اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغذیه با شیر مادر از بروز عفونت های گوش در نوزاد پیشگیری می کند



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,نوزاد

طبق یافته های یک مطالعه، تغذیه با شیر مادر به مراتب سالم تر از تغذیه با شیرهای دیگر بوده و موجب کاهش ریسک بروز عفونت گوش در نوزادان می شود.

به گزارش مهر، مطالعه محققان بیمارستان کودکان نیشنواید آمریکا نشان می دهد تغذیه با شیر مادر در مقایسه با شیرهای ترکیبی دیگر می تواند علاوه بر کاهش ریسک اسهال در ۱۲ ماه اول زندگی نوزاد، موجب کاهش عفونت های گوش هم شود.

در این مطالعه، ۴۹۱ مادر نظرسنجی ای را تکمیل کردند. در این نظرسنجی از هر چهار زن، ۳ نفر از ترکیب تغذیه با شیر مادر، شیر مادر از طریق شیشه و مخلوطهای جایگزین شیر مادر در ۱۲ ماهه اول زندگی نوزادشان استفاده می کردند.

محققان دریافتند یک ماه تغذیه با شیر مادر از طریق سینه با کاهش ۴ درصدی احتمال بروز عفونت گوش مرتبط بود. در مورد کودکانی که شش ماه در دوره نوزادی با شیر مادر از طریق سینه تغذیه شده بودند، کاهش بروز این مشکل ۱۷ درصد بود.

نکته جالب توجه این است کودکانی که به مدت شش ماه شیر مادر را از طریق شیشه خورده بودند، در حدود ۱۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار داشتند.

سارا کیم، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «کاملا مشخص نیست که چرا عفونت گوش با تغذیه با شیشه مرتبط است، اما می تواند به این دلیل باشد که در طول مکیدن شیشه، فشار منفی ایجاد می شود.»

وی در ادامه می افزاید: «این فشار منفی از بطری به گوش میانی نوزاد در طول شیرخوردن منتقل می شود، که در نتیجه ممکن است عفونت های گوشی را به همراه داشته باشد.»

به گفته این محققان، نوزادانی که با شیر سینه تا حدود ۶ ماه تغذیه می شوند، درحدود ۳۰ درصد کمتر در معرض ریسک اسهال قرار دارند.


ویدیو مرتبط :
شیر مادربهترین تغذیه برای نوزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از عفونت گوش در بچه‌ها با تغذیه



اوتیت یا عفونت گوش میانی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در کودکان است. از هر چهار کودک، سه کودک تا سن دو سالگی حداقل یک بار دچار عفونت گوش می‌شود.


در این مطلب چند توصیه‌ی غذایی برای پیشگیری از این مشکل رایج (عفونت گوش) را ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 مواد غذایی سفید و تصفیه‌شده را کاهش دهید
بهتر است پاستاها، نان، آرد سفید و برنج سفید را که حاوی مواد مغذی کمی است کاهش دهید. توصیه می‌کنیم مواد غذایی رنگی را به برنامه‌ی غذایی کودکانتان اضافه کنید.

توصیه می‌کنیم که هر روز دو ماده‌ی غذایی رنگ دار به کودکان بدهید. این مواد غذایی رنگی مفید عبارت‌اند از:

 داروی عفونت گوش,علت عفونت گوش

برای پیشگیری از عفونت گوش در کودکان مواد غذایی رنگی به آنها بدهید

 

  مواد غذایی نارنجی
زردآلو، فلفل دلمه‌ای نارنجی، کدوحلوایی، هویج، گریپ‌فروت، انبه، پرتقال، سیب‌زمینی شیرین و غیره.

مواد غذایی قرمز
سیب قرمز، گیلاس، لوبیا قرمز، تربچه، توت‌فرنگی، توت قرمز، فلفل دلمه‌ای قرمز، گوجه‌فرنگی.

مواد غذایی زرد
فلفل دلمه‌ای زرد، ذرت.

مواد غذایی آبی و ارغوانی
شاه‌توت، بلوبری، بادمجان، انگور، آلو.

مواد غذایی سبز
مارچوبه، آووکادو، فلفل دلمه‌ای سبز، بروکلی، کلم، کرفس، خیار، لوبیا سبز، کاهو، زیتون، اسفناج.

 مواد غذایی سفید
پیاز، سیر، حبوبات.

غلات کامل
غلات کاملی مانند کینوا، برنج قهوه‌ای.
تخم مرغ
 
صبح به صبح با پروتئین
صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی برای همه بخصوص کودکان است. این وعده‌ی غذایی باید حاوی پروتئین باشد. فراموش نکنید که آنتی کورها (پادتن‌ها) از پروتئین تشکیل شده‌اند بنابراین لازم است که کودکان نیز به میزان کافی پروتئین دریافت کنند تا بدنشان بتواند سلول‌های ایمنی مانند آنتی کورها را تولید کند. 

پیشگیری از عفونت گوش,درمان عفونت گوش

تخم‌مرغ برای پیشگیری از ابتلا به مشکلاتی مانند عفونت گوش مفید است

 

 تخم‌مرغ
تخم‌مرغ آب پز، املت با سبزیجات و یا هر ماده‌ی غذایی حاوی تخم‌مرغ برای افزایش قدرت دفاعی کودکان و پیشگیری از ابتلا به مشکلاتی مانند عفونت گوش مفید است.

ماست یونانی طبیعی
ماست یونانی 2 درصد که چند عدد میوه‌ی تازه و مغزها یا دانه‌ها به آن اضافه شده باشد یکی از بهترین گزینه‌های جذب پروتئین و ویتامین است. می‌توانید از دانه‌های مفیدی مانند تخم شربتی استفاده کنید.

سرماخوردگی بچه‌ها را جدی بگیرید
بینی بچه‌ها را به طور مرتب بگیرید. از آب‌نمک رقیق یا سرم شستشو برای روان‌سازی مخاط استفاده کنید. هدف از این کار این است که مخاط تولید شده به‌راحتی دفع شود. زمانی که کودکان دچار احتقان شده و مخاط آن‌ها دفع نشود زمینه برای بروز اوتیت یا التهاب گوش فراهم می‌شود. با ملاحظه‌ی اولین علائم سرماخوردگی جذب ویتامین C در کودکان را افزایش دهید. حتماً به پزشک مراجعه کنید که در صورت لزوم قطره‌های لازم تجویز شود.
 
ویتامین D را دریابید
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D در بین کودکانی که به‌طور مرتب دچار عفونت گوش میانی می‌شوند رایج است. به همین دلیل دریافت ویتامین D می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به این عفونت و عوارض آن ‌شود. اگر کودک شما به‌طور مرتب دچار این مشکل می‌شود می‌توانید با تجویز پزشک به مدت چند هفته 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D بدهید. محققان کانادایی معتقدند که از سن 7 ماهگی می‌توان به کودکان روزانه تا 1500 واحد بین‌المللی نیز ویتامین D داد. باید بدانید که با آزمایش خون می‌توان میزان ویتامین D کودکان را بررسی کرد. 

داروی عفونت گوش،علت عفونت گوش

ویتامین D می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت گوش در کودکان شود

 

 میزان نیاز کودکان به ویتامین D
میزان نیاز کودکان به ویتامین D متناسب با کیفیت جذب آن، رنگ پوست و میزان ذخیره‌ی ویتامین D کودک از زمان تولد بستگی دارد. کودکانی که با اضافه‌وزن به دنیا می‌آیند در برابر کمبود ویتامین D آسیب‌پذیرتر هستند.

چند توصیه‌ی مهم
* از زمان بروز گوش‌درد، به پزشک مراجعه کرده و داخل گوش کودک قطره ریخته و سپس یک گاز کوچک در لاله‌ی گوش او بگذارید.


* به فکر تقویت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کودک باشید. به او ویتامین C بدهید.


* پروبیوتیک‌ها به شکل مکمل یکی از روش‌های مطمئن و موثر برای کمک‌رسانی به سیستم ایمنی بدن کودکان است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها به کاهش تب و سرفه کمک می‌کند و باعث کاهش میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و روزهای مصرف آن در کودکان بین 3 تا 4 سال می‌شود.
در هر حال لازم است که با رسیدگی به تغذیه‌ی کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها از بروز این مشکل پیشگیری کرد. با بروز این مشکل حتماً به پزشک مراجعه کرده و اجازه ندهید این مشکل مزمن شود.


خلاصه: 7 قانون طلایی
* مصرف مواد غذایی سفید و هر ماده‌ی غذایی تصفیه‌شده و فراوری‌شده را کاهش دهید.


* فراموش نکنید که شیر یک ماده‌ی غذایی کامل است نه یک نوشیدنی ساده. در نتیجه لازم است که از زیاده‌روی در مصرف شیر بپرهیزید.


* به هر وعده‌ی غذایی کودکان پروتئین اضافه کنید.


* آب را در الویت قرار دهید و مصرف آب‌میوه‌های صنعتی را به مناسبت‌های خاص اختصاص دهید.


* حواستان به مصرف مواد غذایی که باعث تولید مخاط بیشتر می‌شوند مانند موز، قند، شیر و غیره باشد.


* از زمان بروز سرماخوردگی به فکر درمان آن باشید.


* از ماه مهر تا اسفند به کودکان مکمل ویتامین D بدهید. البته حواستان باشد که قبل از مصرف هر نوع مکمل اول نظر پزشک را جویا شوید.

 منبع:tebyan.net