اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعطیلی عمارت عالی قاپو در ایام نوروز



اخبار,اخبار اجتماعی ,عمارت عالی قاپو

 

اخبار اجتماعی - تعطیلی عمارت عالی قاپو در ایام نوروز

وی اظهار داشت: با این وجود راه شاهی از عالی قاپو به طرف چهلستون و موزه هنرهای تزئینی برای گردشگران باز است و گردشگران می توانند از این قسمت بازدید کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بنای تاریخی عالی قاپو به دلیل اقدامات مرمتی در ایام نوروز 93 تعطیل خواهد بود.

به گزارش مهر، محسن مصلحی افزود: کار مرمت ورودی کف و سقف و ستونهای چوبی در طبقه سوم (ایوان ستوندار اصلی )بنای تاریخی عالی قاپو آغاز گردیده که این اقدامات مرمتی مانع ازبازدید گردشگران در ایام نوروز از عمارت عالی قاپو خواهد شد.

به گفته وی، فضای اشغال مرمت این بنای تاریخی 70 درصد است که با توجه به ورود حداقل روزانه 11 هزار گردشگر به این بنای تاریخی در ایام نوروز ظریفت بخش باقیمانده عمارت عالی قاپو برای پذیرش گردشگران محدود می باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: به دلیل وجود کارگاههای مرمتی در بنای مذکور به جهت حفظ  امنیت گردشگر و پرهیز از مخاطرات احتمالی و رعایت حریم فیزیکی کارگاه،  این بنای تاریخی در ایام نوروز تعطیل می باشد.

وی اظهار داشت: با این وجود راه شاهی از عالی قاپو به طرف چهلستون و موزه هنرهای تزئینی برای گردشگران باز است و گردشگران می توانند از این قسمت بازدید کنند.

وی تصریح کرد: بنای تاریخی عالی قاپو با مجوز معاونت میراث فرهنگی کشور و مصوبه ستاد دائمی هماهنگی خدمات سفر در این ایام تعطیل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عمارت عالی قاپو یکی از ارزشمند ترین بناهای تاریخی جهان است افزود: امید است با همکاری گردشگران و میراث دوستان بتوانیم با اقدامات مرمتی در جهت حفظ و نگهداری این بنای تاریخی کوشا باشیم .

مصلحی ابراز امیدواری کرد: پس از اتمام کار مرمت طبقه سوم عمارت عالی قاپو این عمارت پذیرای میهمانان و گردشگران فهیم و میراث دوست خواهد بود .

عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شده است. شاهان صفوی؛ سفیران و شخصیت های عالی‏قدر را در این كاخ به حضور می‏پذیرفته اند. این كاخ دارای 5 طبقه است كه هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
عمارت عالی قاپو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عالی قاپو، رفيع ترين بناي عهد صفوي



کاخ عالی قاپو عمارتی است که در غرب میدان نقش جهان اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف اله سر بر افراشته و به عنوان یکی ازمهمترین شاهکاره ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است .

تاریخ ساخت بنا به 1054 هـ.ق باز می گردد و بانی آن بانی : شاه عباس اول می باشد.

عالی قاپو

این قصر دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان بنا شده بودند .

عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای « سر در بلند » یا « درگاه بلند» هستند. اسامی دیگر آن علی قاپو ، دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه می باشند.

عالی قاپو

از زیر سر در بلند کاخ که تمامأ با سنگ ساخته شده به قصر وارد می شویم و به وسیله پلکانی که در دو طرف تعبییه شده اند به طبقات فوقانی می‌رسیم .

عالی قاپو دارای پنج طبقه است که هر طبقه آن تزئینات ویژه‌ای دارد در طبقه همکف دو تالار وجود دارد که در آن روزگار به امور اداری و دیوانی اختصاص داشت ، در طبقه سوم ایوان بزرگی است که بر هجده ستون بلند و رفیع ،استوار است و در وسط این ایوان حوض زیبایی از مرمر وجود دارد .

آنچه عالی قاپو را در عداد آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است اثر هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی یعنی گچبریهای آخرین طبقه است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است .

عالی قاپو

در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این اشکال علاوه بر نمایش زیبایی و خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده است که انعکاس حاصل از نغمه‌ها ی نوازندگان به وسیله این اشکال گرفته شود و صداها طبیعی و بدون انعکاس صوت به گوش برسند .

به طورکلی بنای عالی قاپو به عنوا ن یک بنای تشریفاتی خوش ساخت و زیبا دستاورد دیگری از هنر معماری دوران صفویه است .