اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعدیل 6500 نفر از کارمندان یک غول نفتی


غول نفتی رویال داچ شل به دلیل کاهش قیمت نفت، قصد دارد امسال تعداد کارکنانش را 6500 نفر کاهش دهد.

خبرگزاری ایسنا: این شرکت در بیانیه ای با بیان اینکه پایین ماندن قیمت نفت ممکن است چند سال ادامه داشته باشد، اعلام کرد حدود 6500 نفر از کارکنان و پیمانکاران مستقیم این شرکت در سال 2015 تعدیل خواهند شد.

شرکت سنتریکا که بزرگترین فراهم کننده انرژی داخلی انگلیس است هم اعلام کرده تعداد کارکنانش را در کنار اجرای برنامه کاهش هزینه تا سال 2020، چهار هزار نفر کاهش می‌دهد.

قیمت نفت به دلیل اشباع عرضه در بازار، از ژوئن سال گذشته تقریبا نصف شده و به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شل اعلام کرده این شرکت باید در شرایط کنونی بازار مقاوم بماند با اینهمه این احتمال را پیش بینی می‌کند که قیمت نفت در میان مدت به 70 تا 90 دلار برسد.

پیش از این غول‌های نفتی دیگری مانند بریتیش پترولیوم و کونوکو فیلیپس و شرکتهای خدمات تاسیسات نفتی شامل هالیبرتون و شلومبرگر هم به دلیل کاهش قیمت نفت، اقدام به کاهش تعداد کارمندانشان نموده اند.


ویدیو مرتبط :
اعتراض کارمندان ایرفرانس به 3000 تعدیل نیرو در این شرکت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت علیه دولت / وضعیت نامشخص بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دولت علیه دولت / وضعیت نامشخص بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت

 هنوز تعداد کارمندان دولت 140 هزار نفر بیش از اهداف برنامه چهارم توسعه است.

تغییر وضعیت کارکنان قراردادی دولت برنامه تازه ای نیست، از سال 84 و همزمان با انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت نهم، بحث اصلاح وضعیت ناهمگون قراردادهای کارکنان دولت در دستورکار قرار داشت و بارها از سوی مسئولین مورد تاکید قرار گرفت.

 

دولت از زمان پایان جنگ در پی کاهش حجم خود بود، از این کاهش حجم اگرچه با عنوان افزایش کارایی یاد می شد ولی واقعیت این بود که دولت با افزایش روز افزون هزینه های پرسنلی مواجه بود، دولت در دوران سازندگی خواسته و یا ناخواسته بزرگ شده بود و ساختار در هم تنیده دولت با فعالیت های اقتصادی متنوعی که بر عهده ارگانهای گوناگون بود ، دولت را به ساختاری پرهزینه و با بهره وری بسیار پایین تبدیل کرده بود.

 

اولین اقدام دولت برای کاهش این بارهزینه ای در ابتدای دهه هفتاد صورت گرفت، تشکیل شرکتهای پیمانکاری و واگذاری دارایی های غیر ثابت دولت به خصوص خودروهای دولتی اولین تلنگری بود که مسیر دومی را در مقابل دولت برای کاهش هزینه های خود باز کرد.

در این فرایند خودروهای واگذار شده با هزینه ای تا حدودی کمتر دوباره از طریق یک شرکت واسطه جذب خدمات دولتی شدند، در ابتدا این فرایند به نظر مناسب می رسید ولی به مرور و با توسعه شرکتهای پیمانکاری و و عدم واگذاری تصدی گری های دولتی شاهد ساختاری دربدنه دولت شدیم که بسیار ناموزون بود.

 

ناهمگونی در پرداخت دستمزد

یکی از بارز ترین نکات قابل ایراد در ساختار ایجاد شده تفاوت فاحش بین حقوق مزایای پرداختی به کارکنان رسمی با کارکنان پیمانی ، قراردادی و در نهایت شرکتی بود.

در بین نیروهای هم سابقه و دارای شرایط یکسان از نظر امتیاز پرسنلی تفاوت حقوق تا دو برابر بوده است و نکته جالب آنکه در بسیاری از سازمانها این تفاوت در بین دو نیروی که در کنارهم و مشغول به کاری یکسان بودنداتفاق می افتاد.

نارضایتی شدید حاصل از این روند متاسفانه مورد توجه سازمانهای متولی به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت نبود.

البته توجیه در ان زمان این بود که نیروهای رسمی جدید به ساختار دولت اضافه نخواهد شد و نیروهای فعلی در حال بازنشسته شدن هستند و کاهش تدریجی نیروهای دولت تا حد زیادی این وضعیت را اصلاح می کند، که متاسفانه نکرد.

از سال 84 به بعد هم به رغم عزم دولت برای اصلاح وضعیت روند اصلاح قراردادها با دو مشکل موجه شد اول مقاومت دستگاهها و دوم افزایش فشار هزینه ای.

 

ساختار شرکتهای پیمانکاری در دوره ای بیش از یک دهه با ساختار مدیریتی دستگاههای دولتی بسیار نزدیک و با تعریف منافع مشترک همراه شده بود، قراردادهای نیروهای قراردادی و شرکتی برای این مجموعه منافع خوبی به همراه داشت و تغییر این وضعیت این منتفع را به خطر می انداخت و در مقابل تغییر وضعیت قرارداد نیروها نیز با توجه به هزینه ای مازاد به همراه داشت زیرا دستگاه باید تعهد بیمه و مزایای این رونها را بر عهده می گرفت در حالی که با وجود شرکتهای پیمانکاری حجم کار پرسنلی در دستگاهها کاهش پیدا می کرد.

 

با همین توجیه می بینیم برنامه دولت در هفت سال گذشته به نتیجه نرسیده است و بسیاری از نیروهای در استخدام دولت با تبعیض ها و نابرابری های ناشی از وضعیت قراردادی خود دست به گریبان هستند و از سوی دیگر هدف این طرح که کاهش هزینه های دولت بوده نیز محقق نشده و می بینیم بی انضباطی مالی دولت در عمل به رشد انفجاری حجم بودجه جاری در سالهای اخیر منجر شده است.

 

مقایسه برنامه و عملکرد در تعدیل تعداد کارکنان دولت

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

تعداد کارکنان دولت

براساس آخرین اطلاعات مندرج در سالنامه آماری تعداد کارکنان دولت در سال 1389 به رقمی معادل دو میلیون و 65 هزار نفر رسیده است، بر این اساس هنوز تعداد نیروهای دولتی اعم از رسمی و انواع دیگر قراردادهای استخدامی 140 هزار نفر بیش از هدفگذاری انجام شده در برنامه چهارم است.

 

ضرب الاجل دولت در تغییر وضعیت قرارداد کارکنانش که بهمن سال 90 ابلاغ شده هنوز به سرانجام نرسیده است ومی توان گفت این ابلاغیه و اقدامات بعدی اگر صورت بگیرد آخرین اقدام های دولت در راستای عملی کردن وعده ایست که از سال 84 تاکنون عملی نشده و به نظر می رسد در روند اجرای این برنامه بدنه دولت بیشترین مقاومت را در مقابل ابلاغیه هیات دولت انجام داده است.

 

براساس اطلاعات سالنامه مرکز آمار  در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر از کارکنان دولت با دستگاههای دولتی طرف قرارداد نیستند و اصطلاحا تحت پوشش قانون کار هستند و بنابر بخشنامه دولت باید وضعیت قراردادی این افراد اصلاح شود ولی کسی نمی داند چه زمانی.

نکته جالب آنکه مسئول پیگری اجرای همین ابلاغیه یعنی معاونت برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهور حاضر به اجرای مصوبه هیات وزیران نیست و تعداد زیادی از کارکنان قراردادی و شرکتی هنوز در این مجموعه بلاتکلیف هستند، در چنین شرایطی از دیگر دستگاهها چه انتظاری می توان داشت./خبرآنلاین