اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعطیلی روزهای پنج شنبه در سراسر کشور؟


مدت‌ها است که قرار است روزهای قرمز تقویم ایرانیان ساماندهی شود. از سال 89 تاکنون طرح‌های مختلفی برای ساماندهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان برای کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده که البته تاکنون هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: مدت‌ها است که قرار است روزهای قرمز تقویم ایرانیان ساماندهی شود. از سال 89 تاکنون طرح‌های مختلفی برای ساماندهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان برای کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده که البته تاکنون هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

حالا مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی از جزئیات طرحی خبر می‌دهد که از سوی دولت برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور نوشته شده و با نهایی شدن پیشنهادها قرار است به صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس شود. حسن استوارآذر روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «در پیشنهادی که در این خصوص ارائه شده ادارات با رعایت ۴۴ ساعت کاری در هفته، پنج‌شنبه‌های آخر هفته در نیمه اول سال در تمام کشور و پنج‌شنبه‌های تمام سال در کلانشهرها تعطیل می‌شود.»

او اضافه كرد: «در این پیشنهاد ۱۵ روز به‌عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز به‌عنوان تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، ۵۴ روز تعطیلات جمعه و ۲۷ روز تعطیلات پنج‌شنبه و در مجموع ۱۱۲ روز تعطیل رسمی ارائه شده است.» به گفته او ایران از جمله کشورهایی است که تعطیلات رسمی کمتری دارد، اما به دلیل تعطیلی‌های نیمه پنهان، تعداد تعطیلات رسمی در آن زیاد به نظر می‌رسد. به گزارش الف، حسن استوار‌آذر در جلسه کار گروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان، افزود: «تعداد تعطیلی‌های رسمی ایران ۷۵ روز است که این رقم در مقایسه با برخی کشورها، کمتر از نصف است.»

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، او با بیان اینکه ساماندهی تعطیلات رسمی از مواردی است که دولت تاکید زیادی روی آن دارد تا به این وسیله میزان کار مفید در ادارات و دستگاه‌های اجرایی بالا رود، افزود: «کارشناسان مختلفی در حال بررسی این موضوع هستند.» او افزود: « دلیل اینکه کشور ایران را دارای تعطیلی زیاد می‌دانیم، تعطیلی‌های نیمه‌پنهانی است که در آن وجود دارد و سبب می‌شود ۷۵ روز تعطیل رسمی تبدیل به ۱۱۰ روز تعطیلات شود.»  

این همان تعبیر‌ی است که پیشتر نیز از سوی بسیاری از کارشناسان فن ارائه شده بود. به اعتقاد این دسته از کارشناسان این مساله که تعطیلات ایران زیاد است و به تولید ملی ضربه می‌زند، تعبیر غلطی است. همچنین براساس نظر این کارشناسان، نبود تعطیلات آخر هفته در کشور علاوه‌بر کاهش بهره‌وری، موجب معطل ماندن پتانسیل‌های گردشگری کشور و هجوم عمومی به جاده‌ها و تصادفات جبران‌ناپذیر می‌شود. با این توصیف، در صورت تصویب طرح دولت برای تعطیلی دو روز آخر هفته در کشور، می‌توان برای ساماندهی تعطیلات پراکنده نیز چاره‌اندیشی کرد.

 با این توضیحات به‌نظر می‌رسد ساماندهی تعطیلات رسمی کشور وارد فاز جدیدی شده است. طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور سال 92 با امضای 16 نماینده مجلس در صحن علنی مجلس اعلام‌وصول شده بود. بر اساس این طرح قرار بود 7 روز از تعطیلات رسمی کشور، شامل روزهای 29 اسفند، یک روز از 4 روز تعطیلی عید نوروز، 15 خرداد و 12 فروردین حذف شود و همچنین شهادت امام رضا(ع) فقط در مشهد تعطیل باشد و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام صادق(ع) نیز فقط در قم تعطیل باشد و مابقی نقاط کشور تعطیل نباشند.

البته پس از انتقاداتی که به طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور وارد شد، نمایندگان مجلس تصمیم به اصلاح این طرح گرفتند. پیشتر نیز در سال 89 مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی را تحت‌عنوان ساماندهی تعطیلات رسمی کشور مطرح کرده بودکه در آن پیشنهاد حذف ۹ روز از تعطیلات رسمی ایران به چشم می‌خورد؛ طرحی که تاکنون عملی نشده است.  به هر حال دولت در حالی قصد دارد تعطیلات را ساماندهی کند که بر اساس تحقیق‌ها، ایرانی‌ها در سال حدود 75 روز تعطیلی دارند که در میان باقی کشورها که حداقل از 104 روز تعطیلی برخوردار هستند کمترین میزان تعطیلی است.

آنچه در این میان به محل بحث تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان بر آن اصرار دارند اضافه شدن دو روز تعطیلات اخر هفته به تقویم ایرانی‌ها است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان از آنجا که تعطیلات آخر هفته در همه کشورهای جهان وجود دارد و بیشتر کشورها دو روز در هفته تعطیلند، ایران نیز باید تعطیلات آخر هفته خود را افزایش دهد. همچنین به گفته آنها متمرکز کردن تعطیلات باید به‌گونه‌ای باشد که تعطیلات وسط هفته حذف شده و به تعطیلاتی که نزدیک به آخر هفته است، افزوده شود چون با این کار هم به اقتصاد کمک می‌شود و هم امکان مسافرت برای مردم فراهم می‌شود و امکان برنامه‌ریزی افزایش پیدا می‌کند.

 به اعتقاد این گروه 6 روز کاری در کشور بهره‌وری را کاهش می‌دهد و باید با کاهش ساعات کار در هفته به سمت افزایش بهره‌‌وری در کشور برویم. البته در مقابل بسیاری بابیان اینکه تعطیلات نباید بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد بر این نظرند که در ایران یک روز تعطیلی هم کفایت می‌کند و افزایش روزهای تعطیل تنها موجب کاهش تولید در کشور می‌شود. نظری که البته از سوی تحلیلگران چندان علمی به نظر نمی‌رسد و فرضیه‌ای اثبات نشده است.  

این تحلیل‌ها در شرایطی از سوی موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات رسمی در کشور مطرح می‌شود که بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته در مقایسه میزان تعطیلات میان ایران و 10 کشور جهان، برزیل با 121 روز تعطیلی در صدر و ایران با 78 روز تعطیلی در انتهای لیست این کشورها قرار دارند . البته یمن نیز تنها از 8 روز تعطیلی رسمی در سال برخوردار است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق ایران نیز از تعطیلات کم در کشورمان انتقاد کرده بود انتقادی که البته مسکوت ماند. حالا باید دید که طرح دولت یازدهم برای ساماندهی تعطیلات به کجا ختم می‌شود.


ویدیو مرتبط :
تعطیلی مدارس فردا شنبه 23 دی 96

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعطیلی برخی مدارس کشور در روز سه شنبه


وزارت آموزش و پرورش در قالب اطلاعیه هایی تعطیلی برخی از مدارس کشور را به علت بارش برف و برودت هوا در نوبت صبح روز سه شنبه اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا:‌ وزارت آموزش و پرورش در قالب اطلاعیه هایی تعطیلی برخی از مدارس کشور را به علت بارش برف و برودت هوا در نوبت صبح روز سه شنبه اعلام کرد.

با توجه به بارش برف و برودت هوا امرور برخی مدارس کشور در نقاط مختلف در نوبت صبح تعطیل هستند.

بر این اساس در استان آذربایجان غربی فقط در سری صبح سه شنبه ۲۴آذر ماه نواحی یک و دو ارومیه مقطع پیش دبستان و ابتدایی، شهرستانهای پیرانشهر، اشنویه، بوکان، شاهیندژ، مهاباد، میاندوآب و مناطق کشاورز، سیلوانا، صومای برادوست، نازلو و مرحمت آباد کلیه مقاطع تحصیلی در نوبت صبح تعطیل است.

همچنین مدارس شهرستان های نقده و سردشت در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول و شهرستانهای خوی، سلماس و منطقه انزل فقط مقطع ابتدایی در نوبت صبح تعطیل اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در استان لرستان مدارس شیفت صبح دوره های ابتدایی و دوره اول متوسطه شهرستان های دورود، ازنا، الیگودرز، بروجرد و مناطق اشترینان، سیلاخور و زاغه تعطیل است.

به گزارش ایسنا، سه شنبه کلیه مدارس ابتدایی و پیش دبستانی استان قزوین نیز در نوبت صبح تعطیل اند.

همچنین به اطلاع می رساند در استان کردستان به علت بارش برف، برودت هوا و لغزندگی معابر کلیه مدارس شهرستان های سقز، دیواندره، قروه دهکلان و مناطق زیویه و سریش آباد و

مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه سطح شهر و کلیه مدارس روستایی شهرستان بیجار و مدارس ابتدایی شهرستان های سنندج و بانه در نوبت صبح تعطیل است.

همچنین در استان اصفهان مدارس دژ برادوست،نازلو،مرحمت آباد در کلیه مقاطع تحصیلی و مدارس شهرستانهای بویین ومیاندشت، فریدن، چادگان و فریدونشهر در مقطع ابتدایی نوبت صبح تعطیل هستند.

به گزارش ایسنا، در استان همدان نیز به علت بارش برف و لغزندگی سطح معابر مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و دوره اول متوسطه در نواحی یک و دو همدان، بهار، لالجین، کبودر آهنگ،گل تپه،رزن، سردرود قروه، درجزین، فامنین و قهاوند درنوبت صبح تعطیل هستند.

همچنین در استان قم، کلیه مدارس بخش خلجستان تعطیل هستند.

در استان اردبیل نیز در نوبت صبح فقط پیش دبستانی و در خورش رستم پیش دبستانی و ابتدایی به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل هستند.

همچنین با توجه به برودت هوا یخبندان و لغزندگی معابر، کلیه مدارس در همه دوره های تحصیلی شهرستانهای اراک، آشتیان، خمین، خنداب، کمیجان، فراهان و شازند و منطقه سربند در نوبت صبح تعطیل هستند.

در شهرستان تفرش تمامی مدارس نوبت صبح ابتدایی تعطیل است. در منطقه نوبران نیز تمامی مدارس ابتدایی شهر و روستا نوبت صبح تعطیل و متوسطه اول و دوم در نوبت صبح ساعت 9:30 آغاز به کار خواهند کرد.

در شهرستان زرندیه مدارس سه دوره تحصیلی بخش خرقان و مدارس ابتدایی نوبت صبح سایر مناطق این شهرستان تعطیل و مدارس متوسطه اول ودوم نوبت صبح با یک ساعت تاخیر آغاز بکار خواهند کرد.