اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر لحظه ای نرخ پروازهای خارجی


هنوز از وعده رئیس انجمن هواپیمایی مبنی بر برگزاری جلسه مشترک ایرلاین ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما به منظور جذب مسافر، بیشتر از 72 ساعت نگذشته است که بار دیگر قیمت بلیت های خارجی افزایش یافت.

تماشا: هنوز از وعده رئیس انجمن هواپیمایی مبنی بر برگزاری جلسه مشترک ایرلاین ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما به منظور جذب مسافر، بیشتر از 72 ساعت نگذشته است که بار دیگر قیمت بلیت های خارجی افزایش یافت. میزان افزایش لحظه ای قیمت بلیت های هواپیما به قدری این بازار را آشفته کرده است که بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران، نزدیک به هفتاد درصد مسافران، پرواز خود را کنسل کرده اند.

البته گرانی بلیت هواپیما در سال 91 تنها در این مقطع زمانی رخ نداده است. در روزهای نخست آبان ماه بودکه دولت با افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد تا به این وسیله هزینه های ناشی از آزادسازی قیمت سوخت هواپیما از 200 تومان به 700 تومان جبران شود. با وجود آنکه از آن تاریخ تاکنون تنها سه ماه گذشته است اما بار دیگر گرانی بلیت هواپیما در آستانه سال نو و تراکم مسافرت های نوروزی کلید خورده است.

 بدین ترتیب پیش بینی می شود که بازار نسبتا سرد مسافرت های خارجی سردتر از گذشته شود زیرا در این فضا نه تنها قیمت ها ثبات ندارد بلکه نرخ بسیاری از بلیت ها تغییرات لحظه ای را تجربه می کنند و انتظار می رود که نوروز امسال شرکت های هوایی با بحران مسافر و صندلی خالی دست و پنجه نرم کنند. کما اینکه عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی پیش تر از کاهش 10 تا 15 درصدی مسافران خبر داده بود.

بر اساس گزارش ها قیمت بلیت های خارجی از روز پنجشنبه بیش از 50 درصد افزایش را تجربه کرده است. برای مثال قیمت بلیت رفت و برگشت لس آنجلس برای ترکیش ایرلاین که در گذشته 3 میلیون و 380 هزار تومان بوده، به 5 میلیون و 880 هزار تومان افزایش یافته است و پروازت رفت و برگشت واشنگتن با قطر ایرویز از 3 میلیون و 200 هزار تومان به 4 میلیون و 503 هزار تومان رسیده است. البته قیمت بلیت کشورهای نزدیکتر نیز نزدیک به 25 درصد افزایش را تجربه کرده است. برای مثال قیمت بلیت لندن (ایران ایر) یک میلیون و 200 هزار تومان بود که در حال حاضر به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت بلیت بانکوک (ماهان) نیز که یک میلیون و 200 هزار تومان بود، در حال حاضر به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. حتی قیمت بلیت استانبول نیز افزایش یافته است. به ترتیبی که قیمت بلیت استانبول (ایران ایر) از 500 هزار تومان اکنون به قیمتی برابر با 760 هزار تومان فروخته می شود.

این گرانی در حالی اجرایی شده است که در اواخر آبان ماه ایرلاین های خارجی قیمت بلیت پروازهای خود را 105 درصد وایرلاین های داخلی به طور متوسط 60 درصد افزایش داده بودند. از سال گذشته در پی نوسانات نرخ ارز قیمت تورهای خارجی بر اساس نرخ دلار اعلام می شود و با توجه به تاریخ تور قیمت بلیت هواپیما محاسبه می شود.

وجود این آشفته بازار موجب شده که بسیاری از مسافران ندانند که تا لحظه آخر برای سفرشان چه میزان باید پرداخت کنند. با این حساب معلوم نیست که سرنوشت پیشنهاد ایرلاین ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما برای جبران کاهش 10 تا 15 درصدی تعداد مسافران به کجا خواهد انجامید؟!


ویدیو مرتبط :
تغییر نرخ سود بانکی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 105 درصدی نرخ پروازهای خارجی


پس از افزایش حدود ۶۵درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی از ۱۶ آبان ماه جاری، نرخ بلیت پروازهای خارجی نیز از بامداد روز گذشته ۱۰۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش یافت.

خراسان: پس از افزایش حدود ۶۵درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی از ۱۶ آبان ماه جاری، نرخ بلیت پروازهای خارجی نیز از بامداد روز گذشته ۱۰۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش یافت.

روزگذشته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با ارسال بخشنامه ای، نرخ بانکی ارزها که باید توسط واحدهای هما و دفاتر فروش، آژانس ها، نمایندگی ها و سایر شرکت های هواپیمایی در ایران از اول وقت اداری چهارشنبه ۲۴ آبان تا ۳۰آبان ماه جاری مورد استفاده قرارگیرد را اعلام کرد.

 نرخ بلیت های پروازهای خارجی تا سه شنبه شب گذشته براساس دلار ۱۲۲۶ تومانی محاسبه می شد که با این بخشنامه، از بامداد روز گذشته نرخ بلیت پروازهای خارجی براساس نرخ هر دلار ۲۴۹۲ تومان محاسبه می شود که همان نرخ ارز مبادله ای است.

این نرخ ها به صورت هفتگی اعلام می شود و براساس نرخ ارز مبادله‌ای ممکن است در هفته آینده نرخ بلیت پروازهای خارجی کمی کاهش یا افزایش یابد.

یکی از مدیران آژانس های هواپیمایی و مسافرتی مشهد روز گذشته با تایید این خبر گفت: نرخ بلیت تمام پروازهای خارجی ایرلاین های ایرانی و غیرایرانی از بامداد روز چهارشنبه، به یک‌باره و بدون اعلام قبلی به دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: به عنوان مثال نرخ بلیت پرواز مشهد- کوآلالامپور- مشهد که تا پیش از این بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان بوده است به یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان افزایش یافته است. نرخ بلیت مسیر هوایی مشهد- استانبول- مشهد از حدود ۸۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان و نرخ مسیر هوایی مشهد- بیروت- مشهد نیز از ۶۰۰هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد - نجف - مشهد که تا پیش از این ۴۶۸ هزار تومان بوده به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

این مدیر آژانس هواپیمایی اظهار داشت:نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد - بغداد- مشهد از ۵۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان ونرخ مسیر هوایی مشهد - جده - مشهد که تا هفته قبل یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان بوده به حدود ۳میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران - استانبول - تهران از ۸۳۰ هزارتومان به یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان، تهران- بیروت - تهران از ۶۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان و مسیر هوایی تهران- کوآلالامپور- تهران نیز از ۸۵۰ هزار تومان به دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است.

او با بیان این که افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی قطعاً موجب افت شدید سفر می شود، ادامه داد: ۳هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعالیت می کنند و بالغ بر ۶۰۰هزار شغل توسط این دفاتر ایجاد شده که با این اتفاق، احتمال بیکاری عده ای از شاغلان این بخش وجود دارد.