مقابل داعش و «پ.ک.ک»، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد.

 گزارش ها و تحلیل ها درباره آزادی تفنگداران دریایی آمریکا توسط ایران، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکل می دهد. روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی در این زمینه، آزادی این سربازان را حاصل یک روند دیپلماتیک فشرده میان وزرای خارجه ایران و آمریکا دانسته است. این روزنامه می نویسد، دیپلماسی فشرده سبب آزادی 10 تفنگدار دریایی آمریکا شد که به سبب ورود به آب های سرزمینی ایران بازداشت شده بودند. به این ترتیب، موضوعی که می توانست یک واقعه دشوار محسوب شود، به آسانی حل و فصل شد و دولت اوباما، این حل و فصل سریع ماجرا را به کانال های ارتباطی که در جریان مذاکرات هسته ای با طرف ایرانی برقرار شده، مرتبط می داند. جان کری گفته: «همه ما می توانیم تصور کنیم که یک موقعیت مشابه، سه یا چهار سال پیش ممکن بود چگونه پیش برود».

«رویترز» نیز در گزارشی می نویسد، ایران روز چهارشنبه 10 تفنگدار دریایی آمریکا را که یک روز پیشتر بازداشت کرده بود، آزاد کرد و به این ترتیب، واقعه ای که در آستانه اجرای توافق هسته ای تاریخی باعث نگرانی شده بود، به سرعت پایان یافت. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده، هیچ نشانی مبنی بر اینکه این تفنگداران در هنگام بازداشت آسیب دیده باشند، وجود ندارد. واقعه اخیر، با موارد پیشین و به ویژه موردی که ملوانان انگلیسی حدود دو هفته در ایران بودند، متفاوت بود. رویترز اشاره می کند، در تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران، یکی از تفنگداران بازداشت شده از واقعه رخ داده عذرخواهی کرده و گفته: «این یک اشتباه بود که ما مقصر آن بودیم و ما بابت اشتباهمان عذرخواهی می کنیم».

نزدیک بودن اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، موضوع دیگر مربوط به ایران است که امروز شماری از مطبوعات و رسانه ها به آن پرداخته اند. روزنامه «گاردین» می نویسد، انتظار می رود، اتحادیه اروپا و آمریکا طی دو سه روز آینده، رسما تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو کنند. به این ترتیب، شبکه پیچیده ساز و کارهای تنبیهی که طی بیش از یک دهه علیه ایران تدوین شده بود، از میان می رود و ارتباط تهران با اقتصاد جهانی بار دیگر برقرار خواهد شد. برداشته شدن تحریم ها که از جمله شامل لغو تحریم واردات نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی خواهد بود، تأثیرات بسیار قابل توجهی در عرصه بین المللی و بیش از همه در بازار جهانی نفت خواهد داشت.

در میان دیگر موضوعات، وقوع انفجار و تیراندازی در پایتخت اندونزی، موضوعی است که بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. به نوشته «بلومبرگ»، دست کم یک انفجار، پس از تیراندازی در بیرون یک مرکز خرید در مرکز جاکارتا گزارش شده است. در جریان این وقایع، دست کم یک نفر زخمی شده است. پلیس جاکارتا اعلام کرده، انفجار مذکور در مقابل مرکز خرید «سارینا» روی داده است. اندونزی از سال 2000 تاکنون مشغول مبارزه با گروه های افراط گرا بوده است؛ اما آخرین باری که یک حمله تروریستی بزرگ در این کشور روی داد، به سال 2009 بازمی گردد که در جریان آن، دو انفجار انتحاری سبب کشته شدن هفت نفر در دو هتل لوکس شد. اخیراً دستگاه های امنیتی اندونزی نسبت به پیوستن برخی اتباع این کشور به گروه تروریستی داعش هشدار داده بودند.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره راهبردهای این کشور برای مبارزه با داعش، موضوعی است که روزنامه «نیویورک تایمز» به آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته ارزیابی خوشبینانه ای از تلاش های دولت اوباما برای شکست گروه تروریستی داعش ارائه کرد و گفت: با اعزام نیروهای ویژه آمریکایی برای مبارزه با داعش، عملیات جدیدی علیه این گروه در راه است. نیویورک تایمز می نویسد، سخنرانی کارتر در جمع نیروهایی که قرار است به عراق اعزام شوند، در شرایطی صورت می گیرد که دولت اوباما تلاش دارد افکار عمومی نگران را قانع کند که استراتژی واشنگتن برای مبارزه با داعش، کارآمد است. کارتر در این سخنرانی چند راهبرد را برای مبارزه با داعش مطرح کرده است.

در نهایت، در مطلبی درباره ترکیه، روزنامه «هافینگتون پست» به موضوع انفجار تروریستی اخیر در این کشور پرداخته و می نویسد، ترکیه به واسطه تهدید داعش و همچنین درگیری با «پ.ک.ک» در حال از هم پاشیدن است. این روزنامه اشاره می کند، انفجار انتحاری اخیر که به کشته شدن 10 نفر در قلب استانبول منجر شد، جدیدترین نمونه از خشونت های شدیدی است که یک سال است دامن ترکیه را گرفته. طی دوازده ماه گذشته، وضعیت امنیتی این کشور به واسطه بحران سیاسی در داخل و همچنین ادامه منازعه در همسایگی اش در سوریه، با مشکل مواجه شده است. در این شرایط، حملات تروریستی عناصر داعش، از جمله این مورد اخیر، تا به حال صدها کشته بر جای گذاشته و درگیری میان دولت ترکیه با گروه مسلح «پ.ک.ک» نیز افزایش یافته است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک