اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییر اساسنامه برای ماندن مرتضوی


وکیل سعید مرتضوی معتقد است با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر نام این نهاد توسط دولت، به نوعی رای دیوان عدالت اداری درباره برکناری موکلش از ریاست این صندوق اجرایی شده است.

خبرگزاری فارس: وکیل سعید مرتضوی معتقد است با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر نام این نهاد توسط دولت، به نوعی رای دیوان عدالت اداری درباره برکناری موکلش از ریاست این صندوق اجرایی شده است.
 
محمد اصلانی وکیل سعید مرتضوی  درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی ‌‌اظهار داشت: آرای دیوان عدالت اداری مربوط به وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی دولتی است و شامل نهاد عمومی غیر‌دولتی نمی‌شود.

وی افزود: مواد 13 و 19 قانون جدید این دیوان، صلاحیت‌های آن را محصور کرده و آنچه این مرجع می‌تواند انجام دهد، نسبت به ابطال مصوبات، نظامات، آئین‌نامه‌ها و سایر مقررات دولتی است.

روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری با تشریح دلایل ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، نسبت به عواقب عدم اجرای این رای و تقابل با دستگاه قضا هشدار داد و صبح امروز نیز رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بر لزوم عزل فوری مرتضوی تأکید کرد.

وکیل مرتضوی گفت: هیئت عمومی به عنوان عالی‌ترین مرجع دیوان عدالت اداری پیشنهاد هیئت مدیره صندوق تامین اجتماعی و انتصاب مدیر‌عامل این صندوق از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را ابطال کرده است.

اصلانی افزود: آقای مرتضوی هرگز به رای دیوان اعتراضی نکرده‌ است و بنده هم به عنوان موکل ایشان مانند برخی وکلا و حقوقدانان و همچنین برخی مجامع صنفی کارگری که به این حکم نقدهایی وارد کرده‌اند، آن را صرفاً مورد نقد حقوقی قرار دادم.

وی ادامه داد: مخاطب این حکم آقای مرتضوی نیست بلکه وزیر کار به عنوان صادر کننده حکم برای مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است و تا امروز هم آقای شیخ‌الاسلامی دستوری برای برکناری موکل بنده صادر نکرده است.

روز گذشته معاون اول رئیس جمهور، اصلاحیه اساسنامه صندوق تامین اجتماعی توسط هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را ابلاغ کرد که به موجب آن صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی تغییر نام یافته است.

وکیل مرتضوی با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی توسط هیئت دولت، گفت: اساسا دیگر نهادی به نام صندوق تامین اجتماعی وجود ندارد و آقای مرتضوی به موجب مصوبه هیئت وزیران مدیرعامل این صندوق نیست که از حکم دیوان عدالت تمکین نکرده و بخواهد با دستگاه قضا تقابل کند.

اصلانی افزود: موکلم رئیس هیئت مدیره "شستا" است و حکم دیوان باید درباره مدیرعامل صندوقی اجرا شود که وجود خارجی ندارد و لذا نظر مرجع قضایی تحصیل حاصل شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح اساسنامه برای ابقای مرتضوی در مسئولیت نبوده است، اظهار داشت: با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی نظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به نوعی تامین شده اما در مجموع اگر باب شود که دیوان به موضوع انتصابات و احکام مربوط به عزل و نصب‌ها که مربوط به حوزه اجرا می‌شود ورود کند، دیگر هیچ وزیری نمی‌تواند کار کند.

اصلانی در واکنش به نظر رئیس دیوان عدالت اداری که تصرف مرتضوی در دو روز گذشته را قابل تعقیب کیفری دانست، متذکر شد موکلش از لحظه انتشار رای دیوان در روزنامه رسمی هیچ سندی را به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی امضا نکرده است.

این حقوقدان اظهار داشت: ایراداتی که امروز درباره "عدم تناسب رشته تحصیلی با مسئولیت و فقدان سابقه 5 سال مدیریت" به آقای مرتضوی وارد شده، پیش از این در زمان مدیریت آقای حافظی به آقای ذبیحی وارد شده بود.

اصلانی افزود: در آن زمان دیوان عدالت اداری با رد شکایت اعلام کرد رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دیوان نیست و این جای سؤال دارد که چرا دیوان اکنون خود را صاحب صلاحیت برای رسیدگی به این مسأله دانسته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مرتضوی با وجود تعلیق قضایی می‌تواند مسئولیت بگیرد، گفت: نمی‌توان قاضی را در زمان تصدی مسئولیت قضایی تحت تعقیب قرار داد و باید اول تعلیق کرد تا به مسائلی که درباره او مطرح می‌شود، رسیدگی شود اما کسی که تعلیق می‌شود، نمی‌تواند قضاوت کند نه اینکه از حقوق اجتماعی خود محروم شود.

اصلانی ادامه داد: اینکه بگویند فردی که دارای پرونده است، نمی‌تواند مسئولیت بگیرد، درست نیست چون همین الان برخی نمایندگان در دستگاه قضایی پرونده مفتوح دارند که یکی از آنها، در شعبه 9 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی بوده و برای دیگری، ‌دادگاه کیفری تهران حکم صادر کرده است.

وی در پایان با اشاره به سوابق تحصیلی و اجرایی موکل خود در عین حال انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی براساس شرایط جدید اعلام شده در اساسنامه را منوط به نظر دولت دانست.   


ویدیو مرتبط :
طرح مجلس برای تغییر اساسنامه وزارت امور خارجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شگرد دولت برای ابقای مرتضوی: تغییر اساسنامه تامین اجتماعی



شگرد دولت برای ابقای مرتضوی: تغییر اساسنامه تامین اجتماعی

طبق تصمیم امروز دولت، اصلاحیه اساسنامه صندوق تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن شرایط انتصاب مدیر عامل سازمان شامل؛ داشتن مدرک تحصیلی حداقل کار‌شناسی ارشد و داشتن پنج سال سابقه کار تخصصی در امور مدیریتی یا اقتصادی یا مالی یا حسابداری یا انفورماتیک و گروه پزشکی است.

طبق تصمیم امروز دولت، اصلاحیه اساسنامه صندوق تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ شد که بر اساس آن شرایط انتصاب مدیر عامل سازمان شامل؛ داشتن مدرک تحصیلی حداقل کار‌شناسی ارشد و داشتن پنج سال سابقه کار تخصصی در امور مدیریتی یا اقتصادی یا مالی یا حسابداری یا انفورماتیک و گروه پزشکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید شورایعالی رفاه و تامین اجتماعی و به استناد ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی موافقت کرد.

بر اساس اصلاحات ماده (۱) این صندوق، به موجب قانون اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی مدیریت سازمان تامین اجتماعی – مصوب ۱۳۸۸- صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی تغییر نام می‌یابد.

همچنین متن «هیئت امنای سازمان علاوه بر سازمان تامین اجتماعی در حکم هیئت امنای کلیه صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواهد بود» به ابتدای ماده (۷) اضافه می‌شود.

بر این اساس، تبصره ماده (۱۴) به عنوان تبصره (۱) تلقی و سه تبصره دیگر به آن الحاق می‌شود که بر اساس آن شرایط انتصاب مدیر عامل سازمان شامل؛ داشتن مدرک تحصیلی حداقل کار‌شناسی ارشد، داشتن پنج سال سابقه کار تخصصی در امور مدیریتی یا اقتصادی یا مالی یا حسابداری یا انفورماتیک و گروه پزشکی است.

همچنین بر اساس این اصلاحیه، منظور از مدیریتی شامل مواردی همچون؛ مدیریت دولتی شامل وزراء، معاونان و مشاوران و مدیران کل و همتراز آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی، مدیریت بازرگانی و صنعتی شامل اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و شرکتهای فعال در حوزه بازرگانی و صنعتی و تجارت پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس، مدیریت حقوقی و قضایی شامل معاونان و مدیران ستادی قوه قضائیه و روسای کل دادگستری و دادستانهای مراکز استان و معاونان حقوقی دستگاه‌های اجرایی در سطح معاونان وزیر و سایر مدیریت‌ها از جمله روسای دانشگاه‌ها ‌دانشکده‌ها ‌و مراکز آموزش عالی حسب مورد پس از تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور است.

بر اساس اصلاح این اساسنامه، احراز شرایط مدیر عامل منتخب موضوع تبصره‌های ۲ و ۳ با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و تایید نهایی رئیس شورایعالی رفاه و تامین اجتماعی خواهد بود.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است..../عصر ایران