اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه از مهر


معاون امور استان‌های حوزه‌های علمیه کشور گفت: اجرای آزمایشی سرفصل‌های جدید نظام سطح یک حوزه علمیه که در حال تدوین است از مهر ماه سال جاری در حوزه‌های علمیه کشور آغاز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام عبدالکریم فراهانی در دیدار با حجت‌الاسلام محمدحسن باریک‌بین امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: نظام آموزشی سطح یک حوزه علمیه که در حال حاضر در حوزه‌های علمیه سطح کشور در حال اجراست، آسیب‌شناسی و برای اعمال اصلاحات مورد نیاز به شورای عالی حوزه‌ها ارائه شد.

وی افزود: این اصلاحیه به تصویب شورای عالی حوزه‌ها رسید و سرفصل‌ها و کتاب‌های جدید مورد نیاز بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته در حال تدوین است.

معاون امور استان‌های حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده که اجرای آزمایشی نظام جدید آموزشی حوزه علمیه از مهر ماه سال جاری در حوزه‌های علمیه سطح کشور آغاز شود.

فراهانی با اشاره به تشکیل ستاد وقف در سطح کشور ادامه داد: این ستاد با هدف ترویج فرهنگ وقف، گسترش موقوفات و احیای مسائل اسلامی در سطح کشور و به تبع آن در استان قزوین راه‌اندازی شده است.

وی افزود: امیدواریم فعالیت‌های این ستاد در سطح استان قزوین ثمربخش بوده و شاهد شکوفایی فرهنگ وقف با گسترش موقوفات و احیای مسائل اسلامی در استان باشیم.

معاون امور استان‌های حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: مصوبات این ستاد در استان خوب بوده است اما چون جلسه ستاد مرکزی در استان فعال نشده بود، امیدواریم با تشکیل جلسه ستاد مرکزی در روز سوم خرداد که نماد استقامت و مقاومت ملت ایران است، شاهد مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ با فعال‌تر شدن ستاد وقف استان باشیم.

فراهانی با بیان این‌که «وقف سنت یک حسنه و پشتیبان اهداف عالی فرهنگ اسلامی است» گفت: اگر بخواهیم برای گسترش فرهنگ وقف گامی برداریم، باید استوارتر از هر زمینه دیگری حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین از ظرفیت حوزوی قوی و بالایی برخوردار است که باید از این ظرفیت برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه بهره‌مند شد که با توجه به هماهنگی موجود میان مدیریت سازمان اوقاف و حوزه‌ علمیه، استفاده از این ظرفیت به راحتی امکان‌پذیر است.

معاون امور استان‌های حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: با توجه به جایگاه حوزه در گسترش فرهنگ اسلامی، حوزه علمیه می‌تواند با تقویت مسئله وقف، مسائل فرهنگی را در سطح کشور مدیریت کند و با مدیریت منابع وقف می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

فراهانی با اشاره به اهمیت ایجاد وقف‌های جدید افزود: در گذشته وقف رشد زیادی داشت زیرا مردم برکات وقف را به وضوح در زندگی خود مشاهده می‌کردند.

وی تصریح کرد: امروز نیز باید از ظرفیت مبلغان دینی و روحانیان که با مردم ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند، برای گسترش فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های جدید به نحو مطلوب بهره برد.

معاون امور استان‌های حوزه‌های علمیه کشور گفت: گسترش فرهنگ وقف در بین مردم جامعه و نهادینه کردن این صدقه جاری موجب می‌شود به شکل عادی وقف در جامعه گسترش یابد.

فراهانی با اشاره به موقوفاتی که برای گسترش حوزه‌های علمیه وجود دارد، گفت: نظر امام راحل، مراجع عظیم‌الشأن و رهبر معظم انقلاب این است که حوزه به دولت متکی نشود و بهترین جای اتکای حوزه علمیه، وقف و درآمدهایی است که از محل موقوفات در مسیر احیای مدارس علمیه، ترویج فرهنگ تبلیغ، گسترش فرهنگ سیدالشهدا و احیای مسائل دینی در جامعه وجود دارد.

وی استفاده از این موقوفات را برای رفع مشکلات حوزه علمیه مؤثر خواند و یادآور شد: برای گسترش انواع وقف به ویژه این نوع خاص از وقف در جامعه باید گام‌های اساسی برداشته شود تا شاهد گسترش فعالیت‌های حوزه علمیه باشیم.


ویدیو مرتبط :
تغییر در نظام آموزشی - دوبله ی فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌ها



 

تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌ها نیازمند مصوبه مجلس است

 

 

تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌ها نیازمند مصوبه مجلس است .

 

 

كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت علوم مبنی بر ۴ ترمه شدن دانشگاه‌ها یا ترم‌های فصلی، مخالف است.

 


علی كریمی فیروزجایی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: وزارت علوم چند پیشنهاد برای اصلاح تقویم آموزشی دانشگاه‌ها مطرح كرده است كه یكی از این پیشنهادات ۴ ترمه شدن دانشگاه‌ها و یك پیشنهاد تبدیل سال تحصیلی به دو نیمسال بلند و كوتاه است كه هیچ‌كدام از این پیشنهادات در كمیسیون رای نیاورد، ضمن این‌كه كمیسیون به شدت با ۴ ترمه شدن دانشگاه‌ها مخالف است و قرار است كمیسیون طی نامه‌ای مراتب مخالفت خود را به وزارت علوم اعلام كند.

 


نماینده مردم بابل در خانه ملت اصل ساماندهی تعطیلات در نظام اداری و مخصوصا در نظام آموزشی كشور را مهم دانست كه باید حتما تحقق یابد.

 


وی با اشاره به تعطیلات موجود در طول سال و تاثیر آن بر عملكرد دانشگاه‌ها، گفت: یكی از تعطیلات نظام آموزشی تعطیلی میان دو ترم است كه تصادفا در كشور ما با ایام دهه فجر و تعطیلات آن مصادف است كه باید به گونه‌ای ساماندهی شود تا همان‌طور كه در آموزش و پرورش برای ایام دهه فجر برنامه داریم، دانشگاه‌ها هم برنامه‌ تعریف كنند، اما لازمه این كار این است كه دانشگاه‌ها نیمه فعال و به عبارتی تق و لق نباشند یعنی باید امتحانات را زودتر برگزار كنیم تا آغاز بهمن‌ ماه آغاز منظم ترم دوم باشد.

 


كریمی فیروزجایی هم‌چنین گفت: امروز از روسای برخی دانشگاه‌ها درباره زمان آغاز ترم دوم سوال كردم كه پاسخ دادند هفته آینده زمان شروع كلاس‌هاست، اما چون به تعطیلات دهه فجر و ۲۸ صفر برمی‌خورد عملا آغاز این ترم به اول اسفند موكول می‌شود، به تعبیر بهتر در بهمن‌ ماه وقت مفیدی داریم كه به همین راحتی از دست می‌دهیم لذا باید حتما این موضوع را ساماندهی كنیم.

 


رییس كمیته آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تعطیلات نوروز هم در نیمسال دوم اتفاق می‌افتد به گونه‌ای كه یك هفته پیش از تعطیلات نوروز و دو سه هفته و بعضا یك ماه بعد از تعطیلات عید، كلاس‌ها به درستی برگزار نمی‌شوند كه این موضوع به شدت به نظام آموزشی دانشگاه‌ها ضربه وارد می‌كند كه حتما باید مدیریت شود. راجع به تابستان هم در هیچ جای دنیا تابستان سه ماه تعطیل نیست این هم باید با مدیریت كارآمد به دو ماه كاهش یابد.

 


این‌ها مباحث جدی و اساسی است كه نیاز به تغییر ساختار وزارت علوم دارد، اما راهكار آن تبدیل دو نیمسال تحصیلی به ۴ ترم نیست بلكه باید با مدیریت و سخت‌گیری جدی‌تر، همكاری روسای دانشگاه و اساتید و فرهنگ‌سازی هم در نظام اداری كه تعطیلات زیادی در مقایسه با كشورهای دیگر دنیا دارد و هم در نظام آموزش عالی، تغییرات اساسی ایجاد كنیم.

 


كریمی فیروزجایی پیشنهاد كرد: باید شروع كلاس‌ها را از اول مهرماه به ۱۰-۱۵ شهریور ببریم، اگر این اتفاق رخ دهد امتحانات ترم اول دو هفته زودتر و ثبت‌نام ترم دوم قبل از بهمن انجام می‌شود، اما متاسفانه هم‌اكنون ثبت‌نام نیمسال دوم اوایل بهمن است و گفته می‌شود كه احتمالا كلاس‌ها تا پایان بهمن تشكیل نخواهد شد كه این برای ما خیلی بد است، لذا باید شروع نیمسال تحصیلی دوم را به اول بهمن انتقال دهیم تا ۲ ماه وقت مفید این طرف عید وجود داشته باشد و پیش از آغاز فصل گرما یعنی نهایتا آخر خرداد امتحانات ترم دوم را به پایان برسانیم، چراكه در برخی از شهرهای كشور شرایط اقلیمی به گونه‌ایست كه تابستان بسیار گرمی دارند.

 


عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه تاكید كرد: اولین كاری كه وزارت علوم باید انجام دهد این است كه تعطیلات میان دو ترم، تعطیلات عید و تعطیلات تابستان را با قاطعیت جدی‌تری ساماندهی كند. تنظیم تقویم دانشگاهی اگر در همین حد باشد از اختیارات وزارت علوم و روسای دانشگاه‌هاست و نیازی به مصوبه مجلس ندارد، اما تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌ها همانند حذف دو نیمسال و ایجاد ۴ ترم نیاز به مصوبه مجلس دارد كه مجلس هم با این كار موافق نیست.