اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر در اعضای هیئت‌ اجرایی انتخابات


براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دادستان نیز به عضویت هیئت اجرایی انتخابات اضافه شد.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند و مواد دیگری از این قانون را اصلاح کردند.

وکلای ملت در ماده 7 طرح مذکور ماده 31 قانون انتخابات را مورد اصلاح قرار دادند که بر این اساس مقرر شد بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از سوی وزارت کشور، فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه دستور تشکیل هیئت‌های اجرایی حوزه‌های فرعی را به فرماندار یا بخشدار حوزه‌های فرعی، صادر کرده و خود موظف است ظرف 6 روز در مرکز حوزه انتخابیه، هیئت اجرایی انتخابات را با حضور هیئت نظارت شورای نگهبان به‌ریاست خود و عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 8 نفر موضوع ماده 32 تشکیل دهند.

بهارستان‌نشینان همچنین با الحاق دو تبصره به ماده 31 قانون موافقت کردند.

طبق این مصوبه مقرر شد در دوره‌هایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود، برای برگزاری هر دو انتخابات هیئت‌ اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی (شهرستان و بخش) با ترکیب فرماندار، رئیس اداره ثبت احوال، دادستان و هشت نفر از معتمدین تشکیل شده و هیئت مزبور وظیفه برگزاری هر دو انتخابات را براساس قوانین موضوعه دارد.

همچنین در تبصره دیگری مصوب شد در شهرستان و بخش‌هایی که شورای اسلامی شهرستان یا بخش تشکیل شده است یک نفر از اعضای شورا به‌انتخاب شورای اسلامی شهرستان یا بخش یکی از هشت نفر معتمدین مذکور در تبصره 2 این ماده می‌باشد.


ویدیو مرتبط :
توضیحات معاون وزیر کشور درباره هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت مجلس با حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی انتخابات



مخالفت مجلس با حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی انتخابات

قادری:نگاه‌های حزبی – جناحی در امر انتخابات تعیین کننده نیست

نمایندگان مجلس با حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کردند.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را ادامه دادند. در این جلسه ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در ادامه بررسی ماده 4 این طرح درباره ترکیب هیات اجرایی، پیشنهاد حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات را مطرح کرد.

ندیمی با بیان اینکه قوه قضائیه مرجع رسیدگی به دعاوی است، گفت: ‌اگر بخواهیم در اجرا و انتخابات مداخله مستقیم برای قوه قضائیه قائل شویم، با توجه به اینکه وزارت کشور مجری انتخابات است، شائبه‌های عدم صلاحیت وزارت کشور یا عدم رعایت بی‌طرفی توسط این وزارتخانه پیش می‌آید که برای کلیت نظام به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: اگر حضور دادستان در این هیئت از سنخ نظارت است، باید معلوم شود و اگر از سنخ اجراست نیز باید مشخص شود.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مخالفت با پیشنهاد ندیمی، انتخابات را یک امر فرا قوه‌ای دانست و تاکید کرد: به نظرم حضور دادستان کل کشور در این مجموعه می‌تواند به صحت و سلامت انتخابات کمک کند و باید دانست نگاه‌های سیاسی و جناحی در امر انتخابات تعیین کننده نیست.

سیدعلی طاهری نماینده گرگان نیز موافق پیشنهاد حدف دادستان از ترکیب هیات اجرایی بود، وی با بیان اینکه طبق اصول 57 و 60 قانون اساسی تفکیک قوا به صراحت در قانون اساسی مطرح شده، افزود: نماینده مخالف پیشنهاد مطرح شده انتخابات را یک مسئله فراقوه‌ای بیان کرد، اگر این طور به موضوع نگاه کنیم، بسیاری از امور کشور بر عهده همه مسئولان خواهد بود و اگر این طور در نظر بگیریم، اصل تفکیک قوا برای چیست؟

وی تصریح کرد: اگر اینگونه باشد، آنوقت قوه مجریه هم می‌گوید من می‌خواهم نظارت کنم، قوای سه گانه در کشور باید از یکدیگر مستقل باشند و اگر دادستان کل کشور در این هیئت حضور داشته باشد نقش وزیر کشور کمرنگ و بی‌اثر می‌شود.سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور نیز به عنوان نماینده دولت در موافقت با پیشنهاد حذف دادستان کل کشور از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات، اظهار داشت: اینکه نمایندگان می‌گویند انتخابات یک امر فراقوه‌ای است، باید بگویم ما هم موضوع را تائید می‌کنیم.

وی افزود:‌ اما هر قوه‌ای برای امر انتخابات وظایفی بر عهده دارد، وظیفه قوه مقننه قانونگذاری برای امر انتخابات و نظارت بر حسن اجرای قانون است، قوه قضائیه نیز موظف به پیشگیری از جرائم انتخاباتی و رسیدگی به جرائم انتخاباتی است و قوه مجریه نیز موظف به اجرای انتخابات است.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: اگر بگوییم انتخابات یک امر فرا قوه‌ای است، آنوقت دولت هم می‌تواند بگوید یک هیئت در قوه مجریه ایجاد می‌کنیم تا به جرائم انتخاباتی رسیدگی کنیم، اینکه نمی‌شود، هر قوه‌ای وظیفه‌ای بر عهده دارد.

مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس که رده تخصصی خانه ملت است، در نظریه‌ای که ذیل ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری داده، از جمله نکاتی که درباره این هیئت گفته، اعلام کرده که عضویت یکی از اعضای هیئت رئیسه در این هیئت مغایر اصول 57 و 60 قانون اساسی است، وقتی رده تخصصی مجلس این موضوع را تائید می‌کند، به نظرم کفایت می‌کند.این پیشنهاد در ادامه به رای گذاشته شد و نمایندگان با حذف دادستانی کل کشور از هیات اجرایی مرکزی انتخابات مخالفت کردند.

الزامی به تایید اعضای هیات اجرایی از سوی دادستان کل کشور وجود ندارد

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی مباحث مربوط به دادستان کل کشور به پیشنهادی رای دادند که براساس آن الزامی به تایید اعضای هیات اجرایی انتخابات از سوی دادستان کل کشور وجود ندارد.پیش از این در تبصره یک ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات پیش‌بینی شده بود که وزیر کشور حداقل چهار ماه قبل از زمان انتخابات 30 نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور را با اخذ نظر موافق دادستان کل کشور به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی کند که با پیشنهاد موید حسینی‌ صدر عبارت با اخذ نظر موافق دادستان کل کشور از متن طرح حذف شد و لذا نیازی به تایید اعضای هیات اجرایی انتخابات توسط دادستان کل کشور وجود ندارد./خبرآنلاین