اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعطیلی 70 درصد از کارگاه‌های کفش تبریز



 

 

 کارگاه کفش


رئیس اتحادیه کفاشان تبریز دیروز با ابراز تاسف از تعطیلی ۷۰ درصدی واحدهای تولیدی کفش در تبریز، خواستار توجه ویژه دولت برای حل این مشکل شد.

ایلنا نوشت:

جوادحسین‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر در تبریز بیش از ۲ هزار واحد تولیدی کفش داریم که از آن تعداد تنها ۳۰ درصد فعال هستند و ۳۰ درصد نیمه تعطیل و ۴۰ درصد نیز تعطیل هستند که در تبریز ۴۰ هزار جفت کفش دست‌دوز در سال تولید می‌شود..../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
افتتاح اولین موزه کفش در تبریز قطب صنعت کفش و چرم ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعطیلی 70 درصد گردش اقتصاد ایران


بیش از ٧٠ درصد اقتصاد ایران در پی جدیدترین مواجهه کلانشهر تهران با آلودگی هوا در خطر تعطیلی قرار دارد.

روزنامه اعتماد: بیش از ٧٠ درصد اقتصاد ایران در پی جدیدترین مواجهه کلانشهر تهران با آلودگی هوا در خطر تعطیلی قرار دارد.

 این خطر پس از آن در مرحله هشدار قرار گرفت كه دولت تصمیم گرفت دست كم مدارس، كارخانه‌های شن و ماسه و فعالیت‌های عمرانی در تهران و حومه را طی امروز و فردا تعطیل اعلام كند.

گردش مالی اقتصاد ایران در یك روز به صورت تقریبی بالغ بر ١٥٠٠میلیارد تومان است و تعطیلی كلانشهری مثل تهران، بیش از ٧٠ درصد از این گردش مالی را مختل می‌كند. این آماری است كه «موید حسینی‌صدر»، نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی اعلام كرد. او همچنین گفت كه «علاوه بر بحث مالی، تعطیلی ناگهانی به روابط بین‌المللی، سلامت مردم، برنامه‌های اقتصادی كشور و... آسیب می‌زند». از سویی بنابر آماری كه وزارت آموزش و پرورش سال گذشته اعلام كرده بود، هزینه یك روز تعطیلی مدارس در روزهای غیرتعطیل به بیش از ١٢٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اما مهم‌تر از ضرر و زیانی كه آلودگی هوا به عنوان موهومی مثل «گردش مالی اقتصادی»وارد می‌كند، انسان‌های بی‌گناهی‌اند كه بر اثر آلودگی هوا به صورت تدریجی جان می‌بازند. در كنار این معضل، كارگرانی قرار دارند كه مجبورند آن روزهای خاص در هفته را- كه به دلیل آلودگی هوا تعطیل است- بدون درآمد سر كنند. براساس آمار وزارت بهداشت، تنها در سال گذشته ٣ هزار شهروند در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باختند. وزارت بهداشت همچنین گفته است كه بیش از ٤ هزار و ٤٠٠ نفر در كل كشور در سال ٩٢ بر اثر آلودگی هوا جان باختند. شهرداری تهران نیز در سال گذشته گفته بود هر خانواده ایرانی نزدیك به ٣٤٠ هزار تومان بابت خسارت ناشی از آلودگی هوا پرداخت می‌كند.

حسینی‌صدر، نماینده مجلس نهم در این رابطه گفت: بحث آلودگی هوا ابعاد مختلفی دارد. یكی سلامتی مردم است، به طوری كه در سال‌های اخیر، تعداد بیماران سرطانی در كشور افرایش پیدا كرده و در شهرهای بزرگ تشدید شده است. همچنین تعداد افرادی كه بیماری تنفسی دارند، بیشتر شده و حال‌شان هم به همین قیاس وخیم‌تر شده است. اگرچه نمی‌توان گفت علت قطعی مرگ یك فرد، آلودگی هوا است، اما كسی هم نمی‌تواند نقش آلودگی هوا در تشدید بیماری‌های سرطانی، تنفسی، خونی، سردردهای مزمن، كلافگی‌ها و... را انكار كند. پس یك بحث هزینه‌هایی است كه مردم می‌پردازند. این هزینه‌ها غیرقابل قیمت‌گذاری است و بسیار هم بالاست.

او ادامه داد: بحث دیگر، كاهش راندمان كاری مردم است. وقتی كه آلودگی هوا بالا باشد، مردم زودتر خسته می‌شوند و به همین نسبت بهره‌وری‌شان پایین‌تر می‌آید. این هم یك آسیب روانی است كه به مردم وارد می‌شود. مساله سوم تعطیلی‌هاست كه هزینه بسیار بالایی برای مردم و كشور دارد، به خصوص تعطیلی كلانشهری مثل تهران كه ٧٠ درصد اقتصاد كشور به آن وابسته است. گردش مالی اقتصاد كشور در یك روز به صورت تقریبی بالغ بر ١٥٠٠ میلیارد تومان است و تعطیلی كلانشهر تهران، بیش از ٧٠ درصد از این گردش مالی را مختل می‌كند، چراكه علاوه بر بحث مالی، تعطیلی ناگهانی به روابط بین‌المللی، برنامه‌های اقتصادی كشور و سلامت مردم و... آسیب می‌زند. به علاوه تعطیلی پایتخت یك كشور به خاطر آلودگی هوا وجهه خیلی بدی دارد.

حسینی‌صدر تاكید كرد: از طرفی دولت ناچار است مدارس را تعطیل كند، چراكه نمی‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد. بنابراین مهار بحران‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا باید در ٥ اولویت اصلی دولت قرار بگیرد. بودجه سالانه شركت‌ها، موسسات و بانك‌های دولتی بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان است. گردش مالی سالانه بخش خصوصی هم بیش از ٤٠٠ میلیارد تومان است، بنابراین گردش مالی كل كشور به بیش از ١٢٠٠ میلیارد تومان می‌رسد. از این رقم ٦٠ الی ٧٠ درصد در بخش‌های تولیدی، خدماتی، تجاری و... در تهران هزینه می‌شود.

او درباره برنامه‌های مجلس نهم برای مقابله با بحران آلودگی هوا گفت: مجلس نهم برای حل بحران آلودگی هوا با سازمان‌ها و نهادهای مسوول جلسه برگزار كرده است، اما برنامه‌ای اساسی برای رو به رویی با این بحران نداشته است. مساله محیط زیست در برنامه ششم توسعه آمده و امیدواریم این لایحه زودتر به مجلس بیاید تا بتوانیم روی آن كار كنیم.

منشا آلودگی تهران كجاست؟

همچنین «هادی حق‌شناس»، كارشناس مسائل اقتصادی درباره هزینه تعطیلی كلانشهر تهران گفت: طبیعی است كه تعطیلی كلانشهری مثل تهران بیش از هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و تحمیل این هزینه به اقتصادی كه در شرایط ركود به سر می‌برد، نتایج غیرقابل پیش‌بینی‌ای برجای می‌گذارد.

او افزود: تهران به خاطر دو بحران‌ افزایش جمعیت و تردد خودرو به محل غیرقابل سكونتی تبدیل شده است، كه بخشی از این دو بحران عمده به صورت آلودگی هوا دیده می‌شود. حدود دو سوم منشأ آلودگی هوا در تهران خودرو است و دولت باید فكری به حال آن بكند. اگر می‌شد برآورد كرد چه هزینه‌های مادی و جانی‌ای به خاطر آلودگی هوا به مردم وارد می‌شود، آن وقت سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای مربوطه تصمیم جدی‌تری برای مقابله با آن می‌گرفتند. پس نباید این تعطیلی را از منظر هزینه‌هایی كه این دو روز به اقتصاد كشور تحمیل می‌كند، ببینیم، چراكه هزینه‌هایی كه جان و روان مردم را تهدید می‌كند، بسیار عظیم‌تر است.

حق شناس در پایان گفت: منشأ آلودگی هوا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در اطراف تهران و خودروها هستند، پس منشأ آلودگی چیز پیچیده‌ای نیست. اگر نهادهایی مانند شهرداری به جای طرح زوج و فرد یا طرح ترافیك یا به جای هزینه برای ساخت پل و تونل، برای تكمیل ساخت مترو هزینه می‌كرد، آن وقت مساله حل می‌شد. اگر مردم تهران با خودرو تردد می‌كنند، به خاطر آن است كه مجبورند، چراكه سیستم حمل و نقل كشور جوابگو نیست. سیستم كارآمد حمل و نقل می‌توانست بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را رفع كند.