اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعرفه برنج افزایش یافت





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تعرفه برنج افزایش یافت/ دولت امسال برنج وارد نکرد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خرید 4800 تن برنج پرمحصول مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی خبرداد و با اشاره به بالا رفتن تعرفه واردات برنج، گفت: دولت امسال برنج وارد نکرده است.

عباس قبادی در گفتگو با  مهر گفت: تاکنون حدود 4800 تن خرید تضمینی برنج انجام شده است و در عین حال نیز شالیکاران می‌توانند برنج‌های مازاد بر نیاز خود را به مراکز خرید وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در عین حال تلاش شده تا پول شالیکاران به روز پرداخت شود و این موضوع در سال جاری به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مربوط به تاخیر در اعلام نرخ تضمینی برنج و گندم برای سال آتی زراعی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها مسئولیت خرید گندم و برنج را برعهده دارد و مسئولیت اعلام زمان و نرخ خریدهای تضمینی به عهده بخش دیگری از دولت است.

به گفته قبادی، مشکلات ناشی از تاخیر در زمان اعلام نرخ تضمینی گندم و برنج از مواردی است که هرسال مطرح می شود که این امر نیازمند توجه بیشتری است. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، قیمت خرید تضمینی محصولات و تولیدات کشاورزی از ناحیه وزیر جهاد کشاورزی به کارگروه مربوطه پیشنهاد و پس از تصویب کارگروه مزبور و ابلاغ به شرکت بازرگانی دولتی ایران اجرایی می‌شود.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: این وزارتخانه به عنوان عضو کارگروه در ارائه پیشنهاد قیمت نقشی ندارد و مجری مصوبات کارگروه است.

قبادی در پاسخ به این سوال که با توجه به واردات برنج در فصل برداشت چه تضمینی وجود دارد برای اینکه برنج روی دست برنجکاران نماند، اظهار داشت: این اطمینان را می‌دهیم تا آخرین کیلویی که شالیکاران خواهان تحویل محصول خود به مراکز خرید دولتی باشند، محصولشان خریداری شود.

وی با تاکید براینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران درسال‌جاری اقدام به واردات برنج نکرده است، افزود: در راستای حمایت از شالیکاران در زمان برداشت، برنج تعرفه به حدی بالا برده می شود که واردات توجیه اقتصادی پیدا نخواهد کرد.

قبادی در پایان افزود: با تمهیدات اتخاذ شده، تلاش می‌شود تا در ایامی که زمان برداشت محصولات داخلی فرا می‌رسد، مانع از واردات شویم یا واردات را به حداقل برسانیم./مهر


ویدیو مرتبط :
تعرفه واردات برنج به کشور دو برابر شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت برنج در بازار 5 درصد افزایش یافت



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت برنج در بازار 5 درصد افزایش یافت

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با بیان اینکه وعده افزایش 10 درصدی نرخ خرید تضمینی برنج از سوی دولت محقق نشد، در عین حال از افزایش 5 درصدی قیمت برنج در بازار خبر داد.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر درخصوص وضعیت خرید تضمینی برنج اظهار داشت: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت نامحسوس ادعا کرد که خرید تضمینی برنج را از 25 مردادماه سال جاری آغاز کرد درحالی که خیلی از کشاورزان برنجکار از این موضوع بی اطلاع بودند.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برنج بسیار کمتر از هزینه تمام شده این محصول است و کشاورزان از این اقدام استقبال نکردند به طوری‌که حاضرند برنج خود را دور بریزند اما با نرخهای تعیین شده از سوی دولت آن را عرضه نکنند، گفت: با این وجود، وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعا می کند تاکنون در خدود 700 تن برنج خریداری کرده است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران خاطرنشان کرد: پس از اعتراض کشاورزان برنجکار نسبت به پائین بودن نرخ خرید تضمینی برنج، وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داد که این نرخ را 10 درصد افزایش دهد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

به گزارش مهر، شرکت بازرگانی دولتی ایران چندی پیش قیمت پایه خرید برنج تضمینی از نوع پر محصول از کشاورزان را برای گروه اول شامل برنج های فجر، شیرودی و خزر با 10 درصد شکستگی 17 هزار و 200 ریال، برای گروه دوم که برنج های ندا و نعمت را شامل می‌شود با 10 درصد شکستگی 12 هزار و 800 ریال و گروه سوم برنج های سفید رود و آمل به ترتیب 15 هزار و 100 و 10 هزار و 700 ریال اعلام کرده بود.

افزایش 5 درصدی قیمت برنج

علیزاده شایق در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص وضعیت قیمت برنج در بازار اظهارداشت: درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن 2 تا 3 درصد خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شهرهای شمالی کشور در حدود 3750 تومان است درحالی که قیمت هر کیلوگرم از این نوع برنج با کیفیت پائین تر در پایتخت بین 4500 تومان تا 6000 تومان به فروش می رسد.

وی درعین حال تصریح کرد: البته به دلیل اینکه فصل برداشت این محصول دربرخی مناطق به پایان رسیده، قیمت برنج نسبت به هفته قبل درحدود 5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش مهر، قیمت هرکیلوگرم برنج طارم درجه یک در بازارهای شمالی کشور با احتساب افزایش 5 درصدی قیمت در حدود 3885 تومان و قیمت همین نوع برنج با کیفیت پائین تر در بازارپایتخت در حدود 6300 تومان محاسبه می‌شود./مهر