اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تفتیان و قاسمی در بین 40 دونده سریع ‌جهان


سریع‌ترین دوندگان ایران به جمع 40 دونده برتر 100متر دنیا راه یافتند. روزنامه اطلاعات: سریع‌ترین دوندگان ایران به جمع 40 دونده برتر 100متر دنیا راه یافتند.


پس از درخشش حسن تفتیان و رضا قاسمی در جام کازانف قزاقستان و رسیدن به زمان 10 ثانیه و 15 صدم ثانیه و 10 ثانیه و 16 صدم ثانیه، جایگاه این دو دونده ایرانی در رده بندی بین‌المللی به طور چشمگیری رشد داشت. به طوریکه هر دوی این دوندگان به جمع 40 دونده برتر 100 متر دنیا در فصل 2013 راه یافتند.

در صدر این دوندگان، تایسون گای و جاستین گاتلین از آمریکا و یوسین بولت از جامائیکا قرار دارند. تفتیان و قاسمی در بین دوندگان آسیایی در مکان پنجم هستند. دونده ای از ژاپن و دو دونده از چین، از ابتدای فصل 2013 تاکنون رکوردهای بهتری را نسبت به دوندگان سرعت ایرانی به دست آورده‌اند و در جایگاه بهتری قرار دارند. حسن تفتیان، اولین دونده 100 متر در تاریخ دوومیدانی ایران است که توانسته ورودی Aرقابت‌های جهانی را به دست آورد و در صورت موفقیت رضا قاسمی در کسب رکورد جهانیف برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی ایران خواهد بود که دو دونده 100 متر ایران در یک دوره رقابت‌های جهانی حاضر می‌شوند. اتفاقی که پس از درخشش دوومیدانی کاران ایران در مواد پرتابی، رویدادی بسیار امیدوارکننده در مواد سرعت است.


ویدیو مرتبط :
نیمار تحت تاثیر سریع ترین دونده جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سریع ترین دونده جهان رکورد زد


یوزپلنگ 11 ساله‌ای كه در باغ وحش سین سیناتی نگهداری می شود، عنوان سریعترین پستاندار جهان را در اختیار دارد.

خبرگزاری ایسنا: یوزپلنگ 11 ساله‌ای كه در باغ وحش سین سیناتی نگهداری می شود، عنوان سریعترین پستاندار جهان را در اختیار دارد.

«سارا» یوزپلنگ باغ وحش سین سیناتی نخستین بار در سال 2009 میلادی توانست با ثبت ركورد طی كردن مسافت 100 متر در 6.13 ثانیه، عنوان سریعترین پستاندار جهان را از آن خود كند. این ركورد پیش از این در اختیار «نیانا» یوزپلنگ آفریقای جنوبی با زمان 6.19 ثانیه بود.



«سارا» در ركوردشكنی تازه خود موفق شد این مسافت را در مدت زمان 5.95 ثانیه طی كند كه حدود چهار ثانیه (معادل 40 درصد) سریعتر از ركورد «اوسین بولت»، سریعترین دونده جهان است. ركورد دار دوی 100 متر جهان این مسافت را در 9.58 ثانیه طی كرده است.

ستون فقرات بسیار انعطاف پذیر این حیوان، اجازه كشش پاهای جلویی، گام های بلند و رسیدن به سرعت 98 كیلومتر در ساعت را فراهم می‌كند.

یوزپلنگ ها جزو حیوانات در معرض خطر قرار دارند و جمعیت آنها از 100 هزار قلاده در سال 1900 میلادی به 12 هزار قلاده كاهش یافته است.    



شروع مسابقه با سرعت 6.4 كیلومتر در ساعت



سرعت 61 كیلومتر در ساعت



سرعت 72.5 كیلومتر در ساعت



سرعت 88.5 كیلومتر در ساعت



ركورد شكنی با سرعت 98 كیلومتر در ساعت